Kunststof kozijnen met of zonder ventilatieroosters lawaai?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
(*) Het idee is om ooit een WTW te installeren.

We slapen aan een drukke weg. Dat betekent veel lawaai. Daarom willen we nieuwe kozijnen plaatsen. Het idee is om te kiezen voor kunststof met triple glas en draaikiep ramen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IntMrJqaO6nIiIEkZ3yuYy0kmpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QRAkcjyfQWh13TVua6pzEyFN.png?f=fotoalbum_large

Vraag
Een beetje frisse lucht is wel fijn. Maar ik heb slechte ervaringen met ventilatieroosters. Zelfs de "duco ventilatierooster GlasMax 'ZR'" overtuigt mij niet - er is een directe opening met de (lawaaierige) buitenlucht. Mag ik jullie mede-Tweakers om persoonlijke ervaring vragen - hoe ervaren jullie de ventilatieroosters in jullie woning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIlzatWAC3bx-Y442m6qWkucDU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8mBI44ax25V4o2slIDIM0i07.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door iApp op 09-07-2025 09:11 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:13
Ventilatie is niet fijn, maar essentieel. Als je het niet regelt in je raam, moet je op een andere manier zorgen voor voldoende ventilatie. Bijvoorbeeld met balansventilatie. Wat zijn precies je slechte ervaringen?

Lees hier meer in een topic over hetzelfde onderwerp: Welke ventilatieroosters tegen vliegtuiglawaai

[ Voor 22% gewijzigd door coinman63 op 09-07-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Let ook even op de opbouw van tripple glas. Vaak adviseert men per ruit een andere glasdikte om geluid te beperken. Bij HR++ weet ik dat er speciaal geluidsisolerend glas bestaat.

WTW in bestaande betonbouw is vaak wel een uitdaging. Om die reden heb ik gekozen voor tochtroosters.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Je hebt toch van die speciale "suskasten", waarmee je ventilatie rooster een stuk groter wordt, maar daarmee wel veel meer lawaai van buiten wegfiltert.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ventilatie kan via:
+ Overdag via de draai/kiepstand (dus 's avonds niet)
+ Andere kamers in de hal (dus niet via de slaapkamer)
+ Suskasten / fluisterventilatieroosters (e.g. het voorbeeld van Duco)
+ WTW (flinke verbouwing)

"Wat zijn precies je slechte ervaringen?"
Dat het tocht, geluid doorlaat en kapot gaat als je te hard opent/dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-09 19:44
Volgens mij heeft het weinig zin om triple glas te plaatsen met als doel geluidsisolatie, in combinatie met een rooster.
Maak een goed ontwerp, laat je adviseren door een akoestisch bureau en zie toe op goede uitvoering. Dat laatste is net zo belangrijk. De meeste dakkapellen - aannemers hebben hiermee geen / weinig ervaring en plaatsen dakkapellen zoals ze dit altijd doen. Vaak prima voor standaard situaties, maar waarschijnlijk niet de oplossing voor jouw specifieke situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Bas.013 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:42:
Volgens mij heeft het weinig zin om triple glas te plaatsen met als doel geluidsisolatie, in combinatie met een rooster.
...
Inderdaad.
Triple glas is zo goed isolerend, dat klassieke ventilatie dan geen optie meer is.
Dan moet je wel voor WTW gaan.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Geen ervaring met tochtroosters :+
Wel een lagere school naast de deur, bij verbouwing balansventilatie geplaastst en de ramen vernieuwd. Scheelt énorm in geluid als we een raam openen, als is het maar een klein spleetje. En je wil niet zien welk stof er in de filters tegengehouden wordt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:58
Ik heb ventilateroosters, komt veel geluid, lucht en wind door, ook als ze dicht staan. Triple glas nemen i.c.m. ventilatieroosters lijkt me zonder van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:11
Als je ooit een WTW wil installeren neem dan ook mee dat je dan waarschijnlijk al je glas weer mag vervangen om te zorgen dat je de roosters weghaalt en weer goed afdicht. Als de WTW niet op korte termijn geinstalleerd wordt kan je simpelweg ook ventileren door een raam open te zetten, ipv nu onhandig voor roosters te kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Spherix schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:22:
Als de WTW niet op korte termijn geinstalleerd wordt kan je simpelweg ook ventileren door een raam open te zetten, ipv nu onhandig voor roosters te kiezen.
We weten niks over z'n woning, wellicht is WTW installeren nagenoeg onmogelijk of extreem kostbaar. Dat doe je sowieso niet zomaar even zonder grondige verbouwing. Daarnaast is een raam open zetten luchten, niet ventileren. Ventileren doe je 24/7 en is essentieel om gezond lage CO2 waarden te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:11
stin00 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:27:
[...]

We weten niks over z'n woning, wellicht is WTW installeren nagenoeg onmogelijk of extreem kostbaar. Dat doe je sowieso niet zomaar even zonder grondige verbouwing. Daarnaast is een raam open zetten luchten, niet ventileren. Ventileren doe je 24/7 en is essentieel om gezond lage CO2 waarden te behalen.
TS zegt toch duidelijk dat hij de installatie ooit van plan is. Ventileren is lucht verversen, of je dat 1 minuut per dag of 24/7 doet is een discussie apart. De defintie van het woord verandert daar niet door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:13
Dat ‘ooit’ zou idealiter samen moeten vallen met het vervangen van de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:43
Ik heb triple glas met roosters en heb daar toch wel spijt van. Het laat inderdaad veel geluid door, ik hoor een langsrijdende auto dus van rooster naar rooster rijden in onze woonkamer als er verder weinig geluid is. Met de tv aan is het geen probleem, een beetje achtergrondgeluid overstemt de overlast wel. Zodra ik tijd heb ga ik proberen er zelf maar iets van een suskast in te fabriceren, daar lijkt nog wel ruimte voor te zijn. Aan de voorkant van het rooster is daar nog ruimte zat voor, bij de jouwe ook. Ik heb trouwens ook nog afzuigkap filter geplaatst direct achter de openingen om ongedierte en andere zooi buiten te houden.

Van tocht heb ik met die deco roosters trouwens geen last!

[ Voor 17% gewijzigd door mathelicious op 09-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Bij het installeren van de WTW heb ik de volgende tekening alvast gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMRTjd1nyoHtGUCnnOgay59mz0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebkrtnWwTRgOIuQqGTbCCPOD.png?f=fotoalbum_large

(*) Rode cirkels zijn de plekken waar ik de schone lucht wil laten blazen.
(*) De groene rechthoeken zijn de buizen die ik over het plafond wil laten lopen.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga met de kozijnboer ovelreggen. :)

[ Voor 15% gewijzigd door iApp op 09-07-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:37
Ik heb in twee verschillende huizen kunststof kozijnen laten plaatsen, met een tussenpoos van ~6 jaar.

Bij beiden situaties adviseerde de kozijnenman ons om geen ventilatieroosters te nemen omdat dit contraproductief werkt voor isolatie, geluid én aanzicht.
We werden in beide gevallen geadviseerd om de kozijnen op zomer-/ winterstand te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:21
iApp schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:49:

[Afbeelding]

(*) De groene rechthoeken zijn de buizen die ik over het plafond wil laten lopen.

Dit is alleen waar de verse lucht wordt ingeblazen? Afzuigen in de badkamer staat niet op deze tekening? Je moet dan wel grote ventilatie roosters in alle deuren plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 27-09 18:47

Metro2002

Memento mori

Wij hebben ook van die ventilatieroosters en als ze open staan hoor je gewoon alles van buiten, net of je raam openstaat. Ik heb ze in elk geval 's nachts dan ook dicht omdat ik echt een hele lichte slaper ben.

Tocht, yep als de wind er op staat waait het flink in huis dus ook in de winter gaan ze regelmatig dicht omdat het anders té koud wordt soms.

Ik zou zelf geen ramen met roosters kopen als ik nu voor de keuze zou staan.

[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 09-07-2025 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:33
Normale roosters zijn imho belachelijk. Ik heb ze overal boven de ramen (huurappartement) en dat zijn dus geen speciale geluidsdempende. Je hoort alles langsrijden en praten van mensen die onder je raam doorlopen. Ik word aan de woonkamerkant dusdanig gek van zware auto's op steentjes dat ik zelf geluidsdempend materiaal in de roosters heb gedaan. Er lekt genoeg lucht langs een ander raam voor ventilatie (heb sensoren staan). HR++ glas overal maar de roosters moest blijkbaar op bezuinigd worden.

Ik heb het dus over dit soort dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKLicyxw4XNolIqtEzvijGTg0Sc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGCyjYiep4zmGMvAd1XLGitj.jpg?f=fotoalbum_small

Begin er nooit aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Korvaag op 09-07-2025 17:15 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:06:
Wij hebben ook van die ventilatieroosters en als ze open staan hoor je gewoon alles van buiten, net of je raam openstaat. Ik heb ze in elk geval 's nachts dan ook dicht omdat ik echt een hele lichte slaper ben.

Tocht, yep als de wind er op staat waait het flink in huis dus ook in de winter gaan ze regelmatig dicht omdat het anders té koud wordt soms.

Ik zou zelf geen ramen met roosters kopen als ik nu voor de keuze zou staan.
En hoe ventileer je dan?

Meten is weten, begin is met het plaatsen van CO2 sensoren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Hier in huis heb ik nergens ventilatieroosters, hiervoor in verschillende huizen gewoond met roosters. Ik ben blij dat ik van die rotdingen af ben. Met kantel/kiepramen heb je die dingen imo niet nodig. Een raam op de kiepstand kan in winter en zomerstand, en dicht is ook echt dicht.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 27-09 19:44
iApp schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:49:

[Afbeelding]

Een ventilatiesysteem werkt alleen indien de toe- en afvoer in balans zijn. Je ontwerpt alleen de toevoerpunten. Behalve dat het te weinig punten / ruimte lijken te zijn, gaat het ook niet werken met 1 enkele punt per ruimte.
En hoe ga je de vuile lucht afvoeren? Bijvoorbeeld in de badkamer, normaalgesproken voer je lucht via een keer onder de deur. Maar ook dan moet verse lucht komen via een slaapkamer(s) door de jal naar de badkamer. Niet te veel en niet te weinig. M.a.w. schakel een deskundige in voor een goed ontwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:27
Zelf een WTW systeem D ontwerpen en installeren is prima te doen. We kunnen je hiermee helpen in Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic als je daar de TS grondig leest en een kaartje en sluitende berekening post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 27-09 18:47

Metro2002

Memento mori

nooberke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:13:
[...]

En hoe ventileer je dan?

Meten is weten, begin is met het plaatsen van CO2 sensoren!
Luikjes in kamers waar ik niet ben staan open, er is centrale afzuiging en de ramen staan vaak genoeg open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alle negatieve punten over ventilatieroosters zijn correct imo. Tegelijkertijd zijn de ramen boeren ook wel heel makkelijk met adviseren om maar geen roosters erin te doen. Ja dan hebben ze die lekker goede geluidsisolatie die de klant wil, en de ongezonde leefomgeving zullen ze toch niet aan de nieuwe ramen koppelen.

Een raam openzetten gaat natuurlijk nooit stiller zijn dan een ventilatierooster. En natuurlijk kan je op die manier verse lucht krijgen, maar als je hem daarna weer dicht doet, ga je daar ook wel weer doorheen.

Ik herinner me in ander topic hierover iemand die ook het probleem had met CO2 gestuurde mechanische ventilatie: Ventilatieroosters open, en hij had geluid van de weg. Deed hij ze dicht dan was het stuk minder (sowieso beetje fatsoenlijke roosters als je ze dicht doet, hoort er iig geen koude lucht meer doorheen te komen), maar dan ging zijn ventilatie op maximum snelheid loeien. Wat duidelijk liet zien dat redelijk snel na het dichtdoen van de roosters de CO2 gewoon flink begon op te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
^Simpel: geen ventilatieroosters, maar wel ventilatie type D. Lost "alles" op.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 10-07-2025 10:08 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:08:
^Simpel: geen ventilatieroosters, maar wel ventilatie type D. Lost "alles" op.
Eens, een goed ingerichte type D ventilatie is veruit de beste oplossing. Maar het is vaak ook een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, afhankelijk van de woning uiteraard.
Pagina: 1