Acties:
  • +40 Henk 'm!

• hemmer02
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-03 21:25
In deze post wil ik graag delen hoe ik door middel van een paar simpele en relatief veilige aanpassingen mijn Nvidia RTX 3060 Ti videokaart (ook toepasbaar op 3070 / 3080 / 3090) een stuk zuiniger, koeler en stiller heb laten draaien. Dit kan met MSI Afterburner door het uitvoeren van een undervolt en het aanpassen van de fan curve.

Introductie

Op de launchdate van de RTX 3060 Ti op 2 december 2020 keek ik even op de site van Azerty, en zag tot mijn verbazing dat er 38 stuks van de Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC op voorraad waren. Ik had een paar dagen daarvoor al een review van de PRO variant gelezen en wilde deze graag hebben aangezien hij snel (3% sneller dan reference model) en mooi stil was met een 'quiet BIOS' setting. Snel in mijn winkelmandje dus voordat ie uitverkocht was, direct betaald en twee dagen later werd hij thuis bezorgd!

Toen ik de kaart echter installeerde, kon ik de quiet BIOS jumper niet vinden. Blijkt dat het ontbreken van een dubbele BIOS dus een verschil tussen de Gaming OC en Gaming OC PRO variant is. Shit, had ik dus toch even beter moeten lezen tijdens mijn impulsieve aankoop... Evengoed heel blij natuurlijk met een twee keer zo snelle videokaart als mijn trouwe MSI GTX 1070 Gaming X. Totdat ik een game opstartte... wat een lawaai maakt die videokaart, het leek wel een straaljager! Daar baalde ik wel van, aangezien de rest van mijn systeem zo goed als onhoorbaar is met fans die allemaal onder de 1000 RPM draaien.

Dus ik twijfelde wat zou ik doen; de kaart terugsturen, doorverkopen of kijken of ik het op de een of andere manier kon verhelpen? Toch maar gekozen voor de laatste optie; dus tweaken maar! Na wat onderzoek gedaan te hebben op internet, kwam ik er achter dat Nvidia kaarten redelijk makkelijk te zijn undervolten en zo zuiniger en stiller te maken zijn. Vooral het artikel van wccftech was behulpzaam. Hierbij wil ik mijn resultaten en instellingen met de Tweakers community delen, in de hoop dat anderen er iets aan hebben.

Instructies

Allereerst moet je de volgende software installeren:
- MSI Afterburner (voor het undervolten en fan curve aanpassen)
- GPU-Z (voor het monitoren, optioneel)

Om te beginnen startte ik naast bovenstaande programmas The Witcher 3: Wild Hunt op omdat die een flink hoge powerdraw van je videokaart vraagt. Als je die op de achtergrond in-game laat draaien, dan kan je ondertussen aanpassingen maken in MSI Afterburner en het effect in GPU-Z zien.

Hieronder de resultaten van de standaardinstellingen van de Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC:

Framerate in Witcher 3: 111 FPS
Clock speed: Wisselend tussen 1890-1935 MHz
GPU voltage: Wisselend tussen 975-1025 mV
Power draw: 214W (kaart heeft maar 1 8-pin connector, dus zit zeer dicht tegen max van 225W aan)
Temperatuur: 70C
Fan speed: 80% ~2400 RPM (irritant luid!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xAue0w9r4RXDd_kJ6cqAzZLjrPs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yMdQe1nri0n8FvFlObI3TMpH.png?f=fotoalbum_large

Wat we allereerst gaan doen, is het zoeken van de juiste clock speed, zodat we de videokaart stabiel op een lager voltage kunnen laten lopen. In MSI Afterburner kan je CTRL+F indrukken om de voltage curve editor te openen. In het plaatje hierboven zie je met blauw omcirkeld waar de horizontale stippellijn de voltage curve raakt, Dat is de clock speed van de kaart (verticaal) ten opzichte van het voltage (horizontaal). Omdat continue de maximale frequentie wordt gezocht, gaat het raakpunt een beetje heen en weer tussen 1890MHz (975mV) en 1935MHz (1025mV). De minimale clock speed die we graag vast willen zetten is het laagste van de twee; 1890MHz.

Nu is het zo dat Ampere videokaarten dit voltage helemaal niet nodig hebben om die clock speed te halen; 0.1V lager (100mV) moet ook haalbaar zijn. Wat we dus gaan doen, is de kaart vastzetten op een bepaald voltage op de gewenste clock speed. Dit doe je door in het MSI Afterburner paneel de slider van Core Clock naar links te bewegen (zie groene pijl in plaatje hieronder), zodat het hoogste punt van de voltage curve onder de 1890MHz komt te liggen. Bijvoorbeeld ongeveer -150MHz; dit hoeft niet exact te zijn, zolang de boog maar onder de 1890MHz blijft. Vervolgens sleep je het punt ter hoogte van 900mV omhoog richting de gewenste clock speed (1890MHz) en druk je in het MSI Afterburner paneel op 'Apply' (het vinkje, zie lichtblauwe cirkel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKm543aCTfoeuQkASbScgcxh7_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhSiaBZjvV1tA6w4h1SzOd5z.png?f=fotoalbum_large

De voltage curve past zich nu automatisch aan en maakt er een mooie curve van, tot op het punt 900mV/1890MHz waar de lijn horizontaal blijft. Dit betekent dat de videokaart hierna niet meer gaat proberen hoger te klokken of een hoger voltage opzoekt. Je ziet na een paar minuten de temperatuur en fan speeds teruglopen.

Framerate in Witcher 3: 110 FPS (-1% ten opzichte van standaard)
Clock speed: 1890 MHz
GPU voltage: 900 mV
Power draw: 154W (dit is dus 60W lager dan standaard!)
Temperatuur: 60C (koud, brrr)
Fan speed: 75% ~2100 RPM (nog steeds luid!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GprFIMi5h9bCTVf6cY5BIrQiz_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lna19Q6plXMXDP8ghi7jg1Cd.png?f=fotoalbum_large

Dat de kaart nu 60W minder verbruikt is natuurlijk mooi meegenomen; qua stroomverbruik scheelt het maar €10 per jaar bij fanatiek gamen... Maar uiteindelijk is het wel iets beter voor de levensduur van zowel je videokaart, PSU als moederbord omdat ze niet continue het maximale over de 8-pin kabel en PCI slot hoeven te leveren.

En een temperatuur van 60C is wel lekker koel, maar totaal niet noodzakelijk voor een GPU. Het referentiemodel Nvidia RTX 3060 Ti FE zelf wordt met full load 73C, en de GPU gaat pas gas terug nemen vanaf 83C. Dus nu kunnen we de kaart een stuk stiller maken omdat ie minder warmte produceert door middel van het aanpassen van de fan curve.

Druk in het MSI Afterburner paneel op de settings/properties (icoon van tandwiel) en ga naar de tab 'Fan'. Vink het vakje 'Enable user defined software automatic fan control' aan om de fan curve aan te passen. Ik heb wat gespeeld met de fanspeeds op mijn videokaart, en de volgende percentages geven bij mij het volgende resultaat:

50%: 900 RPM (onhoorbaar)
60%: 1400 RPM (redelijk stil)
70%: 1900 RPM (goed hoorbaar)
80%: 2400 RPM (lawaaierig)

Ik wil dus het liefst tussen de 50% en 60% blijven, en in ieder geval onder de 73C van het referentiemodel van Nvidia. Daardoor heb ik gekozen voor een fancurve die:
- Stilstaat onder de 50C
- Langzaam oploopt tussen de 60C/50% (900RPM) en 80C/65% (1650RPM)
- Flink oploopt na 80C mocht ie toch te warm worden

Zie hieronder het profiel dat ik heb gemaakt. Je kunt de punten slepen, deleten, of nieuwe toevoegen door op de lijn te klikken. Druk vervolgens op 'Apply' om het fan control profiel te activeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8-MewSHaehb6dS277x-Plns1AU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CZxHlJhiIKccpWrqzIuZ0SDJ.png?f=user_large

Nu draait de kaart stabiel op max 68C, heel stil met 55% fan speed (~1200RPM) en zelfs met een nog lager verbruik van 145W omdat de 3 GPU fans langzamer draaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt_LLiZJUTaQh77UtoFh7oruZwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QfXG7hqClWftrmh1H2k2I7xM.png?f=fotoalbum_large

Om dit profiel op te slaan, druk je op het 'Save' button rechtsonder en op een cijfer ernaast, bijvoorbeeld '1'. Als je op de 'Startup' button drukt, zal dit profiel automatisch worden geactiveerd wanneer je Windows opnieuw opstart. Je kunt eventueel meerdere profielen maken; zo heb ik er ook een gemaakt van 825mV/1770MHz, die maar 125W verbruikt, 62c warm wordt en onder de 50% fan speed blijft (onhoorbaar). Je levert dan wel ongeveer 6% aan FPS prestaties in binnen games.

Tot slot

Hopelijk heeft de rest van de community iets aan deze post om hun RTX 30XX kaart beter te laten lopen. Deze tweaks zijn redelijk veilig, omdat de huidige videokaarten allerlei veiligheidsmechanismes hebben ingebouwd om te zorgen dat je geen permanente schade kan doen. Mocht de bovenstaande tweak toch niet helemaal stabiel blijken op jouw kaart doordat games of benchmarks opeens stoppen, dan kan je altijd de clock speed ietsje verlagen (-15MHz) en/of het voltage ietsje verhogen (+12mV).

En heb je nog tips voor me die ik nog niet weet, laat het me graag horen!

[ Voor 95% gewijzigd door hemmer02 op 07-12-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iOzcan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 13:24
Holy moly, jij bent een held! Bedankt hiervoor!

In mijn NZXT H1 werd een mini-oven, GPU rond de 79-80 graden!! Door deze aanpassingen zit nu ik nu rond de 65-75 graden, is dit gewenst of moet ik nog wat meer gaan tunen? Zo ja, wat adviseer je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemmer02
Voor mij waren deze instellingen de perfecte balans tussen 10C koeler en maar 1% prestatie inleveren (nog steeds 2% sneller dan reference). Als ik lager dan 900mV ging dan moest ik ook de clock speed verder terug draaien.

Je zou eventueel met stapjes van 12mV kunnen proberen nog verder te undervolten voor een nog lagere temperatuur en power draw. Waarschijnlijk kom je niet verder 1 stap (888mV) tot maximaal 4 van deze stappen (850mV) voordat ie games of benchmarks laat stoppen. Let wel dat je de voltage curve elke keer vanuit de standaard instellingen moet aanpassen, en dat je een game een paar minuten laat draaien om te kijken of het stabiel blijft lopen voordat je verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iOzcan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-04 13:24
Tijdens de benchmark loopt alles vrij soepel, echter wanneer ik het spel zelf speel raak ik nog steeds tempraturen rond de 80 graden. Voor mij gevoel wat te warm.

https://ibb.co/nfBvKPw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10
Ter info. Ik pak het iets anders aan omdat ik bij kaarten wel eens heb gemerkt dat een te steile curve voor crashes kan zorgen (transients, te snelle wisselingen tussen frequencies en voltages). Ik kies een vrij arbitraire maximale clock en sleep dan de curve links telkens 'per blokje' omhoog waarbij ik de curve intact laat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_LLpOC4wDoSWO8FV3_HPCQtqBk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/nQvit0wXQfkavlStgCTFNYgi.png?f=fotoalbum_small

Ik zit nu dus momenteel op een maximale clock van zeg 1980 Mhz. bij 1 volt en bij elke test sleep ik de curve dus 1 blokje naar links naar de 1980.

Dit betekent trouwens wel (logisch) dat de clocksnelheden over de hele linie dus wat hoger liggen, ook bij het minimale voltage.

Ik moet nog even kijken wat nu voor deze architectuur de beste aanpak is.

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 07-12-2020 16:42 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:19

Fordox

00101010

Je kan toch ook gewoon de voltage unlocken in MSI afterburner settings en de voltage offset iets terug draaien?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
Kan je me uitleggen hoe je dat precies doet? Want bij mij is de optie om de core voltage slider aan te passen er niet, zelfs niet met het aanvinken van voltage control in settings. Ik krijg in het MSI Afterburner paneel zelf ook niet te zien op welk voltage de kaart draait.

En bereik je hiermee hetzelfde effect van een hoge stabiele kloksnelheid tegen een lager voltage en verbruik? Want ik dacht dat voor een succesvolle undervolt de voltage curve horizontaal moest zijn na het gewenste punt mV/Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Voltage offset terugdraaien lukt hier ook niet hoor. Je kan hem alleen naar +iets zetten na unlocken. Niet onder de 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@Korvaag Het profiel waar jij een screenshot van laat zien is voor mijn GPU een overclock zonder undervolt, aangezien je een hogere clock speed opzoekt dan dat mijn standaard voltage curve bij een 100% power limit toelaat. Mijn 3060Ti zoekt dan direct de 1000mV/1980MHz op en verbruikt dus gewoon weer >200W en wordt warm en luid.

En zodra ik op >1950Mhz clock speeds de horizontale lijn wel verder naar links probeer te slepen zoals je aangeeft, lopen games en benchmarks al vast beneden de 975mV. Dit is voor mij helaas geen succesvolle undervolt.

Liever blijf ik dus aan de onderkant van de clock speed range van het standaard profiel (1890MHz), en probeer daarbij een zo laag mogelijk voltage te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@hemmer02
Het is hier absoluut wel een undervolt. Voltage gaat niet hoger dan 0.950 (heb de curve nog iets kunnen verschuiven). Binnen deze undervolt zoek ik echter wel de maximale clock op. Total power blijft dan ook ongeveer 215 watt omdat hij de ruimte die hij krijgt door voltage gebruikt om verder te boosten.

Time Spy boost nu tot 1950 ongeveer bij 0,950 volt.
Black Mesa (lichte game) tot 2025 bij 0,950 volt
Control (zware game) lager dan Time Spy. Weet het even niet uit mijn hoofd, maar iets van 1800nogwat dacht ik bij 0,930 volt (PWR limited).

[ Voor 27% gewijzigd door Korvaag op 08-12-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemmer02
@Korvaag Wat ik aangaf, is dat ik exact het voltage profiel uit jouw plaatje op mijn GPU had toegepast, en dat dat niet leidde tot een undervolt. Want dan bleef ie nog steeds tussen de 975mV en 1000mV hangen, dus een identiek voltage als het standaard profiel en met dezelfde powerdraw, alleen dan op een hogere clock speed.

Mijn doel van de undervolt was om de power draw zoveel mogelijk te beperken, zodat ik de GPU fans stiller kan laten draaien, met prestaties die zo dicht mogelijk bij de default settings liggen. Niet om nog steeds >200W te verbruiken.

Maar evengoed bedankt voor je uitleg! Ik ga er vanavond nog wel wat verder mee proberen te tweaken aan de hand van jouw aanpak.

[ Voor 10% gewijzigd door hemmer02 op 08-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@hemmer02
Dan begreep ik je verkeerd. Dat is wel raar trouwens. Als de lijn vanaf een bepaald voltage puur een rechte streep naar rechts is zou ie het voltage ook niet meer omhoog moeten gooien (hier getest met RTSS en voltage ook laten weergeven). Inmiddels is dat hier dus 950mv.

Power beperken is hier niet zo van toepassing. Ik heb de Asus Dual OC versie en die is door de vrij grote fans behoorlijk stil :)

Ik ben trouwens jouw manier nu ook even aan het proberen. Kijken waarmee ik betere resultaten krijg :) Zal niet veel schelen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 08-12-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@hemmer02
Hou er trouwens rekening mee dat je deels niet aan het undervolten bent maar feitelijk zelfs aan het overvolten. Dat komt omdat je de grafiek eerst met de core clock naar beneden schuift.

Vergelijk je oorspronkelijke grafiek eens met je nieuwe grafiek. Waar de kaart bij de oorspronkelijke curve bij 800mvolt 1500 Mhz. doet. Heb je hem in je nieuwe grafiek op 1200Mhz. staan. Iets wat ie in de oorspronkelijke curve op 700mvolt deed. Je undervolt wordt bij je nieuwe grafiek pas echt een undervolt als je de kaart op zijn maximale clocksnelheid hebt draaien.

Dat zal in de regel altijd zijn (zeker als de kaart niet power limited is, wat ie bij jou niet meer is), maar mocht je nog wat willen spelen, dan kan dat nog daarmee :) Als de kaart nu op minder dan zijn maximale frequentie draait geef je hem teveel voltage (niet dat ie daar stuk van gaat want dat voltage kan ie hebben, maar het kan veel lager).

[ Voor 16% gewijzigd door Korvaag op 09-12-2020 19:50 ]

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04 10:05

World Citizen

FreeReef.nl

Mooi verhaal om te lezen!

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemmer02
@Korvaag Het is absoluut wel een undervolt, aangezien ik precies zoals je aangeeft mijn maximale clock speed van 1890MHz op een voltage draai wat 100mV lager ligt dan normaal.

Wat de voltage curve voor de 900mV doet heeft weinig effect, want in de praktijk gebruikt mijn GPU maar twee standen; In-game 900mV/1890MHz/145W en idle 660mV/210MHz/10W. 800mV wordt nooit gebruikt, misschien een paar microseconden tijdens het opschalen naar 900mV. Dus het heeft weinig zin om de range tussen 660mV en 900mV heel nauwkeurig te gaan tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
hemmer02 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:24:
@Korvaag Het is absoluut wel een undervolt, aangezien ik precies zoals je aangeeft mijn maximale clock speed van 1890MHz op een voltage draai wat 100mV lager ligt dan normaal.

Wat de voltage curve voor de 900mV doet heeft weinig effect, want in de praktijk gebruikt mijn GPU maar twee standen; In-game 900mV/1890MHz/145W en idle 660mV/210MHz/10W. 800mV wordt nooit gebruikt, misschien een paar microseconden tijdens het opschalen naar 900mV. Dus het heeft weinig zin om de range tussen 660mV en 900mV heel nauwkeurig te gaan tweaken.
Het hoeft ook niet vreselijk nauwkeurig. Ik zou met shift de hele curve pakken en die weer op de oude lijn zetten. Je ziet met afterburner dat de kaart bij lage load echt nog wel op die curve terecht komt. In games zal het geen issue zijn nee omdat ie dan maximale clock zal pakken (als je tenminste de clock niet beperkt door game- danwel driverinstellingen).

Deze methode is iig niet geschikt als je wil undervolten EN daarbij maximale prestaties wil halen binnen je TDP. Voorbeeld: ik heb nu een undervolt 950mV bij 2Ghz. maar omdat ik nog wel de ruim 200 watt van mijn kaart gebruik komt ie bij mij nog wel op die curve terecht bij echt zware toepassingen (furmark, game Control op 4k).

Het is dus wel een belangrijk besef voor mensen die wel willen undervolten maar de ruimte die daardoor vrijkomt 'vol willen boosten'. Niet zozeer een punt naar jou toe maar meer ter info voor de andere tweakers die deze thread lezen.

Voorbeeld met cijfers:
Time Spy doet hier bijna de volledige test 2Ghz.
Furmark (stabiliteit halverwege m'n curve testen) komt niet verder dan 1725 MHz. ongeveer omdat ie daar al op de 200 watt zit. Control zit daar ergens tussen met 1800nogwat (afhankelijk van scene).

Als je de TDP vol wilt boosten en je tweakt het begin van de curve niet, dan laat je onnodig FPS liggen. Again: gewoon ter info voor andere lezers.

Je komt dan na wat klieren ongeveer op zo'n curve terecht (heb de curve nog wat meer kunnen tweaken tov andere screenshot):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP4dC9XUYvCH2NJdL8hOmCvfIxw=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/hdUdK34gxlL4q82NzByiLUXW.png?f=fotoalbum_small

Deze is dus voor mijn kaart geoptimaliseerd om wel altijd volledig TDP te gebruiken maar dan met een zo laag mogelijk voltage voor elke clocksnelheid. Ter info dus.

Edit:
Is jouw OC-scanner trouwens ook stuk ? Ik was even benieuwd waar die op uit kwam, maar bij de 3060 Ti eindigt ie altijd in de conclusie 'unstable' (de eerste keer is sowieso een error, tweede keer werkt wel). Niet dat die nou zo nuttig is met wat ik wil bereiken, maar ik vind het altijd mooi om te kijken waar die op uitkomt als een stukje extra informatie over de chip. Al bij meerdere kaarten gezien. Hij doorloopt hem wel, maar conclusie is altijd unstable en dus wordt het teruggedraaid.

[ Voor 52% gewijzigd door Korvaag op 10-12-2020 10:43 ]

• hemmer02
@Korvaag Bedankt voor de uitleg! Ik waardeer deze discussie zeker, want ik steek er weer wat extras van op :).

We proberen inderdaad allebei iets anders te bereiken:
- Jouw doel is de maximale clock speed bereiken binnen je TDP door een lager voltage te gebruiken
- Mijn doel is zoals aangegeven in de titel van het topic

Dus hopelijk kunnen we met deze thread verschillende groepen tweakers helpen!

De meeste mensen hechten waarschijnlijk niet zoveel waarde aan totale stilte zoals ik en vinden 1500RPM in-game acceptabel. Het liefst had ik dan ook een MSI Gaming X variant gekocht, maar die is 2cm te lang voor mijn case :(.

En ik heb zeker wel jouw tactiek uitgeprobeerd hoor, maar het maakte voor mijn situatie geen verschil in prestaties. Zie hieronder de 3DMark Timespy benchmark resultaten van beide aanpakken:

Simpele curve: 11843 (800mV -300MHz ten opzichte van standaard)
Optimale curve: 11838 (800mV +100MHz ten opzichte van standaard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VXyvcjTnCmQCEdMZosj6mvndK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BPdzcYu3AmiHx5FVlP4cv940.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VfEm6Pas2-R6x8jH1DZHqB4mb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cnnQiiEtW9icoKh31a4nGaxd.png?f=fotoalbum_large

Ook binnen Control op 1920x1080 windowed met alle grafische opties maximaal en raytracing aan, draait het simpele profiel gewoon continu stabiel op 1890MHz (gaat alleen terug naar 700MHz binnen cutscenes):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uni8y06-Ae3xQ_RIieLp_LrgHdw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jCV6taOwLEAC7PIDyoBgHFyM.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals bedankt voor je inzicht. En mocht ik in de toekomst toch het maximale uit mijn 3060 Ti willen halen ongeacht de power draw en fan speed, dan gebruik ik jouw aanpak zeker!

• Korvaag
@hemmer02

Zeker: 2 verschillende doelen :)

Ik vind ook dat je out of the box aardig hoge fanspeed hebt. Hoe staat het met de ventilatie van je case? 80% en 2400 RPM vind ik aan de hoge kant voor default gedrag. Mogelijk kan een andere case nog wat helpen (geen idee of dat een optie is).

Zelf heb ik een 500DX van BeQuiet en daarmee haal ik de dit soort fanspeeds bij lange na niet. Nou heb ik een andere kaart dus is het niet 1 op 1 te vergelijken, maar op max power is de kaart hier hoorbaar, maar ook niet meer dan dat.

Heb ik 3 outtake. 2 bovenaan en 1 achterkant. Zit met Furmark op maximaal 64 graden bij 1800 RPM fanspeed. Onhoorbaar is niet waar, maar veel meer dan een licht geblaas hoor je niet. Beetje het CPU-koeler effect als de CPU maximaal belast wordt (en dan niet de boxed koeler maar een goede tower).

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 10-12-2020 10:58 ]

• ggroen1
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-04 20:14
Dank voor je uitgebreide stuk. Ik heb de kaart sinds gisteren in een systeempje bij de tv (full-hd). Mooie kaart maar inderdaad wat luidruchtig. Heeft de fabrikant zelf niet een eenvoudigere optie om de videokaart stiller te maken? Ik lees op meer plekken dat de standaard fan-curve niet optimaal is. Behoren bios-updates uberhaupt tot de mogelijkheden voor dit soort kaarten?

Evengoed wel interessant om naast het geluid ook het vermogen van de videokaart wat te beperken voor mijn systeem waar een sfx-voeding van 450 watt in zit. Die kan overigens wel het volle vermogen via 12V leveren.

• Korvaag
ggroen1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:18:
Dank voor je uitgebreide stuk. Ik heb de kaart sinds gisteren in een systeempje bij de tv (full-hd). Mooie kaart maar inderdaad wat luidruchtig. Heeft de fabrikant zelf niet een eenvoudigere optie om de videokaart stiller te maken? Ik lees op meer plekken dat de standaard fan-curve niet optimaal is. Behoren bios-updates uberhaupt tot de mogelijkheden voor dit soort kaarten?

Evengoed wel interessant om naast het geluid ook het vermogen van de videokaart wat te beperken voor mijn systeem waar een sfx-voeding van 450 watt in zit. Die kan overigens wel het volle vermogen via 12V leveren.
BIOS-updates voor grafische kaarten worden meestal alleen uitgebracht als er echte bugs in zitten. Soms kan je zelf nog een BIOS van een ander merk/type flashen maar vanuit de fabrikant zijn BIOS updates voor GPU's niet echt normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemmer02
@ggroen1 Helaas ligt het gewoon aan het standaard fanprofiel van deze kaart, wat jammer is want de Windforce 3X koeler is gewoon goed, en stil op de meeste andere Gigabyte videokaarten. De iets duurdere Gaming OC PRO met dezelfde koeler heeft wel een quiet BIOS setting die de voltage en fan curves verbetert. Gelukkig is het ook voor deze versie makkelijk op te lossen met een custom fan profiel in MSI Afterburner, maar wel jammer dat het out of the box niet iets beter is ingesteld.

@Korvaag De airflow in mijn Fractal Define C case is prima, het wordt binnen niet warmer dan 40 graden met 3 case fans op 900RPM en een Dark Rock 4 tussen 800-1100RPM, allemaal onhoorbaar natuurlijk. 1800 RPM vind ik persoonlijk irritant luid :).

Maar aangezien ik toch vakantie heb en dus tijd om te tweaken, heb ik met jouw aanpak en een memory overclock van +1000Mhz (dus 16000MHz effectief) het maximale uit de kaart proberen te halen:

Clock speed: 1980MHz
Voltage: 950mV
Power draw: 210W
Temperatuur: 73C (gelijk aan Nvidia FE)
Fan speed: 1600 RPM (hoorbaar)
3DMark Timespy score: 12492 (5% beter dan koel/stil profiel)

Zeker leuk om uit te proberen, maar ik ga uiteindelijk toch voor zuinig, koel en stil :). Want de PC moet nog 2 tot 4 jaar mee voor ik van mezelf weer mag upgraden, en ik wil degene die mijn tweedehands spullen overneemt niet met maximaal uitgeperste componenten opzadelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGW9U_SMIF8mrSu1cjHZD5PhZ2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lRev34BsDbuH6Sc7TKa8ojzw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door hemmer02 op 10-12-2020 13:09 ]

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:05

Mystikal

It never hurts to help!

Ik was ook geïnteresseerd, omdat de fan standaard in windows omgeving al veel geluid maakt met mijn Gigabyte 3060ti Eagle OC
Temperatuur is rond de 59-60 in een Corsair 380T case.

Echter ik heb een totaal andere range van mijn curve op volt en frequencyMhz en daarom twijfel ik of dat wel klopt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAA-95zbDNjCjApuztLWRXIzfcs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnFWEA38a6UuHCBxoWNdWdGn.jpg?f=fotoalbum_medium

Huidige fan curve
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AujGJhaMD9oTC6ppRYnRqESs3rg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/okEYbFAaHTn9i2uF4y1GQ1UY.jpg?f=fotoalbum_medium

Iemand die mij verder kan helpen?

[ Voor 24% gewijzigd door Mystikal op 10-12-2020 15:43 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 07:14
Ik heb dezelfde kaart, maar jouw idle temperatuur ligt rond de 59/60 graden terwijl je in windows bent?
Mijn idle temperatuur ligt rond de 40 graden en dat is met de fans compleet uit..

Ik gebruik onderstaande fan curve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDj6vcxOacYtViskGSpKeZGKDAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ykKfMEuzZqGlkr8jKALkIK6M.png?f=user_large

Ik gebruik een fractal design define r4 als kast.

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Arachnan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:58:
Ik heb dezelfde kaart, maar jouw idle temperatuur ligt rond de 59/60 graden terwijl je in windows bent?
Mijn idle temperatuur ligt rond de 40 graden en dat is met de fans compleet uit..

Ik gebruik onderstaande fan curve:
[Afbeelding]

Ik gebruik een fractal design define r4 als kast.
Heel apart, aangezien deze kast mesh heeft aan de voorzijde en 2 zijkanten.

Basement Bios ---- Exo-S

• Arachnan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-04 07:14
Mystikal schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:18:
[...]

Heel apart, aangezien deze kast mesh heeft aan de voorzijde en 2 zijkanten.
Fractal's kasten staan bekend om hun uitstekende koeling en geluidsdemping.
Daarnaast gebruik ik een be quiet! dark rock pro CPU koeler voor mijn 5600X, dus die voert de hitte ook goed en snel af naar buiten toe, kan ook schelen.

Onderstaand zie je mijn temperaturen tijdens het gamen (max zo'n 68-69 graden) en daarna zie je de fanspeeds weer afnemen tot ongeveer 40 graden is bereikt en gaan daarna uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLjeqnj0Ei3tI8nINSWrGpuTUuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZVpYPpc4wvvR7kKC2q1xLsrA.png?f=fotoalbum_large

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Arachnan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:22:
[...]

Fractal's kasten staan bekend om hun uitstekende koeling en geluidsdemping.
Daarnaast gebruik ik een be quiet! dark rock pro CPU koeler voor mijn 5600X, dus die voert de hitte ook goed en snel af naar buiten toe, kan ook schelen.

Onderstaand zie je mijn temperaturen tijdens het gamen (max zo'n 68-69 graden) en daarna zie je de fanspeeds weer afnemen tot ongeveer 40 graden is bereikt en gaan daarna uit.

[Afbeelding]
Misschien aan de rechterzijde ook nog 2 fans plaatsen voor meer intake?

De videokaart, blaast deze de warme lucht langs de achterkant of de voorkant van de kaart? Kopse kant bedoel ik dan in beiden gevallen.

Dat is inderdaad heel netjes!

Ik heb nu mijn mesh paneel er even af en temp dropt nu naar 49 graden.

Pic van mij kast (linkerpaneel even verwijderd voor de foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQSJQRDy8c445VhSl_lFToUJ4ms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nGaA8N40gaQoSJBT46Bp706y.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mystikal op 10-12-2020 16:49 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 10:45
Ik ben ook aan het experimenteren met Afterburner en mijn 3060 ti Gigabyte kaart. Ik kocht deze puur voor MS Flight Simulator en ben eigenlijk tevreden met 30 a 40 FPS op 2560x1440 en ‘High’ settings. Bestaat er een grafiek die de gemiddelde minimaal vereiste spanning per klokfrequentie toont? Dat bespaart misschien veel experimenteerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Koekoeksclocker schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:50:
Ik ben ook aan het experimenteren met Afterburner en mijn 3060 ti Gigabyte kaart. Ik kocht deze puur voor MS Flight Simulator en ben eigenlijk tevreden met 30 a 40 FPS op 2560x1440 en ‘High’ settings. Bestaat er een grafiek die de gemiddelde minimaal vereiste spanning per klokfrequentie toont? Dat bespaart misschien veel experimenteerwerk.
Dat is niet zomaar te zeggen. Dat hangt van de belasting af, de chipkwaliteit, de koeling, de VRM, je voeding en ga zo nog maar even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekoeksclocker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-04 10:45
Voorlopig gebruik ik de volgende instellingen:
- Max 1650 MHz bij 830 Mvolt
- Geheugen +1000 MHz
- Ventilatoren uit tot 50 graden, naar 80% bij 65 graden, dan naar 95% bij 75 graden en voluit vanaf 90 graden.

Dit alles voor een Gigabyte 3060ti Eagle in een Aerocool Dead Silence kast. Flight Simulator draait soepel genoeg, de kaart is veel stiller dan voordien en verbruikt iets over 150 Watt, De GPU wordt 65 a 70 graden warm. Het kan denkelijk nog optimaler maar ik kocht de 3060 ti om te spelen, niet om eindeloos te tweaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• germania
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 14:50
(jarig!)
Goedendag iedereen. Hier zelf in het bezit van een Gigabyte 3060TI Gaming OC PRO. Zit bij mij in een Fractal Design 7 (completely closed, met alleen de 3 standaard fans) en een 5600x. Ik ben een tijd bezig geweest met alles tweaken zodat mijn pc totaal niet te horen is, zelfs tijdens het gamen.

Mijn 5600x staat op 85W, met een -25 curve en +200mhz; resulterend in 4.85 ghz max en ongeveer 4.5 ghz all core minimaal (maar in games vaak 4.75 ongeveer). Temperatuur komt niet boven de 70 C uit. Eerst getest met 107W, maar het verschilt maar 1-4% in performance en 15 C, dus dit leek mij de best of both worlds.

Dan mijn GPU, hier heb ik mijn best gedaan om wel een overclock te hebben, maar toch ook een undervolt. Hij staat in de Quiet modus, met een fan curve van: 0-40 C = 0%, 40-70 C = 0-70%, 70-90 C = 70-100%. Dit omdat de fan tot 70% niet te horen is. Max temp is ook hier echt 70 C. Power limit/Temp. staat maximaal (112/90), de Core Clock staat op +15 en de curve is op 975mv 2010mhz. Memory staat op +1000mhz. Power draw is 225W max, wat in mijn geval ongeveer 92% is van de TDP. Standard staat de kaart op 1770mhz core en 7000 memory; met een power draw van max 250W.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FVUJ7CADSXG1gXenchOWfl854w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KQw4iUCQTPdVFTYTV55ItJl0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_Ycaw1oI_B4VFcXgKqV4PNsKiM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zi2j8Gt3A0q1qxEKbRN7DSRE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl_OgMMjE64gn7QXp7sYJk0VtZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbggG4BxlM5GUCS2OWa8q2AN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door germania op 17-01-2021 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelu
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-05-2022
Beste Tweakers,

Ik zie steeds gpu temperaturen van rond de 65 tot wel 85'C. Wat ik me nou afvraag is wat de Vram temperaturen zijn bij jullie.

Aangezien ik bij rond de 41'C gpu toch al rond
de 80a85'c zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mduijm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-03 20:30
helemaal top dit berichtje! helaas werkte het pas bij mij toen ik de max temp aanpaste naar 60 graden. toen werd ie lekker stil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-04 01:08
Ik wil graag mijn 3090 undervolten maar je bent mij al vrij snel kwijt in de uitleg in het programma afterburner.

Is er geen programma waar dit makkelijker gaat gewoon een schuif knopje naar rechts of links dus gewoon hoger of lager ?

Wat hieronder word uitgelegd/gevraagd is dat niet wat dan ?

Update:
Oke hij kan dan alleen hoger en niet lager lijkt het wel :(

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fordox schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:13:
Je kan toch ook gewoon de voltage unlocken in MSI afterburner settings en de voltage offset iets terug draaien?

[ Voor 52% gewijzigd door mmxmmx op 13-08-2022 02:16 ]

Asus RTX 4090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermensb
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-04 10:38
1695@0.8, minimale performance loss maar power draw van rond de 130watt, max temp 59graden. Inno3d twin x2@Dan case a4, x5700@4350 all cores@1.15v

[ Voor 35% gewijzigd door hermensb op 10-10-2022 22:30 ]

Pagina: 1