RTX 3060 Ti wordt heet en maakt veel lawaai

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVRDEN
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-08 13:14
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende probleem en hoop dat iemand hier wat ideeën of tips heeft.

Ik heb al zo’n 3,5 jaar een PC met o.a. een RTX 3060 Ti (16GB) en gebruik twee beeldschermen: één op 1920x1080 en één op 2K-resolutie. Tijdens het gamen, dat ik altijd doe op het 2K-scherm, valt me op dat mijn GPU-fans behoorlijk hard beginnen te blazen. Ze draaien richting 90-100% fan speed, wat voor flink wat lawaai zorgt.

Via MSI Afterburner zie ik dat de GPU-temperatuur tijdens het gamen eigenlijk altijd oploopt tot zo’n 80-85°C. Wat me vooral verbaast: dit gebeurt bij relatief lichte games zoals League of Legends, Mount & Blade: Bannerlord of EVE Online. Geen grafische monsters dus. De game-instellingen zijn wel zo gekozen dat ik minimaal 60 fps haal; bij deze games alles op minimaal High settings.

Ik heb onlangs mijn hele systeem, inclusief GPU-fans en heatsink, goed stofvrij gemaakt, maar dat lijkt nauwelijks effect te hebben gehad op de temperatuur of het fan-gedrag.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? En belangrijker nog: hoe ik dit probleem met die luidruchtige fans of de hoge GPU-temperatuur kan oplossen? Alle suggesties zijn welkom!

Specs:
  • GPU: RTX 3060 Ti 16GB
  • CPU: AMD Ryzen 5 5600X @ 3700MHz
  • RAM: 16GB
  • Beeldschermen: 1x 1080p, 1x 2K (gaming op 2K)
  • Drivers: up-to-date
  • Behuizing: goede airflow, recent volledig stofvrij gemaakt
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:22

ByteDelight

Retro computing is alive!

An sich is 85 graden niets vreemds.
Maar wat gebeurt er als je je fan profiel aanpast in Afterburner? Bijvoorbeeld op max. 80% zet ofzo?
Wat doet de temperatuur dan?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVRDEN
ByteDelight schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:44:
An sich is 85 graden niets vreemds.
Maar wat gebeurt er als je je fan profiel aanpast in Afterburner? Bijvoorbeeld op max. 80% zet ofzo?
Wat doet de temperatuur dan?
Korte test gedaan: de temperatuur loopt dan op tussen de 85-92C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
2k? Dan bedoel je 1440p zeker?
1440p is voor een 3060ti denk ik toch wel bij deze games al op de tenen lopen, dus volle wattage aan vermogen moet gebruikt worden, dus fans moeten hard draaien om hem koel te houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ervan uitgaande dat het vroeger minder was, dan is waarschijnlijk je koelpasta aan het uitdrogen. Je kan dit vervangen, iets als PTM7950 is daar erg geschikt voor. Maar het is wel heel wat meer werk dan bij je CPU, zeker omdat je mogelijk ook thermal pads op andere onderdelen moet vervangen. Oftewel eerst wat Youtube videos oid bekijken voor je hem open maakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat @Sissors schrijft is ook de richting waarin ik het zou zoeken.

Ik zou opnieuw koelpasta aanbrengen op de grafische processor. De oude pasta kun je verwijderen met een watje met residuvrije alcohol (bv. isopropylalchohol). Het oppervlak moet 100% schoon zijn voordat je nieuwe pasta aanbrengt. Het gehele oppervlak moet zijn voorzien van de pasta, maar de laag moet zo dun mogelijk zijn. Dunne stepen onder elkaar aanbrengen helpt vaak het best.

Het is zaak heel voorzichtig te zijn bij het losmaken van de kaart van de koelers. Er zitten minuscule smd componenten op het bord die makkelijk losraken of beschadigen als je de printplaat losmaakt. Plastic gereedschap (geen metaal!) gebruiken is mogelijk, maar ook dat kan beschadigingen veroorzaken.

Ik weet niet of het bij dit type het geval is, maar soms heb je ook thermal pads nodig van de juiste dikte en koelcapaciteit. Geschikte pads bemachtigen is wat minder eenvoudig. De pads gaan vaak over de mosfets die ook warm kunnen worden. Pads kunnen kapot gaan bij het losmaken, alle restanten moet worden verwijderd voordat nieuwe pads worden aangebracht, anders werkt de koeling niet optimaal.

Op Youtube staan filmpjes met misschien een aanbeveling van het type pad.
https://www.youtube.com/r...ch_query=RTX+3060+Ti+pads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:12

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou eerst eens kijken of de stof écht verwijderd is uit de videokaart.
Hoe / waarmee heb je het stof verwijderd?

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-08-2025 14:59 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 18:30
Ik had iets soortgelijks met mijn 3070. Ik heb de padding en koelpasta vervangen. Zie hier voor mijn ervaringen:

GeForce RTX 3070 fans gaan hard draaien en kaart (te) heet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Muncher schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:35:
Ik had iets soortgelijks met mijn 3070. Ik heb de padding en koelpasta vervangen. Zie hier voor mijn ervaringen:

GeForce RTX 3070 fans gaan hard draaien en kaart (te) heet
Ik mis de ervaring van ná het vervangen in je topic..? Heeft het geholpen?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Ja sorry, dacht dat ik dat gepost had. Nadat ik de padding en pasta vervangen heb, ligt de hotspot nu rond de 85-90 graden zo meen ik uit mijn hoofd. In ieder geval een stuk lager!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVRDEN
Als reactie op de gestelde vragen: ik heb de fans en de heatsink voorzichtig schoongemaakt met een tandenborstel en canned air (anti-stof spray). Er zat niet extreem veel stof in, maar ik heb er toch nog het een en ander uit weten te halen.

Het volledig uit elkaar halen van de GPU en het vervangen van de koelpasta vind ik eerlijk gezegd best spannend. Ik weet niet zeker of ik me daaraan durf te wagen.

Ik vrees dus dat mijn opties uiteindelijk beperkt zijn tot óf ermee leren leven dat het flink wat lawaai maakt, óf een nieuwe GPU overwegen 😉?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:44
Nog twee opties:
- Game eens op je FullHD scherm
- Zoek een tweaker die het voor je doet, zoals deze bijvoorbeeld uit V&A: v&a aangeboden: Videokaart repaste service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik heb ook overwogen om de copper mod te doen maar vond het uiteindelijk teveel werk.

YouTube: I Copper Modded An RTX 3070 Ti. Memory Temperature Dropped 45 Degre...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 00:05
Ik heb het zelf gedaan met mijn 3060ti, het is niet heel veel moeilijker dan het vervangen van de koelpasta op je CPU: Thermal Pads vervangen voor 3060 ti

PS, 16G 3060ti van 3,5 jaar oud? Ik weet dat er 2 jaar geleden geruchten waren dat er een 16G versie zou komen, maar ik heb daar verder nooit meer iets over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:48
RTX 3060 Ti 16GB

Welke gaat het precies om,welk merk/type

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:26

HugoBoss1985

Xenotech

Als je er geen vertrouwen in hebt: niet zelf doen.

Ga eerst oefenen op een waardeloze videokaart en kijk of dat op (langere) termijn goed gaat met die videokaart.
Een klein foutje in de dikte van thermal pads (soms gaat om 3 of meer verschillende diktes op een videokaart!) en je hebt een probleem; op zijn minst extra werk.

Zoals @Dagion zegt, genoeg ervaren medetweakers die het tegen vergoeding voor je doen.
En anders zet je de 3060ti 8gb op V&A met het verhaal erbij en koop je een andere videokaart,
Misschien dan gelijk eentje met meer vram.
Pagina: 1