Mechanische Ventilatie jaren '70 woning

Pagina: 1
Acties:

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-09 12:41
In een jaren '70 woning wil ik mechanische ventilatie (laten) installeren. De inhoud van de totale woning is 822m3. Momenteel zit er natuurlijke ventilatie in. Meeste ruimten zitten wel roosters in ramen. WTW is geen wens.

Op de 1e verdieping zijn twee natte ruimten: een grote en badkamer en suite.
Op de begane grond zitten drie natte ruimten: keuken, gasten badkamer en toilet.

Installateur stelde eigenlijk voor om ventilatiebox op zolder te installeren, met een ventiel naar elke badkamer boven en 2 ventielen via schacht naar beneden bij de keuken en 1 naar toilet bg. Daarnaast een extra mv box bij de gastenbadkamer in garage.

Gezien de hoeveelheid m3 en het feit dat installatie wellicht makkelijker wordt, doordat we dan niet een kanaal van begane grond naar 1e verdieping hoeven te maken, vraag ik me af of het niet makkelijker en beter is om 2 ventilatieboxen te installeren:
- 1 ventilatiebox op zolder die 2 badkamers op 1e verdieping afzuigen
- 1 ventilatiebox in garage die gastenbadkamer, toilet en keuken afzuigen. Buizen kunnen eenvoudig geïnstalleerd worden in laag plafond hal.

Of denk ik veels moeilijk en zijn er ook grotere ventileboxen en zou ik gewoon met 1 box alles kunnen afzuigen. Gastenbadkamer is namelijk ook niet voor dagelijks gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcCOIJ-KNuyEXWECHJO5BXCy6LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PdSAnvaXFlEqiNsBKmzMUpf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:11
Maar wel een goed idee :P

Waarom schiet je ventilatie type -D meteen af? De complexiteit is hoger, maar het levert ook veel toegevoegde waarde op!

• Nyvlem
nooberke schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:55:
[...]

Maar wel een goed idee :P

Waarom schiet je ventilatie type -D meteen af? De complexiteit is hoger, maar het levert ook veel toegevoegde waarde op!
Om deze discussie te voorkomen :P

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Waar in het pand zit die gastenbadkamer? Misschien is het lastig om dar met een kanaal te komen? Wat zei de installateur toen je hem deze vraag stelde?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Nyvlem
No Hands schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:28:
Waar in het pand zit die gastenbadkamer? Misschien is het lastig om dar met een kanaal te komen? Wat zei de installateur toen je hem deze vraag stelde?
De plattegrond hierboven is van de begane grond. De gasten badkamer zit op de begane grond (onderzijde) naast garage. Deze is via de hal/ garage prima te bereiken, maar dacht om kanaal naar boven te voorkomen dat het dan ook net zo goed makkelijk is om mv-box in de garage te plaatsen met afvoer uit de muur. Dan kan eenvoudig kanaal worden gemaakt naar aangrenzende gasten badkamer en in de hal kan dan kanaal worden weggewerkt t.b.v. keuken en toilet (allebei aangrenzend)

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Let op dat je de keuken en toilet beneden niet op hetzelfde kanaal aansluit. Tenzij je in de keuken graag alle geluiden van het toilet wil horen. Het voordeel van 2 boxen is ook dat je boven en beneden apart kan aansturen,

Engineering

• Nyvlem
Tupolev schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 17:17:
Let op dat je de keuken en toilet beneden niet op hetzelfde kanaal aansluit. Tenzij je in de keuken graag alle geluiden van het toilet wil horen. Het voordeel van 2 boxen is ook dat je boven en beneden apart kan aansturen,
Buizen van keuken en toilet dus via hal beter direct op eigen IN op MV box dan met een t splitsing in hal vanuit keuken en toilet naar 1 ingang van MV box?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
correct, anders hoor je in de keuken dat er iemand scheetjes zit te laten in je toilet, dat is meestal ongewenst en maar heel soms grappig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
No Hands schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 06:49:
correct, anders hoor je in de keuken dat er iemand scheetjes zit te laten in je toilet, dat is meestal ongewenst en maar heel soms grappig.
Dus als ik 1 MV box op zolder zou hebben zouden vanuit BG dus 3 separate buizen naar boven moeten lopen vanuit BG. Dat past sowieso niet door een schacht die ik voor ogen had. 2 wordt al lastig denk ik.

Wordt dat ook altijd zo aangelegd dan? Zie in filmpjes dat er wel eens van die T splitsingen gebruikt worden namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08
De juiste zoekterm is "overspraak"

Er zijn wat richtlijnen hoe te voorkomen. Als het met een aparte leiding niet uitkomt kan je ook een flex demper toepassen, die werken echt bizar goed in mijn ervaring.

Ik zou sowieso inzetten op vraaggestuurde ventilatie op basis van vocht en Co2. Zeker voor het gastverblijf met onregelmatig gebruik is dit zinvol.

De meest uitgebreide oplossing zijn co2 sensoren in de ruimtes. Maar, Co2 sensoren zijn duur, alternatief is met sensor in de box, heb ik goede ervaring mee.

Ik zou beginnen om voor alle ruimtes ventilatiebehoefte te bepalen. Dit kan volgens bouwbesluit obv m2 maar kan ook simpeler:
  • Toilet 25m3/uur
  • Badkamer 50m3/uur
  • Slaapkamer 25m3/uur per persoon
  • Keuken minimaal 75m3/uur (maar de woonkamer moet hier ook afgezogen worden dus meer nodig)
  • Woonkamer (verblijfsruimte) 3,24m3/uur per m2. Hier kan je ook eens benaderen op basis van normaal/verwacht aantal personen en dat x25m3.
Op basis van uitkomst overwegen één of twee units. Voor de afzuiging van de woonkamer heb je in de keuken sowieso twee ventielen nodig en bij voorkeur 2x125mm of anders 1x200mm. Vergeet ook ventiel in garage niet.

Dat volledige WTW geen overweging is snap ik. Wat je nog wel zou kunnen overwegen is om in de woonruimte decentrale balansventilatie toe te passen. Dat is de warmste ruimte met het meeste debiet waar je ook het meeste impact hebt qua comfort door luchtstromen. Het resterende debiet van de rest van de woning kan dan ook eenvoudiger op één unit.

[ Voor 54% gewijzigd door assje op 15-08-2025 08:00 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 17:05
Hier in jaren 70 woning ook gekozen voor 2 MV boxen. 1 in garage voor woonkamer, keuken en toilet, en 1 op zolder voor badkamer en slaapkamers boven. Ik heb gekozen voor Duco box silent, met beneden CO2 sensor in de box, en boven vocht sensor in de box. Werkt top hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Chriztiaan op 15-08-2025 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
@assje @Chriztiaan Dank, daar kan ik wat mee!
Is er ook niet een groot MV topic? Vind er verder versplinterde info over namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
assje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:41:
De juiste zoekterm is "overspraak"

Er zijn wat richtlijnen hoe te voorkomen. Als het met een aparte leiding niet uitkomt kan je ook een flex demper toepassen, die werken echt bizar goed in mijn ervaring.

Ik zou sowieso inzetten op vraaggestuurde ventilatie op basis van vocht en Co2. Zeker voor het gastverblijf met onregelmatig gebruik is dit zinvol.

De meest uitgebreide oplossing zijn co2 sensoren in de ruimtes. Maar, Co2 sensoren zijn duur, alternatief is met sensor in de box, heb ik goede ervaring mee.

Ik zou beginnen om voor alle ruimtes ventilatiebehoefte te bepalen. Dit kan volgens bouwbesluit obv m2 maar kan ook simpeler:
  • Toilet 25m3/uur
  • Badkamer 50m3/uur
  • Slaapkamer 25m3/uur per persoon
  • Keuken minimaal 75m3/uur (maar de woonkamer moet hier ook afgezogen worden dus meer nodig)
  • Woonkamer (verblijfsruimte) 3,24m3/uur per m2. Hier kan je ook eens benaderen op basis van normaal/verwacht aantal personen en dat x25m3.
Op basis van uitkomst overwegen één of twee units. Voor de afzuiging van de woonkamer heb je in de keuken sowieso twee ventielen nodig en bij voorkeur 2x125mm of anders 1x200mm. Vergeet ook ventiel in garage niet.

Dat volledige WTW geen overweging is snap ik. Wat je nog wel zou kunnen overwegen is om in de woonruimte decentrale balansventilatie toe te passen. Dat is de warmste ruimte met het meeste debiet waar je ook het meeste impact hebt qua comfort door luchtstromen. Het resterende debiet van de rest van de woning kan dan ook eenvoudiger op één unit.
Alles op een rijtje gezet en kom uit op 566m3/h. Hierbij heb ik de werkkamer ook als woonkamer gehanteerd, dus dit is wel wat ruim. Daarnaast hoef ik overloop, hal en m2 inpandige garage niet mee te nemen? Ventiel bij inpandige garage is ook een must? Hier heb ik installateur niet over gehoord. Klinkt op zich wel logisch, omdat het inpandig is en misschien maken we er in de toekomst ook nog deels een sportruimte van (maar dan gaat de garagedeur bij het sporten waarschijnlijk toch open).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ouw7O-pjiXQzScvw9FiRvkdvg3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CoHWE3qN7OYmuP6jwxr9Ka85.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nyvlem op 15-08-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-09 17:05
Nyvlem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:45:
@assje @Chriztiaan Dank, daar kan ik wat mee!
Is er ook niet een groot MV topic? Vind er verder versplinterde info over namelijk.
Ik ben de berekening van kosten gaan maken bij deze beslissing.
Extra kosten voor aanleg alle buizen indien 1 systeem zou uitkomen op vooral veel arbeidsuren, tegenover aanschaf van 1 extra box en de extra stroomkosten.
Uiteindelijk na 15 jaar zou 1. box geloof ik goedkoper zijn, maar dan zou ik wel met extra kove, meer breekwerk op onhandige plekken etc zitten en daar had ik geen zin in.
Keuze voor de Ducobox Silent is geweest obv energieverbruik en geluidsproductie.

Nadeel van de Ducobox is dat hij niet zo makkelijk in domotica te automatiseren is, dat had ik nog wel leuk gevonden. Maar met de losse sensoren in de box werkt het ook prima zonder omkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nyvlem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:03:
Daarnaast hoef ik overloop, hal en m2 inpandige garage niet mee te nemen? Ventiel bij inpandige garage is ook een must?
Hal en overloop gaan in de basis op "overflow". Je hebt bijvoorbeeld roosters in de slaapkamers en afzuiging in de badkamer. Lucht wordt dus over de hal getransporteerd.

Garage zou ik altijd een ventiel voorzien, er zal vast wel eens een natte fiets oid binnen gezet worden. Maar, als je box daar hangt is dat ook geen issue, dan wordt er gewoon een ventiel direct in de box geduwd; dat is vrij standaard.

Hoe om te gaan met werkruimte/gastenverblijf/woonkamer hangt deels af van gekozen oplossing. Ga je vraaggestuurd ventileren met sensor in die ruimte dan kan je rekenen met gelijktijdigheid en dus kleiner dimensioneren.

Bijvoorbeeld; doorgaans als je een verjaardag hebt en de woonkamer vol zit heb je niet op hetzelfde moment alle slaapkamers vol.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 15-08-2025 09:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Verder nog adviezen over het type box.
Zie inderdaad de DucoBox Silent, maar ook de Orcon MVS-15RHB. Mis een beetje een vergelijkingsfunctie op de sites. Orcon is paar tientjes voordeliger en heeft tot 550 capaciteit i.t.t. de DucoBox met 400. Beide zouden voldoen denk ik en DucoBox geeft aan stiller te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Alles op een rijtje gezet en kom uit op 566m3/h.
BD1 en BD2 zijn de badkamers?

Dan reken je nu dubbel. In de slaapkamers voer je 100m3 toe (via de roosters) in de badkamers voer je (dezelfde) 2x50m3 af. Totaal verdieping is dus 100m3

Begane grond hetzelfde, voor de woonkamer + keuken totale ventilatiebehoefte bepalen en dat is wat je afvoert via keuken/toilet/badkamer/garage.

Werkkamer 75m3; heeft die ruimte voor 3 personen dan? Anders is dat nogal ruim. Als je daar altijd alleen zit is 25m3 voldoende.

Op basis van bovenstaande getallen zie ik dus 316m3. Een box van 350m3 zou ik aan de krappe kant vinden maar één box van 400-500 waarschijnlijk prima.

Ook even de moeite waard om te controleren:
  • Waar en hoeveel roosters er zijn
  • Of er voldoende ruimte onder de deuren is (ca. 1cm per 25m3)
Het kan straks zinvol/wenselijk zijn om roosters (ongeveer) af te stellen op basis van de ventilatiebehoefte. Ik heb dat zelf gewoon indicatief gedaan met een Co2 meter in de ruimte.

[ Voor 51% gewijzigd door assje op 15-08-2025 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
assje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:51:
[...]

BD1 en BD2 zijn de badkamers?

Dan reken je nu dubbel. In de slaapkamers voer je 100m3 toe (via de roosters) in de badkamers voer je (dezelfde) 2x50m3 af. Totaal verdieping is dus 100m3

Begane grond hetzelfde, voor de woonkamer + keuken totale ventilatiebehoefte bepalen en dat is wat je afvoert via keuken/toilet/badkamer/garage.

Werkkamer 75m3; heeft die ruimte voor 3 personen dan? Anders is dat nogal ruim. Als je daar altijd alleen zit is 25m3 voldoende.

Op basis van bovenstaande getallen zie ik dus 316m3. Een box van 350m3 zou ik aan de krappe kant vinden maar één box van 400-500 waarschijnlijk prima.

Ook even de moeite waard om te controleren:
  • Waar en hoeveel roosters er zijn
  • Of er voldoende ruimte onder de deuren is (ca. 1cm per 25m3)
Het kan straks zinvol/wenselijk zijn om roosters (ongeveer) af te stellen op basis van de ventilatiebehoefte. Ik heb dat zelf gewoon indicatief gedaan met een Co2 meter in de ruimte.
BD1 en 2 zijn twee badkamers op de 1e verdieping.
Dus voor de capaciteit tel je in principe alleen de droge ruimten bij elkaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-09 08:25
[...]

Alles op een rijtje gezet en kom uit op 566m3/h. Hierbij heb ik de werkkamer ook als woonkamer gehanteerd, dus dit is wel wat ruim. Daarnaast hoef ik overloop, hal en m2 inpandige garage niet mee te nemen? Ventiel bij inpandige garage is ook een must? Hier heb ik installateur niet over gehoord. Klinkt op zich wel logisch, omdat het inpandig is en misschien maken we er in de toekomst ook nog deels een sportruimte van (maar dan gaat de garagedeur bij het sporten waarschijnlijk toch open).

[Afbeelding]
Ga je voor een wtw of alleen afzuigbox?

Anders hoeven je slaapkamers-werkkamers-woonkamer niet mee worden gerekend.
Je hebt namelijk natuurlijke toevoer.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Krissiejj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:13:
[...]

Ga je voor een wtw of alleen afzuigbox?

Anders hoeven je slaapkamers-werkkamers-woonkamer niet mee worden gerekend.
Je hebt namelijk natuurlijke toevoer.
Alleen MV, denk bij voorkeur 2 boxen, vanwege eenvoudigere installatie en minder kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Nyvlem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:14:
[...]

Alleen MV, denk bij voorkeur 2 boxen, vanwege eenvoudigere installatie en minder kanalen.
Dan heb je 316 m3/h te veel gerekend voor je afzuigbox.

Je hoeft alleen de natte ruimtes te doen. Badkamer/keuken/toilet. Slaap/werk/woon kamers voldoen aan het simpele raampje open.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Krissiejj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:28:

Je hoeft alleen de natte ruimtes te doen. Badkamer/keuken/toilet. Slaap/werk/woon kamers voldoen aan het simpele raampje open.
Dat is niet hoe je dimensioneert als je volgens normen/richtlijnen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nyvlem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:13:
BD1 en 2 zijn twee badkamers op de 1e verdieping.
Dus voor de capaciteit tel je in principe alleen de droge ruimten bij elkaar op?
Klopt inderdaad. In principe ga je uit van wat de grootste component is, doorgaans zijn dat altijd de droge ruimten. In een klein appartement zou het kunnen dat je dimensioneert op de natte ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 15-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
In principe maakt overcapaciteit dan niet uit lijkt me? Of zitten daar verder nog nadelen aan, naast aanschaf?

Boven gaat er een badkamerventilator vanuit ventiel badkamer rechtstreeks het dak uit. Moet de uitvoer vanuit de MV box perse recht omhoog. Zag eigenlijk te denken om invoer vanuit BK dan met bocht in MV te laten komen en uitvoer vanuit MK met bocht dan naar buiten op bestaande afvoer in het dak (mits deze aan te sluiten is op 125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nyvlem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:55:
In principe maakt overcapaciteit dan niet uit lijkt me? Of zitten daar verder nog nadelen aan, naast aanschaf?
[...]
Boven gaat er een badkamerventilator vanuit ventiel badkamer rechtstreeks het dak uit. Moet de uitvoer vanuit de MV box perse recht omhoog. Zag eigenlijk te denken om invoer vanuit BK dan met bocht in MV te laten komen en uitvoer vanuit MK met bocht dan naar buiten op bestaande afvoer in het dak (mits deze aan te sluiten is op 125.
Niks moet en alles kan. Maar , kleinere leiding en bochten is meer weerstand = meer energieverbruik en meer geluid.

Voor dit debiet is 200mm echt wel beter maar vrijwel alle woningen zitten op 125 dus ook niet direct een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
assje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Dat is niet hoe je dimensioneert als je volgens normen/richtlijnen werkt.
Met een wtw bereken je de toevoer en afvoer in de meeste ruimtes. Maar niet met alleen een mv box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Krissiejj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 14:16:
Met een wtw bereken je de toevoer en afvoer in de meeste ruimtes. Maar niet met alleen een mv box
Klopt, je berekent de afvoer aan de hand van de benodigde toevoer :)

Dat wil zeggen dat het systeem is uitgelegd op voldoende ventilatie met alle ramen dicht en zonder enige wind. De dimensionering is dus identiek als bij WTW, de aanvoer komt alleen door een rooster in plaats van een ventiel.

Uiteraard kan je er voor kiezen om af te wijken, het zal altijd al beter zijn dan natuurlijke ventilatie. Maar, weinig reden om het niet gewoon kloppend/goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Een rooster trekt of ontrekt lucht vanuit buiten 7a14 dm3/s Voor de berekening.
Hier hoeft geen “extra” afvoer bij worden berekend. Want hier is ook geen rekening mee gehouden bij bijvoorbeeld spleten onder de deur. Wat wel heel belangrijk is voor een wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Krissiejj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:05:
Een rooster trekt of ontrekt lucht vanuit buiten 7a14 dm3/s Voor de berekening.
Hier hoeft geen “extra” afvoer bij worden berekend. Want hier is ook geen rekening mee gehouden bij bijvoorbeeld spleten onder de deur. Wat wel heel belangrijk is voor een wtw.
I stand corrected, even nagelezen en inderdaad volgens bouwbesluit dimensionering o.b.v. afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Wat is dan sowieso het voordeel van mv t.o.v. badkamerventilatoren? In de natte ruimten (toilet en badkamers) hangt namelijk zoiets rechtstreeks naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Nyvlem schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:51:
Wat is dan sowieso het voordeel van mv t.o.v. badkamerventilatoren? In de natte ruimten (toilet en badkamers) hangt namelijk zoiets rechtstreeks naar buiten.
Ik vind zelf dat die badkamer ventilatoren veel meer kabaal maken, veel sneller kapot gaan. Ten opzichte van een mv box die alle ruimtes afzuigen ,En ook stiller en krachtiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
Zijn er ook situaties mogelijk om beneden WTW te installeren en boven gewoon badkamerventilatoren of MV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
Dat is niet geheel onmogelijk. Wel zou je even moeten kijken of je voldoende inblaas en afzuig kan creëren.

Afzuig Keuken 75m3/h 2x ventiel plafond
Afzuig Toilet 25m3/h

Overdruk inblaas hal 25m3/h ?
Inblaas woonkamer 100m3/h 3a4 ventiel plafond

Zolang je dit een beetje gelijk houd. Hal heb ik zo even gedaan, een beetje toevoer gecreëerd voor de afzuig (misschien niet eens nodig) badkamer boven?

[ Voor 5% gewijzigd door Krissiejj op 16-08-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
.

[ Voor 99% gewijzigd door Krissiejj op 16-08-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Krissiejj schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Ik heb hier de slaapkamers wel gedaan, en dan zelf iets gebouwd met CO2 sturing.

Is wel even wennen, in de winter een frisse geventileerde slaapkamer die niet steenkoud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
_JGC_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb hier de slaapkamers wel gedaan, en dan zelf iets gebouwd met CO2 sturing.

Is wel even wennen, in de winter een frisse geventileerde slaapkamer die niet steenkoud is.
Ik heb hier de multi air supply van brink. Toevoer lucht via het trappengat. 2 co2 meters ivm 2 verdiepingen. En elke slaapkamer een Fan. Idd alles prima geventileerd maar wel rond de 20 graden elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
_JGC_ schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Wat heb je precies gedaan? MV of WTW boven en beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
Nyvlem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:21:
[...]

Wat heb je precies gedaan? MV of WTW boven en beneden?
MV boven met ventielen in 2 slaapkamers en een badkamer. Toevoer komt via de overloop en een slaapkamer waar ik geen ventiel kon krijgen en uiteraard de roosters die in de slaapkamers zitten.

Roostertje alleen is niet voldoende voor ventilatie, raam open als het windstil is ook niet. Moesten vroeger vaak met de deur open slapen, hoeft nu niet meer.

Beneden nog met natuurlijke ventilatie, maar omdat er boven onderdruk is zuigt er nog best wat weg van beneden.

Idee is wel om beneden ook een tweetal ventielen te krijgen, maar daarvoor moet ik slopen in de badkamer. Die staat toch op de planning met een paar jaar, maar tot het zover is dat er budget voor is ga ik 'm niet verder slopen dan dat het al afgeleefd is.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 16-08-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyvlem
assje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:04:
[...]

I stand corrected, even nagelezen en inderdaad volgens bouwbesluit dimensionering o.b.v. afvoer.
Aan de ene kant een beetje gekkigheid dat de capaciteit van een MV berekend wordt aan de hand van de natte ruimten, want uiteindelijk is toch de bedoeling dat de vuile lucht in de gehele woning via de natte ruimten worden afgevoerd. De roosters dienen dan toch puur voor de aanvoer en niet ook afvoer.

Ik vraag me dan af waarom een MV dan beter functioneert dan een reguliere badkamerventilator. De MV is hooguit wat krachtiger wellicht.

Is het dan een optie om evt. beneden een centrale WTW aan te leggen. Ik krijg een beetje hoofdpijn als ik dat balanstopic doorlees met de excelsheet e.d. en dan heb ik nog niet eens naar het buizenstelsel gekeken. De overstroom via de hal lijkt me overigens ook beperkt. Wellicht puur voor naar de eerste verdieping, omdat achter de deur van de hal centraal de keuken gesitueerd is en respectievelijk rechts en links daarvan de woon- en werkkamer. Aanvoer en afvoerbuizen zouden puur alleen voor BG eenvoudig via garage en verlaagdplafond hal gerealiseerd kunnen worden daarentegen. Als er 1 centraal systeem komt dan moeten die buizen echter ook naar zolder (x2 vermoed ik?) moeten, dan moet er wel een gat in de betonnen verdiepingsvloer geboord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Nyvlem schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:52:
Aan de ene kant een beetje gekkigheid dat de capaciteit van een MV berekend wordt aan de hand van de natte ruimten, want uiteindelijk is toch de bedoeling dat de vuile lucht in de gehele woning via de natte ruimten worden afgevoerd. De roosters dienen dan toch puur voor de aanvoer en niet ook afvoer.
Eens, het is conform bouwbesluit maar alsnog een concessie.
Ik vraag me dan af waarom een MV dan beter functioneert dan een reguliere badkamerventilator. De MV is hooguit wat krachtiger wellicht.
Een badkamerventilator draait doorgaans alleen op basis van vochtmeting of tijdschakelaar; een MV werkt 24/7. Daarnaast geef je aan dat toilet en badkamer zijn voorzien; je mist dan dus de keuken wat nu juist je grootste debiet is.
Is het dan een optie om evt. beneden een centrale WTW aan te leggen. Ik krijg een beetje hoofdpijn als ik dat balanstopic doorlees met de excelsheet e.d. en dan heb ik nog niet eens naar het buizenstelsel gekeken. De overstroom via de hal lijkt me overigens ook beperkt. Wellicht puur voor naar de eerste verdieping, omdat achter de deur van de hal centraal de keuken gesitueerd is en respectievelijk rechts en links daarvan de woon- en werkkamer. Aanvoer en afvoerbuizen zouden puur alleen voor BG eenvoudig via garage en verlaagdplafond hal gerealiseerd kunnen worden daarentegen. Als er 1 centraal systeem komt dan moeten die buizen echter ook naar zolder (x2 vermoed ik?) moeten, dan moet er wel een gat in de betonnen verdiepingsvloer geboord worden.
Je zou ook op 2 gevels een decentrale WTW kunnen overwegen:
Zie dit topic:
Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
En als voorbeeld:
https://www.climarad.nl/producten/climarad-sensa-h2x/

Gecombineerd met reed aanwezige afzuiging badkamer & toilet (die je ook kunt vervangen door kleine MV die 24/7 draait) ben je dan wellicht ook een heel eind.

Ik ben op vakantie en zit op mobiel dus wat lastig om uitgebreid te reageren. Maar, in mijn oude (jaren 70) woning had ik vraaggestuurde type C ventilatie geplaatst. In mijn nieuwe jaren 70 woning heb ik wél centrale WTW aangeled en ik ervaar dat echt als het grootste verschil/stap vooruit.

Geen koude luchtstromen, geen enkel geluid van buiten en een significant lager ventilatieverlies op de momenten dat het er toe doet (wanneer het koud is).

Maar, hoe meer concessies je moet doen aan Type D bij aanleg des te kleiner het verschil zal zijn. Beginnen bijvoorbeeld al met het feit dat tenzij de kozijnen vervangen worden je nog met overbodige roosters in je kozijnen zit (een relatief lek zowel thermisch als akoestisch zelfs wanneer gesloten).

Het hangt er dus echt vanaf welke argumenten voor je zelf zwaar wegen.

P.s., alleen het boren van een gat in de betonvloer zou ik niet te zwaar aan tillen. Ik heb in totaal 13 gaten laten boren waaronder 6x125mm voor ventilatie door betonvloer en dat kostte me €400.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 17-08-2025 19:03 ]

Pagina: 1