Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nip
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:07
Hi allemaal,

Ik heb paar dagen geleden een laptop van €2999 besteld bij één van de grootste webshops hier in onze Pricewatch. Na het openen van de buitenste doos zag ik meteen dat er geen officiële ASUS seal zat op de doos van de laptop én dat er een tweede (voor mij onbekende) seal overheen geplakt was, die ook nog eens gebroken was. Je kan nog wel zwarte resten zien van de officiële ASUS seal. Zie foto's.

Ik heb meteen een e-mail gestuurd naar de webshop en ze reageerden relatief snel, met het bericht dat het doorgestuurd is naar de afdeling inkoop. Sinds gisteren heb ik niks meer gehoord, ook al heb ik een vervolg mail gestuurd.

Het liefst wil ik gewoon mijn geld terug, want ik vertrouw het product en de webshop niet meer, het is of geopend tijdens transport, of er zijn dingen uit gehaald, of het is tweedehands of refurbished. Ik heb €2999 betaald voor een nieuw product, en verwacht dan ook een nieuw product...

De klantenservice reageert alleen niet meer en ze hebben geen telefoonnummer. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxO9ePQvqNXVPwdwtPj22a-hFyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7q45aR4xKpb3Rdqk9g4Br0Vx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b50myFf5Gul6_LSp-4HvBKNoNd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcUxNPAzqeOwFmkLeO4MRpxD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Nip schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:48:
Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
even de kans geven om te reageren.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aangezien je de boel niet meer wilt, binnen 14 dagen retourneren.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:56
Ik begrijp hieruit dat de seals al waren verbroken toen je het pakket in ontvangst nam, dan kun je toch gewoon even de staat van de laptop zelf controleren ? Als deze nog als nieuw is zonder enige sporen van gebruik op de behuizing dan lijkt mij terugsturen niet noodzakelijk.

Deze laptop is naar mijn mening een geretourneerd product geweest, dat hoeft niet gelijk een negatief iets te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:26
Sincery schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:49:
Ik begrijp hieruit dat de seals al waren verbroken toen je het pakket in ontvangst nam, dan kun je toch gewoon even de staat van de laptop zelf controleren ? Als deze nog als nieuw is zonder enige sporen van gebruik op de behuizing dan lijkt mij terugsturen niet noodzakelijk.

Deze laptop is naar mijn mening een geretourneerd product geweest, dat hoeft niet gelijk een negatief iets te zijn.
Dan zou de gele seal niet gebroken mogen zijn?

Terugsturen met als reden "gebroken seal" en je geld terugvragen. :)

K to the KillaZ

• Nip
Farabi schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:56:
[...]

even de kans geven om te reageren.
Haha ok ga ik doen

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 13:54
Het is inderdaad niet netjes maar een geopende doos hoeft niet gelijk te bekekenen dat het een gebruikt product is. Je hoeft het niet te accepteren en kan je beroepen op de wet koop op afstand. En dan stuur je de laptop retour.

Het is goed dat je gelijk contact opneemt met de verkoper en foto's maakt. Als je het te lang vind duren kan je beter bellen dan nogmaals een mail sturen. Als je ze aan de telefoon hebt kan je (als je dat nog wil) overleggen om de inhoud te beoordelen op tekenen van gebruik en/of er iets mist. Vaak in de handleiding staat wat er allemaal in de doos zou moeten zitten.

Nogmaals je hoeft het niet te accepteren dat iemand al de bescherm stickers heeft verwijderd, of de machine aan heeft gezet etc. etc. (mits hij niet op deze wijze aan jouw is verkocht)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nip

Ja dat ben ik op zich wel met je eens, maar dan zou de nieuwe seal toch niet gebroken zijn? Ik verwacht overigens wel een nieuw product als ik een nieuw product bestel. Voor een nieuw ram setje of fan ofzo maakt het me niet zo veel uit, maar bij een laptop van 3000 euro vind ik het gewoon onacceptabel

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 19:44
Voor een laptop van 3k is een verbroken seal voor mij een absolute no go.
Ik had dit dan ook absoluut niet geaccepteerd, en gelijk teruggestuurd.

Wel even checken of er niks mee is, het zou wat zijn als ze dat op jou proberen te verhalen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:05
Het is geen gesneden seal maar echt gescheurd. Hij lijkt ook wat bol te staan, misschien vanwege de druk gescheurd. Heb je de doos al open gemaakt en gekeken?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:13
Gebeurd wel vaker weet ik uit ervaring. Geretourneerde laptop, nieuwe seal erop of eventueel de klant opbellen met een lulverhaal dat dit een laptop is met een pakket waardoor hij al volledig is ingesteld en dat de klant geluk heeft dat hij dat nu gratis krijgt.
In beide gevallen gewoon een geretourneerde laptop die ze door proberen te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:15:
Gebeurd wel vaker weet ik uit ervaring. Geretourneerde laptop, nieuwe seal erop of eventueel de klant opbellen met een lulverhaal dat dit een laptop is met een pakket waardoor hij al volledig is ingesteld en dat de klant geluk heeft dat hij dat nu gratis krijgt.
In beide gevallen gewoon een geretourneerde laptop die ze door proberen te schuiven.
Ja precies, dit gevoel heb ik dus ook. En ik ben ondertussen wel weer een week kwijt aan bezorgen, retourneren, wachten op geld terugstorten, etc. Echt niet OK

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Jasper_S1985 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 07:15:
Waar niks mis mee is. Als die laptop alleen geprobeerd is, maar niet in gebruik genomen is, dan kan jij hem toch gewoon gebruiken? En ja ik snap dat dit een erg dure is, maar mijn laatste aankoop was ik ook redelijk zeker van dat iemand hem al eerder had gehad. Open gemaakt verder, niks mis mee, in gebruik genomen, nul problemen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nip
Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:43:
[...]

Waar niks mis mee is. Als die laptop alleen geprobeerd is, maar niet in gebruik genomen is, dan kan jij hem toch gewoon gebruiken? En ja ik snap dat dit een erg dure is, maar mijn laatste aankoop was ik ook redelijk zeker van dat iemand hem al eerder had gehad. Open gemaakt verder, niks mis mee, in gebruik genomen, nul problemen.
Ik betaal toch voor een nieuw product? Niet voor een product dat misschien wel 29 dagen in gebruik is geweest door iemand anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

Mwoah. Bij mij zou er ook wat onzekerheid knagen. Als hij gebruikt is kan het betekenen dat er toch iets mee gebeurd is waardoor de levensduur of kwaliteit niet is wat je ervan kunt verwachten. Met name bij een dergelijk duur product zou ik denk ik ook het zekere voor het onzekere nemen.

This too shall pass

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
[...]

Jij kan niet weten wat er mee is gebeurd. Als ik dat risico wil nemen, koop ik wel een 2e kans. Toen ik mijn monitor kocht bij de groene winkel met de salamander was de doos ook open geweest. Kreeg toen de keus om het terug te sturen of 100 retour op de aankoop. Kijk, daar wil ik het risico wel voor nemen. Dan weet de winkel er ook van en heb je iets om op terug te vallen als er issues zijn.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:03
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Ik betaal toch voor een nieuw product? Niet voor een product dat misschien wel 29 dagen in gebruik is geweest door iemand anders.
Ja en neen. Dit is de duistere zijde van de WKOA. Men wil wel alles maar klakkeloos retour kunnen sturen. Maar gaat vervolgens zeiken als ze een product ontvangen dat onder de WKOA bekeken is door een ander persoon.

Wat verwacht je dan? Dat de WKOA eenrichtingsverkeer is?

Dus….. jammer dan. Volgende keer koop je de laptop fysiek in de winkel. Moet je meer betalen en/of ver rijden. Maar krijg je wel gegarandeerd een nog nooit geopende doos.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 13:58

BaRF

bijna kerst

Panzer_V schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Ja en neen. Dit is de duistere zijde van de WKOA. Men wil wel alles maar klakkeloos retour kunnen sturen. Maar gaat vervolgens zeiken als ze een product ontvangen dat onder de WKOA bekeken is door een ander persoon.

Dus….. jammer dan. Volgende keer koop je de laptop fysiek in de winkel. Moet je meer betalen en/of ver rijden. Maar krijg je wel gegarandeerd een nog nooit geopende doos.
Nou ik verwacht dat een dergelijk artikel als b-stock /tweedekans/ hoe ze het ook noemen aangeboden wordt, niet als gloednieuw. Ja dat is lullig voor de winkel maar dat is het risico van een webshop beginnen.

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Een fabrikant had er ook voor kunnen kiezen om een product niet de sealen, of een reseal-mogelijkheid te geven (met eventueel controle stappen). Of een winkel had dit proactief kunnen communiceren.
Dit is allemaal niet gebeurd waardoor de boodschap nu is: er een een gebroken seal met een grote warning erop, dus er is iets mis. Niet heel gek dat je daar als consument daar niet op zit te wachten.

🌞🍃

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
[...]

Ja? Lol, de winkel wil dozenschuiver zijn. Doet 0 moeite kwa service, betaald geen geld meer voor mooi winkelpand en de consument zou het maar moeten slikken? Nee, jij wil ondernemer zijn, dan speel je maar volgens de regels die er zijn. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:31
chaoscontrol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Ja? Lol, de winkel wil dozenschuiver zijn. Doet 0 moeite kwa service, betaald geen geld meer voor mooi winkelpand en de consument zou het maar moeten slikken? Nee, jij wil ondernemer zijn, dan speel je maar volgens de regels die er zijn. ;)
Daarom kun je nog maar spullen kopen bij een handvol winkels. We maken bewust of onbewust keuzes door steeds te blijven bestellen bij de goedkoopste, ipv de beste, leukste, mooiste, whatever. Dus krijg je bijbehorende 'service'.

Punt is wel dat een laptop van 3k euro een ander ding is dan een webcam van 50,- waar ms het doosje al eens van geopend is. Overigens in de tijd van fysieke winkels had je dit ook. Gelukkig had ik gewoon van de meeste fabrikanten een rolletje tape om het showroommodel weer mee te sealen in de doos :Y)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:47
Daarom hebben webwinkels vaak tweedeleven oid in het leven geroepen.

Ik zou een laptop van 3k ook verwachten dat hij nieuw nieuw is. En geen herpakt product, het is stiekem ook hygiëne wat meespeelt hé, zelfde geld heeft die persoon 28 dagen langs 18+ filmpjes lopen spieken achter dat ding.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:13
[...]

Nee hoor ook in de winkel gebeurd dit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
chaoscontrol schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:10:
[...]

Ja dat doen ze toch gewoon? Maar er is geen enkele regel die zegt dat ze niet een laptop gewoon als nieuw mogen verkopen die hooguit getest is en nooit in gebruik is genomen. Net als dat je bij kleding in de winkel kan hebben dat een ander hem al gepast heeft.

Je kan niet verwachten dat je onbeperkt alles terug kan sturen, en dat webshops die dan verplicht met korting weer aan jou verkopen. Want als ze door de shredder gaan wordt er hier ook over geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Ja dat doen ze toch gewoon? Maar er is geen enkele regel die zegt dat ze niet een laptop gewoon als nieuw mogen verkopen die hooguit getest is en nooit in gebruik is genomen. Net als dat je bij kleding in de winkel kan hebben dat een ander hem al gepast heeft.

Je kan niet verwachten dat je onbeperkt alles terug kan sturen, en dat webshops die dan verplicht met korting weer aan jou verkopen. Want als ze door de shredder gaan wordt er hier ook over geklaagd.
Verkeerde vergelijking. Kleding die aangekocht is, maar binnen 10 dagen is geretourneerd. De winkel kan er dan voor kiezen om het weer in de winkel te hangen, of het gaat naar een outlet. :)

Dat zou hier in mijn ogen ook netter zijn, geretourneerde, geopende, producten die niet meer in een originele verpakking/staat terug te brengen zijn als "buitenkansje" verkopen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Soms wil een winkel ook checken of de 3K laptop die ze verkopen ook daadwerkelijk in doos zit, dat is ook een mogelijkheid als de laptop brandschoon is en geen vinger afdrukken heeft of stof deeltjes lijkt die mij ongebruikt.

Check ook de ssd of die aan is geweest en uren heeft gewerkt (kan zijn dat die een count geeft van heel laag vanuit de fabriek natuurlijk) zullen nooit tientallen uren zijn of tientallen keer ingeschakeld zijn.

Melden kan altijd mocht er mogelijk wat zijn met de laptop kun je dit ook aangeven en heb je Bevestiging vanuit de winkel als je hem houdt.

[ Voor 46% gewijzigd door 42dpi op 29-08-2025 10:38 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
KillaZ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:29:
[...]

Verkeerde vergelijking. Kleding die aangekocht is, maar binnen 10 dagen is geretourneerd. De winkel kan er dan voor kiezen om het weer in de winkel te hangen, of het gaat naar een outlet. :)

Dat zou hier in mijn ogen ook netter zijn, geretourneerde, geopende, producten die niet meer in een originele verpakking/staat terug te brengen zijn als "buitenkansje" verkopen.
En dan heeft een winkel al snel alleen nog maar buitenkansjes...

Natuurlijk doen ze dit ook wel, maar wel afhankelijk van de staat waarin het terug wordt gestuurd. Als het enkel gaat om een seal wat verbroken is en verder niks, tja. Waar hebben we het over?

Overigens is die vergelijking dus wel juist: Het idee van WKOA is dat je hem thuis kan proberen omdat je het anders in de winkel kon doen. Dus net als dat je kleding in de winkel kan passen, kan je het dan ook thuis passen. En veruit de meeste kleding die thuis gepast wordt en geretourneerd wordt, wordt gewoon opnieuw als nieuw verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:47:
[...]

Even deze specifiek: Het is natuurlijk lastig 100% te controleren door een webshop, maar in gebruik nemen mag niet voor je hem retourneert, je mag hem alleen uitproberen.

Maar praktisch, heb je hem gewoon al eens opengemaakt en gekeken hoe de handel eruit ziet? Zit het scherm onder de vlekken, of is het allemaal nog gewoon als nieuw? Want je andere post:
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Ja precies, dit gevoel heb ik dus ook. En ik ben ondertussen wel weer een week kwijt aan bezorgen, retourneren, wachten op geld terugstorten, etc. Echt niet OK
Dat is jouw keuze, daar kan je niet de webshop op aanspreken.

En kijk ik ben niet helemaal wereldvreemd, ik snap ook dat als je €3k aan een laptop uitgeeft dat je hem liever rechtstreeks uit de fabriek ziet. Maar tegelijk dit is gewoon een gevolg van hoe we als samenleving hebben besloten dit te regelen met online verkopen. Ik zou op zijn minst zelf toch kijken of er uberhaupt iets is met die hele laptop of dat hij gewoon prima is.

Edit: En zelf zou ik dan specifiek letten op dingen als dode pixels, want dat kan natuurlijk een reden zijn dat iemand hem geretourneerd heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 29-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:24
Let wel even op als je hem retour zou sturen dat vaak de verantwoordelijkheid bij jou ligt. Dus als hij tijdens transport kwijt raakt heb je een flink probleem of je moet hem verzekerd versturen voor het juiste verzekerde bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou hem aanmelden voor retour binnen 14 dagen, daar hebben ze hopelijk wel een snelle procedure voor.

Een 2e hands laptop voor 3k, je weet niet wat er voor ellende mee is en als er een keer wat mee is blijkt ineens de vochtindicator rood te zijn |:(

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 29-08-2025 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nip

En kijk ik ben niet helemaal wereldvreemd, ik snap ook dat als je €3k aan een laptop uitgeeft dat je hem liever rechtstreeks uit de fabriek ziet. Maar tegelijk dit is gewoon een gevolg van hoe we als samenleving hebben besloten dit te regelen met online verkopen. Ik zou op zijn minst zelf toch kijken of er uberhaupt iets is met die hele laptop of dat hij gewoon prima is.

Edit: En zelf zou ik dan specifiek letten op dingen als dode pixels, want dat kan natuurlijk een reden zijn dat iemand hem geretourneerd heeft.
Dat is helemaal niet mijn keuze. Mijn keuze was het betalen van 3000 euro voor een nieuwe laptop. Dat heb ik niet gekregen. Het is aan de webshop om aan te geven dat dit om een tweede kans exemplaar ging, dat zou ik niet zelf moeten aangeven 3 dagen nadat ik betaald heb en het product thuis bezorgd krijg.

[ Voor 10% gewijzigd door Nip op 29-08-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Je kunt natuurlijk nog even de laptop bekijken. Ziet hij er nog als nieuw uit? Indien ja, zet hem even aan en controleer of alles werkt en via de SMART waarde kun je zien hoe lang de laptop heeft gedraait.

Stel dat nu alles er eigenlijk goed uit ziet maar dat je uit principe een nieuwe wilt. Je stuurt deze terug en ontvangt een gloednieuwe met seal. Dan kom je er achter dat de nieuwe ineens gebreken heeft door een foutje uit de fabriek. Ineens wil je dan toch liever die "gebruikte laptop".

Ik zou zeggen, zet hem even aan en kijk of hij zo goed als nieuw is. Wellicht kun je dan nog vragen of ze een kleine korting willen geven (100 euro of zo) omdat deze niet nieuw is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sir_Hendro op 29-08-2025 11:15 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:33:
[...]

En dan heeft een winkel al snel alleen nog maar buitenkansjes...

Natuurlijk doen ze dit ook wel, maar wel afhankelijk van de staat waarin het terug wordt gestuurd. Als het enkel gaat om een seal wat verbroken is en verder niks, tja. Waar hebben we het over?

Overigens is die vergelijking dus wel juist: Het idee van WKOA is dat je hem thuis kan proberen omdat je het anders in de winkel kon doen. Dus net als dat je kleding in de winkel kan passen, kan je het dan ook thuis passen. En veruit de meeste kleding die thuis gepast wordt en geretourneerd wordt, wordt gewoon opnieuw als nieuw verkocht.
Als het product uit de verpakking is geweest is er geen garantie wat er nog meer mee is gedaan. Als dat er expliciet niet bij vermeld staat (e.g. "Product uit verpakking geweest") dan zou het in mijn ogen niet als nieuw verkocht mogen worden.

Je kleding verhaal gaat niet op, we praten over een laptop van 3k. Neem dan ook de wat duurdere merken als referentie. Daar zijn in de winkel bijvoorbeeld de "pas" artikelen niet de artikelen die je mee naar huis krijgt. Bij aankoop krijg je veelal een artikel welke netjes is ingepakt/geseald.

Bij een e-com bestelling gingen de geretourneerde producten welke uit de verpakkingen gehaald waren bij ons dan ook niet de winkel in, maar werden teruggestuurd naar het E-com magazijn en gingen ofwel als "buitenkansjes" weg ofwel naar de outlet store in Roermond/Bataviastad. Dat laatste vonden wij op het hoofdkantoor fijner ivm de lagere kosten ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
Sir_Hendro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:10:
Je kunt natuurlijk nog even de laptop bekijken. Ziet hij er nog als nieuw uit? Indien ja, zet hem even aan en controleer of alles werkt en via de SMART waarde kun je zien hoe lang de laptop heeft gedraait.

Stel dat nu alles er eigenlijk goed uit ziet maar dat je uit principe een nieuwe wilt. Je stuurt deze terug en ontvangt een gloednieuwe met seal. Dan kom je er achter dat de nieuwe ineens gebreken heeft door een foutje uit de fabriek. Ineens wil je dan toch liever die "gebruikte laptop".

Ik zou zeggen, zet hem even aan en kijk of hij zo goed als nieuw is. Wellicht kun je dan nog vragen of ze een kleine korting willen geven (100 euro of zo) omdat deze niet nieuw is.
Dank je voor je reactie, ik ben nu niet thuis maar zal vanavond alles checken. Hoe bekijk via de SMART waarde hoe lang de laptop heeft gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Dat is helemaal niet mijn keuze. Mijn keuze was het betalen van 3000 euro voor een nieuwe laptop. Dat heb ik niet gekregen. Het is aan de webshop om aan te geven dat dit om een tweede kans exemplaar ging, dat zou ik niet zelf moeten aangeven 3 dagen nadat ik betaald heb en het product thuis bezorgd krijg.
Het is wel jouw keuze, dit is al vaak hier langs gekomen. De winkel heeft geen enkele verplichting om een apparaat wat enkel uitgeprobeerd is en niet in gebruik is genomen met korting aan jou te verkopen. Het is jouw keuze om hem nu retour te sturen zonder uberhaupt te willen kijken of er iets mis mee is. En ja, dat mag onder dezelfde wetgeving als waardoor de vorige eigenaar het ook mocht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
KillaZ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Je kleding verhaal gaat niet op, we praten over een laptop van 3k. Neem dan ook de wat duurdere merken als referentie. Daar zijn in de winkel bijvoorbeeld de "pas" artikelen niet de artikelen die je mee naar huis krijgt. Bij aankoop krijg je veelal een artikel welke netjes is ingepakt/geseald.
En die worden dus gewoon bij retourneren door de shredder gegooid. Maar tja, daar gaan mensen ook weer van steigeren. Dus dan worden ze doorverkocht, maar dat is ook weer problematisch. Dat mensen willen dat die met korting aan hun worden verkocht verplicht bedrijven niet om dat te doen.

Dat we als consument enorm veel rechten hebben in Nederland zorgt ook dat je zulk soort zaken hebt. En nogmaals, ik snap ook dat je hem liever nieuw uit de fabriek hebt. Maar ik snap ook dat er weleens nadelen zitten aan al die rechten, en ik ben groot voorstander van niet nog meer regeltjes en wetten om alles nog verder dicht te gaan timmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Nip schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:48:
Hi allemaal,

Ik heb paar dagen geleden een laptop van €2999 besteld bij één van de grootste webshops hier in onze Pricewatch. Na het openen van de buitenste doos zag ik meteen dat er geen officiële ASUS seal zat op de doos van de laptop én dat er een tweede (voor mij onbekende) seal overheen geplakt was, die ook nog eens gebroken was. Je kan nog wel zwarte resten zien van de officiële ASUS seal. Zie foto's.

Ik heb meteen een e-mail gestuurd naar de webshop en ze reageerden relatief snel, met het bericht dat het doorgestuurd is naar de afdeling inkoop. Sinds gisteren heb ik niks meer gehoord, ook al heb ik een vervolg mail gestuurd.

Het liefst wil ik gewoon mijn geld terug, want ik vertrouw het product en de webshop niet meer, het is of geopend tijdens transport, of er zijn dingen uit gehaald, of het is tweedehands of refurbished. Ik heb €2999 betaald voor een nieuw product, en verwacht dan ook een nieuw product...

De klantenservice reageert alleen niet meer en ze hebben geen telefoonnummer. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
of iemand heeft hem open gemaakt zag dat de laptop niet helemaal zijn kleur zonder hem uberhaupt uit de "doos" te halen en weer dicht gedaan. dan is het geen tweedekans in mijn ogen. tweedekans is als er dingen ontbreken dan wel beschadigt zijn. dan mag je inderdaad een waarde vermindering verwachten(die kunnen ze immers ook terug halen op de vorige klant) maar aangezien jij je keuze al hebt gemaakt waarom nog een topic openen? het recht op retour sturen heb je altijd. Maar hou er wel rekening mee dat als je hem niet controleert en vorige keer over het hoofd hebben gezien jij wil de reklening kan krijgen. en laat de post hem verdwijnen ben je ook de sjaak. tenzij verzekerd verstuurd maar ook dan moet je bergen gaan verplaatsen voor je je geld terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:38

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Dank je voor je reactie, ik ben nu niet thuis maar zal vanavond alles checken. Hoe bekijk via de SMART waarde hoe lang de laptop heeft gedraaid?
Daar kun je bijv. CrystalDiskInfo voor gebruiken. Het is wel goed om te weten dat je er niet zo heel erg veel uit kunt afleiden, de gebruiksuren zijn ook fabriek af namelijk niet nul. Je moet dus eigenlijk ook weten wat de gemiddelde power on tijd van die apparaten is als ze uit de fabriek komen.

Verder kun je het terugsturen, maar het is de vraag of je er echt beter van wordt. De kans dat er daadwerkelijk iets met die laptop aan de hand is, is nihil. FUD over vochtstickers ten spijt is de kans echt niet wezenlijk veel anders dat hier iets mis mee is dan bij een product met seal.

Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel dat het psychologisch niet super fijn voelt maar het moeten terugsturen van zo'n laptop (en daar dus de verantwoordelijkheid over dragen) zou ik persoonlijk spannender vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Je kunt een programma zoals "HD Tune" installeren en dan de SMART waarde van de hardeschijf uitlezen. Daar vind je een waarde names "Power On Hours" en "Power Cycle" die aangeven hoeveel uren hij heeft gedraait en hoe vaak hij aan / uit is gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISkG9jVSM09nA5QhK-b_N-4cknc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZssErxQN2hwQy4CD9M0cVUDb.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Sir_Hendro op 29-08-2025 11:37 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:31:
[...]

En die worden dus gewoon bij retourneren door de shredder gegooid. Maar tja, daar gaan mensen ook weer van steigeren. Dus dan worden ze doorverkocht, maar dat is ook weer problematisch. Dat mensen willen dat die met korting aan hun worden verkocht verplicht bedrijven niet om dat te doen.

Dat we als consument enorm veel rechten hebben in Nederland zorgt ook dat je zulk soort zaken hebt. En nogmaals, ik snap ook dat je hem liever nieuw uit de fabriek hebt. Maar ik snap ook dat er weleens nadelen zitten aan al die rechten, en ik ben groot voorstander van niet nog meer regeltjes en wetten om alles nog verder dicht te gaan timmeren.
Ik weet jouw referentie kader in de modebranche niet, maar de shredder verhalen zijn met de huidige eisen op het gebied van duurzaamheid echt niet meer aan de orde. Zelfs Zalando komt daar niet meer mee weg. In de 3,5 jaar dat ik bij een vrij grote modeketen in NL heb gewerkt waren de retouren van zowel ecom als fysieke winkels retouren die bij geopende verpakking eigenlijk een enkeltje outlet kregen.

Scheelde manuren qua verpakken (want het werd uitgehangen in de outletwinkel) en kosten qua opslag in het magazijn. Dat bij elkaar maakte dat je alsnog een redelijke marge hield op je uitverkoop artikelen.

Kom ik terug op het verhaal van de TS: De verpakking is open geweest, de laptop is niet netjes terug in de verpakking gedaan gezien de bolstand, dat zou voor mij bij zo'n prijs een reden zijn om de laptop te retourneren.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
KillaZ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

en jou kleding verhaal gaat ook weer niet op omdat de marges weer compleet anders zijn. de marge op een broek van 500 euro bv zit VEEL meer marge als op een laptop van 3k. tevens praat jij over fysieke winkels. dat is bij de fysieke MM niet anders.

en laptop is niet netjes terug in de doos vanwegen de bolstand 8)7 . echt mensen op dit forum hebben een glazenbol ik kan namelijk vanaf de foto's niet zien of de laptop netjes in de doos zit. want de ene doos geeft meer ruimte als de andere. en ik zie dat hij iets open staat. dan kan ook dat de handeling van TS komen en zegt niets over hoe de binnenkant er uit ziet.

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 29-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

en jou kleding verhaal gaat ook weer niet op omdat de marges weer compleet anders zijn. de marge op een broek van 500 euro bv zit VEEL meer marge als op een laptop van 3k. tevens praat jij over fysieke winkels. dat is bij de fysieke MM niet anders.

en laptop is niet netjes terug in de doos vanwegen de bolstand 8)7 . echt mensen op dit forum hebben een glazenbol ik kan namelijk vanaf de foto's niet zien of de laptop netjes in de doos zit. want de ene doos geeft meer ruimte als de andere. en ik zie dat hij iets open staat. dan kan ook dat de handeling van TS komen en zegt niets over hoe de binnenkant er uit ziet.
De foto's zijn letterlijk 1 minuut gemaakt nadat ik de buitenste doos had geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:29:
[...]

Het is wel jouw keuze, dit is al vaak hier langs gekomen. De winkel heeft geen enkele verplichting om een apparaat wat enkel uitgeprobeerd is en niet in gebruik is genomen met korting aan jou te verkopen. Het is jouw keuze om hem nu retour te sturen zonder uberhaupt te willen kijken of er iets mis mee is. En ja, dat mag onder dezelfde wetgeving als waardoor de vorige eigenaar het ook mocht doen.
De winkel heeft geen verplichting om een product dat zij verkopen als Nieuw te verkopen als Nieuw? Grappenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:02:
[...]

De foto's zijn letterlijk 1 minuut gemaakt nadat ik de buitenste doos had geopend.
dat kan maar zonder zegel is het een flapje wat makkelijk omhoog kan staat. en dus eruit zien als bol staan.
dit kan zelfs gebeuren als er alleen lucht in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:03:
[...]

De winkel heeft geen verplichting om een product dat zij verkopen als Nieuw te verkopen als Nieuw? Grappenmaker
nee ze moeten een conform product leveren volgens de wet. en aangezien jij niet wilt kijken weten we niet of de laptop conform is. maar lever maar een wet aan die zegt dat als nieuw hagel nieuw nog nooit door iemand is vastgepakt betekent.

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

[ Voor 9% gewijzigd door loki504 op 29-08-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:09:
[...]

nee ze moeten een conform product leveren volgens de wet. en aangezien jij niet wilt kijken weten we niet of de laptop conform is. maar lever maar een wet aan die zegt dat als nieuw hagel nieuw nog nooit door iemand is vastgepakt betekent.
Wat maakt mij het uit wat de wet zegt? Weet je hoe veel dingen er niet in de wet staan die alsnog ronduit asociaal en zelfs gevaarlijk zijn? Raar punt dat je maakt. Het is officieel niet illegaal als de hond van de ene eigenaar de hond doodbijt van een andere eigenaar, moeten we het dan maar OK vinden?

En je zegt ook iets wat niet klopt, ik wil zeker wel de laptop bekijken maar wacht nog op een reactie van de Webshop.

[ Voor 8% gewijzigd door Nip op 29-08-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:09:

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/
Conform betekent dat als je een dure laptop besteld voor een normale prijs bij een webshop die nieuwe spullen verkoopt, de spullen nieuw en ongebruikt moeten zijn. Als de verwachting "nieuw" is, dient het ook nieuw te zijn.

Als het wel door iemand is uitgeprobeerd, mag het apparaat niet meer als nieuw worden verkocht. Dan is het een gebruikt artikel ("demo model"), en dat dient duidelijk vooraf te worden vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Slecht voorbeeld, daar is wetgeving over https://wetboekplus.nl/bu...rakelijkheid-voor-dieren/

Maar je punt snap ik wel, als je het niet vertrouwd gewoon terug sturen.

[ Voor 24% gewijzigd door 99ruud99 op 29-08-2025 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Conform betekent dat als je een dure laptop besteld voor een normale prijs bij een webshop die nieuwe spullen verkoopt, de spullen nieuw en ongebruikt moeten zijn. Als de verwachting "nieuw" is, dient het ook nieuw te zijn.

Als het wel door iemand is uitgeprobeerd, mag het apparaat niet meer als nieuw worden verkocht. Dan is het een gebruikt artikel ("demo model"), en dat dient duidelijk vooraf te worden vermeld.
Bron? Of eventueel uitspraak van een rechter? Of is dat jouw visie van een conform product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
99ruud99 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:18:
Slecht voorbeeld, daar is wetgeving over https://wetboekplus.nl/bu...rakelijkheid-voor-dieren/

Maar je punt snap ik wel, als je het niet vertrouwd gewoon terug sturen.
Je moet eventueel betalen voor gemaakte schade, maar het is niet illegaal of verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Wat maakt mij het uit wat de wet zegt? Weet je hoe veel dingen er niet in de wet staan die alsnog ronduit asociaal en zelfs gevaarlijk zijn? Raar punt dat je maakt. Het is officieel niet illegaal als de hond van de ene eigenaar de hond doodbijt van een andere eigenaar, moeten we het dan maar OK vinden?

En je zegt ook iets wat niet klopt, ik wil zeker wel de laptop bekijken maar wacht nog op een reactie van de Webshop.
Maar jij begint over wetten en dan zeg ik klopt net en dan krabbel je ineens terug? Dat is raar. En tot nu toe heb je hem niet open gemaakt en heb je een mail gestuurd en ben je direct naar Tweakers gedaan....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:23:
Bron? Of eventueel uitspraak van een rechter? Of is dat jouw visie van een conform product.
Artikel 7:17
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. (..)
In gewone taal: https://www.amsadvocaten....nissenrecht/conformiteit/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:23:
[...]

Nogmaals, het maakt niet uit wat de wet zegt, iets kan alsnog moreel fout zijn ook al is de wet nog niet daar. Het ook gewoon ronduit asociaal zijn voor klanten of leefomgeving. Wat dacht je van alle PFAS varianten om de wet te omzeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Ja en welke mededelingen heeft de winkel dan gedaan dat het niet conform is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:17:
[...]

Maar of het nieuw en ongebruikt is heeft TS niet bekeken omdat die gestopt was bij het seal om de omdoos?

Demo model betekend meestal dat er in de winkel 1000 mensen mee gespeeld hebben, niet dat iets een mogelijke retour is :p

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:29:
[...]

Ja en welke mededelingen heeft de winkel dan gedaan dat het niet conform is?
Haha huh? Moet je wachten op de mededelingen van een winkel dat iets niet conform is? Dus de winkel bepaalt, niet de klant?

Als dat zo zou zijn, dan kan de winkel simpelweg zeggen dat het conform is en je een tweedehands product verkopen voor nieuw.

Ik heb trouwens een reactie gehad, en de webshop zei dit:

"We vinden het enorm vervelend om te horen dat je bestelling niet naar wens en verwachting is. We hebben dit inmiddels verder voor je uitgezocht.

Net als elke consument die een product bij xxxxx koopt heb je bij ons 30 dagen retourrecht. Deze retouren worden uitgebreid door ons gecontroleerd. Alleen producten die in nieuwstaat verkeren mogen na deze controle weer terug in onze voorraad.

Echter, in dit geval zie ik dat het door jou ontvangen artikel niet in nieuwstaat verkeert. Wij zijn van mening dat het product niet op deze manier terug de voorraad in had mogen gaan of met korting had moeten worden aangeboden. Hiervoor bieden we dan ook onze excuses aan."

[ Voor 44% gewijzigd door Nip op 29-08-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:28:
[...]

Maar jij begint over wetten en dan zeg ik klopt net en dan krabbel je ineens terug? Dat is raar. En tot nu toe heb je hem niet open gemaakt en heb je een mail gestuurd en ben je direct naar Tweakers gedaan....
Ik begin helemaal niet over wetten, ik zou mijn topicstarter nog een keer lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

... en daarom bieden we je..... hoeveel korting?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:34:
[...]

Ik begin helemaal niet over wetten, ik zou mijn topicstarter nog een keer lezen.
Ik had het ook niet over je OP... maar goed de winkel is het met je eens tada dit hele popcorn topic had niet gehoeven als je even geduld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:37:
[...]

Ik had het ook niet over je OP... maar goed de winkel is het met je eens tada dit hele popcorn topic had niet gehoeven als je even geduld had.
Aha, je had mij gequote, dus redelijkerwijs dacht ik dat je het tegen mij had.

Ja idd fijn dat de webshop het eens is... zal vanavond de laptop goed bekijken en dan beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:39:
[...]

Aha, je had mij gequote, dus redelijkerwijs dacht ik dat je het tegen mij had.

Ja idd fijn dat de webshop het eens is... zal vanavond de laptop goed bekijken en dan beslissen.
Ik had het ook tegen jou maar niet over je OP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:40:
[...]

Ik had het ook tegen jou maar niet over je OP.
Dan zou ik nog een keer lezen, want jij bent de eerste die het over wetten heeft en het wetboek erbij haalt en vervolgens vraag je waarom ik er wetten bij haal. Ga ergens anders trollen aub.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Deze shop heeft een verkeerde handeling (opsturen geopende doos) toch hersteld.

Los daarvan: een consument heeft wel het recht te verpakking te openen wegens koop op afstand. Zo werkt dat volgens het BW, alle koop of afstand heeft hier mee te maken en ondernemers zouden dat moeten incalculeren.

@loki504 Iets verkopen op een website die nieuwe producten verkoopt zonder erbij te vermelden dat een artikel gebruikt is, valt onder oneerlijke handelspraktijken. ACM zegt
U handelt oneerlijk als consumenten keuzes kunnen maken die zij anders niet hadden gemaakt.
en
Bij misleiding geeft u de gemiddelde consument een verkeerd beeld over uw aanbod. Hierdoor kunnen zij een verkeerde keuze maken:
(..)
U laat belangrijke informatie weg of u verstopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:45:
[...]

Dan zou ik nog een keer lezen, want jij bent de eerste die het over wetten heeft en het wetboek erbij haalt en vervolgens vraag je waarom ik er wetten bij haal. Ga ergens anders trollen aub.
Ik zie inderdaad dat je geen wetten zegt maar verplichting... en waarom ik wetten er bij haal? Uuh omdat dat de basis is van waar je wel of geen recht op heb en wat de VERPLICHTING zijn van een bedrijf. Dat je vervolgens vol in de verdediging schiet en begint over dat er zoveel dingen niet in de wet staan en een absurt voorbeeld komt geeft in mijn ogen eerder aan dat jij de troll bent en niet ik. Maar goed ik heb er al genoeg tijd in gestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:29:
Demo model betekend meestal dat er in de winkel 1000 mensen mee gespeeld hebben, niet dat iets een mogelijke retour is :p
Als er één persoon mee heeft gespeeld is het ook al een demo apparaat. Dat is het nadeel voor de ondernemer van het koop op afstand model. Daarom noemen ze het liever "tweede kans" of zoiets.

Het gaat er natuurlijk om dat een leverancier eerlijk (open) dient te zijn over wat ze aanbieden als het afwijkt van wat verwacht mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:47:
Deze shop heeft een verkeerde handeling (opsturen geopende doos) toch hersteld.

Los daarvan: een consument wel het recht te verpakking te openen wegens koop op afstand. Zo werkt dat volgens de het BW, alle koop of afstand heeft hier mee te maken en zouden dat moeten incalculeren.

@loki504 Iets verkopen zonder op een website die nieuwe producten verkoopt zonder erbij te vermelden dat een artikel gebruikt is, valt onder oneerlijke handelspraktijken. ACM zegt

[...]

en

[...]
Dus jij wil zeggen dat er spreken in van oneerlijke handels praktijk aan de hand van een gebroken zegel? Dat vind ik wel heel ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Ik zie inderdaad dat je geen wetten zegt maar verplichting... en waarom ik wetten er bij haal? Uuh omdat dat de basis is van waar je wel of geen recht op heb en wat de VERPLICHTING zijn van een bedrijf. Dat je vervolgens vol in de verdediging schiet en begint over dat er zoveel dingen niet in de wet staan en een absurt voorbeeld komt geeft in mijn ogen eerder aan dat jij de troll bent en niet ik. Maar goed ik heb er al genoeg tijd in gestoken.
Zie reactie van mrmrmr. Ik snap echt niet waarom je met zo veel berichten dit soort wanpraktijken van een bedrijf verdedigt. Maar goed, fijn dat je genoeg tijd in het trollen hebt gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nip
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:54:
[...]

Dus jij wil zeggen dat er spreken in van oneerlijke handels praktijk aan de hand van een gebroken zegel? Dat vind ik wel heel ver gaan.
Het is niet alleen maar een gebroken zegel, de originele zegel is verwijderd en ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Als er één persoon mee heeft gespeeld is het ook al een demo apparaat. Dat is het nadeel voor de ondernemer van het koop op afstand model. Daarom noemen ze het liever "tweede kans" of zoiets.

Het gaat er natuurlijk om dat een leverancier eerlijk (open) dient te zijn over wat ze aanbieden als het afwijkt van wat verwacht mag worden.
Het 'Kassa' publiek is dat niet met je eens iig:
https://www.bnnvara.nl/ka...t-2e-hands-laptop-te-zijn

Dit is ook zeker niet een standaard manier van benaming voor retouren of echt gebruikte goederen.

/verder wel erg offtopic hier :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:19

watercoolertje

Untertitel

Ja zeker, omdat het dat ook letterlijk is, het is een wet ter bescherming van de consument.

Daarnaast is het aan hem om het wel of niet te accepteren, hij heeft namelijk WEL het recht het terug te sturen, om welke reden dan ook, je bent niet eens verplicht een reden op te geven!

Als ik iets koop bij een fysieke winkel pak ik ook een doosje die nog nooit open is geweest ipv die reeds geopend is geweest.

[ Voor 24% gewijzigd door watercoolertje op 29-08-2025 13:01 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

paQ schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:35:
... en daarom bieden we je..... hoeveel korting?
@Nip allicht nuttig om te bekijken hoe je het oplost ipv de discussie winnen/verliezen over andere casussen of zaken die mensen roepen? Webshop doet al mea culpa dus hoe nu verder?
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:41:
[...]

Tja, dat is dan jouw "nadeel" aan WKOA. Je bent extra beschermd tegen dit soort "miskopen" maar zal idd wel zelf aktie en procedure moeten volgen voor terugsturen en afwachten geld.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:30:
[...]

Haha huh? Moet je wachten op de mededelingen van een winkel dat iets niet conform is? Dus de winkel bepaalt, niet de klant?

Als dat zo zou zijn, dan kan de winkel simpelweg zeggen dat het conform is en je een tweedehands product verkopen voor nieuw.

"We vinden het enorm vervelend om te horen dat je bestelling niet naar wens en verwachting is. We hebben dit inmiddels verder voor je uitgezocht.

Net als elke consument die een product bij xxxxx koopt heb je bij ons 30 dagen retourrecht. Deze retouren worden uitgebreid door ons gecontroleerd. Alleen producten die in nieuwstaat verkeren mogen na deze controle weer terug in onze voorraad.

Echter, in dit geval zie ik dat het door jou ontvangen artikel niet in nieuwstaat verkeert. Wij zijn van mening dat het product niet op deze manier terug de voorraad in had mogen gaan of met korting had moeten worden aangeboden. Hiervoor bieden we dan ook onze excuses aan."
ik zie niet in de mail of je het kosteloos mag terugsturen? hoe zit dat verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Zie reactie van mrmrmr. Ik snap echt niet waarom je met zo veel berichten dit soort wanpraktijken van een bedrijf verdedigt. Maar goed, fijn dat je genoeg tijd in het trollen hebt gestopt.
Ik verdedig helemaal niemand. Ik ben het alleen niet eens dat omdat hij open is geweest hij direct met korting als demomodel 2de kans etc verkocht moet worden. Dat is niet x bedrijf verdedigen dat is een andere mening hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nip
MAX3400 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:05:
[...]

@Nip allicht nuttig om te bekijken hoe je het oplost ipv de discussie winnen/verliezen over andere casussen of zaken die mensen roepen? Webshop doet al mea culpa dus hoe nu verder?

[...]

Tja, dat is dan jouw "nadeel" aan WKOA. Je bent extra beschermd tegen dit soort "miskopen" maar zal idd wel zelf aktie en procedure moeten volgen voor terugsturen en afwachten geld.
Yes ik zal vanavond goed kijken naar de laptop en dan een beslissing maken, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Dat is een ander geval. Daar gaat het kennelijk over een tweedehands laptop die als demo is verkocht. Misleiden is niet toegestaan.

Het gaat over wat de wet beoogt. Eigenlijk is het artikel (6:139b 2d) overbodig, maar het maakt het wel nog duidelijker.
Dit is ook zeker niet een standaard manier van benaming voor retouren of echt gebruikte goederen.
Dat is het ook niet. Het beschrijft de situatie, duidelijk als zodanig aangegeven tussen aanhalingstelkens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:33:
[...]
Dat is een ander geval. Daar gaat het kennelijk over een tweedehands laptop die als demo is verkocht. Misleiden is niet toegestaan.
Gelukkig ben je het dan oneens met je eigen stelling:
mrmrmr schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:53:
[...]
Als er één persoon mee heeft gespeeld is het ook al een demo apparaat.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

[...]
Of je draait alles naar je eigen werkelijkheid, of je loopt hier echt snoeihard te trollen.

Het tweede geval gaat om een demo laptop die als nieuw is verkocht

De eerste quote over een demo laptop die ook als demo laptop is verkocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:11:
[...]

[...]
Je houdt geen rekening met de factor tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:56
Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

Yes ik zal vanavond goed kijken naar de laptop en dan een beslissing maken, dank.
Zou je wat foto's kunnen posten van wat je aantreft ? Ik en allicht ook andere Tweakers zijn wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Af fabriek zal er niet standaard Windows op zijn geïnstalleerd. De doos zal dan toch open moeten om Windows te installeren lijkt mij? En misschien ook nog een standaard virusscanner?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002

weebl

YARR!

vogelmans schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:57:
Af fabriek zal er niet standaard Windows op zijn geïnstalleerd. De doos zal dan toch open moeten om Windows te installeren lijkt mij? En misschien ook nog een standaard virusscanner?
Hoe kom je bij deze informatie?

Voor zover ik weet worden alle PC's sinds jaar en dag met een Windows installatie geleverd vanuit de fabriek.

Joh, zelfs de Dell computer die mijn vader 30 jaar geleden bestelde had Windows 98 geïnstalleerd toen ie uit de doos kwam...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:00
weebl schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:15:
[...]

Voor zover ik weet worden alle PC's sinds jaar en dag met een Windows installatie geleverd vanuit de fabriek.

Joh, zelfs de Dell computer die mijn vader 30 jaar geleden bestelde had Windows 98 geïnstalleerd toen ie uit de doos kwam...
Dat laatste is op zich ook al knap haha. Of heeft hij 3 jaar levertijd gehad?

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:30:

Echter, in dit geval zie ik dat het door jou ontvangen artikel niet in nieuwstaat verkeert. Wij zijn van mening dat het product niet op deze manier terug de voorraad in had mogen gaan of met korting had moeten worden aangeboden. Hiervoor bieden we dan ook onze excuses aan.
"
En wat is de suggestie van de webshop? Ze sturen een nieuwe op? De bal ligt bij jou of je wel of niet een compleet nieuwe wilt? Je krijgt korting?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
vogelmans schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:57:
Wat dacht je van gewoon een standaard image met alle zooi er al in zoals Windows, trial virusscanner, trial office etc.

Enkel maatwerk pc's worden nog handmatig voorzien van software, hoewel je daar ook een standaard image voor kan maken. Dozenschuivers doen daar verder helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002

weebl

YARR!

ozzynator schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 15:19:
[...]

Dat laatste is op zich ook al knap haha. Of heeft hij 3 jaar levertijd gehad?
Ja, of 95, is al weer een tijdje terug :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:40:
[...]

Even deze specifiek: Het is natuurlijk lastig 100% te controleren door een webshop, maar in gebruik nemen mag niet voor je hem retourneert, je mag hem alleen uitproberen.

Maar praktisch, heb je hem gewoon al eens opengemaakt en gekeken hoe de handel eruit ziet? Zit het scherm onder de vlekken, of is het allemaal nog gewoon als nieuw? Want je andere post:

[...]

Als je een Apple laptop koopt vanaf Apple.nl, dan kómt het rechtstreeks uit de fabriek gestuurd. Retourneren kan naar Nederland, en dan wordt de laptop netjes herverpakt óf als refurbished aangeboden. Je zult nooit een geopende verpakking krijgen.
Het kán dus wel.

🌞🍃

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:49

PinusRigida

I put the p in pool.

Klopt maar dat weet je niet zeker.
In de meerderheid van de gevallen zal het wel zijn zoals je zegt: wellicht gewoon een geretourneerd product.

...maar die seals zitten daar voor een heel specifieke reden en als ze verbroken zijn wil dat zeggen dat de doos is geopend en dat jij als koper niet meer zeker bent dat je een deugdelijk product hebt. en als je moet beginnen gissen en gokken, en het product in gebruik nemen en hopen dat alles goed gaat... en volgende week ook nog en volgend jaar ook nog (omdat je niet weet of het product niet eens gevallen is zonder doos omheen door de vorige gebruiker of door diegene die de doos heeft geopend)... dat maakt allemaal niet zoveel uit bij een product van 30 euro, maar eentje van 3000 euro?! Neen; ik zou pertinent terugsturen, geld terug en elders een laptop kopen. Voor dit geld mag je nieuw en ongeopend verwachten.

Ik zou het ook niet accepteren. En ja, refurbished is ook een mogelijkheid en die dingen gaan ook door een kwaliteitscontrole, en dat is allemaal ok als je wéét dat je refurbished koopt, zoals -voorbeeldje- als je via Valve een Steam-Deck koopt, kan je de bewuste keuze maken om refurbished te kopen. Dat kan je bij veel laptops ook... maar op z'n minst kies je er dan voor en wéét je wat je kan verwachten. (en betaal je ook geen nieuwprijs ervoor!)

Als je nieuw koopt moet je nieuw krijgen, met intacte seals op de doos.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 12:55:
[...]

Ook ik ben van mening dat dit een gevolg is van de wetgeving zoals deze bestaat en dat er in de basis niets mis mee is. Je kan niet verwachten dat men een product verkoopt met minimale marge, maar van zodra iemand iets terugstuurt men er dan maar verlies op moet nemen. Als we allemaal het recht wensen van alles maar terug te sturen zonder kosten en altijd nieuwe, ongeopende verpakkingen te krijgen, dan moeten we ook aanvaarden dat het lever alleen maar duurder zal worden.

We kopen ook geen nieuw product. We kopen een product in nieuwstaat. Net zoals we niet het recht hebben om een product in gebruik te nemen en dan terug te sturen, maar enkel het recht hebben om een product te testen, net zoals we dat in een showroom kunnen doen. En ook niet meer dan dat.

Maar mensen interpreteren de regelgeving graag zoveel mogelijk in hun voordeel.

In geval van een laptop zou ik kijken naar indicatoren zoals vetvlekken (onze vingers laten die heel graag achter), of dat er reeds een account op Windows aanwezig is van een vorige persoon, hoeveel draaiuren heeft de SSD reeds gehad? Dat zijn indicatoren van gebruik van de laptop. Is de laptop proper, steekt de bescherming nog tussen toetsenbord en scherm, is Windows ongebruikt en komt deze netjes in de Out Of Box Experience om Windows op te zetten en blijkt de SSD slechts enkele uren aangestaan te hebben van het testen in de fabriek? Ja? Dan is dit een laptop in nieuwstaat en exact wat je gekocht hebt. Enkel het zegel is verbroken. Kan je op die punten een negatief antwoord geven, dan heb je al meer recht van klagen en zou ik proberen om een regeling met de winkel te treffen of de laptop retour sturen.
[...]

Het is vandaag mogelijk om computers zonder Windows te kopen, maar ze zijn zeldzaam. Zeg evenwel nooit nooit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:56
Sir_Hendro schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:32:
Je kunt een programma zoals "HD Tune" installeren en dan de SMART waarde van de hardeschijf uitlezen. Daar vind je een waarde names "Power On Hours" en "Power Cycle" die aangeven hoeveel uren hij heeft gedraaid en hoe vaak hij aan / uit is gezet.
Als je niets wilt installeren kan je ook een van de bekende Windows PE USB's daarvoor gebruiken.
Zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE
Van echt "fabrieksnieuwe" laptops/PC's maak ik zelf meestal eerst een volledige image backup om de originele toestand te kunnen herstellen indien nodig om eventueel "gedoe" te vermijden.
Blokker_1999 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:56:
In geval van een laptop zou ik kijken naar indicatoren zoals vetvlekken (onze vingers laten die heel graag achter), of dat er reeds een account op Windows aanwezig is van een vorige persoon, hoeveel draaiuren heeft de SSD reeds gehad? Dat zijn indicatoren van gebruik van de laptop.
Elke geleverde OEM Windows laptop/PC zal inderdaad de eerste keer schoon opstarten met een OOBE installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Kunnen we vanaf hier op een vriendelijkere toon verder discussiëren met elkaar? Ik zie een aantal nogal trollerige reacties langskomen welke niet veel aan het topic toevoegen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 30-08-2025 10:20 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybje
  • Laatst online: 14:38

Cybje

First Post!

Mocht je ‘m aanzetten, check dan als allereerst de batterij en maak er een foto/screenshot van. Als een batterij lang op 0% of 100% zit, treedt er verhoogde slijtage op. Een nieuw apparaat wordt vaak geleverd met rond de 50% lading.

Dat is ook meteen een wat groter nadeel van teruggestuurde apparaten met een batterij (zoals laptop of telefoon). Vaak houdt de eerste klant en de winkel daar helemaal geen rekening mee en ondertussen is er dus wel degelijk enige slijtage van het product.

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:37
loki504 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:53:
[...]

Vergis je niet. Op laptops en kant en klare PC's zit een redelijke marge. Heel anders dan bij losse PC componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Nu online
Gadgeteer schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:44:
[...]

Vergis je niet. Op laptops en kant en klare PC's zit een redelijke marge. Heel anders dan bij losse PC componenten.
Er zal vast een mooie marge op zitten.(chatgtps is het daar niet helemaal maar eens maar dat is een ander verhaal) Maar ik wil niet weten wat de marges zijn op een tas van louis vuitton van 3000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nip schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 13:18:
[...]

@Nip hoe was je weekend? Heb je kunnen genieten van de laptop of heb je 60 uur boos op je lip zitten bijten? ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 10-09 22:28
[...]

Wat een onzin. En voor het gemak maar even iedereen over 1 kam scheren.

@Nip Ik heb dit eens gehad met een wasmachine via een grote keten. Netjes gebracht en aangesloten, alles wel. Volgende dag zagen we dat het apparaat al eens was gebruikt, want gebruikerssporen in het wasmiddel vak.

Gebeld en na wat discussie hadden we blijkbaar een 2e kans gekregen. Twee dagen later kwamen ze daadwerkelijk een nieuwe brengen.

Dus zeker in dit geval bij een apparaat van 3k, zou ik hem direct terug sturen. Je betaalt voor een nieuwe laptop. Er kan van alles mee gebeurd zijn, laten vallen, whatever.

En dat heeft helemaal niets te maken met dit moraalridder verhaal over WKOA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Sissors schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

En hoe weet je als winkel zeker dat die alleen getest is en nooit in gebruik is genomen? Niet. Twee weken gemined met de videokaart? Who knows. De laptop mee op business trip genomen, en dan niet in de handbagage? Laten stuiteren maar aan de buitenkant niets te zien, dus stuur maar terug? 40 keer het OLED-reinigingsprogramma handmatig gestart?

Punt is, de winkel weet het niet. De volgende koper weet het niet. Uit de doos betekent onbekende historie. Daar moet je als ondernemer mee overweg kunnen. En dat betekent niet de rekening (lees: het risico) doorschuiven naar de consument.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:54
Op zich zou ik nog niet zo'n probleem hebben met dat de fabrieks-seal verbroken is.
Maar ik verwacht dat de verkoper dan wel gechecked heeft of het apparaat in orde & compleet is, en dan zelf opnieuw heeft geseald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:47
Zolang de laptop conform/in nieuw staat is mag de verkoper het als nieuw verkopen. Een gebroken seal mag dus gewoon. En als consument heb je het recht om het te retourneren. Mocht je de praktijken van de webshop je niet bevallen dan koop je het de volgende keer ergens anders.

In dit geval geeft de webshop achteraf aan dat er een fout is gemaakt. Kan gebeuren en als ze met een goede oplossing komen dan is de kous daarmee af.

De meningen over tweede kansjes en verwachtingen dat een seal niet gebroken mag zijn, zijn gewoon niet relevant.

Edit: Wat doet die ESD waarschuwing trouwens op de doos. Kun je deze laptop alleen in een ESD veilige omgeving gebruiken 8)7 ?

[ Voor 10% gewijzigd door Bumpy_NL op 01-09-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:09
[...]

Nee, niet perse. als retailer kan je laptops zonder OS / key inkopen.
Meeste grote merken hebben deze optie. Vervolgens mept de reseller er zelf een key op en een win11 installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Nog een puntje om toe te voegen dat belaalde soort seals snel breken in transport. Bij de Switch 2 hadden ze lage kwaliteit seals gebruikt waardoor het gros van de mensen (ikzelf ook) een nieuw product met gebroken seal ontvingen.

[ Voor 3% gewijzigd door SCIxX op 02-09-2025 07:54 ]

Pagina: 1 2 Laatste