Gezocht: Koel/vriescombi ZONDER NoFrost vanwege ventilator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• see
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-09 23:04
Gezocht: Koel/vriescombi ZONDER NoFrost vanwege ventilator

Zoals meerdere topics hier ben ik ook op zoek naar dé stille koel/vriescombi, met één hoofdeis:

Géén No-frost functie vanwege de -vrijwel altijd- aanwezige ventilator die door airflow ijsvorming tegengaat.

Deze ventilator maakt voor mij ALTIJD teveel lawaai in onze open keuken,
en ik kan er in de nacht zelfs wakker van liggen.

Vorige maand onze 15 jaar oude inventum vervangen voor een grote dubbeldeur HAIER met alle toeters en bellen, maar 2 dagen later geretouneerd vanwege NOFrost !!
De oude inventum is terug, en in de praktijk nog steeds stiller dan nieuwe modellen die onder 35db claimen.
Het probleem: Tegenwoordig hebben zowat alle koelvriescombi's een Nofrost functie, dus die vallen voor mij ALLEMAAL af. Ik hoor die ventilator!

Ik zoek dus een model zonder NoFrost, of beter gezegd zonder ventilator of andere extra's.

-inverter compressor is fijn vanwege de decibellen maar geen harde eis
-liefst niet dieper dan 63cm
-minimaal 170cm hoog

Maar bovenal: HELP!!! wat zijn geschikte modellen? Ik kom er niet wijs uit, chatgtp en gemini zegt ook maar wat, en alle termen zijn verwarrend. lowfrost heeft soms wel soms niet een ventilator. In een winkel staan luisteren heeft geen zin want omgevingslawaai. Specificaties zijn nooit helder of doorslaggevend.

Wat zijn potentieel geschikte koelvriescombi's ?

Beste antwoord (via see op 13-08-2025 09:36)

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-09 17:16
Dit is een greep uit het aanbod op Bol, er zijn er vast nog meer. Met 5 jaar garantie: everglades evud4044 of de exquisit kgc-20-90-e-041eb of de Frilec Bonn325-040cb. Verder met 2 jaar garantie: Tomado tcr1850b of de Helvetia hrhcb269eb1 of de Aiwa lo-23106 of de Wolkenstein kgk 180 E of de Geratek Seldovia kg 2400. Hier kan je wel even mee vooruit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In de kelder staat een vriezer van Liebherr met NoFrost. Ik kan me niet herinneren dat ik de ventilator daarvan ooit heb gehoord. Dan zit je wel gelijk aan de andere kant van de markt: Haier = budget, Liebherr = topkwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door TBTL op 05-08-2025 20:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik krijg de indruk dat je een NoFrost koelkast zoekt? Heb ik dat juist?

Op onder andere Coolblue is dat een filter. Je kunt Anti-Ijsvorming op Nee zetten.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• see
Ik zoek het tegenovergestelde van een NO FROST koelkast.

mijn HAIER keuze was die van mijn vrouw, vanwege de mooie vrieslades. Was behoorlijk aan de prijs, nu ben ik aan de beurt :)

Ik zoek Een koelkast ZONDER Nofrost, of low frost, of aircirculation etc. al die termen......pffff

Een koelkast ZONDER draaiende delen behalve de (inverter) compressor zelf. Een statische koelkast!

En inderdaad coolblue heeft dat anti-ijsvorming filter, maar dan krijg ik 4 modellen :

Een SMEG in 4 varianten, en een beko die niet leverbaar is. dus tjsa.

[ Voor 17% gewijzigd door see op 05-08-2025 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat jij zoekt is een stille koelkast. Dat heeft niks met nofrost te maken. Een ventilator zal bijdragen aan evt geluid, maar als jij die nu al hoort vermoed ik dat er iets zich nog moet zetten, of de koelkast ergens tegenaan zit wat mee resoneert.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
see schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 20:36:
Ik zoek het tegenovergestelde van een NO FROST koelkast.

mijn HAIER keuze was die van mijn vrouw, vanwege de mooie vrieslades. Was behoorlijk aan de prijs, nu ben ik aan de beurt :)

Ik zoek Een koelkast ZONDER Nofrost, of low frost, of aircirculation etc. al die termen......pffff

Een koelkast ZONDER draaiende delen behalve de (inverter) compressor zelf. Een statische koelkast!
En dat kun je dus bij Coolblue bijvoorbeeld instellen in de filters.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• see
Ik vind een ventilator hinderlijk vanwege:

-periodiek draaien. Ik ga dat patroon herkennen en slaap er niet van.
-open keuken: zit je net goeie film te kijken, stil moment in film en de koelkast
gaat ineens aan z'n "routine" beginnen
-koelkast deur open? ventilator gaat draaien zodra weer dicht om ijsvorming tegen te gaan.
-misleidende decibellen opgave, ventilator wordt waarschijnlijk niet meegeteld.

Oh en niet onbelangrijk: wanneer ik bij vrienden of familie ben hoor ik hun koelkast ook!
Meestal gaat dat gepaard met een " huh waar heb jij het over".

[ Voor 16% gewijzigd door see op 05-08-2025 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:10
Ik heb een nieuwe Samsung koelkast waarvan het (No-Frost) vriesgedeelte als koelkast in te stellen is. Helaas maakt dat voor het lawaai niet uit. Het blijft een irritante brombeer. Mijn oude Bosch No-Frost vriezer borrelt en kraakt maar heeft niet dat gebrom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:20
Ik heb mijn "nieuwe" Samsung RB38 met no-frost in de afgelopen twee jaar misschien drie keer gehoord. Als je er dan zo gevoelig voor bent: koop een koelkast zonder vrieslades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:07

JustDutch

was ambtenaar :)

Je kunt in de pricewatch filteren op geluid van de combi, maar ik heb zo het idee dat je dat niet vertrouwt. Dan kun je misschien eens naar de volgende locaties gaan voor advies:
https://www.siemens-home....piratie/beleving/showroom
https://www.atag.nl/experience-center (en dan Duiven, daar zitten Etna, Pelgrim en Atag in 1 gebouw)

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22
Koop een koelkast en zet de vriezer in de garage.

Ben overigens wel benieuwd hoe je met bijv. je laptop/pc werkt en omgaat dan?

[ Voor 45% gewijzigd door henri86 op 05-08-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Sterkte met de zoektocht, een echt stille koelvriescombi vinden is lastig. Binnen een merk/model is het nog geluk hebben dat jouw exemplaar geen storende bijgeluiden zijn. LG heeft zelfs een filmpje gemaakt om alle soorten koelkast geluiden uit te leggen: YouTube: [LG Refrigerators] Understanding Noises From An LG Refrigerator . Ik stoor me ook redelijk snel aan koelkast/vaatwasser/wasmachine lawaai dus ik herken de ergernis. Komt wel vaker voor:

Geluid van een koelkasten, ervaringen?
Koelkast laag frequent geluid

Helaas heb ik niet echt een directe oplossing voor je. Je leest bij de meeste modellen ~35db maar dat is vaak een broodje aap meting want de compressor en ventilator zullen altijd wat geluid maken. Je Haier Amerikaanse koelvriescombi was sowieso geen goede keuze, die grote units maken extra lawaai. Ik zou dan een A-merk proberen die als echt stil te boeken staat.

Een Bosch KGN392LAG heeft een opgegeven geluidsniveau van 29 dB(A) re 1 pW (dus referentie 1 picowatt). Als deze niet stil genoeg blijkt te zijn dan gaat geen enkele no-frost koelkast een optie zijn. Maargoed, ik zou me niet blind staren op 'geen no-frost'.. want vrijwel elke koelkast heeft óók een ventilator in het koelkast gedeelte zitten.

Ervaringen van anderen zijn ook zinloos omdat geluid subjectief is. Als je gevoelig bent voor bepaald geluid dan moet je enkel op je eigen gehoor afgaan.

@henri86 Een PC of laptop is eenvoudiger stil en/of passief te krijgen dan een hedendaagse koelvriescombi..

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 05-08-2025 22:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-09 17:16
Dit is een greep uit het aanbod op Bol, er zijn er vast nog meer. Met 5 jaar garantie: everglades evud4044 of de exquisit kgc-20-90-e-041eb of de Frilec Bonn325-040cb. Verder met 2 jaar garantie: Tomado tcr1850b of de Helvetia hrhcb269eb1 of de Aiwa lo-23106 of de Wolkenstein kgk 180 E of de Geratek Seldovia kg 2400. Hier kan je wel even mee vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:13
Deze bijvoorbeeld , https://www.liebherr-home...scombinaties/cue-3331-26/

Mijn ervaring met Bosch / Siemens is dat ze na een paar jaar meer geluid maken en dat de levensduur wel eens kan tegenvallen.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Of het nu een koelkast is of iets anders, er speelt ook altijd een beetje mee dat als je je ergens eenmaal aan stoort dat het dan niet meer weg wil. Dat uit zich dan dat je bij vrienden op de bank zit en hun koelkast hoort aanslaan, terwijl zij niet eens wisten dat koelkasten geluid maken. Feit is ook dat TS er niet mee geholpen is om te 'doen alsof.' Laten we daar dan ook niet van uitgaan.

Aan de TS de vraag: Heb je "uitwijkmogelijkheden", bijv. door je vriezer te verplaatsen? Hoe groot is het allemaal? Kun je misschien uit met twee kleine tafelmodellen die je op elkaar zet (dan zijn ze echt los van elkaar.)?

Je kunt ook kijken of je met een zaak in de buurt iets kunt regelen qua testen, misschien is absolute geluidsdruk wel helemaal niet zo belangrijk en merk je in de praktijk veel minder van een koelkast met een net iets andere ventilator.

Geef wel jezelf ook een beetje de tijd. Is twee dagen lang genoeg om te wennen? Maar ook: Als je Inventum het doet, waarom dan wisselen? Is die reden het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:12
Ik zou bijna zeggen ontkoppel de ventilator en je bent er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een vriezer met NoFrost heeft de ventilator nodig voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-09 09:39
Volgens mij moet je probleem niet bij de koelkast zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:54
En ook met de nieuwe generatie koelkasten met toerental geregelde compressors wordt je soms niet blij met die geproduceerde geluiden.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• see
Iedereen ontzettend bedankt voor de input, ik heb een koelkast gevonden die aan behoorlijk wat voorwaarden voldoet, het is geworden:

EVERGLADES EVUD4046 koelvries/combi

Behoorlijk onder budget: lang verhaal kort: dit is eigenlijk de koelkast die je +/- 20 jaar geleden kocht, maar dan wat efficiënter, en stiller.

De compressor is een NIET inverter, maar wanneer aanspringt hoor ik een zacht midden toon gezoem, niet hinderlijk. Maar bovenal geen interactie wanneer ik de deur open doe (ventilator). Geen zware brom, en na 2 dagen in gebruik ook geen hoog geluid zoem.

Ik ga de resterende geluidsproductie aanpakken met bitumen, EVA, voor midden tonen en evt laag, en misschien ook nog dat piramideschuim voor hoog.
.... Maar dat vergt nog wat huiswerk, bovendien moet het niet zichtbaar zijn want anders is het niet WAF ( wife approval factor ).

Het leek een onmogelijke opgave, maar al met al ben ik tevreden!

@Techfreak Bedankt!
Pagina: 1