Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-05 19:18
Ik heb in april vorig jaar een derdehands uitvoering: MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR gekocht die ik toen voor de (toen) zeer schappelijke prijs van iets meer dan 500 euro kon kopen 8)7 .

De kaart was gebruikt in een omgeving met huisdieren en ik heb 'm daarom meteen uit elkaar geschroefd, schoongemaakt en nieuwe koelpasta aangebracht. Toen viel me op dat de thermal pads al eens vervangen zijn.

De kaart doet wat ie moet doen, de GPU temp komt niet boven de 75 graden uit, maar de hot spot raakt bij intensief gebruik de 107 graden aan.

Tijd dus om de kaart weer open te schroeven en de pads te vervangen. Opnieuw pasta aanbrengen is niet zo spannend, dat heb ik vaker gedaan. Pads heb ik echter nog nooit vervangen. Wel heb ik een aantal video's bekeken (zoals YouTube: MSI RTX 3060 Ti Gaming X unboxing + teardown en YouTube: Swapping Thermal Pads on our Nvidia RTX 3060 Ti Non-LHR That Has Bee...).

Ook heb ik de benodigde diktes via MSI gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVLyvIO4z4LzJoyw5rw0BEk3SSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SdUOYC95Mu4Xeicxr9ueOY47.png?f=fotoalbum_large

Ik overweeg de 3060 ti te vervangen door een 7800 XT, dus het is niet alleen om de kaart te verbeteren, maar ook leuk voor mezelf om dit eens een keer te doen.

Mijn vraag is nu of ik inderdaad al die verschillende diktes nodig heb en zo ja, waar ik die kan vinden en welk product ik het best kan gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Acteonis op 18-09-2023 12:13 . Reden: spelling ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42

Dhrax

Prog Lord

Een delta van 30+ is wel stevig inderdaad maar heb je ook clock problemen waardoor je de pads moet vervangen? Ik ken ook legio verhalen van mensen die dit hebben gedaan en binnen enkele weken terug op een delta van rond de 20 zitten, wat ook tamelijk normaal is vandaag de dag.

Als je geen problemen ervaart zou ik het lekker laten zitten of voor een andere GPU gaan.

• Acteonis
Ik kan er uiteraard altijd nog voor kiezen om het niet te doen. De vraag is echter wat geschikte pads zouden kunnen zijn. Het verschil tussen 1,25 mm en 3 mm is nogal groot. Daarnaast heb ik geen pads gevonden die precies deze diktes hebben.

De vraag ging dus niet over of het verstandig is, maar meer over wat te gebruiken als ik het wel doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

En de kaart minder voltage geven? / undervolten scheelt ook enorm in de temperatuur.

Mooi topic hier op tweakers:

Zuiniger, koeler, stiller draaiende RTX 3060 Ti (undervolt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:42

Dhrax

Prog Lord

Acteonis schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:04:
Ik kan er uiteraard altijd nog voor kiezen om het niet te doen. De vraag is echter wat geschikte pads zouden kunnen zijn. Het verschil tussen 1,25 mm en 3 mm is nogal groot. Daarnaast heb ik geen pads gevonden die precies deze diktes hebben.

De vraag ging dus niet over of het verstandig is, maar meer over wat te gebruiken als ik het wel doe.
Ik zou dan eerder zoals @mukkel ook aangeeft een undervolt toepassen. Dan ben je al snel 10 graden kwijt en ook direct uit de gevarenzone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
Wat betreft het advies om te undervolten, dat had ik destijds al gedaan en hielp in september nog wel, maar nu merkte ik dat de kaart eigenlijk al bij half vermogen teruggeschroefd werd. Na het openmaken bleek de koelpasta zo goed als verdwenen, dat was in september nog niet het geval. Daarom toch maar de stoute schoenen aangetrokken en de thermal pads en koelpasta vervangen.

Ik heb Gelid Solutions GP-Extreme Thermal Pads gebruikt en in eerste instantie de koelpasta gebruikt die ik nog had liggen (kryonaut). Voor de thermal pads heb ik verschillende diktes gekocht, zodat ik wat verschillende dingen uit kon proberen.

Bij de eerste poging schakelde de GPU al uit na het bootscherm. Ik heb daarna de GPU opengemaakt waarbij bleek dat de videochip de koeling net niet raakte. Daarom terug gegaan naar een dikte van 1.5mm i.p.v. de door MSI aangegeven dikte. Nu startte de videokaart wel goed op, maar had ik tijdens een stresstest (3Dmark) een erg lage score en gaf GPU-z aan dat de temp de bottleneck was.

vervolgens de koelpasta vervangen door artctic mx-6. Opnieuw de stresstest uitgevoerd en ook in game geprobeerd. Temperatuur komt nu niet meer boven de 90 graden uit en de fan wordt ook niet meer 100 procent gebruikt. Missie geslaagd dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 23:36

Steef

GoT's Most Eaten

@Acteonis welke pads heb je vervangen met 1.5? Alleen rond de chip (2.25 mm aldus MSI) of alles? hier precies hetzelfde, 2.5 mm op het geheugen rond de chip die was te veel om goed contact met de chip te kunnen maken.

Ik heb uiteindelijk onderstaande groen gemarkeerde pads vervangen met 1.5 2.00 mm pads.

Voor de resterende afwijkende maten heb ik naar boven afgerond, dus:

MSIToegepast
1.25>> 1.50 <<
1.501.50
2.25>> 2.00 <<
2.502.50
2.75>> 3.00 <<
3.003.00

Gelid Solutions GP-Ultimate Thermal pad 1.50 mm
Gelid Solutions GP-Extreme Thermal pad 2.50mm (deze kon ik niet als ultimate vinden)
Gelid Solutions GP-Ultimate Thermal pad 3.00 mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kErUZe99mNsj13VZPhUSqqPWAMI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aNfATn9IqCyO920AAkgJvgdd.png?f=user_large

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7FJjICjqc681ydYZrlX-Azf2jo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MogX0d2SchgXPcgLaTczhSsl.png?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDlyCgGjd8id7ETJAjoigdQjRtk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SCkD5CAGZVDZxx1JH4lZhRqK.png?f=user_large

Flink verschil, fans draaien ook maar half zo hard nu. TDP weer netjes 100 - 102%, fans nu ~ 1700 RPM (45%). Voorheen 100% met 105 C op de hotspot :X

[ Voor 130% gewijzigd door Steef op 01-05-2025 12:54 ]

Sony A7III | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:35
@Steef Als de vram temps dan ook maar goed zijn met flink dunnere pas.
Ik zou nooit dunnere pas gebruiken tenzij het 0,10mm of 0,20mm is maar niet een groter verschil.

2,75mm naar 2,50mm bijvoorbeeld.
Of 3,00mm zachte(re) pads en die dan iets walsen.

Dat kun je alleen doen als de fabrikant zachte pads heeft gebruikt die vervormd/ingedrukt zijn.

Soms zijn het pads die dat niet doen (enkel contact en niet/nauwelijks ingedrukt) en dan komt de hoogte heel exact.
Als je dan dunnere pas gaat toepassen heb je geen warmte overdracht (geen contact)

De fabrikant specificeert de diktes niet voor niets exact.
Soms worden er wel 3 of 4 soorten (hardheid, comprimeer variant of niet, etc) materiaal thermale pads op videokaarten toegepast.

@Acteonis Als je hele dunne / vloeibare koelpasta gebruikt dan kan dat vrijwel gelijk problemen geven.
En/of pump-out.

Artic Ceramique vind ik zelf prima voor gpu's (de chip).
Het is geen klei maar wel lekker dik.
Pcm/Ptm is beter.

[ Voor 46% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-05-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@HugoBoss1985 goed punt, ik trek hem er nog even af om te kijken of ik voldoende indrukking op de VRAM pads heb. Voorheen wel bekeken, nu niet.

Koelpasta op de GPU is nu NT-H2 van Noctua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Steef schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:25:
@HugoBoss1985 goed punt, ik trek hem er nog even af om te kijken of ik voldoende indrukking op de VRAM pads heb. Voorheen wel bekeken, nu niet.

Koelpasta op de GPU is nu NT-H2 van Noctua
Is dat de Noctua koelpasta die ze ook bij hun cpu koelers leveren?
Zo ja, dan is het juist een koelpasta die ik als voorbeeld wil aanhalen als ongeschikt voor gpu's.
Het spul wat ze bij hun cpu koelers leveren heeft een te lage viscositeit voor gpu's.
Ik spreek uit ervaring en heb hiermee (afijn was ook al een oude kaart...) vermoedelijk een R9 290X videokaart mee gesloopt.
Deze werd een Gelid Icy Vision aftermarket koeling bloedheet en ging throttlen.
Na (opnieuw) demonteren, na een aantal dagen, bleek de koelpasta op sommige plekken van de gpu niet meer aanwezig.
Terwijl ik het dik had aangebracht met de spread methode.

Goed om ook even te kijken naar je vram pads.

W.b.t. Artic Ceramique heb ik zelf speciaal een hele grote tube die zo'n 10-20 jaar geleden open is gemaakt; speciaal voor videokaarten (voor gpu's)
Dat is lekker stroperig.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-05-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@HugoBoss1985

NT-H1 leveren ze bij de CPU, H2 is een iteratie - maar zal vergelijkbaar spul zijn.

Kleine correctie wel, ik heb uiteindelijk CryoFuze gebruikt, niet de NT-H2.

Pads op de geheugen modules vertoonden wel contact met de modules, maar inderdaad wat minimaal.

Gewisseld naar 2 mm pads op het geheugen (0.25 minder dan spec) - daarmee zijn de temps op de GPU wat hoger geworden ten opzichte van 1.5 mm pads op het geheugen - maar nog steeds veel lager dan voor deze hele actie.

Met 2.5 mm pads op de geheugen modules schoot de GPU in thermal protection, dat was duidelijk te veel. Ik heb de indruk dat 2.0 ook nog wat veel is (voor deze pads). Zie ongeveer 12 C delta tussen de core en de hotspot nu.

Iets hogere temps nu dus, maar wel een beter gevoel bij de koeling van de geheugen modules. Helaas geen VRAM sensors op deze kaart, dus better safe than sorry.

GPU-Z geeft aan dat we power limited zijn, dus prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Steef op 01-05-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Steef schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 12:53:
@HugoBoss1985

NT-H1 leveren ze bij de CPU, H2 is een iteratie - maar zal vergelijkbaar spul zijn.

Kleine correctie wel, ik heb uiteindelijk CryoFuze gebruikt, niet de NT-H2.

Pads op de geheugen modules vertoonden wel contact met de modules, maar inderdaad wat minimaal.

Gewisseld naar 2 mm pads op het geheugen (0.25 minder dan spec) - daarmee zijn de temps op de GPU wat hoger geworden ten opzichte van 1.5 mm pads op het geheugen - maar nog steeds veel lager dan voor deze hele actie.

Met 2.5 mm pads op de geheugen modules schoot de GPU in thermal protection, dat was duidelijk te veel. Ik heb de indruk dat 2.0 ook nog wat veel is (voor deze pads). Zie ongeveer 12 C delta tussen de core en de hotspot nu.

Iets hogere temps nu dus, maar wel een beter gevoel bij de koeling van de geheugen modules. Helaas geen VRAM sensors op deze kaart, dus better safe than sorry.

GPU-Z geeft aan dat we power limited zijn, dus prima.
Dan dat NT-H2 niet meer gebruiken is mijn advies!
12 graden hotspot delta lijkt mij prima voor een gpu.

Het kan best zijn dat MSI iets zachtere pads gebruikt voor het vram (dan wat jij gebruikt).
Je zou eens wat gpu temps kunnen vergelijken met reviews alhoewel het op een dag als gisteren en vandaag allemaal al snel wat warmer wordt.
Dus wellicht kan dat iets verklaren als de temperatuur in jouw omgeving/ruimte ook gestegen is ;)

Met koelpasta op de gpu kun je ook nog eens proberen/kijken of je na wat heat cycles de schroefjes van de heatsink nog iets vaster krijgt met goed passend gereedschap... doe dat voorzichtig.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-05-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

Plan is de pads op het geheugen nog iets dunner te kiezen, tussen 1.50 en 2.00 in - 1.75 dus. Kijken wat ik kan vinden. hardheid van de pads speelt natuurlijk mee, mounting pressure is gelijk - dan heb je bij hardere pads ook dunnere pads nodig.

For now ziet het er goed uit.

[ Voor 29% gewijzigd door Steef op 01-05-2025 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik heb de 2080 van een maatje onlangs voorzien van nieuwe pads (GP-extreme, die zijn iets zachter dan de ultimates) en een Thermal Grizzly Kryosheet. Zeer aan te raden.

Mijn eigen kaart heb ik voorzien van Thernal Grizzly Phase sheet (PTM). Beide opties (Kryosheet en PTM) geven ongeveer gelijke waardes. Beide handig in gebruik en beide onderhoudsvrij als het goed is.

Qua dikte van de pads heb ik wat verschillende maten besteld en ze gewoon vergeleken qua dikte toen ik de kaart open heb gemaakt.

Al met al echt maar 20 minuutjes werk en de kaart is weer als nieuw :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18XH2zNVgjg2DcpqLi8CMWCYnWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZKCVHKH3zJcNb1CVfPKsisD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqGRXkHBJ716jSAuU2yi-qVz6jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNLBxYHdiY1L3wCZrq24pfAo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdtCdiMSc9iCNhmnmOgUVCxxdM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uj064LoWWOA8inM5TcGVGxMF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NtuHa4Rbv0T0vCc7uZe_kB7PmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJzR1Myic6qbOS5TDv1UUzLx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_N7FVFPxN-OMoUH7KSehM7aDkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U22lJloiK3MYZnuKeykVsVYK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPNMr5MSmwTHa3e0HgE63hoQO_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zlP7XALktNzBKLpZWeo5pSaL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZLN6ZrvxLqOg_CM5iQKXdbrP9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k1EZGxZVzd6uew93BbhAJEQk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho0VZNirp0OffNffgY4WiJZTEH8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tEUYXttozCGTALcS0L3DT15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8FC3B1Z3L5Z7pcwCyEKahGQ1JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jduKSEeKNX0bbE0J55W4rw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acteonis
Mooi dat mijn draadje nog wat oplevert. Ik heb destijds bewust gekozen voor de GP-Extreme, omdat die volgens 'het internet' niet te hard en niet te zacht zijn. Op het moment van mijn eerdere post waren fase change pads nergens te koop, dus daarom gegaan voor de MX-6. Dat spul is behoorlijk dik en daarom geschikter voor GPU's. Wat betreft de dikte, bleek iets dunner beter te werken dan iets dikker.

Ik heb de GPU inmiddels al een tijdje niet meer (nu een 4070 ti super), dus ik kan niet aangeven wat je op lange termijn kunt verwachten m.b.t. de hotspot temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef

Steef

GoT's Most Eaten

@Acteonis dat was ook mijn waarneming.

Ik doe nog 1x een poging met 2.0 mm Extreme op de geheugen modules, 1.5 was wel echt te dun om goed contact te maken - al gaf dat wel de beste score op de GPU.

Huidige 2.0 Ultimate levert hogere temps op de GPU, dus nu een zachtere 2.0.

[ Voor 16% gewijzigd door Steef op 02-05-2025 13:17 ]

Pagina: 1