Airco - hele eerste verdieping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-07 07:50
Goedenavond,

Ik heb een vraag wat betreft een airco en daarbij koelen van een eerste verdieping.
Ik zou het liefste een unit plaatsten in onze master bedroom en dan gericht op de gang en daarmee de andere kamers (2stuks) ook koelen.
Is dat mogelijk met een 3.5 enkele unit in de master bedroom (grootste kamer op de plattegrond).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2pk4XQIsnwNuQAEttPTHWSz_-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DTRqRy4Sa7FJMOuKdtDpynin.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 08:47
Ik ben geen fan van zo'n 'gedeelde' unit die meer dan één kamer zou moeten gaan koelen. En al zeker niet als je de unit ook echt op één van die kamers hangt. Kijkende naar deze plattegrond gaat de meeste koude lucht, die de overloop bereikt, de trap af naar beneden zou ik zeggen.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Nee, via een deur heb je nauwelijks doorstroming van koude lucht. De meeste koude lucht zal, wanneer je de deur openzet, via de trap naar beneden 'lopen'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielson123
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 04-07 09:48
Ik heb precies dat, 3,5KW op master bedroom en gericht op de deur opening. De andere kamers worden wel iets gekoeld, maar natuurlijk niet zoals op de master bedroom.
Daarbij scheelt het ook op welke stand je de ventilator (=geluid) zet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:00

K1p

Overwogen maar gewoon een multi split genomen en elke kamer een eigen unit. Weet niet of je kinderen hebt, maar het slaapt voor iedereen zo lekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 16:47

AMDFreak

Intel is zo..

Wij hebben op zolder een 3,5kw airco single unit.
Deze laten wij de hele dag aan staan. Daarbij merk je dat het op de 1ste verdieping ook "cooler" wordt, omdat de koude lucht van zolder via de trap naar beneden zakt.

Je kan 1 unit in de masterbed room hangen, en daarmee de eerste verdieping koelen (zeker als je de tussendeur dicht houd in de woonkamer). Uiteraard zullen alle slaapkamer deuren ook open moeten staan.

Verwarmen is een heel ander verhaal.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:41
AMDFreak schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:49:
Wij hebben op zolder een 3,5kw airco single unit.
Deze laten wij de hele dag aan staan. Daarbij merk je dat het op de 1ste verdieping ook "cooler" wordt, omdat de koude lucht van zolder via de trap naar beneden zakt.

Je kan 1 unit in de masterbed room hangen, en daarmee de eerste verdieping koelen (zeker als je de tussendeur dicht houd in de woonkamer). Uiteraard zullen alle slaapkamer deuren ook open moeten staan.

Verwarmen is een heel ander verhaal.
Dat heb ik ook. In het trapgat naar zolder. Werkt prima voor de zolder en de kou trekt aardig naar beneden in de gang beneden en de eerste verdieping de kamers zijn iets koeler.
Je kan de luchtstroom ook nog sturen (let er op dat je airco dit kan) van links naar rechts en boven en onder. Er zijn volgens mij airco's die niet van links naar rechts kunnen. Zo zou je vanaf de overloop de lucht de kamers in kunnen blazen als het ware. Het werkt... Weer iets mee.

Tuurlijk is het meest mooie op elke ruime een aparte airco, kunnen deuren dicht voor privacy voor de kinderen, heb je meest optimale koeling.
Het is maar net wat je er van verwacht en wat je wil. Als je iets koeler wil. Single split in het trapgat of overloop werkt voor mij prima.
En uiteraard welke kosten wil je maken. Single spit MHI heb je rond de 1000 euro, een triple ga je gauw richt de 2500-3000 voor een fatsoenlijk merk. Dan moeten er nog wat leidingen en kabels gedaan worden en kijk je tegen een heel ander financieel plaatje aan.

Kortom maak je eigen overweging. Ervaringen zijn er genoeg te vinden. Zelf slapen zowel de kinderen op de eerste verdieping als wij zelf op zolder met deze temperaturen heeeerlijk koel.

Check ook dit topic:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

[ Voor 4% gewijzigd door HugoStiglitz op 01-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Laatst online: 18:41
Ik heb hem in het trapgat hangen van de 2e verdieping. Sterk naar beneden gericht. Dat werkt. Voorwaarde is wel dat De trap dicht is naar de begane grond en er ook een deur voor zit (is in ons geval).
Daarnaast uiteraard alle deuren van de slaapkamers open laten staan.
Als laatste heb ik, om de lucht stroom naar de eerste verdieping nog iets beter te maken aan rechter helft van de unit een doos voor het rooster gehangen zodat de lucht stroom naar beneden gaat. Dit laatste geeft bij ons meetbaar betere resultaten voor beide verdiepingen.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-07 15:51
Hoe krijg je circulatie in die 2 ander slaapkamers? Een ventilator die er lucht inblaast oid? Op mij komt 1 unit in een slaapkamer over als "behelpen". Het zal wel iets verschil maken maar, doe het goed en hang dan gewoon 3 (kleinere) units, eventueel aan een multi-split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yucatan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 12:23
ik heb op zolder in de nok een 5 KW airco laten hangen en dat werkt echt perfect. want inderdaad de warmte komt omhoog en de kouwe lucht zakt omlaag. dus op alle slaapkamers is het lekker koel.(wij slapen zelf op zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:16
yucatan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:30:
ik heb op zolder in de nok een 5 KW airco laten hangen en dat werkt echt perfect. want inderdaad de warmte komt omhoog en de kouwe lucht zakt omlaag. dus op alle slaapkamers is het lekker koel.(wij slapen zelf op zolder)
Dus als ik het goed begrijp;
Airco in de nok. Op de zolder en eerste verdieping alle slaapkamer deuren open houden en dan koelt het prima?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
ZveenT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Airco in de nok. Op de zolder en eerste verdieping alle slaapkamer deuren open houden en dan koelt het prima?
Ik heb een 2,5kW airco op zolder hangen. Hij hangt in het trapgat en blaast dus eigenlijk niet echt naar beneden. Maar zelfs al blaas ik de koude lucht zo ver mogelijk naar boven, ik heb er zeker wel profijt van op de 1e verdieping!

Hij staat nu al zo'n 2 dagen op de laagste stand te pruttelen, en het effect is tot op de begane grond merkbaar. Je moet inderdaad wel de binnendeuren open houden en ramen gesloten. Ventilatieroosters staan overigens wel open op de slaapkamers.

Je moet niet verwachten dat het 18 graden wordt op de slaapkamers overigens. Ik koel meestal tot 21 graden, ik denk dat het op de slaapkamers 2 graden warmer is. Met alleen een laken kan ik dan prima slapen, ook omdat de luchtvochtigheid een stuk lager is dan zonder airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-07 16:12

PinusRigida

I put the p in pool.

Het is niet ideaal, maar 'ideaal' kost meer centen.

De wetten van de thermodynamica zeggen dat het kan, maar dan moet je in de andere te koelen kamers een lichte onderdruk creëren waardoor de gekoelde lucht uit de airco-unit, op natuurlijke wijze naar de andere kamers wordt getrokken.

Ik kan niet uit de OP afleiden of het om een relatief nieuwe woning gaat? indien wel, is er een vorm van ventilatie aanwezig, afhankelijk van welk type kan je die wel of niet insturen, zo zou je bij een Type C de raamroosters in de te koelen kamers dichthouden waardoor de aanzuiging in die kamers sowieso een lichte onderdruk zal creëren. Wat in dit geval extra helpt is als je in staat bent om de aanzuiging op de kamer waar de airco-unit staat/hangt, tijdelijk te annuleren, dit kan je vaak (dat kan ik toch bij mijn ventilatie-unit) door op de ventilatiebak zelf, de desbetreffende klep dicht te zetten op de inlaat die van die kamer komt...

Heb je geen algemene ventilatie: zal je moeten werken met strategisch geplaatste ventilatoren om de lucht te 'richten' >>> luchtstroom creëren en daar waar de lucht naartoe gaat, een raam naar buiten open zetten (anders kan de lucht nergens heen en is er van een luchtstroom geen sprake)

Zal je het verschil voelen op hete dagen? Ja, tenzij je echt grote ramen in die kamers hebt op oosten en/of zuiden, in dat geval moet je ook nog aan adequate verduistering denken of je dweilt met de kraan open.

Het zal weliswaar minder effectief zijn dan meerdere airco-units maar daar was je zelf wel al uitgeraakt vermoed ik. :D

[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 01-07-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-07 13:26
Het ligt eraan hoe koel wil je het hebben en hoe warm het op dat moment buiten is?
Het voordeel van een koelende airco is dat die ook veel vocht uit de lucht haalt. Het klamme gevoel wordt veel minder. Bijvoorbeeld binnentemperatuur van 25 a 26 graden en 30 buiten, met een werkende airco voelt dat best comfortabel aan.
Met alle deuren open zou je de verdieping comfortabel genoeg kunnen koelen maar verwacht er geen wonderen van.
Het is wel zo als die ene airco vol staat te koelen en blazen (wat geen enkel probleem is) die natuurlijk meer geluid maakt dan 2 of 3 die het makkelijk aan kunnen.
Mijn huiskamer heeft dezelfde afmeting met een glazen schuifpui en een airco van 3,5 kw. Het is nu buiten 36 graden en binnen staat die op 25 graden ingesteld, dat kan deze unit heel makkelijk aan.
Maar mijn huiskamer is één ruimte. Deuren en muren zijn obstakels die de "luchtflow" verhinderen.

[ Voor 20% gewijzigd door vogelmans op 01-07-2025 14:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Dit soort oplossingen blijven toch een beetje gerommel in de marge. Eigen units ophangen is veel efficiënter, qua prijs prima te doen ook.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 18:25
tsjah ik kan uit ervaring vertellen dat mijn unit van 2,5kW ( LG ) die op mijn werk/slaapkamer hangt van 25m2 geweldig werkt en redelijk energie efficient is. Wanneer ik deze unit gebruik om de rest van de bovenverdieping te koelen dan kan hij dit aan alleen blaast deze wel maximaal. Met dagen zoals vandaag rekening houdend met zonwering op alle kamers en redelijke isolatie kan deze unit van 2,5kW alsnog de bovenverdieping ( 45m2 ) koelen doordat ik 2 deuren open houdt.

het trappengat lijkt niet heel veel invloed te hebben want de logeerkamer wordt koud genoeg voor de logé om in te slapen. Zou ik deze unit upgraden naar 3,5kW dan zou dat in mijn geval voldoende zijn om de hele verdieping te koelen, rekening houdend dat het primair bedoeld is voor de werk/slaapkamer.

De beste positie voor jou als je niet primair 1 ruimte wilt koelen zou boven het trappengat zijn waarbij de unit gericht staat op de muur ( tussen de deuren van de master en slaapkamer linksboven ). Houdt er rekening mee dat alle deuren wel constant open moeten blijven. Een vriend van mij heeft laatst dit toegepast met mitsubishi heavy industries airco unit van 3,5kW en het werkt echt goed ( al is het wel kleiner a 40m2 )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:14
Hoe is je huis gelegen ten opzichte van de zon? Imho is dat ook best bepalend. En zit hier gelijk het dak boven of is er nog een verdieping?

In ons geval is de master bedroom gericht op het zuiden, en de andere 'grote slaapkamer' gericht op het noorden. Die werd sowieso al aanzienlijk minder warm.

We hebben hier een 1.5kw airco (wellicht 2kw, weet het eigenlijk niet eens) in de master bedroom hangen. Die krijgt die kamer al prima koud (laten we lekker overdag blazen als de zon schijnt ivm PV). Als we de deuren open laten icm een staande ventilator krijgen we de andere kamers ook al redelijk koel. Niet standje vrieskist, maar prima begaanbaar. Als je ervoor zorgt dat de airco overdag blaast, trekt er ook minder warmte in je muren etc en blijft het ook 's nachts in de woning begaanbaar, is onze ervaring.

Het ligt al met al een beetje aan je verwachtingen en wat je eraan kwijt wilt zijn. In ons geval wouden we voornamelijk de 2e verdieping van verwarming en verkoeling voorzien. De upgrade na een triple split was niet veel duurder. Daarom hebben we een triple split met 2 units boven en 1 unit in de master bedroom. Een 4x split werd wél aanzienlijk duurder en het leidingwerk naar de andere kamer werd erg lelijk.

Ik ben iig super tevreden met de resultaten met alleen een airco in 1 kamer op de 1e verdieping. Tuurlijk is 1 unit per kamer beter, maar hiermee kan je het 100% acceptabel krijgen, ook bij dit soort hittegolven. De meeste bedrijfsdagen van een airco liggen rond de 25 graden en dan krijg je het (iig naar mijn ervaring) op de verdieping echt prima koel met 1 unit in 1 kamer.

Verdere tip, je hoeft de boel echt niet te voorzien van heel veel kilowatts. Met 2kw pomp je écht al een hele hoop koele lucht in je toko. Het scheelt geld in aanschaf, je unit gaat minder pendelen, de buitenunit is minder groot en maakt minder herrie, etc etc etc :)

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 01-07-2025 15:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:29
In ons vorige huis hadden we ongeveer dezelfde layout als op jouw afbeelding. En de maten komen ook redelijk overeen. Enige verschil is dat de badkamer rechtsboven zat en en een slaapkamer rechts onder.

Om allerlei leiding werk aan de voorgevel of in kamers te voorkomen hebben we er voor gekozen de airco in het trappengat naar de zolder te hangen. Rood gemarkeerd in onderstaande afbeelding (uiteraar dwel vereist dat je daar een trap naar zolder hebt, of in ieder geval ruimte voor een unit. Vanuit daar konden we recht naar buiten de zijgevel af naar beneden zonder problemen.

De unit hing dus in het trappengat, de onderkant net boven de rand van het plafond. We konden er dus nog prima door naar boven. En ook de wasmachine paste er langs.

Doordat de opening recht tegenover onze slaapkamer zat (geel gemarkeerd) kwam daar ruim voldoende koude lucht naar binnen voor fijne nachten (zon vol op de ramen, wel met rolluiken). Ook de slaapkamer links onder werd heerlijk koel. De kleinste kamer werd niet gebruikt als slaapkamer maar was ook zeker nog aangenaam.

Zeker verlies je koude lucht wat naar beneden zakt, maar aangezien warme lucht opstijgt heb je daar al geen last meer dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYA7SZ1sudgb7xTDfsSdBYQv4Ho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KJh6mrxsFzhhQO4Dlg5ncVmL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Laatst online: 03-07 19:41
Wij hebben een 7KW op de 2e verdieping hangen en sturen de koude door het openen of sluiten van deuren de juiste richting op.

matig geïsoleerd huis 1968, vol op het zuiden.

We moeten de buitendeuren wel dicht houden anders verliezen we te snel de koude lucht.

met dit soort warme dagen rond 10/11.00 aan en dan gaar die rond 2200 weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:34

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Tehh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb een 2,5kW airco op zolder hangen. Hij hangt in het trapgat en blaast dus eigenlijk niet echt naar beneden. Maar zelfs al blaas ik de koude lucht zo ver mogelijk naar boven, ik heb er zeker wel profijt van op de 1e verdieping!

Hij staat nu al zo'n 2 dagen op de laagste stand te pruttelen, en het effect is tot op de begane grond merkbaar. Je moet inderdaad wel de binnendeuren open houden en ramen gesloten. Ventilatieroosters staan overigens wel open op de slaapkamers.

Je moet niet verwachten dat het 18 graden wordt op de slaapkamers overigens. Ik koel meestal tot 21 graden, ik denk dat het op de slaapkamers 2 graden warmer is. Met alleen een laken kan ik dan prima slapen, ook omdat de luchtvochtigheid een stuk lager is dan zonder airco.
Jep, ik heb exact hetzelfde en merk daarbij hetzelfde. De airco op zolder koelt eerst de zolder en daarna de gehele eerste etage. Ik heb een vergelijkbaar huis qua formaat als de TS. Het wordt echt niet overal echt 'koud', maar het wordt overal comfortabel genoeg. Dat wil zeggen zo'n 21 graden op zolder en 22/23 graden op de 1e etage.

Zie ook dit topic: Kan 1 zware airco op zolder de rest van het huis afkoelen?

Inmiddels hebben we afgelopen jaar ook een airco opgehangen in de woonkamer, in vergelijking daarmee werkt die op zolder erg inefficiënt. Die in de woonkamer staat op auto en heeft binnen een kwartier tot half uur de hele woonkamer koud en verbruikt daarna nauwelijks meer energie. Vergeleken met een airco per kamer is dit dus een beetje een 'meh' oplossing, maar wel eentje die prima werkt om de gehele temperatuur wat naar beneden te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 01-07-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23

Yucon

*broem*

Yaksa schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:10:
Nee, via een deur heb je nauwelijks doorstroming van koude lucht. De meeste koude lucht zal, wanneer je de deur openzet, via de trap naar beneden 'lopen'.
Dat laatste klopt wel, maar op een gegeven moment is de hal beneden ook als het ware vol wat koude lucht betreft en overstroomt het beneden met koude lucht. Op dat moment begint de eerste verdieping zich weer te vullen met koelte.

Het werkt natuurlijk niet geweldig, maar het werkt in mijn ervaring wel redelijk. Zeker als je het op die manier overdag koelt dan valt het 's nachts met de slaapkamerdeuren dicht allemaal best mee.

Dit is typisch iets dat theoretisch een gruwel is maar in de praktijk best ok werkt mits je je verwachtingen erop aangepast hebt natuurlijk, je kunt het niet vergelijken met allemaal losse airco's

Wat wel in het algemeen nog een afweging om mee te nemen is, is dat je mogelijk op termijn er ook plaatselijk mee wil kunnen verwarmen. Als kinderen wat ouder worden en op hun kamer gaan zitten kun je losse splits gebruiken om lokaal te verwarmen terwijl je dat met zo'n gedeelde unit niet kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yucatan
ZveenT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:32:
[...]

ja klopt. heeft er mee te maken dat een 5kw Airco net iets meer vermogen heeft. en met deze temperaturen (34/35) staat hij de hele dag aan. wel 16 graden maar ventilator op de laagste stand. en zolder alle slaapkamers en badkamer zijn echt gewoon goed koel. niet koud maar dat hoeft natuurlijk ook niet. gewoon koel gewoon om gewoon lekker te kunnen slapen zonder hitte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-07 15:37

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik heb best wel eens kritiek op mensen hier op Tweakers die altijd maar het "beste" voorstellen in bouw-/verbouwtopics, maar 1 airco ophangen voor een hele verdieping (al dan niet incl. de zolder) is naar mijn idee over het algemeen écht verkeerde zuinigheid.

Ja je kunt alles koelen/verwarmen met 1 unit als je die een beetje strategisch plaatst zoals @Michel en @yucatan hebben gedaan, maar afgezien van de inefficiëntie (zie Yucatan hierboven met z'n 16 graden instelling :| - bij mij staat alles op 22 of 23 graden en dat wordt het dan ook), is het vooral extreem onpraktisch dat je alleen die hele verdieping kunt koelen of verwarmen door alle deuren open te houden.

Zolang je alleen of met een partner in huis woont kan dat nog prima werken, maar komen er kinderen of krijg je een keer bezoek wat blijft slapen, dan gaat er ongetwijfeld een keer een deur dicht en dan warmt zo'n kamer met dit weer gewoon echt binnen no time weer op naar 25,26,27 graden (en in de winter koelt het net zo hard weer af natuurlijk). Dat ongemak kun je gewoon voorkomen door een extra unit neer te hangen, en dan heb je aan 1,5 / 2 / 2,5 kW écht meer dan zat. Die units hoeven dan niet op 16 graden te draaien, de ruimte die je niet wil koelen zet je gewoon uit, en dat kost je dan een keer 2.000 - 2.500 euro.

Als het om tienduizenden euro's ging zou ik de overweging snappen, maar je levert voor een paar duizend euro gewoon écht comfort in met zo'n halfbakken oplossing (nogmaals: tenzij je alleen/met z'n 2'en bent).

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieuwkoop94
  • Laatst online: 05-07 00:42
Ik heb 2 weken geleden een 3,5KW airco laten plaatsen op de overloop met het idee om de hele verdieping te koelen. Ik moet eerlijk zeggen dat het in de top 5 van mijn slechtste investeringen staat. Alle deuren open laten staan als je wilt gaan slapen, de airco moet ook redelijk hard blazen om de kamers goed te bereiken en zelfs dan is het allemaal maar matig. Als ik het over kon doen had ik per slaapkamer boven een aparte airco gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yucatan
Nieuwkoop94 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:41:
Ik heb 2 weken geleden een 3,5KW airco laten plaatsen op de overloop met het idee om de hele verdieping te koelen. Ik moet eerlijk zeggen dat het in de top 5 van mijn slechtste investeringen staat. Alle deuren open laten staan als je wilt gaan slapen, de airco moet ook redelijk hard blazen om de kamers goed te bereiken en zelfs dan is het allemaal maar matig. Als ik het over kon doen had ik per slaapkamer boven een aparte airco gehangen.
ik had inderdaad ook een 3.5 KW op zolder en dat was niet voldoende. daarom heb ik die laten vervangen met een 5 KW en de 3.5 KW in de woonkamer laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:56

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

yucatan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:21:
[...]

ja klopt. heeft er mee te maken dat een 5kw Airco net iets meer vermogen heeft. en met deze temperaturen (34/35) staat hij de hele dag aan. wel 16 graden maar ventilator op de laagste stand. en zolder alle slaapkamers en badkamer zijn echt gewoon goed koel. niet koud maar dat hoeft natuurlijk ook niet. gewoon koel gewoon om gewoon lekker te kunnen slapen zonder hitte.
Dus dat ding staat zich op vol vermogen helemaal kapot te trekken?

16 graden en dan een zolder en eerste verdieping. Koel kan het niet worden maar de temp zal vast iets dalen. Ben heel benieuwd wat dit met de technische levensduur doet.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:59

dbzfan

Nee.

TTommie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 23:10:
[...]

Dus dat ding staat zich op vol vermogen helemaal kapot te trekken?

16 graden en dan een zolder en eerste verdieping. Koel kan het niet worden maar de temp zal vast iets dalen. Ben heel benieuwd wat dit met de technische levensduur doet.
Als totale leek.. ik zet mn airco ook vaak op de laagst mogelijke temperatuur en hoogste ventilator stand.. is dit slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-07 10:03
Een airco hang je in de ruimte waar je wilt koelen. Al het andere is het net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Een aircopomp mag gerust vol vermogen draaien en ook weken achter elkaar. Het is zelfs minder slecht dan steeds aan en uit zetten. Voor de binnen-unit kan het sowieso helemaal geen kwaad want dat is gewoon een warmte/koude wisselaar met een ventilator.
Voor een goede werking is het wel belangrijk dat de filters regelmatig worden gereinigd. Hier staan genoeg filmpjes over op Youtube.
Een airco op vol vermogen maakt uiteraard wel meer geluid dan eentje die half vermogen draait.
Het heeft trouwens weinig nut om de airco op 16 graden in te stellen als 21 graden is gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwkoop94
  • Laatst online: 05-07 00:42
yucatan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:53:
[...]

ik had inderdaad ook een 3.5 KW op zolder en dat was niet voldoende. daarom heb ik die laten vervangen met een 5 KW en de 3.5 KW in de woonkamer laten hangen.
Merkte je veel verschil tussen de 3,5 en 5KW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46
Voor degenen die het als nadeel zien dat de deuren moeten open staan: Het gaat om zo'n 10 dagen per jaar dat je het binnen niet koel genoeg kan houden om te kunnen slapen; waarbij je zonder een airco ook al 's nachts zodra het wat afkoelt alle deuren en alle ramen (met hor) open zet.
Als het zodra er wat zon is al te heet wordt, kan je het geld voor een airco beter in andere maatregelen steken (zonwering, tochtdichting, ...) zodat je huis niet zo snel heet wordt. Ik haalde de afgelopen dagen maximaal 27° binnen, terwijl het buiten de 38° aantikte, zonder airco.

Ik vraag me dan ook af hoe realistisch de verwachting is, wil je echt als het overdag boven de 30° is 's nachts slapen in dikke pijama met je dikste wollen dekens? Dan wil je een multisplit met veel vermogen.
Wil je kunnen slapen zonder je te pletter te zweten, dan volstaat een airco en de deuren open (alleen al het ontvochtigen scheelt al wat). En als je zonnepanelen hebt kan je overdag de airco alles koel laten houden met de deuren open, zodat je 's nachts de deuren kan sluiten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
naftebakje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:21:
Voor degenen die het als nadeel zien dat de deuren moeten open staan: Het gaat om zo'n 10 dagen per jaar dat je het binnen niet koel genoeg kan houden om te kunnen slapen; waarbij je zonder een airco ook al 's nachts zodra het wat afkoelt alle deuren en alle ramen (met hor) open zet.
Als het zodra er wat zon is al te heet wordt, kan je het geld voor een airco beter in andere maatregelen steken (zonwering, tochtdichting, ...) zodat je huis niet zo snel heet wordt. Ik haalde de afgelopen dagen maximaal 27° binnen, terwijl het buiten de 38° aantikte, zonder airco.

Ik vraag me dan ook af hoe realistisch de verwachting is, wil je echt als het overdag boven de 30° is 's nachts slapen in dikke pijama met je dikste wollen dekens? Dan wil je een multisplit met veel vermogen.
Wil je kunnen slapen zonder je te pletter te zweten, dan volstaat een airco en de deuren open (alleen al het ontvochtigen scheelt al wat). En als je zonnepanelen hebt kan je overdag de airco alles koel laten houden met de deuren open, zodat je 's nachts de deuren kan sluiten.
Waar haal je die 10 dagen vandaan? En hoe gaat zich dat de komende jaren ontwikkelen? Voor mij: optimale slaaptemperatuur ruim lager dan 18 graden......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Waar haal je die 10 dagen vandaan? En hoe gaat zich dat de komende jaren ontwikkelen? Voor mij: optimale slaaptemperatuur ruim lager dan 18 graden......
Dat gebeurt wel vaker hier, wat getallen als feiten presenteren en die vervolgens toepassen op de hele populatie.

Ik slaap al ruk bij 21/22 graden, dus voor mij is een airco essentieel als aanvulling op rolluiken. Maak daar maar 100 dagen van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yucatan
Nieuwkoop94 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:54:
[...]

Merkte je veel verschil tussen de 3,5 en 5KW?
ja ik vond dat verschil Heel erg groot. 3,5 kon het nauwelijks bijbenen. met 5 KW is het echt Ruim voldoende. en het prijs verschil vond ik verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemm
  • Laatst online: 04-07 09:47
Hier ook sinds afgelopen jaar een 5KW op zolder hangen. Deze liet ik afgelopen dagen rustig op 21/22 graden heel de dag meedraaien op automatische stand. De deuren binnenhuis open, zonnescherm open en de screens/rolluiken naar beneden. Toen ik gisteren thuis kwam, en het buiten 36 graden was, mete de thermostaat in de woonkamer 25 graden. En boven was het nog koeler. Helemaal super zo een 5KW unit, geen seconden spijt van de aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46
DjoeC schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Dat is waar we ongeveer op zitten, 10 dagen waar het 's nachts voor de gemiddelde persoon te heet is 's nachts om te kunnen slapen.
Jaarrond ruim onder 18° in de slaapkamer, dat is zoals een marmeren badkamer met gouden kranen: bijzonder confortabel, maar vergeet niet dat het uitzondelijke luxe is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
naftebakje schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:10:
[...]
Dat is waar we ongeveer op zitten, 10 dagen waar het 's nachts voor de gemiddelde persoon te heet is 's nachts om te kunnen slapen.
Jaarrond ruim onder 18° in de slaapkamer, dat is zoals een marmeren badkamer met gouden kranen: bijzonder confortabel, maar vergeet niet dat het uitzondelijke luxe is.
Hmm, ik denk dat je in dat gemiddelde vergeet dat de moderne huizen overmatig geisoleerd zijn, in de zomer temperaturen van boven de 30 graden bereiken en dus 's nachts niet ver genoeg afkoelen. Nogmaals, wat is de bron die je gebruikt voor die 10 dagen?

Enneh, marmer en goud is wat een badkamer duur maar niet persee comfortabel maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Ik raad het niet aan om met deze buitentemperatuur van ver boven de 30 graden, binnen in de slaapkamer naar 18 graden te koelen. Voor je het weet loop je een flinke verkoudheid op. De droge lucht droogt de luchtwegen compleet uit.
Je kan ook gewoon je dekbed er uit halen en onder een laken gaan liggen, bij een airco gekoelde ruimte van 23 graden heel goed te doen. Bijkomend voordeel is dat de binnen-unit dan zo goed als geruisloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Goedemiddag,

Bedankt voor alle antwoorden en denk dat ik het toch ga doen zoals ik en die airco installateur bedacht hebben.
Deuren open en roosters dicht want heb ventilatie C om zo de lucht de kamers in te trekken.

Nu wil ik wel de buiten unit op 1 meter van de erfgrens praktisch tegen de schutting zetten.
Nu heb ik een offerte voor de Qventi buitenunit met 2 binnen units en die produceert als volgt:

60DB verwarmen
50DB koelen

Is dit acceptabel op 1 meter van de erfgrens op poten op een rubberen ondergrond?

Zijn achterdeur zit dan op pakweg 3 meter van de airco en wil de ventilator mijn eigen tuin in laten blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 22:45
Goodlife91 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:30:
60DB verwarmen
50DB koelen

Is dit acceptabel op 1 meter van de erfgrens op poten op een rubberen ondergrond?

Zijn achterdeur zit dan op pakweg 3 meter van de airco en wil de ventilator mijn eigen tuin in laten blazen.
De norm is 45dB van 7:00 - 19:00 en 40dB van 19:00 - 7:00 op de perceelgrens gemeten.
Vraag me af of je 10dB gaat verliezen op een afstand van 1m.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodlife91
Wil hem dan in deze hoek plaatsten 1 meter vanaf de schutting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME3aI5dNj2twZfZLFu6Uh92m-lA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLVS4uQIH6xl88SiGOXzPuiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:31:
Ik heb best wel eens kritiek op mensen hier op Tweakers die altijd maar het "beste" voorstellen in bouw-/verbouwtopics, maar 1 airco ophangen voor een hele verdieping (al dan niet incl. de zolder) is naar mijn idee over het algemeen écht verkeerde zuinigheid.

Ja je kunt alles koelen/verwarmen met 1 unit als je die een beetje strategisch plaatst zoals @Michel en @yucatan hebben gedaan, maar afgezien van de inefficiëntie (zie Yucatan hierboven met z'n 16 graden instelling :| - bij mij staat alles op 22 of 23 graden en dat wordt het dan ook), is het vooral extreem onpraktisch dat je alleen die hele verdieping kunt koelen of verwarmen door alle deuren open te houden.

Zolang je alleen of met een partner in huis woont kan dat nog prima werken, maar komen er kinderen of krijg je een keer bezoek wat blijft slapen, dan gaat er ongetwijfeld een keer een deur dicht en dan warmt zo'n kamer met dit weer gewoon echt binnen no time weer op naar 25,26,27 graden (en in de winter koelt het net zo hard weer af natuurlijk). Dat ongemak kun je gewoon voorkomen door een extra unit neer te hangen, en dan heb je aan 1,5 / 2 / 2,5 kW écht meer dan zat. Die units hoeven dan niet op 16 graden te draaien, de ruimte die je niet wil koelen zet je gewoon uit, en dat kost je dan een keer 2.000 - 2.500 euro.

Als het om tienduizenden euro's ging zou ik de overweging snappen, maar je levert voor een paar duizend euro gewoon écht comfort in met zo'n halfbakken oplossing (nogmaals: tenzij je alleen/met z'n 2'en bent).
Eens, maar je hebt ook niet altijd de mogelijkheid om op een fraaie wijze op iedere kamer een airco te plaatsen. Uiteindelijk moeten de leidingen wel naar je buitenunit toe.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:23

Yucon

*broem*

Goodlife91 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:36:
Wil hem dan in deze hoek plaatsten 1 meter vanaf de schutting.

[Afbeelding]
Ik laat me graag verbeteren door mensen die er beter in thuis zijn, maar ik denk dat het een flinke teleurstelling gaat worden. Je zit al te hoog met dat geluid en als je hem op deze manier gebruikt zal hij vaak ook voluit draaien.

Misschien moet je het gewoon eens simuleren. Ga een avondje op het terras zitten, zet de stofzuiger aan en laat die de rest van de avond naast je op de grond liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Goodlife91 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:30:

Nu wil ik wel de buiten unit op 1 meter van de erfgrens praktisch tegen de schutting zetten.
Nu heb ik een offerte voor de Qventi buitenunit met 2 binnen units en die produceert als volgt:

60DB verwarmen
50DB koelen

Als je een soort van smalle tuinkast tegen de schutting maakt en daar wat troep inzet dan wordt het geluid extra gereduceerd voor de buren. Een dichte begroeiing (klimop of zoiets) tegen de schutting zal dat ook doen.

Bij veel airco's heb je ook een nachtstand (silent mode) waardoor de buiten unit minder lawaai maakt. Nadeel is dat het vermogen van de pomp ook minder wordt. Mijn ervaring is dat als de gewenste temperatuur is bereikt de pomp sowieso rustiger gaat draaien en dus minder geluid maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door vogelmans op 02-07-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Strider schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:46:
[...]

Eens, maar je hebt ook niet altijd de mogelijkheid om op een fraaie wijze op iedere kamer een airco te plaatsen. Uiteindelijk moeten de leidingen wel naar je buitenunit toe.
Nee dat klopt, maar dat is nou eenmaal de realiteit van de huizen zoals we ze in Nederland bouwen. Daar werd - zeker in het verleden - allemaal maar beperkt over verwarmen en koelen nagedacht, en dan krijg je nu dus van die zaadoplossingen als een leidinggoot over de muur als je een airco wilt plaatsen.

Daar kun je je aan storen, maar dan moet je dat zo creatief mogelijk oplossen. Je kunt natuurlijk ook écht gaan verbouwen zodat je die leidingen weg kan werken, maar dan kom je weer net op het punt waarop ik nog al eens kritiek heb hier.

Is alles openbreken mooier/beter/netter? Ja, maar dan praat je niet meer over 2500 euro voor een airco, maar over 10.000 aan hak en breekwerk, vloertje aanhelen, nieuw stucwerk, behangetje erbij, en dan als laatste de schilder ook nog even laten komen...

Als je echt geen goot zou willen dan staat het een ieder natuurlijk vrij om zo'n unit op zolder te hangen, maar dan moet je je wel van tevoren bedenken dat je dus blijkbaar looks belangrijker vindt dan functionaliteit, want het is gewoon een halfbakken oplossing. Als je daar tevreden mee bent of je bent alleen en kunt altijd alles open laten dan is dat uiteraard prima, maar hou er rekening mee dat 1 deur sluiten gewoon meteen 0 koeling op die kamer betekent :Y) :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Voor je plaatsing zou ik aanraden dit topic even door te lezen:
Het grote geluidseisen airco en wp topic

Maar voor wat ik nu zie denk ik niet dat het goed gaat komen.
Als je in een tussenwoning zit wordt het al snel lastig.

Je moet een WPAC berekening maken of kunnen overleggen.
Je installateur moet jou tevens van goed advies voorzien hieromtrent.
Daar heeft die vast geen zin, want dit is extra werk, maar voor wat ik hier lees is dit wel zijn verantwoordelijkheid.
https://www.geluidslabel....jkheid-voor-installateurs

En ik denk dat dit ook meteen een filter kan zijn voor de snelle jongens en de handige Harries die even snel knaken willen maken. Als ze de bereiking niet kunnen of willen leveren weet je wellicht al genoeg. En moet je je af vragen of je wel in zee wil gaan met de installateur. Want let op, gelijk krijgen en hebben daar is nog wel een verschil in.

[ Voor 23% gewijzigd door TTommie op 03-07-2025 00:16 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie

TTommie

Nemm schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:27:
Hier ook sinds afgelopen jaar een 5KW op zolder hangen. Deze liet ik afgelopen dagen rustig op 21/22 graden heel de dag meedraaien op automatische stand. De deuren binnenhuis open, zonnescherm open en de screens/rolluiken naar beneden. Toen ik gisteren thuis kwam, en het buiten 36 graden was, mete de thermostaat in de woonkamer 25 graden. En boven was het nog koeler. Helemaal super zo een 5KW unit, geen seconden spijt van de aanschaf.
Dit is natuurlijk niets zeggend. Mooi dat het werkt voor je, maar zonder informatie over de inhoud en isolatie van het huis en andere belangrijke factoren kan je met deze opmerking weinig.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:17
PsychoMantis_NL schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 18:53:
[...]

Nee dat klopt, maar dat is nou eenmaal de realiteit van de huizen zoals we ze in Nederland bouwen. Daar werd - zeker in het verleden - allemaal maar beperkt over verwarmen en koelen nagedacht, en dan krijg je nu dus van die zaadoplossingen als een leidinggoot over de muur als je een airco wilt plaatsen.
Je hebt ook goten in kleurtjes tegenwoordig, of gecamoufleerd als regenpijp.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:47
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:31:

Ik lees hier in het topic, en mensen om mij heen met ervaring over het algemeen :
- Mensen die nog geen airco hebben, en denken dat 1 centrale per verdieping niet werkt
- Mensen die nu op iedere kamer 1 hebben, en denken dat 1 centrale per vierdeping niet werkt
- Mensen die nu 1 centrale per verdieping hebben en hier tevreden mee zijn

Ik zie geen minder vaak:
- Mensen die 1 centrale hebben en zeggen "had ik toch maar aparte op iedere kamer gedaan"

Tuurlijk zijn veel mensen bevooroordeeld en is er een mere ownership effect maar ik denk dat het, in een gemiddeld huis, beter werkt dan sommige denken.

Ik heb momenteel geen airco, maar vloerkoeling, maar als ik het zou doen dan zou ik zeker 1 centrale per verdieping ophangen want:
- Je hebt het niet super veel dagen nodig. Een paar graden beter klimaat is al enorme winst tov geen koeling
- Airco op kamers zorgt voor geluid + luchtstroom. Niet iedereen vindt dat even fijn.
- Dingen zijn vrij lelijk :+
- lalala geld

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Ik zie geen:
- Mensen die 1 centrale hebben en zeggen "had ik toch maar aparte op iedere kamer gedaan"
Dan ben je selectief aan het lezen, ik lees in dit topic toch twee reacties die exact dit aangeven:
Nieuwkoop94 in "Airco - hele eerste verdieping"
yucatan in "Airco - hele eerste verdieping"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

Pazo

Mroaw?

Als ik ook mijn ervaring mag delen:

Sinds een maand 1x 5kW airco op zolder in trappenhuis hangen.
Oorspronkelijk doel / wens: de zolder en slaapkamer daar lekker koel houden (want met warme dagen wordt het makkelijk 30+ daar, niet te doen voor onze dochter), en zou fijn zijn als de slaapkamers op de eerste verdieping ook enigszins gekoeld worden.
Goed geïsoleerd huis (bouwjaar 2013), en zonwering aan de buitenkant van alle ramen.

Praktijk van de afgelopen 3 extreem hete dagen met 35+ graden:
Airco van ca 09.00 tot 22.00 aan, op 21 graden, op stand 3 (van de 4).
Zolder / slaapkamer: hele dag ca 20-21 graden daar.
3 Slaapkamers op de eerste verdieping: ca 23-24 graden. Perfect dus.
(verbruik hele dag: 12 kWh. Maar volledig gedekt door de zonnepanelen)

Maar: 1 slaapkamer ligt 'om de hoek', dus slechte doorstroming merkte we, en die werd in eerste instantie warmer. We hebben op de overloop een ventilator geplaatst (zo'n simpel tafelmodel) die op de laagste stand draaide richting de deur van die kamer, en daardoor kwam daar ook genoeg gekoelde lucht binnen.

Zelfs als we beneden in de gang liepen kon je de koude lucht voelen. Had zelfs het gevoel dat het beneden in de woonkamer ook koeler was dan normaal. Gisteren daar 25 geworden, terwijl het buiten 37 piekte.

Kortom: voor mij werkt 1 wat zwaardere unit op zolder in het trappenhuis prima, absoluut geen spijt van.
Maar N=1 :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
IJsbeer schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Dan ben je selectief aan het lezen, ik lees in dit topic toch twee reacties die exact dit aangeven:
Nieuwkoop94 in "Airco - hele eerste verdieping"
yucatan in "Airco - hele eerste verdieping"
:X :X :X :X
Je hebt helemaal gelijk, overheen gelezen.

Maar het moet allemaal ook wel beetje in verhouding staan en niet te kleine units ophangen en/of per verdieping iets ophangen ipv alleen zolder.

Als ik verder google lees ik "Gemiddeld wordt aangenomen dat je per m³ ongeveer 30 tot 40 watt aan koelvermogen nodig hebt. Laten we zeggen dat een zolder + 1e verdieping een kuub of 250 is? Dan kom je uit op 7,5 - 10 kW.

Hangt natuurlijk allemaal af van de afmetingen maar dat 3,5Kw te krap is voor 2 verdiepingen kan ik mij wel voorstellen alhoewel andere in topic alweer tevreden zijn met 2.5-3.5 voorhele woning.
Is ook lastig te vergelijken, hangt maar net aan ligging/isolatie/isolatie/wens.

[ Voor 62% gewijzigd door laurens0619 op 03-07-2025 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:42:
[...]

:X :X :X :X
Je hebt helemaal gelijk, overheen gelezen.

Maar het moet allemaal ook wel beetje in verhouding staan en niet te kleine units ophangen en/of per verdieping iets ophangen ipv alleen zolder.
De lering uit deze berichten lijkt wel allemaal: Als je voor 1 gaat in het trappengat ga naar 5kW + (afhankelijk van isolatie huis / zonwering etc).
Dus als je een zware unit neemt lijkt je conclusie wel te kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

@laurens0619 Een vriend van mij heeft 1 airco op de zolder hangen en die koelt daarmee zijn hele huis, en als je de airco maar zwaar genoeg uitvoert dan kan dat natuurlijk. Hij kampt dan dus alleen wel met het euvel wat al meermaals is aangehaald in dit topic, en dat is dat het dan op zolder dan 16 graden is, op de 1e verdieping 20 graden, en in de woonkamer 23, en dat hij alle deuren de hele dag open moet laten staan.

Nogmaals, vindt je dat prima temperaturen en/of ben je alleen en kun én wil je alles open houden, even goeie vrienden, maar mijn ervaring (met inderdaad losse airco's per slaapkamer) is gewoon dat je je heel snel ergert als iets nét niet lekker werkt terwijl je dat voor relatief weinig geld had kunnen voorkomen.

Dat zie je dus ook in de reactie van @Pazo hierboven, die moet dan een ventilator neerzetten om tóch zo'n kamer gekoeld te krijgen. Dat kan Pazo natuurlijk prima vinden, maar daaruit blijkt dus heel duidelijk mijn punt, en dat is dat als daar iemand (overdag) zou slapen, die de pisang zou zijn. Want dan gaat die deur dicht, en dan is dus gewoon ook direct de koeling weg.

Het feit of dat maar 5 dagen per jaar speelt is naar mijn idee ook een beetje een dooddoener, want we nemen toch allemaal een airco voor 5 dagen per jaar, dus dan wil je er blijkbaar toch wel íets aan doen ;)

Nogmaals, mij is het om het even, maar als je - zoals wij - de airco bijvoorbeeld ook als verwarming zou willen gebruiken, dan sla je jezelf dus voor je kop de eerste keer dat je dat ding aanzet als je er alleen 1 op zolder hebt hangen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 22:45
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:08:

Het feit of dat maar 5 dagen per jaar speelt is naar mijn idee ook een beetje een dooddoener, want we nemen toch allemaal een airco voor 5 dagen per jaar, dus dan wil je er blijkbaar toch wel íets aan doen ;-)
Ja maar als je een goed geïsoleerde woning hebt blijft de warmte nog dagen in je woning zonder airco :-(

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Dat weet ik, daarom hebben wij er dus meerdere :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@PsychoMantis_NL
Nu lees ik je reactie al een stuk genuanceerder :)

Bij verwarming is het inderdaad een nobrainer, dan gaat een centrale op zolder niet werken. Bij koeling is het maar net waar je naar op zoek bent. Ja de meest perffecte koeling krijg je met losse units overal.

Maar als je kijkt wat daar bijkomt (units, leidingen, kosten) dan snap ik dat centrale units OOK een hele goede optie kunnen zijn. Het is maar net wat je wensen zijn maar ik vond je eerste post wel erg "dont go there".
Je zegt dat het verschil "relatief weinig geld" is, ik vind de impact qua geld en uiterlijk van leidingen units echt significant. Denk dat daar ook het verschil in zit.

Een centrale op zolder voor hele huis vind ik trouwens discutabel, voor sommige woningen prima maar ik zou er eerder 1 per verdieping ophangen (1 zolder, 1 gang, 1 woonkamer)

Verder moet ik mijn mond houden want ik heb het alleen bij mensen ervaren en zelf geen airco. Zelf heb ik 160m2 vloerkoeling en is het hier nu max 21-22 graden binnen :P

[ Voor 19% gewijzigd door laurens0619 op 03-07-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Nou ja, ik ben wel van mening dat je alle voors-en-tegens goed in kaart moet hebben voor je iemand advies geeft. Als je dan als TS besluit om wat anders te kiezen als wat persoon x-y-z zegt is dat prima, maar dan heb je in ieder geval alle info.

Hier vraagt TS of het mogelijk is om een hele verdieping te koelen met 1 unit, en als er dan mensen zijn die zo maar roepen dat dat kan, maar daarbij vergeten te melden (of niet melden, net zo je wilt) dat er een hele rits aan mitsen en maren bijkomen, en dat het financieel en qua comfort wellicht tóch handiger is om losse units te plaatsen, dan vind ik dat er halve informatie wordt verstrekt, en mag daar best een tegensignaal op komen.

Wellicht dat mijn eerste reactie(s) wat dat betreft iets te fel waren, dat was in ieder geval niet de bedoeling :9

V.w.b. de relatief weinig (extra) geld opmerking; Je zou in dit geval voor +/- 2.000 - 2.500 euro prima op 2 slaapkamers een losse unit neer kunnen hangen die precies doen wat je wilt, terwijl een enkele 5 - 7 kW unit op de zolder ook 2.000 euro kost, en je dan dus nét niet hebt wat je wilt (aangenomen dat je dus een keer een deur dicht wilt kunnen doen).

Dan ga je je dus uiteindelijk voor een paar honderd euro verschil zitten ergeren aan suboptimale koeling, omdat je maar halve informatie hebt gekregen.

Uiteraard zit je met losse units wél met leidingen/goten die je ergens naartoe zal moeten leiden, en iedereen zal het er over eens zijn dat - of ze nou rood, wit, blauw of groen zijn - dit uiteindelijk geen porum is, maar dat is dan het nadeel van een ouder Nederlands huis waarbij van tevoren niet is nagedacht over koeling (zoals bij jou dus blijkbaar wel het geval is; _o_ voor de vloerkoeling)

Als uiterlijk bij jou (of bij TS) zwaarder weegt dan het uiteindelijke comfort is dat natuurlijk prima, maar nogmaals, ik vind wel dat de nadelen van 1 unit per verdieping benoemd moet kunnen worden voordat TS straks blind een 7 kW unit tegen het dak aanschroeft, en dan na 3 dagen denkt "had ik maar..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:52
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:08:
Nou ja, ik ben wel van mening dat je alle voors-en-tegens goed in kaart moet hebben voor je iemand advies geeft. Als je dan als TS besluit om wat anders te kiezen als wat persoon x-y-z zegt is dat prima, maar dan heb je in ieder geval alle info.

Hier vraagt TS of het mogelijk is om een hele verdieping te koelen met 1 unit, en als er dan mensen zijn die zo maar roepen dat dat kan, maar daarbij vergeten te melden (of niet melden, net zo je wilt) dat er een hele rits aan mitsen en maren bijkomen, en dat het financieel en qua comfort wellicht tóch handiger is om losse units te plaatsen, dan vind ik dat er halve informatie wordt verstrekt, en mag daar best een tegensignaal op komen.

Wellicht dat mijn eerste reactie(s) wat dat betreft iets te fel waren, dat was in ieder geval niet de bedoeling :9

V.w.b. de relatief weinig (extra) geld opmerking; Je zou in dit geval voor +/- 2.000 - 2.500 euro prima op 2 slaapkamers een losse unit neer kunnen hangen die precies doen wat je wilt, terwijl een enkele 5 - 7 kW unit op de zolder ook 2.000 euro kost, en je dan dus nét niet hebt wat je wilt (aangenomen dat je dus een keer een deur dicht wilt kunnen doen).

Dan ga je je dus uiteindelijk voor een paar honderd euro verschil zitten ergeren aan suboptimale koeling, omdat je maar halve informatie hebt gekregen.

Uiteraard zit je met losse units wél met leidingen/goten die je ergens naartoe zal moeten leiden, en iedereen zal het er over eens zijn dat - of ze nou rood, wit, blauw of groen zijn - dit uiteindelijk geen porum is, maar dat is dan het nadeel van een ouder Nederlands huis waarbij van tevoren niet is nagedacht over koeling (zoals bij jou dus blijkbaar wel het geval is; _o_ voor de vloerkoeling)

Als uiterlijk bij jou (of bij TS) zwaarder weegt dan het uiteindelijke comfort is dat natuurlijk prima, maar nogmaals, ik vind wel dat de nadelen van 1 unit per verdieping benoemd moet kunnen worden voordat TS straks blind een 7 kW unit tegen het dak aanschroeft, en dan na 3 dagen denkt "had ik maar..."
Denk dat je insteek goed is. Nuance is wel dat de vraag is wat het gewenste resultaat is. Tijdens de recente hitte golf wordt je huis zonder koeling ongeveer elke nacht 2 graden warmer dan de nacht ervoor. Op enig moment zit je dan in 28-30 graden in de nacht. Daar zal iedereen het over eens zijn; dat is niet comfortabel. Echter bij mij persoonlijk ligt het omslagpunt bij een graad of 25, daarboven vind ik het niet prettig. Tot dat punt heb ik er eigenlijk geen last van. Dus voor mij zou een enkele grote airco in theorie prima werken, voor koelen niet voor verwarmen. Kwestie van aan laten staan en hij trekt vanzelf een groot deel van de rest hitte uit je woning. Of je nou de ene slaapkamer 8 uur per dag dichthoudt of niet. Ben je iemand die het persé onder de 20 graden wil hebben terwijl het buiten 36 graden is, ja dan heb je echt een andere oplossing nodig.

Overigens zijn die prijzen wel reëel? Meeste prijzen die ik voorbij komen zijn vanaf 1500 per airco en dan is dat exclusief elektra en met wat mitsen en maren. Er zijn er ook bij die flink meer vragen. Dus met het ophangen van 3 airco zou ik snel rekenen op 4500 euro + 1000 voor elektra.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 03-07-2025 12:16 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Als ik snel even Google op 2,5 kW airco dan vind ik direct een resultaat van Warmteservice waar je voor een Mitsubishi nog geen € 1.100 betaalt.

Dat is dan wel een single split, en je moet nog iemand vinden die 'm afperst en aansluit, maar als je even de lokale airco boer belt dan is er ongetwijfeld wel een mouw aan te passen.

Mocht zo'n aircoman je niet willen helpen met hardware van derden, maar wil hij wel met alle liefde en plezier voor 3.500 een topper installeren, dan kun je natuurlijk ook gewoon iemand zoeken die iets anders levert als topmerk spul. Voor de door mij genoemde bedragen mag je naar mijn idee namelijk ook niet verwachten dat je direct een Mitsubishi heavy hebt, maar we rijden tenslotte ook niet allemaal Mercedes, dus ook dat is een beetje onderdeel van het verwachtingspatroon.

Wij waren voor 3.500 of 4.000 euro klaar (1,5 - 2 jaar geleden) voor 3 van die white label Chinese modellen (Maxicool in dit geval), inclusief plaatsing (1 x 5 kW single split + 2 x 2,5 kW multisplit), extra bigfoots tegen het trillen van de buitenunits, en condenswaterpompen ( ;( :r). De elektra had ik grotendeels zelf al klaarliggen omdat ik toch midden in een verbouwing zat, maar tel daar nog eens een keer 500 euro voor, en dan moet je toch wel een eind kunnen komen.

Edit: Ik ben wel uitgegaan van 2 units op de grote slaapkamers net als wij hebben, en niet van 3 units. Op zo'n kleine slaapkamer past met wat gepiel net een eenpersoonsbed of een halve Pax kast, dus die vonden wij wat overdreven om mee te nemen :+. Wil je 'm wél meenemen dan is die 2.500 uiteraard wel heel enthousiast. Wellicht dat je dat bij 3 nog kleinere modellen redt, maar bij 3 x 2,5 lijkt me dat vrij lastig.

[ Voor 13% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 03-07-2025 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat ik mij nog kan herinneren uit topics waar mensen uit portugal airco's importeerden: iemand vinden die ze los wilt installeren is vrij lastig in nederland.

Zijn vast andere tweakers die offertes hebben liggen met prijsverschil tussen losse units of centrale units.

Vind het trouwens ook nog extra factor of je voor A-merk of B-merk gaat. Mooiste is natuurlijk iedere kamer een A merk ophangen maar afhankelijk van je budget kan de uitkomst ook zijn iedere kamer B merk of centrale A merk units. Geen idee wat het verschil tussen de merken is overigens, ik lees vooral zaken mbt geluid (binnen/buiten) maar weet niet of dat nog actueel is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

Pazo

Mroaw?

laurens0619 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:35:
Wat ik mij nog kan herinneren uit topics waar mensen uit portugal airco's importeerden: iemand vinden die ze los wilt installeren is vrij lastig in nederland.
Dat valt wel mee. Ik heb mijn airco besteld via aircoplazazwolle. Die heeft op zijn site ook allemaal installateurs staan die inbedrijfstellingen doen. Ik heb Snelairco's uit Arnhem gebruikt (op aanraden van hier, en staat ook op de site van aircoplazazwolle), die doet niets anders dan inbedrijfstellingen. Installeert zelf niets. Top gozer!

Pazo in "Aanschaf airco - zelf installeren"

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 03-07-2025 13:45 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:52
PsychoMantis_NL schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:34:
Als ik snel even Google op 2,5 kW airco dan vind ik direct een resultaat van Warmteservice waar je voor een Mitsubishi nog geen € 1.100 betaalt.

Dat is dan wel een single split, en je moet nog iemand vinden die 'm afperst en aansluit, maar als je even de lokale airco boer belt dan is er ongetwijfeld wel een mouw aan te passen.

Mocht zo'n aircoman je niet willen helpen met hardware van derden, maar wil hij wel met alle liefde en plezier voor 3.500 een topper installeren, dan kun je natuurlijk ook gewoon iemand zoeken die iets anders levert als topmerk spul. Voor de door mij genoemde bedragen mag je naar mijn idee namelijk ook niet verwachten dat je direct een Mitsubishi heavy hebt, maar we rijden tenslotte ook niet allemaal Mercedes, dus ook dat is een beetje onderdeel van het verwachtingspatroon.

Wij waren voor 3.500 of 4.000 euro klaar (1,5 - 2 jaar geleden) voor 3 van die white label Chinese modellen (Maxicool in dit geval), inclusief plaatsing (1 x 5 kW single split + 2 x 2,5 kW multisplit), extra bigfoots tegen het trillen van de buitenunits, en condenswaterpompen ( ;( :r). De elektra had ik grotendeels zelf al klaarliggen omdat ik toch midden in een verbouwing zat, maar tel daar nog eens een keer 500 euro voor, en dan moet je toch wel een eind kunnen komen.

Edit: Ik ben wel uitgegaan van 2 units op de grote slaapkamers net als wij hebben, en niet van 3 units. Op zo'n kleine slaapkamer past met wat gepiel net een eenpersoonsbed of een halve Pax kast, dus die vonden wij wat overdreven om mee te nemen :+. Wil je 'm wél meenemen dan is die 2.500 uiteraard wel heel enthousiast. Wellicht dat je dat bij 3 nog kleinere modellen redt, maar bij 3 x 2,5 lijkt me dat vrij lastig.
Dat is dan wel ook een verhaal vol mitsen en maren wat we niet wilden toch :X . Hopen dat iemand het komt doen, gebruiken van B/C merk kwaliteit, alsnog 1 kamer overslaan, multisplit. Overigens de installatie service die ik tegen kwam was zo ver ik mij herinner 500 euro per airco. Ook dat is zonder elektra. Maar wellicht moet ik beter zoeken :X .

Ik heb het ooit zelf gedaan met een voorgevacumeerde set omdat ik toen niemand kon vinden die tijd/zin had om te installeren. Maar daar kreeg ik zoveel stress van (je mag het koper niet knieken dan is het game over) dat ik dat niet opnieuw wil doen... Dus die optie kan ik niet aanraden.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Mijn reactie was - zoals aangegeven - het eerste Google resultaat wat ik kon vinden en puur bedoeld om even aan te geven dat - als je dat maal 2 doet voor 2 slaapkamers en je telt daar een paar honderd euro installatiekosten bij op - je dan een heel eind uit zou moeten kunnen komen. Voel je vrij om een groter/kleiner model uit te zoeken of er een keer 1.000 euro bovenop te zetten (of vanaf te halen voor een B-/C-merk). Het ging hier om een indicatie, niet om een exact bedrag.

Pagina: 1