Zonnescherm valt van de muur.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:07
Ethiron schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:25:
Succes met de afhandeling @JackBol !

Ik moet toch zeggen dat ik mij elke keer blijf verbazen over wat een onduidelijk zooitje / kastje-muur verhaal die hele verzekeringswereld/rechtsbijstand is. Iedereen wijst naar elkaar en ondertussen zit de gedupeerde met de ellende/stress ervan.
Klopt, je zou zeggen ik neem rechtsbijstand zodat ik het probleem "uit kan besteden" maar je moet toch weer e.e.a. zelf aan de bak in de formele/officiele wereld.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57
JackBol schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:55:
Een paar huizen verder hangt hetzelfde scherm op dezelfde plek aan een identiek huis, ze claimen dat fout niet in de montage van het scherm, maar in het metselwerk zit en willen de aansprakelijkheid bij de bouwer van de woning neerleggen. Dit gaat natuurlijk nooit goed komen.
"We doen dit altijd zo'" en "gaat altijd goed" O-) Hoe lang hangt dat scherm daar al? Want als het dan toch naar beneden moet vallen is het op zich wel zo duidelijk dat dat gelijk gebeurt qua aansprakelijkheid, en niet na een langere tijd.

edit: Ik bedoel het scherm van dat andere huis

[ Voor 3% gewijzigd door davasch op 01-08-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
davasch schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

"We doen dit altijd zo'" en "gaat altijd goed" O-) Hoe lang hangt dat scherm daar al? Want als het dan toch naar beneden moet vallen is het op zich wel zo duidelijk dat dat gelijk gebeurt qua aansprakelijkheid, en niet na een langere tijd.
Als je had gelezen dan wist je dat het er nog geen 24 uur hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
davasch schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:48:
[...]

edit: Ik bedoel het scherm van dat andere huis
Bij de buren hangt het nu een jaar. Ik heb hetzelfde bedrijf ingeschakeld.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 09:48
Als ik die buren zou zijn met datzelfde scherm, op dezelfde manier opgehangen, door hetzelfde bedrijf... dan zou ik toch HEEL erg zenuwachtig worden als die buren zijnde... en écht niet meer ontspannen onder dat scherm willen gaan zitten.
Het hangt dan blijkbaar aan toeval aan elkaar dat dát scherm nog niet naar beneden gekomen is.. oftewel, dat kan evengoed elk moment naar beneden donderen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Ethiron schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:25:
Ik moet toch zeggen dat ik mij elke keer blijf verbazen over wat een onduidelijk zooitje / kastje-muur verhaal die hele verzekeringswereld/rechtsbijstand is. Iedereen wijst naar elkaar en ondertussen zit de gedupeerde met de ellende/stress ervan.
Zo verbazingwekkend is het nou ook niet..... het is toch normaal dat eerst vastgesteld moet worden wie verantwoordelijk is voor de schade om daarna de juiste verzekeraar aan te spreken. Kost gewoon wat tijd, meer niet.

Als je iets zoekt als een rechtsbijstand die je geheel ontzorgd dan moet je daarna op zoek en rekenen op een premie die schat ik 3-5x de huidige zal zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-08 09:02
TweakGP schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:59:
[...]

Zo verbazingwekkend is het nou ook niet..... het is toch normaal dat eerst vastgesteld moet worden wie verantwoordelijk is voor de schade om daarna de juiste verzekeraar aan te spreken. Kost gewoon wat tijd, meer niet.

Als je iets zoekt als een rechtsbijstand die je geheel ontzorgd dan moet je daarna op zoek en rekenen op een premie die schat ik 3-5x de huidige zal zijn.
Vaststellen wie verantwoordelijk is nogal eufemistisch uitgedrukt. Het is het naar elkaar wijzen en ten koste van ongeveer alles de verantwoordelijkheid proberen af te schuiven naar een ander. Het belang van degene met de problemen is daarbij onderschikt. Dat zijn we blijkbaar normaal gaan vinden met z'n allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Laatst online: 27-09 20:42
Ik denk eigenlijk dat je op zoek moet naar een onafhankelijke deskundige om vast te stellen waarom het scherm van de muur is gekomen. Dat maakt een einde aan het kastje/muur verhaal. Het is natuurlijk jammer dat de installateur bewijsmateriaal heeft meegenomen. Mocht je er niet uitkomen met de verantwoordelijke partij, is er misschien een geschikte geschillencommissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MallePietje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:27:
Ik denk eigenlijk dat je op zoek moet naar een onafhankelijke deskundige om vast te stellen waarom het scherm van de muur is gekomen. Dat maakt een einde aan het kastje/muur verhaal. Het is natuurlijk jammer dat de installateur bewijsmateriaal heeft meegenomen. Mocht je er niet uitkomen met de verantwoordelijke partij, is er misschien een geschikte geschillencommissie.
Vaak blokeer je de weg geheel of deels naar de rechter met een geschillen commissie (bindend advies) Er is een rechtsbijstand verzekering dus ik zou in basis weg blijven van de geschillen commissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Laatst online: 27-09 20:42
twain4me schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
Vaak blokeer je de weg geheel of deels naar de rechter met een geschillen commissie (bindend advies) Er is een rechtsbijstand verzekering dus ik zou in basis weg blijven van de geschillen commissie.
Als het gedekt wordt door de rechtsbijstandverzekering, is dat misschien het beste, anders wordt het al vlug een kostbaar verhaal. Ik denk sowieso dat eerst onafhankelijk moet worden bepaald wie er verantwoordelijk is. Als bij de rechter blijkt dat je bij de verkeerde partij.bent, ben je veel tijd en energie verder en sta je met lege handen en begint het verhaal weer opnieuw. Als je een deskundige vraagt, moet je ook de mogelijk verantwoordelijke partijen uitnodigen, zodat ze direct kunnen reageren. Komen ze niet, hebben ze in ieder geval de kans gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:13
Wat een gedoe als ze het zo proberen af te schuiven. Denk als je wat meer concreet bewijs wilt je dit ook misschien kan laten doorrekenen.

Het gewicht van een uitstaand zonnescherm van deze omvang kan al zo 1000kg + per ophangpunt zijn als ik het even via chat laat berekenen. C.a 315 kg (trekkracht) is dan zonder wind en veiligheid marges etc. Op bovenste bouten en evenveel kg op onderste maar dan dus drukkracht (hefboom effect). Enkel gewicht van het scherm bij uitstaande situatie dus.

Dit metselwerk zou lokaal c.a 390kg trekkracht/ hefboom kunnen dragen met 5 rijen. Per punt, Echter er is een onderbreking en vervalt de horizontale krachtspreiding en heb je geen “dragend ankerblok” zelfs niet met chemische ankers.( dus daar ga je al qua belasting) 5 rijen baksteen weeg ook maar ongeveer 45kg per strekkende meter. Dus de verlijming moet wel echt goed zijn wil het de 390kg halen over bepaalde breedte, bij onderbreking metselwerk dus aanzienlijk stukje minder. 30 tot 50%,dus rond de 120 a 195 kg per beugel nog maar. Voordat het loskomt etc.

Heb laatst toevallig bij fisher opgevraagd wat een constructie plug/ m12 chemisch verankerd kan hebben. Dit kwam op 1,14Kn per plug, waarbij de steen het zwakste punt was ongeachte dus welke plug of anker met een diepte van c.a 7 a 8 cm. Dus dit is ook iets om rekening mee te houden. Aangezien ze alleen in de baksteen zitten a 4 stuks?

Nu ben ik geen constructeur, wel de basis geleerd vroeger tijdens een studie. Maar dit vraagt mij toch om het eens goed te laten bekijken/ door te rekenen om op papier bewijs te hebben qua draagkracht. Want zo de fout simpel
Aan te wijzen lijkt mij door hun iets te makkelijk als je niet kan aantonen of dit wel draagkrachtig genoeg is. Voel mij echt als een gevalletje kan lang goed gaan in de praktijk, maar volgens theorie niet.

Nogmaals ben geen constructeur, en bovenstaand is ook maar op basis van een schatting. Weet natuurlijk niet gewicht van het scherm precies of type steen etc. Dus gemiddelde genomen even. En dan nog is even een snelle berekening wat hij deed. Maar zal wel ergens een goede basis inschatting zitten lijkt mij.

[ Voor 30% gewijzigd door Passie-m op 02-08-2025 08:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Dank voor alle adviezen hier, maar er is op dit moment geen haastige spoed. Het gat in de muur is provisorisch dicht gemaakt dus ik maak me momenteel geen zorgen mbt vocht in de spouw. Voor de rest is het wat kleine schade aan de pui en terras.

Ik wacht even reactie af van de installateur, mocht dat niet voldoende zijn dan stuur ik de ingebrekestelling.
Inmiddels heeft de website van DAS in ieder geval al wel besloten om me de zaak te laten uploaden in de portal dus ik wacht ook even af wat daaruit komt.

Voor mij is het voorkeurspad dat de installateur alsnog de aansprakelijkheid op zich neemt en alles correct herstelt. Mocht dat niet zo zijn dan zal ik de ingebrekestelling sturen en de rechtsbijstand de zaak verder laten oppakken. Ik neem aan dat er dan een contra expertise komt, waarna de verzekering ze schade laat herstellen en ze het verder uitzoeken met de installateur (geen idee of het zo werkt overigens).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
Passie-m schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 23:20:
Wat een gedoe als ze het zo proberen af te schuiven. Denk als je wat meer concreet bewijs wilt je dit ook misschien kan laten doorrekenen.

Het gewicht van een uitstaand zonnescherm van deze omvang kan al zo 1000kg + per ophangpunt zijn als ik het even via chat laat berekenen. C.a 315 kg (trekkracht) is dan zonder wind en veiligheid marges etc. Op bovenste bouten en evenveel kg op onderste maar dan dus drukkracht (hefboom effect). Enkel gewicht van het scherm bij uitstaande situatie dus.

Dit metselwerk zou lokaal c.a 390kg trekkracht/ hefboom kunnen dragen met 5 rijen. Per punt, Echter er is een onderbreking en vervalt de horizontale krachtspreiding en heb je geen “dragend ankerblok” zelfs niet met chemische ankers.( dus daar ga je al qua belasting) 5 rijen baksteen weeg ook maar ongeveer 45kg per strekkende meter. Dus de verlijming moet wel echt goed zijn wil het de 390kg halen over bepaalde breedte, bij onderbreking metselwerk dus aanzienlijk stukje minder. 30 tot 50%,dus rond de 120 a 195 kg per beugel nog maar. Voordat het loskomt etc.

Heb laatst toevallig bij fisher opgevraagd wat een constructie plug/ m12 chemisch verankerd kan hebben. Dit kwam op 1,14Kn per plug, waarbij de steen het zwakste punt was ongeachte dus welke plug of anker met een diepte van c.a 7 a 8 cm. Dus dit is ook iets om rekening mee te houden. Aangezien ze alleen in de baksteen zitten a 4 stuks?

Nu ben ik geen constructeur, wel de basis geleerd vroeger tijdens een studie. Maar dit vraagt mij toch om het eens goed te laten bekijken/ door te rekenen om op papier bewijs te hebben qua draagkracht. Want zo de fout simpel
Aan te wijzen lijkt mij door hun iets te makkelijk als je niet kan aantonen of dit wel draagkrachtig genoeg is. Voel mij echt als een gevalletje kan lang goed gaan in de praktijk, maar volgens theorie niet.

Nogmaals ben geen constructeur, en bovenstaand is ook maar op basis van een schatting. Weet natuurlijk niet gewicht van het scherm precies of type steen etc. Dus gemiddelde genomen even. En dan nog is even een snelle berekening wat hij deed. Maar zal wel ergens een goede basis inschatting zitten lijkt mij.
Ik heb op vrij grote schaal metselwerkonderzoeken uitgevoerd (kwaliteit, samenhang, (hecht)sterkte etc etc). Metselwerk moet het wat dat betreft hebben van de schaalgrootte. Bij grote geveloppervlakken maakt lokaal een slecht stukje voeg of slechte hechting niet uit. Door de interne druk blijft alles toch goed bij elkaar. En van die slechte stukjes zijn er altijd. Het blijft mensenwerk en het werk gaat altijd door, ongeacht de (weers)omstandigheden. Je kunt dan rekenen wat je wilt, maar de marges zijn dan veel te groot om er écht een goede uitspraak over te doen.

In dit geval is de locatie van de bevestiging simpelweg niet goed gekozen. Pal naast een dilatatievoeg en in een van de bovenste rollagen. Ze kunnen gaan claimen wat ze willen, maar de bouwer wordt echt niet aansprakelijk gesteld :)
Pagina: 1 2 Laatste