Laptop downgraden voor meer FPS ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Ik heb altijd gedacht dat hardware specificaties beter = meer performance.

Laptop die ik op dit moment heb: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00B2MH) met een RTX 4070 en een 1600p paneel
Laptop die ik op het oog heb: ASUS TUF Gaming A18 FA808UP-S8072W met een RTX 5070 en een 1200p paneel

Vraag 1: klopt het dat ik met een 1200p, ~50% meer FPS behaal dan 1600p?
Vraag 2: Is AMD Ryzen 7 260 een goede keuze t.o.v. Intel i7 13700HX ? Het zijn voornamelijk AMD cpu laptops die te koop zijn voor met een 1200p paneel.

Volgens AI zou ik ~50% meer FPS moeten behalen met de goedkopere/ouder GPU's maar met 1200p. Ik was in schok, daarom deze forum post.

Belangrijke info: Ik speel altijd op silent mode ivm geluidsoverlast in woonkamer.

[ Voor 139% gewijzigd door Atsiz op 22-08-2025 09:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat als je op je huidige laptop gewoon de resolutie lager zet?

Ik geloof dat dit in Windows kan, maar anders kan het ook nog in praktisch elk spel.

Snellere hardware op lagere resolutie geeft een nog beter resultaat.
Volgens AI zou ik ~50% meer FPS moeten behalen met de goedkopere/ouder GPU's maar met 1200p. Ik was in schok, daarom deze forum post.
Als je AI vraagt hoe lang het voor twee vrouwen duurt om een kind te baren zegt die ook dat het 4,5 maand duurt.

Oke, wellicht hebben ze dat in de nieuwere modellen opgelost, maar AI heeft soms wat kronkels in zijn logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Accretion schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 06:58:
Wat als je op je huidige laptop gewoon de resolutie lager zet?

Ik geloof dat dit in Windows kan, maar anders kan het ook nog in praktisch elk spel.

Snellere hardware op lagere resolutie geeft een nog beter resultaat.

[...]

Als je AI vraagt hoe lang het voor twee vrouwen duurt om een kind te baren zegt die ook dat het 4,5 maand duurt.

Oke, wellicht hebben ze dat in de nieuwere modellen opgelost, maar AI heeft soms wat kronkels in zijn logica.
Ik heb geprobeerd om de resolutie van Windows + ingame aan te passen naar een 1080p resolutie maar merk 0 verschil in FPS.

Alsof de kaart alsnog op 1600p draait of wil draaien.

Dat terwijl de scherm er best op achteruit gaat. Best raar want een reguliere 1080p ziet er verder prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Ah laptops... Met de vage nvidia productnamen die niets zeggen. Een xx70 kaart mag een fabrikant configureren tussen de 45 en 115W. Op z'n best is hij slechts 50% van de snelheid van z'n desktop broertje, op z'n slechtst... 25%ish. En ondanks dezelfde naam kunnen twee laptops heel erg verschillend zijn.

Ditzelfde geld voor cpu's. De 5/7/9 meuk zegt weinig. Er worden nog steeds amd zen2 en Intel alder lake (12th gen) chips verkocht, terwijl zen5 en arrow lake enorme verbeteringen hebben... Zeker als je een 45W of betere klasse cpu kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Als je je scherm op 1080p zet ingame, zal de gpu draaien zoals op 1080p.
Dat je 4070 tegenvalt komt doordat hij geremd wordt omdat hij in een laptop zit, zoals umbrah ook al aangeeft.

Als je een nieuwe laptop koopt, met goed op welke gpu er exact in zit, en waarop deze ingesteld is. (En hoe de koeling geregeld is). Meeste laptops halen maar 60% van het maximale vermogen van de gpu eruit. (En bij lange sessies zakt dat verder in door warmte productie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
99ruud99 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:23:
Als je je scherm op 1080p zet ingame, zal de gpu draaien zoals op 1080p.
Dat je 4070 tegenvalt komt doordat hij geremd wordt omdat hij in een laptop zit, zoals umbrah ook al aangeeft.

Als je een nieuwe laptop koopt, met goed op welke gpu er exact in zit, en waarop deze ingesteld is. (En hoe de koeling geregeld is). Meeste laptops halen maar 60% van het maximale vermogen van de gpu eruit. (En bij lange sessies zakt dat verder in door warmte productie).
Deze gegevens is nergens te vinden helaas. Zowel niet bij de verkoper, Tweakers etc.
Als ik de vergelijking moet maken tussen de twee laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:57
1) Om welke games gaat het? Als deze een benchmark hebben, heb je deze al een paar gedraaid?
2) Hoeveel FPS wil je hebben? Ik weet dat er een groep is die beweert dat alles minder dan 60 FPS 'crappy hardware' is. met 30 FPS heb je voldoende om een prima ervaring te hebben in games

3) Mocht het echt tegenvallen en de laptop heeft geen garantie meer, zoek dan eens op YouTube naar een teardown van dit type laptop die laat zien hoe de laptop opengaat (de onderkant eraf is voldoende, laat de onderdelen lekker zitten) en haal voorzichtig de stof weg van fan's en luchtopeningen.
Stof isoleert de warmte namelijk, waardoor de laptop de warmte minder goed kwijt kan (= prestatie verlies)

4) Zelf ben ik niet overtuigd wat AI allemaal uitkraamt. Vraag altijd naar de bron en check die bron ook (meerdere keren gezien dat er een bron genoemd wordt, maar daar valt vervolgens helemaal niets correct te terug te vinden van wat beweert wordt)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het zal niet eenvoudig zijn om op te zoeken, maar op de website van de fabrikant staat het, mits het prima is.
Juist die fabrikanten die hem extreem laag instellen zetten hierover niets op de website, dus afwezige informatie zou ik altijd met argusogen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
99ruud99 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:07:
Het zal niet eenvoudig zijn om op te zoeken, maar op de website van de fabrikant staat het, mits het prima is.
Juist die fabrikanten die hem extreem laag instellen zetten hierover niets op de website, dus afwezige informatie zou ik altijd met argusogen bekijken.
Tweakers:
Lenovo:
-TGP = ?
-Dynamic boost = ?
-Maximale TGP = 140w

Asus:
-TGP: 100W
-Dynamic boost: 15w
-Maximale TGP: 115w

Via Asus:
NVIDIA® GeForce RTX™ 5070 Laptop GPU, 1595 MHz* at 115W (1545 MHz Boost Clock+50MHz OC, 100W + 15W Dynamic Boost), 8GB GDDR7

[ Voor 7% gewijzigd door Atsiz op 22-08-2025 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:52

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je hier typenummer en merk van de laptop plaatst kan iedereen meekijken en meehelpen.

Ik zie al wel dat je laptop maar 8gb ram heeft, dat is voor veel spellen te laag, een uitbreiding naar 16 zal al veel doen voor de fps.

[ Voor 44% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-08-2025 09:26 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:24:
Als je hier typenummer en merk van de laptop plaatst kan iedereen meekijken en meehelpen.

Ik zie al wel dat je laptop maar 8gb ram heeft, dat is voor veel spellen te laag, een uitbreiding naar 16 zal al veel doen voor de fps.
Laptop die ik op dit moment heb: Lenovo Legion Pro 5 16IRX8 (82WK00B2MH)
Laptop die ik op het oog heb: ASUS TUF Gaming A18 FA808UP-S8072W

Mijn laptop heeft 16gb aan RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 15:34
deze laptop heeft gewoon 140watt tdp, dus die moet snel lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup. Het ziet eruit als een best prima gaming laptop, enige nadeel is maar 8gb vram maar juist in Windows de resolutie naar 1080p zetten zou moeten zorgen dat je daar minder of zelfs geen last meer van hebt.

Welke spellen speel je en hoeveel fps krijg je op 1080p? En weet je zeker dat die spellen dan niet per ongeluk de interne grafische kaart gebruiken als ze slecht draaien?

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-08-2025 09:43 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:36:
Yup. Het ziet eruit als een best prima gaming laptop, enige nadeel is maar 8gb vram maar juist in Windows de resolutie naar 1080p zetten zou moeten zorgen dat je daar minder of zelfs geen last meer van hebt.

Welke spellen speel je en hoeveel fps krijg je op 1080p? En weet je zeker dat die spellen dan niet per ongeluk de interne grafische kaart gebruiken als ze slecht draaien?
Voornamelijk:
Diablo 4, path of exile 2

Laatste tijden ook tripple-A:
Cyberpunk 2077, straks borderlands 4, dying light the beast etc.

Mijn FPS slingert meestal rond de 60 FPS. Het maakt niet uit of ik het op 1600p of 1080p speel. FPS is niet merkbaar. Ookal ga ik van ultra settings naar low.

Ik game wel op silent mode. Dat maakt een grote impact hoogstwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 09:06
Wat gebeurt er als je die silent mode even uitschakelt? Want silent mode betekent dat de prestaties keihard worden teruggeschroefd om de warmte te beperken.
Gamen op een laptop betekent herrie, de ruimte voor koeling is gewoon zeer beperkt in een laptop.

[ Voor 24% gewijzigd door Arjant2 op 22-08-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Arjant2 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:56:
Wat gebeurt er als je die silent mode even uitschakelt? Want silent mode betekent dat de prestaties keihard worden teruggeschroefd om de warmte te beperken.
Gamen op een laptop betekent herrie, de ruimte voor koeling is gewoon zeer beperkt in een laptop.
Dan werkt het prima. Maar is de herrie niet te doen voor anderen. Het overschaduwt zelfs de audio van de TV.
Ik vind het prima met oordopjes maarja mijn partner vind het te heftig, wat ook zo is :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dan zal ik je teleurstellen ben ik bang ook met een nieuwe laptop hou je dat probleem. Precies zoals @Arjant2 zegt de silent mode maakt er simpelweg een heel trage gaming pc van. Wellicht heb je een zeer klein kansje dat het redelijk werkt als je een 5090 laptop koopt, maar die zijn niet te betalen en voor dit doel lijkt me dat echt geld weggooien.

Als ik jou zo hoor, is het geen idee een steam deck of de nieuwe rog ally te nemen voor gaming op de bank?

[ Voor 6% gewijzigd door DeNachtwacht op 22-08-2025 10:27 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:24:
Dan zal ik je teleurstellen ben ik bang ook met een nieuwe laptop hou je dat probleem. Precies zoals @Arjant2 zegt de silent mode maakt er simpelweg een heel trage gaming pc van. Wellicht heb je een zeer klein kansje dat het redelijk werkt als je een 5090 laptop koopt, maar die zijn niet te betalen en voor dit doel lijkt me dat echt geld weggooien.

Als ik jou zo hoor, is het geen idee een steam deck of de nieuwe rog ally te nemen voor gaming op de bank?
In silent mode ben je hitte, en dus feitelijk power gelimiteerd. De 5090 is vziw niet zoveel meer beter per wat dan de 4070. Dus zoveel winst ga je daar ook niet halen.

Je zou evt eens kunnen denken aan een luidruchtige desktop/laptop kopen, en dan dat streamen naar de game laptop. Dan kan je het lawaai in een andere ruimte houden :)

(of evt iets van shadow, dat belooft hetzelfde zonder nieuwe pc kopen, maar geen idee hoe dat performt)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
DeNachtwacht schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:24:

Die handhelds hebben een te kleine scherm. Ik vond mijn 15,6 inch al net net. Vandaar dat ik een 18 inch op het oog had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57
Atsiz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:01:
Dan werkt het prima. Maar is de herrie niet te doen voor anderen. Het overschaduwt zelfs de audio van de TV.
Ik vind het prima met oordopjes maarja mijn partner vind het te heftig, wat ook zo is :o
Je kan dan eens proberen de CPU boost instellingen aan te passen.
naar minder agressief of schakel deze helemaal uit.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.

Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager
Dell Latitude fan blijft constant draaien

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19-09 15:34
kan je niet beter gewoon op normale modus zetten (dus niet de stille modus) en dan je fps locken op 60fps, dan hoeft de laptop niet al zijn power te gebruiken, maar heb je wel een smooth framerate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@doebbalapoent11 eens, dat is de beste tip. De cpu limiteren is leuk, maar dat zet weinig zoden aan de dijk. Het is nu eenmaal zo dat je stevige games speelt en dat gaat nu eenmaal niet, ook niet op 1080p, zonder warmte afvoer. Een duurdere gpu kan wel helpen want die heeft minder moeite met dezelfde content en produceert dus ook minder hitte. Maar zoals gezegd is dat een hoop geld dus geen oplossing.

Ik zou alles op 1080p zetten in de games, en de settings naar low. Dat zou sowieso al veel moeten schelen in die games. Meer kun je dan eigenlijk niet doen. Heb i.i.g. niet de verwachting dat het met een nieuwe laptop wel even verholpen is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Zelf heb ik ook een Lenovo Legion 5 met (een AMD Ryzen 7 7840HS en) een RTX4070 Mobile. Zelf ook onderzoek naar gedaan. Een upgrade naar een RTX 5070 zou gemiddeld zo'n 6,5% sneller zijn (puur GPU). Je blijft beperkt door die 8GB VRAM. Als je gewoon op 1080p 60fps locked speelt, zou ik lekker de Lenovo Legion houden, over het algemeen zijn ASUS laptops luidruchtiger (zelf ook ervaring mee) en met minder afstel mogelijkheden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:09
Atsiz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:34:
[...]

Deze gegevens is nergens te vinden helaas. Zowel niet bij de verkoper, Tweakers etc.
Als ik de vergelijking moet maken tussen de twee laptops.
Het schijnt dat ze daar reviews voor uitgevonden hebben, maar sssssst je hebt het niet van mij gehoord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Jumpman schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:17:
Zelf heb ik ook een Lenovo Legion 5 met (een AMD Ryzen 7 7840HS en) een RTX4070 Mobile. Zelf ook onderzoek naar gedaan. Een upgrade naar een RTX 5070 zou gemiddeld zo'n 6,5% sneller zijn (puur GPU). Je blijft beperkt door die 8GB VRAM. Als je gewoon op 1080p 60fps locked speelt, zou ik lekker de Lenovo Legion houden, over het algemeen zijn ASUS laptops luidruchtiger (zelf ook ervaring mee) en met minder afstel mogelijkheden.
Ik merk dat je bij Lenovo veel kan instellen maar werkt half half of helemaal niet. Ik heb van alles geprobeerd in Bios, Windows, Lenovo vantage en NVIDIA control panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Hell-Slave schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 11:18:
[...]

Het schijnt dat ze daar reviews voor uitgevonden hebben, maar sssssst je hebt het niet van mij gehoord. ;)
Er is niks te vinden over de ASUS TUF Gaming A18 FA808UP-S8072W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Laatst online: 18-09 08:53
Atsiz schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:53:
[...]

Voornamelijk:
Diablo 4, path of exile 2

Laatste tijden ook tripple-A:
Cyberpunk 2077, straks borderlands 4, dying light the beast etc.

Mijn FPS slingert meestal rond de 60 FPS. Het maakt niet uit of ik het op 1600p of 1080p speel. FPS is niet merkbaar. Ookal ga ik van ultra settings naar low.

Ik game wel op silent mode. Dat maakt een grote impact hoogstwaarschijnlijk.
De FPS blijft zelfs op low settings op 60FPS draaien?
Heb je dan niet mogelijk iets van een FPS cap of V-Sync ofzo aan staan?

Want dat zou bijv. ook perfect kunnen verklaren waarom je geen verschil merkt als je de resolutie aanpast.

Richard

Pagina: 1