Ombouwen verdelers vloerverwarming na warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-05 10:50
Ik wil de pomp tussen mijn verdelers uithalen. Veel zoeken hier gaf me een ruw idee, maar voor de verkoper bij warmteservice was het een beetje te complex/onbekend. Ik moest van hem eerst de pomp brengen zodat hij kon zien welke maat het moest zijn. Een paar vragen:

Kan ik mijn pomp er zo uit halen? Lijkt me niet, aftappen zal dus ergens moeten. Maar ik heb geen idee hoe. De tweede verdeler ligt een verdieping lager.

Ik heb in bijgaand plaatje aangegeven dat we warmwateraanvoer naar de onderste balk direct moet. Maar ik lees ook over ventielen en kranen etc. Wat moet ik nog meer aanpassen? Of is het puur de pomp ertussenuit. De thermostaat er tussenuit en door?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBTufwsqMAHFQR6na_VJ4TVTLWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/15HTHYYhuEM3N8oHevRpbqVG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Ik zou de hele verdeler vervangen, je wil ook die kraan en voetventiel verwijderen, die beperken de flow ook enorm. Zonder pomp ben je er ook nog niet om deze verdeler geschikt te maken. En als je dan toch bezig bent de twee knietjes er uit. Je wil zoveel mogelijk flow naar je verdeler.

Zoiets, met mooie ruime bochten ipv knietjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFvTixGyOuQrHAS3a02SU275CrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CU8JI7VoCJfGbGTjDnQbTSB8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:59
Heb je volledige elektrische warmtepomp of hybride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
joke_name schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:12:
Heb je volledige elektrische warmtepomp of hybride?
Volledig electrisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Anoniem: 1221402 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:08:
Ik zou de hele verdeler vervangen, je wil ook die kraan en voetventiel verwijderen, die beperken de flow ook enorm. Zonder pomp ben je er ook nog niet om deze verdeler geschikt te maken. En als je dan toch bezig bent de twee knietjes er uit. Je wil zoveel mogelijk flow naar je verdeler.

Zoiets, met mooie ruime bochten ipv knietjes.
[Afbeelding]
De kraan gaat er ook af. En ze adviseerden een kunststof buis, die kun je mooi ruim buigen. Een nieuwe verdeler is en kostbaarder en ik geloof niet dat ik er zoveel mee win, tenminste niet volgens de installateur. Het gaat mij er vooral om dat de pomp (ik heb er nog 1) niet hoeft te draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

@hvl01 Hoe willen ze er dan voor zorgen dat er geen retourwater mengt? Gaan ze de hele verdeler ombouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Pomp kan je er tussenuit halen, uiteraard eerst aftappen.
De flens aan de onderzijde van de bovenste balk dichtmaken.
De flens aan de bovenzijde van de onderste balk voorzien van een verloop richting je retour leiding.
De retour leiding van de bovenste balk afhalen, en deze afdoppen/voorzien van een ontluchter.
Thermostaat kraan en voetventiel weghalen.
Als je met je pomp naar de warmte service gaat kunnen zij zien welke aansluiting je nodig hebt.
Absoluut niet de 2 balken doorverbinden, je wil 2 losse verdelers.
Bovenstaande is niet de mooiste oplossing, maar het werkt perfect.
Ik zal kijken of ik nog ergens foto 's heb van de verdeler die ik hier thuis heb omgebouwd.
Ik heb zelf nog wel knietjes gebruikt, deze zo veel mogelijk proberen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP0g3Dpcnf_ZRKvOZGc97cIGCV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vuj35qYT7sFslTkGHgQ89V2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-bGQSYJWGuds2ry8J3ehbdWZL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m9Var1vJAdXuuAeXTI56dORC.jpg?f=fotoalbum_large

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zie hier hoe ik een verdeler omgebouwd heb:
Dre in "Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?"

• hvl01
Dank ombouwers voor de foto's.

Nog een vraagje: Thermostaat kraan en voetventiel weghalen. Wat is een voetventiel? Waar moet ik dat in mijn verdeler ongeveer zoeken?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voetventiel zit meestal onderaan (vandaar voet), maar zie er bij jou ook linksboven 1 zitten op je vv verdeler.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• hvl01
Dank, wat er moet gebeuren moet lukken.
Rest nog het aftappen. Hoe en waar doe ik dat?
Ik heb even een fotootje gemaakt van de andere verdeler bovenin een voetventiel dat er dus uit moet.
Onderin heb ik omcirkeld waar ik de ingang naar de vloerverwarming kan dichtdraaien.
Maar als ik dan de pomp eruit schroef dan wordt het nog een natte boel, dus waar laat ik het systeem leeglopen. Mijn pomp staat op zolder. Deze verdeler zit in de kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akXP5Vv6jaD-aobQn6-2HIlHFpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HF6salmvLJK5TcLDmteuypPj.jpg?f=fotoalbum_large

• Tim123
  • Nu online
Druk eraf halen bij de ketel, desnoods daarna de flens bij de pomp(eerst boven, daarna beneden anders heb je alsnog beneden een water ballet).
En daar een waterstofzuiger bij houden.
Het omcirkelde bovenste rondje moet er dus ook uit!

• hvl01
Tim123 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:24:
Druk eraf halen bij de ketel, desnoods daarna de flens bij de pomp(eerst boven, daarna beneden anders heb je alsnog beneden een water ballet).
En daar een waterstofzuiger bij houden.
Het omcirkelde bovenste rondje moet er dus ook uit!
Dat moet er uit bij de ombouw neem ik aan. Of moet het er ook uit voor het leeglopen van het systeem? Hoeveel water komt eruit bij benadering?

Ik kan ook het systeem grotendeels laten leeglopen door een dunne slang te bevestigen aan een aftapkraantje onder aan een radiator op de begane grond?

• Tim123
  • Nu online
hvl01 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 20:44:
[...]

Dat moet er uit bij de ombouw neem ik aan. Of moet het er ook uit voor het leeglopen van het systeem? Hoeveel water komt eruit bij benadering?

Ik kan ook het systeem grotendeels laten leeglopen door een dunne slang te bevestigen aan een aftapkraantje onder aan een radiator op de begane grond?
Geen idee hoeveel water uit je systeem gaat komen.
Ik zou beginnen met de overdruk er uit laten bij het hoogste punt (waarschijnlijk bij je cv ketel/vul kraan.)
Deze vervolgens open laten staan zodat er lucht in, en een slang aan het laagste punt(je radiator is een prima plek).
Alle radiatoren open zetten, dan ben je al je water ook echt kwijt.
Als er niks meer uit komt, beide verdelers slopen incl voetventiel en thermostaat kraan.
Weer opnieuw opbouwen, druk erop, overal ontluchten, opnieuw vullen.
Foto's maken, hier plaatsen ;) en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hvl01 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:19:
Dank, wat er moet gebeuren moet lukken.
Rest nog het aftappen. Hoe en waar doe ik dat?
Ik heb even een fotootje gemaakt van de andere verdeler bovenin een voetventiel dat er dus uit moet.
Onderin heb ik omcirkeld waar ik de ingang naar de vloerverwarming kan dichtdraaien.
Maar als ik dan de pomp eruit schroef dan wordt het nog een natte boel, dus waar laat ik het systeem leeglopen. Mijn pomp staat op zolder. Deze verdeler zit in de kelder.

[Afbeelding]
Zit er rechtsonder geen aftappunt ?
Is net niet te zien op de foto.

Op de grotere vv verdeler zit die namelijk ook op die plek.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvl01
Ja top! Bedankt voor de tip. Ik ga het dit weekend er eens uit laten lopen allemaal. en dan volgende week naar de warmteservice voor de materialen.

Kan het kwaad als het hele systeem een weekje leeg is?
ZeRoC00L schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:41:
[...]

Zit er rechtsonder geen aftappunt ?
Is net niet te zien op de foto.

Op de grotere vv verdeler zit die namelijk ook op die plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8E97klEDKcarPaWgh4I15thC-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waZ2to9G2KFl5fr4plVe4deF.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1