Staat schijf WD MyBook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-07 12:59
Hallo Forummers,

Recent begonnen twee WD HDD blue schijven gebreken te vertonen, zoals niet goed benaderbaar etc. Hierna heb ik m.b.v. CrystalDiskinfo de staat van de schijven bekeken en deze waren niet goed.

Hierop heb ik mijn PC voorzien van twee andere HDD schijven. Als back-up heb ik twee WD MyBooks van 12 TB.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest data van één WD MyBook terug te zetten op de HDD schijven in m'n PC.
De afgelopen dagen is het behoorlijk warm geweest en merkte dat de WD MyBook een redelijk hoge temperatuur bereikte bij het overhalen van m'n data van de back-up naar de HDD schijven in m'n PC.

Op beide WD MyBook back-up schijven (12 TB) was ongeveer nog 2 TB aan vrije opslag ruimte.
Nadat ik afgelopen zondagavond aardig wat data had gekopieerd naar de HDD schijven bleek één WD MyBook maar 1,3 TB aan data te bevatten i.p.v. de 10 TB voor afgelopen zondag.
Als ik de WD MyBook bekijk zijn er nog steeds heel veel mappen aanwezig, maar zijn heel veel mappen leeg of bevatten enkele bestanden in windows verkenner.en treesize.

Ook zijn bepaalde mappen verplaatst t.o.v. waar ze eerst stonden op de WD MyBook.
Ik had tot zondag bv een map "Muziek" met meerdere submappen op m'n WD MyBook met 3,1 TB aan bestanden.
Nu zijn diverse mappen (o.a. map top40) uit m'n muziekmap verplaatst naar boven in de boomstructuur van verkenner.
De map top40 wordt nu in oa treesize weergegeven als een map met 12 Mb aan data terwijl dit voorheen bv 140 GB was. De map top40 bevat ook heel veel lege mappen en enkele bestanden als ik deze map open klik in windows verkenner.
Als ik de top40 map verplaatst naar de map "Muziek" waar de top40 voorheen ook stond wordt een verplaats actie gestart en deze verplaatsing blijkt uiteindelijk 140GB te zijn. Blijkbaar worden dus niet alle bestanden weergegeven in windows verkenner en treesize.

Ik begin te twijfelen aan de staat van de WD Mybook. Hieronder een screenshot van de CrystalDiskinfo van de betreffende schijf. In de kolom "drempel" zijn diverse waardes te zien die bij de andere schijven vaak op 0 staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QohsyRbI1rpBK88tBNshkvaJN14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDdh9oSuSDXZz7U83mk1TUPR.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand op basis van de hierboven toegevoegde informatie aangeven of de schijf werkelijk in goede gezondheid is, of dat ik de schijf op beter kan vervangen.

Zo heel veel bedrijfsuren heeft deze schijf nog niet gedraaid nl.

Ik hoop dat m'n omschrijving duidelijk is en op een snelle reactie van één van jullie.

Alvast bedankt,

BorB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:38
Super onhandig dat je diskmark taal in NLD staat.. daardoor krijg je allemaal zeer vage vertalingen van termen die in het engels vaakgebruikt zijn. (“Power-uit intrekken”??? Hebben ze dat door AI lalen vertalen of zo… )
Anyway:

Je statistieken die daadwerkelijk fysieke schade op de disk zouden tonen lijken nog allemaal goed te zijn.

Re-allocated sectors, Read Errors, Current Pending Sectors en Uncorrectable errors geven allemaal een foutaantal van nul. Oftewel: geen fouten.
(Je moet naar de RAW waardes kijken, niet naar de drempelwaarde. De Raw waarde kun je in de settings overigens ook als decimaal laten weergeven ipv Hex, dat leest makkelijker.

Ik verwacht dat Windows gewoon de schijf index deels vernaggeld heeft, wellicht door een (of meerdere keren) onjuist ontkoppelen van de PC, stroomuitval, crashes of iets dergelijks.

Ik zou als eerste eens een CheckDisk op de schijf uitvoeren. Eventuele fouten in de index worden dan automatisch door Windows gerepareerd.
In een CMD window uitvoeren:

\> chkdsk [driveletter:] /f /v

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Was de backup wel goed? Misschien was het een gedeeltelijke (incrementele) backup. Backups moeten altijd worden geverifieerd. Dat kan door teruggelezen en vergelijken met checksum controle van het origineel.

Aan de smartwaarden is geen probleem te zien. Zorg wel dat de disk niet zo heet wordt. Zet bijvoorbeeld een ventilator op de schijf en zorg dat de schijf aan alle zijden vrij ligt en niet opgesloten is in een kastje of meterkast.

Als je de data op de schijf wil recoveren, moet je vooral niets doen met de schijf en die uitgeschakeld laten. Zodra je bewerkingen uitvoert wordt de kans op herstel kleiner. Als je de data niet kwijt wil moet je de afweging maken om de schijf naar een goed herstelbedrijf te brengen. Bij voorkeur een met professionele apparatuur, zoals een Deepspar RapidSpar. Pas op bij (goedkope) bedrijven en amateurs. Die pakken het soms niet goed aan waardoor er nog meer schade ontstaat. De leeskoppen kunnen bijvoorbeeld kapot raken als er te lang op een slechte plek wordt geprobeerd iets te lezen.

Hoor je dat de disk een stukje disk steeds opnieuw leest? Stop dan met te pogen de disk te lezen. Bij
Herhaaldelijk lezen zorgt voor nog meer schade aan de disk. Ook als er veelvuldig klikgeluiden klinken.

chkdsk /f kan koppelingen verbreken en stukken van bestanden omzetten in bestanden met een andere namen. Het is af te raden dit te doen als er belangrijke bestanden op de disk staan.

Als de waarde van de bestanden gering is kun je zelf proberen bestanden terug te halen. Probeer dan bijvoorbeeld Recuva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorB82
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 02-07 12:59
Hee Forummers,

Dank je voor jullie reactie.

De schijf waar nu een probleem mee is, is eigenlijk één van de twee back-up schijven die ik gebruik. Waarbij op beide schijven dezelfde data staat.
Ik heb nu als back-up nog m’n twee WD MyBook schijf.
De bestanden op de back-up schijven zijn 1-op-1 kopieën van de HDD schijven in m’n PC en laptop van m’n vriendin, dus dit zijn geen full, incremental, of differential back-ups aangezien ik van twee systemen bestanden moet toevoegen aan de back-up.
Bv onze foto’s staan op zowel de PC als op de laptop en op de back-up schijven, maar persoonlijke bestanden van mij staan op m’n PC en die van m’n vriendin op de laptop.
Deze moet ik dan handmatig kopieren naar de back-up schijven. Misschien is dit op één of andere manier wel te automatiseren, maar ik weet nog niet hoe.
Verre van ideaal dit, daarom ben ik aan het kijken naar een NAS.

Deze ochtend heb ik chdsk uitgevoerd waarbij ik hieronder de resultaten heb toegevoegd.

Verder heb ik nog een screenshot toegevoegd van CrystalDiskinfo met aangepaste instellingen.

Ik heb m’n bestanden dus nog op een andere schijf staan, maar zou het prettig vinden als ik 2 goed werkende back-up schijven heb. Dus schijfrecovery is (nog) niet nodig.

Wat zouden jullie mij adviseren m.b.t. de schijf die nu raar doet, maar misschien geen gebreken vertoont via chkdsk en CrystalDiskinfo?
Blijven gebruiken of vervangen door een nieuwe?

Groeten,
BorBAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKYG8t5Bnsl-3g9sWeOYr8ZR3ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQz7CNxE1BJtP24lpKhaYcVT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFU8eS-8GwUdARjty3d4C4uYhZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eTEQm8Uz3LSrsdeUHNrk83Hg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVjqkso2Svn23u30EH1rA2RBJZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWsOjYjKPDk3vnPSy6cz4Ggg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHl1iUC9cVA4J8cudfIqe1wUZi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9tG8P7VedNw7X2JVMbyhW8g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-07 17:49
Met je schijven is op grond van de zichtbare SMART data niets mis.
De hardware is dus in orde, je bestandssysteem op enkele disks niet.

Ik vermoed (zoals hierboven staat) dat je probleem in Windows zit, wat op het moment van kopiëren niet in staat is om de communicatie met je disks voortdurend correct af te handelen.
Dit zou je kunnen monitoren in de "Prestaties" omgeving van Windows (in Taakbeheer).
Dit kan óók worden veroorzaakt door de energie instellingen in de BIOS en/of Windows.

[ Voor 7% gewijzigd door Renault op 01-07-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Renault schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:56:
Met je schijven is op grond van de zichtbare SMART data niets mis.
De hardware is dus in orde, je bestandssysteem op enkele disks niet.

Ik vermoed (zoals hierboven staat) dat je probleem in Windows zit, wat op het moment van kopiëren niet in staat is om de communicatie met je disks voortdurend correct af te handelen.
Dit zou je kunnen monitoren in de "Prestaties" omgeving van Windows (in Taakbeheer).
Dit kan óók worden veroorzaakt door de energie instellingen in de BIOS en/of Windows.
Aan de 'foto's' (geen screendumps) te zien zien lijkt het meer op een probleem aangaande koeling te zijn. Het is twee drie keer dezelfde disk welke we te zien krijgen (power-on / hours count).

;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
BorB82 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:47:
Kan iemand op basis van de hierboven toegevoegde informatie aangeven of de schijf werkelijk in goede gezondheid is, of dat ik de schijf op beter kan vervangen.
Zoals te zien is is er niets mis en heeft de drive erg weinig bedrijfsuren.
Je zou de schijf eens volledig kunnen testen op "bad sectors".
Maar aangezien dat behoorlijk lang gaat duren is het beter om dat te doen als de temperaturen weer wat zijn gedaald.

Externe hdd bewogen tijdens opstarten
The_Doman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:33:
Wil je het echt zeker weten dan kan je een zogenaamde "bad sector test" op de schijf uitvoeren.
Daar zijn diverse tooltjes voor zoals het bekende HD Tune
Ook wel prima is deze zo te zien:
Macrorit Disk Scanner (Free Portable)
Renault schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:56:
Inderdaad, altijd opletten dat als je langdurige kopieer/download of recovery acties gaat doen dat Windows niet in slaap/standby mode kan gaan.
Ook een goed/efficient kopieer tool gebruiken is altijd wel aan te raden.

Gegevens kopiëren van bijna falende HDD
The_Doman schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 20:13:
Waarom niet meteen eens beginnen om met een efficiënte filemanager, zoals inderdaad Total Commander, je (belangrijke) bestanden alvast te gaan kopiëren naar je nieuwe schijf?

Eventueel tijdelijk je antivirus daarbij uitzetten en de optie "kopieer datum/tijd mappen" aanzetten in Total Commander.
Als je externe HDD vreemd gedrag vertoont is het altijd aan te raden om de HDD eerst eens te ontkoppelen en weer te verbinden.
Eventueel een ook met een herstart van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Met de goede backupdisk zou ik niets doen totdat je eerst een backup ervan hebt kunnen maken.

Voor het testen van de probleemdisk gebruik ik htest2w. Dit beschrijft bijna de hele disk en leest het resultaat terug. Dat is de enige manier om zeker te weten dat de schijf in orde is. De schijf eerst leegmaken om hem bijna helemaal te kunnen testen. Eventueel eerst een format uitvoeren.

Total Commander is een bestandbeheerprogramma dat gebruikt kan worden om een backup te maken van een groot aantal bestanden, ook een hele disk. Het heeft een functie "Compare by content..." waarmee je kan controleren.

Een andere optie voor verificatie is WinMerge.

Kopiëren kan ook vanaf de command line, bijvoorbeeld met xcopy of xxcopy (uitgebreid, maar minder gebruiksvriendelijk).

Windows' xcopy voorbeeld, open eerst een command of terminal window als administrator (rechter muisknop).
xcopy B:\ D:\ /s /e /h /o /x /g /i
B is de brondrive en D: is de doeldrive.

Deze opdracht kun je een batch bestand (.bat of .cmd) zetten en een link aanmaken zodat je het kan uitvoeren met een muisklik.

Nog een optie is Fastcopy, een interactief (GUI) programma. Dat programma kan ook een inhoudelijke verificatie uitvoeren via checksums, een goede manier van controle.

Het voordeel ten opzichte van grote backupbestanden die sommige backup programma's maken is dat het per bestand terug te lezen is en dat het risico dat je alles kwijtraakt kleiner is. Je hebt het originele backupprogramma niet nodig. Als ruimte een probleem is kun een archiver als WinRAR gebruiken met recovery record aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:28

sus

is druk :+

Ik herken dit gedrag, zelf meegemaakt, en werd veroorzaakt door na kopieren meteen de schijf los te trekken. Het verkenner-kopieer-schermpje is dan weg, toch was Windows nog niet klaar.

Sindsdien gebruik ik altijd “hardware veilig verwijderen”. Regelmarig de melding dat station nog in gebruik is, dan wacht ik nog een paar min om het dan nog eens te proberen.
Pagina: 1