Aankoop auto blijkt import te zijn

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 21.637 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 11:21
Hallo,

Gisteren eind van de dag hebben wij een auto gekocht bij een bovag garage met garantie. Helemaal blij en enthousiast gingen we naar huis, om de nieuwe verzekering uit te zoeken. Daar kwamen we er achter dat het opeens gaat om een import auto. Maar volgens de autotrack site en viabovag site, waar we de auto hebben gevonden, staat dat het om een niet geimporteerd en origineel nederlandse auto gaat. Ook op de website van de dealer staat niks over import.
Maar via de website van het RDW en via autoweek, staat dat het wel om een import auto gaat welke net iets meer dan een jaar in Nederland is. De verkoper gaf aan dat de auto ongeveer drie jaar bij hun in onderhoud was, dus dat lijkt ook niet te kloppen.

Ik ga zo gelijk de garage bellen maar ze zijn nu nog gesloten, wij waren specifiek op zoek naar een NL auto, en omdat dit dus op de site van Viabovag en Autotrack staat, gingen we er eigenlijk vanuit dat dit ook klopt...

Kunnen we nu van de koop af? Het voelt allemaal niet erg fijn nu...

Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Kijk in het onderhoudsboekje en naar de afgelopen APKs, normaal krijg je elk jaar een APK in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archioak
99ruud99 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:41:
Kijk in het onderhoudsboekje en naar de afgelopen APKs, normaal krijg je elk jaar een APK in Nederland.
Dat gaat helaas niet, de auto is 4 jaar oud en we hebben gisteren alleen getekend, de auto kunnen we volgende week pas ophalen. Er zou een nieuwe apk nu pas krijgen omdat de eerste 4 jaar er geen apk keuring is bij een nieuwe auto.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:23

OmeJoyo

This is me

Er is niets direct mis met een importauto, zeker niet in de markt waar zelfs bij merkdealers meer dan 50% van de tweedehands auto's import is.

De auto kan zeker wel bij die garage in onderhoud zijn geweest. Kans is klein bij een dealer in Scheveningen ofzo, maar als het binnen een uur van de grens zit, zeker mogeljik. De vorige eigenaar vond het een fijne garage, of werkte daar gewoon in de buurt. Genoeg mogelijkheden.

Wat andere sites zeggen is natuurlijk niet relevant, als je een auto koopt doe je onderzoek en dan is de site van de RDW natuurlijk 1 van de eerste om het kenteken te controleren.

Waarom zit je vast aan een Nederlandse auto? Je kunt desgewenst op deze site: https://finnik.nl/internationale-schadehistorie kijken of er een grote schade is geweest, je kunt ook daar, of op vele andere sites een rapport opvragen. Het is maar net hoeveel informatie je wilt hoeveel de kosten daarvan zijn.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:52
Heb je bij de verkoper specifiek gevraagd of het een Nederlandse auto is? Zo ja, dan heeft de verkoper iets geleverd waarvan hij kon weten dat het niet voldeed. Daar kun je sowieso iets mee bij het ontbinden van een koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:23
Ah excuses, heb je bij garage gemeld dat je specifiek geen import wilt?
Waarschijnlijk als je belt willen ze je prima verder helpen, maar dan zal de auto wel wat duurder zijn (import is vaak wat goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
Nee ik heb niet specifiek gemeld of het een import auto is, maar omdat ik de auto viabovag en autotrack had gevonden, en daar staat dat het geen inport auto is en de garage dus zei dat de auto daar 3 jaar in onderhoud was (ik heb wel gevraagd hoe ze aan de auto kwamen en of die ingeruild was of bij hun in onderhoud was), ging ik er volledig vanuit dat het een NL auto is...
Ik ben ook maar een leek en ging er gewoon vanuit de de websites viabovag en autotrack kloppen... zeker omdat het ook een bovag garage is.
Maar dit is nu mijn eigen schuld/fout begrijp ik?

[ Voor 9% gewijzigd door Archioak op 16-07-2025 06:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Ik denk dat je vooral bang bent voor het onbekende. Een buitenlands voertuig hoeft niets beter/slechter te zijn dan een Nederlands voertuig. Er zijn vorig jaar bijvoorbeeld 250.000 auto's geimporteerd naar Nederland.

Je hebt gewoon een mooie auto gekocht en de reden dat veel sites niet expliciet vermelden omdat 15% van de auto's dan die vermelding krijgt. :)

Als je je zorgen maakt over de auto zelf kun je wellicht wat meer info over de garage en/of de auto zelf delen. Kijk graag met je mee, weet zeker dat er vele anderen hier ook zijn die dat willen :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:26
OmeJoyo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:04:

Je hebt gewoon een mooie auto gekocht en de reden dat veel sites niet expliciet vermelden omdat 15% van de auto's dan die vermelding krijgt. :)

Dit is natuurlijk onzin. Bijna elke auto heeft airco tegenwoordig. Die vinken ze dan ook niet aan? Nee, ze weten wel dat het afschrikt. Zijn gewoon boeven. Ook omdat er wel weer ergens kleine lettertjes staan dat je met het overzicht op zo’n website weer niks kunt.

Heb zelf verder niks tegen import overigens.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij een jong gebruikte auto zou ik me er niet te druk over maken. Vooral als je hem hebt gekocht bij een betrouwbaar overkomend bedrijf. Een onderhoudshistorie (evt papieren uit het buitenland) zou dan wel handig zijn.

Ja tuurlijk zijn er ook auto's die total loss zijn geweest en in het Oostblok op obscure wijze zijn opgelapt. Daar zou je zelf een inschatting voor moeten maken. Ik heb zelf het beeld dat dat vooral wordt gedaan bij populaire auto's uit het hogere segment (of golf gti'tjes e.d.) waar veel aan te verdienen valt. Die komen dan ook niet bij de merkdealer terecht maar bij een marktplaatshandelaar.
Je kunt altijd een onafhankelijke partij de auto laten onderzoeken als je aan bovenstaande twijfelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 16-07-2025 07:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:34:
Maar via de website van het RDW en via autoweek, staat dat het wel om een import auto gaat welke net iets meer dan een jaar in Nederland is. De verkoper gaf aan dat de auto ongeveer drie jaar bij hun in onderhoud was, dus dat lijkt ook niet te kloppen.
ik zie wat reacties dat een import auto niet per sé slecht hoeft te zijn, daar ben ik het mee eens want meerdere import motoren, 1 auto en 1 vrachtwagen gehad...maar de laatste dikgedrukte zin krijg ik wel jeuk van, en niet op een goeie manier.

ik weet even niet hoe je (juridisch) onder die koop uit kan, allicht iets met dwaling (je bent voorgelogen)....maar ik probeerde hier toch hard bij weg te rennen.

https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/dwaling-bij-aankoop

maak indien mogelijk nog even overal screenshots van, als dat je zaak lijkt te helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 16-07-2025 09:57 . Reden: tiepfoutje ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:53:
Nee ik heb niet specifiek gemeld of het een import auto is, maar omdat ik de auto viabovag en autotrack had gevonden, en daar staat dat het geen inport auto is en de garage dus zei dat de auto daar 3 jaar in onderhoud was (ik heb wel gevraagd hoe ze aan de auto kwamen en of die ingeruild was of bij hun in onderhoud was), ging ik er volledig vanuit dat het een NL auto is...
Ik ben ook maar een leek en ging er gewoon vanuit de de websites viabovag en autotrack kloppen... zeker omdat het ook een bovag garage is.
Maar dit is nu mijn eigen schuld/fout begrijp ik?
Je zou eens kunnen kijken wat er over te vinden is: als de informatie onjuist is dan lijkt me dat jij die auto niet hoeft af te nemen? Geen idee hoe dat wettelijk zit.

Bovag zei je? Je kan zonder opgaaf van redenen annuleren, zie artikel 8 van de voorwaarden. Dit kost je 15% van de prijs. https://www.bovag.nl/garantievoorwaarden

Eerst maar even bellen...

Of het belangrijk is... tja  Je hebt BOVAG garantie. Wat een Nederlandse auto dan onderscheidt van een andere auto, geen idee. De gebruiksaanwijzing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:55
martijn1985 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:48:
Heb je bij de verkoper specifiek gevraagd of het een Nederlandse auto is? Zo ja, dan heeft de verkoper iets geleverd waarvan hij kon weten dat het niet voldeed. Daar kun je sowieso iets mee bij het ontbinden van een koop.
Zelfs dan nog is dit gewoon openbaar toegankelijke informatie die je dus gewoon als onderdeel van je onderzoeksplicht als koper zou kunnen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Je kunt bij het RDW: https://ovi.rdw.nl bekijken hoeveel BPM er betaald is bij het invoeren van de auto. Is dit een heel laag bedrag dan gaat het om een schade auto. Hoeft geen probleem te zijn maar heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axensir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 14:06
Faxe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:16:
Je kunt bij het RDW: https://ovi.rdw.nl bekijken hoeveel BPM er betaald is bij het invoeren van de auto. Is dit een heel laag bedrag dan gaat het om een schade auto. Hoeft geen probleem te zijn maar heeft niet mijn voorkeur.
Dit klopt niet, Tegenwoordig met hybride modellen betaal je ook bijna geen bpm meer bij import.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114 | Victron 8kw batterij | 4400Wp zuidoost | 1240Wp noordwesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
Het gaat om een kia picanto uit 2021 met 60.000km. De bpm dat betaald is, is onder de 400 euro. Is dat veel of weinig? Moet ik nu denken aan een schade auto? Ik heb er zelf echt weinig verstand van sorry...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:07
Wij hebben ook een import auto.
Gekocht bij een erkende auto dealer, geen rare auto handelaar.
Die auto dealer zegt gewoon:

Als wij tweede hands auto's willen verkopen welke netjes zijn en lage km stand dan moeten we wel wijken naar buitenland, vaak is dat Duitsland geeft hij aan.
Daar is niks mis mee.

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:44:
Het gaat om een kia picanto uit 2021 met 60.000km. De bpm dat betaald is, is onder de 400 euro. Is dat veel of weinig? Moet ik nu denken aan een schade auto? Ik heb er zelf echt weinig verstand van sorry...
Lijkt mij erg weinig.

Afhankelijk van het type motor ligt de indicatieve rest BPM op € 2500 - € 5000 (aldus ChatGPT).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:53
Risico met dit type auto is vrij klein. Prijs verschil in Nederland t.o.v. import is vrij klein en marge is laag dus moeite doen om een schadebak op te lappen is dan de moeite niet waard.

Zelf helaas wel veel gedoe gehad met auto's met een dubieus verleden ook bij (merk)dealers. Wij kopen regelmatig auto's in het hogere segment (Porsche, Audi, BMW) en daar zie je veel meer schade import om BPM te drukken maar ook gewoon veel auto's die afgeragd zijn. Mijn ervaring is dat ook merkdealers inruilauto's nauwelijks kritisch technisch beoordelen. Pietje komt zijn gëimporteerde Audi A7 inruilen, wordt even op Gaspedaal gekijken wat is de goedkoopste, wordt een inruilprijs bepaald en auto komt zo in de showroom. Wordt enkel even optisch bekeken, haast nooit grondig geinspecteerd voor inruil.

Hierdoor is in dit segment de kwaliteit van het 2e hands aanbod echt heel wisselend. Vaak veel kleine optische issues maar ook elektronische problemen, hulpsystemen die half werken etc. Nogmaals met een Kia Picanto is dat risico gewoon een stuk lager. Controleer even het internationaal schadeverdelen en de onderhoudshistorie als die beide kloppend is dan is het risico op problemen net zo groot als bij een NL geleverde auto.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 07:15

Theo

moederbord

Maakt het uit of Gühnter von Reich er 60.000 km mee in heeft gereden rondom Düsseldorf, of dat Jan de Groot er 60.000 km mee in heeft gereden in Eindhoven?

Grenzen zijn steeds meer administratieve lijntjes aan het worden.
Als een handelaar in Eindhoven een leuke occasion inkoopt vanuit Groningen is er niks aan de hand. Is het erg als dezelfde dealer een leuke occasion inkoopt in Kleve?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:34
Ik zou gewoon naar het onderhoudsboekje vragen. Ik heb een uit België geïmporteerde auto gekocht. 4 jaar oud met 149k op de teller, wel met onderhousboekje waar je kon zien dat de distributieriem die bij 150k vervangen moest worden netjes gedaan was bij die 149k. Ook ander onderhoud allemaal op tijd.
Nu bijna 280k op de teller, nooit wat aan geweest. Liever buitenlands met bekende historie (bij hun zelfs blijkbaar) dan een Nederlandse auto zonder.

Wel was de uitrusting met iets anders (geen geventileerde stoelen in dit geval) dus ik zou wel de optielijst even goed checken!

M.b.t BPM, ze mogen zelf kiezen welke methode ze gebruiken, en als ze handig zijn wordt elk krasje gebruikt voor waardevermindering en die vervolgens met spot repair hersteld voor verkoop. Dus kleine cosmetische schades kunnen al voldoende zijn, hoeft zeker niets groots te zijn. Dat loont zich in dit segment niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Masterlans op 16-07-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Als ik gaspedaal kijk naar de BPM die betaald is voor Kia Picanto's uit 2021 dan zie ik BPM bedragen van rond de 2.000 euro. Grote kans dus dat het een schade auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Er zit niet veel BPM op een Picanto, al is dit afhankelijk van de uitvoering. Een snelle zoektocht geeft me er al een aantal waar minder dan 1800 aan BPM op heeft gezeten. Als je dan de afschrijving volgt dan zou 400 niet ondenkbaar zijn.

Dan is er nog het tweede, het is maar zeer de vraag of het ook maar iets waard is om een Picanto met schade te importeren en op te knappen. Niet om af te doen aan je nieuwe aankoop, maar een Picanto is geen auto uit de duurdere klasse waar je goed winst op kunt maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 15:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als de auto 1 jaar geleden ingevoerd is, dan zal het kenteken beginnen met een X- of een Z-. Als de auto 4 jaar geleden in NL al op kenteken is gezet dan zal deze waarschijnlijk met een K- of een L- beginnen.

De auto van mijn schoonouders (en nu van mijn vrouw) was ook een import auto op kenteken, echter was deze vanaf nieuw al geimporteerd. Een enkele keer gebeurd dat. Dat er een X aantal auto's al een kenteken in het buitenland hebben gekregen maar de importeur toch besluit om ze naar NL te halen. Soms zijn dat bijzondere modellen, of omdat er te veel voorraad is.

Check het met de dealer. Vraag wat het verhaal is en leg je bezwaren uit. Als het een recentelijk geimporteerde auto is vraag ze dan inderdaad waarom de BPM zo laag is en of ze je kunnen garanderen dat de auto schadevrij is. Kunnen ze dat niet, dan heb je volgens mij een goede reden om van de koop af te zien.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-09 13:53

JanB

Het ken rotter !!!

Je weet neem ik aan het kenteken. Klop het in op de RDW site en kijk bij de vervaldata en historie. Daar kun je de eerste inschrijving (wereldwijd) zien en de eerste inschrijving in Nederland. Als die niet gelijk zijn, dan is het import. Zijn ze wel gelijk, dan is het een origineel NL auto.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Faxe schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
Als ik gaspedaal kijk naar de BPM die betaald is voor Kia Picanto's uit 2021 dan zie ik BPM bedragen van rond de 2.000 euro. Grote kans dus dat het een schade auto is.
Je conclusie klopt niet, want bij import betaal je veel minder BPM dan voor een nieuwe auto :)

https://www.dasimport.nl/...g%20in%20het%20buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 15:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

OmeJoyo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
[...]

Er zit niet veel BPM op een Picanto, al is dit afhankelijk van de uitvoering. Een snelle zoektocht geeft me er al een aantal waar minder dan 1800 aan BPM op heeft gezeten. Als je dan de afschrijving volgt dan zou 400 niet ondenkbaar zijn.

Dan is er nog het tweede, het is maar zeer de vraag of het ook maar iets waard is om een Picanto met schade te importeren en op te knappen. Niet om af te doen aan je nieuwe aankoop, maar een Picanto is geen auto uit de duurdere klasse waar je goed winst op kunt maken :)
Er zijn landen waar auto's bij schade een vermelding op het kenteken krijgen. Dat drukt de waarde aanzienlijk. NL heeft dat niet. Dan is een wrak wat niet veel waard meer is exporteren naar NL en daar opknappen lucratiever dan het wrak in het oorspronkelijke land opknappen en voor (veel) minder verkopen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Op ovi.rdw.nl kun je trouwens ook kijken op welke manier de BPM is berekend, heb je dat gedaan?

Staat op het tabblad Fiscaal waar je ook de BPM hebt gevonden.

Afschrijvingsmethode BPM

Dit is de manier waarop de afschrijving (waardevermindering) van een gebruikt voertuig wordt berekend voor de belasting (BPM) bij de inschrijving van een voertuig. De afschrijving van een voertuig kunt u op 3 manieren berekenen:

Forfaitaire afschrijving
De afschrijving is berekend met een forfaitaire tabel. Met deze methode wordt er gekeken naar de leeftijd van het voertuig en de vaststeldatum BPM.

Koerslijst
De afschrijving van het voertuig is berekend met een koerslijst. Dit is een lijst die wordt gebruikt door de autohandel waarop de historische nieuwprijs (consumentenprijs) en de handelsinkoopwaarde in Nederland staan. Met deze methode worden de gegevens van het voertuig met de gegevens van soortgelijke voertuigen vergeleken.

Taxatie
De afschrijving van het voertuig is berekend met een taxatierapport. Deze methode wordt alleen gebruikt als een voertuig meer dan normale gebruiksschade heeft of niet voorkomt op de koerslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 06:34:
...j en enthousiast gingen we naar huis, om de nieuwe verzekering uit te zoeken. ...
Dus je bent onverzekerd de weg op gegaan?

Ik zou eerst de verkoper confronteren dat hij heeft gezegd dat de auto daar afgelopen jaren in onderhoud is geweest. Misschien is er wel een logisch verhaal bij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 11:38
timovd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Dus je bent onverzekerd de weg op gegaan?

Ik zou eerst de verkoper confronteren dat hij heeft gezegd dat de auto daar afgelopen jaren in onderhoud is geweest. Misschien is er wel een logisch verhaal bij.
Ff lezen er staat volgende week ophalen, dus nee niet de weg op gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archioak
OmeJoyo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:06:
Op ovi.rdw.nl kun je trouwens ook kijken op welke manier de BPM is berekend, heb je dat gedaan?

Staat op het tabblad Fiscaal waar je ook de BPM hebt gevonden.

Afschrijvingsmethode BPM

Dit is de manier waarop de afschrijving (waardevermindering) van een gebruikt voertuig wordt berekend voor de belasting (BPM) bij de inschrijving van een voertuig. De afschrijving van een voertuig kunt u op 3 manieren berekenen:

Forfaitaire afschrijving
De afschrijving is berekend met een forfaitaire tabel. Met deze methode wordt er gekeken naar de leeftijd van het voertuig en de vaststeldatum BPM.

Koerslijst
De afschrijving van het voertuig is berekend met een koerslijst. Dit is een lijst die wordt gebruikt door de autohandel waarop de historische nieuwprijs (consumentenprijs) en de handelsinkoopwaarde in Nederland staan. Met deze methode worden de gegevens van het voertuig met de gegevens van soortgelijke voertuigen vergeleken.

Taxatie
De afschrijving van het voertuig is berekend met een taxatierapport. Deze methode wordt alleen gebruikt als een voertuig meer dan normale gebruiksschade heeft of niet voorkomt op de koerslijst.
Ja er staat bij Taxatie.
Ik heb net de garage gebeld, en degene met wie ik gisteren de deal had gemaakt was er helaas vandaag niet, morgen pas.
Wel zei diegene aan de telefoon dat het inderdaad een import auto is, maar de auto daar een jaar in onderhoud was, niet drie jaar.
Ook zitten de facturen er wel bij, maar geen stempel wat wel is gezegd.
Ik heb specifiek nagevraagd of de verlengde 7 jaar garantie van Kia ook geldig is op dit model voor aankoop, en dat hebben ze gezegd van wel. Ik ga navragen bij de Kia dealer of dat ook klopt nu ik weet dat er geen stempel is.
Op hun eigen website adverteren ze ook zelf met de verlengde garantie namelijk van de verkopende garage.
Ook staat er schadevrij bij, dus ik ga even overleggen of we nog een aankoopkeuring kunnen doen om na te gaan of de auto inderdaad schadevrij is, omdat ze zeiden dat de bpm laag is door "trucjes" met invoeren maar dat er niks met de auto is.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 16:09

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik zie, typisch voor Tweakers, alweer zeer veel aannames en beren op de weg.

Bel gewoon en je weet het.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:22
Voor wat betreft schade durf ik het niet te zeggen, maar zoals eerder in het topic genoemd is het importeren van auto's steeds vaker aan de orde. Vooral vanwege schaarste, al kan het in sommige gevallen ook vanwege rest BPM (schade) interessant zijn.

Om je hopelijk wat gerust te stellen: het is een Aziatisch merk, dus technisch / qua betrouwbaarheid is dit een voordeel.

Je geef aan dat hij bij een BOVAG dealer gekocht is. Is dit een KIA merkdealer? KIA biedt tot 10 jaar garantie: https://www.kia.com/nl/se...ie-en-zekerheden/10y-saw/. Ik weet niet wat exact de voorwaarden zijn bij KIA, maar bij bijvoorbeeld Toyota wordt de garantie na de standaard 5 jaar met een jaar of 15.000km verlengd bij een onderhoudsbeurt, ook als deze geïmporteerd is (moet wel Europees zijn). Ik kan me voorstellen dat KIA ook zoiets hanteert. Je krijgt de BOVAG garantie sowieso via je dealer waar je nu koopt en voor zover ik weet moet dit een jaar zijn. Maar je zou anders misschien kunnen afdwingen/onderhandelen dat de dealer een beurt laat uitvoeren bij de KIA dealer voor aflevering als dat je een beter gevoel geeft.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 08:42
Ik denk dat het OP helemaal niet gaat om of de auto wel in orde is, maar dat er door de verkopende partij iets wordt verkondigd dat dus niet waar blijkt te zijn: "de auto is al 3 jaar bij ons in onderhoud". Als je er daarna achterkomt dat dat niet het geval is, zou ik ook in de twijfelmodus schieten. Niet zozeer om de auto zelf, die kan prima in orde zijn, maar je koopt iets met een verhaal van de verkopende partij erbij en die blijkt niet juist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41
Let op! die 7 jaar garantie van KIA is alleen geldig als deze in onderhoud is geweest bij een erkende KIA dealer. Zo niet, krijg je alleen maar gezeik. Geen aanname, eigen ervaring bij Van Mossel KIA. Heb er zo'n ruzie over gehad dat ik never en nooit meer naar Van Mossel zal gaan ;)

Tevens, die lage BPM waarde kan ook te maken hebben met het "rommelen" met de invoer.
Ik weet dat meer bedrijven dat doen. Ze proberen een zo laag mogelijk BPM te krijgen om zo hun winstmarge te vergroten. Bron: familie lid in de autohandel.

[ Voor 10% gewijzigd door Flappie op 16-07-2025 10:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Importauto, iets om op te letten! Bij een op de vijf importauto's is de kilometerstand teruggedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

desmond schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:02:
Importauto, iets om op te letten! Bij een op de vijf importauto's is de kilometerstand teruggedraaid.
Het is een schatting die ze hebben gemaakt voor 2023. Je kunt veel van de historie opvragen, als dan blijkt dat daar een lijst rode vlaggen in zit, dan moet je het niet doen inderdaad.

Op hun eigen site staat trouwens ook dat 10% echt iets had en de andere 10% niet duidelijk was. Nog veel belangrijker: Van de gecontroleerde importauto’s met een gemanipuleerde teller kwam er overigens geen enkele van een BOVAG-bedrijf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:53
m-vw schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:21:
Ik zie, typisch voor Tweakers, alweer zeer veel aannames en beren op de weg.

Bel gewoon en je weet het.
Niet mee eens als ik één ding geleerd heb is het autohandelaren nooit geloven op hun blauwe ogen. Feitelijk kun je constateren dat:

- De auto is geadverteerd als origineel Nederlands maar dit klopt niet.
- De auto zou 3 jaar in onderhoud zijn geweest bij de garage maar dit blijkt 1 jaar.
- De auto is geimporteerd met een afwijkende BPM op basis van Taxatie.

Wil dat zeggen dat er iets mis is met de auto? Nee geen sluitend bewijs maar deze drie dingen zijn voor mij voldoende om weg te lopen en een andere te kopen. Kia zelf heeft toch ook voldoende dealer occasions met garantie waarbij de 7 jaar garantie gegarandeerd wordt en waarbij je geen getouwtrek hebt over of de auto wel of niet onder die garantie valt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archioak
ikwilwp8 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:49:
Ik denk dat het OP helemaal niet gaat om of de auto wel in orde is, maar dat er door de verkopende partij iets wordt verkondigd dat dus niet waar blijkt te zijn: "de auto is al 3 jaar bij ons in onderhoud". Als je er daarna achterkomt dat dat niet het geval is, zou ik ook in de twijfelmodus schieten. Niet zozeer om de auto zelf, die kan prima in orde zijn, maar je koopt iets met een verhaal van de verkopende partij erbij en die blijkt niet juist.
Dit inderdaad.
We hebben de auto bekeken, ook even globaal onder de auto, de vloeistoffen en motorruimte, gereden, getest, en alles zit er perfect netjes en goed uit. Aan de auto zelf twijfel ik dan ook niet.

De twijfel sloeg toe omdat het opeens een import auto blijkt te zijn, er bij de advertentie staat schadevrij, er nu opeens een laag bpm bedrag op zit, en er is gezegd dat de auto al langer bij hun in onderhoud was, dan dat de auto in Nederland is.

Ik heb de Kia dealer hier in de buurt gebeld welke voorwaarden er zijn om voor de verlengde garantie in aanmerking te komen, en dat ga ik nog even duidelijk met de verkoper overleggen en nakijken of dat helemaal klopt.

Als dat allemaal netjes is en volledig, zal het ook gewoon een prima auto zijn, maar de pret was even snel overgegaan in stress, doordat er opeens stond importauto terwijl de advertentie zei orgineel NL en dat de auto maar 1 jaar hier is, in plaats van de afgelopen drie jaar in onderhoud zoals de garage aangaf:)

Hopelijk krijg ik daar morgen meer duidelijkheid over bij de verkoper, maar voor nu bedankt weer voor alle hulp allemaal!:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 23:31
Import of niet vind ik persoonlijk minder boeiend als alles klopt, waar ik meer moeite mee heb is dit
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Als dat allemaal netjes is en volledig, zal het ook gewoon een prima auto zijn, maar de pret was even snel overgegaan in stress, doordat er opeens stond importauto terwijl de advertentie zei orgineel NL en dat de auto maar 1 jaar hier is, in plaats van de afgelopen drie jaar in onderhoud zoals de garage aangaf:)
Ze hebben dus gelogen en dat is niet echt een heel goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kun je nog afzien van de koop? Heb je een auto ingeruild?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:55
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:21:
[...]

Ja er staat bij Taxatie.
Ik heb net de garage gebeld, en degene met wie ik gisteren de deal had gemaakt was er helaas vandaag niet, morgen pas.
Wel zei diegene aan de telefoon dat het inderdaad een import auto is, maar de auto daar een jaar in onderhoud was, niet drie jaar.
Ook zitten de facturen er wel bij, maar geen stempel wat wel is gezegd.
Ik heb specifiek nagevraagd of de verlengde 7 jaar garantie van Kia ook geldig is op dit model voor aankoop, en dat hebben ze gezegd van wel. Ik ga navragen bij de Kia dealer of dat ook klopt nu ik weet dat er geen stempel is.
Op hun eigen website adverteren ze ook zelf met de verlengde garantie namelijk van de verkopende garage.
Ook staat er schadevrij bij, dus ik ga even overleggen of we nog een aankoopkeuring kunnen doen om na te gaan of de auto inderdaad schadevrij is, omdat ze zeiden dat de bpm laag is door "trucjes" met invoeren maar dat er niks met de auto is.
Taxatie betekend reden om de BPM naar beneden bij te stellen, hoogstwaarschijnlijk schade.

In combinatie met leugens over de onderhoudshistorie enzo zou ik toch echt aansturen op ontbinding, of het nou een goede auto is of niet. Want hiermee blijf je met een zuur gevoel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-09 14:28
418O2 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:09:
Import of niet vind ik persoonlijk minder boeiend als alles klopt, waar ik meer moeite mee heb is dit

[...]

Ze hebben dus gelogen en dat is niet echt een heel goed teken.
+1 koop ontbinden en wegblijven.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:21
Je hebt in en om de auto gekeken en "alles ziet er goed uit". Ben je voldoende deskundig om eventueel goed of slecht gerepareerde schade te herkennen?

Een garage die niet de hele waarheid vertelt - BOVAG of niet - zou ik waarschijnlijk mijden. Daarnaast natuurlijk wel slordig om niet vooraf even bij de RDW te checken. Van een tweaker zou ik dat wel verwachten. Nog los van "eerst kijken dan kopen", papieren nalopen, etc. Het gaat toch bij zo'n "jonge" auto nog om serieus geld verwacht ik.

Maar goed: Ga er naar toe, bespreek de situatie en bepaal dan hoe verder. Bij misleiding voordoor je niet verder wilt: zsm je rechtsbijstand inlichten en ontbinden. O ja, en je hebt neem ik aan schermprintjes dat het om een NL auto gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27
Zoals ook al eerder aangegeven door een mede-tweaker, je had het kenteken kunnen controleren op de website van de RDW. Dit lijkt mij zeker handig als je een tweedehandse auto gaat kopen. Je kunt zo de datum van inschrijving zien, eerste toelating, het aantal eigenaren privé/zakelijk etc.

Wellicht was de auto al bij die garage in onderhoud (ik weet niet of het dicht bij de grens is)?

Edit: ik zie dat je getekend hebt en de auto nog niet in bezit hebt. Ga er dan ook maar even vanuit dat je nog niet betaald hebt. Dan lijkt mij een seintje naar de verkoper met "ik wil van de koop af door deze en deze redenen" voldoende toch?

[ Voor 24% gewijzigd door turkeyhakan op 16-07-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-09 15:49
Als je bij een dealer koopt mag je in mijn ogen verwachten dat hij weet waar hij het over heeft. Als mij dit zou overkomen probeerde ik de koop ongedaan te maken.

Je bent afgekomen op een advertentie waarin stond dat het een NL auto was, vermeld door een dealer, waarom moet je dat zelf nog controleren? Er is gezegd 3 jaar onderhoud bij ons, wat feitelijk ook onjuist is.
Dus bellen, zeggen dat je dit geen gang van zaken vind. Als ze een week levertijd hebben staat ie toch nog te wachten op een beurtje dus alles is gemakkelijk terug te draaien. Picantootjes genoeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 04:00
Ik lurk hier al een tijdje rond en ik zal proberen uit te leggen waarom ik nu voor het eerst reageer.Er hoeft niets mis te zijn met een import auto domweg omdat er in Holland weinig aanbod is.
Dergelijke kleine autootjes uit import verkregen zijn vaak exverhuur uit zonniger oorden. Pas goed op vaak zijn ze tot op het bot afgetrapt. Als de tweede eigenaar de auto kort in bezit heeft gehad is er vaak iets mee vaak gerelateerd aan olieverbruik en versnellingsbak.
Het grootste deel van mijn arbeidsverleden in de werkplaats en plaatwerkerij doorgebracht.
Opa trekt nu zijn sloffen weer aan .
Succes met de zoektocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archioak
Het verhaal wordt nog veel vreemder, ik zit net meerdere auto's van hun te bekijken en te checken. En bij meerdere auto's vullen ze in op Autotrack en Viabovag dat het geen import auto's zijn! Ik heb er sowieso al 5 gevonden naast de picanto die wel import zijn volgens het RDW, maar waar ze nee hebben ingevuld!

Kan ik hier iets mee, dit voelt namelijk niet echt goed. Het lijkt alsof ze bewust doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:29:
Het verhaal wordt nog veel vreemder, ik zit net meerdere auto's van hun te bekijken en te checken. En bij meerdere auto's vullen ze in op Autotrack en Viabovag dat het geen import auto's zijn! Ik heb er sowieso al 5 gevonden naast de picanto die wel import zijn volgens het RDW, maar waar ze nee hebben ingevuld!

Kan ik hier iets mee, dit voelt namelijk niet echt goed. Het lijkt alsof ze bewust doen.
Bel ze op en leg dit aan ze voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:18
ze hebben duidelijk tegen je gelogen als ze zeggen dat hij al 3 jaar bij hen in onderhoud is.

Een importauto kan een schadeauto zijn, of het kan zijn dat de tellerstand teruggedraaid is.
Nu maak ik me over die kilometerstand niet heel druk als het om een picanto uit 2021 gaat met 60.000km. Dat is 15k per jaar en is realistisch. Je kan het onderhoudsboekje bekijken. Als de kilometerstanden een beetje logisch opvolgen en hij is dealeronderhouden lijkt er me geen vuiltje aan de lucht.

Wat betreft schadeauto en de BPM: op de site van autoweek kan je zelf berekenen hoeveel rest BPM er op zit. Als daar nou een stuk meer uit komt dan 400 euro, dan hoeft er nog steeds niet veel mis mee te zijn. Het kan zijn dat je dealer schades heeft gemeld die eigenlijk helemaal niet zo erg zijn. Als je een kras op de bumber had, dan kan de dealer dat aangegeven hebben bij de BPM. Als dat hersteld is, dan is er niks aan de hand toch? :)

Heb je bij bovag trouwens niet een korte bedenktijd? Je kan ook met BOVAG bellen, als blijkt dat er tegen je gelogen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
Ik heb de bovag gebeld, die zeiden dat ze er niets mee konden als het verkeerd op Viabovag of Autotrack staat... maar ze lijken het structureel te doen om nee in te vullen bij een geimporteerde auto...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:36:
Ik heb de bovag gebeld, die zeiden dat ze er niets mee konden als het verkeerd op Viabovag of Autotrack staat... maar ze lijken het structureel te doen om nee in te vullen bij een geimporteerde auto...
Met alle respect....nog een rode vlag.

Ik zou de koop ontbinden, wegwezen en nooit meer naar deze zaak terugkeren.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
Panzer_V schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:45:
[...]

Met alle respect....nog een rode vlag.

Ik zou de koop ontbinden, wegwezen en nooit meer naar deze zaak terugkeren.
Dat is het probleem, ik wil de koop ontbinden, maar ze houden zich aan dat de overeenkomst gesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Weet je het chassisnummer / VIN?
Misschien kan je hiermee kijken of de auto via een veiling is aangekocht en of daar merkwaardige dingen zijn te zien:
https://carsbat.io/

Als je geen chassisnummer hebt kan je kan ook zoeken met andere gegevens op de bovenstaande site. Zoals bouwjaar, KM stand en kleur.

Probeer ook de chassisnummer door Google halen of er meer info is te vinden over de auto.

Pardon my dutch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:50
Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Dat is het probleem, ik wil de koop ontbinden, maar ze houden zich aan dat de overeenkomst gesloten is.
Het was toch een BOVAG garage?

Dan de BOVAG contacteren en vragen of je onder de BOVAG voorwaarden de koop kunt ontbinden nu er aantoonbaar gelogen is.

Escaleren die handen. En bel je rechtsbijstandsverzekering.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 23:22
Panzer_V schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:52:
[...]

Het was toch een BOVAG garage?

Dan de BOVAG contacteren en vragen of je onder de BOVAG voorwaarden de koop kunt ontbinden nu er aantoonbaar gelogen is.

Escaleren die handen. En bel je rechtsbijstandsverzekering.
En als de BOVAG er niks mee wil/kan doen dan kan TS nog door naar De Geschillencommissie.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:30
[...]

Een importauto komt vaker voor dan je denkt. De markt voor nieuwe auto's in Nederland is veel te klein om te voorzien in genoeg gebruikte auto's.

Als jij geen afleverafspraak maakt en geen geld overmaakt ondertussen dan gaan zij ook geen juridisch getouwtrek beginnen voor de marge op een Kia Picanto.
Gewoon schriftelijk melden dat je afziet van de overeenkomst omdat deze op onjuist informatie gestoeld is.
Je hebt een paar sporen die je kan bewandelen:

Dwaling (art. 6:228 BW)
Als je een overeenkomst sluit op basis van onjuiste informatie van de verkoper (bijvoorbeeld verkeerde specificaties, bouwjaar, kilometerstand, staat van een product), dan kun je zeggen dat je gedwaald hebt.
➤ Voorwaarde: de verkoper moet hebben geweten (of moeten weten) dat de informatie onjuist was, en jij zou de overeenkomst niet (of niet onder dezelfde voorwaarden) zijn aangegaan als je het juiste wist.

Misleidende handelspraktijken (art. 6:193a e.v. BW)
Als de verkoper je opzettelijk verkeerd of onvolledig heeft geïnformeerd, dan kan dat worden gezien als een oneerlijke handelspraktijk. De overeenkomst kan dan worden vernietigd, en je kunt in sommige gevallen ook schadevergoeding eisen.

Daarnaast kan je de geschillencommissie voertuigen inschakelen

[ Voor 10% gewijzigd door T7D_Sneezy op 16-07-2025 15:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Gaat het om de volgende auto? Wat opvalt is dat de achterbumper een afwijkende kleur heeft in de foto's. Dit is zeer waarschijnlijk schadeherstel. Vanuit foto's is dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7SXOxJJL-pl6fq2yIg64BPsrK0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2NOxtHqFigkSQ0r6JNOHiqMp.png?f=user_large

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 13:10
Wat zeggen de reviews op internet over het bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 16:09

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Archioak schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:29:

Maar heb je die club nu al gebeld?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 16:49
[...]

Je hebt toch altijd bedenktijd? Of is dat niet met alle aankopen?

Zelf kijk ik altijd op RDW OWI ivm tenaamstelling datum en wanneer in NL is geregistreerd. Ik heb ook niks tegen import, maar KM standen zijn lastiger te controleren, tenzij je alle onderhoudtsbeurrten de factuur hebt.

Duitsland heeft TUV en dat is een heel stuk beter dan onze NL APK geneuzel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auke 325ci
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:42
Import nooit aan beginnen, je weet het nooit zeker en auto is stuk minder waard. Hopelijk kan je er nog onderuit komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
Wanneer is de auto geïmporteerd? De auto kan best 4 jaar oud zijn, geïmporteerd en 3 jaar bij hun in onderhoud zijn.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:14
Kip schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:35:
Gaat het om de volgende auto? Wat opvalt is dat de achterbumper een afwijkende kleur heeft in de foto's. Dit is zeer waarschijnlijk schadeherstel. Vanuit foto's is dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

[Afbeelding]
Als het deze is dan is het vrijwel zeker een schade auto geweest.
Hij is na import 3 maanden niet verzekerd geweest..
Én is alleen op naam van de garage gezet.
Én bpm is dmv van taxatie gedaan ipv koerslijst.

[ Voor 0% gewijzigd door rmr1 op 16-07-2025 16:06 . Reden: Typo ]

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archioak

[Afbeelding]
Wat een speurwerk! Maar dat is de auto inderdaad!
VidaR-9 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:00:
Wanneer is de auto geïmporteerd? De auto kan best 4 jaar oud zijn, geïmporteerd en 3 jaar bij hun in onderhoud zijn.
De auto is sinds 24 in NL, maar ze zeiden 3 jaar in onderhoud bij hun wat dus niet klopt.
T7D_Sneezy schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:09:
[...]

Een importauto komt vaker voor dan je denkt. De markt voor nieuwe auto's in Nederland is veel te klein om te voorzien in genoeg gebruikte auto's.

Als jij geen afleverafspraak maakt en geen geld overmaakt ondertussen dan gaan zij ook geen juridisch getouwtrek beginnen voor de marge op een Kia Picanto.
Gewoon schriftelijk melden dat je afziet van de overeenkomst omdat deze op onjuist informatie gestoeld is.
Je hebt een paar sporen die je kan bewandelen:

Dwaling (art. 6:228 BW)
Als je een overeenkomst sluit op basis van onjuiste informatie van de verkoper (bijvoorbeeld verkeerde specificaties, bouwjaar, kilometerstand, staat van een product), dan kun je zeggen dat je gedwaald hebt.
➤ Voorwaarde: de verkoper moet hebben geweten (of moeten weten) dat de informatie onjuist was, en jij zou de overeenkomst niet (of niet onder dezelfde voorwaarden) zijn aangegaan als je het juiste wist.

Misleidende handelspraktijken (art. 6:193a e.v. BW)
Als de verkoper je opzettelijk verkeerd of onvolledig heeft geïnformeerd, dan kan dat worden gezien als een oneerlijke handelspraktijk. De overeenkomst kan dan worden vernietigd, en je kunt in sommige gevallen ook schadevergoeding eisen.

Daarnaast kan je de geschillencommissie voertuigen inschakelen
Heel erg bedankt voor de tips! Dat ga ik zeker meenemen!

Ik heb de garage nog een keer gebeld, maar ik moet echt wachten op de verkoper morgen. Ik ga ze morgenochtend gelijk bellen, heb duidelijk aangegeven dat ik van de koop af wil.

Ik zal morgen een update plaatsen met de uitkomst! Super bedankt weer voor hulp!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
Af fabriek hebben veel auto’s al duidelijk kleurverschil tussen de bumper en de rest van de carrosserie. Ga maar eens voor de grap een dagje in showrooms rondkijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:54
OmeJoyo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:58:
Als je dan de afschrijving volgt dan zou 400 niet ondenkbaar zijn.
Maar zover mij bekend laat de site van het RDW niet de rest BPM zien welke betaald is, maar wordt teruggerekend naar het volledige bedrag. Dus als er €400 staat en je zit op 50% BPM afschrijving, dan is er daadwerkelijk €200 betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Laatst online: 18:46
Wil je ooit een 2e handsje importeren? Ga naar een merkdealer net over de grens. Vaak bieden ze die service (tenminste in mijn regio), incl onderhoud, APK, merk- en mobiliteitsgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het kan ook andersom.
Bij een auto waar ik naar kijk staat op Finnik: originele Nederlandse personenauto.
Bij de verkopende garage staat duidelijk dat ie uit Duitsland komt.
Volgens RDW maandje terug voor het eerst in Nederland op kenteken gezet.

[ Voor 17% gewijzigd door sambalbaj op 16-07-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:01
Wat is de reden dat een jonge occasie interessant is om te importeren? Mij lijkt dat het land van herkomst ook graag jonge gebruikte wagens wilt hebben.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:59
De bumper lijkt ook niet helemaal lekker op de carrosserie aan te sluiten. Die spleet is niet overal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

TheBrut3 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Maar zover mij bekend laat de site van het RDW niet de rest BPM zien welke betaald is, maar wordt teruggerekend naar het volledige bedrag. Dus als er €400 staat en je zit op 50% BPM afschrijving, dan is er daadwerkelijk €200 betaald.
Als dat zo is heb ik het verkeerd begrepen online. In dat geval zou het heel erg weinig BPM zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Af fabriek hebben veel auto’s al duidelijk kleurverschil tussen de bumper en de rest van de carrosserie. Ga maar eens voor de grap een dagje in showrooms rondkijken.
Zoek even "Kia Picanto wit 2021 achterkant" op Google afbeeldingen en vergelijk. Misschien vind jij er nog 1 met zo'n kleurverschil. Maar dit is gewoon een schadegeval nmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Als ik het kenteken bij Centraal Beheer invoer krijg ik dit:
16-06-2025
Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een lease-maatschappij.

26-01-2024
Dit voertuig is geïmporteerd naar Nederland.
Voertuig is geregistreerd door een particulier.

23-01-2024
APK gekeurd
Er zijn geen problemen geconstateerd bij deze APK-keuring.

24-10-2023
Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een lease-maatschappij.

29-01-2021
Nieuwe eigenaar type:
Voertuig is geregistreerd door een onbekende entiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door gerritjan op 16-07-2025 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aggressor
Nou sorry hoor.... maar ik vind het ook een beetje dom van je .
Als je een auto koopt dan check je toch even ovi.rdw.nl of finnik?
Je wilt toch weten hoeveel eigenaren enz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Aggressor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:44:
Ik denk dat de TS zo'n verwijt al vaak genoeg heeft kunnen lezen in dit topic. Nu de koop proberen terug te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik kocht een paar jaar geleden een auto bij de dealer in Zwolle. Een import.. dat was bekend. Toen ik eens naar de collega vestiging in Meppel ging, kreeg ik gelijk een opmerking van de verkoper die daar duidelijk een afkeur voor leek te hebben.

Paar jaar later bleek de auto ook nog een schadeverleden te hebben toen we het ruilmechanisme vervingen en die die duidelijk schade had gehad. Schijnt dat die auto's vaak met schade worden uitgevoerd en dan elders verkocht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:36:
[...]

Klopt, en op de camera zie je dat ook nog vaak wat duidelijker terug dan met het oog waarmee je het misschien alleen met een bepaalde lichtinval terugziet.

Dit komt doordat de ondergrond ook anders is (bumper is van kunststof en carrosserie van staal). Bij dit soort auto's is de laklaag vaak ook dun vanwege kosten.

Neemt niet weg dat het geen schadeauto kan zijn, maar op basis van de foto zou ik dat niet direct concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
Fraggert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:47:
[...]

ik zie wat reacties dat een import auto niet per sé slecht hoeft te zijn, daar ben ik het mee eens want meerdere import motoren, 1 auto en 1 vrachtwagen gehad...maar de laatste dikgedrukte zin krijg ik wel jeuk van, en niet op een goeie manier.

ik weet even niet hoe je (juridisch) onder die koop uit kan, allicht iets met dwaling (je bent voorgelogen)....maar ik probeerde hier toch hard bij weg te rennen.

https://www.anwb.nl/jurid...nkoop/dwaling-bij-aankoop

maak indien mogelijk nog even overal screenshots van, als dat je zaak lijkt te helpen.
Ik zou niet weten waarom.

Zoveel Nederlanders die over de grens wonen en in Nederland hun ding doen of een Duitser voor wie de nederlandse KIA dealer dichterbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brazos schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:19:
[...]
Neemt niet weg dat het geen schadeauto kan zijn, maar op basis van de foto zou ik dat niet direct concluderen.
Het zou inderdaad een schadeauto kunnen zijn, dat ontken ik niet. Het niet netjes aansluiten zie je zowel bij de af fabriek als bij een nieuw gemonteerde bumper na schade wel eens fout gaan. Alleen valt het bij een nieuwe auto minder op, en bij sommige merken is het zelfs eerder de norm dan de uitzondering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Microstar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:27:
Wat is de reden dat een jonge occasie interessant is om te importeren? Mij lijkt dat het land van herkomst ook graag jonge gebruikte wagens wilt hebben.
Vaak zijn in het buitenland auto’s wat rijker uitgevoerd qua opties en accessoires. Zeker wat duurdere auto’s. Daarbij wat gerommel met import waardoor ze proberen zo weinig mogelijk BPM te hoeven betalen.
Maar zo’n relatief kleine wagen is volgens mij wat minder gebruikelijk.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 18:59
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Het zou inderdaad een schadeauto kunnen zijn, dat ontken ik niet. Het niet netjes aansluiten zie je zowel bij de af fabriek als bij een nieuw gemonteerde bumper na schade wel eens fout gaan. Alleen valt het bij een nieuwe auto minder op, en bij sommige merken is het zelfs eerder de norm dan de uitzondering.
En dan? Stel dat iemand de bumper aan gort heeft gereden.

Zolang de structuur achter de bumper oke is zou me dat niet kunnen boeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Aggressor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:44:
Je hebt een onderzoeksplicht, maar je hoeft niet elke bewering van de verkoper te checken, je moet binnen redelijkheid ervan uit kunnen gaan dat die gewoon juist zijn.

Dat gezegd hebbende: Als dit een schadeauto is geweest wil je uiteraard weten wat er aan de hand is geweest, en of dat problemen later kan geven. Maar los daarvan maakt het allemaal niet veel uit of de vorige eigenaar een Duitser of een Nederlander was. En ook Nederlanders kunnen schade rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
Sissors schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Je hebt een onderzoeksplicht, maar je hoeft niet elke bewering van de verkoper te checken, je moet binnen redelijkheid ervan uit kunnen gaan dat die gewoon juist zijn.

Dat gezegd hebbende: Als dit een schadeauto is geweest wil je uiteraard weten wat er aan de hand is geweest, en of dat problemen later kan geven. Maar los daarvan maakt het allemaal niet veel uit of de vorige eigenaar een Duitser of een Nederlander was. En ook Nederlanders kunnen schade rijden.
De koper heeft ook een onderzoek plicht...
En zoveel moeite was dit niet.
Bewijs maar wat de verkoper gezegd heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

NL produceert geen auto's dus naar mijn idee is elke auto import.
Vermoed dat TS vooral bang is voor een schade auto die is opgeknapt en waarvan de historie is verdoezeld. Ik ken die verhalen en het lijkt mij een uitzonderlijke situatie en niet de norm. Ik heb gemerkt dat dealers zulke angsten gebruiken als verkooptaktiek om toch vooral wat meer te laten betalen voor een kalere occasion die bij hun op de parkeerplek staat.

[ Voor 25% gewijzigd door JJ Le Funk op 16-07-2025 22:54 ]

d:)b

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Archioak
Ik zie hier vaak voorbij komen dat het mijn eigen schuld is en dat ik had moeten checken of het een import auto is of niet en dat daar niks mis mee is.

Het gaat mij er alleen niet om of een import auto wel of geen probleem is, het gaat mij er om dat ik via Autotrack en Viabovag zocht naar een NL auto, daar deze auto naar boven kwam omdat ze nu dus achteraf gezien structrureel liegen en bij elke import auto (zeker minstens 7) zetten dat het een NL auto is, terwijl dat niet klopt.
Ook zeiden ze dat de auto al drie jaar in onderhoud was bij hun, terwijl de auto pas sinds 2024 in NL is. Ik heb gevraagd hoe ze aan de auto kwamen, en ze gaven aan door inruil van de vorige eigenaar. Terwijl ze hem nu blijkbaar zelf hebben geimporteerd hoorde ik van de andere verkoper.
Ook zeiden ze dat er nog verlengde garantie op zat, maar na contact met een Kia dealer hier in de buurt zitten daar wel voorwaarden aan.

Daar die dingen bij elkaar krijg ik er een vreemd gevoel bij, niet per se omdat het een import auto is, maar omdat het verhaal niet blijkt te kloppen en ze niet heel transparant en eerlijk lijken te zijn..

Ik heb er van geleerd en check voortaan alles driedubbel, maar het is een Ford/Hyndai dealer, dus ging er vanuit gewoon betrouwbaar. Gelijk van geleerd nu:)

Ik ga straks bellen en laat de uitkomst weten!

[ Voor 6% gewijzigd door Archioak op 17-07-2025 07:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Nu met alle informatie snap ik helemaal dat je deze auto niet zomaar vertrouwd, want nu met alle feiten zou ik deze garage al helemaal niet vertrouwen. Er is over ongeveer alles gelogen en dat doen ze vast niet alleen omdat het makkelijk is.

Het is gewoon een kut situatie maar je gaat er goed mee om. Ik zeg eerlijk dat ik een andere indruk had van het probleem bij de eerste post, daar had ik meer naar kunnen doorvragen. Succes en tof dat je ook de uitkomst nog laat weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Als het vertrouwen zo weg is, zou ik sowieso van de koop afzien. Bij elk klein dingetje ga je deze auto nu wantrouwen en dat gaat voor veel onrust zorgen.

Het liefst door gewoon te ontbinden met instemming van de wederpartij. Maar als je nog niks hebt overgemaakt, vraag ik me ook echt af of ze het er op aan laten komen als je eenzijdig de overeenkomst niet nakomt (wel met communiceren natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

retrey schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Ik zou niet weten waarom.

Zoveel Nederlanders die over de grens wonen en in Nederland hun ding doen of een Duitser voor wie de nederlandse KIA dealer dichterbij is.
:? waar reageer jij nu precies op?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
n8tur3 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:56:
Wil je ooit een 2e handsje importeren? Ga naar een merkdealer net over de grens. Vaak bieden ze die service (tenminste in mijn regio), incl onderhoud, APK, merk- en mobiliteitsgarantie.
Dit een auto zelf invoeren is echt kinderlijk eenvoudig, heb zelf ook al zeker 3 auto's net over de grens gekocht en zelf ingevoerd. Daar heb je echt geen duur bedrijf voor nodig die het wel even allemaal voor je regelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:57

Fanta

FordPerformance™️

Archioak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:36:
maar het is een Ford/Hyndai dealer
Dat zegt helaas niet veel. Ik heb al verschillende Ford dealers meegemaakt die fout op fout maken bij de verkoop van auto's. Verkeerde uitvoeringen adverteren, niet de juiste pakketten benoemen in de advertentie, tot zelfs een Puma ST verkopen als een 1.0 ST line. Ik heb de dealer hier in Heerenveen er eens op aangesproken, en zelfs dan blijven ze verkeerde informatie doorgeven.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 20:54
Fanta schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:26:
tot zelfs een Puma ST verkopen als een 1.0 ST line.
offtopic:
Als dat voor de prijs van de 1.0 is dan zou ik vooral niets zeggen, dat ding kopen en gelijk doorverkopen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:27

[Afbeelding]
Veel auto's hebben een kleurafwijking bij de bumpers. Dit is normaal en geeft nog geen indicatie dat het om een schadeauto gaat.

---

Wat ik niet begrijp is dat TS de koop eigenlijk wilt ontbinden, maar dit topic een eigen leven gaat leiden. Schakel je Rechtsbijstandsverzekering in, neem contact op met de vestigingsmanager of neem desnoods direct contact op met de importeur. Er zijn zo veel manieren om toch je zin te krijgen, gezien de situatie.

En om antwoord te geven op je vraag: ik verwacht niet dat de dealer bewust "Nee" invult bij importauto. Mogelijk gaat dit automatisch als ze het kenteken invullen. Dit is op Marktplaats ook zo.

[ Voor 29% gewijzigd door turkeyhakan op 17-07-2025 08:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• targaryanwolf
Archioak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:36:
Ik zie hier vaak voorbij komen dat het mijn eigen schuld is en dat ik had moeten checken of het een import auto is of niet en dat daar niks mis mee is.

Het gaat mij er alleen niet om of een import auto wel of geen probleem is, het gaat mij er om dat ik via Autotrack en Viabovag zocht naar een NL auto, daar deze auto naar boven kwam omdat ze nu dus achteraf gezien structrureel liegen en bij elke import auto (zeker minstens 7) zetten dat het een NL auto is, terwijl dat niet klopt.
Je hebt gelijk, maar het had 1 minuut tijd gekost om het kenteken door de RDW site te gooien en dan had je gelijk al gezien dat het een import auto is. Elke auto die ik gekocht heb heb ik door de RDW site gehaald, zeker particuliere verkoop.

Liegen is lastig te bewijzen, kan ook zijn dan een incompetente medewerker het vinkje "vergeet" aan te zetten.

Wat zegt je rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archioak
targaryanwolf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:34:
[...]

Je hebt gelijk, maar het had 1 minuut tijd gekost om het kenteken door de RDW site te gooien en dan had je gelijk al gezien dat het een import auto is. Elke auto die ik gekocht heb heb ik door de RDW site gehaald, zeker particuliere verkoop.

Liegen is lastig te bewijzen, kan ook zijn dan een incompetente medewerker het vinkje "vergeet" aan te zetten.

Wat zegt je rechtsbijstand?
Ja daar heb ik nu van geleerd dat je niet zomaar alles kunt vertrouwen. Dit is voor ons de tweede auto die we kopen, zoveel ervaring hebben we er nog niet mee en dachten dus een veilige keuze te maken door bij een Ford Hyundai dealer te gaan kijken en kopen...
Maar zoals gezegd, vanaf nu letten we driedubbel op voor de volgende keer.

Rechtsbijstand heb ik nog niet gebeld, eerst even met de verkoper bellen die vandaag weer aanwezig is. Ik wil het gewoon graag netjes samen oplossen in plaats van gelijk dreigend over te komen met rechtsbijstand enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Fanta schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:26:
[...]

Dat zegt helaas niet veel. Ik heb al verschillende Ford dealers meegemaakt die fout op fout maken bij de verkoop van auto's. Verkeerde uitvoeringen adverteren, niet de juiste pakketten benoemen in de advertentie, tot zelfs een Puma ST verkopen als een 1.0 ST line. Ik heb de dealer hier in Heerenveen er eens op aangesproken, en zelfs dan blijven ze verkeerde informatie doorgeven.
Dat klopt helemaal, maar bij mijn Kuga was dit in mijn voordeel haha. Al had ik hem bijna niet gevonden omdat hij dus niet naar boven kwam in de filters die ik had gesteld.

Maar het klopt zeker heel vaak niet, nu moet ik wel zeggen dat ik dan persoonlijk bij de dealers maar zelden auto's heb gezien die ik niet vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Archioak schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:41:
[...]

Ja daar heb ik nu van geleerd dat je niet zomaar alles kunt vertrouwen. Dit is voor ons de tweede auto die we kopen, zoveel ervaring hebben we er nog niet mee en dachten dus een veilige keuze te maken door bij een Ford Hyundai dealer te gaan kijken en kopen...
Maar zoals gezegd, vanaf nu letten we driedubbel op voor de volgende keer.

Rechtsbijstand heb ik nog niet gebeld, eerst even met de verkoper bellen die vandaag weer aanwezig is. Ik wil het gewoon graag netjes samen oplossen in plaats van gelijk dreigend over te komen met rechtsbijstand enz :)
Verwacht er niet teveel van, ik verwacht dat ze er geen gehoor aan gaan geven of dat ze de auto wel terug willen nemen met een paar honderd euro verlies vanuit jou kant, als het niet al meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:45

SeatRider

Hips don't lie

targaryanwolf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:54:
[...]

Verwacht er niet teveel van, ik verwacht dat ze er geen gehoor aan gaan geven of dat ze de auto wel terug willen nemen met een paar honderd euro verlies vanuit jou kant, als het niet al meer is.
De auto hoeft niet teruggenomen te worden, TS zou de auto pas volgende week gaan ophalen.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
SeatRider schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:55:
[...]

De auto hoeft niet teruggenomen te worden, TS zou de auto pas volgende week gaan ophalen.
Oh, dan lekker de keutel intrekken en je op de wettelijke bedenktijd beroepen. Case closed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
targaryanwolf schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:57:
[...]

Oh, dan lekker de keutel intrekken en je op de wettelijke bedenktijd beroepen. Case closed.
Wettelijke bedenktijd is er voor online aankopen, niet voor fysieke aankopen in een winkel (of garage in dit geval)
TS is afhankelijk van de garage of ze meewerken aan ontbinding

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.