Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FirePuma142 schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:46:
[...]

En hoe weet je als winkel zeker dat die alleen getest is en nooit in gebruik is genomen? Niet. Twee weken gemined met de videokaart? Who knows. De laptop mee op business trip genomen, en dan niet in de handbagage? Laten stuiteren maar aan de buitenkant niets te zien, dus stuur maar terug? 40 keer het OLED-reinigingsprogramma handmatig gestart?

Punt is, de winkel weet het niet. De volgende koper weet het niet. Uit de doos betekent onbekende historie. Daar moet je als ondernemer mee overweg kunnen. En dat betekent niet de rekening (lees: het risico) doorschuiven naar de consument.
Nee je hebt nooit 100% zekerheden. Dat heb je bij wel meer dingen in het leven. Dat kan je op zoveel dingen toepassen. Hoe weet je als winkel dat niemand hem van de fabriek naar jouw winkel niet eruit heeft gehaald om 40x het OLED refresh te draaien en weer netjes terug gestopt? Dan maar alleen zelf vanaf de fabriek je producten halen?

Wat gebeurd er in hemelsnaam met een laptop als hij niet in de handbagage zit wat van buiten niet zichtbaar is, maar van binnen wel? We hebben geen HDDs al een tijdje. Wat zou twee weken minen van crypto doen met een GPU? Het zijn allemaal extreem vergezochte zaken die niet tot nauwelijks impact hebben op de laptop.

En natuurlijk kan je wel wat van een webshop verwachten. Zoals de andere Tweakers die een ROG Ally oid had gekocht die gewoon vies aan kwam. Dat is niet acceptabel. Maar dat een retour die alleen even bekeken is gewoon weer als nieuw verkocht wordt is normaal. Ja TS mag hem retourneren, maar dat is zijn keuze.

Bedenk eens wat iemand met kleding in een winkel allemaal voor vieze dingen zou kunnen doen in een pashokje...

En nogmaals, ik snap prima dat TS dat liever niet had bij een laptop van zo'n prijsklasse, dat zou ik ook niet hebben! Maar dat betekend niet dat de webwinkel juridisch iets fouts heeft gedaan. En misschien ben ik nu wel weer de uitzondering, maar we zijn ondertussen 5 dagen verder, en TS heeft dat ding nog steeds in een doos liggen en niet open gemaakt om te kijken er naar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sissors schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:21:
[...]

Nee je hebt nooit 100% zekerheden. Dat heb je bij wel meer dingen in het leven. Dat kan je op zoveel dingen toepassen. Hoe weet je als winkel dat niemand hem van de fabriek naar jouw winkel niet eruit heeft gehaald om 40x het OLED refresh te draaien en weer netjes terug gestopt? Dan maar alleen zelf vanaf de fabriek je producten halen?

Wat gebeurd er in hemelsnaam met een laptop als hij niet in de handbagage zit wat van buiten niet zichtbaar is, maar van binnen wel? We hebben geen HDDs al een tijdje. Wat zou twee weken minen van crypto doen met een GPU? Het zijn allemaal extreem vergezochte zaken die niet tot nauwelijks impact hebben op de laptop.
Je bent doelbewust aan het ridiculiseren om het gesprek te ontwijken. Daar heb ik niet bijzonder veel trek in. Feit blijft: uit de doos betekent onbekend gebruik. Dat betekent ook dat je dat niet per definitie als nieuw goed kunt verkopen.
En natuurlijk kan je wel wat van een webshop verwachten. Zoals de andere Tweakers die een ROG Ally oid had gekocht die gewoon vies aan kwam. Dat is niet acceptabel. Maar dat een retour die alleen even bekeken is gewoon weer als nieuw verkocht wordt is normaal. Ja TS mag hem retourneren, maar dat is zijn keuze.
Het punt is, je kunt lang niet altijd bepalen maar slechts de aanname doen dat het product alleen bekeken is. Is dat voldoende? Ik waag het te betwijfelen.
Bedenk eens wat iemand met kleding in een winkel allemaal voor vieze dingen zou kunnen doen in een pashokje...
En nogmaals ridiculiseren.
En nogmaals, ik snap prima dat TS dat liever niet had bij een laptop van zo'n prijsklasse, dat zou ik ook niet hebben! Maar dat betekend niet dat de webwinkel juridisch iets fouts heeft gedaan.
Het betekent ook niet dat de webwinkel juridisch niets fout heeft gedaan.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:43:
[...]

Je bent doelbewust aan het ridiculiseren om het gesprek te ontwijken. Daar heb ik niet bijzonder veel trek in.
Even voor de duidelijkheid: Jij bent degene die aan komt met dat iemand voor de grap zovaak mogelijk OLED refresh heeft gedraaid. Of iemand die een laptop koopt om 2 weken mee te minen. En je beschuldig mij van ridiculiseren? Echt?
[...]

En nogmaals ridiculiseren.
Jij denkt dat dat echt ridiculer is dan waar jij mee kwam? Het lijkt mij een veel realistischer iets om te gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
Bumpy_NL schreef op maandag 1 september 2025 @ 23:32:
Zolang de laptop conform/in nieuw staat is mag de verkoper het als nieuw verkopen. Een gebroken seal mag dus gewoon. En als consument heb je het recht om het te retourneren. Mocht je de praktijken van de webshop je niet bevallen dan koop je het de volgende keer ergens anders.

In dit geval geeft de webshop achteraf aan dat er een fout is gemaakt. Kan gebeuren en als ze met een goede oplossing komen dan is de kous daarmee af.

De meningen over tweede kansjes en verwachtingen dat een seal niet gebroken mag zijn, zijn gewoon niet relevant.

Edit: Wat doet die ESD waarschuwing trouwens op de doos. Kun je deze laptop alleen in een ESD veilige omgeving gebruiken 8)7 ?
Maar dan de vraag: wat is nieuwstaat?

Een laptop die geen vlekje/krasje heeft? Heb er nog wel een van zo'n 15 jaar oud.. mag ik die als nieuw verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 08:33
loki504 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:54:
[...]

Er zal vast een mooie marge op zitten.(chatgtps is het daar niet helemaal maar eens maar dat is een ander verhaal) Maar ik wil niet weten wat de marges zijn op een tas van louis vuitton van 3000 euro.
ChatGPT heeft wel vaker geen goed beeld van de realiteit.

Ik reageerde overigens op je vergelijk met een spijkerbroek van 500. Geen idee waar de Louis Vuitton tas opeens vandaan komt?

Mijn reactie was ok meer bedoeld om aan te geven dat een winkel prima een retour gestuurde laptop als 2e kans kan verkopen met een korting en dan toch nog wat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:49
Gadgeteer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 11:48:
[...]

ChatGPT heeft wel vaker geen goed beeld van de realiteit.

Ik reageerde overigens op je vergelijk met een spijkerbroek van 500. Geen idee waar de Louis Vuitton tas opeens vandaan komt?

Mijn reactie was ok meer bedoeld om aan te geven dat een winkel prima een retour gestuurde laptop als 2e kans kan verkopen met een korting en dan toch nog wat verdienen.
Klopt Chat GPT heeft het wel vaker niet helemaal goed maar geeft wel een redelijke beeld. En ook bij een Spijkerbroek van 500 euro is de marge meer als een laptop van 3000 euro. En ja zelfs wat korting kan je er iets aan verdienen. Maar veel is het dan niet meer. Zeker als je nog eens garantie moet leveren. Wat bij een laptop sneller zal gebeuren als met een laptop als met een broek. Aan het eind van de rit denk ik dat het weinig vet voor winter brengt die 2de kans deals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sissors schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 09:39:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Jij bent degene die aan komt met dat iemand voor de grap zovaak mogelijk OLED refresh heeft gedraaid. Of iemand die een laptop koopt om 2 weken mee te minen. En je beschuldig mij van ridiculiseren? Echt?
Zeker. De illustratie is immers dat je niet weet wat er gebeurd is. Jij doet dat af als, ja, je kunt het niet weten, dus dan zal het wel niet gebeurd zijn. Je mist het punt. By a mile.
Jij denkt dat dat echt ridiculer is dan waar jij mee kwam? Het lijkt mij een veel realistischer iets om te gebeuren.
Ik heb het idee dat je expres onnozel doet.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:58
Toch heb ik laatst een mooie MSI creator laptop met 500 euro korting kunnen kopen (400 euro goedkoper dan goedkoopste in de pricewatch). Dus het kan wel. Alleen had de winkel er een verkeerde image op gezet (voor een Asus laptop), maar voor 400 euro minder installeer ik graag zelf Windows en MSI software even opnieuw, laptop zag er verder puntgaaf uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Arjant2 op 02-09-2025 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Gadgeteer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:29:
[...]

Een laptop die geen vlekje/krasje heeft? Heb er nog wel een van zo'n 15 jaar oud.. mag ik die als nieuw verkopen?
Ik verwacht zelfs dat als je hem niet gebruikt hebt de laptop niet meer conform is vanwege accu degradatie.

Een gebroken verzegeling betekend niet dat het product niet conform is, maar als het de koper niet zint kan hij de laptop retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56
Gadgeteer schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 10:29:
[...]
Grappig genoeg schijnt daar geen wettelijke definitie voor te zijn.

https://www.bnnvara.nl/ka...ieuw-en-wanneer-niet-meer

We zijn echt niet de eersten die deze discussie voeren.
“Maar in principe kan een product dat niet meer in de oorspronkelijke verpakking zit als nieuw worden verkocht”, vertelt de jurist. Ze legt het uit aan de hand van een voorbeeld. “Overhemden die helemaal keurig opgevouwen zitten om een kartonnetje kan je passen in de winkel. Als je hem dan toch niet koopt, komt hij aan een hanger in de winkel te hangen. Die wordt als net zo nieuw verkocht, ondanks dat het niet de verpakking heeft dat het oorspronkelijk had. Aan het product zelf is niks veranderd, waardoor het nog steeds nieuw is.”
Een geretourneerd product is natuurlijk wezenlijk anders.

De vraag is dus of de laptop van OP al eerder verkocht is geweest, of dat de leverancier het zegel heeft verbroken.

[ Voor 50% gewijzigd door Liegebeest op 02-09-2025 15:00 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 17:55
dit had als open in box of tweede kans aangeboden moeten worden. niet als nieuw en de klant mag dit ook gewoon niet accepteren.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 15:07
De laptop had meerdere gebruikssporen, waaronder vette vingerafdrukken en Windows was al volledig geinstalleerd in het Frans.

Ik heb hierom gekozen voor retour. Deze is behandeld en verwerkt door de webshop, maar ik heb het geld nog steeds niet binnen. Wilde graag dezelfde laptop ergens anders bestellen, maar de aanbieding is nu voorbij en de laptop is nu bij veel webshops 3299 euro ipv 2999 euro. Dus ik loop ook nog eens honderden euro's mis door deze fout van de webshop.

Diep diep teleurgesteld in de hele afhandeling en ga er nooit meer bestellen. De communicatie met vooral de teamleider van de retourafdeling was echt bizar onvriendelijk. Hopelijk krijg ik snel mijn geld terug.

Dank allemaal voor de reacties en meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:55:
De laptop had meerdere gebruikssporen, waaronder vette vingerafdrukken en Windows was al volledig geinstalleerd in het Frans.

Ik heb hierom gekozen voor retour. Deze is behandeld en verwerkt door de webshop, maar ik heb het geld nog steeds niet binnen. Wilde graag dezelfde laptop ergens anders bestellen, maar de aanbieding is nu voorbij en de laptop is nu bij veel webshops 3299 euro ipv 2999 euro. Dus ik loop ook nog eens honderden euro's mis door deze fout van de webshop.

Diep diep teleurgesteld in de hele afhandeling en ga er nooit meer bestellen. De communicatie met vooral de teamleider van de retourafdeling was echt bizar onvriendelijk. Hopelijk krijg ik snel mijn geld terug.

Maar als verkoper zijn fout erkent, zijn ze dan niet welwillend om na retour van de laptop gewoon dezelfde laptop opnieuw te leveren maar dan wèl nieuw?
Jij hebt financieel dan geen "verlies" vanwege het aflopen van de aanbieding en de verkoper heeft alsnog een stukje omzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Nip schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:55:

was de aanbieding alleen op die website? of ook op meerdere websites?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nip
Plucky schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:59:
[...]

Maar als verkoper zijn fout erkent, zijn ze dan niet welwillend om na retour van de laptop gewoon dezelfde laptop opnieuw te leveren maar dan wèl nieuw?
Jij hebt financieel dan geen "verlies" vanwege het aflopen van de aanbieding en de verkoper heeft alsnog een stukje omzet...
Ja ik heb dit ook geschreven in mijn review voor de webshop hier op Tweakers. Ik snap echt niet waarom de webshop niet iets stuurde van "Hey sorry we hebben een fout gemaakt, stuur de laptop die je gekregen hebt terug en we sturen je meteen een nieuwe op!". Maar nee. Ik denk dat de aanbieding bijna voorbij was, en dat ze geen nieuwe laptops meer over hadden maar wel deze refurbished laptop en dachten hopelijk accepteert de klant het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
Farabi schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:42:
[...]

was de aanbieding alleen op die website? of ook op meerdere websites?
Meerdere, was 2999 op de "drie grote" Nederlandse webshops die over het algemeen populair zijn onder tweakers.
Pagina: 1 2 Laatste