Aankoop auto blijkt import te zijn

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 21.198 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-07 20:56
ZeRoC00L schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Wettelijke bedenktijd is er voor online aankopen, niet voor fysieke aankopen in een winkel (of garage in dit geval)
TS is afhankelijk van de garage of ze meewerken aan ontbinding
Dan gooien op, ben niet goed geïnformeerd, ik was van de veronderstelling dat het een origineel nederlands geleverde auto was, zoals ook op jullie site stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17
Het wordt lastig denk ik om de koop te ontbinden. Zij beroepen zich waarschijnlijk op een fout op de website en Autotrack.

Je hebt zelf ook onderzoeksplicht. Het kenteken bij de RDW invoeren en de informatie daar checken is erg gemakkelijk.

Het probleem zit hem er in dat ze blijkbaar constant auto’s verkeerd aanbieden en je mag verwachten van eenauto garage dat ze kennis van zaken hebben en dat niet doen.

Als je een rechtsbijstandsverzekering heb, zou je die nog kunnen raadplegen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:54
Ah dat is klote, je wilt gewoon zaken doen met een betrouwbare partij, en als er van alles begint te rammelen dan gaat dat knagen. Ik herken dat wel. Ooit een tweedehands Nissan Qashqai bij een BOVAG dealer gekocht, of tenminste, koopcontract getekend. Bij thuiskomst alle gegevens toch nog eens door de databases heen gegooid (geen idee of ik dat eerder had kunnen doen, ws wel, door niet direct contract te tekenen na proefrit, geen ervaring en lessons learned zeg maar) en toen kwam er ook allemaal vage shit naar boven, garage waar de auto onderhouden was bleek niet in Duitsland maar ergens in Napoli te zitten, op een vaag achteraf industrieterreintje, en niet bereikbaar.

Belangrijker was dat bleek dat dit type en serie met een motor-fabricage issue bleek te kampen, die door Nissan niet als een publieke terugroep-actie was aangekaart, maar wel intern bij dealers bekend was gemaakt, en waardoor er kans was dat het hele motorblok vast zou lopen en integraal vervangen moest worden, buiten garantie en op volledige kosten van de consument, voor minstens 5000 euro. Die kans wilden wij toch maar niet nemen, en ik vond het kut dat de dealer dit niet pro-actief had aangegeven. Contract ontbonden, heeft ons wel een paar honderd euro gekost die we moesten lappen onder de BOVAG voorwaarden. Ik had geen zin in allerlei rechtsbijstands-shit en welles nietes spelletjes over wie er wel of niet onderzoeks plicht had.

Dus ik denk dat je de koop wel kunt terugdraaien, ik zou dat ook doen, als je het nu al niet vertrouwt is het klote als er straks iets begint te rammelen of kraken. Hopelijk zijn ze coulant en hoef je niks te lappen, maar grote kans dat je toch ff paar euros mag aftikken onder de BOVAG voorwaarden van getekend contract annuleren. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 10:35
Jumpman schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:05:
Het wordt lastig denk ik om de koop te ontbinden. Zij beroepen zich waarschijnlijk op een fout op de website en Autotrack.

Je hebt zelf ook onderzoeksplicht. Het kenteken bij de RDW invoeren en de informatie daar checken is erg gemakkelijk.

Het probleem zit hem er in dat ze blijkbaar constant auto’s verkeerd aanbieden en je mag verwachten van eenauto garage dat ze kennis van zaken hebben en dat niet doen.

Als je een rechtsbijstandsverzekering heb, zou je die nog kunnen raadplegen.
Die onderzoeksplicht is er, maar de topicstarter heeft dat gedaan door de historie van de auto te bevragen bij de verkopende partij. En de verkoper heeft een mededelingsplicht: hij moet de kopende partij juist informeren. Er kan in deze situatie verwacht worden dat de autohandelaar meer expertise heeft in het verkrijgen van de juiste informatie tav de auto dan de kopende partij (bijv dat bij RDW informatie te verkrijgen is tav import en dat een BPM restwaarde te relateren is aan schade). Er is hier niet sprake van een foutje, maar van zware onkunde van de verkoper, of zelfs stelselmatig liegen (over duur van onderhoud, vorige eigenaar ...maar ook alle andere 'foute' import autos op de verkoop sites etc).

Maw de koper kan zich beroepen op non-confirmiteit tav het product.

Ik zou dat in dit geval ook doen: niet an sich omdat het een import betreft, maar alle zaken die niet kloppen tav de staat en historie van de auto. De auto is feitelijk minder waard.

(@topicstarter - lees ook dit: https://appelman.nl/jurid...enrecht/onderzoeksplicht/ => staat telefoon nr in dat je kan bellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
vargo schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Die onderzoeksplicht is er, maar de topicstarter heeft dat gedaan door de historie van de auto te bevragen bij de verkopende partij. En de verkoper heeft een mededelingsplicht: hij moet de kopende partij juist informeren. Er kan in deze situatie verwacht worden dat de autohandelaar meer expertise heeft in het verkrijgen van de juiste informatie tav de auto dan de kopende partij (bijv dat bij RDW informatie te verkrijgen is tav import en dat een BPM restwaarde te relateren is aan schade). Er is hier niet sprake van een foutje, maar van zware onkunde van de verkoper, of zelfs stelselmatig liegen (over duur van onderhoud, vorige eigenaar ...maar ook alle andere 'foute' import autos op de verkoop sites etc).

Maw de koper kan zich beroepen op non-confirmiteit tav het product.

Ik zou dat in dit geval ook doen: niet an sich omdat het een import betreft, maar alle zaken die niet kloppen tav de staat en historie van de auto. De auto is feitelijk minder waard.

(@topicstarter - lees ook dit: https://appelman.nl/jurid...enrecht/onderzoeksplicht/ => staat telefoon nr in dat je kan bellen)
TS heeft nooit gevraagd waar de auto vandaan kwam, hij zegt letterlijk dat hij niks heeft gezegd over dat hij geen import auto wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:44:
Het gaat om een kia picanto uit 2021 met 60.000km. De bpm dat betaald is, is onder de 400 euro. Is dat veel of weinig? Moet ik nu denken aan een schade auto? Ik heb er zelf echt weinig verstand van sorry...
Zou vooral bij mijzelf te rade gaan of je zelf VOLDOENDE de check hebt gedaan als je perse geen import-auto wilt (waarom eigenlijk?), niet naar de verkopende partij wijzen als je de vraag niet hebt gesteld en je alleen op Autotrack etc. beroept.

Zo kun je op de site van de RDW precies zien wanneer de eerste tenaamstelling van de auto is geweest in Nederland. Als die afwijkt van de ouderdom van de auto, is het 99% zeker import (wat geen enkel probleem hoeft te zijn).

Is hij met schade ingevoerd of niet? Ook dat kun je simpel d.m.v. de betaalde rest BPM checken (bijv. met ChatGPT). Is deze wat het ongeveer moet zijn; dan 99% zeker geen schade en anders waarschijnlijk wel (al zijn er ook trucs om auto's in te voeren en minder bpm te betalen en geen schade te hebben).

Als de auto goed is, lekker genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:10
retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:32:
[...]

TS heeft nooit gevraagd waar de auto vandaan kwam, hij zegt letterlijk dat hij niks heeft gezegd over dat hij geen import auto wilt.
Ik heb niet specifiek gevraagd of het een import auto was, omdat er op viabovag en autotrack stond dat het een NL auto was.

Ik heb wel specifiek gevraagd hoe ze aan de auto kwamen, vandaar dat ik wist dat ze de auto 3 jaar (wat dus uiteindelijk niet klopt) in onderhoud hadden en dat hij van een vrouwtje was geweest die last van haar been kreeg en dat de auto was ingeruild. Ze hadden niet gezegd, dat ze de auto zelf hadden geïmporteerd. Dat zei z'n collega gisteren pas, dat de auto uit Zweden kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:29
heb je al gebeld?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:47
Archioak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:09:
[...]
Ik heb wel specifiek gevraagd hoe ze aan de auto kwamen, vandaar dat ik wist dat ze de auto 3 jaar (wat dus uiteindelijk niet klopt) in onderhoud hadden en dat hij van een vrouwtje was geweest die last van haar been kreeg en dat de auto was ingeruild.
Vreemde gang van zaken, waarom heeft de verkoper dit verteld als het compleet niet waar blijkt te zijn? Ik zou hier eens navraag na doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is dus een merkdealer. Ik denk niet dat een merkdealer zich wil branden aan schadeauto's of teruggedraaide tellers of wat dan ook. Je ziet bij hele veel merkdealers jonge occasions staan die geïmporteerd zijn. En dat kan hele goede redenen hebben, bijv. omdat auto's in het buitenland soms rijker zijn uitgerust of gewoon meer nieuw verkocht zijn. En A-segmenters als de Kia Picanto zijn hier ook populair, omdat er nieuw in dit segment weinig meer te koop is. Ook zijn er volgens mij truukjes om een auto een jaar in het buitenland te laten rijden (bijv. als huurauto) en dan met veel financiële voordelen te importeren. Met de auto is dan niks mis. Allemaal redenen dat met een geïmporteerde auto niks mis hoeft te zijn.

Dat gezegd hebbende. Ga vooral op je gevoel af. Als je het idee hebt belazerd te worden zie dan van de koop af. Ik zou nog eens het gesprek met de verkoper aangaan en aangeven waar jouw twijfels liggen. Dan neem ik aan dat hij zijn best zal doen om de twijfels weg te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:59
Kip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:35:
Gaat het om de volgende auto? Wat opvalt is dat de achterbumper een afwijkende kleur heeft in de foto's. Dit is zeer waarschijnlijk schadeherstel. Vanuit foto's is dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

[Afbeelding]
Dit zegt vrij weinig bij dergelijke goedkope auto's: carrosserie is staal, bumper van kunststof in aparte batches gespoten en dan heb je al snel kleurverschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

Ik heb wel specifiek gevraagd hoe ze aan de auto kwamen, vandaar dat ik wist dat ze de auto 3 jaar (wat dus uiteindelijk niet klopt) in onderhoud hadden en dat hij van een vrouwtje was geweest die last van haar been kreeg en dat de auto was ingeruild. Ze hadden niet gezegd, dat ze de auto zelf hadden geïmporteerd. Dat zei z'n collega gisteren pas, dat de auto uit Zweden kwam.
Eerst dus van een oud vrouwtje geweest en daarna van een olijke zweed. Klinkt als een gevalletje 'ik verkoop mijn eigen moeder nog al moet ik de hele wereld er voor bij elkaar liegen'.

[ Voor 5% gewijzigd door njitter op 17-07-2025 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:51
Als de auto nog geadverteerd staat, sla de pagina's op als PDF. Wellicht handig voor later als bewijsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Jimster schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:35:
Als de auto nog geadverteerd staat, sla de pagina's op als PDF. Wellicht handig voor later als bewijsmateriaal.
en/of via archive.org (of een van de andere archives) om een onafhankelijke online kopie op te slaan. Screenshots en website als pdf afdrukken kan (eenvoudig) gefabriceerd worden, dus ik weet niet in hoeverre dat als bewijs zou kunnen worden gebruikt als het erop aankomt.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aggressor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:49:
[...]

De koper heeft ook een onderzoek plicht...
En zoveel moeite was dit niet.
Bewijs maar wat de verkoper gezegd heeft...
Onderzoeksplicht is wel een hele populaire op Tweakers, maar nogmaals, dat betekend niet dat een verkoper alles bij elkaar mag liegen en dat je het maar zelf onderzocht moest hebben. Onderdeel van je onderzoeksplicht kan zijn om te vragen aan de verkoper hoe iets zit. En als die iets zegt (of schrijft), moet je gewoon ervan uit kunnen gaan dat dit juist is.

Bewijzen wat de verkoper in dit geval heeft gezegd is triviaal: Je kan gewoon online de advertentie bekijken wat er staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:35
[...]
Ik heb niet specifiek gevraagd of het een import auto was, omdat er op viabovag en autotrack stond dat het een NL auto was.

Het eerste klopt natuurlijk, het is een Nederlandse auto want hij heeft een NL kenteken. Dat ie origineel van elders komt kun je zien aan het kenteken (komt niet uit het bouwjaar) of bij de RDW (kilometerstand "niet logisch").

Het is geen verwijt maar als je er zelf zo op gebrand bent wel belangrijk om extra aandacht aan te schenken. Autohandelaren hebben niet voor niets een "bepaald imago".

Onze 2e hands is geen import, sterker, alle originele facturen van aankoop en onderhoud lagen in de kofferbak, inclusief NAW van de vorige eigenaar. Maar, dit was een uitzondering, ik heb er 20+ van dit type bekeken op de verschillende websites en bij verschillende merkdealers zoals Louwman - de overgrote meerderheid kwam uit het buitenland: Italie, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, etc.

Import hoeft geen probleem te zijn, er over liegen door de verkoper(s) wel en zou voor mij een definitieve afknapper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:39:
[...]

Onderzoeksplicht is wel een hele populaire op Tweakers, maar nogmaals, dat betekend niet dat een verkoper alles bij elkaar mag liegen en dat je het maar zelf onderzocht moest hebben. Onderdeel van je onderzoeksplicht kan zijn om te vragen aan de verkoper hoe iets zit. En als die iets zegt (of schrijft), moet je gewoon ervan uit kunnen gaan dat dit juist is.

Bewijzen wat de verkoper in dit geval heeft gezegd is triviaal: Je kan gewoon online de advertentie bekijken wat er staat...
Het probleem is hij heeft er niet naar gevraagd......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Het probleem is hij heeft er niet naar gevraagd......
Omdat de verkoper dat uit zichzelf al had medegedeeld in de advertentie...

Als ik hier een 5060Ti 16GB verkoop, en het blijkt een 8GB model te zijn, kan ik toch ook niet aankomen met het verhaal dat de koper een onderzoeksplicht heeft, en had kunnen nazoeken dat het serienummer wat erbij staat hoort bij een 8GB model, wat je in een minuutje Googlen had gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:34
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:00:
[...]

Omdat de verkoper dat uit zichzelf al had medegedeeld in de advertentie...

Als ik hier een 5060Ti 16GB verkoop, en het blijkt een 8GB model te zijn, kan ik toch ook niet aankomen met het verhaal dat de koper een onderzoeksplicht heeft, en had kunnen nazoeken dat het serienummer wat erbij staat hoort bij een 8GB model, wat je in een minuutje Googlen had gevonden?
Deze vergelijking gaat volledig mank omdat de specs dan aanzienlijk anders zijn in het nadeel van de koper. Je zou het beter kunnen vergelijken met een electronisch apparaat dat eigenlijk voor een ander land bedoeld is. Bijvoorbeeld een televisie voor de Poolse markt met eigen type-nummer aanduiding. Dit komt namelijk vaker voor, ook in de nieuwe verkoop, maar is niet direct iets wat de koper benadeeld.

En in dit verhaal zie ik ook niet zozeer in op welk vlak de koper benadeeld is als het neerkomt op de staat en de specificaties van het voertuig, behalve dan op emotioneel vlak.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
rmathijssen schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Deze vergelijking gaat volledig mank omdat de specs dan aanzienlijk anders zijn in het nadeel van de koper. Je zou het beter kunnen vergelijken met een electronisch apparaat dat eigenlijk voor een ander land bedoeld is. Bijvoorbeeld een televisie voor de Poolse markt met eigen type-nummer aanduiding. Dit komt namelijk vaker voor, ook in de nieuwe verkoop, maar is niet direct iets wat de koper benadeeld.

En in dit verhaal zie ik ook niet zozeer in op welk vlak de koper benadeeld is als het neerkomt op de staat en de specificaties van het voertuig, behalve dan op emotioneel vlak.
Als het puur over import ging, dan zou ik me ook al snel zeggen: "Waar maak je je druk om". Maar in dit specifieke geval lijkt het een string leugens te zijn over de achtergrond van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Als het puur over import ging, dan zou ik me ook al snel zeggen: "Waar maak je je druk om". Maar in dit specifieke geval lijkt het een string leugens te zijn over de achtergrond van de auto.
De hele autohandel is een grote leugen.

Die gasten krijgen provisie per verkochte wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DjoeC schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Het eerste klopt natuurlijk, het is een Nederlandse auto want hij heeft een NL kenteken. Dat ie origineel van elders komt kun je zien aan het kenteken (komt niet uit het bouwjaar) of bij de RDW (kilometerstand "niet logisch").
[…]
Nee hoor, bij een import staat er ‘Geen oordeel’:
Geen oordeel

Toelichting
Wij geven geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets veranderd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:08

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik ben even door de lijst met auto's die de desbetreffende dealer op viabovag aanbied heen gelopen. Van de 20 auto's die ze te koop aanbieden zijn er 14 sowieso geimporteerd waarvan er dan weer 8 in de afgelopen paar maanden kenteken zijn gezet, en een paar ongeveer een jaar geleden op kenteken zijn gezet. Dit is de hele lijst met geimporteerde auto's:
Kia Stonic (net op kenteken)
Ford Fiesta
Hyundai I20
Kia Picanto wit
Hyundai i10 (net op kenteken)
Ford Focus Wagon (net op kenteken)
Toyota Yaris Cross (net op kenteken)
Ford Puma (net op kenteken)
Kia Picanto zwart (net op kenteken)
Ford Puma blauw (net op kenteken)
Ford Fiesta rood
Hyunday Kona
Mercedes-Benz GLC
Ford Fiesta grijs (net op kenteken)

Deze handelaar lijkt dus bijna enkel in geimporteerde auto's te handelen die ze zelf importeren (anders heb je er niet zoveel staan die net op kenteken zijn gezet). Best kans dat wat er staat wat niet geimporteerd is inruil is geweest op een geimporteerde auto.

Ik zou ik de koop niet aangaan wetende dat de auto geimporteerd is. Voor het zelfde bedrag staan er meerdere vergelijkbare Picanto's (bouwjaar en kilometers) op ViaBovag, en dat terwijl een geimporteerde auto over het algemeen minder waard is dan een niet geimporteerde. Dat samen met het feit dat de verkoper verkeerde informatie heeft verstrekt (in het midden gelaten of het wel of niet bewust was) zou voor mij genoeg reden zijn om het niet te doen.

Op basis van dat de auto niet is zoals deze jou aangeboden is (geimporteerd) zou ik de koop laten ontbinden. De verkoper zal waarschijnlijk aanhalen dat in de advertentie staat dat fouten zijn voorbehouden, maar bij alle geimporteerde auto's op viabovag bij deze verkoper staat dat ze niet geimporteerd zijn (Geimporteerd: Nee). Het is dus iets structureels wat ze doen waardoor het niet aangemerkt kan worden als een fout.

Zelf heb ik ooit een nieuwe auto willen kopen. Deze auto werd aangeboden als merk, type en uitvoering. Op het moment dat ik de auto op kwam halen bleek het echter om een grijze import te gaan (nieuwe auto uit België). De Belgische uitvoering van deze auto was echter behoorlijk anders dan de Nederlandse. Op basis daarvan heb ik de auto toen laten staan. (De auto was mijn verkocht als Merk A, Model B, uitvoering C, maar uitvoering C kwam in NL overeen met uitvoering X) De verkoper was zich hier ook van bewust en heeft er geen problemen van gemaakt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
fsfikke schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:44:
[...]
Nee hoor, bij een import staat er ‘Geen oordeel’:
[...]
I stand corrected....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:08
Los van de discussie over de zin en onzin van importauto's. Het is een autodealer die glashard heeft gelogen, gelet op het feitenrelaas van TS.

Schriftelijk de koop ontbinden, eventueel met hulp van rechtsbijstand.

"""
Naar Nederlands recht mag je als koper van een auto vertrouwen en afgaan op serieuze mededelingen van de autoverkoper, aldus de Hoge Raad in de uitspraak Baris/Riezenkamp.

Een overeenkomst die tot stand is gekomen, die bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen, is vernietigbaar indien de dwaling is te wijten aan een inlichting van de verkoper. Tenzij de autoverkoper ervan uit mocht gaan dat deze overeenkomst ook zou zijn overeengekomen zonder de betreffende mededeling (art. 6:228 lid 1 sub a BW).
"""
bron: https://www.advocatenvano...-ontbinden-of-vernietigen

TS wil geen importauto, de koop zou niet tot stand gekomen zijn met die kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:47
Kip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:35:
Gaat het om de volgende auto? Wat opvalt is dat de achterbumper een afwijkende kleur heeft in de foto's. Dit is zeer waarschijnlijk schadeherstel. Vanuit foto's is dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

[Afbeelding]
Dit kan een aanname zijn. Source; myself

Ik had een Peugeot 308 in parelmoer wit en op alle kanten van de auto zat een andere kleur als je goed keek, terwijl die nieuw uit fabriek kan. Volgens mij hadden ze de onderdelen bij verschillende spuiterijen liggen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Mr.D78 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:22:
Los van de discussie over de zin en onzin van importauto's. Het is een autodealer die glashard heeft gelogen, gelet op het feitenrelaas van TS.

Schriftelijk de koop ontbinden, eventueel met hulp van rechtsbijstand.

"""
Naar Nederlands recht mag je als koper van een auto vertrouwen en afgaan op serieuze mededelingen van de autoverkoper, aldus de Hoge Raad in de uitspraak Baris/Riezenkamp.

Een overeenkomst die tot stand is gekomen, die bij een juiste voorstelling van zaken niet tot stand zou zijn gekomen, is vernietigbaar indien de dwaling is te wijten aan een inlichting van de verkoper. Tenzij de autoverkoper ervan uit mocht gaan dat deze overeenkomst ook zou zijn overeengekomen zonder de betreffende mededeling (art. 6:228 lid 1 sub a BW).
"""
bron: https://www.advocatenvano...-ontbinden-of-vernietigen

TS wil geen importauto, de koop zou niet tot stand gekomen zijn met die kennis.
Op beide websites staat dat er geen juridische rechten te ontlenen zijn aan de geboden informatie.

Tijdens het bezoek aan de dealer heeft TS niks gevraagd en de verkoper niks gezegd over import.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:45
silverchaoz schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:37:
[...]

Dit kan een aanname zijn. Source; myself

Ik had een Peugeot 308 in parelmoer wit en op alle kanten van de auto zat een andere kleur als je goed keek, terwijl die nieuw uit fabriek kan. Volgens mij hadden ze de onderdelen bij verschillende spuiterijen liggen 8)7
Zoals @SniperGuy eerder in het topic aan gaf heeft dit vooral met de diverse materialen te maken. Het spuitwerk ziet er op een kunststof bumper vaak anders uit dan bij carrosseriedelen. Dit komt met name bij (parelmoer)wit duidelijk naar voren.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Tijdens het bezoek aan de dealer heeft TS niks gevraagd en de verkoper niks gezegd over import.
Ik vraag me alleen af hoe dit stand houd bij de geschillencommissie als structureel blijkt dat deze dealer een import auto altijd als niet-import auto opvoert op dit soort sites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:39:
[...]

Uit de TS-start:
"De verkoper gaf aan dat de auto ongeveer drie jaar bij hun in onderhoud was, dus dat lijkt ook niet te kloppen."

Als niet-jurist lijkt mij dat prima passen in "de dwaling is te wijten aan een inlichting van de verkoper"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Denman schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Zoals @SniperGuy eerder in het topic aan gaf heeft dit vooral met de diverse materialen te maken. Het spuitwerk ziet er op een kunststof bumper vaak anders uit dan bij carrosseriedelen. Dit komt met name bij (parelmoer)wit duidelijk naar voren.
Dus is de conclusie van kip dat dit hoogst waarschijnlijk een gerepareerde schade is waarschijnlijk onjuist.

Dan zijn we weer terug bij af, terug naar start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Mr.D78 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Uit de TS-start:
"De verkoper gaf aan dat de auto ongeveer drie jaar bij hun in onderhoud was, dus dat lijkt ook niet te kloppen."

Als niet-jurist lijkt mij dat prima passen in "de dwaling is te wijten aan een inlichting van de verkoper"
1. Hoe ga je dat bewijzen? Zijn vrouw en kinderen zijn als belanghebbende onbetrouwbare getuigen.

2. Welke waarde moet je hier aan geven? Het zou wat anders zijn als de verkoper tijdens het bezoek had ontkent dat het een import auto is, bij voorkeur zwart op wit, dan heb je een sterke zaak.

[ Voor 3% gewijzigd door retrey op 17-07-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:16
retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:52:
[...]
2. Welke waarde moet je hier aan geven? Het zou wat anders zijn als de verkoper had ontkent dat het een import auto is, dan heb je een sterke zaak.
1. Hoe ga je dat bewijzen? Zijn vrouw en kinderen zijn als belanghebbende onbetrouwbare getuigen.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
Bewijzen? Dat is pas relevant als je daadwerkelijk in de rechtzaal komt.
Een autodealer gaat die moeite niet doen voor de omzet van een (geimporteerde) Kia Picanto, die auto gaat gewoon weer, als niet-geimporteerd, op de website.

Zelf, of rechtsbijstand, een blafbrief schrijven om de koopovereenkomst te vernietigen en met een grote boog om die autodealer en eventueel gerelateerde handelaren heen lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr.D78 op 17-07-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Mr.D78 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:03:
Bewijzen? Dat is pas relevant als je daadwerkelijk in de rechtzaal komt.
Een autodealer gaat die moeite niet doen voor de omzet van een (geimporteerde) Kia Picanto, die auto gaat gewoon weer, als niet-geimporteerd, op de website.

Zelf, of rechtsbijstand, een blafbrief schrijven om de koopovereenkomst te vernietigen en met een grote boog om die autodealer en eventueel gerelateerde handelaren heen lopen.
Dit soort bedrijven zijn verzekerd voor wanbetalers en juridische zaken, je gaat niet wegkomen met een briefje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
TS ook, heeft rechtsbijstandverzekering. Alleen TS is, in mijn optiek, wat te 'lief' tegen de autodealer.

Waarom zou je het "netjes oplossen" als de autodealer in kwestie van het begin af aan al niet netjes met jou als koper is omgegaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Mr.D78 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:09:
TS ook, heeft rechtsbijstandverzekering. Alleen TS is, in mijn optiek, wat te 'lief' tegen de autodealer.

Waarom zou je het "netjes oplossen" als de autodealer in kwestie van het begin af aan al niet netjes met jou als koper is omgegaan?
Welke echt juridische argumenten heeft TS om de koopovereenkomst te ontbinden.

Niet de informatie op een derde website, die sluiten fouten uit.

Ts heeft niet geïnformeerd of het een import auto is.
De verkoper heeft er niks over gezegd.

TS beweerd dat de verkoper heeft gelogen over onderhoud, dat is lastig bewijsbaar.

De auto lijkt zijn onderhoud gehad te hebben, volgens het boekje, een afschrift uit het digitale onderhoudssysteem kan dat bevestigen of ontkennen, op voorwaarde dat het bij een merkdealer is gebeurd.

Mogelijk komt de auto uit Zweden, een land dat niet bekend staat om auto fraude, hoewel dat niks zegt.

Ik zie bijzonder weinig punten voor ontbinding, de hele casus is opgeblazen door een stel tweakers die TS wijs maken dat hij een verschrikkelijk schade wrak heeft gekocht. Zonder enig bewijs daarvoor, onderzoek zal nodig zijn om dat uit te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door retrey op 17-07-2025 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:49

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Is er nu al eens gebeld?

Want iedereen gaat lekker door, maar ik heb nog geen reactie vanuit het bedrijf gelezen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Dus is de conclusie van kip dat dit hoogst waarschijnlijk een gerepareerde schade is waarschijnlijk onjuist.

Dan zijn we weer terug bij af, terug naar start.
Wanneer ik deze vergelijk met foto's van andere witte exemplaren van hetzelfde model en bouwjaar, zie ik geen duidelijke kleurverschillen. De voorbumper is vermoedelijk ook niet van metaal en daar zijn geen kleurverschillen zichtbaar op de foto's.

Ik denk dat het in ieder geval de moeite waard is om dit verder te onderzoeken, vooral omdat de BPM is vastgesteld op basis van een taxatierapport.

Als er sprake is geweest van ernstige schade, zou je dat mogelijk kunnen herkennen door de ruimte voor het reservewiel onder de kofferbak te inspecteren.

Is er misschien een manier om het taxatierapport via de RDW in te zien?

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.D78
retrey schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:18:
[...]

Welke echt juridische argumenten heeft TS om de koopovereenkomst te ontbinden.
Gelet op alle informatie die TS in dit topic heeft gedeeld, is er voor een jurist genoeg munitie om mee te schieten.
Van collega-verkopers die een heel ander verhaal vertellen over de auto dan de verkoper zelf tot de eigen website waar ook niet expliciet genoemd staat dat het een importauto is, etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
  • Nu online
Mr.D78 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:29:
[...]

tot de eigen website waar ook niet expliciet genoemd staat dat het een importauto is, etc. etc.
Waarom zou je moeten vermelden dat het een import auto is? Zolang die nu op dit moment op NL kenteken staat hoef je daar niks over te zeggen.

Iets anders is het als de koper daarna vraagt of aangeeft geen import auto te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:20

FreakNL

Well do ya punk?

targaryanwolf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Je hebt gelijk, maar het had 1 minuut tijd gekost om het kenteken door de RDW site te gooien en dan had je gelijk al gezien dat het een import auto is. Elke auto die ik gekocht heb heb ik door de RDW site gehaald, zeker particuliere verkoop.

Liegen is lastig te bewijzen, kan ook zijn dan een incompetente medewerker het vinkje "vergeet" aan te zetten.

Wat zegt je rechtsbijstand?
Ik heb bij mijn laatste auto aankoop ook het kenteken door alle mogelijke sites gehaald. En op basis van het VIN ook nog een betaald rapport gedownload om achter de opties te komen.

Ik snap ook niet helemaal waarom de TS dit niet gedaan heeft. Je hebt ook onderzoeksplicht.

Dat gezegd hebbende; de houding van de garage is ook laakbaar. Ik zou de koop ontbinden.

Maar is er nou al gebeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:23
Irritant als zoiets je aankoop verpest. Wil het niet bagatelliseren en steek energie in waar je dat in wilt steken, maar persoonlijk zou ik de garage bellen en aangeven dat je langs een garage rijdt voor een second-opinion van de staat. Wel of geen schade auto, motorisch /km-stand in orde. Geef aan dat die kosten bij de garage komen wegens verkeerde info veschaffen. Is dat allemaal ok gewoon doen. Je was enthousiast, vaak is je eerste gevoel (voor het hele gezeik) omtrent het aanschaffen vaak wel de juiste. Ding moet goed hebben gereden. Spul wat uit het buitenland komt (zeker Duitsland) is zeker niet altijd slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:05

njh

Heb je de verkoper al gesproken?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Archioak
Een update,

Ik heb contact gehad en het was niet een leuk gesprek maar de verkoper heeft toegezegd om de koop te ontbinden.
Wij zijn hier heel blij mee, mede dankzij de goede hulp van iedereen hier!

Ik had alleen nog om een bevestiging via de mail gevraagd, zodat ik het zwart op wit heb staan, echter heb ik die tot nu toe nog niet gekregen. We hebben al een herinnering gestuurd via de mail, maar helaas nog niks...

Is mondeling goed genoeg of moet ik echt die mail hebben? De auto is ook weer opnieuw geplaatst op Autotrack zodat deze weer hoger in de lijst staat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 01:54

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Archioak schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:23:
Een update,

Ik heb contact gehad en het was niet een leuk gesprek maar de verkoper heeft toegezegd om de koop te ontbinden.

Ik had alleen nog om een bevestiging via de mail gevraagd, zodat ik het zwart op wit heb staan, echter heb ik die tot nu toe nog niet gekregen. We hebben al een herinnering gestuurd via de mail, maar helaas nog niks...

Is mondeling goed genoeg of moet ik echt die mail hebben? De auto is ook weer opnieuw geplaatst op Autotrack zodat deze weer hoger in de lijst staat
Voor 16.00 uur opnieuw bellen en aangeven dat je hebt gesproken over bovenstaande en dat die persoon ontvinding van de koop heeft toegezegd, maar dat je de mail nog niet hebt gehad. Zullen ze ongetwijfeld bevestigen mondeling. Uiteraard neem je dit deze keer dan even op.. daarna geen zorgen meer maken. ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Niet online
Een update,

Ik heb contact gehad en het was niet een leuk gesprek
Hoeft ook niet leuk te zijn. Ik verwacht niet dat je ooit nog zaken met dat bedrijf gaat doen. Als de auto weer op AutoTrack staat dan lijkt me dat bevestiging genoeg. Je kan ten slotte niet een auto 2x verkopen.

Maar mailbevestiging is altijd fijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een update,

Stuur ze anders zelf een mail met de hoofdlijnen van het gesprek:

"Op die en die dag hebben we gebeld, we hebben dit afgesproken, de auto gaat retour en ik krijg geld"

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, 11,52kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
FreakNL schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Ik heb bij mijn laatste auto aankoop ook het kenteken door alle mogelijke sites gehaald. En op basis van het VIN ook nog een betaald rapport gedownload om achter de opties te komen.
Dit, even €5,95 aftikken op internet en je kunt bijna de gehele historie inzien van de wagen. Zelf vorig jaar een auto gekocht bij een schoolvoorbeeld auto verkoper, vettig haar en vlotte babbel: "Ja deze auto is dealer onderhouden meneer" Ik: Oke dan gaan we nu de dealer bellen, de historie klopte gelukkig wel tot op de kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:44
Zelf ben ik blij met hoe Mazda dat aanpakt. Van elke Europese auto kun je de volledige historie inzien, tenminste zolang de dealer het onderhoud doet.
Ik kocht 4 jaar geleden een Mazda 3 uit 2017, in 2020 uit Duitsland geïmporteerd. Had ik al gezien via ovi.rdw.nl.
Volledige historie met km-standen op te vragen bij elke Mazda-dealer op kenteken of VIN.

[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 19-07-2025 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
gerritjan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:18:
Zelf ben ik blij met hoe Mazda dat aanpakt. Van elke Europese auto kun je de volledige historie inzien, tenminste zolang de dealer het onderhoud doet.
Ik kocht 4 jaar geleden een Mazda 3 uit 2017, in 2020 uit Duitsland geïmporteerd. Had ik al gezien via ovi.rdw.nl.
Volledige historie met km-standen op te vragen bij elke Mazda-dealer op kenteken of VIN.
Tja, met 6 weken wachttijd voor een beurt gaat mijn Mazda naar de lokale Bovag waar ik al 25 jaar kom. Alle brieven en facturen worden ingescand en alle km standen gaan naar de NAP. Ik hoef niet persee naar een dealer die 20-40km weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
DjoeC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:21:
[...]

Tja, met 6 weken wachttijd voor een beurt gaat mijn Mazda naar de lokale Bovag waar ik al 25 jaar kom. Alle brieven en facturen worden ingescand en alle km standen gaan naar de NAP. Ik hoef niet persee naar een dealer die 20-40km weg zit.
Dat is dan waarschijnlijk een Mazda die niet geïmporteerd is. De RDW geeft geen oordeel over mijn km-stand, dus dan is het handig om bij koop of verkoop ander betrouwbaar bewijsmateriaal te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
gerritjan schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Dat is dan waarschijnlijk een Mazda die niet geïmporteerd is. De RDW geeft geen oordeel over mijn km-stand, dus dan is het handig om bij koop of verkoop ander betrouwbaar bewijsmateriaal te hebben.
Correct. Niet geimporteerd. Maar, als hij wel geimporteerd zou zijn en Mazda heeft zoals hierboven gemeld alle historie tot aan import, gevolgd door goede NL documentatie is er toch ook niks aan de hand?

We hebben hier in NL een tijdje een USA Mazda gereden, die deed (via Mazda & RAI) nog gewoon mee in de USA Tanaka klapzakken terugroep acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
DjoeC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Correct. Niet geimporteerd. Maar, als hij wel geimporteerd zou zijn en Mazda heeft zoals hierboven gemeld alle historie tot aan import, gevolgd door goede NL documentatie is er toch ook niks aan de hand?
Zeker! Ik heb ook nergens gezegd dat die van mij wel naar de dure dealer gaat voor onderhoud, ik was alleen blij dat de vorige eigenaren dat wel hebben gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:47
DjoeC schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:06:
Tanaka klapzakken terugroep acties.
Takata.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Archioak
Nog even een laatste update, ik heb de bevestiging via de mail binnen. Wij zijn heel blij, en bij de volgende auto checken we alles vanaf nu extra goed en laten we alles op papier zetten!

Heel erg bedankt voor de goede hulp en het meedenken allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07 15:54
Het enige nadeel van een import auto is als het een VAG auto is of een Stellantis. Dat deze via grote importeurs worden ingekocht. Als er dus een fabricage fout is o.i.d. En de VAG zet een terug roep actie op. Dan val je buiten de boot omdat de auto niet via bijvoorbeeld een PON is geïmporteerd. Maar na 4 jaar is dat vaak geen issue meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 13:41
Skywalker27 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:28:
Het enige nadeel van een import auto is als het een VAG auto is of een Stellantis. Dat deze via grote importeurs worden ingekocht. Als er dus een fabricage fout is o.i.d. En de VAG zet een terug roep actie op. Dan val je buiten de boot omdat de auto niet via bijvoorbeeld een PON is geïmporteerd. Maar na 4 jaar is dat vaak geen issue meer.
Dat is wel heel stellig. Er zijn veel meer nadelen, zoals o.a. ook dat er na import vaak lastiger te achterhalen is of er geen schade geweest is en er ook veel kilometerstand-fraude is. Of deze punten legitiem zijn of vooroordelen maakt niet zoveel uit, want ongeacht daarvan is het algehele sentiment bij de term import al snel wat negatief. Dat heeft effect heeft op de prijs/verkoopbaarheid (wat dus ook weer een nadeel op zichzelf is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Valorian schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Dat is wel heel stellig. Er zijn veel meer nadelen, zoals o.a. ook dat er na import vaak lastiger te achterhalen is of er geen schade geweest is en er ook veel kilometerstand-fraude is. Of deze punten legitiem zijn of vooroordelen maakt niet zoveel uit, want ongeacht daarvan is het algehele sentiment bij de term import al snel wat negatief. Dat heeft effect heeft op de prijs/verkoopbaarheid (wat dus ook weer een nadeel op zichzelf is).
Simpel op te lossen door een Europese autodatabank op de zetten, elke auto die in Europa wordt geleverd en verkocht met VIN er in zetten, ook onderhoud en de reparaties. Die gegevens volgens voor iedereen inzichtelijk maken. Van mijn mogen ze hier best een paywall inbouwen om die data te mogen inzien.

Daarbij zie ik dat mensen een import auto vaak liever vermijden, ik zelf ook trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Valorian schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Klopt echter de km stand kan je bij nieuwe auto's gewoonten checken. De km stand wordt op meerdere plekken opgeslagen. Dit wordt vaak niet gemanipuleerd omdat deze apparatuur duurder is. RDW doet er gewoon niets mee. i.d.d. gewoon een centraal systeem voor de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
Skywalker27 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Klopt echter de km stand kan je bij nieuwe auto's gewoonten checken. De km stand wordt op meerdere plekken opgeslagen. Dit wordt vaak niet gemanipuleerd omdat deze apparatuur duurder is. RDW doet er gewoon niets mee. i.d.d. gewoon een centraal systeem voor de EU.
Bij sommige auto's gaat dit kinderlijk eenvoudig, herinner mij nog een aflevering van Kees van der Spek of Alberto Stegeman waar bij iemand via marktplaats dat even aan huis voor je kon regelen voor een paar honderd euro.

Als je elke keer even je kilometerteller laat terug draaien voor je in de garage komt blijf je kilometerstand logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Klopt gaat kinderlijk eenvoudig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:02
Ik blijft het algemene sentiment in NL van 'import = per definitie slecht' toch echt wel raar vinden.

Er zijn gewoon legitieme redenen om relatief jonge modellen te importeren (4-5 jaar denk ik dan aan).
- In het buitenland, vooral Duitsland, was het in elk geval zo dat je veel meer auto voor je geld krijgt (denk aan uitrusting/opties, maar vooral de motorisering). Na 4/5 jaar scheelde dit enorm in de BPM.
- Modellen die hier (bijna) niet geleverd zijn / worden. Denk aan luxere 'sport' auto's of een (voor aan de andere kant van de oceaan 'instapper') F150 of vergelijkbaar.

Nu ben ik zelf waarschijnlijk bevooroordeeld, daar mijn huidige auto ook een import uit Duitsland is.

[ Voor 8% gewijzigd door dhrto op 21-07-2025 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
Leuk artikel om eens te lezen (inclusief reacties): https://www.autoweek.nl/a...oe-kun-jij-dat-voorkomen/.

Jumpman in "Het grote Audi topic - Deel 5"

[ Voor 18% gewijzigd door Jumpman op 21-07-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Skywalker27 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:28:
Dat is heel stellig en in iedergeval voor stellantis ook niet waar. Vorig jaar zelf een ds gekocht bij een grote autohandelaar, ex lease en import. Voordat ik deze kocht uiteraard alles nagetrokken en bleek dat er nog 2 terugroepacties open stonden. Bedongen dat deze door de ds dealer van hetzelfde netwerk opgelost zouden worden. Bij checken door de dealer kwamen er nog 2 uit die niet op de bekende sites als bv ruw of finishes stonden maar specifiek ds waren. Bij ds, en waarschijnlijk dus geheel stellantis, kan de dealer gewoon alles zien van een geïmporteerde auto. Specifiek een ex lease want die draaien de hele historie gewoon uit de computer.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
Sorry ik bedoelde niet een terug roep actie betreft veiligheid, maar gevalletje schraapveer zoals bij de VAG's, waar destijds een grote actie voor uit is gezet om de probleem aan te pakken, ook bij een collega het probleem mee gemaakt met een Citroen versnellingsbak euvel die gerepareerd zou worden onder garantie maar omdat het een import auto betrof graag contact met de importeur uit Zwitserland opnemen. Het kan bij garantie claims voor ingewikkelde discussies zorgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Skywalker27 op 21-07-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 15:15
targaryanwolf schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Simpel op te lossen door een Europese autodatabank op de zetten, elke auto die in Europa wordt geleverd en verkocht met VIN er in zetten, ook onderhoud en de reparaties. Die gegevens volgens voor iedereen inzichtelijk maken. Van mijn mogen ze hier best een paywall inbouwen om die data te mogen inzien.
Niets is simpel in Europa. De Duitsers hebben niet eens een nationale databank, elk stad geeft zijn eigen kentekens uit (en inderdaad, als je verhuist moet je een nieuw kenteken aanvragen). Misschien dat er op de achtergrond iets gekoppeld is, maar het geeft aan dat het gecompliceerd gaat worden. En dan hebben we het nog niet over andere landen gehad waar mogelijk nog veel vreemdere dingen gebeuren.

En de complete geschiedenis, inclusief onderhoud en reparaties, voor iedereen toegankelijk begint op een privacy probleem te lijken.

Ik ben het wel met je eens dat een RDW-achtige europese databank een goed idee is, maar simpel.... nee.

[ Voor 7% gewijzigd door locke960 op 21-07-2025 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
locke960 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:42:
[...]

Niets is simpel in Europa. De Duitsers hebben niet eens een nationale databank, elk stad geeft zijn eigen kentekens uit (en inderdaad, als je verhuist moet je een nieuw kenteken aanvragen). Misschien dat er op de achtergrond iets gekoppeld is.

En de complete geschiedenis, inclusief onderhoud en reparaties, voor iedereen toegankelijk begint op een privacy probleem te lijken.

Ik ben het wel met je eens dat een RDW-achtige europese databank een goed idee is, maar simpel.... nee.
NAW gegevens zij niet nodig, ook niet bij welke dealer het onderhoud is gebeurt. Heb zelf een dealer onderhouden Ford gekocht, even langs de Ford gereden heb heb keurig een geanonimiseerde uitdraai gehad wanneer wat is vervangen bij welke kmstand, zonder namen of bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:29
TheBrut3 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Maar zover mij bekend laat de site van het RDW niet de rest BPM zien welke betaald is, maar wordt teruggerekend naar het volledige bedrag. Dus als er €400 staat en je zit op 50% BPM afschrijving, dan is er daadwerkelijk €200 betaald.
Precies, vorig jaar zelf geïmporteerd. Heb €1014 aan rest BPM betaald en OVI.RDW.nl laat €2643 zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 13:41
dhrto schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:47:
Ik blijft het algemene sentiment in NL van 'import = per definitie slecht' toch echt wel raar vinden.

Er zijn gewoon legitieme redenen om relatief jonge modellen te importeren (4-5 jaar denk ik dan aan).
- In het buitenland, vooral Duitsland, was het in elk geval zo dat je veel meer auto voor je geld krijgt (denk aan uitrusting/opties, maar vooral de motorisering). Na 4/5 jaar scheelde dit enorm in de BPM.
- Modellen die hier (bijna) niet geleverd zijn / worden. Denk aan luxere 'sport' auto's of een (voor aan de andere kant van de oceaan 'instapper') F150 of vergelijkbaar.

Nu ben ik zelf waarschijnlijk bevooroordeeld, daar mijn huidige auto ook een import uit Duitsland is.
Ik denk dat je op zich gelijk hebt dat er ook legitieme redenen zijn om te importeren. En denk ook dat je hier écht wel een slag kan slaan (qua financieel voordeel) als je het zélf doet en zelf de auto ophaalt. Maar als je in NL een import-auto koopt dan zijn er al meerdere partijen die het 'voordeel' voor jou neus weggekaapt hebben, en is het vraag of die voordelen die overblijven nog opwegen tegen de eventuele nadelen.

Een ander punt wat vroeger altijd genoemd werd is dat mensen in Duitsland beter voor hun auto zorgen én dat die auto's gemiddeld genomen meer snelweg-km's hebben en minder stad-km's dan NL auto's. Geen idee of dat een vooroordeel is of echt zo is, maar kan mij best voorstellen dat er een kern van waarheid in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 15:15
targaryanwolf schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
[...]

NAW gegevens zij niet nodig, ook niet bij welke dealer het onderhoud is gebeurt. Heb zelf een dealer onderhouden Ford gekocht, even langs de Ford gereden heb heb keurig een geanonimiseerde uitdraai gehad wanneer wat is vervangen bij welke kmstand, zonder namen of bedragen.
Ook zonder NAW gegevens kan iets een privacy probleem zijn. Bijvoorbeeld omdat buren/familie/kennissen gegevens over jou auto op zouden kunnen zoeken. Hoe meer gegevens in die database, hoe groter het risico dat iemand een keer verbanden gaat leggen waar je als bezitter niet blij mee bent.
Mij lijkt die kans vrij klein, maar het is wel iets dat moet worden uitgezocht. Voor elk land, want elk land heeft eigen systemen met eigen regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
locke960 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Ook zonder NAW gegevens kan iets een privacy probleem zijn. Bijvoorbeeld omdat buren/familie/kennissen gegevens over jou auto op zouden kunnen zoeken. Hoe meer gegevens in die database, hoe groter het risico dat iemand een keer verbanden gaat leggen waar je als bezitter niet blij mee bent.
Mij lijkt die kans vrij klein, maar het is wel iets dat moet worden uitgezocht. Voor elk land, want elk land heeft eigen systemen met eigen regels.
Zou je dat met een paywall of een 2FA achtige oplossing niet kunnen oplossen? Je zou bij nieuwe autos kunnen afspreken dat er ergens een passphrase oid ergens in de auto wordt gedrukt. Denk ook maar hardop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Voor de Europese Unie had er al lang één systeem kunnen zijn met alle gegevens (verleden, verzekering, onderhoud, reparaties, etc.) op VIN nummer. Maar de Europese Unie, heeft hier te weinig belang bij (en sommige landen zelfs geen) en een groot deel van de lobby is tegen. Criminaliteit zou ook daardoor sneller opgespoord kunnen worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Jumpman op 21-07-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:28

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Probleem van de TS lijkt opgelost te zijn. Discussie gaat nu dermate een andere kant op, dat hier een slot op gaat.

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.