• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

fsoldt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Dank je wel voor het meedenken. Ik denk toch niet dat het een capaciteitsprobleem is als het op de ene laptop wel werkt. Ook als ik alleen de usb dongle voor keyboard aansluit werkt deze niet samen met de verlengkabel op de HP. Dat is her rare, alleen die keyboard dongle werkt dan niet, een memorystick b.v. herkent ie wel. We wondere wereld van usb. 8)7
De wondere wereld van hoogfrequente elektrische signalen. Eén contactje, één weerstandje, één vreemd EM ding, een paar kabeltjes die net wat minder netjes gesoldeerd zijn, een "squiggly line" die een femtoseconde (want bijna-lichtsnelheid) verschuiving veroorzaakt, en dat elektrisch signaal gaat van "oogje" naar "ruis". Je kan een kabel pas uitsluiten als je dit soort grafieken er van maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks70pmHl2bONrUEgZCRyfFFtzv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9nVHTRYhd329gp0AIJYAOrw.png?f=fotoalbum_large

Er is een reden waarom dure kabels (naast het aantal aangesloten paren) niet alleen meer/ander materiaal hebben, maar ook duurder zijn. Ik bedoel, tenzij je met een CT-scanner aan de gang gaat, kan jij niet altijd zien wat goed is en wat niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZZMGDh5TY4ZkfM_LDVz4Ej8hkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7feOu6MIKLEmtD1fl1rymCMl.jpg?f=fotoalbum_large

(spot de thunderbolt kabel, de "claimt displayport te kunnen", de "is eigenlijk USB2" en "kan alleen laden maar zet mogelijk je huis in de fik"-kabel)

Nogmaals, USB/Thunderbolt is een keten, en met standaarden door elkaar heen een verwarrende keten. Dat het op een computer werkt, en de andere niet, is eerder een kwestie van geluk dan een garantie. Vage problemen kunnen wel degelijk door een kabel ontstaan. Ik bedoel, we hebben hier op tweakers genoeg topics hierover, denk aan:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Waar de combo van CCA in plaats van koperen kabels en gekke connectieklemmen menig tweaker van 1000 naar 10mbit heeft terug gebracht. Ik durf te wedden dat je kabel meer op kabeltje 3 lijkt (of 2), waar gaar soldeersel/gebrek aan een PCB met klemmen ín een plastic mal, en nylon-kern koperdraad voor een handshake naar 480mbit zorgt, waardoor je randapparatuur mogelijk werkt, maar je met geen mogelijkheid er ook de DP component van DP-alt mode, wat voor de HDMI poort nodig is NIET aan de praat krijgt in die situatie.
Pagina: 1