Op internet lees je veel informatie over familiebank-achtige constructies, waarbij ouders geld willen lenen aan hun kinderen. Maar ik zit erover te denken om wellicht geld aan mijn ouders (75 jaar) te lenen, en zou hier graag wat ervaringen over willen horen omdat ik er verder niet veel informatie over kan vinden
De situatie is als volgt:
De situatie is als volgt:
- Ouders bezitten een koophuis, waar zoals bij veel 70+ plussers een enorme overwaarde op zit. Ze hebben echt nog maar een heel klein deel hypotheek
- Ze zijn zich aan het orentiëren voor het kopen van een appartement. Aanbod is vrij laag en de prijzen van een fatsoenlijk appartement zijn soms hoger dan wat hun huidige koopwoning waard is
- Ze willen zich liever niet in de opnieuw schulden steken bij de bank op hun leeftijd
- Huren willen ze liever niet doen, omdat er dan ineens flink eigen vermogen is en eventuele latere (thuis)zorg dan voornamelijk uit eigen zak betaald moet worden. Ze willen het geld dus liever in box1 (eigen huis) laten dan in box3 (eigen rekeming)
- Voor zover ik weet hebben ze zelf ook nog wel een redelijk bedrag aan eigen vermogen. Jaarlijks krijgen mijn zus en ik ook nog geld van ouders (maar niet het maximale bedrag wat belastingvrij geschonken mag worden). Maar ouders zijn dus nu al wel bewust bezig met geld nalaten aan mijn zus en aan mij.
- Stel, mijn ouders verkopen hun huis en willen daarvoor een iets duurder appartement kopen. Het kleine deel hypotheek wat ze nog hebben lossen ze af bij de verkoop van hun eigen woning.
- Ze willen niet al hun spaargeld inzetten om die duurdere woning te kopen. Maar om toch een iets duurder appartement te kunnen kopen, kan ik bijv. 60.000 euro aan mijn ouders lenen, zodat zij geen hypotheek meer hoeven af te sluiten bij de bank.
- Waar je bij een lening aan de kinderen te rente laag wil houden, zou ik mijn geval de fictieve rente bewust wat hoger maken, waardoor het geld wat ik leen meer oplevert dan bij de bank vanwege de lage spaarrente. Op deze manier zijn ben je als ouder verkapt wat extra geld aan het schenken.
- Ik kan mijn zus ook voorleggen om hier aan mee te doen zodat je geen oneerlijke situaties krijgt
[ Voor 5% gewijzigd door _tm89 op 15-07-2025 12:32 ]