Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 12:45
Ik ben opzoek naar een nieuwe televisie. Mijn LG OLED is inmiddels toch wel weer wat jaartjes oud maar heeft enorm last van burn-in. Hierdoor heeft het een nare nasmaak gegeven omdat de burn-in toch al na een jaar in het scherm zat en ondanks dat ik dit geprobeerd heb op te lossen met de winkel/fabrikant werdt hier niets mee gedaan. Dit is een van de eerste OLED's. Echter, met deze ervaring op zak ben ik niet heel happig om nogmaals voor een OLED te gaan. Het voelde niet echt als een duurzame koop en de televisie mag echt wel wat langer meegaan. Ik zal als ik thuis ben even kijken welk jaar ik heb hem gehaald en welk model het specifiek is. Ik heb niet mega veel verstand van televisies en hoop hier vooral wat kennis te vergaren over de verschillende opties die ik zou hebben. Deel vooral ook eigen ervaringen!

Wat zoek ik?
In ieder geval een televisie die de volgende eigenschappen heeft: 4K, 120~144hz ververs snelheid, Tenminste 3 HDMI ingangen (liefst moderne standaard uiteraard, 2.4Ghz en 5Ghz verbinding, Ehternet poort aanwezig, tenminste 55".

Budget is ~1500. Een euro meer of minder maakt niet zoveel uit maar het moet niet te gek worden. Als ik kijk voor een vergelijkbaar nieuw OLED model dan kom ik toch al snel uit op ~2300 tot de ~2700 range, ter verduideliking:hier kijk ik dan naar de nieuwere generatie met alle technieken aan boord voor een wat duurzamere koop, maar samenvattend vind ik dit persoonlijk bizar veel geld voor een televisie. Vandaar dat ik het budget wat lager in wil gaan zetten ditmaal.

Wat heb ik zelf al gevonden?
QD-LED tv's schijnnen dus geen last van burn-in te kunnen hebben. Ik heb de pricewatch een beetje afgestruind en zie hier mooie opties tussen staan. Met name deze trok mijn aandacht. Hiermee zit ik rond het budget en heb je een van de laatste gen QD panelen waar mensen heel erg over te spreken zijn.

Alleen als ik advocaat van de duivel speel. Hoe zit het tegenwoordig met LED panelen? LED is uiteraard inferior aan OLED als het gaat om zwart waardes... maar hoe groot is dit verschil nu? En als ik de review mag geloven dan doet de TCL 65C8K het heel netjes. Dan heb ik voor ongeveer de zelfde prijs een iets grotere TV, Google TV ipv Tizen en de rest is ongeveer hetzelfde.

Ik ben benieuwd naar handige input, kritische vragen of feedback/ervaringen!

[ Voor 10% gewijzigd door Muna34 op 19-08-2025 11:42 ]

Beste antwoord (via Muna34 op 22-08-2025 09:13)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
QD-OLED kan net als WOLED ook inbranden, jij was een early adopter en ten tijde van jouw aankoop waren OLED TV's relatief berucht om inbranden. We zijn nu meerdere generaties verder waarbij inbranden met normale kijkomstandigheden geen issue meer is door, zoals gezegd, doorontwikkeling van hardware evenals software.

LCD TV's kunnen een Quantum Dot filter hebben, sommige fabriekanten noemen dit QLED, ik begrijp jouw verwarring.

Je kunt gerust een nieuwe OLED TV kopen, enige uitzondering hierop is directe zonlicht op de TV of de ganze dag naar CNN, RTLZ en vergelijkbare zenders kijken.

Je wil graag de nieuwste technieken aan boord, de vraag is of je deze gaat gebruiken? Wanneer je niet per se de meeste HDR impact wilt hebben zou ik het bij een standaard WOLED paneel houden of een tweede generatie MLA paneel als gulden middenweg.

De LG 65'' C4 kost momentele bij Bol.com € 1369,- veel meer bang for the buck ga je niet vinden. Of je koopt de 65'' G4 (+ ST-G4SN65 voet) voor een meerprijs van ruim € 400,- hiermee krijg je een hogere helderheid in SDR en meer HDR impact.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Leesvoer :) staat allicht wat info in die voor jou nuttig is.

Panasonic 55" 2016 LCD tv upgraden

ik snap even niet hoe je aan die 2300-2700 euro komt...dat kost een LG OLED 55 inch C5 toch niet.

Wat voor TV heb je nu staan dan?

@Freshouttheoven en @Hulleman hebben wat meer inhoudelijk verstand van zaken, eens zien of ze nog voor een rondje advies te porren zijn voor je ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2025 12:15 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muna34
Fraggert schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:05:
ik snap even niet hoe je aan die 2300-2700 euro komt...dat kost een LG OLED 55 inch C5 toch niet.
Ik was aan het filteren op een model met de bovengenoemde criteria, van dit of vorig jaar. Haal daar de modellen die zonder voet geleverd worden eruit - kijk dan een beetje naar de reviews en dan is dat beeld toch niet heel gek?

Dit deed ik een beetje express omdat ik "bang" ben met OLED wederom een miskoop te gaan doen en weer een TV met burn-in te hebben. Ik heb gehoord dat nieuwere panelen wel beter zijn maar naar mijn weten is burn-in onvermijdelijk bij OLED.
Ga ik op terugkomen vanavond als ik thuis ben. Ik durf het zo niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:40
QD-OLED kan net als WOLED ook inbranden, jij was een early adopter en ten tijde van jouw aankoop waren OLED TV's relatief berucht om inbranden. We zijn nu meerdere generaties verder waarbij inbranden met normale kijkomstandigheden geen issue meer is door, zoals gezegd, doorontwikkeling van hardware evenals software.

LCD TV's kunnen een Quantum Dot filter hebben, sommige fabriekanten noemen dit QLED, ik begrijp jouw verwarring.

Je kunt gerust een nieuwe OLED TV kopen, enige uitzondering hierop is directe zonlicht op de TV of de ganze dag naar CNN, RTLZ en vergelijkbare zenders kijken.

Je wil graag de nieuwste technieken aan boord, de vraag is of je deze gaat gebruiken? Wanneer je niet per se de meeste HDR impact wilt hebben zou ik het bij een standaard WOLED paneel houden of een tweede generatie MLA paneel als gulden middenweg.

De LG 65'' C4 kost momentele bij Bol.com € 1369,- veel meer bang for the buck ga je niet vinden. Of je koopt de 65'' G4 (+ ST-G4SN65 voet) voor een meerprijs van ruim € 400,- hiermee krijg je een hogere helderheid in SDR en meer HDR impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom wil/eis je een refresh van 120 tot 144Hz? Dat is alleen voor ondersteunde externe devices. Bijna alle TV's vandaag de dag zullen (maixmaal) 60Hz doen bij je reguliere TV-kastje, je video-recorder, ingebouwde apps zoals Youtube en Netflix etc. Enkel als je een moderne game-console of PC aansluit, zal je (waarschijnlijk) VRR nodig hebben om zonder tearing te kunnen weergeven. Dat de meeste TV's tegenwoordig het wel hebben, dat is een given.

Als je alle HDR-formats wil ondersteunen dus HDR10x, HLG en DV, kan je vaak als Samsung wegstrepen want die heeft (bijna zonder uitzondering) geen licentie aan boord voor DV. En dan is (wederom) mijn vorige alinea en eigenlijk is de vraag: wat ga je aansluiten, welke eisen/wensen hebben die dingen en wat moet je TV daarvoor allemaal kunnen.

Toevallig heb ik al een OLED maar ik zou inderdaad nu/zelf ook naar ee G4 neigen. Dan wel zonder voet (als je dat kan/waardeert) want ze hangen wel zo mooi vlak tegen de muur. Ja, even kabelgootje maken van 3cm breed maar that's it.

Allicht dat deze overweging jouw filters/zoektocht kan bijstellen in uiteindelijke prijs.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Muna34 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Ik was aan het filteren op een model met de bovengenoemde criteria, van dit of vorig jaar. Haal daar de modellen die zonder voet geleverd worden eruit - kijk dan een beetje naar de reviews en dan is dat beeld toch niet heel gek?

Dit deed ik een beetje express omdat ik "bang" ben met OLED wederom een miskoop te gaan doen en weer een TV met burn-in te hebben. Ik heb gehoord dat nieuwere panelen wel beter zijn maar naar mijn weten is burn-in onvermijdelijk bij OLED.

[...]

Ga ik op terugkomen vanavond als ik thuis ben. Ik durf het zo niet met zekerheid te zeggen.
ik was ook een OLED-"" sceptic" waardoor een paar jaar terug ik voor MiniLED ging, de volgende TV zal zeer waarschijnlijk OLED worden.

in lijn met wat @MAX3400 (stom, die had ik ook ff moeten taggen, sorrie bro ;) ) al roept.....ik las tussen de regels door (je geeft bij HDMI aan dat je de "moderne standaard" wilt) dat je met de laatste modellen al wel aan al je eisen kan worden voldaan.

Dus ik ging niet helemaal uit van dat wensenlijstje, vandaar mijn opmerking maar allicht was ik wat te snel met oordelen en heb je bewust specifieke eisen, maar kijk daar dan wel nog even naar is ook mijn advies.

De modellen die @Freshouttheoven (thanks kerel!) noemt zijn 65 inchers en in je lijstje las ik dat 55 inch minimaal wilt dus daar kun je nog (fiks) besparen op de genoemde modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

edit:

check even deze aanbieding bij Smits......inclusief voet

ben ik nou gek of is dit "jouw" TV voor 1398 euro

https://www.smitsarnhem.nl/55g45lw-55inch-g4sn55-stand

de 65 incher kost 1850 met voet
https://www.smitsarnhem.nl/65g45lw-stand

rest even de vraag welke voet dat is (third party?) maar je hoeft hem niet op te hangen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muna34
MAX3400 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:36:
Waarom wil/eis je een refresh van 120 tot 144Hz?
Gameconsoles en een lokale streamingdienst (jellyfin) die wel degelijk dit soort content aan kunnen bieden. En het feit dat ik het sinds dat ik mijn oude vetrouwde Bravia TV al gewend was. i.a.w. waarom stapje terug :9
MAX3400 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:36:
Toevallig heb ik al een OLED maar ik zou inderdaad nu/zelf ook naar ee G4 neigen.
Toen ik zelf OLED's aan het bekijken was kwam ik inderdaad ook op dat model uit. Net zoals Freshouttheoven dat aangaf is het mij die meerprijs wel waard. Ik zou het alleen zo zuur vinden als ik dan over een jaartje weer zit te kijken met burn-in... het is een gokje uiteraard... en misschien een die ik gewoon moet nemen.

Ik zag nu ook inderdaad dat QD-LED tv's ook gewoon burn-in kunnen krijgen en zelfs nog een stukje vatbaarder hiervoor dan WOLED tegenwoordig. Dus dat maakt het argument voor OLED sterker en geeft weer iets meer vertrouwen ;)
Niet sceptisch, als early adopter ging ik er vol in. Alleen de teleurstelling was groot toen de burn-in erin kwam en de winkel en fabrikant voor geen centimeter meewerkte. Dan ga je toch heel anders naar z'n aankoop aankijken. Laten we eerlijk zijn, het is en blijft veel geld. En het gevoel wat achterblijft is toch in de lijnen van "spullen worden gemaakt om niet lang mee te gaan". Maargoed, vandaar ook juist dit topic om wat andere ervaringen te horen.

Alvast dank voor de nuttige reacties iedereen!

[ Voor 20% gewijzigd door Muna34 op 19-08-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"een van de eerste Oled's" zou 9-10 jaar jong/oud betekenen. Mijn vorige Oled was in ieder geval een van de eersten uit 2015, aangekocht in 2016, nu vervangen door een G4 (op voet). Je TS laat klinken of de TV nog niet zo oud is "wat jaartjes oud"?

Vreemde zaak dat ze na ongeveer een jaar na aankoop je claim op burn-in niet wilden honoreren, het kwam in die eerste jaren veelvuldig voor en, indien je je keurig aan het voorschrift had gehouden om de TV zijn schoonmaakwerkzaamheden te laten doen na in standby zetten, werd dat ook keurig opgelost. De mijne kreeg een nieuw panel in 2018, volledig kosteloos.

Afijn, LG geeft tegenwoordig op sommigen van hun modellen een langere garantie op het panel, misschien iets om in het achterhoofd te houden?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@hardware-lover je hebt gelijk dat sommige fabrikanten nog zoveel/nogmeer jaren aan onderdelen en reparatie kunnen uitvoeren aan bepaalde produktlijnen. Mijn uitvoering: LG OLED65E7V Zwart kon na 6 jaar niet meer gerepareerd worden en ik heb toen een mooie uitkering ontvangen van de specifieke verzekeraar daarvoor.

Misschien dat ik tegenwoordig anders naar geld kijk maar of een TV nou defect gaat of je wil na 5 jaar een nieuwe kopen; vind ik het heel vreemd dat "men" dat soort bedragen toch wel moet hebben / sparen / etc? Ik denk zeker dat jouw waarschuwing over bepaalde garantie en termijn per type paneel zinvol is om uit te zoeken per casus.

Ik heb al jaren een verzekering bij Actua lopen. Mijn ervaring is dat ze sowieso goed bemiddelen en waar nodig snel uitkeren indien een TV kapot gaat. Echter, voor 5 Euro per maand per TV moet men zichzelf wel afvragen of dat nodig is; de dekking vind ik in ieder geval uitgebreid genoeg om een TV van 2500+ te verzekeren

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2025 15:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Muna34 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:58:

Niet sceptisch, als early adopter ging ik er vol in. Alleen de teleurstelling was groot toen de burn-in erin kwam en de winkel en fabrikant voor geen centimeter meewerkte. Dan ga je toch heel anders naar z'n aankoop aankijken. Laten we eerlijk zijn, het is en blijft veel geld. En het gevoel wat achterblijft is toch in de lijnen van "spullen worden gemaakt om niet lang mee te gaan". Maargoed, vandaar ook juist dit topic om wat andere ervaringen te horen.

Alvast dank voor de nuttige reacties iedereen!
Bij gebrek aan een beter woord zo 1,2,3 had ik het ook maar ff tussen aanhalingstekens gezet.....maar ik begrijp volkomen je terughoudendheid voor OLED. Ik heb ook erg lang getwijfeld en besloot (omdat ik van een matige kwaliteit TV kwam) dat MiniLED voor mij de meeste bang/buck gaf. Dergelijke prijzen komen echter niet of nauwelijks meer voor.

als jouw casus ook bijna 10 jaar terug speelde dan is er gelukkig op het gebied van garantie/conformiteit etc gelukkig ook wel wat het een en ander verandert.

check hier nog ff jouw wensen in de pricewatch voor 55 inch...volgens mij is dit het aanbod

categorie: Televisies

voor 65 ziet dat plaatje er natuurlijk anders uit:
categorie: Televisies

*disclaimertje....zo goed mogelijk je wens aangeklikt ;) Het helpt helaas niet dat er van LG zo veel haast identieke modellen instaan soms....beetje ondoorgrondelijk soms 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muna34
Excuus voor de radiostilte. Wij hebben huidig de LG OLED55B6V. Gekocht in Mei 2018.

Samen met mijn partner zijn we eens gaan kijken en hebben we onze zinnen gezet op de G5. Ja, je betaald wat meer maar er zit al een voet bij, het paneel is net even wat beter en hij is wat energie zuiniger.

Ik ga hem volgende week bestellen :) Iedereen bedankt voor de uitgebreide en goede input want dit heeft zeker goed geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Muna34 Prachtig toestel....mooie keuze......en natuurlijk de hamvraag...wordt het de 55" of 65"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muna34
De 55" is in onze woonkamer een prima grote. Wij zitten niet mega ver van het scherm af. Qua prijs ga je dan toch weer in een hele andere prijs kasse zitten. De 55" heeft nu een scherpe deal wat het intressant maakt tegenover de G4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Top.....en als die staat kun je hier pochen met dat ding ;-)

Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:15
Muna34 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:25:
De 55" is in onze woonkamer een prima grote. Wij zitten niet mega ver van het scherm af. Qua prijs ga je dan toch weer in een hele andere prijs kasse zitten. De 55" heeft nu een scherpe deal wat het intressant maakt tegenover de G4.
Ik heb je PM gestuurd, komt in november nieuwe cashback actie. Ik heb eergisteren een G5 gekocht bij Smits en die hebben mij een mooie deal aangeboden. In PM heb ik het even voor je uitgelegd.
Pagina: 1