Tjeetje @
Leah1994 , de situatie waar je in zit, is nog veel k#tter dan (veel anderen en) ik al dachten. Goed dat je een advocaat hebt gebeld! Ik hoop dat zij/hij je snel goed kan helpen. Hier nog wat tips van mijn kant.
De Advocaat:
Op
deze pagina vind je de inkomensnormen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Weet je gelijk of je daar recht op hebt. Weet je dit niet zeker?
Hier vind je het telefoonnummer van de Raad voor de Rechtsbijstand.
Maak, zo snel mogelijk, kopieën, scans of foto's van de volgende documenten:
- De hypotheekakte
- Documenten waarin omschreven wordt welke hypotheekvorm jullie hebben.
- De jaaropgaven van de hypotheek.
- De koopakte van de woning.
- De laatste belastingaangifte van je ex-partner én van jezelf.
- De laatste belastingaanslag van je ex-partner en van jezelf.
- De laatste jaaropgaven van alle bankrekeningen van je ex-partner en van jezelf.
- De laatste jaaropgave(n) van de hypotheekverstrekker.
- Alle documenten van de mediator.
- Alle documenten van de rechtbank.
- Alle documenten die ik vergeten ben, maar die door collega-Tweakers worden aangevuld.
Het lijkt misschien overbodig, maar ga er van uit dat je ex-partner al deze documenten verstopt, zodra hij doorheeft dat je een advocaat in de arm hebt genomen.
Als het huis verkocht wordt, heb je recht op de helft van de overwaarde bij verkoop. Maar... er is een verschil tussen recht
hebben en recht
krijgen. Je wil, waarschijnlijk, zo snel mogelijk een nieuwe start maken. Bedenk wat je minimaal wilt meekrijgen van de verkoopopbrengst, hou er wel rekening mee dat je:
- Met de Belastingdienst te maken hebt, informeer bij hen wélk deel van de overwaarde je bij je ex-partner mag laten.
- Je natuurlijk niet met een restschuld wil blijven zitten, je wil tenminste dat jouw deel van de hypotheek is afbetaald.
Verder, '
Keep your eyes on the prize'. Je wil snel een goede nieuwe start maken, zonder teveel sh#t uit dit huwelijk. Verlaag je niet tot het niveau van je ex-partner, ga niet vanuit rancune handelen.
De Mediator:
Wat heeft deze kluns een broddelwerk geleverd, Ongelooflijk! De Mediators Federatie Nederland (MFN) stelt dat
deze onderwerpen aan bod moeten komen in een mediation-traject bij echtscheiding. Een koophuis moet bij het onderwerp 'vermogensdeling' aan de orde zijn gekomen.
Je kan op
deze pagina uitzoeken of deze mediator bij de MFN aangesloten is. Anders zal deze mediator een eigen klachtenregeling hebben.
Overleg met je advocaat of het zinvol is om een klacht tegen deze mediator in te dienen. Mocht het tot een rechtzaak komen, zou een gewonnen klacht mogelijk helpend kunnen zijn. Ik ga er van uit dat deze mediator geen (zakelijke of andere) relatie van je ex-partner is?
Tot slot, Jezelf:
Maak een noodplan, voor als de situatie écht uit de hand loopt, zorg dat jij en je kind ergens, bij iemand terecht kunnen. En als de situatie uit de hand loopt (of dreigt te lopen), bel 112. Is de situatie uit de hand gelopen? Doe aangifte. Altijd.
Zorg goed voor jezelf, zoals @
Cheezborger al aangaf, ga naar je huisarts om gesprekken / therapie voor jezelf te regelen. Probeer, als dat kan, het huis uit te gaan en nieuwe contacten op te doen, ga sporten, wordt lid van de klaverjasclub, ga dingen (met anderen) doen die je leuk vindt! Kijk desnoods op meetup.com of daar activiteiten gepost zijn die je leuk lijken.
Heel erg veel sterkte, vertrouw erop dat alles, uiteindelijk, goed komt.
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.