Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:17

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor mijn eerste koopwoning heb ik nu 7 offertes voor zonnepanelen. Mijn doel is om 8 panelen te leggen op de loods op oost/west, om zo het verbruik te drukken nadat de salderingswetgeving er af gaat (ik werk veel vanuit huis, dus overdag verbruik drukken is gewenst, en ik heb bovendien geen dak op het zuiden). Wat mijn verbruik zal zijn vind ik lastig inschatten, gezien elektriciteits verbruik normaliter ondergemiddeld uit kwam, maar ik recent een hybride auto heb via het werk incl. laadpaal, en ik in deze tweekapper nog niet gewoond heb. De investering wil ik niet te groot maken, de verbouwing is al duur zat :)

De offertes:
WatWattWatt/EuroTotaalprijs
8x AEG Mono 455 Wp + SolarEdge SE 35003640€ 1,20€ 4.367,75
9x Jinko B 435 Wp + Enphase Micro IQ8 MC3915€ 1,16€ 4.540,00
8x Jinko Glas Glas 440 Wp + Enphase IQ8M-72-M-INT3520€ 0,92€ 3.228,00
8x Jinko Full Black 435 Wp + Enphase IQ-7A3480€ 0,80€ 2.800,00
8x DMEGC 500W M10 N-Type Full Black 500 Wp + 2 x HMS-1800-4T Micro omvormer4000€ 0,74€ 2.956,00
8x TW-Solar 440 Wp + Tsun MX 1000 Wp3520€ 0,71€ 2.500,00

In alle gevallen voert het bedrijf de werkzaamheden uit, behalve dat ik zelf een geul graaf waar de stroom en UTP kabel in komen. Ik ben absoluut onbekend in de zonnepanelen wereld. Wat me al wel duidelijk is geworden is dat Jinko een A-merk is, en bijvoorbeeld een Tsun eerder een B-merk. Momenteel neig ik naar de goedkoopste Jinko per Watt in deze lijst, ook omdat ik via deze partij een goede deal kan krijgen met airco's erbij (dat is bij de andere partijen niet het geval.

Is de aanschaf van 8x Jinko Full Black 435 Wp + Enphase IQ-7A voor 2800 een gekke deal, of anderszins onverstandig? In dat geval, welke van de bovenstaande zijn dan echt de betere deal?

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 11-07-2025 21:03 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 22:26
LankHoar schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:58:
Is de aanschaf van 8x Jinko Full Black 435 Wp + Enphase IQ-7A voor 2800 een gekke deal, of anderszins onverstandig? In dat geval, welke van de bovenstaande zijn dan echt de betere deal?
Lijkt me prima keuze, zeker met combi-deal.

Als er nog ruimte op het dak is, zou ik wel overwegen meer panelen te leggen:
- Juist post-salderen heb je meer panelen nodig om je verbruik te drukken in mindere maanden
- Overschot kan je in de auto duwen en lekker declareren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
jvanderneut schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:31:
[...]

Lijkt me prima keuze, zeker met combi-deal.

Als er nog ruimte op het dak is, zou ik wel overwegen meer panelen te leggen:
- Juist post-salderen heb je meer panelen nodig om je verbruik te drukken in mindere maanden
- Overschot kan je in de auto duwen en lekker declareren
Bedankt voor de bevestiging. 10 panelen kan ik wel overwegen, maar indien ik er nog meer plaats ben ik bang dat ze te veel schaduw gaan vangen, gezien er een enorme boom 2 percelen verderop staat. En is het mogelijk om mijn auto slim te laden via zonnepanelen, bijvoorbeeld vrij traag en alleen op zonnestroom? Ik heb daar nog niet echt een eenduidig antwoord op kunnen vinden. Indien ja, dan ia dat zeker interessant voor om vooral overdag te laden op eigen stroom wanneer ik toch thuis werk bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12:41
Ik zou voor Enphase IQ-8 gaan. Eigenlijk is IQ-7 ook goed, daar niet van. Maar de laatste versie lijkt me toch fijner. Meer up to date, microburst techniek en een goed gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is het al mogelijk om enphase micro omvormers traploos te regelen net als bij SMA (modbus tcp/ip) of is het gewoon nog steeds aan of uit via de cloud?

Leg meer panelen en je kan gewoon met een regelbare stringomvormer de boel aansluiten.

Begin eens met wat meer technische info over je situatie, dan krijg je meer response (denk ik)
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2025 07:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik zou 2 panelen extra doen en dan een stringomvormer ipv die dure Enphase spullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 22:38
Fr33z schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:23:
Ik zou 2 panelen extra doen en dan een stringomvormer ipv die dure Enphase spullen.
Inderdaad, al die kleine componenten gaat je gegarandeerd gezeur opleveren. Wees nu eens slim gewoon een stringomvormer met panelen en geen optimizer en andere rotzooi ertussen, dan heb je vele jaren geen omkijken meer.

Web Enrichment

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Solaredge is beslist ongeschikt voor een 4+4 oost west opstelling, dus ongeacht prijs niet doen.

Enphase is het duurste systeem op de markt, dus even doorvragen is wel nuttig.

Een paneel niet leggen uit angst voor schaduw is een geheel onjuiste beslissing. Minimaal 50% van de jaaropbrengst komt uit bewolkte momenten. Dan maakt de boom ook niets uit. String omvormers kunnen met schaduw omgaan … sinds … een paar decennia.

Je dak niet volleggen is iets waar spijt hoog op de lijst staat. Zeker post-salderen… hoe meer PV, hoe minder inkoop tegen de hoofdprijs.

Verder nuttig om aandacht te hebben voor dynamisch/prijsgestuurd kunnen regelen. En hybride omvormer is een pré, maar ik zou nu geen accu erbij nemen… teveel onzekerheid

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is de verdeling oost/west (hoeveel op elke kant) nog iets om verder over na te denken?

Ik heb m’n panelen richting het zuiden, maar zou juist wat meer van de avondzon (westen dus) willen profiteren omdat we dan koken, airco aan etc.
Overdag zijn we aan het werk, dus die enorme piek die ik nu rond het middaguur heb kan ik weinig mee (vaatwasser en wasmachine timen, maar meer ook niet).

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 12-07-2025 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Welke onzekerheid bedoel je @Ronald ?

Werkt anders prima zo een plug in marstek batterij icm met een gewone stringomvormer.
(in april geinstalleerd stekker in het stopcontact gestoken)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1AvZ2nTb891c59tz74xvQsJtfQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dx0xMjRkwcBE0qxyUgccmmzf.jpg?f=user_large

Hier een voorbeeld met 12 panelen en een sma omvormer (bekabeling lengte zelf nog bepalen, ik heb geen info en zelf de handjes uit de mouwen laten steken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJiO2vmggSa6yBfjgIkdMnyJSVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrhLkfcVHNZbi36OZ3oTj22s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@AUijtdehaag resultaten uit het verleden…
Rendement skyhigh op korte termijn -> kans op overcompensatie door teveel aanbieders .

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:51
Volgens mij is het meeste hier wel gezegd over de panelen. Wat situatie fotos (google maps) zou helpej voor veel beter advies.

Vergeet de Meterkast niet, zeker als het een oude stoppen meterkast is zou ik hem gelijk mee laten vervangen. Kun je gelijk wat BTW voordelen mee halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Meterkast is vorige maand vervangen en al voorbereid op zonnepanelen (3 fase, was ook nodig voor de laadpaal die er al is).

Hier een foto van de situatie van het dak van de woning in Apeldoorn, gaat om de bovenste woning:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKk7eDFqL82jCq_lu2DFnfxY6AM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A24qQKerTLyy5VHRdy1dKNuz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had begrepen dat micro omvormers verstandig zijn voor betere individuele opbrengst, vooral met schaduw. Heb nog geen van de 7 leveranciers gehoord over stringomvormers haha.

Bedenk me net ook dat verbruik in de avonduren hoger zal zijn dan in de ochtend, gemiddeld gezien. Koken, airco, laden gebeurd dan vaker dan in de ochtend, dus wellicht 2/3 van de panelen op west leggen en slechts een paar op oost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:51
De Enphase 7A micro’s kunnen maar met een handjevol panelen goed overweg. Daarnaast is er sinds twee jaar de 8 serie. Je doet er beter aan de 8MC te nemen als je voor Enphase gaat.

Verder is mijn advies: trek vooral je eigen plan en houdt zo min mogelijk rekening met de overheid. Je wordt toch genaaid en het beleid wijzigt toch nog 100 keer.

En een laatste gratis tip. Je verbruik in de toekomst is altijd hoger dan nu! Neem dus extra panelen als je het nu kunt betalen. Als het er ligt ligt het er.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Een stringomvormer heeft mijn zusje ook hoor ik net, hadden leveranciers wel benoemd maar was het woord even kwijt. Zij hebben goedkope panelen uit 2015, gelegd door vorige eigenaar. Probleem bij hun is dat somige panelen steeds slechter functioneren, en door de stringomvormer de volledige set daardoor minder presteert.

Ik zal deze leverancier eens vragen naar de kosten voor de 8 serie. Hij werkt vandaag ook dus kan straks nog even gericht bellen. Hybride omvormer is handig voor een thuisbatterij, maar dat vind ik nog teveel toekomst muziek, wordt het hele zaakje ook duurder van en budget is wel een dingetje gezien ik het hele huis renoveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als het om budget gaat is enphase eigenlijk niet de slimste keuze. Eigenlijk de laatste keuze als al het andere niet kan.
Probleem bij hun is dat somige panelen steeds slechter functioneren, en door de stringomvormer de volledige set daardoor minder presteert.
Dat is gebleken uit de logging?
Of uit de woorden van de enphase installateur?

Na 10 jaar is het zonnepaneel technisch afgeschreven tegenover wat er dan te krijgen is.
Maak het dus gewoon niet te duur.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:19:
Als het om budget gaat is enphase eigenlijk niet de slimste keuze. Eigenlijk de laatste keuze als al het andere niet kan.

[...]

Dat is gebleken uit de logging?
Of uit de woorden van de enphase installateur?
Uit de logging.

De offertes die ik nu heb is enphase toch een van de betere prijs/kwaliteit verhouding. Ik zal eens vragen wat de new gen kost, wellicht zit hem dat daar in (oude voorraad?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Laatst online: 14:55
Wietsee. schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:30:
[...]

Inderdaad, al die kleine componenten gaat je gegarandeerd gezeur opleveren. Wees nu eens slim gewoon een stringomvormer met panelen en geen optimizer en andere rotzooi ertussen, dan heb je vele jaren geen omkijken meer.
Dat is nergens op gebasseerd, Enphase heeft zeer weinig uitval en geen single point of faillure. Solaredge aan de andere kant is een ander verhaal daar deze sneller storingen heeft. Bij een stringomvormer moet je erbij rekenen dat de kans groot is (niet zeker) dat hij tussen de 7-12 jaar defect gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
LankHoar schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Uit de logging.

De offertes die ik nu heb is enphase toch een van de betere prijs/kwaliteit verhouding. Ik zal eens vragen wat de new gen kost, wellicht zit hem dat daar in (oude voorraad?).
Oude generatie kost praktisch de helft
https://www.stralendgroen...vormers/enphase-omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Wellicht is de 7 dan geen gekke keuze, prijs technisch gezien? Komt er zo weer een paar honderd bij op, weet niet of dat het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier staat wel wat info
Het grote Enphase topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:26
Wietsee. schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:30:
[...]

Sorry hoor maar dit slaat nergens op.
Ja Enphase is duur, maar zeker van zeer goede kwaliteit! Er is geen enkele ervaring die erop wijst dat Enphase "gegarandeerd gezeur oplevert"!

Heb je veel verschillende schaduwwerking over diverse panelen dan kan Enphase zeker wel een erg goede oplossing zijn! Ook voor "doe het zelvers" kan Enphase bepaalde voordelen hebben (geen enorm hoge DC spanningen om er maar 1 te noemen).

Kijk objectief naar de situatie en beoordeel wat daar het beste voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
LankHoar schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:37:
[...]
Hier een foto van de situatie van het dak van de woning in Apeldoorn, gaat om de bovenste woning:
[Afbeelding]
[...]
Via PDOK Viewer kun je waarschijnlijk luchtfoto's vinden met een veel hogere resolutie :) Daarom ook het verzoek om Tips bij openen vragentopic zonnepanelen te raadplegen en de sjabloon te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Eerst het dak vol, daarna investeren in duurdere componenten als Enphase om het laatste restje extra te pakken.

Bij extreme schaduw, wat hier gewoon niet aan het handje is, dan praat je over midden in een bos, dan kunnen per paneel systemen met mazzel 10% extra pakken.

Dus je legt eerst meer panelen. 1 paneel van 5 tientjes levert meer extra op met een string omvormer dan het hele Enphase kan met een paneel minder.

Dat Enphase nu het beste offerte is met a-merk componenten betekend dat het beter kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
Het opbrengstverlies van een string omvormer wanneer 1 paneel in de schaduw geeft en typisch verlies:tussen de 20% en 60% van de totale stringopbrengst volgens gpt-chat.

En dat verlies is natuulijk het grootst bij lage zon standen, dus wanneer de stroom het duurste is, zoals in de winter en avond.

Dat een string omvormer veel levert als de zon toch al hoog staat, is dus minder belangrijk.
Bovendien heeft Enphase IQ-8 burst, die bij heel weinig licht toch al opbrengst geeft.

Bij meerdere dakvlakken met schaduw moet je dus micro's nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Veel technische reacties hier, maar ik zou beginnen met een rendementsoverzicht over de verwachte levensduur waarbij je rekening houdt met de minst gunstige scenario's: voortijdig omvormers moeten vervangen, omvormers niet meer beschikbaar na 20 jaar, dalende stroomprijzen, dalende energiebelasting, enz.

Houd ook rekening met de kosten die je moet maken bij onderhoud aan het dak waardoor de panelen verwijderd en weer terug geplaatst moeten worden.

Neem ook de opportuniteitskosten mee in de overweging: zet het verwachte rendement van de panelen af tegen andere investeringen die mogelijk meer opleveren zoals ETFs, crypto, aflossing van schulden, enz.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@ikthuis2 Je moet niet alles geloven wat AI uit kotst

Nog sterker: je dient 100% te toetsen voor je het herpost

[ Voor 45% gewijzigd door Ronald op 12-07-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:23
Panzer_V schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:43:
De Enphase 7A micro’s kunnen maar met een handjevol panelen goed overweg. Daarnaast is er sinds twee jaar de 8 serie. Je doet er beter aan de 8MC te nemen als je voor Enphase gaat.

Verder is mijn advies: trek vooral je eigen plan en houdt zo min mogelijk rekening met de overheid. Je wordt toch genaaid en het beleid wijzigt toch nog 100 keer.

En een laatste gratis tip. Je verbruik in de toekomst is altijd hoger dan nu! Neem dus extra panelen als je het nu kunt betalen. Als het er ligt ligt het er.
Dat is zeker waar, je kan je ook afvragen of je de investering nog wel moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
Beter dan geen bron, zoals jij.
Ronald schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:43:
@ikthuis2 Je moet niet alles geloven wat AI uit kotst

Nog sterker: je dient 100% te toetsen voor je het herpost
Ik noem tenminste een bron. Jij helemaal niet. Hoeveel is het rendement dan volgens jou en je bron?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-09 00:33
Persoonlijk zou ik geen Enphase kopen. Bij de koop van mijn woning zat een Enphase systeem. Enphase vraagt iets van 150 euro voor het overzetten van het systeem op een nieuwe naam. Schofterig bedrag als je het mij vraagt. Wel kon de vorige eigenaar het account mail adres wijzigen. In mijn geval werd dit proces geteisterd door bugs, maar uiteindelijk is het gelukt. Mijn installatie is nog wel genoemd naar de vorige bewoner, maar daar kan ik mee leven.

Vanuit het oogpunt van onderhoud is het systeem in principe minder fijn. Als een omvormer vervangen moet worden dan moet je het dak op. En omvormers zijn de gevoeligste onderdelen van een installatie. Nu zou de kwaliteit wel relatief goed moeten zijn dus dat scheelt wel.
ikthuis2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Ik noem tenminste een bron. Jij helemaal niet. Hoeveel is het rendement dan volgens jou en je bron?
ChatGPT is geen bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelicMura
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-09 23:01
Als je voor Enphase gaat zou je nog wat kunnen besparen door niet de duurste omvormers te nemen: je kapt dan weliswaar op piekmomenten je opbrengst af, maar dat is in jouw situatie niet per sé erg. Kan al gauw een paar honderd euro schelen op de aanschaf. Zie ook de calculator in het Enphasetopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ikthuis2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Post jij dan eerst eens de bronnen die je ai quote heeft gebruikt.

Pot verwijt de ketel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Meterkast is vorige maand vervangen en al voorbereid op zonnepanelen (3 fase, was ook nodig voor de laadpaal die er al is).

[Afbeelding]

Ik had begrepen dat micro omvormers verstandig zijn voor betere individuele opbrengst, vooral met schaduw. Heb nog geen van de 7 leveranciers gehoord over stringomvormers haha.

Bedenk me net ook dat verbruik in de avonduren hoger zal zijn dan in de ochtend, gemiddeld gezien. Koken, airco, laden gebeurd dan vaker dan in de ochtend, dus wellicht 2/3 van de panelen op west leggen en slechts een paar op oost?
Liggen er nou al panelen of zijn dat meer recente dakplaten of zo?

Verliest die boom z'n bladeren in de winter? Zo ja, dan zijn micro's nergens voor nodig. Als je genoeg panelen hebt om het schaduwmanagement van een stringomvormer met de bypassdiodes van de panelen hun werk te laten doen kan het zelfs beter werken dan micro's voor minder geld.

En zoals eerder gezegd: post-salderen moet je zo min mogelijk afnemen van het net dus zo vaak mogelijk je eigen stroom kunnen gebruiken dus zoveel mogelijk panelen. Pas als je in de winter makkelijk genoeg opwekt heb je er "genoeg". Enig idee hoeveel je er in totaal kwijt kan? Ik zou met de huidige paneelprijzen en lage vraag toch wel wat scherpere aanbiedingen verwachten. Zeker met (veel) meer panelen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-09 22:26
LankHoar schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:50:
[...]
Bedankt voor de bevestiging. 10 panelen kan ik wel overwegen, maar indien ik er nog meer plaats ben ik bang dat ze te veel schaduw gaan vangen, gezien er een enorme boom 2 percelen verderop staat.
Die boom heeft de helft van het jaar geen blad, en juist dan kan je alle extra opbrengst gebruiken.

Zoals anderen ook al zeggen: eerst je dak vol. Als je een stringomvormer zoals een SMA Sunnyboy
ophangt kan je zo 20 panelen aankoppelen in oost-west opstelling. Qua €/Wp zeker beter.
En is het mogelijk om mijn auto slim te laden via zonnepanelen, bijvoorbeeld vrij traag en alleen op zonnestroom? Ik heb daar nog niet echt een eenduidig antwoord op kunnen vinden. Indien ja, dan ia dat zeker interessant voor om vooral overdag te laden op eigen stroom wanneer ik toch thuis werk bijvoorbeeld.
"Vrij traag" voor een auto is toch behoorlijk wat voor een omvormer. Ik geloof dat de meeste auto's minimaal 6A willen, dat is zo'n 1,4kW op 1 fase en ruim 4kW op 3 fasen. Met 8 panelen zoals in je offerte kom je max op 2,7kW, met veel panelen op een 1-fase stringomvormer zou je langere tijd 3,5 - 4kW kunnen halen, met een 3-fasen omvormer nog wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
ikthuis2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:08:
Het opbrengstverlies van een string omvormer wanneer 1 paneel in de schaduw geeft en typisch verlies:tussen de 20% en 60% van de totale stringopbrengst volgens gpt-chat.

En dat verlies is natuulijk het grootst bij lage zon standen, dus wanneer de stroom het duurste is, zoals in de winter en avond.

Dat een string omvormer veel levert als de zon toch al hoog staat, is dus minder belangrijk.
Bovendien heeft Enphase IQ-8 burst, die bij heel weinig licht toch al opbrengst geeft.

Bij meerdere dakvlakken met schaduw moet je dus micro's nemen.
complete onzin. dat chatgpt een antwoord geeft is geinig maar je weet nooit of t klopt. In dit geval zit het er weer eens naast. Technische specs EN jarenlange testen bewijzen echt wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Vele meningen, maar je zult jezelf een plezier doen om alles vol te leggen, zoveel panelen zijn het nu ook weer niet. En de investering loont zich omdat je, zoals ook al eens aangehaald, altijd meer zal verbruiken op termijn dan nu het geval is.

Hang er een airco bij om te koelen en je verbruik wordt al wat meer, krijg een bak of kook tik als hobby en je verbruik gaat omhoog. Stap over van koken op gas naar elektrisch en je krijgt er weer een verbruiker bij.

Natuurlijk geeft die boom wat schaduw dan is het maar zo. Wat Ronald schreef, als het bewolkt is heb je geen schaduw maar strooiing van licht en zodoende over alle panelen bijna evenredig vermogen.

Enphase heb ik zelf toen overwogen maar uiteindelijk niet gedaan ivm aftoppen en lastig aansturen vanuit extern, al komt het aftoppen niet zoveel voor.

Het aansturen middels modbus gaf uiteindelijk de doorslag om voor een Sunspec omvormer te gaan om zelf, of via externe apparaten, terug te kunnen regelen mocht het nodig zijn.

Mocht je dan ooit nog een batterij willen aanschaffen dan heb je in iedergeval je dakvlakken vol liggen en hoef je eventueel niet meer terug te regelen.

En let idd op wat AI je uitspuugt, vaak maar lukraak in de richting wat gesabbeld omdat er iets van output gegeven moet worden.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikthuis2
Fr33z schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:30:
[...]

complete onzin. dat chatgpt een antwoord geeft is geinig maar je weet nooit of t klopt. In dit geval zit het er weer eens naast. Technische specs EN jarenlange testen bewijzen echt wat anders.
Nee hoor, het is gewoon algemene kennis. Kijk maar op alle websites van bijvoorbeeld Consumentenbond of milieu centraal. Daar staat overal aangegeven dat string omvormers meer opbrengst verliezen door schaduw: https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-schaduw

Wetenschappelijke studies geven het ook aan::
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/9/2344

Dus vooral als de stroom duur is, in de avond of winter en er lange schaduwen zijn, zit je beter met micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Een omvormer kan alleen dat omvormen wat deze krijgt aangeboden.

Laat de betere omvormers instaat zijn middels een MPPT en andere algoritmen de bypass diode van het beschaduwde deel in doorgang te krijgen, opdat het niet de hele string naar beneden trekt. Buiten dat het de array beschermd zijn die bypass diodes dus ook voor de hele string erg handig. Maar de omvormer moet hier wel handig gebruik van maken.

Als er schaduw is dan levert deze schaduw ook bij een micro omvormer geen bijdrage in de zin van opbrengst, maar beïnvloed ook de rest niet. Bij meerdere panelen in schaduw met een stringomvormer kan de hele string minder spanning krijgen, dat is waar, ook kan een minder goede omvormer zijn MPPT point misschien niet vinden en dan iets minder presteren, ook dat is waar. Maar de kwalitatieve omvormers zijn zo goed geworden dat de verliezen beperkt blijven, tenzij je wel een hele rare schaduw opzet gaat vullen met panelen. Dan zijn optimizers met een stringomvormer of micro's wel handig.

Vermoedelijk zal de micro omvormer ook iets sneller opstarten in de ochtend en wat langer doorgaan in de avond. Voor erg lastige dakvlakken en veel verschillende oriëntaties zijn stringomvormers met optimizers of micro's wel erg handig.

Algemeen is er niets mis met micro omvormers en optimizers dan alleen in geval van een defect moet je het dak op, tenzij je de micro niet onder je paneel hebt gemonteerd maar op een meer toegankelijke plek, dat kan natuurlijk ook. En ipv een hoge gelijkspanning heb je met micro's 230V wisselspanning op je dak.

Hier liggen 39 panelen die gebouwen schaduw krijgen als de zon een stuk lager komt, buiten de zomer dus.
Maar ook de oost west opstelling en het niet gecompliceerder willen maken van de bekabeling en paneel level monitoring deed de keuze voor Tigo Optimizers met een SMA stringomvormer onderbouwen. Van de Tigos was er een stuk, maar op een plat dak goed toegankelijk was het vervangen zo gedaan.

Hier een screenshot van een moment de 10e juli in de ochtend, goed zichtbaar dat het een oost west opstelling betreft en alle panelen doen wat ze moeten doen met de aangeboden instraling met de Tigo optimizers. Maar als ik de strings had opgedeeld over de 3 MPPT's van de SMA gesorteerd over oost en west, was er vermoedelijk geen groot verschil met de huidige opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL3HhDiPXwkdp4jReeNuaQgvL5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pcSEsfCLr2cYqFzyMEBBjR5.jpg?f=fotoalbum_large

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ikthuis2 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 02:01:
[...]

Nee hoor, het is gewoon algemene kennis. Kijk maar op alle websites van bijvoorbeeld Consumentenbond of milieu centraal. Daar staat overal aangegeven dat string omvormers meer opbrengst verliezen door schaduw: https://www.consumentenbo...n/zonnepanelen-en-schaduw

Wetenschappelijke studies geven het ook aan::
https://www.mdpi.com/1996-1073/14/9/2344

Dus vooral als de stroom duur is, in de avond of winter en er lange schaduwen zijn, zit je beter met micro's.
Je bent dus niet in staat om te interpreteren wat het effect is.

De consumentenbond geeft het zelf aan: gebruik een omvormer met MPP tracker.

Dat ze dit aangeven is exact even waar als misleidend… alsof er keuze is.

Elke string omvormer op de markt heeft dat tegenwoordig…
Goedkoop, duur, luxe, basaal… elke…

En het leukste van dit verhaal…

Met vrijwel alle panelen kunnen Enphase iq8 en apsystems micro’s geen schaduw handlen via bypass… de mpp tracker is daarvoor te beperkt in het minimum voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikthuis2
Ronald schreef op zondag 13 juli 2025 @ 07:21:
[...]

Met vrijwel alle panelen kunnen Enphase iq8 en apsystems micro’s geen schaduw handlen via bypass… de mpp tracker is daarvoor te beperkt in het minimum voltage.
Jij begrijpt juist niet net wat het effect is. Internet staat vol met filmpjes dat als een paneel met micro's schaduw heeft, dat de overige panelen maximaal blijven presteren. En iedereen die micro's heeft ziet dit gebeuren bij zijn eigen panelen.

Ik heb al genoeg bronnen gegeven waaruit het blijkt. En ik heb nog geen 1 bron gezien, waar staat dat string omvormers een vergelijkbaar rendement behalen als micro"s met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ersus schreef op zondag 13 juli 2025 @ 00:38:
En let idd op wat AI je uitspuugt, vaak maar lukraak in de richting wat gesabbeld omdat er iets van output gegeven moet worden.
Het is voor een groot deel ook afhankelijk van de kwaliteit van de prompt. Als bevestiging van je vooral ingenomen standpunt is wat je zoekt zal je dat ongetwijfeld kunnen vinden.

Onderstaande samenvatting lijkt voor mij aardig accuraat en genuanceerd. Het bevestigt ook de punten van @Ronald en laat ook zien wat de basis van de info van @ikthuis2 is (ik heb de inhoud van de bronnen verder niet gevalideerd maar is in ieder geval vermeld i.p.v. een blog/artikel).

Je kan lang debatteren over details. Veilige conclusie blijft dat zoals @Ronald ook zegt; zo lang er dakruimte beschikbaar is zijn je euro's beter gespendeerd aan meer panelen.
Vergelijking prestaties micro-omvormers vs moderne stringomvormers (zonder optimizers) bij schaduw

📊 Testresultaten uit praktijk en studies
Griekse studie (3 kWp)
– Gedeeltelijke schaduw: micro's gaven +11,4% meer opbrengst dan stringomvormer
– Uniforme sterke schaduw: voordeel micro’s kleiner (+1,9%)
– In volle zon was string ~3,7% efficiënter
bron

NRG Solar testveld (Australië)
– Simulaties met dakschaduw gaven ~2–4% voordeel voor Enphase micro’s
– In de zon was Fronius stringomvormer licht efficiënter
bron

PV Magazine – 100 installaties vergeleken (FR)
– Gemiddelde performance ratio (PR) lag voor beide systemen rond 79%
– Geen duidelijke winnaar, maar micro's presteren constanter onder variabele omstandigheden
bron

🛠️ Technische inzichten
• Moderne panelen hebben vaak bypass-diodes en half-cut cellen, waardoor stringomvormers ook redelijke shading-tolerantie hebben
• Micro's optimaliseren per paneel en hebben géén last van het "zwakste paneel remt de rest"-effect
• Bij lichte schaduw: string met MPPT scoort verrassend goed (2–4% achterstand)
• Bij zware of onregelmatige schaduw: micro-omvormers halen meer opbrengst

✅ Samenvattende vergelijking
KenmerkMicro-omvormerStringomvormer (zonder optimizer)
Opbrengst bij lichte schaduw+2–4% voordeelRedelijk goed dankzij bypass-diodes
Opbrengst bij sterke schaduw+10–12% voordeelDuidelijk verlies door zwakste-paneel-effect
Opbrengst in volle zonIets lagerLicht efficiënter (~3–4%)
MonitoringPer paneel, gedetailleerdMeestal alleen string-niveau
KostenHoger (installatie + hardware)Lager

💬 Conclusie
Lichte tot matige schaduw? Micro’s presteren iets beter, maar string met MPPT zonder optimizer loopt niet ver achter.
Sterke of onvoorspelbare schaduw? Micro’s halen fors meer opbrengst.
Volledig schaduwvrij dak? Stringomvormer meestal voordeliger, iets efficiënter.

Zelfs zonder optimizers zijn moderne stringomvormers (zoals SMA, Fronius, Solis) behoorlijk goed bestand tegen lichte schaduw — dus tenzij er echt zware of permanente schaduw is, loont het om kosten vs meeropbrengst goed af te wegen.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 13-07-2025 09:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
-- Verwijderd ivm outdated info dat mogelijk verwarring brengt.

[ Voor 96% gewijzigd door ilaurensnl op 14-07-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
[....]

Dit kun je leuk simuleren met een tool zoals https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ als je daar gaat schuiven met X panelen op de oostkant en Y panelen op de westkant.

Kun je precies zien hoeveel watt je op welk tijdstip heb en wat je op jaarbasis op wekt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2025 09:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:31
ikthuis2 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:07:
[...]

Jij begrijpt juist niet net wat het effect is. Internet staat vol met filmpjes dat als een paneel met micro's schaduw heeft, dat de overige panelen maximaal blijven presteren. En iedereen die micro's heeft ziet dit gebeuren bij zijn eigen panelen.

Ik heb al genoeg bronnen gegeven waaruit het blijkt. En ik heb nog geen 1 bron gezien, waar staat dat string omvormers een vergelijkbaar rendement behalen als micro"s met schaduw.
Da's gek, het internet staat ook vol met filmpjes waarbij het verschil tussen micro omvormers en string omvormers procenten werk is, deze bijvoorbeeld: YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Met een stringomvormer blijven de overige panelen ook maximaal presteren hoor. Het paneel met (deels) schaduw gaat gewoon in de bypass.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
ilaurensnl schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:41:

Voordeel van een micro is dat het op een 230v installatie werkt, waarbij een string omvormer met honderden tot 1000den volts werken, dat zorgt voor extra risico's i.v.m. flamboog (ze hebben tegenwoordig beveiliging ervoor?) en hou persoonlijk niet van het idee dat er zoveel volt op je dak zit.
1000en???

Er zijn geen omvormers op de markt voor string spanning in de 1000en én geen panelen die in een dergelijke opstelling mogen.

Vlamboog mitigatie is ook inmiddels standaard functionaliteit.

En de vrienden van Enphase hebben zelf een video dat een vlamboog ook met een enkel paneel kan… misleidend overigens omdat ze beweren dat bij lage spanning de vlamboog zelfdovend is… en dan de brug dicht drukken…

Als dit verhaal voor wie dan ook een oprechte zorg is, dan blijft solaredge met s-serie optimizers de veiligste… temperatuur monitoring op de connectoren… mitigatie van vlamboog risico… en lage stringspanning buiten bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikthuis2
s020506 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Da's gek, het internet staat ook vol met filmpjes waarbij het verschil tussen micro omvormers en string omvormers procenten werk is, deze bijvoorbeeld: YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Met een stringomvormer blijven de overige panelen ook maximaal presteren hoor. Het paneel met (deels) schaduw gaat gewoon in de bypass.
Bedankt, je hebt een goed punt, die had ik niet gezien. Daarna heb ik ook nog een ander voorbeeld gezien.Ik moet mijn beeld/idee toch wat bijstellen.
Weer wat geleerd op tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ikthuis2 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:07:
[...]

Jij begrijpt juist niet net wat het effect is.
Begrijp je zelf wel hoe PV werkt? :P

Het enige belangrijke is voltage van de panelen, die moet hoog genoeg zijn om de drempelwaarde van de omvormer te halen. Er zijn string-omvormers die al vanaf 80V werken en daardoor met drie werkende 35V panelen blij zijn. Er is zelfs nog een beetje ruimte voor een stukje schaduw op een enkel paneel waardoor je 2.5 werkend paneel hebt. Ook zijn er enkelvoudige-omvormers die minimaal 30V willen hebben en daardoor bij het eerste de beste beetje schaduw uit gaan omdat het paneel wat voor 1/3 bedekt is nog maar 24V produceert.

TS heeft het over vier panelen per richting, dat kan op het kantelpunt zitten tussen string en enkelvoudige omvormer. Echter....
Een string-omvormer met twee inputs voor het setje van de TS kost 250.-
8x een IQ8 kost ruim 900.-, voor dat verschil kan de TS ook acht panelen per richting laten leggen en dan kom je in alle gevallen boven het kantelpunt richting de string-omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ilaurensnl
Citaat:
"Ik weet niet specifiek hoe dat tegenwoordig zit, maar een string omvormer heb je een hoge start spanning (?), dus voor slechtere weersomstandigheden kan het zijn dat jouw hele batch (aangesloten op een enkele mppt) geen stroom genereerd, dat is ook weer extra risico vol met shaduw zelfs.
Een string omvormer overdimensioneer je normaal gesproken, om zulke scenario's te verminderen met 8 panelen lijkt me dat een base minimum (on edge) denk dat je bij 12 wel goed zou zitten met die 3500 string omvormer."
Misschien kan ik jou (evtl met de hulp van diverse (Internet) bronnen) aan een beetje meer
en actuelere kennis helpen? - Wat je hierboven schrijft is minimaal gedateerd en deels onjuist.

"Opstart spanning" is nu vaak 60 - 80 V (zie ook @jadjong hierboven) zeker voor kleinere stringomvormers; het mppt bereik begin ook vrij laag, misschien 10-20 V hoger.
Een stringomvormer wordt ook vandaag nog steeds vaak (iets) "ondergedimensioneerd" zeker bij een O/W opstelling. Bedoel je dat misschien?

Bronnen: diverse specsheets van stringomvormers (o.a. Goodwe, Growatt, SMA, Solax) en het forum hier.

Trouwens:14 panelen = 5320 Wp (7 panelen per string) doen het bij mij op zuid op een 5 kW omvormer niet slecht - ook met (een beetje) schaduw in de ochtend en in de avond - en in de winter ook rond het middaguur op de laagste string. Vmppt tussen de 240 V en 282 V - middaguur 265 V - bij max 311W/m² insolation
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R9mhnJ1bCygsSCNP6TngQxZ8wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UrrC8io9WwlTOwxF6ITcFck.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZomIU8tx2y8hlALIhnFLVCfJdj8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GsTVa8W0d8GKOnA7USKjBkl4.jpg?f=user_large 15 januari 2023 11:19

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:31
ikthuis2 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Bedankt, je hebt een goed punt, die had ik niet gezien. Daarna heb ik ook nog een ander voorbeeld gezien.Ik moet mijn beeld/idee toch wat bijstellen.
Weer wat geleerd op tweakers.
Hopelijk heb je vooral geleerd dat alles wat Chatgpt eruit gooit eigenlijk gecontroleerd moet worden ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Zo ik heb heel wat reacties gemist! Kreeg gek genoeg geen notificaties meer, bugje? Enfin, niet zo belangrijk nu.

Mijn les dit topic is dat ik beter meer panelen kan leggen, ik heb dus akkoord gegeven op 12 Jinqo panelen met Enphase IQ7A omvormers voor 4100 euro (de gen 8 was zo'n 500 euro meer, leek het mij niet waard). Mondeling akkoord gegeven en ze komen morgen installeren. Maar... nu leer ik net dat de enphase tot maar 330wp kan trekken, en alles daarboven afgetopt wordt. Gezien mijn Jinqo panelen straks max 435wp kunnen leveren, mis je 1/3 opbrengst maximaal. Hoe erg is dit? Dit heeft de leverancier niet verteld, dus daar baal ik wel van. Gevoelsmatig is het heel gek om deftige panelen neer te leggen die vervolgens maar 2/3 van hun capaciteit kwijt kunnen. Anderzijds heb ik akkoord gegeven en komen ze morgenochtend al, inkoop is gedaan. Waar doe ik nu verstandig aan? Ik kan sowieso eens vragen aan de leverancier om dit uit te leggen, wat ik zal doen als hij me straks terug belt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-09 07:23
LankHoar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:54:
Zo ik heb heel wat reacties gemist! Kreeg gek genoeg geen notificaties meer, bugje? Enfin, niet zo belangrijk nu.

Mijn les dit topic is dat ik beter meer panelen kan leggen, ik heb dus akkoord gegeven op 12 Jinqo panelen met Enphase IQ7A omvormers voor 4100 euro (de gen 8 was zo'n 500 euro meer, leek het mij niet waard). Mondeling akkoord gegeven en ze komen morgen installeren. Maar... nu leer ik net dat de enphase tot maar 330wp kan trekken, en alles daarboven afgetopt wordt. Gezien mijn Jinqo panelen straks max 435wp kunnen leveren, mis je 1/3 opbrengst maximaal. Hoe erg is dit? Dit heeft de leverancier niet verteld, dus daar baal ik wel van. Gevoelsmatig is het heel gek om deftige panelen neer te leggen die vervolgens maar 2/3 van hun capaciteit kwijt kunnen. Anderzijds heb ik akkoord gegeven en komen ze morgenochtend al, inkoop is gedaan. Waar doe ik nu verstandig aan? Ik kan sowieso eens vragen aan de leverancier om dit uit te leggen, wat ik zal doen als hij me straks terug belt.
Is wel afgetopt dus alleen als het zo veel kan leveren, dus het is niet altijd 1/3e verlies, maar dat is wel iets wat ze hadden moeten zeggen.

Meer is beter was volgens mij meer richting string omvormers.

Let je op, weet niet wat er in je offerte staat, maar als het goed is heb je voor die enphase nog een aparte kastje nodig om alles te kunnen uitlezen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
ilaurensnl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Is wel afgetopt dus alleen als het zo veel kan leveren, dus het is niet altijd 1/3e verlies, maar dat is wel iets wat ze hadden moeten zeggen.

Meer is beter was volgens mij meer richting string omvormers.

Let je op, weet niet wat er in je offerte staat, maar als het goed is heb je voor die enphase nog een aparte kastje nodig om alles te kunnen uitlezen, etc.
Ik overweeg nu om deze partij toch af te zeggen. Aanvankelijk wilden ze een 4K kW garantie geven, want het aftop-verhaal was nu vreemd. Daar kwam hij later toch weer op terug. Vervolgens mailt hij me toch dat hij dat wel toezegt, maar het geeft me niet echt vertrouwen in deze leverancier.

Een andere leverancier kan voor iets meer geld leveren, en dan heb ik 12 Jinko panelen van 440 Wp + Hoymiles HMT-2250-6T omvormers, welke wel het volledige vermogen aan kunnen. Zij zitten ook bij het garantiefonds, en de meerprijs is 380 euro - wellicht met de onzekerheid in de zonnepanelen branche niet een verkeerd idee. Ze bellen me zo terug over hun mogelijkheden qua korting, ze kunnen ook dezelfde airco's leveren voor een vergelijkbare prijs. Wellicht is dat dan toch de betere keuze.

Voelt wel lullig om die eerste partij een dag vantevoren af te zeggen, maar goed ze hadden dan deze informatie ook wel mogen verstrekken, en er een duidelijk antwoord op mogen hebben op het moment dat ze daar op aangesproken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:59
@LankHoar, waarom niet gewoon je dak vol laten leggen en een string omvormer?

Is het meest simpele en levert het meeste op.

Dan ruim een jaartje aankijken welk energiecontract het meest passend is en dat vervolgens aanpassen op verbruik en opwek.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bravertal schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:04:
@LankHoar, waarom niet gewoon je dak vol laten leggen en een string omvormer?

Is het meest simpele en levert het meeste op.

Dan ruim een jaartje aankijken welk energiecontract het meest passend is en dat vervolgens aanpassen op verbruik en opwek.
Met 12 panelen ligt het dak van de loods grotendeels vol. Aan de zuidelijke kant van het dak komt nog een dakraam, dus verder die kant op gaat niet. 8 kan ik er daar wel naast kwijt. Aan de oost kant nog meer leggen lijkt mij niet logisch. Bovendien is het budget niet toereikend (ik ben begonnen met het idee er 6-8 te plaatsen, dus 12 is al een stretch - maar ga dat wel doen n.a.v. adviezen hier) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

LankHoar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:11:
[...]

Met 12 panelen ligt het dak van de loods grotendeels vol. Aan de zuidelijke kant van het dak komt nog een dakraam, dus verder die kant op gaat niet. 8 kan ik er daar wel naast kwijt. Aan de oost kant nog meer leggen lijkt mij niet logisch. Bovendien is het budget niet toereikend (ik ben begonnen met het idee er 6-8 te plaatsen, dus 12 is al een stretch - maar ga dat wel doen n.a.v. adviezen hier) :)
Het budget verhaal is idd wel een dingetje, overal wel. Maar eigenlijk hoor je achteraf 'had ik maar' ook altijd wel. Als je budget vrij kan maken zou ik je dat zeker aanbevelen, en dan een goede string omvormer te kiezen met het hele dak vol. En als je het idee hebt dat er toch iets meer 'schaduw management' nodig is, dan kun je Tigo's ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:13

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je budget tekort komt zou ik eerst 1 vlak helemaal volleggen en dan zodra er weer budget is de volgende. Idealiter doe je dat met een stringomvormer die nog plek voor een 2e string heeft maar dan moet je of dezelfde installateur tzt het laten uitbreiden of iemand vinden die bereid is om aan een bestaande installatie te zitten. Waarschijnlijk dus handiger om zo'n toekomstplan gewoon te laten en voor de goedkoopste oplossing per vlak te gaan.

Overigens is het helemaal niet gek om een 330W omvormer op een 435W paneel te hebben. Ik heb zelf 365W met 455 Wp omdat ik ook oost/west lig met lage helling. Dat topt nauwelijks af in het echt.

Afhankelijk van je exacte oriëntatie en helling kun je op pvcalc van thomas berge (google maar) even zien wat je op bv 21 juni maximaal haalt. Ik vermoed dat de aftopping niet noemenswaardig zal zijn geweest.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Laatst online: 14:55
LankHoar schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:26:
[...]

Ik overweeg nu om deze partij toch af te zeggen. Aanvankelijk wilden ze een 4K kW garantie geven, want het aftop-verhaal was nu vreemd. Daar kwam hij later toch weer op terug. Vervolgens mailt hij me toch dat hij dat wel toezegt, maar het geeft me niet echt vertrouwen in deze leverancier.

Een andere leverancier kan voor iets meer geld leveren, en dan heb ik 12 Jinko panelen van 440 Wp + Hoymiles HMT-2250-6T omvormers, welke wel het volledige vermogen aan kunnen. Zij zitten ook bij het garantiefonds, en de meerprijs is 380 euro - wellicht met de onzekerheid in de zonnepanelen branche niet een verkeerd idee. Ze bellen me zo terug over hun mogelijkheden qua korting, ze kunnen ook dezelfde airco's leveren voor een vergelijkbare prijs. Wellicht is dat dan toch de betere keuze.

Voelt wel lullig om die eerste partij een dag vantevoren af te zeggen, maar goed ze hadden dan deze informatie ook wel mogen verstrekken, en er een duidelijk antwoord op mogen hebben op het moment dat ze daar op aangesproken worden.
Het aftoppen komt nauwelijks voor in real setting. Het volle vermogen van een zonnepaneel wordt nooit gehaald, dan moet de hoek perfect zijn, de weersomstandigheden (niet te warm), perfecte instraling etc. Je moet vooral opletten dat de panelen goed matchen met de omvormers, je pakt dan juist de eerste instraling op van de vroege ochtend en de late instraling in de avond, anders "mis" je die. Kijk eens op het Enphase topic voor het Excel bestand, dan krijg je advies over de beste combi als je alles invult.

En check ook idd welke Gateway ze erop hebben gezet. Met een metered kan je later een batterij toevoegen bijv en als je de spoelen laat installeren ook het verbruik per fase volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vrijdag komt er een bedrijf langs om 12 panelen te leggen met de Hoymiles omvormers. Dan ligt het dak op oost nog niet vol, dus kan daar eventueel later bijplaatsen. Tegen die tijd kan ik waarschijnlijk wel iemand vragen daarmee te helpen, zodat ik geen extra montagekosten heb hiervoor.

Bedankt voor alle adviezen. Ik heb straks dus meer panelen, en ik heb veel geleerd, waarvoor dank :)

Pagina: 1