Drie offertes warmtepompboiler: Daikin, Atlantic of Ariston

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Ik wil graag een warmtepompboiler laten plaatsen. Daarop heb ik drie bedrijven aangeschreven die zijn langsgekomen. Ze hebben elk een offerte gemaakt. (Dit gaat om België, misschien is dat relevant?)

Ten eerste viel op dat ze elkaar nogal tegenspraken wanneer het gaat over welke merken van WPB betrouwbaar zijn en welke niet. Met online reviews kom ik niet heel veel vooruit. De laatste verkoper stelde Ariston voor en raadde Daikin erg sterk af.

Het zou gaan om een WPB van 150-200 liter met een voorkeur voor 200. De eerste verkoper claimde dat we voor drie personen ruim genoeg hebben aan 150 maar dat lijkt me wat krap als die WPB maar tot 50C verwarmt; het is dan ook heel wat anders dan een traditionele boiler.

Hieronder beschrijf ik wat me zelf opviel en om welke WPB het gaat.

Offerte 1:

- Prijs: 3681,30 euro
- Atlantic Calypso VM 150 liter (COP: 2,94-3,21; geluid: 50dBA)
- Geen bijkomend expansievat
- Zowel invoer en afvoer van lucht langs buiten. Hij raadde dit aan omdat er in dezelfde ruimte ook een stookolieketel staat (voor centrale verwarming), maar die ruimte lijkt me verder wel groot genoeg (~20-22m2) dus weet niet of dat van belang is

Offerte 2:

- Prijs: 3165,54 euro
- Daikin Altherma M HW 200 liter (COP: 3,23-3,49; geluid: 50dBA)
- Expansievat 18 liter / 4 bar
- Invoer van binnen, afvoer naar buiten

Offerte 3:

- Prijs: 2859,39
- Ariston Nuos Plus (COP: 3,10; geluid: 55dBA)
- Expansievat 18 liter / 6 bar
- Invoer van binnen, afvoer naar buiten

Mijn voorkeur gaat licht uit naar Offerte 2, maar de laatste verkoper heeft me zo sterk afgeraden om voor Daikin te gaan dat ik toch graag wat ervaringen lees. Ik hoor graag wat jullie denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier is alvast wat Daikin anode ellende :9
Vergeet de oer oude R134a niet, bijna geen ander heeft dat nog behalve wat Chineesjes.

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 voor veel meer ervaringen.
De andere 2 hebben dit niet, echter is Ariston hier minder bekend en verkoopt Atag die onder hun naam.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramVroy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-08 12:47
Speedy-Andre schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:43:
Vergeet de oer oude R134a niet, bijna geen ander heeft dat nog behalve wat Chineesjes.
Nochtans hebben alle drie de offertes die ik kreeg R134a, vrees ik...

Bedankt voor de link naar het WPB-topic. Ik kijk daar even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wij doen het met 5 man met 230 liter in een Daikin, 45 graden maar eens per week een cyclus naar 55 graden voor de hygiëne. We redden dat makkelijk maar de kids douchen niet elke dag en wij douchen ook niet lang, max 5/6min per persoon en dat ook nog eens verdeeld (de één in de ochtend, de andere 's avonds b.v.). We komen nooit warm water tekort.