Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsoldt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-07 09:27
Mijn vraag:
Ik heb een mini docking station gekocht voor mijn HP laptop. Er zit een heel klein kabeltje aan dus ik dacht ik koop een verlengkabel. Als ik deze aansluit wordt de usb-dongle van het draadloze keyboard niet herkend. Een usb memory stick wordt wel herkend. HDMI uitvoer werkt ook. Het vreemde is dat alles wel werkt als ik de dock aansluit met verlengkabel op mijn Lenovo laptop. Beide draaien Windows 11.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
HP Elitebook 845 G8
Lenovo Thinkpad
Siltcon® 13 in 1 USB C Hub - Docking Station
AdroitGoods Usb-C Verlengkabel - 10Gbps - Female naar Male adapter - 0,5 Meter

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Aansluiten op mijn andere laptop. Daar wekt het wel.
Drivers updaten van de HP laptop. Er zijn geen usb drivers beschikbaar.
Andere usb dongles geprobeerd. Memory stick wordt herkend. Telefoon wordt herkend.

Hopelijk is er een briljante tweaker die een idee heeft. Op zich geen showstopper maar ben wel benieuwd wat het nou zou kunnen zijn. Dank voor je aandacht!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:13
Heeft je Lenovo toevallig een Thunderbolt poort?
Het kan zijn dat je HP "normale" USB C poort heeft die tot 10Gbps gaat (TB3 gaat tot 40).
Nou weet ik niet exact hoe je docking station in elkaar steekt qua aansluiting en snelheden, maar ik gok dat de USB poort van je HP de limiterende factor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Die verlengkabel heeft wel wat... twijfelachtige kenmerken. Zal me niks verbazen als het amper USB2.0 (480mbit) haalt. Veel van die docks die ook display verwerken hebben 40Gbps nodig, zelfs in DP-Alt mode ipv thunderbolt.

Kijken naar het dock zelf is het ook niet het meest bijzondere, dus "gare chineze twijfelachtige kabel" op "gaar chinees twijfelachtig dock" is een recept voor "doet nie".

Nogmaals, vergeet niet dat je over een kabeltje met idealiter zo'n 20 connectors (het aantal elektrische verbindingen in de USB-C verbinding) naast in theorie 240W óók zo'n 40Gbps aan beeld, en USB/PCIe data probeert te versturen (tot wel 120 in moderne standaarden).

Waarschijnlijk heb je gewoon nét te veel impedantie of andere storing van zó veel ali-meuk op elkaar verbonden. Hoewel €120 voor de Apple kabel heel veel is, is €60 voor een goede USB-C kabel zowaar realistisch. En er is een reden dat de meeste docks sowieso een vaste kabel gebruiken IPV loskoppelbaar: ook bij de goede, duurdere docks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsoldt
Flapperbol schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:48:
Heeft je Lenovo toevallig een Thunderbolt poort?
Het kan zijn dat je HP "normale" USB C poort heeft die tot 10Gbps gaat (TB3 gaat tot 40).
Nou weet ik niet exact hoe je docking station in elkaar steekt qua aansluiting en snelheden, maar ik gok dat de USB poort van je HP de limiterende factor is.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb net even gecheckt en zowel op de thunderbolt als usb-c poort werkt de dock goed samen met de verlengkabel. Het moet haast wel aan de HP usb-c verbinding liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsoldt
[verwijderd, verkeerd geplaatst]

[ Voor 89% gewijzigd door fsoldt op 28-07-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsoldt
Umbrah schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:58:
Die verlengkabel heeft wel wat... twijfelachtige kenmerken. Zal me niks verbazen als het amper USB2.0 (480mbit) haalt. Veel van die docks die ook display verwerken hebben 40Gbps nodig, zelfs in DP-Alt mode ipv thunderbolt.

Kijken naar het dock zelf is het ook niet het meest bijzondere, dus "gare chineze twijfelachtige kabel" op "gaar chinees twijfelachtig dock" is een recept voor "doet nie".

Nogmaals, vergeet niet dat je over een kabeltje met idealiter zo'n 20 connectors (het aantal elektrische verbindingen in de USB-C verbinding) naast in theorie 240W óók zo'n 40Gbps aan beeld, en USB/PCIe data probeert te versturen (tot wel 120 in moderne standaarden).

Waarschijnlijk heb je gewoon nét te veel impedantie of andere storing van zó veel ali-meuk op elkaar verbonden. Hoewel €120 voor de Apple kabel heel veel is, is €60 voor een goede USB-C kabel zowaar realistisch. En er is een reden dat de meeste docks sowieso een vaste kabel gebruiken IPV loskoppelbaar: ook bij de goede, duurdere docks.
Dank je wel voor het meedenken. Ik denk toch niet dat het een capaciteitsprobleem is als het op de ene laptop wel werkt. Ook als ik alleen de usb dongle voor keyboard aansluit werkt deze niet samen met de verlengkabel op de HP. Dat is her rare, alleen die keyboard dongle werkt dan niet, een memorystick b.v. herkent ie wel. We wondere wereld van usb. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 15:47
is de HP laptop toevallig met een AMD proccessor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsoldt
ruzzel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:14:
is de HP laptop toevallig met een AMD proccessor?
Ja, Ryzen 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

fsoldt schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Dank je wel voor het meedenken. Ik denk toch niet dat het een capaciteitsprobleem is als het op de ene laptop wel werkt. Ook als ik alleen de usb dongle voor keyboard aansluit werkt deze niet samen met de verlengkabel op de HP. Dat is her rare, alleen die keyboard dongle werkt dan niet, een memorystick b.v. herkent ie wel. We wondere wereld van usb. 8)7
De wondere wereld van hoogfrequente elektrische signalen. Eén contactje, één weerstandje, één vreemd EM ding, een paar kabeltjes die net wat minder netjes gesoldeerd zijn, een "squiggly line" die een femtoseconde (want bijna-lichtsnelheid) verschuiving veroorzaakt, en dat elektrisch signaal gaat van "oogje" naar "ruis". Je kan een kabel pas uitsluiten als je dit soort grafieken er van maakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks70pmHl2bONrUEgZCRyfFFtzv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9nVHTRYhd329gp0AIJYAOrw.png?f=fotoalbum_large

Er is een reden waarom dure kabels (naast het aantal aangesloten paren) niet alleen meer/ander materiaal hebben, maar ook duurder zijn. Ik bedoel, tenzij je met een CT-scanner aan de gang gaat, kan jij niet altijd zien wat goed is en wat niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZZMGDh5TY4ZkfM_LDVz4Ej8hkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7feOu6MIKLEmtD1fl1rymCMl.jpg?f=fotoalbum_large

(spot de thunderbolt kabel, de "claimt displayport te kunnen", de "is eigenlijk USB2" en "kan alleen laden maar zet mogelijk je huis in de fik"-kabel)

Nogmaals, USB/Thunderbolt is een keten, en met standaarden door elkaar heen een verwarrende keten. Dat het op een computer werkt, en de andere niet, is eerder een kwestie van geluk dan een garantie. Vage problemen kunnen wel degelijk door een kabel ontstaan. Ik bedoel, we hebben hier op tweakers genoeg topics hierover, denk aan:

Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Waar de combo van CCA in plaats van koperen kabels en gekke connectieklemmen menig tweaker van 1000 naar 10mbit heeft terug gebracht. Ik durf te wedden dat je kabel meer op kabeltje 3 lijkt (of 2), waar gaar soldeersel/gebrek aan een PCB met klemmen ín een plastic mal, en nylon-kern koperdraad voor een handshake naar 480mbit zorgt, waardoor je randapparatuur mogelijk werkt, maar je met geen mogelijkheid er ook de DP component van DP-alt mode, wat voor de HDMI poort nodig is NIET aan de praat krijgt in die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsoldt
Het probleem is inmiddels opgelost. Ik had vandaag een ander draadloos toetsenbord aangesloten en deze werkt wel samen met de verlengkabel. Daarna het andere toetsenbord weer aangesloten en zowaar doet deze het nu ook (en de draadloze muis). Geen idee wat nu het probleem was maar ik ben blij dat het nu werkt.
Pagina: 1