Mechanische Ventilatie jaren '70 woning

Pagina: 1
Acties:

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:22
In een jaren '70 woning wil ik mechanische ventilatie (laten) installeren. De inhoud van de totale woning is 822m3. Momenteel zit er natuurlijke ventilatie in. Meeste ruimten zitten wel roosters in ramen. WTW is geen wens.

Op de 1e verdieping zijn twee natte ruimten: een grote en badkamer en suite.
Op de begane grond zitten drie natte ruimten: keuken, gasten badkamer en toilet.

Installateur stelde eigenlijk voor om ventilatiebox op zolder te installeren, met een ventiel naar elke badkamer boven en 2 ventielen via schacht naar beneden bij de keuken en 1 naar toilet bg. Daarnaast een extra mv box bij de gastenbadkamer in garage.

Gezien de hoeveelheid m3 en het feit dat installatie wellicht makkelijker wordt, doordat we dan niet een kanaal van begane grond naar 1e verdieping hoeven te maken, vraag ik me af of het niet makkelijker en beter is om 2 ventilatieboxen te installeren:
- 1 ventilatiebox op zolder die 2 badkamers op 1e verdieping afzuigen
- 1 ventilatiebox in garage die gastenbadkamer, toilet en keuken afzuigen. Buizen kunnen eenvoudig geïnstalleerd worden in laag plafond hal.

Of denk ik veels moeilijk en zijn er ook grotere ventileboxen en zou ik gewoon met 1 box alles kunnen afzuigen. Gastenbadkamer is namelijk ook niet voor dagelijks gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcCOIJ-KNuyEXWECHJO5BXCy6LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2PdSAnvaXFlEqiNsBKmzMUpf.png?f=fotoalbum_large

• Nyvlem
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:22
assje schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:41:
De juiste zoekterm is "overspraak"

Er zijn wat richtlijnen hoe te voorkomen. Als het met een aparte leiding niet uitkomt kan je ook een flex demper toepassen, die werken echt bizar goed in mijn ervaring.

Ik zou sowieso inzetten op vraaggestuurde ventilatie op basis van vocht en Co2. Zeker voor het gastverblijf met onregelmatig gebruik is dit zinvol.

De meest uitgebreide oplossing zijn co2 sensoren in de ruimtes. Maar, Co2 sensoren zijn duur, alternatief is met sensor in de box, heb ik goede ervaring mee.

Ik zou beginnen om voor alle ruimtes ventilatiebehoefte te bepalen. Dit kan volgens bouwbesluit obv m2 maar kan ook simpeler:
  • Toilet 25m3/uur
  • Badkamer 50m3/uur
  • Slaapkamer 25m3/uur per persoon
  • Keuken minimaal 75m3/uur (maar de woonkamer moet hier ook afgezogen worden dus meer nodig)
  • Woonkamer (verblijfsruimte) 3,24m3/uur per m2. Hier kan je ook eens benaderen op basis van normaal/verwacht aantal personen en dat x25m3.
Op basis van uitkomst overwegen één of twee units. Voor de afzuiging van de woonkamer heb je in de keuken sowieso twee ventielen nodig en bij voorkeur 2x125mm of anders 1x200mm. Vergeet ook ventiel in garage niet.

Dat volledige WTW geen overweging is snap ik. Wat je nog wel zou kunnen overwegen is om in de woonruimte decentrale balansventilatie toe te passen. Dat is de warmste ruimte met het meeste debiet waar je ook het meeste impact hebt qua comfort door luchtstromen. Het resterende debiet van de rest van de woning kan dan ook eenvoudiger op één unit.
Alles op een rijtje gezet en kom uit op 566m3/h. Hierbij heb ik de werkkamer ook als woonkamer gehanteerd, dus dit is wel wat ruim. Daarnaast hoef ik overloop, hal en m2 inpandige garage niet mee te nemen? Ventiel bij inpandige garage is ook een must? Hier heb ik installateur niet over gehoord. Klinkt op zich wel logisch, omdat het inpandig is en misschien maken we er in de toekomst ook nog deels een sportruimte van (maar dan gaat de garagedeur bij het sporten waarschijnlijk toch open).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ouw7O-pjiXQzScvw9FiRvkdvg3U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CoHWE3qN7OYmuP6jwxr9Ka85.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nyvlem op 15-08-2025 09:04 ]

Pagina: 1