Koelkast laag frequent geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearbeek
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-03 13:30
Goedemorgen medetweakers

Heb al eerder een topic gemaakt, maar daar ben ik niet achter het probleem gekomen.

Ik heb een Siemens KI86V5SE1. Keuken zelf geplaatst evenals de koelkast.

Nu heeft de koelkast de helft van de tijd een brom die zo aanwezig is dat deze op de verdieping daarboven te horen is. Ik heb de koelkast gecontroleerd en op een rubber mat gezet. De zijwanden van de kast ook voorzien van rubber matten en alle schroeven waarmee de kast aan de wand vast zit ook voorzien van stevige rubbers zodat er geen direct contact is. Toch blijft dit laagfrequent erg aanwezig. Soms stoor ik mij er meer aan dan anders, maar ik heb het idee dat het meer wordt.

Krijg zelfs het idee dat ik deze frequentie kan voelen als ik mijn handen op het werkblad leg.

Iemand de gouden tip?

Heb echt al van alles geprobeer, ik zit er nu aan te denken om dat ding maar gewoon aan te sluiten op een tijdschakelaar zodat ik savonds in elk geval rust heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:28
Waar staat de koelkast op? Staat hij in een keukenkast, of op de grond? Als hij in een keukenkast staat dan werkt je keuken wellicht als klankkast?

Wat in Trillingen warmtepomp dempen wel helpt is massa toevoegen. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar je zou bijv. kunnen proberen om onder de pootjes een stoeptegel te leggen.

Je zou ook https://www.akoestiekwinkel.nl/ even kunnen aanschrijven, ze zeggen zelf "Voor elk geluidsprobleem een oplossing!"

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2025 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:36
Wat zegt Siemens over dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

Fe2O3

Ja das roest

Sluiten de deuren goed?

Een koelkast hoort, behoudens als hij actief aan het koelen is, 0,0 geluid te maken.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fearbeek
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-03 13:30
Een koelkast maakt nooit 0.0 geluid. Ze maken juist altijd geluid en dat is normaal. Helaas is de combinatie van deze koelkast, keukenkast en plaatsing in de ruimte gunstig voor de frequentie om te gaan zingen en resoneren.

Hij staat dus in een hoge kast (234cm) met boven de koelkast nog een ruimte van 50cm. Deuren sluiten goed en hij staat goed waterpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:25
Nee, ze maken alleen geluid als er gekoeld wordt.
Al naar gelang de kwaliteit van de kast en hoe vaak die wordt geopend is dat een paar keer per uur een minuut of 5 tot 10.

Bij mijn koelkast hoor ik ook iets brommen afhankelijk waar ik sta. Maar niet zo storend dat ik mij er aan erger.
Dat kan ik ook voelen aan de kast. Maar dat is ook bij mijn vriezer van hetzelfde merk, maar die hoor ik niet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Heeft de koelkast achteraan zo'n ventilator voor extra luchtcirculatie? Kijk eens of deze niet vuil is en daardoor bromt.
De helft van de tijd is best veel, als dat de compressor is dan koelt ie niet goed meer. Is er voldoende luchtcirculatie achteraan de koelkast mogelijk (niet vergeten de roosters te plaatsen), zit de condensor niet vol met stof?

[ Voor 54% gewijzigd door naftebakje op 21-01-2025 10:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• I_Alone
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-09 10:27
Ik heb toevallig vorig jaar de Siemens KI86VVSE0 geplaatst met ook een verschrikkelijk irritante brom, 32 Hz volgens Spectroid app op mijn telefoon (niveau "er staat een dieselvrachtwagen voor de deur te draaien").

Ik had een soort van dubbele bodem in mijn inbouwkast, wat het mogelijk maakte om de koelkast op schuimblokken te zetten ("wasmachinedemper regufoam 220" van akoestiekwinkel.nl) door een plank te verwijderen. Dat geeft een enorme verbetering (tot wel 18dB in de piekfrequentie). Hoewel er af en toe toch gekke geluiden uit het apparaat komen, is de brom/resonantie weg.

Tijdklok lijkt me een uiterste noodgreep. Dan warmt de koelkast teveel op en moet ie juist weer hard gaan koelen als die aangaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTaCJFCFXmbAfZ0SOTfTyUW0wpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx6dUAylICmQgFLfu1zP7SUT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACt2bws_h_uxr48a9xTdM-4g0VM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/12laxgOGyWYjwcJmQbacekYj.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 51% gewijzigd door I_Alone op 22-01-2025 16:42 . Reden: correctie typenummer, plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 09:15
Fearbeek schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:58:
...
Hij staat dus in een hoge kast (234cm) met boven de koelkast nog een ruimte van 50cm. Deuren sluiten goed en hij staat goed waterpas.
Is dat vrije ruimte boven de kast of heb je nog een opbouwkastje? Indien dat laatste, zou dit juist een mooie klankkast kunnen zijn die resoneert met de lichte trillingen van de compressor.
Fearbeek schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:16:
...
Ik heb de koelkast gecontroleerd en op een rubber mat gezet. De zijwanden van de kast ook voorzien van rubber matten en alle schroeven waarmee de kast aan de wand vast zit ook voorzien van stevige rubbers zodat er geen direct contact is. Toch blijft dit laagfrequent erg aanwezig. Soms stoor ik mij er meer aan dan anders, maar ik heb het idee dat het meer wordt.

Krijg zelfs het idee dat ik deze frequentie kan voelen als ik mijn handen op het werkblad leg.
Dit wijst toch eigenlijk ook op veel contactoppervlak die de trillingen overbrengt naar de rest van je keuken. De holle ruimtes in de diverse kastjes kunnen gemakkelijk klanken versterken.

Idealiter probeer je de koelkast zoveel mogelijk te ontkoppelen. Van de vloer kan natuurlijk niet, maar misschien kan je er wel voor zorgen dat deze nergens anders de kasten raakt.
Pagina: 1