Bernard0343 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:00:
[...]
Misschien hard, Als de uitkomst van een bouwkundig onderzoek is dat het huis van de buren 'niets' meer waard is, is dat een constatering, het onderzoek is niet de óórzaak van een eventuele waardevermindering.
Buiten dat, het huis is hun pensioenplan. Ik heb het net nog even getest, bakstenen kan je niet eten. Dus willen de buren hun woning te gelde maken, zullen ze ofwel moeten verkopen, ofwel een 'opeet'-hypotheek op de woning moeten vestigen. De mogelijkheid bestáát dat zij een koper vinden die de woning koopt zonder dat er een taxatie / bouwkundig onderzoek wordt uitgevoerd. Bij het vestigen van een hypotheek zal zo'n onderzoek een eis van de hypotheekverstrekker zijn (lijkt me).
Bang of niet, als de buren wíllen dat hun woning zijn waarde behoudt (of in waarde stijgt), is het in hún belang dat de gebreken zo snel mogelijk verholpen gaan worden. Maar goed, gevoel gaat vaak voor gezond verstand.
Enneh, @
ET38276 kan je inschatten hoe gráág de huidige erfgenamen van het huis afwillen? Hoe groot is de bereidheid om de prijs, fors, héél fors, te laten zakken?
Je hebt echt helemaal gelijk hoor, en bakstenen zijn inderdaad niet te hachelen.
Een opeet hypotheek was inderdaad hun plan, maar ze lijken er vanuit te gaan dat de waarde van hun pand voornamelijk laag is door de staat en het uiterlijk van de aanleunende woning. Ik heb het idee dat ze denken dat als die opgeknapt wordt hun problemen opgelost zijn.
Ze houden zich ook nogal vast aan WOZ waarde qua hypotheek mogelijkheden geloof ik (wat natuurlijk sowieso geen goede indicatie is), zo vertelden ze me dat hun WOZ laag is vanwege de aanleunende woning, en dat die omhoog zal gaan als de staat en WOZ daarvan stijgt. Echter hebben ze nooit de WOZ van de aanleunende woning opgezocht, ik wel, en ze waren dan ook zeer verbaasd toen ik vertelde dat die maar liefst een ruime ton(!) hoger is vastgesteld dan hun woning. Klopt niks van natuurlijk, maar de oude buren zullen nooit bezwaar gemaakt hebben en er is tegenwoordig niemand meer die fysiek komt kijken dus werd de WOZ simpelweg ieder jaar verhoogd. Woning is overigens al 10-15 jaar in overduidelijk vanaf de straat zichtbare zeer slechte staat. Plus er zijn bij de gemeente meerdere meldingen over het slechte onderhoud.
Wbt in prijs willen zakken, er is eigenlijk nog geen prijs vastgesteld en officieel staat het nog niet in de verkoop. Ik weet echter wel zeker dat dit zeer binnenkort gaat gebeuren. Ik durf dan ook nog geen uitspraken te doen.
De erfgenamen geven wel aan alles uit te besteden. Nu weet ik ook dat bij erfbelasting het met een woning zo is dat je gewoon een percentage van de WOZ waarde betaalt…. Dus ik ben bang dat ze al flink hebben mogen aftikken voor een waardeloos pand.
Ze geven wel aan dat ‘het eventueel ook gewoon voor de grond verkocht kan worden’ als het heel slecht blijkt. Maar geven dan ook gelijk aan dat er ook een stel woonunits neer gezet kunnen worden voor bijvoorbeeld tijdelijke arbeiders, en daar zijn de buren niet bepaald enthousiast over natuurlijk.
Eigenlijk hoef je geen bouwkundig onderzoek te doen om te kijken hoe slecht het is, dat is meer van belang voor het buurhuis.
Ik heb wel in de omgeving wat referentie panden kunnen vinden die echt aangeboden zijn als sloopwoningen aan dijken, en voor een sloophuis met perceel van vergelijkbare grootte (300 m2) is bijvoorbeeld een ruime 2 ton betaald. Eentje op 800 m2 349.000.
Echter zijn de slooppanden die ik kon vinden en die recent verkocht zijn allemaal vrijstaand en dus makkelijk te slopen. Ligging allemaal wat meer achteraf, echt rustig buitengebied (dat is deze dijkwoning niet), en aan een natuurgebied of vrij uitzicht over akkers of water.
Deze dijkwoning heeft geen vrij uitzicht, sterker nog er ligt een industrieterrein direct achter (wel met flinke groenbuffer).