Wat een gedoe als ze het zo proberen af te schuiven. Denk als je wat meer concreet bewijs wilt je dit ook misschien kan laten doorrekenen.
Het gewicht van een uitstaand zonnescherm van deze omvang kan al zo 1000kg + per ophangpunt zijn als ik het even via chat laat berekenen. C.a 315 kg (trekkracht) is dan zonder wind en veiligheid marges etc. Op bovenste bouten en evenveel kg op onderste maar dan dus drukkracht (hefboom effect). Enkel gewicht van het scherm bij uitstaande situatie dus.
Dit metselwerk zou lokaal c.a 390kg trekkracht/ hefboom kunnen dragen met 5 rijen. Per punt, Echter er is een onderbreking en vervalt de horizontale krachtspreiding en heb je geen “dragend ankerblok” zelfs niet met chemische ankers.( dus daar ga je al qua belasting) 5 rijen baksteen weeg ook maar ongeveer 45kg per strekkende meter. Dus de verlijming moet wel echt goed zijn wil het de 390kg halen over bepaalde breedte, bij onderbreking metselwerk dus aanzienlijk stukje minder. 30 tot 50%,dus rond de 120 a 195 kg per beugel nog maar. Voordat het loskomt etc.
Heb laatst toevallig bij fisher opgevraagd wat een constructie plug/ m12 chemisch verankerd kan hebben. Dit kwam op 1,14Kn per plug, waarbij de steen het zwakste punt was ongeachte dus welke plug of anker met een diepte van c.a 7 a 8 cm. Dus dit is ook iets om rekening mee te houden. Aangezien ze alleen in de baksteen zitten a 4 stuks?
Nu ben ik geen constructeur, wel de basis geleerd vroeger tijdens een studie. Maar dit vraagt mij toch om het eens goed te laten bekijken/ door te rekenen om op papier bewijs te hebben qua draagkracht. Want zo de fout simpel
Aan te wijzen lijkt mij door hun iets te makkelijk als je niet kan aantonen of dit wel draagkrachtig genoeg is. Voel mij echt als een gevalletje kan lang goed gaan in de praktijk, maar volgens theorie niet.
Nogmaals ben geen constructeur, en bovenstaand is ook maar op basis van een schatting. Weet natuurlijk niet gewicht van het scherm precies of type steen etc. Dus gemiddelde genomen even. En dan nog is even een snelle berekening wat hij deed. Maar zal wel ergens een goede basis inschatting zitten lijkt mij.
[
Voor 30% gewijzigd door
Passie-m op 02-08-2025 08:56
]