Glasvezelinternet in Aalsmeer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andys
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-08 14:54
Hallo,
Wij gaan binnenkort verhuizen naar de Oranjewijk in Aalsmeer en ik ben alvast begonnen met het zoeken naar internetproviders. Op mijn huidige adres gebruik ik Ziggo, maar dat is helaas nog niet beschikbaar op ons nieuwe adres.

Ik heb twee belangrijke vereisten:
  • Glasvezelverbinding van minimaal 1 Gbps
  • Mogelijkheid om de geleverde modem in bridge mode te zetten, zodat ik mijn bestaande Unifi-netwerk kan blijven gebruiken.
Uit mijn onderzoek blijkt dat Delta en Odido glasvezel aanbieden. Wat zijn jullie ervaringen en welke provider zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:40

lier

MikroTik nerd

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Geen enkele glasvezelaanbieder doet bridge mode en dat gaat ook niet komen.
De reden is dan ook dat het niet nodig is. Je krijgt een (O)NT met een ethernetpoort en daar stop je een utp kabel in en die stop je ook in je unifi router. Je stelt het juiste vlan in op je wan interface en indien nodig pppoe gegevens en klaar.

Bij Delta krijg je soms geen ONT maar een alles-in-een ding, je kunt zelf een geschikte ONT kopen en laten activeren door Delta.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou ook kunnen kiezen voor Solcon, dochtermaatschappij van KPN. Als je KPN mobiel hebt, krijg je ook de voordelen. Ik vind het fijn dat ze ook Fritzbox erbij leveren. Soms hebben ze ook de acties voor nieuwe klanten zoals KPN ook kent dus gratis TV etc.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andys
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-08 14:54
itsalex schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 08:47:
Je zou ook kunnen kiezen voor Solcon, dochtermaatschappij van KPN. Als je KPN mobiel hebt, krijg je ook de voordelen. Ik vind het fijn dat ze ook Fritzbox erbij leveren. Soms hebben ze ook de acties voor nieuwe klanten zoals KPN ook kent dus gratis TV etc.
Is het mogelijk om hun modem in bridge mode te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Andys Dit is het antwoord van Fritz

Als je geen gebruik maakt van telefonie/TV, dan zou je beter je eigen apparatuur kunnen gebruiken. Ik doe dat al meestal met KPN verbindingen om te gaan bridgen om dat de Chinese afhaaltroep/-modems van KPN vaak toch voor hoofdpijndossier zorgt. Sommige mensen werken nog met letterlijk museumstukken uit 2014 of eerder.

Bij Solcon heb ik laatst bij een klant de Fritzbox als DECT centrale in het netwerk gehangen, Fritzbox configureren als "apparaat", DHCP etc uitgezet en de router is Ubiquitie Unifi router waardoor deze als bridge erin kwam te hangen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Andys schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:24:
[...]

Is het mogelijk om hun modem in bridge mode te zetten?
Zoals @nelizmastr al zei hierboven, is daar geen sprake van bij glasvezelinternet, omdat je doorgaans een losse ONT ("modem") en router hebt.

Als je je eigen router wilt gebruiken, is het simpelweg een kwestie van je eigen router aansluiten op de ONT.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:25
Unifi doet het ook prima met de modem/router van je provider ertussen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:01
itsalex schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:58:
@Andys Dit is het antwoord van Fritz

Als je geen gebruik maakt van telefonie/TV, dan zou je beter je eigen apparatuur kunnen gebruiken. Ik doe dat al meestal met KPN verbindingen om te gaan bridgen om dat de Chinese afhaaltroep/-modems van KPN vaak toch voor hoofdpijndossier zorgt. Sommige mensen werken nog met letterlijk museumstukken uit 2014 of eerder.

Bij Solcon heb ik laatst bij een klant de Fritzbox als DECT centrale in het netwerk gehangen, Fritzbox configureren als "apparaat", DHCP etc uitgezet en de router is Ubiquitie Unifi router waardoor deze als bridge erin kwam te hangen.
Dit hangt ook af van het technisch inzicht van de klant en wie het mag gaan beheren. Als je het huis van iemand's moedertje van 60+ gaat vol hangen met Unifi en op een dag werkt het niet dan begint er een hoop gezeur. Klant belt provider, provider komt erachter dat er eigen apparatuur hangt en verwijst klant naar beheerder van die apparatuur. Zoon/buurjongen/handig neefje die het geplaatst heeft is toevallig net op vakantie, de buurman ter plaatse gaat wat klooien, reset de hele boel en heeft vervolgens de controller op een laptop staan die weer vergeten wordt/weg gaat etc. Eigen apparatuur biedt veel voordelen maar is niet in elke situatie wenselijk. Als de gebruiker zelf afhankelijk is van derden is provider spul lekker foolproof en de provider helpt ze wel uit de brand als er iets mis loopt. En dat wordt best vaak vergeten hier.
Pagina: 1