Goedenavond
Eerst even een inleiding :
Hoekhuis uit 1979, 97m2. In 2023:
- benedenverdieping alles HR++ , boven dubbelglas maar hier stoken we nooit
- na-isolatie van de spouwmuur in 2023
- 8 zonnepanelen met ca 2500kwh opbrengst, ook uit 2023
- vloer is al eerder geïsoleerd
Gasverbruik: ca 850m3/ jaar
Elektra: 2200kwh/jaar
Cv ketel is 10 jaar oud
Ons gezin bestaat uit 4 personen.
Ons voornemen is om uit te gaan bouwen. Hiervoor hebben we een bouwdepot geopend. Nu zit ik toch te denken om nog wat verder te gaan verduurzamen. In eerste instantie dacht ik aan een thuisaccu omdat we vooral in de avond energie verbruiken en overdag dus terugleveren. Aangezien het salderen eraf gaat lijkt dit me geen geweldige situatie.
Echter toch is verder gaan nadenken en twijfel nu om ook een warmtepomp te plaatsen. Aangezien er ook vloerverwarming gaat komen als hoofdverwarming. En aangezien er ook een inductiekookplaat komt, toch ook de twijfel om dan maar meteen helemaal gasloos te gaan
Dus de volgende opties heb ik :
- hybride warmtepomp+thuisaccu
- all electric warmtepomp+thuisaccu
En dan mogelijk ook nog extra zonnepanelen plaatsen om de warmtepomp op te vangen.
Maar ik vind het lastig om echt inzichtelijk te krijgen wat de besparing is van bovenstaande opties.
Eerst even een inleiding :
Hoekhuis uit 1979, 97m2. In 2023:
- benedenverdieping alles HR++ , boven dubbelglas maar hier stoken we nooit
- na-isolatie van de spouwmuur in 2023
- 8 zonnepanelen met ca 2500kwh opbrengst, ook uit 2023
- vloer is al eerder geïsoleerd
Gasverbruik: ca 850m3/ jaar
Elektra: 2200kwh/jaar
Cv ketel is 10 jaar oud
Ons gezin bestaat uit 4 personen.
Ons voornemen is om uit te gaan bouwen. Hiervoor hebben we een bouwdepot geopend. Nu zit ik toch te denken om nog wat verder te gaan verduurzamen. In eerste instantie dacht ik aan een thuisaccu omdat we vooral in de avond energie verbruiken en overdag dus terugleveren. Aangezien het salderen eraf gaat lijkt dit me geen geweldige situatie.
Echter toch is verder gaan nadenken en twijfel nu om ook een warmtepomp te plaatsen. Aangezien er ook vloerverwarming gaat komen als hoofdverwarming. En aangezien er ook een inductiekookplaat komt, toch ook de twijfel om dan maar meteen helemaal gasloos te gaan
Dus de volgende opties heb ik :
- hybride warmtepomp+thuisaccu
- all electric warmtepomp+thuisaccu
En dan mogelijk ook nog extra zonnepanelen plaatsen om de warmtepomp op te vangen.
Maar ik vind het lastig om echt inzichtelijk te krijgen wat de besparing is van bovenstaande opties.