Geluid van een koelkasten, ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 12:13
Hoi,

Ik ben (samen met mijn vriendin) op zoek naar een nieuwe koel-vriescombinatie, vrijstaand. We hebben allebei onze eisen, waarbij een belangrijke eis van mij is dat de koelkast zeer stil is. We hebben een open keuken en de bank in de woonkamer staat ongeveer 4 meter van de bank en ik stoor me momenteel aan het geluid van onze huidige, 20 jaar oude koelkast, als ik op de bank zit en tv kijk.

Hoewel er duizenden verschillende koelkasten bestaan, zijn we al wel tot een selectie gekomen.

Binnen deze selectie zitten koelkasten die, volgens fabriekspopgave, 35dB produceren en veel koelkasten die 39dB produceren. Ook een enkele die 42dB produceert.

Nu vraag ik me af hoe groot dit verschil nou is, tussen 35 en bijv. 39. Op internet lees ik dingen als:
- "Hij zou maximaal 39dB als ie in een open ruimte staat."

Ik heb geen meetmogelijkheid om te checken hoe luid onze huidige koelkast is, dus ik kan het dan moeilijk vergelijken.

Ik weet ook dat "geluids(druk?) verdubbelt bij elke 3dB meer". Volgens dat principe zou een 39dB koelkast dus (meer dan) twee keer zo luid zijn als een 35dB koelkast?

Misschien zit het gewoon tussen mijn oren (pun unintended), maar na mijn online-koelkast-research lijkt 39dB nu gewoon luid en ik wil ik eigenlijk voor minder gaan. Alleen zijn de 35dB koelkast allemaal niet zo mooi/handig ingedeeld/andere eisen die niet voldoen.

Wat is wijsheid in deze? Kan ik het verschil in geluid negeren? Ervaringen? Dank voor tips! :)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-07 18:49
Of je brengt geluidsisolatie aan op een mooie manier. Wel zorgen dat de warmte nog weg kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Misschien niet het antwoord waar je op wacht maar, bij geluid licht het er ook aan wat de inhoud/ het spectrum is. Een 37 dB ventilator geluid is lang niet zo storend als bijv krim/uitzettingsgelluiden, of leding geluiden van een koelkast. Als je een automatische ijsmacjine hebt kun je ook wat geluiden verwachen natuurlijk.

Ga eens op een rustig moment een keukenzaak/witgoed zaak binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
RichardKim06 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:31:
Of je brengt geluidsisolatie aan op een mooie manier. Wel zorgen dat de warmte nog weg kan
Niet echt tijd en plek voor. Ook een beetje te rigoreus, zo erg stoort 40dB+ dan wellicht ook niet.
Anoniem: 511810 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:45:
Misschien niet het antwoord waar je op wacht maar, bij geluid licht het er ook aan wat de inhoud/ het spectrum is. Een 37 dB ventilator geluid is lang niet zo storend als bijv krim/uitzettingsgelluiden, of leding geluiden van een koelkast. Als je een automatische ijsmacjine hebt kun je ook wat geluiden verwachen natuurlijk.

Daar heb je natuurlijk een punt. Bij mijn huidige koelkast slaat de compressor alle 30 minuten aan en dan stoort het gedurende de tijd dat die compressor aan staat.

Ik heb begrepen dat moderne koelkasten eerder een continue laag geluid produceren (zoals een ventilator, maar dan stiller).
Ook ben ik al een paar zaken langs geweest, maar daar is het nooit zo stil als thuis en staan helaas ook niet alle koelkasten aan.

Toch bedankt voor je input. (y)

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:26

bert pit

asdasd

Wijsheid is de aller stilste te nemen die je kunt vinden. De eerste week erger je je nog kapot, daarna treedt week na week langzaam de gewenning op.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:01
Geluidservaring is nogal relatief. Als je de koelkast hoort, terwijl je TV zit te kijken, dan wil je je er aan ergeren of je oude koelkast is extreem lawaaiig.
Ik hoor mijn oude vriezer ook als ik in de keuken er vlak bij zit. Soms rammelt ie wat meer en dan moet ik er een klap tegen geven.
De veel nieuwere (Bosch) koelkast hoor ik echter niet, terwijl ik die niet speciaal heb uitgezocht op geluid.

Hoe hard klinkt een decibel

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 511810 schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:45:
Ik had zelf een van inbouwmodel van Liebherr uitgezocht die naast (toen nog) A+++ ook heel stil zou moeten zijn. Helaas bleek hij een soort tsjilpend geluid te maken tijdens het koelen. Als je zou meten zou het wellicht binnen de gestelde waardes vallen, maar gelukkig begreep de Liebherr-monteur wel dat ik me er aan stoorde.

Daarna is er een nieuwe (en nieuwer model) geleverd. Die had op het energielabel evenveel decibel's staan, maar in de praktijk hoor ik deze zelfs nauwelijks als ik er in de keuken voor sta.
Maar hoeveel hebben daarvan daadwerkelijk (al) die koelkasten aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
JukeboxBill schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:35:
Geluidservaring is nogal relatief. Als je de koelkast hoort, terwijl je TV zit te kijken, dan wil je je er aan ergeren of je oude koelkast is extreem lawaaiig.
Ik hoor mijn oude vriezer ook als ik in de keuken er vlak bij zit. Soms rammelt ie wat meer en dan moet ik er een klap tegen geven.
De veel nieuwere (Bosch) koelkast hoor ik echter niet, terwijl ik die niet speciaal heb uitgezocht op geluid.

Hoe hard klinkt een decibel
Relatief is het zeker. Ik denk ook niet dat iemand heel concreet mijn vraag kan beantwoorden. Maar hoopte op antwoorden zoals "geluidsproductie was voor mij ook belangrijk, heb een 39dB koelkast en ben erg tevreden".

Beetje zodat ik een inschatting kan krijgen van ervaringen t.o.v. de geluidsopgaaf van fabrikanten. Ik kan zoals gezegd mijn oude koelkast niet meten, maar het is echt een luid gebrom. Zo luid heb ik het nog nooit gehoord van andere koelkasten.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Sinds gisteren een nieuwe koelkast in huis. Een Siemens KG36VVLEA met volgens de fabrikant een geluidsproductie van 39dB.

Nou, hij is net zo luid als de voorganger van tig jaar oud. :/ Misschien zelfs luider, maar goed, dat is subjectief. Balen, maar goed, ruilen is niet echt een optie. Dan toch maar een kast omheen bouwen. :9

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Foordat het moderne koelmiddel minder goed werkt (uitleg Siemensmonteur), moet de compressor langer/harder werken. Daar liep ik tegenaan met mijn inmiddels 3 jaar oude Siemens inbouwkoelkast en -vriezer. De overlast (hoge toon) opgelost door onder de ijskast een dempend 'iets' bovenop de plavuizen te leggen.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Boeryepes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
Foordat het moderne koelmiddel minder goed werkt (uitleg Siemensmonteur), moet de compressor langer/harder werken. Daar liep ik tegenaan met mijn inmiddels 3 jaar oude Siemens inbouwkoelkast en -vriezer. De overlast (hoge toon) opgelost door onder de ijskast een dempend 'iets' bovenop de plavuizen te leggen.
Hm, wellicht een idee en valt eens te proberen. Al twijfel ik of het ook helpt bij een vrijstaande koelkast.

Dank!

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 20:48
Voor de zekerheid: staat de combi wel waterpas? kan schelen in het aanslaan van de compressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lussovius
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 15:43
Om je vraag over dB te beantwoorden. Elke 3dB er bij is een verdubbeling van geluid. Voorbeeld: 1 koelkast van 39dB maakt 39dB aan geluid. 2 koelkasten van 39 dB maken samen 42dB aan geluid.

Echter is er nog een vuistregel die zegt dat dat een geluids toename van 10dB wordt ervaren als een verdubbeling van het geluid, maar in de praktijk is dit ruim 8x harder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
coller schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:39:
Voor de zekerheid: staat de combi wel waterpas? kan schelen in het aanslaan van de compressor
Ja, in alle richtingen. Helt niet naar de zijkant of voor-/achterkant.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:28:
Ik kaap het topic een beetje, maar wellicht heeft TS er toch wat aan.

Ik heb een Siemens inbouw koelvriescombinatie. Ik erger me ook aan het hoge geluid dat er af komt. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met dat dempende ding bovenop de plavuizen? Je bedoelt gewoon los onder de koelkast? En dus niet onder de potjes? En wat voor materiaal?

Zou me heel wat waard zijn om van dat geluid af te komen. Gewone bromgeluid van een koelkastcompressor is veel minder irritant dan dit hoge gepiep. En ik heb tinnitus, dus ben wel wat gepiep gewend :+

En nee, ik weet 100% zeker dat het met koelkast te maken heeft en niet met mijn tinnitus. Hoor het namelijk niet meer als koelkast afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
sOid schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:22:
[...]

Ik kaap het topic een beetje, maar wellicht heeft TS er toch wat aan.

Ik heb een Siemens inbouw koelvriescombinatie. Ik erger me ook aan het hoge geluid dat er af komt. Kun je me uitleggen wat je bedoelt met dat dempende ding bovenop de plavuizen? Je bedoelt gewoon los onder de koelkast? En dus niet onder de potjes? En wat voor materiaal?

Zou me heel wat waard zijn om van dat geluid af te komen. Gewone bromgeluid van een koelkastcompressor is veel minder irritant dan dit hoge gepiep. En ik heb tinnitus, dus ben wel wat gepiep gewend :+

En nee, ik weet 100% zeker dat het met koelkast te maken heeft en niet met mijn tinnitus. Hoor het namelijk niet meer als koelkast afslaat.
Ik had nog een stuk 17cm dik steenwol liggen en heb dat er los onder gelegd. Dat 'vult' de ruimte onder de koelkast op.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Boeryepes schreef op zondag 26 december 2021 @ 15:44:
[...]

Ik had nog een stuk 17cm dik steenwol liggen en heb dat er los onder gelegd. Dat 'vult' de ruimte onder de koelkast op.
Laat ik nou net een halve rol glaswol hebben weggemieterd :+ Nou ja, eens kijken wat ik verder kan vinden. Ben benieuwd of het werkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kan er dan nog wel genoeg koele lucht langs om z'n werk goed te doen?

Dat is vziw de reden dat inbouwkoelkasten ruimte er onder hebben (en doorgaans ook een opening aan de bovenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
ACM schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:43:
[...]

Kan er dan nog wel genoeg koele lucht langs om z'n werk goed te doen?

Dat is vziw de reden dat inbouwkoelkasten ruimte er onder hebben (en doorgaans ook een opening aan de bovenkant).
Er is zat ruimte over. Ik heb het gedaan om de klankkast en echo op de plavuizen te verminderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
Mijn vriendin had ook een probleem met het geluid van de nieuwe koelkast (Zanussi). Monteur bij geweest maar dit was gewoon het geluid van de koelkast zoals het hoort. Uit coulance is hij wel omgeruild voor eenzelfde, maar dit veranderde niets. Het was duidelijk te horen als het stil was in huis en het bleek ook van de compressor te komen. Bij moderne koelkasten slaat die blijkbaar vaker aan ivm het nieuwe koelmiddel. Ik ben minder gevoelig dan mijn vriendin voor geluiden, maar zij had er echt last van.
Uiteindelijk deze koelkast verkocht (aan collega en die heeft er geen last van, duidelijk persoonsgebonden) en een andere gekocht, maar dan zonder vriezer (nu losse vriezer in garage). Dat scheelt wel het een en ander in geluid. Daarnaast ook het een en ander aan geluidsisolatie toegepast (https://www.akoestiekwinkel.nl/woning/koelkast-stiller-maken) en dat bij elkaar maakt dat het allemaal weer te doen is.

• Malfoi
[...]

Kan de warmte nog wel weg dan? Weet niet hoe veel warmte er aan de onderkant vrij komt hoor, maar in de handleiding van onze nieuwe koelkast stond dat er een vrij airflow onder de koelkast moest zijn, net als aan de achterkant.

Misschien dus wel even op letten, voor de zekerheid?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Malfoi schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:24:
[...]

Kan de warmte nog wel weg dan? Weet niet hoe veel warmte er aan de onderkant vrij komt hoor, maar in de handleiding van onze nieuwe koelkast stond dat er een vrij airflow onder de koelkast moest zijn, net als aan de achterkant.

Misschien dus wel even op letten, voor de zekerheid?
Ruimte zat. Het gaat niet om isoleren waarbij je alle ruimte opvult maar om de klankkastwerking te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:38
Het geluidsniveau zegt mijn inziens nog niet zoveel. Is dit een geluidsniveau op X aantal meter, is het geluidsniveau in een referentieruimte? Blijft altijd lastig voor producenten om hier eenduidig juiste informatie over te geven. Meest handig is om het geluidvermogen Lw te weten van de koelkast. Dan kan je er makkelijker mee rekenen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:39

Croga

The Unreasonable Man

lussovius schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:30:
Om je vraag over dB te beantwoorden. Elke 3dB er bij is een verdubbeling van geluid. Voorbeeld: 1 koelkast van 39dB maakt 39dB aan geluid. 2 koelkasten van 39 dB maken samen 42dB aan geluid.
Elke 3 dB is een verdubbeling van druk. Dat zegt nog niets over hoe het geluid ervaren wordt.
2 koelkasten worden simpelweg niet ervaren als twee keer zo luid als 1 koelkast.....
Echter is er nog een vuistregel die zegt dat dat een geluids toename van 10dB wordt ervaren als een verdubbeling van het geluid, maar in de praktijk is dit ruim 8x harder!
Het is dus niet 8 keer harder, het is een 8 keer zo grote druk....

Ofwel: 3dB extra is een technische verdubbeling, 10dB extra is een verdubbeling in ervaring......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-07 22:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

En de opgegeven geluidsdruk is op 1 m afstand, met een weegfactor voor het menselijk gehoor (dBa). Zit je niet op 1m maar of 3m afstand van je koelkast, dan neemt het geluid ongeveer met 10dB af wat je dan ongeveer als half zo luid ervaart. De weegfactor voor dbA neemt alleen maar mee hoe luid je iets ervaart het zegt niets over hoe irritant je het vindt. Een kraakje kan een stuk irritanter zijn dan een continue geluid van een ventilator zelf als die ventilator 2 keer zo luid klinkt.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:32
Solid11 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:13:
Het geluidsniveau zegt mijn inziens nog niet zoveel. Is dit een geluidsniveau op X aantal meter, is het geluidsniveau in een referentieruimte? Blijft altijd lastig voor producenten om hier eenduidig juiste informatie over te geven. Meest handig is om het geluidvermogen Lw te weten van de koelkast. Dan kan je er makkelijker mee rekenen
Mijn huidige koeljast had ik gekocht, omdat hij stil zou zijn.
Dat viel tegen. En het ergste is, hij slaat vaker aan en doet er langer over om te koelen. Dus onderaan de streep heb ik er langer last van.
Dus ik zou ook willen stellen dat het niet alleen in een geconditioneerde omgeving moet worden getest, maar ook met inhoud en met een bepaalde periode. Een beetje zoals ze auto's testen.
Dan krijg je de keus tussen langdurige zachte gebrom of kort en iets luider. :P

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Ik sinds een aantal maanden in een nieuw huur appartement en heb hetzelfde issue. Ik zit helaas op 1 meter van mijn koelkast tv te kijken en te werken en het is erg goed hoorbaar. Hoe voller ik de koelkast stop hoe erger het is. Heeft iemand nog tips op het geluid wat te dempen? Siemens monteur is al langs geweest maar hoort er bij, vooral het borrel geluid van de vloeistof is erg vervelend vanuit het vriesvak. Het komt boven de tv uit en is veel luider dan de opgegeven 37db. De koelkast staat niet perfect waterpas maar wel waterpas genoeg dus daar kan het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
bloodlynx schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 00:10:
Ik sinds een aantal maanden in een nieuw huur appartement en heb hetzelfde issue. Ik zit helaas op 1 meter van mijn koelkast tv te kijken en te werken en het is erg goed hoorbaar. Hoe voller ik de koelkast stop hoe erger het is. Heeft iemand nog tips op het geluid wat te dempen? Siemens monteur is al langs geweest maar hoort er bij, vooral het borrel geluid van de vloeistof is erg vervelend vanuit het vriesvak. Het komt boven de tv uit en is veel luider dan de opgegeven 37db. De koelkast staat niet perfect waterpas maar wel waterpas genoeg dus daar kan het niet aan liggen.
Misschien aan de kant van de koelkast waar je zit wat dempend materiaal aanbrengen? Of een soort van wand creëeren van planten of een kast zodat het geluid toch wat gedempt wordt.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-07 22:58

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Noise cancelling headset werkt erg goed ;)
Ik heb het met een vaatwasser gehad. Echt op dB gekozen voor de laagste waarde. Maakt in bedrijf meer geluid dan de oude die het begeven had.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Ja die ga ik niet opzetten als ik tv zit te kijken.. soundbar overstemd het geluid niet eens. Wat me nu wel is opgevallen is dat afdek strips aan de zijkante niet geplaatst zijn. Weet niet of dit veel geluid tegehoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
bloodlynx schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:56:
Ja die ga ik niet opzetten als ik tv zit te kijken.. soundbar overstemd het geluid niet eens. Wat me nu wel is opgevallen is dat afdek strips aan de zijkante niet geplaatst zijn. Weet niet of dit veel geluid tegehoud?
Wat bedoel je precies met afdekstrips? Aan de deur? Onder/bovenkant?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:51
Dag allen,

Nieuwe samsung koelkast gekocht afgelopen week, welke aanzienlijk meer geluid maakt dan zijn voorganger ondanks dat de fabrieksopgave 35dB is (en stiller dus amper zou moeten bestaan)

Zijn er mensen die recent ervaringen hebben opgedaan met koelvries combinaties in open woonkamer / keuken en goede ervaringen hebben?

Ik denk eraan de koelkast terug te sturen naar de webwinkel maar er is niet echt een manier om gericht een alternatief te selecteren.

Lokale witgoed winkel wil geen advies geven over geluid omdat de ervaringen subjectief zijn & moderne koelkasten sowieso anders klinken dan vroeger... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Samsung koelkast die irritante geluiden maakt die volgens Samsung normaal zijn. Heb 'm daarom maar in de bijkeuken gezet.
De Bosch koelkast van mijn dochter die 10 jaar ouder is hoor je zowat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Hm, balen @Evo X. Ik heb dus wel hetzelfde met de Siemens KG36VVLEA. Heb ergens een paar filmpjes gemaakt, maar heb er niks mee gedaan tot nog toe.

Extra storend als het in een open keuken is (zoals bij ons). Maar goed, eerlijk gezegd ook weer niet storend genoeg dat ik er daadwerkelijk iets aan doe. Stel de leverancier zou meewerken, dan nog is het gedoe met reparatie/ruil en daar heb ik ook weer niet zo'n zin in.

Snap ergens natuurlijk de leverancier ook wel - het is idd subjectief en waarschijnlijk gaan weinig mensen een dB meter aanschaffen om hun gelijk te halen.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evo X
Toch maar de portemonnee getrokken en een Liebherr besteld die 32dB zou moetrn zijn. Stiller kan ik niet vinden.

De samsung mag onder zicht termijn gelukkig zondee discussie retour naar @bol.com (wat ik wel super service vind, hun klantenservice is tot op heden echt top)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
Ik kan altijd nog het hele huis uitbouwen zodat de koelkast in een bijkeuken kan die ik nu niet heb 🤣😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Evo X schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:33:
Toch maar de portemonnee getrokken en een Liebherr besteld die 32dB zou moetrn zijn. Stiller kan ik niet vinden.

De samsung mag onder zicht termijn gelukkig zondee discussie retour naar @bol.com (wat ik wel super service vind, hun klantenservice is tot op heden echt top)
Laat nog weten hoe die Liebherr dan bevalt qua geluid.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evo X
De Liebherr type cnsfd 573-i20 is binnen gekomen deze week. Nieuw model wat sinds dit kwartaal leverbaar is bij verschillende witgoedhandelaren.

Upside : geluid is echt veel veel stiller dan de samsung. Deze heeft volgens de specs een max geluidslast van 32db. Hij borrelt wel & maakt wat bijzondere geluidjes maar oneindig dragelijker. Compressor is amper hoorbaar.

Compromis wat je wel moet sluiten is een kleiner koelgedeelte en extra vrieslade bij dit model tov andere koelkasten. Tevens is hij met 201cm hoog niet bepaald klein. Voor mij is dat geen probleem! Tevens is dit een label D dus ook niet meest zuinige voor een koelkast in deze prijsklasse.

Blij mee dus:

https://home.liebherr.com...s/details/cnsfd-573i.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben Bos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-07 20:48
Wat een gedoe allemaal. Ik ben me aan het orienteren op vervanging van een 41j. (eenenveertig) oude Bauknecht koelkast. Moet onder aanrecht, nishoogte 80 cm. Tja, laagste inbouw KK 82 cm.
Maar waarom ik dit schrijf is het volgende:
Bij caravankoelkast is het gebruikelijk dat achter de koelkast een in- en uitlaat rooster naar buiten zit.
Datzelfde heb ik 41j. geleden met mijn keuken gerealiseerd: de in- en uitlaat komen uit in de bijkeuken! verder zit de KK passend in de nis (pootjes eraf etc.)
Ik hoor helemaal niets in keuken en kamer! En heel weinig in de bijkeuken.
De KK haal ik onregelmatig uit de nis om te reinigen (en dat is hard nodig) Met HomeWizard ben ik nu aan het meten. Na een paar dagen meten kom ik op gemiddeld gebruik van 0,7 kWh per dag dus 255 kWh op jaarbasis. Oftewel 29W gemidd. continu.
Ik kies ervoor om deze ouwe te houwe. I.p.v. een nieuwe KK kan ik beter voor een accu van 3kWh gaan om de zonne opbrengst uit te smeren. 1kWh accu zou voor koeler en vriezer voor alleen overdag voldoende zijn.
Jammer dat afvoer door de achterwand tegenwoordig geen optie meer is. Volgens mij zou dat nog meer winst opleveren.

De verhoudingen op energie gebied zijn volledig zoek geraakt: een nieuwe KK om 150kWh / jaar uit te sparen. Te gek voor woorden.
Laatst uitgerekend: 1 pers. gebruikt op 1 retourvlucht met 747-400 naar Florida 12.000 kWh
Voor 1 zo'n vlucht kan mijn airco 42 jaar draaien of 2 jaar met een buiten temp. overdag van 39°

Ben Bos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:12
Ik heb een LG koelvries met lineaire compressor, deze is superstil en superzuinig (160 kWh /jaar). Doet al 5 jaar probleemloos zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 12:10

Audione0

Strijdt der titanen

Wij hebben sinds een half jaar een nieuwe keuken met een nieuwe koelvries combinatie. Ik weet dat een koelkast geluid maakt om te koelen. Maar de nieuwe maakt echt een irritant fluitgeluid (geen piep/brom geluid) wat boven de tv en omgevingsgeluid uitkomt. Als ik een dB meter naast de nieuwe koelkast houdt komt de meter boven de 40dB.

Nu lees ik dat een koelkast 35dB mag maken, klopt dit? Maar ±40dB fluitgeluid is irritanter dan een brom geluid. Ik kan het weten omdat we in de garage nog een andere koelkast hebben staan die wat loopt te pruttelen/brommen als de koelkast begint te koelen. Maar niets noemenswaardig irritant :)

Over een paar dagen komt er een monteur kijken om de boel te beoordelen, want de fluittoon is ondragelijk en om 10 minuten slaat de koelkast weer aan en blijft de fluittoon(geen piepgeluid) minimaal 10 min hoorbaar, en zo heel de dag door.

Wat ik wil weten? Wat mag wettelijk, en op hoeveel hertz/dB? Ik neem aan dat hier richtlijnen voor zijn? Want ik ben bang dat het een heel moeilijk gesprek gaat worden. Waarbij ik de uitslag bij voorbaat al weet.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat mag? Er is geen regel zolang je buren niet snachts wakker worden van je koelkast.

Hoe veel geluid een koelkast maakt (of hoort te maken) vind je terug in de technische specificaties.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Marzman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:48:
Wat mag? Er is geen regel zolang je buren niet snachts wakker worden van je koelkast.

Hoe veel geluid een koelkast maakt (of hoort te maken) vind je terug in de technische specificaties.
Als ik de spec erbij pak staat er 38dB, echter komt de koelkast al gauw boven de 40dB en soms boven de 43.

Edit: nu zelfs 47dB

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Audione0 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:58:
[...]

Als ik de spec erbij pak staat er 38dB, echter komt de koelkast al gauw boven de 40dB en soms boven de 43.

Edit: nu zelfs 47dB
Hm, dat er een een wettelijke verplichting/regelgeving bestaat lijkt me stug. Je zou het natuurlijk wel kunnen proberen te gooien op "jullie adverteren met 38dB en hij produceert >40dB" maar geen idee of dit houdbaar is.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Malfoi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:01:
[...]

Hm, dat er een een wettelijke verplichting/regelgeving bestaat lijkt me stug. Je zou het natuurlijk wel kunnen proberen te gooien op "jullie adverteren met 38dB en hij produceert >40dB" maar geen idee of dit houdbaar is.
Ja snap ik, maar er speelt denk ik wel een gezondheid argument.
Oprecht, iedereen die bij ons binnenkomt valt meteen over het geluid van de koelkast. Een maatje van me heeft tinnitus, en wilt het liefste niet meer binnenkomen omdat het voor hem bijna ondragelijk is.

Maar goed, een fabrikant kan meegaan of niet meegaan in het verhaal van de consument. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
Audione0 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Ja snap ik, maar er speelt denk ik wel een gezondheid argument.
Oprecht, iedereen die bij ons binnenkomt valt meteen over het geluid van de koelkast. Een maatje van me heeft tinnitus, en wilt het liefste niet meer binnenkomen omdat het voor hem bijna ondragelijk is.

Maar goed, een fabrikant kan meegaan of niet meegaan in het verhaal van de consument. We gaan het zien.
Oké, als het echt zo erg is als je daar beschrijft lijkt me dat je er wel een case van kan maken, mits een monteur in real life langs komt en het zelf kan bevestigen.

Hou ons op de hoogte! Benieuwd wat die monteur zegt.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Malfoi schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Oké, als het echt zo erg is als je daar beschrijft lijkt me dat je er wel een case van kan maken, mits een monteur in real life langs komt en het zelf kan bevestigen.

Hou ons op de hoogte! Benieuwd wat die monteur zegt.
Ga ik zeker doen!

Nog even geduld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Ik zou nog even een reactie betreft de eventuele koelkast swap geven.

Vandaag iemand van de keukenboer/monteur komen kijken. En gelukkig constateerde hij bij binnenkomst dat de koelkast indd een veel te harde fluittoon maakte. En leefde gelukkig met mij mee.

Gelukkig had hij een nieuw exemplaar bij zich, die hij meteen heeft gemonteerd. Wat een verademing zeg! Praktisch niets te horen, alleen en heel licht gepruttel van de pomp die even aan slaat. En daarna een muisstille koelkast.

Top geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
Leuk topic! Ik ben momenteel op zoek naar een koelvriescombinatie die op zolder komt te staan, naast de trap naar boven. De plek is eigenlijk een rechtstreekse verbinding met onze slaapkamer een verdieping lager, waar de deur bij het slapen vaak openstaat.

Nu zocht ik modellen <35db, maar het aanbod is dan vrij beperkt en ook vrij duur. Met 1000 euro kom je dan vaak niet uit voor bijv. een Bosch.

Als ik naar LG of Samsung ga zijn de prijzen wat beter te pruimen, maar die hebben geen modellen onder de 35db. Hoe kan ik inschatten of 35db niet ook gewoon prima is voor deze plek? We slapen er niet naast, maar... het kan wel vrij storend zijn als je iets koopt en je weet dat je voor wat meer geld een veel stillere had kunnen kopen. En hoeveel stiller is 33db dan 35db over deze afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

In de spec van de nieuwe die ik heb gekregen staat 38dB, maar die hoor ik totaal niet, althans vanaf een meter of verder.

Maar het is volgens mij moeilijk inschatten. De 1 maakt herrie en de ander binnen hetzelfde merk en type weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij went het inderdaad, ik hoor de koelkast wel eens maar echt storend is het niet. Koelkasten maken ook verschillende geluiden, soms een ventilator, soms borrelt er iets?. Als je jezelf aan dat soort dingen gaat storen dan ga je je ook storen aan spelende kinderen buiten, of brommers, of iemand die zijn gras maait, een trein (snachts hoor je die op een paar km afstand nog).

Maar wij hebben ook een gesloten keuken, dus ik kan ook nog de deur dicht doen. Maar in vier jaar heb ik dat misschien maar 1 of 2 keer gedaan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
CarpeVentum schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:51:
Leuk topic! Ik ben momenteel op zoek naar een koelvriescombinatie die op zolder komt te staan, naast de trap naar boven. De plek is eigenlijk een rechtstreekse verbinding met onze slaapkamer een verdieping lager, waar de deur bij het slapen vaak openstaat.

Nu zocht ik modellen <35db, maar het aanbod is dan vrij beperkt en ook vrij duur. Met 1000 euro kom je dan vaak niet uit voor bijv. een Bosch.

Als ik naar LG of Samsung ga zijn de prijzen wat beter te pruimen, maar die hebben geen modellen onder de 35db. Hoe kan ik inschatten of 35db niet ook gewoon prima is voor deze plek? We slapen er niet naast, maar... het kan wel vrij storend zijn als je iets koopt en je weet dat je voor wat meer geld een veel stillere had kunnen kopen. En hoeveel stiller is 33db dan 35db over deze afstand?
Na een lange zoektocht en ook n.a.v. dit topic toen heb ik wel gemerkt dat dit echt een lastig te beantwoorden vraag is.

Ik dacht ook dat dit vrij abstract is maar dat is het dus totaal niet. Wij hebben nu een koelkast die volgens het boekje 39dB produceert. Voorheen stond ie in een open keuken en dus was het belangrijk dat ie stil was. Uiteindelijk hoorden we hem amper.
Nu staat ie sinds een half jaar in een gesloten keuken (wel vrijstaand) en heb ik hem misschien 1 of 2 keer gehoord toen ik daar was.

Uiteindelijk is het denk ik de combinatie van opgegeven geluidsdruk, waar staat ie op (ivm trillingen), hoe vaak ben je in dezelfde ruimte, etc.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:56
@Malfoi ik ben voor de Bosch KGN392LBF gegaan, die zou 33db moeten doen. Ik zal laten weten hoe het bevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexclusive
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
En hoe bevalt de Bosch?

Heb zelf onlangs een Bosch kgn36vict met 35db geluidsniveau aangeschaft en deze valt me tegen. Borrelt behoorlijk, volgens mij de vriezer. Daarnaast de nofrost ventilator die je wel hoort. De open keuken, het laminaat en nog vrij lege woonkamer helpen ook niet denk ik. Koelkast staat in een hoek naast het keukenblok. Denk er over om de wand achter de koelkast te bekleden met Acusticab of ander isolatiemateriaal. Daarnaast de koelkast ook nog op iets dempends plaatsen. Ben benieuwd of dat enig soelaas biedt. Nog geen idee wat voor materiaal, zal iets hards/stevigs moeten zijn maar wel geluidsdempend. Als iemand goede ideeën heeft; schroom niet om ze door te geven 😀, bij voorbaat dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malfoi
Lexclusive schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:55:
En hoe bevalt de Bosch?

Heb zelf onlangs een Bosch kgn36vict met 35db geluidsniveau aangeschaft en deze valt me tegen. Borrelt behoorlijk, volgens mij de vriezer. Daarnaast de nofrost ventilator die je wel hoort. De open keuken, het laminaat en nog vrij lege woonkamer helpen ook niet denk ik. Koelkast staat in een hoek naast het keukenblok. Denk er over om de wand achter de koelkast te bekleden met Acusticab of ander isolatiemateriaal. Daarnaast de koelkast ook nog op iets dempends plaatsen. Ben benieuwd of dat enig soelaas biedt. Nog geen idee wat voor materiaal, zal iets hards/stevigs moeten zijn maar wel geluidsdempend. Als iemand goede ideeën heeft; schroom niet om ze door te geven 😀, bij voorbaat dank.
Balen zeg! :(

Wat de dempende ondergrond betreft, je hebt toch van die rubberen wasmachinematten?

Dat een optie?

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexclusive
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:32
Dat is wel een praktisch idee, mooi stevig spul. Wel een test waard.
Merci 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Lexclusive schreef op woensdag 1 november 2023 @ 00:55:
En hoe bevalt de Bosch?

Zelf heb ik ook een stille koelkast maar ook nog steeds last van geluid.
Wat ik heb gedaan is aan de onderkant van de compressor maximaal gevult met akothorm en verder alles wat open was gevult. Koperen leidingen niks tegen aan leggen en ook alles wat warm wordt open laten en ruimte.
Achterkant van de koelkast ook akoestische materiaal aan de wand gebracht, koelkast staat er 5cm vanaf en dan de bovenkast helemaal dichtgemaakt.
Onderkant ook akoestische materiaal daar had ik de 2.5cm voor gebruikt, want de geluiden gaan ook langs de vloer.
Nu hoor ik de koelkast amper heel stil is die nu en krijgt genoeg koeling.
Alleen als het echt heet wordt in de woning boven de 25 graden dan kan die de warmte niet goed genoeg kwijt dan moet je de achterkant mee vrij maken en de bovenkant helemaal vrij laten zodat de warmte kan stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E_WvdB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-01-2024
Audione0 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:07:
Ik zou nog even een reactie betreft de eventuele koelkast swap geven.

Vandaag iemand van de keukenboer/monteur komen kijken. En gelukkig constateerde hij bij binnenkomst dat de koelkast indd een veel te harde fluittoon maakte. En leefde gelukkig met mij mee.

Gelukkig had hij een nieuw exemplaar bij zich, die hij meteen heeft gemonteerd. Wat een verademing zeg! Praktisch niets te horen, alleen en heel licht gepruttel van de pomp die even aan slaat. En daarna een muisstille koelkast.

Top geregeld!
Hoi @Audione0 ,

Ik ben heel benieuwd welk type en merk jullie hebben? Wij hebben eenzelfde probleem met onze Whirlpool koelkast (geluid zit op 5000 Hz), en hoewel 2 verschillende monteurs langs zijn geweest, die allebei het geluid hebben geconstateerd. Vaart Whirlpool nu uiteraard op die ene monteur die 15 minuten binnen was en zei 'dit is een overkoombaar geluid, jammer dat jullie dit hinderlijk vinden'.

We proberen uiteraard nog via ingebreke stelling om deze toch geruild te krijgen, maar ik voorzie dat we toch zelf binnenkort een andere gaan aanschaffen :)

Alvast dank voor de informatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 13:43
Malfoi schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:09:
[...]

Uiteindelijk is het denk ik de combinatie van opgegeven geluidsdruk, waar staat ie op (ivm trillingen), hoe vaak ben je in dezelfde ruimte, etc.
Het ligt ook aan tye koelkast. Wat heel veel mensen niet weten is dat er ook compressorloze koelkasten zijn. Deze zijn ook te koop als grotere modellen, zijn muisstil (geen bewegende onderdelen), en berbruiken iets meer.

Voordeel van dit soort koelkasten is dat ze werken met een verwarmingelement i.p.v. een compressor. Je hoort ze helemaal niet.
Zoek eens op adsorptie koelkast. Het zijn de apparaten die ook op de camping, camper, caravan of boot staan.

Deze is van Thetford en wordt gebruikt door een kennis van mij. Staat letterlijk naast de bank in de kast gemonteerd. https://www.dewitschijnde...5aTB03bzeTEIaAgfrEALw_wcB

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfoi
nodri2000 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:12:
[...]

Het ligt ook aan tye koelkast. Wat heel veel mensen niet weten is dat er ook compressorloze koelkasten zijn. Deze zijn ook te koop als grotere modellen, zijn muisstil (geen bewegende onderdelen), en berbruiken iets meer.

Voordeel van dit soort koelkasten is dat ze werken met een verwarmingelement i.p.v. een compressor. Je hoort ze helemaal niet.
Zoek eens op adsorptie koelkast. Het zijn de apparaten die ook op de camping, camper, caravan of boot staan.

Deze is van Thetford en wordt gebruikt door een kennis van mij. Staat letterlijk naast de bank in de kast gemonteerd. https://www.dewitschijnde...5aTB03bzeTEIaAgfrEALw_wcB
Interessant, kende dat niet.

Nu is het voor mij niet meer relevant omdat ik inmiddels een prima koelkast heb, maar ik heb toch even gezocht en vind het aanbod vrij mager. Daarnaast ook aardig aan de prijs, ongeveer 1500 euro en hoger voor een "normaal" formaat (dus niet camper of boot).

Kan het natuurlijk waard zijn, maar vind het prijsverschil (in mijn geval het dubbele) wel flink.

www.flickr.com/malvlex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verbruiken iets meer lijkt me ook een groot nadeel. Zo veel geluid maken de meeste koelkasten niet. Onze magnetron, oven, airfryer, vaatwasser maken allemaal meer geluid dan de koelkast.

/▌

• Konmarty
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-02-2024
Hmm, lastig dit.
Ik zoek een tafelmodel voor mijn keuken met vriesvak (want geen ruimte voor losse vriezer) en ik weet dat ik van mijn huidige (oud model, geen idee hoeveel db) soms wel wakker lig (hij staat wel in de keuken, zit dus 1 muur tussen en ik slaap al met oordoppen, maar ik verdraag eigenlijk gewoon nul geluid in bed). Moet er qua db dus iig niet op achteruit gaan, maar da's makkelijk praten als ik niet weet hoeveel de huidige produceert :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Misschien kun je dat trainen? Gaan slapen met podcast enzo? Ik slaap juist beter met geluid, maar ben ook zo opgevoed (maw, mijn ouders hielden nergens rekening mee als ik lag te slapen ;) )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Je hoeft toch niet te weten hoe veel lawaai de huidige koelkast maakt. Neem er eentje met de laagste dB waarde, dan zit je goed. Kan je alleen nog een maandagmorgen geval treffen, maar dat is bij een goed merk ook praktisch uitgesloten.

En als je 's nachts echt geen last wil hebben van de koelkast kan je hem ook uitzetten. Kies er dan eentje met een zo lang mogelijke bewaartijd bij stroomuitval en zet hem op een klokschakelaar.

Een koelkast zal 's nachts sowieso niet vaak aanslaan omdat de deur dan niet opengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygete
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06 13:42
Evo X schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:57:
De Liebherr type cnsfd 573-i20 is binnen gekomen deze week. Nieuw model wat sinds dit kwartaal leverbaar is bij verschillende witgoedhandelaren.

Upside : geluid is echt veel veel stiller dan de samsung. Deze heeft volgens de specs een max geluidslast van 32db. Hij borrelt wel & maakt wat bijzondere geluidjes maar oneindig dragelijker. Compressor is amper hoorbaar.
Hallo Evo,

Een reactie op een discussie van bijna 2 jaar geleden...
Ook wij zitten met een (qua geluid) miskoop Samsung koelkast, gekozen omdat hij met max 35 dB fluisterstil zou zijn. Ik heb hier zelf ook een topic over geopend, Geluid koelvriescombinatie - ervaringen gevraagd maar dat leverde helaas weinig reacties op.

Er is in opdracht van Samsung inmiddels een monteur bij geweest die, zoals ik vaker lees, oordeelde dat het geluid normaal is. Het is de compressor. Zal aan mij liggen dat ik het niet normaal vind 40 minuten per uur in een irritante bromtoon met een hoog geluid erdoorheen te zitten. :(
De leverancier is gelukkig bereid de Samsung terug te nemen.

Wij willen nu in ieder geval een Liebherr, omdat die degelijker gebouwd zijn. De koelvriescombinatie waar jij zo tevreden over bent, is helaas niet meer leverbaar.
We twijfelen nu tussen:
- een Liebherr met max. 35 dB voor € 800 https://www.liebherr-home...scombinaties/cnc-5203-22/ die hopelijk toch stiller is dan de Samsung omdat hij degelijker is gebouwd, of
- € 600 meer uitgeven aan een Liebherr met 32 dB. Deze: https://www.liebherr-home...mbinaties/cbnsfc-522i-20/, die wellicht vergelijkbaar is met die van jou.
Als we zeker zouden weten dat die echt een stuk stiller is (af en toe een geluidje is niet erg, die continu hoorbare compressor wel) hadden we de extra kosten er zonder meer voor over. Ik las echter een review over die 522i van iemand die teleurgesteld was over het geluid. Die had € 1400 neergeteld in de hoop een stille koelkast te krijgen...

Evo, ben jij nog steeds tevreden over jouw Liebherr en wat zou jij kiezen in onze situatie?
Graag je advies. Reacties van anderen ook welkom!

Alvast dank,
groet,
Taygete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
Dag,

Ik heb de koelkast ondertussen wat langer & op zich: meeste vd dag / week is hij erg stil. Ik heb wel het idee dat er soms een soort cyclus of piekmoment is waarop hij wel meer geluid maakt. Dit is eens per week?? en dat is op zich wel opvallend.
Het kan ook zijn dat nu de nieuwigheid eraf is hij sowieso wat meer geluid maakt.

Over-all ben ik er wel nog steeds tevreden over en vond ik het een wereld van verschil tov de samsung. Afwerking is verder ook keurig.

nadeel: Er zit op de mijne geen echte deurgreep & dat vind ik minder handig + het vriesgedeelte is relatief groot tov het koelgedeelte. Daardoor krijg je een flessenrek om flessen liggend in te leggen, maar niet staand te hebben staan.

Ik heb heel even gekeken & totaal geen ervaring mee maar er bestaat tegenwoordig ook een bosch met 29db rating en energielabel A ?
https://www.bemmelenkroon.nl/merken/bosch/kgn39aiat-bosv/

zou dat nog wat zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evo X
Andere tip is dat Liebherr best strak bovenop de prijzen zit, maar er wel webshops/winkels zijn die nog korting geven als je hiernaar vraagt (om een offerte te maken). Zoals de winkel hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:13
Mijn moeder zit met een Etna koelkast die enorm lawaai veroorzaakt.

Tegenwoordig wonen mensen in apartementen met open keukens. Ik denk dat veel koelkasten daar niet geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb altijd een open keuken gehad, maar nooit een lawaaiige koelkast. Alleen mijn vriezer van +25 jaar oud maakte op zeker moment geluid, niet eens echt lawaai.

Pagina: 1