Verdeler vloerverwarming CV kiezen, voorbereid voor WP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 10:36
Mijn vraag
Is het mogelijk een verdeler te kiezen voor nieuw aan te leggen vloerverwarming (nu nog op CV ketel) die in de toekomst ook compatible is voor warmepomp?
Zo ja, waar moet ik op letten?
(Wij krijgen binnenkort nieuwe vloerverwarming bij renovatie van onze benedenverdieping)
En moet ik dan nu alvast vragen voor aanvoer en afvoer leidingen van tenminste 31mm kunststof/26mm koper?

Relevante software en hardware die ik gebruik
We hebben nu nog een CV ketel, maar willen in de toekomst overstappen naar een (full-electric, dus in principe geen hybride opstelling met CV ketel) warmtepomp. De installateur zegt dat we dan t.z.t. een nieuwe verdeler voor vloerverarming zullen moeten aanschaffen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik lijk uit de informatie hier op fora en op internet gevonden te hebben dat je dan een gesloten verdeler moet hebben, maar dat bepaalde types wel degelijk ook geschikt zouden zijn voor de warmtepomp. Zoals een comfort met pomp, die je dan ertussenuit kunt halen (wanneer de warmtepomp geïnstalleerd zou worden)

Ik lees echter over hyrdraulisch neutraal etc. maar begrijp niet helemaal wat daarmee bedoeld wordt. Edit: de comfort verdeler heeft kennelijk een instel mogelijkheid waarbij je de verdeler kan instellen wel/niet hydraulisch neutraal.

[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 23-07-2025 13:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:58

timovd

Voorsprong door techniek

Ombouwen verdelers vloerverwarming na warmtepomp
Ombouwen is vaak mogelijk door de pomp en thermostaatknop er uit te halen, zodat je een gesloten systeem (zonder bijmengen van retourwater) maakt.

Wil je in de toekomst er ook mee kunnen koelen (boven condensatietemperatuur), moet je naar een kunststof verdeler en kunststof leidingen.

Topic over hydraulisch neutraal is gemakkelijk gevonden: Hydraulisch neutraal of actief

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
heb je alleen vloerverwarming in huis of ook nog radiatoren?

als het alleen vloerverwarming is kun je ook meteen een pomploze verdeler laten plaatsen. De enige functie van een verdeler met pomp is namelijk het reguleren van de temperatuur van het water dat je vloer in gaat omdat een cv-ketel daar wel eens 60 of 70C water in wil sturen (die temp is vaak nodig voor radiatoren).

Maar als je geen radiatoren hebt kun je ook gewoon je CV-ketel instellen op een lagerere temperatuur. Dan wordt het water in je cv-systeem niet te warm en heb je ook geen verdeler met pomp meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 10:36
@timovd dank, had beide topic’s nog niet zelf gevonden.

@Fr33z er blijven radiatoren voor de slaapkamers eerste verdieping en zolder. De nieuw aan te leggen vloerverwarming is dan alleen voor de beneden verdieping. Douche en toilet hadden al vloerverwarming (via een klein passief verdelertje in de douche zelf)

Ik overweeg in de hal beneden een radiator te laten zitten.
Je wilt immers een zo groot mogelijke afgifte van de warmte toch? In de open keuken en woonkamer werd het afgeraden om radiatoren daar te laten zitten omdat daar de thermostaat hangt.

[ Voor 14% gewijzigd door autoreverse op 23-07-2025 17:26 ]