Hoekwoning 1953, van het gas af warmtepomp en SWW keuzes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Hoofdreden van eigen topic is dat ik graag zeker wil zijn van mijn keuzes, dat tweakers met ervaring mij laten nadenken hierover en wie weet hebben anderen hier ook wat aan
Huidige situatie
Hoekwoning 1953, spouwmuurisolatie, dak isolatie, Hr++ glas, schuimbeton met vloerverwarming, airco op de bovenverdieping, kunststof kozijnen op de bovenverdieping en voordeur (sinds vorige maand)

CV ketel in schuur ( 6 meter van woning), aangesloten met meerlaagse buis 26mm (20 meter totaal) tot aan (verdiepte) tapkast waar de vloerverwarming verdeler zit.

Verder:
40 kWh batterij, met mogelijkheid om deze te verdubbelen naar 80kWh
26 zonnepanelen a 10.95 kWp
EVCC voor slim aansturen/laden van auto en of boilers etc.

Historisch gasverbruik: 718 m³/jaar (winter '24/25?) ~ woonkamer 19.5 graden overdag 18.0 graden s'nachts, bovenverdieping geen verwarming aan (behalve badkamer) en ~12 graden. CV ketel staat al op 35 graden :)

120m3 is SWW
600m3 verwarmen
Afgiftesysteem:
- 25 m² vloerverwarming, slangen 16 mm 10 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open
- 5 radiatoren, totale afgifte bij (40 graden) 846 Watt, waterinhoud in totaal 23.2 liter
  • 80 × 40 T21 3.5 liter - 750 Watt (135 Watt) (kleedkamer)
  • 120 × 40 T21 5.0 liter - 1100 Watt (198 Watt) (slaapkamer 1)
  • 120 × 40 T21 5.0 liter - 1100 Watt (198 Watt) (slaapkamer 2)
  • 80 × 50 T22 4.8 liter - 1150 Watt (207 Watt)(hal aanbouw)
  • 40 × 160 ~5.0 liter - 600 Watt (108 watt) (badkamer)
SWW:
- plek voor boiler, ja
- 200 liter nodig (2 persoons huishouden, geen bad) wil 4 personen aanhouden
- DWTW aanwezig, nee en geen mogelijkheid toe
Warmtepompvoorkeur:
Lucht water - monoblock
goedkoop
DIY/tweakersvriendelijk
domotica-integratie
zuinig
stil
milieuvriendelijk
verkrijgbaarheid
design
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf installatie.
Ik heb nu het volgende idee:

Voorkeur gaat nu uit naar een monoblock warmtepomp in de tapkast bij de vloerverwarmingverdeler zonder buffervat.
losse warmptepomp boiler voor SWW

Warmtepomp staat 6 meter van de vloerverwarmingverdeler.
6 meter onder de grond(oprit) met 32 mm terrendis buis (dual HD16032) rechtstreeks naar vloerverwarmingverdeler in de trapkast.
De meerlaagse buis die richting de (oude CV loopt) moet nog worden aangesloten voor de radiator in de hal.
warmtepomp boiler kan in de schuur en worden aangesloten op de SWW van de CV ketel. De CV ketel gaat er uiteraard uit :+

ik moet de vloerverwarming verdeler vervangen en pomp verwijderen.
Huidige keuze Warmtepomp en SWW
het vermogen van de warmtepomp, ik overweeg een van de volgende opties
Daikin Altherma 3 EBLA04E3V3 (€ 3000, € 650 netto)
LG Therma V monoblock warmtepomp 5.0kW HM051MR (€ 3350, € 775 netto)
Panasonic Aquarea LT Monoblock warmtepomp, 5 kW (Duitsland ~3000 euro, netto 650)

Voor De warmtepomp boiler SWW (€ 1650 euro, € 924 netto)
Haier Warmtepompboiler 200 liter HP200M3
Deze is slim aan te sturen via een relais

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie zouden doen.
en of ik weg kom zonder buffervat.

ook nog een prachtige tekening gemaakt :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7HwBKdNupn4Rsab_ig2mlp_fr8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ADZuEAhfq6MKi67rHN4aXYi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gekke-gerrit op 24-07-2025 16:21 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-09 20:22
Wat dacht je van een Atlantic V5 warmteboiler? ipv die Chinees? de V4 versie is door talloze Tweakers geïnstalleerd en aan te passen naar slim sturen:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Bepaalde Panasonic warmtepompen kunnen met Home Assistant + Tweakers Heishamon worden gestuurd:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven__b
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 10:08
Let er op dat je bij DIY installatie geen subsidie krijgt. Dus je bent ca 2500 duurder uit dan je nu rekent. Tenzij je een truc kent (if so let me know).

Als je je CV nu al op 35 graden kan laten draaien zie ik weinig risico. Mooie plek voor de buiten unit kiezen en gaan.

Met je keuze voor de warmtepomp ben ik wel benieuwd:
1. wat je overweging was om voor een R32 pomp en niet de nieuwere R290 varianten te gaan. Puur financieel?
2. Wat je overweging was om warmwater een eigen boiler te geven en niet te kiezen voor een systeem waarbij 1 pomp zowel warm water als cv doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
gekke-gerrit schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:29:

Historisch gasverbruik: 718 m³/jaar (winter '24/25?) ~ woonkamer 19.5 graden overdag 18.0 graden s'nachts, bovenverdieping geen verwarming aan (behalve badkamer) en ~12 graden. CV ketel staat al op 35 graden :)
Dit is geen gebruik in lijn met modern bouwbesluit. Dus de warmtebehoefte van wat ik zie als deugdelijk verwarmingssysteem (dat wat de volgende eigenaar mag verwachten) is hoger.

Als de airco’s gebruikt zijn voor verwarmen dan ontbreekt er nog meer in de data.

Dat de bovenverdieping geen open radiatoren hebben, betekent dus niet dat er niet verwarmd wordt: verdiepingsvloeren zijn niet geïsoleerd en laten vrij veel warmte door; die uiteindelijk ook gewoon verloren gaat.

Deels verwarmen van een huis met een warmtepomp hoeft niet goedkoper te zijn, de capaciteit van het afgifte systeem is zeer zwaar wegend. Bij verwarmen via de verdiepingsvloer gebruik je een relatief klein afgifte systeem voor meer warmteverlies, dus ga je COP inleveren: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 25-07-2025 09:23 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
natural colour schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:45:
Wat dacht je van een Atlantic V5 warmteboiler? ipv die Chinees? de V4 versie is door talloze Tweakers geïnstalleerd en aan te passen naar slim sturen:
Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Bepaalde Panasonic warmtepompen kunnen met Home Assistant + Tweakers Heishamon worden gestuurd:
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2
Bedankt voor de tip, ik ga mij eens verdiepen in de Atlantic V5!
Panasonic heb ik ook bij het lijstje opgezet om naar te kijken! Ik begrijp dat jouw voorkeur dus uitgaat naar Panasonic? :D
sven__b schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:59:
Let er op dat je bij DIY installatie geen subsidie krijgt. Dus je bent ca 2500 duurder uit dan je nu rekent. Tenzij je een truc kent (if so let me know).

Als je je CV nu al op 35 graden kan laten draaien zie ik weinig risico. Mooie plek voor de buiten unit kiezen en gaan.

Met je keuze voor de warmtepomp ben ik wel benieuwd:
1. wat je overweging was om voor een R32 pomp en niet de nieuwere R290 varianten te gaan. Puur financieel?
2. Wat je overweging was om warmwater een eigen boiler te geven en niet te kiezen voor een systeem waarbij 1 pomp zowel warm water als cv doet
Er is altijd wel een manier te vinden voor subsidie :+ maar dat kan ik je niet vertellen.

Voor nu puur financieel. Ik weet dat R290 inderdaad nieuwer is, maar ook weer een stapje duurder. Misschien moet ik mij nog eens goed gaan verdiepen in de verschillen daartussen. Want, ja een overweging is wel het milieu voor mij persoonlijk. en voor het milieu is R290 wel veel beter natuurlijk! Stel er zit een mooiere warmtepomp tussen helpt dat wel enorm bij de WAF :+

De reden om voor een losse boiler te gaan is dat ik die niet kwijt kan op de plek waar de warmtepomp binnenkomt. en omdat het de installatie versimpelt.
Zou het een optie zijn om deze als nog in de schuur te plaatsen? (monoblock loopt via de trapkast dan door de 26mm meerlaagse buis naar de schuur)
Ronald schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Dit is geen gebruik in lijn met modern bouwbesluit. Dus de warmtebehoefte van wat ik zie als deugdelijk verwarmingssysteem (dat wat de volgende eigenaar mag verwachten) is hoger.

Als de airco’s gebruikt zijn voor verwarmen dan ontbreekt er nog meer in de data.

Dat de bovenverdieping geen open radiatoren hebben, betekent dus niet dat er niet verwarmd wordt: verdiepingsvloeren zijn niet geïsoleerd en laten vrij veel warmte door; die uiteindelijk ook gewoon verloren gaat.

Deels verwarmen van een huis met een warmtepomp hoeft niet goedkoper te zijn, de capaciteit van het afgifte systeem is zeer zwaar wegend. Bij verwarmen via de verdiepingsvloer gebruik je een relatief klein afgifte systeem voor meer warmteverlies, dus ga je COP inleveren: JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Het doel is om warmer te gaan stoken, als ik het zo lees moet dat 20 graden zijn volgens het modern bouwbesluit.

Airco's zijn niet gebruikt om te verwarmen.

Radiatoren wil ik met de warmtepomp juist open laten en zo meer water toevoegen aan het gehele systeem om een buffervat overbodig te maken. Bedankt voor je verwijzing, ik had het niet doorberekend, maar had wel het vermoeden dat een warmtepomp hierdoor efficiënter kan werken. nu heb ik ook nog bewijs! Nu hoef niet meer te slapen bij 12 graden (strenge vriendin O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
Het is het waarschijnlijk waard om de radiatoren te upgraden naar minimaal T22 en te kijken naar fans (zie topic zelfbouw dbe en heatmeister controller topic)

Afgifte capaciteit heb je bij een WP nooit teveel… maar let op kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
Wat mij opvalt bij de R290 is dat, LG en Panasonic een binnenunit nodig hebben. de keuze lijkt voor een monoblock zonder binnenunit veel beperkter

Vaillant AroTHERM zou dan wel als optie kunnen :) Die heb ik veel voorbij zien komen bij https://www.youtube.com/c/UrbanPlumbers. Wel wat duurder maar ook wel mooi om te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
gekke-gerrit schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:26:
Wat mij opvalt bij de R290 is dat, LG en Panasonic een binnenunit nodig hebben. de keuze lijkt voor een monoblock zonder binnenunit veel beperkter

Vaillant AroTHERM zou dan wel als optie kunnen :) Die heb ik veel voorbij zien komen bij https://www.youtube.com/c/UrbanPlumbers. Wel wat duurder maar ook wel mooi om te zien
Vaillant warmtepompen: prima keuze, heel stil, behalve de warmtepompboiler van hun; die gaan door een ontwerpfout snel kapot: Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen
Panasonic is al jaren dé WP voor 'Tweakers' ; er is door uitgebreide technische documentatie zeer veel van bekend (Monoblock 5, 7, 9Kw J serie)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
Die warmptepompboiler ga ik dan sowieso vermeiden :+

Ik leun nu voor de R32 richting de Panasonic inderderdaad, en voor de R290 richting Vaillant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Hier is veel door Tweakers besteld/ op gehaald: https://www.immotecshop24...rmepumpe-7-kW-Gen-J-230-V

Aansluiten van een wp als deze is veel eenvoudiger dan een warmtepomp-boiler.
Handig Topic: Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic

[ Voor 43% gewijzigd door natural colour op 26-07-2025 09:55 ]

Pagina: 1