WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Ophangen zonnescherm in zwakke muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Justin Greener
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 16:22
Ik wil graag een zonnescherm ophangen bij het balkon van een appartement op de bovenste verdieping.

Er zijn echter geen 5 rijen stenen meer boven de bevestigingspunten dus ik zalgebruik moeten maken van verlengde muursteuenen. Nu is het zonnescherm 3,5 m breed en de afstand tussen de bakstenen van het linkerraam en de rechterdeur is ook 3,5 meter. Het zal dus niet lukken om aan weerszijden muursteunen te plaatsen.

Tussen raam en deur is echter nog wel ruimte beschikbaar. Nu ben ik van plan om rechts en in het midden een verlangde muursteun te plaatsen. En links alleen de normale beugel van het zonnescherm. Is dit een realistische oplossing?

Het betreft een scherm van 3,5m met een uitval van 2,5m. Het weegt in totaal 30 kg. De muursteunen zijn 60 cm

Update: Ik zie dat de foto niet goed is meegekomen. Bij deze: https://imgur.com/a/DipaBGJ

[ Voor 15% gewijzigd door Justin Greener op 25-05-2026 15:30 ]

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Justin Greener De externe link van je foto klopt ook niet.

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:22
De kracht die erop komt te staan als het zonnescherm uitgerold is moet je niet onderschatten. Dat is veel meer dan de 30kg die het opgerold weegt.

Het is je eigen verantwoordelijkheid maar ik zou dit niet anders bevestigd willen hebben dan links EN rechts met de juiste steunen. Past het niet dan moet je of kijken naar een ander zonnescherm of naar twee kleinere(?). Het gaat vast lang goed totdat het onverwachts naar beneden komt en op iemands hoofd terecht komt. En dan doet 30kg veel pijn.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:38
Doordat je rechts steunen gaat toepassen en links niet, wordt de bevestiging vol op trek belast (in plaats van een combinatie van trek en afschuiving). Als er iets is wat je NIET in dat bovenste randje metselwerk kunt verankeren is het wel zo'n trekkracht.
Dus zoals hierboven al gezegd: misschien gaat het even goed, maar hij gaat een keer naar beneden komen :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De bewuste foto uit de TS, mocht er over tijd iets mee gebeuren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TY7yauU.png

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Leg het probleem voor aan het bedrijf van een zonnescherm, als het mis gaat dan is het hun (en hun verzekering) verantwoordelijkheid. Zij kunnen vast met je meedenken.

Maar, als het zonnescherm hangt dan zal je vanwege de hoogte amper meer kunnen lopen op je balkon.

Wat is het doel van het zonnescherm? In de schaduw op het balkon kunnen zitten? Of warmte in je huis voorkomen? Of licht tegen houden?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zo in de rollaag bevestigen zou ik in iedergeval afraden. het scherm is in feiten gewoon te smal. dat zou je eventueel kunnen opvangen met een op maat beugel. maar waarschijnlijk is het makkelijker om een scherm te scoren wat wel past. om de zon van het raam te houden is het ook wel handig als het scherm wat breder is dan het raam.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mocht je het nog niet nagekeken hebben, bekijk het reglement van de VvE na of je überhaupt wel wat mag ophangen aan de buitenkant.

Of het constructief kan zou ik inderdaad navragen bij een bedrijf die ervaring heeft met installeren van schermen. Je wil niet dat dat ding van weet ik hoe hoog bij iemand de hersenen plet als het los komt. Onderschat de kracht van de wind niet.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:44
Misschien is een pergola iets. Dan heb je wel geleiders met poten aan het einde die een deel van de last dragen. Zoiets bedoel ik dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.wimvanwijk.nl/files/buitenzonwering-pergola-zonwering-header-wimvanwijk.jpg
edit:
Al werkt dat natuurlijk niet op de bovenste verdieping.
Tenzij je hele lange staanders hebt en kwijt kunt. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Frappuccino op 26-05-2026 16:22 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18
Justin Greener schreef op maandag 25 mei 2026 @ 15:11:
Ik wil graag een zonnescherm ophangen bij het balkon van een appartement op de bovenste verdieping.
Hoe hoog? De windbelasting op 6m is onvergelijkbaar met 15m hoog.

En wat voor zonnescherm? Een uitvalscherm of een knikarmscherm?

Wat zijn de VVE regels?

Een goed scherm kun je gewoon passend bestellen. Ik heb zelfs wel eens een Verano knikarmscherm besteld die iets breder was dan wat er in de brochures en online geadverteerd werd.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij gaat het hier om een scherm wat al is aangeschaft via Marktplaats oid.
Die 350cm staat dus vast.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

franssie

Save the albatross

Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:45:
Volgens mij gaat het hier om een scherm wat al is aangeschaft via Marktplaats oid.
Die 350cm staat dus vast.
Maar kan ook weer terug op Marktplaats :p
Wat wellicht een optie is

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Justin Greener
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 16:22
Het gaat om een scherm dat ik al besteld heb bij hornbach. Op de documentatie online stond niks over het ophangen in de bovenste lagen stenen, dat dat niet zomaar gaat realiseerde ik me pas later. Foutje van mij dus.

Het gaat om een knikarmscherm en het balkon is op de 3e verdieping.

Ik heb denk ik inmiddels genoeg voorbeelden gezien van schermen die de uit de muur komen zetten dus ik ga toch op zoek naar een andere oplossing. Bedankt voor het meedenken.

[ Voor 23% gewijzigd door Justin Greener op 26-05-2026 06:58 ]

Pagina: 1