Ik zou met een dergelijk gebruikspatroon geen enkele reden zien om niet elektrisch te rijden. Tenzij je wekelijks naar Oost Duitsland gaat of 6x per jaar de caravan mee neemt op reis ofzo.
Je kosten per kilometer gaan fors omlaag als je kan laden tegen <30 cent per kilowatt, wat je met een eigen oprit kan doen. Een EV doet 100km rijden op 15 kilowatt wat dan dus €4,50 kost.
Gegeven dat benzine €1.80 kost en je zuinige auto 1:20 rijdt, kost 100 kilometer je dan €9. Letterlijk het dubbele.
Stel je doet 20k km per jaar, dan is dat €1.800 aan benzine ofwel €900 aan elektra. Dat is hoe de situatie nu is.
Nou gut laat de wegenbelasting dan 2 tientjes in de maand duurder zijn haha.
Overigens betaal ik voor mijn Model 3 nu €23 per maand, volgend jaar €64/mnd, wat minder is dan een benzineauto van 1251kg of zwaarder, eigenlijk is dat hele MRB argument ook gewoon onzin dus.
Maargoed, dan ben je er nog niet. Want met een dynamisch contract kan je, als je enigzins flexibel bent, makkelijk laden voor <20 cent in de zomer en <25 in de winter. Je besparing groeit daarmee natuurlijk aanzienlijk: bij 20k/jaar kom je dan op €675 aan kilometerkosten uit. Grofweg 2/3e goedkoper dan benzine.
En dan zijn we er nog steeds niet.
Heb je zonnepanelen, zoals in jouw geval, dan wordt de besparing nog aanzienlijker, want dan worden je kilometerkosten praktisch 0 in de zomermaanden. Bovendien betaal je dan geen terugleverboete: je verbruikt je stroom zelf.
En na 2027 als salderen eraf gaat, zou je anders waardeloze stroom terugleveren terwijl je er dan op kan rijden.
Essentieel hiervoor is natuurlijk wel dat je auto soms thuis staat terwijl de zon schijnt, oftewel je soms kan thuiswerken.
Vergeet niet dat eind dit jaar de accijnskorting eraf gaat en benzine dan 20 cent per liter duurder gaat worden.
Vergeet niet dat een EV geen bougies geeft, geen motorolie en bijbehorende filters, geen distributieriem, geen versnellingsbak, dat remmen vrijwel niet worden belast, etc etc...
Begrijp me goed hoor, auto's zijn altijd een slechte 'investering', doorrijden is ongetwijfeld goedkoper. Maar dat heb je volgens mij wel door
Maargoed elektrisch rijdt heerlijk comfortabel met one pedal driving, met een zware rechtervoet worden wellicht de banden wat duurder maar daar krijg je imho aanzienlijk meer rijplezier voor terug dan "de beleving van een benzinemotor", al helemaal als dat in feite een driecilinder torretje en een standaard gare schakelbak zou zijn.
En je hoeft nooit meer om te rijden naar een tankstation, scheelt ook nog eens tijd.
Ik zou in ieder geval echt niet weten waarom je een brandstofbak anno 2025 zou inruilen voor een 'nieuwe' brandstofbak (gegeven dat je niet in de eerstgenoemde uitzonderingen valt, je een oprit hebt en zelfs een PV overschot).
Inmiddels is er aanbod in alle soorten, maten en prijsklassen. De EV3 en Elroq zijn twee populaire opties nu, Autoweek en ANWB hebben ze onlangs op YouTube met elkaar vergeleken.
Desondanks zou ik persoonlijk ook eens een Zeekr X en een Tesla Model 3 overwegen, die laatste komt met de huidige inruilkorting onder de nieuwprijs van een (kale!) EV3 en zit qua actieradius, tech en ruimte op een hoger platform. Wel een sedan, dat moet je wel passen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Richh op 30-07-2025 00:05
]