Bij onze nieuwe huis komen flink wat vliegtuigen over.
En nu valt het nog mee vanwege de corona wisten de buurtbewoners ons te vertellen.
Momenteel zitten er Buvalux ventilatieroosters boven de ramen die geen geluid tegen houden want het is niet meer dan een een aluminium plaat met gaten erin aan de binnen- en buitenkant:
:strip_exif()/f/image/yZvbCPAEAqq0SRgkJRHd4ML8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu laten we binnenkort toch de ruiten vervangen voor HR++ en worden de roosters ook gelijk meegenomen aangezien die op de meeste plekken op het glas staan.
Maar ik kan helemaal niet inschatten welke roosters nu voldoende dempen.
De glasleverancier werkt met Duco roosters.
Voor lichte geluidsbelasting hebben ze de Duco GlasMax

De lengte van dit rooster is 157mm, is beschikbaar met een luchtspleet van 10, 15, 20 of 25mm en heeft de volgende geluiddempende eigenschappen:
Voor zware geluidsbelasting hebben ze de Duco DucoMax

In 4 varianten welke steeds verder uitsteken:
Nu kan ik natuurlijk voor het meest lange rooster gaan met de kleinste luchtspleet maar het oog wil ook wat en de ventilatiecapaciteit is ook een factor, het zijn tenslotte ventilatieroosters
Ik heb echter geen idee hoe ik die dB waarden moet vertalen naar de praktijk.
Complicerende factor is dat aan de achterkant van het huis buiten screens zitten waardoor er maar 6 cm ruimte is tussen het glas en de screen.
Dat zou net moeten passen voor beide type roosters maar betekent wel dat het rooster dan aan de binnenkant steeds verder uitsteekt na mate je een beter dempend rooster neemt.
Op de benedenverdieping hangen aan de binnenkant ook nog eens rolgordijnen waardoor je daar maar iets van 9 cm afstand tot de ruit over hebt.
De rolgordijnen zouden wel verder van het raam kunnen worden geplaatst maar dan komt de kast van het rolgordijn buiten het kozijn wat er ook erg lelijk eruit ziet.
Dus als we dat niet willen zou enkel de GlasMax passen.
De vraag is of dat voor beneden voldoende is?
Dat is tenslotte ook een ruimte waar je leeft en het toch al niet al te stil is.
Boven bij de slaapkamers zitten gordijnen dus hebben we veel meer ruimte om het rooster naar binnen te laten komen dus daar kunnen wel beter dempende roosters.
Maar welke zouden dan voldoen?
Mijn gevoel zegt minimaal de DucoMax want daar slaap je, maar ik heb het liefst ook niet al te veel naar binnen stekende roosters
Dus als ik daar met de kortste versie “Corto” zou weg komen heeft dat natuurlijk de voorkeur.
En nu valt het nog mee vanwege de corona wisten de buurtbewoners ons te vertellen.
Momenteel zitten er Buvalux ventilatieroosters boven de ramen die geen geluid tegen houden want het is niet meer dan een een aluminium plaat met gaten erin aan de binnen- en buitenkant:
:strip_exif()/f/image/yZvbCPAEAqq0SRgkJRHd4ML8.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu laten we binnenkort toch de ruiten vervangen voor HR++ en worden de roosters ook gelijk meegenomen aangezien die op de meeste plekken op het glas staan.
Maar ik kan helemaal niet inschatten welke roosters nu voldoende dempen.
De glasleverancier werkt met Duco roosters.
Voor lichte geluidsbelasting hebben ze de Duco GlasMax

De lengte van dit rooster is 157mm, is beschikbaar met een luchtspleet van 10, 15, 20 of 25mm en heeft de volgende geluiddempende eigenschappen:
Octaafbandwaarde bij ... Type (luchtspleet hoogte in mm) | 125 Hz(dB) | 250 Hz(dB) | 500 Hz(dB) | 1000 Hz(dB) | 2000 Hz(dB) |
GlasMax 10 'ZR' | 33,7 | 31,1 | 28,6 | 39,2 | 46,4 |
GlasMax 15 'ZR' | 32,9 | 31,0 | 27,9 | 36,2 | 40,5 |
GlasMax 20 'ZR' | 33,2 | 31,1 | 27,9 | 34,8 | 38,6 |
GlasMax 25 'ZR' | 24,7 | 26,7 | 24,9 | 26,8 | 28,0 |
Voor zware geluidsbelasting hebben ze de Duco DucoMax

In 4 varianten welke steeds verder uitsteken:
- Uitvoering - lengte
- Corto - 206 mm
- Medio - 256 mm
- Alto - 306 mm
- Largo - 356 mm
Octaafbandwaarde bij ... Type (luchtspleet hoogte in mm) | 125 Hz(dB) | 250 Hz(dB) | 500 Hz(dB) | 1000 Hz(dB) | 2000 Hz(dB) |
Corto | |||||
DucoMax Corto 10 'ZR' | 38,2 | 35,5 | 38,6 | 44,0 | 49,1 |
DucoMax Corto 15 'ZR' | 36,6 | 32,2 | 33,6 | 35,8 | 45,8 |
DucoMax Corto 20 'ZR' | 35,7 | 30,7 | 32,6 | 35,0 | 45,2 |
DucoMax Corto 25 'ZR' | 35,0 | 29,8 | 31,0 | 34,3 | 44,5 |
Medio | |||||
DucoMax Medio 15 'ZR' | 37,9 | 36,2 | 38,1 | 46,2 | 54,2 |
DucoMax Medio 20 'ZR' | 35,2 | 31,1 | 34,4 | 42,1 | 47,7 |
DucoMax Medio 25 'ZR' | 34,6 | 30,3 | 34,7 | 40,5 | 50,8 |
Alto | |||||
DucoMax Alto 15 'ZR' | 37,6 | 36,8 | 41,4 | 48,1 | 56,5 |
DucoMax Alto 20 'ZR' | 34,0 | 32,2 | 36,7 | 43,1 | 48,3 |
DucoMax Alto 25 'ZR' | 34,8 | 30,7 | 35,3 | 41,9 | 49,5 |
Largo | |||||
DucoMax Largo 15 'ZR' | 38,9 | 40,0 | 45,8 | 50,9 | 59,0 |
DucoMax Largo 20 'ZR' | 35,4 | 35,6 | 41,9 | 48,5 | 57,6 |
DucoMax Largo 25 'ZR' | 33,4 | 32,3 | 39,3 | 43,9 | 50,1 |
Nu kan ik natuurlijk voor het meest lange rooster gaan met de kleinste luchtspleet maar het oog wil ook wat en de ventilatiecapaciteit is ook een factor, het zijn tenslotte ventilatieroosters
Ik heb echter geen idee hoe ik die dB waarden moet vertalen naar de praktijk.
Complicerende factor is dat aan de achterkant van het huis buiten screens zitten waardoor er maar 6 cm ruimte is tussen het glas en de screen.
Dat zou net moeten passen voor beide type roosters maar betekent wel dat het rooster dan aan de binnenkant steeds verder uitsteekt na mate je een beter dempend rooster neemt.
Op de benedenverdieping hangen aan de binnenkant ook nog eens rolgordijnen waardoor je daar maar iets van 9 cm afstand tot de ruit over hebt.
De rolgordijnen zouden wel verder van het raam kunnen worden geplaatst maar dan komt de kast van het rolgordijn buiten het kozijn wat er ook erg lelijk eruit ziet.
Dus als we dat niet willen zou enkel de GlasMax passen.
De vraag is of dat voor beneden voldoende is?
Dat is tenslotte ook een ruimte waar je leeft en het toch al niet al te stil is.
Boven bij de slaapkamers zitten gordijnen dus hebben we veel meer ruimte om het rooster naar binnen te laten komen dus daar kunnen wel beter dempende roosters.
Maar welke zouden dan voldoen?
Mijn gevoel zegt minimaal de DucoMax want daar slaap je, maar ik heb het liefst ook niet al te veel naar binnen stekende roosters
Dus als ik daar met de kortste versie “Corto” zou weg komen heeft dat natuurlijk de voorkeur.