Eigen oprit + PV: benzine of EV?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46
@Verwijderd, auto's halen in Nederland de 20 jaar, dus met 8 zit je nog niet eens op de helft. Dat noem ik dus niet "oud".

Maar ik zou nu ook zeker naar elektrisch kijken ja, als je iets anders wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-08 16:17
Elektrische auto's duikelen nu ook aardig in waarde, dus links of rechtsom zou ik daar echt niet op in zetten qua waardevastheid. Accutechnologie hoeft maar een enorme stap te zetten en je auto zakt in waarde.

Dus, volg lekker je gevoel. Kopp de auto waar je het meeste plezier aan beleeft in het hier en nu. Of houd lekker de auto die je hebt en maak een extra mooie reis om (meer) herinneringen te maken :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:50
Ik ben eerder conservatief op dat vlak. Allemaal leuk dat elektrisch rijden maar vooral goed voor lease rijders. Die zetten na 4 jaar simpel weer om. Die technologie gaat nog veel te snel, laat me privé nog maar wat op benzine rijden in de tussentijd.

Maar jij moet je eigen rekening maken natuurlijk. Als je toch graag elektrisch wil zou ik zeker EV3 en Skoda Elroq vergelijken. Misschien ook de Ford Explorer?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 23:21
Arjan90 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:55:
Elektrische auto's duikelen nu ook aardig in waarde, dus links of rechtsom zou ik daar echt niet op in zetten qua waardevastheid. Accutechnologie hoeft maar een enorme stap te zetten en je auto zakt in waarde.
Tja, een Tesla Model 3 die in 2019 nog 60k kostte is natuurlijk procentueel flink afgeschreven omdat een splinternieuwe nu 40k kost met vergelijkbare range.

Kijk, als in 2030 straks een Model 3 met 400km bruikbare range te koop is voor 30k, dan is het logisch dat de afschrijving op een nu nieuw aangeschafte EV zo door zou zetten.

Maar gezien inflatie bestaat en je langzamerhand letterlijk meer geldt betaalt voor een nieuwe brandstofauto dan voor een EV (welke veelal is voorzien van allerlei 'luxe' zoals een automaat, ACC en stoelverwarming) acht ik het zeer onwaarschijnlijk dat EV's nog zo sterk in prijs gaan dalen.

De angst voor 'ja maar er komen technologische ontwikkelingen aan' is natuurlijk altijd gaande. Stel je voor dat je nu nog met een Pentium 4 single core CPU zou zitten want 'straks worden processors pas echt veel beter'...
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is accutechnologie iets wat na jarenlange R&D volgt (dus je kan eigenlijk best goed zien wat eraan komt) en zijn de ontwikkelingen eigenlijk heel lineair in plaats van met grote stappen.

Kortom, twee fabels.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:04
EV hogere inruilwaarde? Haha dacht het niet. Spreek uit ervaring. Verkocht onze MG5 met 10.000€ verlies. Geen hond wilde die auto kopen. Stond nog geen 15.000 op de teller.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Richh
Ik zou met een dergelijk gebruikspatroon geen enkele reden zien om niet elektrisch te rijden. Tenzij je wekelijks naar Oost Duitsland gaat of 6x per jaar de caravan mee neemt op reis ofzo.

Je kosten per kilometer gaan fors omlaag als je kan laden tegen <30 cent per kilowatt, wat je met een eigen oprit kan doen. Een EV doet 100km rijden op 15 kilowatt wat dan dus €4,50 kost.
Gegeven dat benzine €1.80 kost en je zuinige auto 1:20 rijdt, kost 100 kilometer je dan €9. Letterlijk het dubbele.

Stel je doet 20k km per jaar, dan is dat €1.800 aan benzine ofwel €900 aan elektra. Dat is hoe de situatie nu is.

Nou gut laat de wegenbelasting dan 2 tientjes in de maand duurder zijn haha.
Overigens betaal ik voor mijn Model 3 nu €23 per maand, volgend jaar €64/mnd, wat minder is dan een benzineauto van 1251kg of zwaarder, eigenlijk is dat hele MRB argument ook gewoon onzin dus.

Maargoed, dan ben je er nog niet. Want met een dynamisch contract kan je, als je enigzins flexibel bent, makkelijk laden voor <20 cent in de zomer en <25 in de winter. Je besparing groeit daarmee natuurlijk aanzienlijk: bij 20k/jaar kom je dan op €675 aan kilometerkosten uit. Grofweg 2/3e goedkoper dan benzine.

En dan zijn we er nog steeds niet.
Heb je zonnepanelen, zoals in jouw geval, dan wordt de besparing nog aanzienlijker, want dan worden je kilometerkosten praktisch 0 in de zomermaanden. Bovendien betaal je dan geen terugleverboete: je verbruikt je stroom zelf.
En na 2027 als salderen eraf gaat, zou je anders waardeloze stroom terugleveren terwijl je er dan op kan rijden.
Essentieel hiervoor is natuurlijk wel dat je auto soms thuis staat terwijl de zon schijnt, oftewel je soms kan thuiswerken.

Vergeet niet dat eind dit jaar de accijnskorting eraf gaat en benzine dan 20 cent per liter duurder gaat worden.

Vergeet niet dat een EV geen bougies geeft, geen motorolie en bijbehorende filters, geen distributieriem, geen versnellingsbak, dat remmen vrijwel niet worden belast, etc etc...

Begrijp me goed hoor, auto's zijn altijd een slechte 'investering', doorrijden is ongetwijfeld goedkoper. Maar dat heb je volgens mij wel door :)

Maargoed elektrisch rijdt heerlijk comfortabel met one pedal driving, met een zware rechtervoet worden wellicht de banden wat duurder maar daar krijg je imho aanzienlijk meer rijplezier voor terug dan "de beleving van een benzinemotor", al helemaal als dat in feite een driecilinder torretje en een standaard gare schakelbak zou zijn.
En je hoeft nooit meer om te rijden naar een tankstation, scheelt ook nog eens tijd.

Ik zou in ieder geval echt niet weten waarom je een brandstofbak anno 2025 zou inruilen voor een 'nieuwe' brandstofbak (gegeven dat je niet in de eerstgenoemde uitzonderingen valt, je een oprit hebt en zelfs een PV overschot).

Inmiddels is er aanbod in alle soorten, maten en prijsklassen. De EV3 en Elroq zijn twee populaire opties nu, Autoweek en ANWB hebben ze onlangs op YouTube met elkaar vergeleken.

Desondanks zou ik persoonlijk ook eens een Zeekr X en een Tesla Model 3 overwegen, die laatste komt met de huidige inruilkorting onder de nieuwprijs van een (kale!) EV3 en zit qua actieradius, tech en ruimte op een hoger platform. Wel een sedan, dat moet je wel passen.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 30-07-2025 00:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-09 22:59
CryptoNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:17:
EV hogere inruilwaarde? Haha dacht het niet. Spreek uit ervaring. Verkocht onze MG5 met 10.000€ verlies. Geen hond wilde die auto kopen. Stond nog geen 15.000 op de teller.
En alle blauwe auto's zijn rammelbakken en alle rode auto's sport auto's.
(Bijna) Elke auto schijft al stevig af als je bij de dealer weg rijdt.
Volgens mij is de MG5 ook niet een heel erg populair model, dus kan mij zo voorstellen dat die meer afschrijft dan een Kia EV3 bijvoorbeeld.
Desalniettemin, je moet niet een auto kopen omdat het een goede belegging is.
EV heeft over algemeen hogere aanschafwaarde en de restwaarde zal daardoor ook wat hoger liggen.
Betekend niet dat ze dus minder afschrijven (in tegendeel denk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Waarom verkocht je hem toen dan al?
Afschrijving gaat altijd in het begin het snelst en een model dat nieuw al niet heel courant is verkoopt tweedehands ook niet.

On topic:
Je hebt genoeg stroom over om op te rijden, al zit je straks zonder salderen wel met een seizoeneffect.
Maar ook daarom juist zonde om niet op te rijden.

MRB is nu 25% van het benzinetarief bij hetzelfde gewicht en dat wordt volgend jaar 75%.
Daarna is het nog ongewis wat het überhaupt gaat worden, een eigen categorie voor EV (net als diesel en lpg) zou netter zijn.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
JurienW schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:33:
[...]

En alle blauwe auto's zijn rammelbakken en alle rode auto's sport auto's.
(Bijna) Elke auto schijft al stevig af als je bij de dealer weg rijdt.
Volgens mij is de MG5 ook niet een heel erg populair model, dus kan mij zo voorstellen dat die meer afschrijft dan een Kia EV3 bijvoorbeeld.
Desalniettemin, je moet niet een auto kopen omdat het een goede belegging is.
EV heeft over algemeen hogere aanschafwaarde en de restwaarde zal daardoor ook wat hoger liggen.
Betekend niet dat ze dus minder afschrijven (in tegendeel denk ik)
Wij hebben die auto verkocht via een EV dealer in alle merken. Wij hebben de prijs zeg 30k zon 10x moeten verlagen tot uiteindelijk 20k. Dat lag deels aan de onbekendheid van de MG5 wat gewoon een zeer prima stationwagen is, maar ook omdat er volgens die dealer ( zitten in Almere ) gewoon heel weinig interesse is vanuit de markt in EV occasion autos. Hij zal het wel weten, immers verkoopt hij ze dagelijks.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Laatst online: 01-09 22:35

ITsEZ

parttime all-rounder

CryptoNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:36:
[...]

Wij hebben die auto verkocht via een EV dealer in alle merken. Wij hebben de prijs zeg 30k zon 10x moeten verlagen tot uiteindelijk 20k. Dat lag deels aan de onbekendheid van de MG5 wat gewoon een zeer prima stationwagen is, maar ook omdat er volgens die dealer ( zitten in Almere ) gewoon heel weinig interesse is vanuit de markt in EV occasion autos. Hij zal het wel weten, immers verkoopt hij ze dagelijks.
MG’s schrijven af als een gek omdat ze een slechte reputatie hebben en je voor iedere reparatie een half jaar kan wachten op Van Mossel.

Overigens schrijven alle EV’s snel af, maar de nieuwe KIA’s lijken een uitzondering te zijn gezien de kwaliteit en 10 jaar garantie. Kijk maar wat een EV6 nog doet, amper te vinden onder de 30k

What you see is always what you get.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
ITsEZ schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:40:
[...]

MG’s schrijven af als een gek omdat ze een slechte reputatie hebben en je voor iedere reparatie een half jaar kan wachten op Van Mossel.

Overigens schrijven alle EV’s snel af, maar de nieuwe KIA’s lijken een uitzondering te zijn gezien de kwaliteit en 10 jaar garantie. Kijk maar wat een EV6 nog doet, amper te vinden onder de 30k
V Mossel daar schrok ik van. Belachelijke lange wachttijden inderdaad, maar dat geldt voor alle merken die zij voeren hoor. Te bizar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Puppetmaster schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:35:
MRB is nu 25% van het benzinetarief bij hetzelfde gewicht en dat wordt volgend jaar 75%.
Daarna is het nog ongewis wat het überhaupt gaat worden, een eigen categorie voor EV (net als diesel en lpg) zou netter zijn.
Dat is aangepast naar 70% tot 2029 en 75% in 2030.
https://www.anwb.nl/auto/...elasting-elektrische-auto

Daarna is het inderdaad nog onduidelijk wat de politiek wil. En daarmee een volgend kabinet. Koffiedik kijken.
Natuurlijk de kilometerheffing is al genoemd. Er is ook al eens geopperd om gewicht helemaal los te laten en te kijken naar afmetingen van auto's. Wat overigens ook een achterlijk concept is maar vooruit :).

Goed om te realiseren dat helemaal nergens in de hele EU, er een houderschapsbelasting bestaat op basis van gewicht. Voor fabrikanten is ons kikkerlandje niet enorm belangrijk dus gewicht doet er voor hen niet zo toe, wat keuzes voor de consument bemoeilijkt. Een ander model in stand houden remt innovatie en dus is het niet gek dat men van gewicht af wil als graadmeter.

Het is bovenal natuurlijk ook heel raar dat je tarieven tussen personenauto's van 1.000kg en 2.000kg, 400% doet verschillen. Terwijl een vrachtwagen van 20.000kg oftwel 10x zo zwaar, minder belast dan Jan Modaal in zn Golfje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
CryptoNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:36:
omdat er volgens die dealer ( zitten in Almere ) gewoon heel weinig interesse is vanuit de markt in EV occasion autos. Hij zal het wel weten, immers verkoopt hij ze dagelijks.
Ik heb nog nooit van een autoverkoper gehoord dat de auto die ik inruilde, in trek was. Ook niet bij benzine auto's.

En als ik een auto wou kopen van een autodealer, ook bij de 2 EV's die ik heb gekocht, waren er altijd 'meer mensen met interesse dus als ik hem echt wou hebben dan moest ik er snel bij zijn'.

Die gasten doen alles om zichzelf een betere onderhandelingspositie toe te eigenen.

Kan best zijn dat ze soms de waarheid spreken natuurlijk, maar ik zou echt niet zulke conclusies trekken op basis van wat een autoverkoper beweert haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:09:
[...]

Ik heb nog nooit van een autoverkoper gehoord dat de auto die ik inruilde, in trek was. Ook niet bij benzine auto's.

En als ik een auto wou kopen van een autodealer, ook bij de 2 EV's die ik heb gekocht, waren er altijd 'meer mensen met interesse dus als ik hem echt wou hebben dan moest ik er snel bij zijn'.

Die gasten doen alles om zichzelf een betere onderhandelingspositie toe te eigenen.

Kan best zijn dat ze soms de waarheid spreken natuurlijk, maar ik zou echt niet zulke conclusies trekken op basis van wat een autoverkoper beweert haha.
Ik heb wel vaker autos gekocht en verkocht. Deze stond echt maanden te koop. Mijn Audi hybride was binnen 3 dagen verkocht. Hij had ook een berg Tesla autos staan niet te geloven. Was voor dat Trump aan de macht kwam trouwens.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
CryptoNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:13:
[...]

Ik heb wel vaker autos gekocht en verkocht. Deze stond echt maanden te koop. Mijn Audi hybride was binnen 3 dagen verkocht. Hij had ook een berg Tesla autos staan niet te geloven. Was voor dat Trump aan de macht kwam trouwens.
Dat er bakken met Tesla occasions zijn weet iedereen wel omdat ze allemaal uit de lease zijn gekomen vorig jaar. Was een paar jaar geleden ook zo met Golf GTE's, Outlanders en iets daarvoor weer met spaardiesels zoals de 308sw en diesel Clio's.

Wat blijkt: als er in een paar maanden tijd 40.000 dezelfde occasions op de markt komen, dan kan het misschien iets langer duren voordat je door je voorraad heen bent.

Resteert wel een prima deal voor de occasionkoper :)

Al met al een zeer slechte graadmeter om alle EV's over 1 kam te scheren. Precies een Golf 8 GTE schrijft nu helemaal niet meer zo veel af, bijvoorbeeld. En een 308 of Clio wordt nu helemaal niet meer bestempeld als 'schrijft snel af'.

Verder is het denk ik ook niet een verrassing dat een relatief onbekend model van een relatief onbekend merk met weinig 'dealers' (die ook nog eens matig beoordeeld worden) welke qua specs veelal niet kan winnen van een Model 3 LR, die massaal voor duizenden euro's goedkoper worden aangeboden... Niet heel erg in trek is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:51
Precies, jouw koper heeft dus geprofiteerd van lage aanschafwaarde.

Met huidge occasionprijzen zou je wel gek zijn om nieuw te overwegen.

Het is een gekke markt met EV's, ik heb eerst 7 jaar praktisch zonder afschrijving gereden (werd even zelfs meer waard) en daarna plotseling 40% in 2 jaar.

2-4 jaar geleden was achteraf dus een slecht moment om te kopen. Ik durf in te schatten dat nu een relatief goed moment is (voor occasion).

Hoge afschrijving uit het verleden gebruiken als argument tegen aanschaf is de wereld op zijn kop.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 30-07-2025 07:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex86
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 15:11
Terug naar de originele vraag.....

Als je graag een nieuwe wil kopen (soms ben je er gewoon aan toe) zou ik gewoon beginnen om proefrit te plannen bij de Kia dealer voor bv. EV3,6 of 9, Prima auto. Het moet wel lekker zitten, probeer vooral ook de andere! Het blijft een smaakkwestie.

Ik vind elektrisch rijden gewoon erg fijn maar ook dat is een smaakkwestie.

Veel succes en plezier!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Super alle reacties te lezen, dank voor het meedenken!

Ik zal er hier eens op hameren dat in onze situatie een EV een betere aanschaf is dan een benzine auto en de proefrit met de Puma cancellen. We weten overigens al hoe die rijdt, we hebben al eens een proefrit gehad lang geleden.

We hebben nu een vast energiecontract afgesloten voor 26 cent per kWh dus dat is een prima prijs om te laden. Wellicht vanaf 2027 dynamisch, maar dat terzijde.

Een occasion is ook zeker een optie, alleen zie ik daar geen geweldige modellen in. Een Tesla komt er hier niet in, een Skoda zou zeker kunnen. Maar een EV3 ziet er gelikt uit en heeft veel opties standaard aan boord. Dat maakt het lastig.

Morgen eerst een proefrit in een EV3 maken en het gevoel van elektrisch rijden krijgen. Dat kan ook nog doorslaggevend zijn.

De restwaarde is eigenlijk minder belangrijk, we zouden ook nog voor een lease constructie kunnen kijken in plaats van in een keer 35k aftikken. Genoeg opties!

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-08 16:17
Veel plezier met je EV :+ (zo fijn vinden wij het rijden)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:08
Puur financieel gezien kun je de Fiësta het beste blijven rijden, die gaat nog wel probleemloos een tijdje mee. Distributieriem vervangen is niet goedkoop (wel nodig!) maar dan kan die ook weer jaren mee.
Maar een nieuwe auto is natuurlijk ook heel fijn! Inruiltechnisch maakt het weinig uit of je een benzine of ev inruilt, daar zou ik niet naar kijken.
Als je weinig rijdt dan zullen de kosten ook weinig uitmaken. Okay als je een laadpaal hebt met zonnepanelen zou je voordelig kunnen rijden maar de stroom die in je auto gaat zou anders in je huis gaan (WP) dus moet je toch weer (dure) stroom gaan inkopen.
Ik zou gewoon de auto kopen die jou het meeste aanstaat en waar jij denkt het meeste rijplezier van te gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
vogelmans schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:40:
Okay als je een laadpaal hebt met zonnepanelen zou je voordelig kunnen rijden maar de stroom die in je auto gaat zou anders in je huis gaan (WP) dus moet je toch weer (dure) stroom gaan inkopen.
Hij geeft aan een overschot te hebben van 2200kWh op jaarbasis, dan neem ik aan dat het verbruik van de WP er al af is. :)

Dat is imo wel een van de betere argumenten om EV te gaan rijden.
Naast het comfort en de noodzaak van de transitie. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:52
Moet hij nog wel dat overschot in de auto krijgen. Wordt lastig als de auto overdag niet thuis is bijvoorbeeld. En in de zomer laden voor de winter gaat ook niet. Maw een overschot zegt post-salderen niet zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Laatst online: 01-09 22:59
Puppetmaster schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Hij geeft aan een overschot te hebben van 2200kWh op jaarbasis, dan neem ik aan dat het verbruik van de WP er al af is. :)

Dat is imo wel een van de betere argumenten om EV te gaan rijden.
Naast het comfort en de noodzaak van de transitie. ;)
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je natuurlijk niet die 2200kWh 1 op 1 in je auto kan krijgen.
Kan met slim laden wel het maximale er uit proberen te halen maar er zijn genoeg factoren waardoor dat niet mogelijk is.
  • het is zonnig maar je bent niet thuis of auto is al vol
  • overschot van panelen is te weinig om auto op minimaal vermogen mee te laden (dus gebruik van net)
  • komt 's avonds met lege accu thuis en volgende dag moet je weer weg
  • bewolkte dag waarbij je toch meer van het net verbruikt
Probeer zelf er echt rekening mee te houden maar en heb best een tijdje 5kW opbrengst op een dag, maar puur laden met zonne-energie is een utopie.
Alsnog, elke kilowatt die de auto in gaat en niet het net op gaat kost mij dus nog geen 15 cent. Veel goedkoper (los van dynamisch contract en geld krijgen) kan je niet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:20

Punkrocker

Mostly harmless

THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:22:
Leuk vraagstuk: op zoek naar een opvolger voor onze Fiesta Titanium uit 2017 met 106.000 km op de teller. Fantastische auto, heeft ons nooit in de steek gelaten en qua onderhoud nog steeds geen kosten. We rijden zo’n 15.000 km per jaar.

Maar we willen de auto inruilen nu hij nog wat waard is en zitten in dubio of we nu voor EV gaan of een Mild Hybride. We hebben een eigen oprit, vorige bewoners hadden een laadpaal, dus voorbereidingen zijn gedaan en hebben alleen een laadpaal nodig. We hebben per jaar zo’n 2.200 kWh overschot dat we terugleveren aan het net na saldering.

Voordeel benzine: een mooie Ford Puma ST-Line X van dit jaar. Kunnen we weer even een jaar of 8 mee verder. Maar wat is t.z.t. nog de restwaarde? We tanken nu voor 80 euro de auto vol met E5 en rijden tot 800 km. Lagere aanschafkosten.

Voordeel EV: betere en duurzamere aanschaf, overschot bruikbaar voor laden, inruilwaarde waarschijnlijk hoger. Mooie Kia EV3 gezien. :)

Tips zijn welkom!
OT:
De vorige bewoners hebben de laadpaal meegenomen?!
Mag dat wel?

Zelf rij ik nu al ruim 21 jaar in dezelfde 23 jaar oude auto. Afschrijving is nul euro per jaar :+

Maar de volgende wordt zeker weten een EV.
Duurzamer en goedkoper.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:36
THE_BASE schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:09:
Een occasion is ook zeker een optie, alleen zie ik daar geen geweldige modellen in. Een Tesla komt er hier niet in, een Skoda zou zeker kunnen. Maar een EV3 ziet er gelikt uit en heeft veel opties standaard aan boord. Dat maakt het lastig.
Wij zaten de afgelopen maanden met hetzelfde idee. Hebben de EV3, Elroq en de BYD atto 3 proefgereden. Alle drie vergelijkbare auto's, hoewel je bij de KIA en de Skoda voor een grotere accu kunt kiezen. De BYD is standaard het meest compleet uitgerust.

Maar uiteindelijk komt er hier een occasion model 3.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donkerlicht
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:53
Punkrocker schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:16:
[...]

OT:
De vorige bewoners hebben de laadpaal meegenomen?!
Mag dat wel?
Waarom zou dat niet mogen? Het is toch net de afspraken die je maakt wat er achter dient te blijven en wat er wordt meegenomen?

Overigens hebben wij hier eenzelfde situatie. Vorige bewoners hadden een elektrische auto en een laadpaal aan de oprit. Na drie jaren zijn ze gestopt met elektrisch rijden en hebben de laadpaal laten weghalen. De aansluiting hiervoor, zowel in de grond als de meterkast, zit er nog steeds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als we het over autowaarde hebben kun je met flinke afstand beter je huidige auto blijven rijden. Een nieuwe(re) auto zakt zoveel sneller in waarde dat je meteen een hele hoop geld weggooit, het feit dat je auto nu wat meer inruilwaarde heeft weegt echt niet op tegen het snellere waardeverlies van wat je terugkoopt.

Gezien je overschot kan het interessant zijn om een EV te rijden, maar houd ook rekening met dat salderen weg gaat vallen. Dan zou je al moeten gaan laden wanneer de zon schijnt, en dus niet 's avonds en 's nachts. Ik zou eerst je overschot buiten beschouwing laten en kijken of het in de basis interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:20

Punkrocker

Mostly harmless

donkerlicht schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:27:
[...]

Waarom zou dat niet mogen? Het is toch net de afspraken die je maakt wat er achter dient te blijven en wat er wordt meegenomen?

Overigens hebben wij hier eenzelfde situatie. Vorige bewoners hadden een elektrische auto en een laadpaal aan de oprit. Na drie jaren zijn ze gestopt met elektrisch rijden en hebben de laadpaal laten weghalen. De aansluiting hiervoor, zowel in de grond als de meterkast, zit er nog steeds.
OK, als dat zo afgesproken is dan kan dat.
Of zoals het bij jullie gegaan is snap ik het ook.

Ik was te snel met reageren.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels, na een nachtje slapen, in elk geval besloten eens een proefrit te gaan maken in een EV. We hebben hier ooit gezegd dat we nooit meer een splinternieuwe auto kopen, dat was die Fiesta destijds. Dus die Puma is geen optie, maar de EV3 eigenlijk nu ook niet.

Dus we gaan morgen even langs wat dealers en ook de Skoda Enyaq gaan we bekijken, dat zou dan een occasion zijn.

Alhoewel de Fiesta in de basis nog goed is, vind ik het prettiger een SUV te rijden en kunnen we ook genieten van een nieuwe auto. We hebben hier weinig hobby’s, een prachtig huis dat af is en spaargeld. Soms moet je niet nadenken, maar doen. Alleen zit je dan in een emoflow en niet rationeel. :)

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
JurienW schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je natuurlijk niet die 2200kWh 1 op 1 in je auto kan krijgen.
Kan met slim laden wel het maximale er uit proberen te halen maar er zijn genoeg factoren waardoor dat niet mogelijk is.
Klopt, al kan je de komende 1,5j nog salderen en dus wel (administratief) 100% in de auto krijgen.
Voor 2027 wil je met zoveel overproductie toch al wel maatregelen treffen lijkt me?
Thuisaccu, slimladen/-verbruiken, enz.
Ook dan helpt een EV je zelfverbruik te verhogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:54:
Inmiddels, na een nachtje slapen, in elk geval besloten eens een proefrit te gaan maken in een EV. We hebben hier ooit gezegd dat we nooit meer een splinternieuwe auto kopen, dat was die Fiesta destijds. Dus die Puma is geen optie, maar de EV3 eigenlijk nu ook niet.

Dus we gaan morgen even langs wat dealers en ook de Skoda Enyaq gaan we bekijken, dat zou dan een occasion zijn.

Alhoewel de Fiesta in de basis nog goed is, vind ik het prettiger een SUV te rijden en kunnen we ook genieten van een nieuwe auto. We hebben hier weinig hobby’s, een prachtig huis dat af is en spaargeld. Soms moet je niet nadenken, maar doen....
Bij het kiezen van een auto is het de vraag wat de grootste rol in je beslissing speelt: uiterlijk, kosten, imago, praktisch nut, rijgedrag, iets anders? Want afhankelijk daarvan krijg je andere antwoorden. Dit soort beslissingen kun je immers met je hart of je verstand nemen (of met een combinatie van die twee).

Hier op GoT gaat het al snel naar het verstand met discussies over hoe groot de kofferbak is en hoeveel de kilometerkosten zijn van de verschillende auto's. Dergelijke praktische en cijfermatige argumenten worden hier als waardevoller gezien dan dat je een auto gewoon mooi vindt. Je zit hier dus op dat gebied wel een beetje in een bubbel. Wat wel goed kan hier is het ophalen van aandachtspunten. Je hebt het over 'we' en ik ga er gemakshalve van uit dat je dan refereert aan een vrouw en ik ga ook even met een stereotype strooien: laat haar ditzelfde op het Viva forum posten en geniet van de verschillende soort reacties ;)
...Alleen zit je dan in een emoflow en niet rationeel. :)
Het woord 'alleen' is een goed voorbeeld van hoe je al verwacht hoe de emotionele argumenten hier worden gezien. Maar emotionele aspecten zijn niet fout. Iedereen is anders en aangezien jij de auto koopt en rijdt kun je alleen zelf bepalen of een argument waarde voor je heeft. Kortom: luister naar je hart, dat klopt altijd ;)

En even inhoudelijk: een EV is anders rijden en voor sec je dagelijks vervoer vind ik het een verbetering in vergelijking met mijn oude eco dieseltje. Maar.......Qua emotie is het, voor mij dan in vergelijking met mijn hobby auto, een stap terug. Geen geluid, geen rofffel, geen minder mechanische techniek. Het is als het vergelijken van een quartz met een mechanisch horloge. Die eerste is efficiënt, nauwkeurig, goedkoop in onderhoud, maar je hebt niet de 'beleving' van een mechanisch horloge. Als je simpelweg de tijd wil weten dan is die quartz dan ook een logische keuze. Want in die prijsrange heb je niet echt aansprekende mechanische horloges.

Zo zie ik het ook met auto's: als gebruiksvoorwerp is een EV heel fijn, maar als je meer te besteden hebt dan geven auto's met een potente (minimaal zes cilinders) verbrandingsmotor en een goede wegligging je wel een grijns van oor tot oor. Als het je puur om acceleratie gaat is EV dan wel weer een goede. Maar goed, dan kom ik weer terug op waar ik mee begon: wat vind je belangrijk in je keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:22

Cybje

First Post!

Roenie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:25:
[...]
En even inhoudelijk: een EV is anders rijden en voor sec je dagelijks vervoer vind ik het een verbetering in vergelijking met mijn oude eco dieseltje. Maar.......Qua emotie is het, voor mij dan in vergelijking met mijn hobby auto, een stap terug. Geen geluid, geen rofffel, geen mechanische techniek. Het is als het vergelijken van een quartz met een mechanisch horloge. Die eerste is efficiënt, nauwkeurig, goedkoop in onderhoud, maar je hebt niet de 'beleving' van een mechanisch horloge. Als je simpelweg de tijd wil weten dan is die quartz dan ook een logische keuze. Want in die prijsrange heb je niet echt aansprekende mechanische horloges.
Dit is persoonlijk (zoals je zelf al aangeeft), maar ik snap nooit helemaal dat mensen zeggen dat er geen mechanische techniek is. Want die is er wel gewoon, o.a. in de vorm van elektromotoren, een versnellingsbak/eindoverbrenging, differentieel, remmerij, etc.

Daarnaast zit beleving tussen de oren. Ik vind de beleving van een elektrische auto juist gaaf. De directe reactie op het gaspedaal (wattpedaal?) bij zowel accelereren als decelereren geeft gewoon een ongekend gevoel van controle over de auto. Behalve dan bij sommige elektrische auto's waarbij ze het gedrag van een brandstofmotor proberen na te bootsen en een soort artificiële vertraging in de reactie inbouwen. Die keus heb ik nooit zo begrepen, want help je juist een groot voordeel van elektrisch rijden om zeep.

Bij mijzelf zit ook wel enige passie voor elektrotechniek. Ik had dat vroeger al met kleine elektromotoren, zoals van modeltreinen. Het is gewoon leuk speelgoed, ook om aan te knutselen. Maar het rare is dat veel mensen het geen probleem vinden om een brandstofmotor te reviseren, maar een elektromotor ineens een ingewikkeld object is. En veel mensen lijken dus ook te uiten dat er geen passie zit in elektromotoren. Het is natuurlijk een andere vorm van techniek, maar het is nog steeds techniek.

Neem me niet verkeerd, ik ben ook dol op rijden op brandstof, heb er nog steeds een brandstofauto naast (Abarth 124 Spider). Maar om te zeggen dat er geen mechanica en beleving is bij EV's, vind ik overdreven.

Anyway, beetje off-topic voor deze discussie. Wat ik zou doen als ik TS was, is gewoon m'n hart volgen en dus emotie prioriteit geven boven een rationele keuze. Uiteindelijk moet je doen wat je blij maakt en als je het je kunt veroorloven, is het echt niet erg om geld te stoppen in een auto die jou blij maakt. En de balans tussen emotie en ratio kun je natuurlijk zelf bepalen, want er zit wel verschil in betrouwbaarheid tussen diverse modellen. Ik vind zelf een EV als dagelijkse auto en vakantie auto erg fijn in elk geval. Je vertrekt thuis altijd met een volle accu en laden onderweg is goed te doen. Een brandstofauto is voor mij voornamelijk nog speelgoed, maar dat is ook leuk natuurlijk :)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Cybje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:40:
[...]

Dit is persoonlijk (zoals je zelf al aangeeft), maar ik snap nooit helemaal dat mensen zeggen dat er geen mechanische techniek is. Want die is er wel gewoon, o.a. in de vorm van elektromotoren, een versnellingsbak/eindoverbrenging, differentieel, remmerij, etc.

Daarnaast zit beleving tussen de oren. Ik vind de beleving van een elektrische auto juist gaaf. De directe reactie op het gaspedaal (wattpedaal?) bij zowel accelereren als decelereren geeft gewoon een ongekend gevoel van controle over de auto. Behalve dan bij sommige elektrische auto's waarbij ze het gedrag van een brandstofmotor proberen na te bootsen en een soort artificiële vertraging in de reactie inbouwen. Die keus heb ik nooit zo begrepen, want help je juist een groot voordeel van elektrisch rijden om zeep.

Bij mijzelf zit ook wel enige passie voor elektrotechniek. Ik had dat vroeger al met kleine elektromotoren, zoals van modeltreinen. Het is gewoon leuk speelgoed, ook om aan te knutselen. Maar het rare is dat veel mensen het geen probleem vinden om een brandstofmotor te reviseren, maar een elektromotor ineens een ingewikkeld object is. En veel mensen lijken dus ook te uiten dat er geen passie zit in elektromotoren. Het is natuurlijk een andere vorm van techniek, maar het is nog steeds techniek.

Neem me niet verkeerd, ik ben ook dol op rijden op brandstof, heb er nog steeds een brandstofauto naast (Abarth 124 Spider). Maar om te zeggen dat er geen mechanica en beleving is bij EV's, vind ik overdreven.

Anyway, beetje off-topic voor deze discussie. Wat ik zou doen als ik TS was, is gewoon m'n hart volgen en dus emotie prioriteit geven boven een rationele keuze. Uiteindelijk moet je doen wat je blij maakt en als je het je kunt veroorloven, is het echt niet erg om geld te stoppen in een auto die jou blij maakt. En de balans tussen emotie en ratio kun je natuurlijk zelf bepalen, want er zit wel verschil in betrouwbaarheid tussen diverse modellen. Ik vind zelf een EV als dagelijkse auto en vakantie auto erg fijn in elk geval. Je vertrekt thuis altijd met een volle accu en laden onderweg is goed te doen. Een brandstofauto is voor mij voornamelijk nog speelgoed, maar dat is ook leuk natuurlijk :)
offtopic:
Voor mij gaat het om de mate waarin mechanica gebruikt wordt en dat is bij eenEV minder dan bij een verbrandingsmotor. Een quartz horloge heeft ook mechanica in zich, want de wijzer moeten nu eenmaal draaien, maar heel veel minder dan een mechanisch horloge en die eerste is voor mij dan ook minder interessant. Ik heb het woord 'geen' dan ook vervangen met ' minder'. Maar zoals gezegd: het is persoonlijk waar je de grens legt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:05
Hmm, volgens mij weet je het antwoord al: Je wilt een nieuwe auto, punt. Rationeel? Hmm, hobby?

Een SUV rijdt lekkerder... Hmm, ik zou de onze zo weer omruilen voor een Octavia maar ik beslis niet alleen.

Oude auto en waarde hebben? Een zuinige benzine van 7-8 jaar oud ga je jaarlijks niet zoveel meer op afschrijven. Onze auto's gingen allemaal zo'n 17-18 jaar mee voor we er zelf genoeg van hadden (op 1 na die na 18 jaar kuren kreeg). Opbrengst was na die tijd minimaal maar zeker de laatste jaren werd er jaarlijks 0 euro afgeschreven. Je weet wat je hebt, niet wat je krijgt.

Als je een niet emotionele reden EN t geld er voor over hebt: koop een nieuwe EV of benzine. Heb je wel een emotionele reden dan is elk advies overbodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:02
@THE_BASE misschien beetje onbeleefd, maar stel dat je je auto in mag ruilen, laat eens weten hoeveel je ervoor krijgt. (Broer zoekt auto met +- 100k op teller van minder dan 10 jaar oud).

Op zich denk ik dat dealer redelijk wat inruilwaarde geeft, omdat ze anders korting geven op nieuwe autos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:04
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Klopt, geen reden dat de auto aan vervanging toe is of betrouwbaar wordt. Dealer zei dat de distributieriem er aan zit te komen, geen idee of dat waarheid is.

We hebben wat spaargeld ‘over’.
Dat is waar. De richtlijn 10 jaar of 200.000km is naar beneden bijgesteld. Het is nu 8 jaar of 180.000km.
Als het de 1.0 betreft trouwens.
Als je het laat doen, doe gelijk beide riemen. De oliepomp heeft zijn eigen riem die ook in de olie zijn werk doet. Een vrije garage vraagt er rond 1100 voor. Ford ruim boven de 2000.

----

En let op met Van Mossel. 5 jaar terug een 3 tal dealers bezocht. Alle 3 probeerden mij een defecte auto te verkopen. Blauwe rook uit de uitlaat en al. Beschamend.

----

On topic. Zelf zou ik nu voor een elektrische auto kiezen als ik een oprit had. Ik rij gemiddeld 550km per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:45:
@THE_BASE misschien beetje onbeleefd, maar stel dat je je auto in mag ruilen, laat eens weten hoeveel je ervoor krijgt. (Broer zoekt auto met +- 100k op teller van minder dan 10 jaar oud).

Op zich denk ik dat dealer redelijk wat inruilwaarde geeft, omdat ze anders korting geven op nieuwe autos.
Geen onbeleefde vraag: we hebben een voorstel van 7.500 euro voor een EcoBoost 1.0L Titanium die ik getuned heb naar 145pk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Je hebt het over 'we' en ik ga er gemakshalve van uit dat je dan refereert aan een vrouw en ik ga ook even met een stereotype strooien: laat haar ditzelfde op het Viva forum posten en geniet van de verschillende soort reacties ;)
Wederhelft is man, net als ik. :+ Maar je hebt wel een punt dat mij de auto heel erg boeit, maar dat het hem totaal niet interesseert. Ding moet er leuk uit zien en rijden, punt. Voor mij speelt veel een rol, de Fiesta was nog best een snelle keuze destijds.

We nijgen nu naar een EV, enerzijds vanwege de oprit en laadpaalmogelijkheid, anderzijds vanwege de duurzaamheid en de voordelige kosten per kilometer. Benzine zouden we alleen doen als we heel graag die Ford Puma willen, ik zou niet eens kijken naar andere benzine-auto's, vind het gewoon een sportief dingetje met een net interieur en Ford voelt voor ons vertrouwd en betrouwbaar.

Morgen doen we een rondje auto's en kijken wel hoe we er dan in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hijdaar95 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:17:
[...]

Dat is waar. De richtlijn 10 jaar of 200.000km is naar beneden bijgesteld. Het is nu 8 jaar of 180.000km.
Als het de 1.0 betreft trouwens.
Als je het laat doen, doe gelijk beide riemen. De oliepomp heeft zijn eigen riem die ook in de olie zijn werk doet. Een vrije garage vraagt er rond 1100 voor. Ford ruim boven de 2000.
Dan zit het bij de volgende beurt in maart er aan te komen, want de auto is morgen jarig en wordt 8 jaar. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:26
THE_BASE schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:29:
[...]

We nijgen nu naar een EV, enerzijds vanwege de oprit en laadpaalmogelijkheid, anderzijds vanwege de duurzaamheid en de voordelige kosten per kilometer. Benzine zouden we alleen doen als we heel graag die Ford Puma willen, ik zou niet eens kijken naar andere benzine-auto's, vind het gewoon een sportief dingetje met een net interieur en Ford voelt voor ons vertrouwd en betrouwbaar.

Morgen doen we een rondje auto's en kijken wel hoe we er dan in staan.
Ik vind een Puma met de 1.0 EcoBoom in combinatie met betrouwbaar altijd een vreemde combinatie, maar dat zal misschien mijn vooringenomenheid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Anton2610 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:31:
[...]

Ik vind een Puma met de 1.0 EcoBoom in combinatie met betrouwbaar altijd een vreemde combinatie, maar dat zal misschien mijn vooringenomenheid zijn.
Een Ford 1.0 EcoBoost motor is toch echt een bewezen betrouwbare drie-cilinder. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-08 10:28
Persoonlijk zou ik die Fiesta oprijden. 100K op de teller is peanuts en 2017 is redelijk recent. Heb zelf onlangs m’n Kia ingeruild met 350K op de teller.
Zelf heb ik voor een benzine auto gekozen. Heb genoeg spookverhalen gehoord en gezien van elektrische auto’s die spontaan in de fik vliegen en ook qua straling is het gewoon een magnetron op wieltjes. Maar goed, het rijd wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:46:
@Verwijderd, auto's halen in Nederland de 20 jaar, dus met 8 zit je nog niet eens op de helft. Dat noem ik dus niet "oud".

Maar ik zou nu ook zeker naar elektrisch kijken ja, als je iets anders wilt.
Welke auto is dat dan, zonder dat er inmiddels al een fortuin in is gestoken of waar niet al de nodige onderdelen aan versleten of vervangen zijn?

Gemiddeld worden auto’s in Nederland zo’n 10 tot 12 jaar oud. Natuurlijk zijn er uitschieters die 20 jaar of ouder worden, maar in veel van die gevallen is er in de tussentijd door meerdere eigenaren flink wat geld in gestoken. Vaak genoeg om er een andere, jongere auto van te kunnen kopen.

Ik ken zelf ook iemand die bewust in oude auto’s rijdt, maar dan wel klaagt dat het APK-keuringsstation "te streng" zou zijn. Terwijl die keurmeesters gewoon de regels volgen zoals ze bedoeld zijn en er weinig belang bij hebben om onnodig af te keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:54
Die Ford 1.0 Ecoboost hebben een wet belt, oftewel een distriebutieriem die in de olie draait.
En net als bij de Stellantis (Peugeot, Opel, etc) motoren geeft dat problemen.

Riemen die uit elkaar vallen door de olie, dat kan je motor om zeep helpen doordat er tanden missen en de timing verloopt, en die lossen tanden komen in de olie pickup. Waarna de motor sterft door tekort aan smering.

Als je elektrisch gaat kijken, misschien nog een paar suggesties om op de shortlist te zetten:

Tweedehands zou de Renault Megane E-Tech interessant kunnen zijn.
Nieuw de Renault 4 E-Tech misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:05
Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:36:
[...]

Welke auto is dat dan, zonder dat er inmiddels al een fortuin in is gestoken of waar niet al de nodige onderdelen aan versleten of vervangen zijn?

Gemiddeld worden auto’s in Nederland zo’n 10 tot 12 jaar oud. Natuurlijk zijn er uitschieters die 20 jaar of ouder worden, maar in veel van die gevallen is er in de tussentijd door meerdere eigenaren flink wat geld in gestoken. Vaak genoeg om er een andere, jongere auto van te kunnen kopen.

Ik ken zelf ook iemand die bewust in oude auto’s rijdt, maar dan wel klaagt dat het APK-keuringsstation "te streng" zou zijn. Terwijl die keurmeesters gewoon de regels volgen zoals ze bedoeld zijn en er weinig belang bij hebben om onnodig af te keuren.
Mazda, Honda, Toyota, en nog een paar. Onze auto's halen de 16-18 jaar met kilometerstanden tot 500K. De Japanse merken tegen minder kosten dan de Europeese, maar ook die vallen niet tegen MITS je er normaal onderhoud aan laat plegen. De grootste kostenpost: banden en tegenwoordig ook olie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
[...]

Volgens mij heb jij je feiten niet helemaal scherp want je hebt het over de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark (11.4 jaar namelijk). Als een Nederlandse auto wordt afgedankt is hij bijna 20 jaar.. ;)

Overigens stijgen de leeftijden van auto's nog verder omdat de kwaliteit (ondanks meningen op borrels/feesten en tweakers fora daar anders over lijken te denken) van auto's steeds beter wordt d:)b

Bron: Alle auto sites die cijfers van 2024 publiceren en vanmorgen een uitgebreid item op BNR (welke ik zat te luister in mijn 'oude Volvo' V40 T4 uit 2014 -> dealer onderhouden en zulks.. *O* ).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DedSec85 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:09:
Heb genoeg spookverhalen gehoord en gezien van elektrische auto’s die spontaan in de fik vliegen en ook qua straling is het gewoon een magnetron op wieltjes.
God, dit soort matige "dat hebt ik op feesboek gelezen" posts over elektrische auto's krijg ik toch een partij jeuk van. Reageer dan gewoon niet.

@THE_BASE Uiteindelijk valt en staat alles met de hoeveelheid emotie die je in de beslisboom wil mengen. Je kunt met de post van @Richh en wat gezond verstand + Google prima alle variabelen op een rijtje zetten en een overzicht maken van de kosten. Reken qua restwaarde eerst voor de vorm met 0 of op z'n minst heel pessimistisch. Dan kun je daarna altijd met de knoppen spelen en wat emotie erin mixen. :)

Elektrisch rijden is inmiddels volwassen genoeg, betrouwbaarheid is echt geen groter issue meer dan bij een benzinevariant. Je kan wel altijd geluk of pech hebben, maar dat valt niet in te calculeren. Succes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
DedSec85 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:09:
Heb genoeg spookverhalen gehoord en gezien van elektrische auto’s die spontaan in de fik vliegen en ook qua straling is het gewoon een magnetron op wieltjes.
Dat dit soort onzin op NuJij staat, daar kunnen we weinig aan doen, maar dit soort onderbuik / fake news onzin, lijkt me niet passend op Tweakers.
Fatsoenlijke bronvermelding lijkt me een goed plan.

Wat betreft straling, vermoed ik niet dat je weet hoe een magnetron werkt en/of wat straling nou eigenlijk precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 23:53
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 00:09:
[...]

Leuk verhaal maar volgens een nieuws bericht op telegraaf vandaag is het aandeel EV's op de occasion markt maar een paar procent:

"Nederland is altijd al een occasionland geweest, maar dit jaar kiezen particulieren nog vaker voor een gebruikte auto. Dit zijn in 95 procent van de gevallen benzineauto’s, diesels of hybrides. En die komen regelmatig ook uit het buitenland.” "

https://www.telegraaf.nl/...p-automarkt/80713657.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
...Gemiddeld worden auto’s in Nederland zo’n 10 tot 12 jaar oud....
Ik vermoed dat je per ongeluk cijfers uit de jaren 70-80 hebt gezien ;)

Kijktip: het item "Wrak van de weg" uit het programma Kieskeurig uit die periode. Hier en daar wat aangedikt, bijvoorbeeld in die aflevering met een gare crèmekleurige Peugeot 304, maar toch. De allercharmantste bestuurster daarvan maakte het overigens helemaal waard om die uitzending nog eens te bekijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Nopheros schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Leuk verhaal maar volgens een nieuw bericht op telegraaf vandaag is het aandeel EV's op de occasion markt maar een paar procent:

"Nederland is altijd al een occasionland geweest, maar dit jaar kiezen particulieren nog vaker voor een gebruikte auto. Dit zijn in 95 procent van de gevallen benzineauto’s, diesels of hybrides. En die komen regelmatig ook uit het buitenland.” "

https://www.telegraaf.nl/...p-automarkt/80713657.html
Een groot deel van Nederland is oud en heeft koudwatervrees, en laat dat nou precies de Telegraaf-doelgroep zijn :)
Desondanks vind ik De Telegraaf in ieder geval al een betere bron dan een N=1 autoverkoper.

Dat "verdwenen voordeel" is natuurlijk deels waar, maar mocht het bij je gebruik passen, dan resteert er nog bijzonder veel voordeel. Alleen maar mooi dat de subsidies niet nodig zijn, toch?

Het is natuurlijk ook logisch dat wanneer het gros van de occasions in West-Europa op benzine rijdt, dat de occasionmarkt daar ook voor het grootste deel uit bestaat.
Verder kan het natuurlijk best zo zijn dat slechts 5% van de markt uit een brandstofsoort bestaat, maar dat specifieke modellen binnen die 5% wél populairder zijn dan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-09 23:53
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Een groot deel van Nederland is oud en heeft koudwatervrees, en laat dat nou precies de Telegraaf-doelgroep zijn :)
Desondanks vind ik De Telegraaf in ieder geval al een betere bron dan een N=1 autoverkoper.

Dat "verdwenen voordeel" is natuurlijk deels waar, maar mocht het bij je gebruik passen, dan resteert er nog bijzonder veel voordeel. Alleen maar mooi dat de subsidies niet nodig zijn, toch?

Het is natuurlijk ook logisch dat wanneer het gros van de occasions in West-Europa op benzine rijdt, dat de occasionmarkt daar ook voor het grootste deel uit bestaat.
Verder kan het natuurlijk best zo zijn dat slechts 5% van de markt uit een brandstofsoort bestaat, maar dat specifieke modellen binnen die 5% wél populairder zijn dan anderen.
Bron van het artikel is een rapport van ING over de automarkt ;)

Ik heb zelf geen oprit en ben daarom afhankelijk van publieke laadpalen, als ik dan ga rekenen kom ik op enkele tientjes per maand winst uit voor mezelf en dan ga ik liever voor benzine/hybride. Denk dat er dus wel meer redenen zijn dan koutwatervrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35
@THE_BASE

Bij een EV kan je ook nog overwegen er eentje te kiezen met v2g. (En je laadpaal ook)
Dan kan je EV ook je huis in de avond en nacht voorzien van stroom. Benut je bijna al je energie van je pv en is hetgene je saldeert minimaal tov nu. Geen terugleverkosten als het salderen er in '27 af gaat, maar ook bijna geen stroom afnemen van de maatschappij. Win-win

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Nopheros schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Bron van het artikel is een rapport van ING over de automarkt ;)
Dan zou dat een fijne bron zijn, die bovendien niet achter een paywall zit ;)
Ik heb zelf geen oprit en ben daarom afhankelijk van publieke laadpalen, als ik dan ga rekenen kom ik op enkele tientjes per maand winst uit voor mezelf en dan ga ik liever voor benzine/hybride. Denk dat er dus wel meer redenen zijn dan koutwatervrees.
Als je publiek moet laden is het fiscale voordeel praktisch verdwenen / afhankelijk van wat de laadpaalaanbieder vraagt. Dan moet je kijken naar aanbestedingen; in sommige regio's kan dat nog steeds voordelig voor meerdere jaren. Zo niet, dan zou ik er inderdaad ook anders naar kijken, want puur financieel gezien bespaar je er dan helemaal niks aan.

Desondanks heeft heus meer dan 5% van Nederland de optie om te parkeren op eigen terrein (inclusief TS) :)

Hybride betekent twee aandrijflijnen onderhouden. Dus je hebt alle nadelen van een ICE qua motoronderhoud.
Met name bij plug-in's die wel volledig elektrisch kunnen rijden betekent dat een risico. Deze auto's hebben een klein accu'tje (maw; zwaardere belasting per cel) welke meestal niet is voorzien van koeling of verwarming, maar wel volledig belast wordt, en daarmee dus eerder stuk gaat. Bovendien is het gewicht van een plugin vaak zeer vergelijkbaar met een volledig elektrische auto.
Combineer dat met bizarre reparatieprijzen (VW vraagt voor een nieuwe Golf GTE vrijwel evenveel als Tesla voor een gehele SR hoogvoltage accu), en ik zou concluderen dan wellicht maar helemaal geen hybride aan te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:46
Elke in de laatste 20 jaar gebouwde auto, zie de link die ik had gedeeld.
Gemiddeld worden auto’s in Nederland zo’n 10 tot 12 jaar oud.
Nee, dat is onjuist. De gemiddelde leeftijd van auto's die in Nederland op de weg rijden is zo'n 12 jaar. Maar dat is heel iets anders. Dus (bij benadering) de helft is ouder dan dat en de helft nieuwer. Gesloopt worden ze gemiddeld bij 20 jaar, zie mijn eerdere link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:37:
[...]

Elke in de laatste 20 jaar gebouwde auto, zie de link die ik had gedeeld.
Oké, ik had de gemiddelde leeftijd van auto's op de weg even verward met hoe oud auto's daadwerkelijk kunnen worden. Maar als een auto 20 jaar oud is, begint hij bij veel modellen toch aardig uit elkaar te vallen. Uitzonderingen daargelaten, zoals sommige Toyota’s of andere goed onderhouden exemplaren.

Mijn punt blijft wel staan: het is vaak kostbaar om een auto 20 jaar lang rijdend te houden. Zulke auto's wisselen regelmatig van eigenaar. De tweede eigenaar doet hem vaak weg zodra hij signalen krijgt dat er iets duurs aan zit te komen. De derde eigenaar rijdt er dan nog een paar jaar mee, stopt er een paar duizend euro aan reparaties en onderhoud in, en uiteindelijk belandt de auto bij een handelaar zoals Jetcars. Daar wordt dan alleen het minimale gedaan om hem APK-goedgekeurd te krijgen.

Technisch gezien voldoen die auto's dan aan de regels, maar veilig zijn ze vaak allang niet meer. Het feit dat auto's soms pas na 20 jaar gesloopt worden, zegt eerder iets over hoe goedkoop autorijden in Nederland eigenlijk is. Vind een handige Harry en die sleutelt hem wel weer APK-waardig, ook al zou zo’n auto objectief gezien misschien niet meer de weg op mogen. Programma’s zoals Autoweek Klokje Rond laten dat regelmatig zien: sommige auto's lijken puur door een wonder nog goedgekeurd te worden.

En als auto's inderdaad langer meegaan, dan zie je dat ook terug in de inruilwaarde. Maar als een auto nog maar een paar jaar te gaan heeft, is die marktwaarde vaak ook verwaarloosbaar. En laten we eerlijk zijn: als je waarde hecht aan de veiligheid van je gezin, ga je niet in een 20 jaar oude auto rijden, laat staan dat je die actief aanraadt aan anderen. Hoe nieuwer een auto, hoe beter de veiligheidsvoorzieningen en hoe groter de kans dat je een serieus ongeval overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
caspervc schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:22:
@THE_BASE

Bij een EV kan je ook nog overwegen er eentje te kiezen met v2g. (En je laadpaal ook)
Dan kan je EV ook je huis in de avond en nacht voorzien van stroom. Benut je bijna al je energie van je pv en is hetgene je saldeert minimaal tov nu. Geen terugleverkosten als het salderen er in '27 af gaat, maar ook bijna geen stroom afnemen van de maatschappij. Win-win
Zeker naar gekeken, ik zou ChatGPT eens kunnen vragen welke auto's dat zijn, voor nu kom ik op slechts een Renault 5 en een Franse auto krijg ik er hier niet in.

Vind zelf de Skoda Envaq wel wat hebben. Kia Niro ziet er op zich ook nog best netjes uit. Het gaat bij mij om een combinatie van uitstraling en interieur. Dat vond ik destijds bij de Fiesta een mooie combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
THE_BASE schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:32:
[...]

Zeker naar gekeken, ik zou ChatGPT eens kunnen vragen welke auto's dat zijn, voor nu kom ik op slechts een Renault 5 en een Franse auto krijg ik er hier niet in.
De EV3 en de Elroq (naar wat ik vind wel alleen specifiek de 85 versie) bieden beide technisch gezien ondersteuning voor V2G, dus daarmee zit je an sich wel gebakken. De software moet nog wel worden uitgerold.

Punt is dat die techniek een speciale laadpaal vereist, die er nu nog niet is, en als ze er zijn zou het me niks verbazen als ze in eerste instantie duurder zijn dan een stekkerbatterij.
Om die reden zou ik er persoonlijk geen enorm hoge waarde aan hangen op korte termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 30-07-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:36:
[...]

De EV3 en de Elroq (naar wat ik vind wel alleen specifiek de 85 versie) bieden beide technisch gezien ondersteuning voor V2G, dus daarmee zit je an sich wel gebakken. De software moet nog wel worden uitgerold.

Punt is dat die techniek een speciale laadpaal vereist, die er nu nog niet is, en als ze er zijn zou het me niks verbazen als ze in eerste instantie duurder zijn dan een stekkerbatterij.
Om die reden zou ik er persoonlijk geen enorm hoge waarde aan hangen op korte termijn.
Goed dat je het zegt, dan kunnen we beter t.z.t. nog over op een plug-in thuisbatterij en laten we die optie los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:35
Hier trouwens een XC40 Recharge EV. Ook Superfijne wagen. Zou niet meer terug willen naar benzine. Jammer van de software dingetjes, maar daar kan ik zelf omheen leven.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Laatst online: 01-09 13:02
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Klopt, geen reden dat de auto aan vervanging toe is of betrouwbaar wordt. Dealer zei dat de distributieriem er aan zit te komen, geen idee of dat waarheid is.

We hebben wat spaargeld ‘over’.
offtopic:
nieuwe riem kost je c.a 1000 a 1500euro kun je er weer 8jaar tegen aan, mogelijk bij de beun op de hoek wat goedkoper.

Edit: het is een 1.0 z.s.m. inruilen voor de problemen beginnen.

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 30-07-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
targaryanwolf schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:57:
[...]

offtopic:
nieuwe riem kost je c.a 1000 a 1500euro kun je er weer 8jaar tegen aan, mogelijk bij de beun op de hoek wat goedkoper.

Edit: het is een 1.0 z.s.m. inruilen voor de problemen beginnen.
Nou, we hebben al 8 jaar geen problemen met die auto, dus ik denk dat het wel mee zal vallen (op korte termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Er zijn wel wat doemverhalen van de 1.0 Ecoboost ergens in 2018 heeft het motorblok een upgrade gekregen waardoor de kans op problemen aanzienlijk kleiner is geworden. Maar daar ben je dus voor.

Heb ook 7 jaar een Fiesta 1.0 Ecoboost gereden, heerlijke auto, steeds netjes onderhouden (sowieso jaarlijks oliewissel met de juiste olie, onzettend belangrijk). Ik sprak een garagist die zei dat hij elke ecoboost op leeftijd sowieso een nieuwe riem gaf, het risico te groot.

De enige doorslaggegevende reden waarom ik uiteindelijk een nieuwe auto kocht is gezinsuitbreiding, met 3 kinderen is een Fiesta niet echt meer leuk als je graag op autovakantie gaat. Maar als dat bij jou niet van tel is, kan je toch ook leuk de kat uit de boom kijken tot ie echt versleten is. Ben met mijn vrouw ook naar Italië en Scandinavië gereden in onze Fiesta, ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaarpot
  • Laatst online: 01-09 23:16
Wij hebben een mild-hybrid Fiesta uit 2021, rijdt heerlijk met 125pk op 1100 kilo. Deze versie van de 1.0 Ecoboost motor heeft weer een ketting, enkel de oliepomp heeft een riem. Wij rijden weinig en zitten vaak met max 2 personen in de auto. Met 40 liter komen we op de snelweg richting de 800km, prima score wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-08 10:28
@BigSmurf @Richh
Ik heb geeneens Facebook maar heb genoeg gevaarlijke situaties met elektrische auto’s gezien. Een filmpje van een Tesla die in de fik staat en vrolijk de deuren op slot gooit met de bestuurder erin bijvoorbeeld.

En dichterbij, in Haarlem is een paar jaar geleden een Albert Heijn platgebrand nadat een elektrische vrachtwagen bij het laden/lossen gebied vlam vatte.
En vrij recent is de parkeergarage Raaks in het centrum van Haarlem wekenlang wegens brandschade niet in gebruik geweest omdat een elektrisch autootje van de gemeente vlam vatte.

Of dat containerschip vol elektrische auto’s dat ze gewoon hebben laten vergaan omdat de brand zo groot was dat er geen redden meer aan was? Zie: https://www.nytimes.com/2...hicles-sinks-pacific.html

En ook eens meegemaakt dat in de vroege ochtend de brandweer moest uitrukken omdat een elektrische scooter in de ochtend ineens in de fik vloog. Batterijen van elektrische fietsen en kinderbrommers idem dito.

Dus ik heb inderdaad enorm veel op internet gezien maar ook persoonlijke dingen ervaart in de nabije omgeving.

Ik heb niets tegen elektrisch rijden maar die hele accu techniek is er gewoon nog niet klaar voor.
En dan nog de vraag of elektrisch rijden ethisch verantwoord is met die kobalt mijnen die hand in hand gaan met kinderarbeid.

Wat stralingen betreft zijn er ook genoeg bronnen te vinden waarbij men met professionele meetapparatuur bijvoorbeeld een Tesla doormeet en de waarden flink hoger komen dan gezond is.

De zorgen om Wifi/telefoon straling spelen ook nog steeds waarom zou een elektrische auto dan compleet veilig zijn?

Als je wat verder zoekt buiten de kanalen van DPG Media dan is er echt genoeg te vinden en dat kunnen jullie prima zelf als Tweaker zijnde 😁

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Richh
DedSec85 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:14:
@BigSmurf @Richh
Ik heb geeneens Facebook maar heb genoeg gevaarlijke situaties met elektrische auto’s gezien. Een filmpje van een Tesla die in de fik staat en vrolijk de deuren op slot gooit met de bestuurder erin bijvoorbeeld.
Hoe zou dat technisch überhaupt mogelijk moeten zijn? Brand kan geen deuren op slot doen. Bovenal kan je een Tesla altijd handmatig openen.
En dichterbij, in Haarlem is een paar jaar geleden een Albert Heijn platgebrand nadat een elektrische vrachtwagen bij het laden/lossen gebied vlam vatte.
Kan je hiervoor een bron geven dat het om een elektrische vrachtwagen zou gaan?
https://www.rtl.nl/nieuws...em-albert-heijn-brandweer
https://www.nhnieuws.nl/n...nt-als-verloren-beschouwd
En vrij recent is de parkeergarage Raaks in het centrum van Haarlem wekenlang wegens brandschade niet in gebruik geweest omdat een elektrisch autootje van de gemeente vlam vatte.
De precieze oorzaak van deze brand is feitelijk onduidelijk.
https://www.haarlemsdagbl...cu-in-brand/70449841.html

Dat er uiteindelijk een EV in brand is gevlogen en dat deze vervolgens lastig te blussen is, dat is bekend, maar dat het 1) de veroorzaker is en 2) spontaan is gebeurd, dat weet je helemaal niet zeker.

Want tja... De autos die ik heb zien branden, dat zijn allemaal brandstofautos geweest. Motorblokken die in de fik vliegen, dat gebeurt.

https://www.gelderlander....tse-snelweg-a57~a64bf7a4/
https://www.ad.nl/breda/a...iles-op-snelweg~abae5892/
https://www.omroepwest.nl...p-a4-en-a20-na-ongelukken
https://www.bd.nl/maasdri...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
https://www.gelderlander....terdijk-in-mill~a96151ee/
https://www.omroepbrabant...orzaak-nog-niet-duidelijk
https://www.gelderlander....-in-westervoort~af9f4791/
https://www.ad.nl/112-nie...rtlaan-in-delft~a7ca4e69/

Ik zou die brandstofautos niet vertrouwen hoor!!!
Feit is voertuigen veel energie dragen en dat technische fouten of ongelukken helaas gebeuren. In beide gevallen maakt ze dat niet per definitie onveilig.
En ook eens meegemaakt dat in de vroege ochtend de brandweer moest uitrukken omdat een elektrische scooter in de ochtend ineens in de fik vloog. Batterijen van elektrische fietsen en kinderbrommers idem dito.
Want kwajongens bestaan niet? Hoe weet je 100% zeker dat het niet aangestoken was?

Dat desondanks Chinese troep kan ontbranden door slechte oude accu's, dat klopt. Maar "car grade" batterijen moeten voldoen aan specifieke eisen en zijn thermisch verpakt en dergelijke.
En dan nog de vraag of elektrisch rijden ethisch verantwoord is met die kobalt mijnen die hand in hand gaan met kinderarbeid.
Kobalt vrije accu's bestaan al jaren. Het gros van de EV's heeft tegenwoordig een LFP accu, daar zit het niet in.

Een autoleven verbruikt ruim 25.000 liter olie en steekt dat in de fik. Das toch een stuk minder fijn voor de planeet dan een paar kilo materiaal wat bovendien oneindig recyclebaar is.
Wat stralingen betreft zijn er ook genoeg bronnen te vinden waarbij men met professionele meetapparatuur bijvoorbeeld een Tesla doormeet en de waarden flink hoger komen dan gezond is.
Dit is er echt eentje op niveau van 5G in vaccinaties, sorry hier kan ik echt helemaal niks mee.
De zorgen om Wifi/telefoon straling spelen ook nog steeds waarom zou een elektrische auto dan compleet veilig zijn?
Omdat radio straling heel wat anders is dan wat er uit een elektromotor kan komen, het slaat echt nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:41
@THE_BASE Leuk dat je een nieuwe auto wilt. Probeer jezelf niet de vraag te stellen wat financieel rationeel is want de Fiesta oprijden is altijd goedkoper dan welk alternatief dan ook. Maar als je een nieuwe auto wilt dan telt dat natuurlijk niet.

Waar je bij een EV rekening mee moet houden is: laadsnelheid, trekgewicht en gewicht voor de MRB. Koop ook zeker geen nieuwe EV op dit moment. De 2e hands EV markt is enorm volatiel door de overheidswijzigingen in beleid, zowel het afschaffen van de lage bijtelling en het invoeren van MRB voor EV's zorgt voor enorme prijsdalingen op de 2e hands markt. Een Kia EV3 van 40k, is over een jaar wss nog maar 20-25k waard.

Je kunt beter een bewezen model uit de periode 2020-2024 kopen er is veel aanbod, prijzen zijn laag en kilometerstanden ook. Een aantal modellen om dan op te letten.

Hyundai Ioniq 5: Hyundai deelt het EV platform met Kia, is standaard vol uitgerust en was een van de eerste betaalbare auto's met 800V systeem en kan dus extreem snel laden wat fijn is op lange ritten.De variant met grote batterij en <50k km krijg je al voor 27-29k bij de dealer.

Kia EV6, eigenlijk zelfde auto als de Ioniq 5 alleen iets ander uiterlijk. Voor dezelfde prijs te krijgen.

Wil je iets kleiner dan is een Hyundai Kona of Renault Megane E-tech ook voor dezelfde rpijs te krijgen, Allemaal bouwjaar 2023-2024 en schrijft een stuk minder af dan een nieuwe EV3.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:44:
@THE_BASE Leuk dat je een nieuwe auto wilt. Probeer jezelf niet de vraag te stellen wat financieel rationeel is want de Fiesta oprijden is altijd goedkoper dan welk alternatief dan ook. Maar als je een nieuwe auto wilt dan telt dat natuurlijk niet.

Waar je bij een EV rekening mee moet houden is: laadsnelheid, trekgewicht en gewicht voor de MRB. Koop ook zeker geen nieuwe EV op dit moment. De 2e hands EV markt is enorm volatiel door de overheidswijzigingen in beleid, zowel het afschaffen van de lage bijtelling en het invoeren van MRB voor EV's zorgt voor enorme prijsdalingen op de 2e hands markt. Een Kia EV3 van 40k, is over een jaar wss nog maar 20-25k waard.

Je kunt beter een bewezen model uit de periode 2020-2024 kopen er is veel aanbod, prijzen zijn laag en kilometerstanden ook. Een aantal modellen om dan op te letten.

Hyundai Ioniq 5: Hyundai deelt het EV platform met Kia, is standaard vol uitgerust en was een van de eerste betaalbare auto's met 800V systeem en kan dus extreem snel laden wat fijn is op lange ritten.De variant met grote batterij en <50k km krijg je al voor 27-29k bij de dealer.

Kia EV6, eigenlijk zelfde auto als de Ioniq 5 alleen iets ander uiterlijk. Voor dezelfde prijs te krijgen.

Wil je iets kleiner dan is een Hyundai Kona of Renault Megane E-tech ook voor dezelfde rpijs te krijgen, Allemaal bouwjaar 2023-2024 en schrijft een stuk minder af dan een nieuwe EV3.
Dank voor je tips, is inderdaad verstandiger om een EV te kopen waar net de kop vanaf is, de waarde daalt enorm snel en hoe mooi een EV3 ook is, dat is zonde van het geld.

We gaan vandaag een rondje dealers doen en even kijken wat er staat. Vind zelf de genoemde auto’s wel mooi, maar verder niet teveel in verdiept nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Voor mij is het grootste nadeel van een EV het opladen. Voor woon/werkverkeer is het bereik ruim voldoende tegenwoordig maar net als je telefoon moet de auto bijna elke dag aan de lader en net als bij je telefoon vergeet je dat wel eens (ik tenminste).
Met een ice ga je even met de tank op reserve langs de dichtstbij zijnde pomp en gooi je de tank in minder dan 5 min. vol. Een EV duurt langer (als je meteen aan de beurt bent).
Een bijna lege tank of accu komt altijd op de meest ongemakkelijke momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
vogelmans schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:24:
Voor mij is het grootste nadeel van een EV het opladen. Voor woon/werkverkeer is het bereik ruim voldoende tegenwoordig maar net als je telefoon moet de auto bijna elke dag aan de lader en net als bij je telefoon vergeet je dat wel eens (ik tenminste).
Met een ice ga je even met de tank op reserve langs de dichtstbij zijnde pomp en gooi je de tank in minder dan 5 min. vol. Een EV duurt langer (als je meteen aan de beurt bent).
Met een eigen oprit en eigen laadpaal en drie dagen buiten de deur werken is dat niet zo'n probleem. Dat zijn 4 dagen waarop ik de EV kan opladen. Werk is zo'n 15km van huis vandaan, dus elke dag opladen lijkt me niet het geval. Doe ik bij m'n telefoon overigens ook niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het grappige is dus dat ik het exact andersom heb. Tanken had ik altijd echt de schurft aan en stelde ik altijd uit tot het laatste moment waarop het eigenlijk nóóit uitkwam. Met diesel ook altijd stinkende handen. Nooit meer last van nu: ik kom thuis, direct stekker erin en als ik weg moet de volgende dag is de auto vol. Voorverwarmd of gekoeld en al. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:32
BigSmurf schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:49:
[...]
Het grappige is dus dat ik het exact andersom heb. Tanken had ik altijd echt de schurft aan en stelde ik altijd uit tot het laatste moment waarop het eigenlijk nóóit uitkwam. Met diesel ook altijd stinkende handen. Nooit meer last van nu: ik kom thuis, direct stekker erin en als ik weg moet de volgende dag is de auto vol. Voorverwarmd of gekoeld en al. :+
Dit is precies hoe ik er over denk. Eind van het jaar wordt mijn eerste EV geleverd. Heerlijk lijkt het mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
De meeste mensen rijden amper 300km per week (dat is >15.000 op jaarbasis). Menig EV red dat met 1x per week opladen, 1 nachtje slapen en je kan er weer een week tegenaan.

Al sluit ik 'm altijd aan (het is namelijk 5 seconden werk) omdat ie dan zelf op goedkope zonne-energie en dynamische goedkope uurtjes kan laden, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Persoonlijk vergeet ik niet snel mijn telefoon op te laden, maar ik kan me voorstellen dat dat gebeurt omdat je met je telefoon bezig bent voor je gaat slapen :P met je auto is dat natuurlijk heel anders. Sowieso: de range staat altijd in je scherm. Mijn auto geeft me zelfs een notificatie, zowel op het infotainmentscherm als push op mijn smartphone, als hij bijna leeg is.

Ik rijd al 4 jaar elektrisch en heb nog nooit moeten wachten bij een snellader, met uitzondering van 1 vakantie naar Frankrijk (toen er nog minder snelladers waren, inmiddels staan er 16 Ionity snelladers op dat stuk) en 1 vakantie in Noorwegen waar ik 3 minuten heb gewacht.

In de situaties dat je het niet gaat redden, kom je meestal ~50km of zelfs minder dan dat, tekort. Je laadstop duurt dan minder dan 5 minuten. Mijn laatste snellaadstop was 3 minuten en voegde 7 kilowatt (=50km) toe aan range.
Je gaat niet altijd volladen bij de snellader, dat is namelijk veel duurder dan thuis laden en je moet er op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Lekker proefritje gemaakt in de EV3 en een heerlijke auto zeg! Elektrisch rijden is ook wel veel fijner dan ICE, toen we terug gingen in onze eigen auto dachten we wel van oef, die is nu best wel klassiek. :)

Maar we komen op ongeveer 30k investering uit in de auto en dat is nog wel een smak. Partner wil geen Frans automerk, dus Renault Megane E-Tech mag er niet in terwijl ik dat een keurige auto vind.

Nog maar even wat nachtjes slapen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Laatst online: 01-09 13:02
THE_BASE schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Nou, we hebben al 8 jaar geen problemen met die auto, dus ik denk dat het wel mee zal vallen (op korte termijn).
Ja omdat die nieuw was, nu is 8 jaar ook helemaal niet oud voor een auto als we eerlijk zijn. Ik rij zelf ook Ford en heb veel te veel huiswerk gedaan zoals een Tweaker dat doet over de motoren, via mijn stiefvader ken ik een Ford Master Technicus, die zei ook al de 1.0 3cilinder motoren vermijden en afblijven. Maar goed je kunt natuurlijk altijd geluk hebben, of juist pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 14:35

K van k

18x 400 wp oost-west

Zeker een ev doen, scheelt je terugleverkosten/ heb niet alles gelezen hierboven maar zal vast aangekaart zijn.
Hier ook overschot stroom en gooi in mijn mijn kia e-niro 2029.
Kom net vanmiddag vanuit bordeaux aan zee, en dat ging top.
Normaal rijd mijn vrouw er in de zomer een 500 tot 550 km mee want is door het dorp en even naar het andere dorp 80 km wegen en soms even lelystad of almere shoppen.
Opgeladen en met 100 km per uur richting france voor de eerste overnachting op 1 lading 460 km gehaald en kon bij huisje laden. Dag erna vol en vrouw aan klagen mag sneller dus met 3 pubers, dakkoffer en auto volgeladen 130 ervoor nou dan gaat het sneller/360 km gehaald. maar ging om de 300 km laden, en wat zo mooi is in Frankrijk er staan gewoon overal snellader,ook langs de snelweg op de beruchte zaterdag niet 1 x hoeven wachten.
Had Alleen een shell druppel en die deed het overal.
had 4 x overnachting en 4 x zat ie weer vol, is ook stuk goedkoper dan langs de snelweg.
In de dorpjes varieert het van 0,25 tot 0.44cent de kwh.
Snelweg circa 0.54 maar ook 0.40 gezien.
betaal je in Nederland je echt scheel, is me gelukt niet te laden in Nederland. Betaal je 0.70 langs de snelweg denk ik.
Nu al jaar niet getankt alleen thuis eigenlijk.
Afijn ev je betaalt nog minder wegenbelasting, om de 3 a 4 uur stop je om te laden op vakantie dan, even wat eten en vol weer.
En lekker stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 31-08 14:35

K van k

18x 400 wp oost-west

En 10 jaar garantie op de kia, en de accu's zijn geweldig pas getest bij 110.000 was nog 100% zag er pas 1 met 160.000 die was 99.8% en 1 met 265.000 die was nog 98.6 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-08 15:35
Een groot voordeel dat je met een EV3 gaat hebben is dat deze bidirectioneel kan laden. Je kunt de auto dus ook inzetten als thuisbatterij als de salderingsregeling straks stopt. Ik zou hier iig rekening mee houden met het aanschaffen van je laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

de Peer

under peer review

Onderling1987 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:41:
Een groot voordeel dat je met een EV3 gaat hebben is dat deze bidirectioneel kan laden. Je kunt de auto dus ook inzetten als thuisbatterij als de salderingsregeling straks stopt. Ik zou hier iig rekening mee houden met het aanschaffen van je laadpaal.
Dit is in Nederland niet toegestaan, dus die vlieger gaat in ieder geval de komende jaren nog niet op.
https://www.100procentzon...olgens-de-nederlandse-wet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 30-08 12:17
Zo dacht ik ook, maar ben daar van teruggekomen.

Ik heb mijn EV sinds september 2024 en de km-teller staat nu op bijna 22.000km. In die periode heb ik maar liefst 5 keer buitenshuis moeten laden waarbij ik moest wachten tijdens het laden, en dat is inclusief een rit naar midden Frankrijk en terug. Hiervoor reed ik een PHEV met maar liefst 45km EV bereik en daar ging voor ruim €300 aan brandstof in per maand, lekker snel maar ook prijzig. Nu is mijn stroomrekening enkele tientjes. Als ik de kostenbesparing afzet tegen de tijd die ik bij een laadpaal sta te wachten kom ik op genant hoge uurtarieven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:46:
[...]

Dit is in Nederland niet toegestaan, dus die vlieger gaat in ieder geval de komende jaren nog niet op.
https://www.100procentzon...olgens-de-nederlandse-wet
Volgens mij staat dat probleem los van bidirectioneel laden omdat het dubbele belastingprobleem ook voor thuisaccus geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

jongbj schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Volgens mij staat dat probleem los van bidirectioneel laden omdat het dubbele belastingprobleem ook voor thuisaccus geldt.
thuisaccu's kun je echter gewoon gebruiken. Bidirectioneel laden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:07:
[...]

thuisaccu's kun je echter gewoon gebruiken. Bidirectioneel laden niet.
Wat is hier eigenlijk het probleem van; er is hier ergens een topic over toch?

V2H (Vehicle to home) zou toch gewoon moeten kunnen en aangezien een thuisaccu wél mogelijk is waarom zou "V2B" (Vehicle to Battery) dan anders geen optie zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 01-08-2025 11:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

assje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:23:
[...]

Wat is hier eigenlijk het probleem van; er is hier ergens een topic over toch?

Aangezien een thuisaccu wél mogelijk is waarom zou "V2B" (Vehicle to Battery) dan geen optie zijn?
Je bedoelt van je EV direct naar je thuisbatterij? Dat is volgens mij nóg weer een andere toepassing want het ging over aan het net terugladen volgens mij.

Tsja technisch kan het allemaal wel, maar de wetgeving (voor aan het net terugladen) ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Je bedoelt van je EV direct naar je thuisbatterij? Dat is volgens mij nóg weer een andere toepassing want het ging over aan het net terugladen volgens mij.

Tsja technisch kan het allemaal wel, maar de wetgeving (voor aan het net terugladen) ontbreekt.
V2G heeft natuurlijk allerlei potentiele complicaties maar voor V2H zie ik niet zo wat de (juridische/technische) problemen zouden moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
De belastingvoordeeltjes voor een ev verdwijnen langzamerhand waardoor de totale gebruikskosten tussen ev en ice nog nauwelijks verschil uitmaken, en zo hoort het ook!
Beide type auto's hebben zo hun voor- en nadelen, die moet je bij de volgende aanschaf tegenover elkaar afwegen.
In het verleden kon je kiezen uit: diesel, benzine en LPG en daar zijn 2 systemen bijgekomen namelijk hybride en volledig elektrisch en in veel mindere mate waterstof. Keus genoeg dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:17:
De belastingvoordeeltjes voor een ev verdwijnen langzamerhand
Klopt.
Op dit moment is het belastingvoordeel voor de benzineauto. Als je kijkt naar belastingdruk per joule energie, betaal je minder belasting op brandstof dan op elektriciteit.

Maar het is inderdaad prima dat de belastingvoordelen zijn verlopen :)
Wat nu resteert is puur de efficiëntie.
waardoor de totale gebruikskosten tussen ev en ice nog nauwelijks verschil uitmaken
Dat is echter niet helemaal waar.

Als je kan laden tegen 30 cent per kilowatt, dan kost elektrisch rijden €4.50 per 100 kilometer (15kWh per 100km).
Als je kan tanken tegen 1.80 per liter, dan kost benzine rijden €9.00 per 100 kilometer (1 op 20).

Afhankelijk van je jaarverbruik kan dat maar zo om 1000 euro op jaarbasis gaan wat je dan kan besparen.

En als je je best doet, kan die 30 cent zelfs nog heel veel lager. Tegenwoordig heb je vaste contracten die lager zijn. Met dynamisch kan het nog lager. Met zonnepanelen kan het nóg lager.

Maar als je afhankelijk bent van straatladers, dan ga je het niet redden en is elektrisch rijden soms zelfs duurder.
Keus genoeg dus.
_/-\o_ d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 01-08-2025 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongbj
[b]Richh in "Eigen oprit + PV: benzine of EV?"Richh schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:31[
Als je kan laden tegen 30 cent per kilowatt, dan kost elektrisch rijden €4.50 per 100 kilometer (15kWh per 100km).
Als je kan tanken tegen 1.80 per liter, dan kost benzine rijden €9.00 per 100 kilometer (1 op 20).

Afhankelijk van je jaarverbruik kan dat maar zo om 1000 euro op jaarbasis gaan wat je dan kan besparen.

En als je je best doet, kan die 30 cent zelfs nog heel veel lager. Tegenwoordig heb je vaste contracten die lager zijn. Met dynamisch kan het nog lager. Met zonnepanelen kan het nóg lager.
Inderdaad leuke berekening. Kom zelf met deze prijzen uit op een besparing van ruim €2300. Is in praktijk veel hoger omdat ik 90% tank van mijn zonnepanelen (of 'salderingsruimte' zonder terugleverboete). Niet gek voor een uurtje langs een laadpaal staan ;)
En dan reken ik lagere onderhoudskosten nog niet eens mee.

Niet helemaal eerlijke vergelijking maar: mijn nu lease-EV kost per jaar minder (ex kWh) dan de afschrijving van mijn vorige PHEV. Dan kwam er bij de PHEV nog wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud etc. bij. Beiden hebben ongeveer dezelfe aanschafwaarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Hier 2200 kWh over waarvan we nog kunnen laden tot 2027 tijdens salderen. Daarna wordt het kijken wanneer de zon schijnt. Verder een tarief van 0,26 per kWh tot 2027. Prima prijs, ik tank nu E5 en zit gemiddeld op 2,05 euro per liter.

Dat gezegd hebbende: is er nog iemand die iets zinnigs kan zeggen over het voordeel van Private Lease? We hebben dus het spaargeld, maar we kunnen ook kiezen voor lease waar alles in zit, het spaargeld investeren (wederom een optie tot beleggen, het huis of rente van de bank).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08 11:04
Heb recent tussen Kia EV3, Renault Scenic en Skoda Elroq zitten twijfelen. Mocht je nog tijd hebben zou ik de Elroq ook eens een proefrit gunnen!
Edit: Of een Volkswagen ID.3 1st Max tweede hands, rond de 19k. Die had ik hiervoor en was top, had zo veel meer functies (panoramadak, massage stoelen, wireless carplay, heads up display).

[ Voor 40% gewijzigd door Remcoww op 01-08-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:26

Zorro

Z

vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:17:
De belastingvoordeeltjes voor een ev verdwijnen langzamerhand waardoor de totale gebruikskosten tussen ev en ice nog nauwelijks verschil uitmaken, en zo hoort het ook!
Beide type auto's hebben zo hun voor- en nadelen, die moet je bij de volgende aanschaf tegenover elkaar afwegen.
In het verleden kon je kiezen uit: diesel, benzine en LPG en daar zijn 2 systemen bijgekomen namelijk hybride en volledig elektrisch en in veel mindere mate waterstof. Keus genoeg dus.
Waarbij benzine (en elektrisch) nog altijd voordeel hebben tov Diesel en LPG. Waarom is dat wel terecht dan?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Remcoww schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:33:
Heb recent tussen Kia EV3, Renault Scenic en Skoda Elroq zitten twijfelen. Mocht je nog tijd hebben zou ik de Elroq ook eens een proefrit gunnen!
Edit: Of een Volkswagen ID.3 1st Max tweede hands, rond de 19k. Die had ik hiervoor en was top, had zo veel meer functies (panoramadak, massage stoelen, wireless carplay, heads up display).
Elroq wil ik zeker donderdag nog even gaan doen, maar de garantie en betrouwbaarheid van Kia spreekt me wel aan. Bovendien is Skoda als ik me niet vergis van VAG en heb daar niet zoveel mee. Maar in het vergelijk zeker nog interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Je moet er rekening mee houden dat de wegenbelasting voor ev's stapsgewijs omhoog gaat of eigenlijk de korting op wegenbelasting wordt afgebouwd van nu 75% naar 0% korting (dus volle pond betalen) in 2030. Een ev is behoorlijk wat zwaarder dan een vergelijkbare ice dus de maandelijkse kosten gaan stapsgewijs omhoog en ook de aanschaf van een ev is een stuk duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:24:
Je moet er rekening mee houden dat de wegenbelasting voor ev's stapsgewijs omhoog gaat of eigenlijk de korting op wegenbelasting wordt afgebouwd van nu 75% naar 0% korting (dus volle pond betalen) in 2030. Een ev is behoorlijk wat zwaarder dan een vergelijkbare ice dus de maandelijkse kosten gaan stapsgewijs omhoog en ook de aanschaf van een ev is een stuk duurder.
Tegen de tijd dat het 2030 is zijn we al weer 3 kabinetten verder die elke keer de regels aan passen 8)7
Dus ik zie wel hoe de regels dan zijn, misschien is tegen die tijd de benzine ook wel meer dan €3 de liter…

Hier ook sinds 2 weken een ev en bevalt prima, betaal 11.5 cent per kWh tot 2027, want dat is m’n terugleververgoeding van m’n overschot wat nu door de ev iets minder gaat worden :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
vogelmans schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:24:
Dat is me bekend. Dus de kosten gaan maandelijks sowieso omhoog. We zitten wat dat betreft nog wel in een splagaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zorro schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Waarbij benzine (en elektrisch) nog altijd voordeel hebben tov Diesel en LPG. Waarom is dat wel terecht dan?
wat denk je zelf? Omdat we van diesel af willen natuurlijk. Had 10-20 jaar geleden al gemoeten eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-08-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
,,@de Peer Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Er zijn heus wel een groot aantal mensen die nog steeds baat hebben bij een diesel. Vroeger reed ik ook 40.000 km per jaar zonder aanspraak te kunnen maken op een leasewagen, dan ben je blij met een diesel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Darks schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:44:
,,@de Peer Dat is voor iedereen anders natuurlijk. Er zijn heus wel een groot aantal mensen die nog steeds baat hebben bij een diesel. Vroeger reed ik ook 40.000 km per jaar zonder aanspraak te kunnen maken op een leasewagen, dan ben je blij met een diesel.
Ik doelde meer op de maatschappij, niet het individu. Ik wil graag schonere lucht en minder CO2 uitstoot. Het is 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
THE_BASE schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:19:
Hier 2200 kWh over waarvan we nog kunnen laden tot 2027 tijdens salderen. Daarna wordt het kijken wanneer de zon schijnt. Verder een tarief van 0,26 per kWh tot 2027. Prima prijs, ik tank nu E5 en zit gemiddeld op 2,05 euro per liter.

Dat gezegd hebbende: is er nog iemand die iets zinnigs kan zeggen over het voordeel van Private Lease? We hebben dus het spaargeld, maar we kunnen ook kiezen voor lease waar alles in zit, het spaargeld investeren (wederom een optie tot beleggen, het huis of rente van de bank).

***members only***
Als ik eerlijk ben zou ik nooit een EV kopen, maar altijd leasen. Mijn PHEV (voor deze EV) schreef ruim 20% per jaar af (63% in 3 jaar). Wat ik lees is de restwaarde van een EV ook om te huilen, dus dat risico laat ik liever bij de leasemaatschappij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jongbj schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:23:
[...]

Als ik eerlijk ben zou ik nooit een EV kopen, maar altijd leasen. Mijn PHEV (voor deze EV) schreef ruim 20% per jaar af (63% in 3 jaar). Wat ik lees is de restwaarde van een EV ook om te huilen, dus dat risico laat ik liever bij de leasemaatschappij zitten.
En dan over 5 jaar weer moeten leasen en geen auto hebben? We willen zeker 8-10 jaar met die auto doen, dan is grof gezegd 3500 euro per jaar goedkoper dan 8100 euro per jaar, inclusief MRB en verzekering. We smeren dus langer uit en die restwaarde zien we wel.

Pagina: 1 2 Laatste