Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Goedenavond

Eerst even een inleiding :
Hoekhuis uit 1979, 97m2. In 2023:
- benedenverdieping alles HR++ , boven dubbelglas maar hier stoken we nooit
- na-isolatie van de spouwmuur in 2023
- 8 zonnepanelen met ca 2500kwh opbrengst, ook uit 2023
- vloer is al eerder geïsoleerd

Gasverbruik: ca 850m3/ jaar
Elektra: 2200kwh/jaar
Cv ketel is 10 jaar oud

Ons gezin bestaat uit 4 personen.

Ons voornemen is om uit te gaan bouwen. Hiervoor hebben we een bouwdepot geopend. Nu zit ik toch te denken om nog wat verder te gaan verduurzamen. In eerste instantie dacht ik aan een thuisaccu omdat we vooral in de avond energie verbruiken en overdag dus terugleveren. Aangezien het salderen eraf gaat lijkt dit me geen geweldige situatie.

Echter toch is verder gaan nadenken en twijfel nu om ook een warmtepomp te plaatsen. Aangezien er ook vloerverwarming gaat komen als hoofdverwarming. En aangezien er ook een inductiekookplaat komt, toch ook de twijfel om dan maar meteen helemaal gasloos te gaan

Dus de volgende opties heb ik :
- hybride warmtepomp+thuisaccu
- all electric warmtepomp+thuisaccu

En dan mogelijk ook nog extra zonnepanelen plaatsen om de warmtepomp op te vangen.

Maar ik vind het lastig om echt inzichtelijk te krijgen wat de besparing is van bovenstaande opties.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
dak ook al geïsoleerd?

om je vraag te beantwoorden, all electric, hybride is angst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En steek liever het geld van de accu in die dakisolatie. Een accu is vrijwel niet terug te verdienen en wat het gaat doen in de toekomst is uiterst onzeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
Accu zou ik echt nog mee wachten tot salderen weg is, en dan nogmaals kijken.
Zoals gemeld, hoe is je dakisolatie, hier verlies je meeste energie.

Tip van Ruud; wasmachine vaatwasser etc kan je vaak instellen hoe laat die aangaat. Die kan precies klaar zijn 10 min voor je thuis komt. (En vaatwasser 10 min voor wasmachine aangaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:18:
dak ook al geïsoleerd?

om je vraag te beantwoorden, all electric, hybride is angst.
Is dak isolatie zo rendabel? Wij hebben namelijk een zolder. Dus benedenverdieping volledig geïsoleerd, 1e dubbelglas met extra spouw isolatie. Dan zolder.

Ja ik neig ook wel meer naar all electric. Met extra panelen

Maar is die thuis accu nog zo onzeker? Ik dacht met salderen eraf dat het wel rendabel zou gaan worden

Edit:

Bedankt voor jullie tips alvast. Ik was er echt vanuit gegaan dat een thuisaccu rendabel was. Zeker met dat verhandelen etc

[ Voor 11% gewijzigd door sjaak81 op 03-08-2025 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
Thuisaccu is geen verduurzaming EN het is niet te zeggen of het financieel hout snijdt. Mijn blik op thuisaccus is dat je er niet (lang) goed geld mee kunt verdienen omdat je meespeelt.op.een markt waar de grote jongens en meisjes ook zitten. Als de situatie zo is dat de spreiding tussen laag en hoog tarief op.een dag groot genoeg is dat het uitkan dan springen de Eneco's/vattenfalls er ook hard op een zetten ze een paar honderdduizenf accus neer. Dan daalt het verschil weer en zo gaat het verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 20:22
In de winter koelt een zolder flink af, (zelfs met dakisolatie alleen dan veel langzamer) die koude lucht koelt de beneden gelegen ruimten af, daarbij is koude lucht zwaarder en zakt dus via trapgat naar beneden.

Afgelopen winter bij mijn huis van 5 jaar oud de zoldervloer geïsoleerd, en verder alles afgedicht, het verschil vond ik opmerkelijk; op de zolder was het 13 graden en in de onverwarmde slaapkamers 19 graden, gewoonlijk 17 graden..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
Oké, eerst toch maar die zolder isoleren en dan toch maar wachten met die thuisaccu

Is het dan nog zinvol om meer zonnepanelen te plaatsen? Aangezien ik meer ga verbruiken met een warmtepomp en inductieplaat?

En wat zijn goede bronnen om die warmtepompen te vergelijken? Want als ik zoek lijkt het vooral heel veel commercieel te zijn met allemaal grote beloftes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
https://energieambassadeu...huis_energie_30_20_10.jpg

Ongeveer 30% van energie verlies je via dak.
Dakisolatie verdient zich bijna altijd in paar jaar terug, behalve als je al een rd waarde hebt van 4.5 of hoger. Daarboven wordt het steeds langer, omdat je een steeds lager verlies hebt.

Maar als de rest van je huis geïsoleerd is en je dak minder dan 4.5 is het ZEKER een bestelling investering. Beter dan bijna elke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Als de warmtepomp je huis moet gaan verwarmen is er in de regel weinig PV opbrengst, evenals bij inductie koken.
Tenzij je er een 40 tal panelen gaat plaatsen, maar dan heb je in de zomer weer veel te veel PV opbrengst = boete.

Er zijn de laatste jaren heel veel merken warmtepompen bij gekomen, veel zijn rebranded Chinese warmtepompen, en ja die moeten in hun reclame hoog van de toren roepen om markt aandeel te bemachtigen, zolang ze bestaan... wp merken zullen komen en gaan.
Je zit goed met de traditionele Japanse merken en ook Vaillant, deze is bijzonder stil.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sjaak81 Bij een gezin met 4 personen komt bij mij meteen de vraag naar de leeftijd.
Kleine kinderen bijvoorbeeld groeien nog en pubers verbruiken verhoudingsgewijs veel warm water.
Ook de puberkamers willen op temperatuur gehouden worden.

Heb je al in kaart gebracht wat het gasverbruik voor warm water is?
Van de 850 m³ misschien 20%? - dus voor verwarmen resteren dan ca. 680 m³.

Als je hier nog (heel) misschien 30% op kan besparen (dakisolatie) blijven nog ca. 500 m³ over.
De investering in een warmtepomp hangt natuurlijk niet van het huidige verbruik af
en wordt bij laag energieverbruik minder "rendabel".
Sommige mensen gaan fossielvrij ook uit andere overwegingen.

Maar wat de ontwikkelingen van de energieprijzen (gas, stroom), netbeheer, tariefstructuur betreft?
Dit is energiepolitik - dus veel lastiger te voorspellen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:02:
Als de warmtepomp je huis moet gaan verwarmen is er in de regel weinig PV opbrengst, evenals bij inductie koken.
Tenzij je er een 40 tal panelen gaat plaatsen, maar dan heb je in de zomer weer veel te veel PV opbrengst = boete.

Er zijn de laatste jaren heel veel merken warmtepompen bij gekomen, veel zijn rebranded Chinese warmtepompen, en ja die moeten in hun reclame hoog van de toren roepen om markt aandeel te bemachtigen, zolang ze bestaan... wp merken zullen komen en gaan.
Je zit goed met de traditionele Japanse merken en ook Vaillant, deze is bijzonder stil.
Dus, niet bijplaatsten?
dunklefaser schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:24:
@sjaak81 Bij een gezin met 4 personen komt bij mij meteen de vraag naar de leeftijd.
Kleine kinderen bijvoorbeeld groeien nog en pubers verbruiken verhoudingsgewijs veel warm water.
Ook de puberkamers willen op temperatuur gehouden worden.

Heb je al in kaart gebracht wat het gasverbruik voor warm water is?
Van de 850 m³ misschien 20%? - dus voor verwarmen resteren dan ca. 680 m³.

Als je hier nog (heel) misschien 30% op kan besparen (dakisolatie) blijven nog ca. 500 m³ over.
De investering in een warmtepomp hangt natuurlijk niet van het huidige verbruik af
en wordt bij laag energieverbruik minder "rendabel".
Sommige mensen gaan fossielvrij ook uit andere overwegingen.

Maar wat de ontwikkelingen van de energieprijzen (gas, stroom), netbeheer, tariefstructuur betreft?
Dit is energiepolitik - dus veel lastiger te voorspellen.
Het zijn jonge kinderen 2 en 4. Echter zie ik nog wel gebeuren dat we over een jaar of 10 hier weggaan. Dus ook weer lastig te voorspellen.

Qua verbruik :
Gisteren, niet verwarmd. Wel gedouched en in bad gevuld. 0,7m3 gas verbruik
Winterse dag in februari; gemiddeld 7m3 gas. Verwarming op 19graden.
Dus dan zou je zeggen 260m3 gas voor warm water per jaar? In de keuken staat al een warm water boiler. Dus puur badwater
Dus dan zou voor verwarmen ongeveer 600m3 overblijven

Tevens gaan we over op vloerverwarming. Scheelt dat nog in gasverbruik?

Tevens kom ik bij berekenhet.nl voor een hybride pomp uit op 228eu besparing en bij all electric op 825eu per jaar. Dus dan zou een all electric pomp wel veel rendabeler zijn lijkt me

[ Voor 3% gewijzigd door sjaak81 op 03-08-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
Over 5 jaar zullen die kinderen dubbel zoveel energie afnemen, en ze zullen meer op hun eigen kamer gaan verblijven.
Dus ook op die slaapkamers zal gestookt gaan worden. Misschien daar ook wat isoleren? (triple glas, plafondisolatie).
Bedenk wel dat wanneer je alle kieren en gaten dichtgestopt hebt, dat je dan toch een of andere vorm van ventilatie nodig zult hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sjaak81 Om met jouw laatste zin te beginnen: Bij laag gasverbruik < 1000 m³ wordt een hybride warmtepomp snel onvoordeliger dan een all-electric oplossing. Maar dat betekent nog niet dat de all-electric rendabel(er) wordt.

Of je gas bespaart met vloerverwarming? Ja zeker, ook met een gasgestookte installatie
- maar dan moet je ook echt alles met lage temperatuur kunnen verwarmen (aanvoer 30°C - max. 35°C?)
Trefwoord "HR-effect" - Let OP! je hebt dan een niet mengende, pomploze verdeler nodig.

Maar de grootste besparing (op energie!) levert dan de overgang naar een warmtepomp op, hiervoor zijn vaak nog aanpassingen aan het leidingsysteem wenselijk/noodzakelijk (o.a. grotere diameters - anders kan je last van stromingsgeluiden krijgen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Kan wel, maar dan moet de omvormer bij ongunstige stroomprijs het overschot aan opgewekte stroom beperken; een andere omvormer dus.
Zit vele eigenaren van zonnepanelen mee, regeringsbeleid en lobby energie leveranciers.

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 03-08-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
Dan ga ik me maar verdiepen in een all electric pomp

Ik zie veel NL aanbieders van warmtepompen; quatt, weheat, de warmte

Zijn dat goede aanbieders of kan ik beter voor de gevestigde orde gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:45
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik zou deze even doornemen en het template invullen :)

[ Voor 8% gewijzigd door MisterMailman op 03-08-2025 14:43 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
sjaak81 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:33:
Dan ga ik me maar verdiepen in een all electric pomp

Ik zie veel NL aanbieders van warmtepompen; quatt, weheat, de warmte

Zijn dat goede aanbieders of kan ik beter voor de gevestigde orde gaan
De totale kostprijs van all-elektric/ alles via een wp in een bestaande woning gaat behoorlijk oplopen, vloerverwarming vrezen, grotere cv buizen, grotere radiatoren, voorraadvat voor warm sanitair water (neem RVS vat), verwijderen en afvoeren bestaande installatie en noem maar op.. dan is de meerprijs van een goed merk wp eigenlijk te verwaarlozen.
Het zelfde geldt voor het genoemde vat, in een stalen vat zit altijd een anode = onderhoud, bij RVS vat niet nodig, oxideert niet; gaat zó 50 jaar lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Prima link, maar.. info hier en daar wat gedateerd (merken, producten, kosten)

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 03-08-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:55:
[...]

De totale kostprijs van all-elektric/ alles via een wp in een bestaande woning gaat behoorlijk oplopen, vloerverwarming vrezen, grotere cv buizen, grotere radiatoren, voorraadvat voor warm sanitair water (neem RVS vat), verwijderen en afvoeren bestaande installatie en noem maar op.. dan is de meerprijs van een goed merk wp eigenlijk te verwaarlozen.
Het zelfde geldt voor het genoemde vat, in een stalen vat zit altijd een anode = onderhoud, bij RVS vat niet nodig, oxideert niet; gaat zó 50 jaar lang mee.
Ik zie bij die eerder genoemde best wel veel aanbiedingen: 8000eu voor all electric

Vloerverwarming aanleggen was sws al de planning, radiatoren eruit en boven stoken we niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sjaak81 Dat jullie boven niet stoken is een individuele keuze.
Maar in principe moeten alle leefvertrekken op "standaard" temperaturen verwarmd kunnen worden,
ook met een warmtepomp.
Dus als je over 10 jaar het huis wil verkopen kan het niet warm krijgen een (verborgen) gebrek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
Oh ja daar heb je een goed punt. Moet er dan veel aangepast worden? Want als alle radiatoren aangepast moeten worden wordt het misschien een wel heel groot project

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@sjaak81 De warmteafgifte moet voldoende zijn, maar helaas presteren radiatoren heel slecht bij lage temperaturen (zie de calculatoren van Henrad, Radson etc.). Heb je radiatoren met lamellen (T22 of beter nog T33) kan je met ventilatoren de warmteafgifte duidelijk boosten.
Passende topics zijn op tweakers te vinden: bijvoorbeeld Heatmeister.
Soms moet je de leidingdiameter naar de bovenverdieping vergroten. - Niet altijd makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:24
dunklefaser schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:24:
@sjaak81 De warmteafgifte moet voldoende zijn, maar helaas presteren radiatoren heel slecht bij lage temperaturen (zie de calculatoren van Henrad, Radson etc.). Heb je radiatoren met lamellen (T22 of beter nog T33) kan je met ventilatoren de warmteafgifte duidelijk boosten.
Passende topics zijn op tweakers te vinden: bijvoorbeeld Heatmeister.
Soms moet je de leidingdiameter naar de bovenverdieping vergroten. - Niet altijd makkelijk.
Maar die radiatoren zijn voor een ongeisoleerd huis. inmiddels is het huis wel geïsoleerd dus hoeft er ook minder warmte in om het toch behaaglijk te maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:00
Welk budget heb je eigenlijk?
Want we kunnen hier wel advies geven, maar wanneer je budget slechts toereikend is voor een goede dakisolatie (wat gewoon moet gebeuren) dan kunnen we je wel een pracht van installatie aanraden, maar daar heb je dan niks aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

No Hands schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:26:
[...]

Maar die radiatoren zijn voor een ongeisoleerd huis. inmiddels is het huis wel geïsoleerd dus hoeft er ook minder warmte in om het toch behaaglijk te maken.
Zeker is er minder warmte nodig maar waarschijnlijk niet 75% minder.
De warmteafgifte van normale panelradiatoren is bij lage temperaturen (30-35°C)
nog maar een fractie (<20%) van wat in de tabellen voor de normtemperaturen staat,
vaak 90/70/20°C of 75/65/20°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak81
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:38:
Welk budget heb je eigenlijk?
Want we kunnen hier wel advies geven, maar wanneer je budget slechts toereikend is voor een goede dakisolatie (wat gewoon moet gebeuren) dan kunnen we je wel een pracht van installatie aanraden, maar daar heb je dan niks aan.
Het valt onder de gehele verbouwing waar we 130k voor hebben. 105k is nu gereserveerd voor het oorspronkelijke plan. Nog 25k dus maar het heeft niet m’n voorkeur om alles te gebruiken ivm de maandlasten.

Maar het heeft wel m’n voorkeur om het nu te doen aangezien er toch al een installateur komt voor de keukenaansluitingen, vloerverwarming etc. Ik ben bang dat als ik het nu niet doe, ik er over 2 jaar bijv geen zin meer in heb. En we nu het bouwdepot toch al hebben.
Mocht bijv over 2 jaar de ketel kapot gaan, ik dan niet ff 10k paraat heb voor een gehele warmtepomp installatie
Pagina: 1