Slimme meter 10 jaar geleden geweigerd, hoe nu slimme meter?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Met 2027 in het vooruitzicht en de wens op den duur een dynamisch contract af te sluiten, ben ik aan het kijken hoe ik op een acceptabele manier (lees: liefst gratis) een slimme meter kan krijgen.

Het had destijds "nadelen": Men wist gedetailleerder je verbruik, nu achteraf valt het allemaal wel mee en had ik net zo goed een slimme meter kunnen hebben.

Het heeft nu eigenlijk 1 voordeel: Dynamisch contract wordt een mogelijkheid -- zonder slimme meter kun je dat niet afsluiten.
Het voordeel van een dynamisch contract is dat de btw van een thuisbatterij evt. niet betaald hoeft te worden.

M.a.w., @Tanuki wil graag een slimme meter. :)

Enexis zal deze waarschijnlijk nu niet kosteloos komen installeren. Een jaar of 2 geleden heb ik gebeld en werd mij verteld dat er wel weer rondes aan komen met meter wissels en dergelijke. Maar tot op heden nog niets gezien / gehoord.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ben jij op een goedkope manier aan een slimme meter gekomen, voornamelijk na het weigeren ervan en het krijgen van een digitale meter?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 14:38
Waarom bel.je niet eerst enexis of vraag je een offerte op via mijnaansluiting.nl ? En de netbeheerder dat zijn ook wij allemaal dus om daar nu freebies te proberen te scoren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-06 18:32

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Kun je overstappen van 1 naar 3 fase?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11
Heb je je zonnepanelen al aangemeld? Zo niet, als je dat doet (of een minuscule uitbreiding/wijziging) dan triggert dat vaak een meterwisselproces.

Enexis stelde aanmelding panelen een meterwissel voor. Niet op ingegaan toen.
Een tijd later kwam er om een andere reden een voorstel tot meterwissel, daar op ingegaan aangezien saldering er toch af gaat en tarieven toch vaststonden tot na einde saldering.

Je kunt ook gewoon eens bellen. Uiteindelijk moeten ze toch wisselen om aan de wet te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-06 13:35
Rukapul schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:23:
Heb je je zonnepanelen al aangemeld? Zo niet, als je dat doet (of een minuscule uitbreiding/wijziging) dan triggert dat vaak een meterwisselproces.

Enexis stelde aanmelding panelen een meterwissel voor. Niet op ingegaan toen.
Een tijd later kwam er om een andere reden een voorstel tot meterwissel, daar op ingegaan aangezien saldering er toch af gaat en tarieven toch vaststonden tot na einde saldering.

Je kunt ook gewoon eens bellen. Uiteindelijk moeten ze toch wisselen om aan de wet te voldoen.
Welke wet is dat precies? :)

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:47
Tanuki schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:54:
Het voordeel van een dynamisch contract is dat de btw van een thuisbatterij evt. niet betaald hoeft te worden.
Heb je hier meer info over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:25
Tanuki schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:54:
Dat is alleen van toepassing als je met de batterij gaat handelen bv via Zonneplan
Daarnaast zitten er nog enige voorwaarden aan vast. Dus voordat je op die basis iets gaat doen kan je beter eerst bij de belastingdienst de regels daarvoor opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Dubbeldooier
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23:08
Mooi hè, wordt ie gratis aangeboden is het boehoehoe grote boze enge netbeheerders en ikke ikke ikke.

Nu kun je er voordeel uithalen, zijn de bezwaren ineens weg, en moet het gratis want ikke ikke ikke, ook al is die regeling afgelopen. Laat de samenleving maar betalen.

Ik hoop dat je het volle pond mag betalen :)

Bovendien hebben we het over 70 euro ofzo, waar gaat het over, je wil iets, wees een vent en betaal gezien je eerdere weigering toen het gratis was.

[ Voor 19% gewijzigd door Dubbeldooier op 27-06-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:44
Als ik het goed lees heeft ie wel een ditgitale meter, maar niet een slimme/communicerende. En als ie al een digitale meter heeft, is er geen wet die een andere verplicht. Ook in de nieuwe wet hoef je hem niet verplicht remote uit te laten lezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

thunder7 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:57:
Kun je overstappen van 1 naar 3 fase?
Mocht je indd nog van 1 naar 3 fasen moeten/kunnen (en kort daarvoor een upgrade van je meterkast laten uitvoeren), zit de nieuwe meter bij de kosten van de overstap bij in. Dus dit is in ieder geval het overwegen waard, al moet je dan dus wel de meterkast een make-over geven voordat de slimme meter wordt geplaatst.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Dubbeldooier schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:10:
Mooi hè, wordt ie gratis aangeboden is het boehoehoe grote boze enge netbeheerders en ikke ikke ikke.

Nu kun je er voordeel uithalen, zijn de bezwaren ineens weg, en moet het gratis want ikke ikke ikke, ook al is die regeling afgelopen. Laat de samenleving maar betalen.

Voorheen werd ie net zo goed door ons betaald. Daarbij zijn veel meters vervangen zonder enige noodzaak en daar betalen we ook weer met zijn allen voor. Mijn Ferraris-meter wilden ze b.v. ook al jaren geleden vervangen, maar in de tussentijd voldoet ie nog prima. Als je dan bedenkt dat zo'n ding normaal gesproken zo'n 20 jaar meegaat, zorg je met dit soort vervroegd vervangen voor zo'n 25% extra verbruikte meters. En ook daar betalen we voor. Het is dus niet zo eenzijdig als je het hier wilt doen lijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik wilde een jaar of 7 a 8 geleden ook een slimme/digitale meter om digitaal mijn verbruik in de gaten te houden. Via de netbeheerder zou het toen +/- 70 euro kosten als ik eerder dan de planning wilde.

Ik heb toen een aanmelding van zonnepanelen (Die ik niet had) gedaan op energieleveren.nl en kreeg toen vrij snel en gratis een digitale meter.

Misschien werkt dat nu nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:11:
[...]

Als ik het goed lees heeft ie wel een ditgitale meter, maar niet een slimme/communicerende. En als ie al een digitale meter heeft, is er geen wet die een andere verplicht. Ook in de nieuwe wet hoef je hem niet verplicht remote uit te laten lezen.
Dan lees ik het niet goed en nam aan dat ie een analoge meter had.
Dan met een slimmer meter mag je zelf dokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:00

franssie

Save the albatross

Ik heb destijds betaald om mijn Ferraris meter vroegtijdig te laten vervangen. Met een P1 monitor had ik die kosten in twee maanden terugverdient omdat ik beter op zoek kon naar verbruikers ( koelkast, droger en halogeen spotjes).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-06 15:15
Dubbeldooier schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:10:

Bovendien hebben we het over 70 euro ofzo, waar gaat het over, je wil iets, wees een vent en betaal gezien je eerdere weigering toen het gratis was.
Ja stel je voor dat je geen slimme meter wou omdat dat die oude meter voordeliger was!
Dat energie boeren alleen maar een digitale meter willen is natuurlijk ook alleen maar omdat ze zo betrokken zijn met het milieu en niet omdat ze er zelf beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldooier
redwing schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:15:
[...]

Voorheen werd ie net zo goed door ons betaald. Daarbij zijn veel meters vervangen zonder enige noodzaak en daar betalen we ook weer met zijn allen voor. Mijn Ferraris-meter wilden ze b.v. ook al jaren geleden vervangen, maar in de tussentijd voldoet ie nog prima. Als je dan bedenkt dat zo'n ding normaal gesproken zo'n 20 jaar meegaat, zorg je met dit soort vervroegd vervangen voor zo'n 25% extra verbruikte meters. En ook daar betalen we voor. Het is dus niet zo eenzijdig als je het hier wilt doen lijken.
Sorry, maar ook hier ikke ikke ikke. Ik wil lekker koste wat het kost mijn terugdraaimeter behouden.

Een zo hoog mogelijke dekkingsgraad qua slimme meters levert diverse collectieve voordelen op voor ons als maatschappij in de vorm van efficiënt netbeheer, ondersteuning van de energietransitie en vermindering van administratieve lasten door o.a. uniformering.

Maar ja collectief versus individu, keuze is natuurlijk snel gemaakt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dubbeldooier
Bouke-p schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:08:
[...]

Ja stel je voor dat je geen slimme meter wou omdat dat die oude meter voordeliger was!
Dat energie boeren alleen maar een digitale meter willen is natuurlijk ook alleen maar omdat ze zo betrokken zijn met het milieu en niet omdat ze er zelf beter van worden.
Je weet dat 'energieboeren' geen meters wisselen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Dubbeldooier schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:09:
[...]

Sorry, maar ook hier ikke ikke ikke. Ik wil lekker koste wat het kost mijn terugdraaimeter behouden.

Een zo hoog mogelijke dekkingsgraad qua slimme meters levert diverse collectieve voordelen op voor ons als maatschappij in de vorm van efficiënt netbeheer, ondersteuning van de energietransitie en vermindering van administratieve lasten door o.a. uniformering.

Maar ja collectief versus individu, keuze is natuurlijk snel gemaakt.
Ik lees toch meer dat @redwing het zonde vindt dat goedwerkende meters vervangen worden. Bij mij moest destijds de digitale meter vervangen worden omdat deze geen terugleverteller zou hebben. Aangetoond dat dat wel zo was en is ook nog jaren goed blijven werken. Als je nu later de slimme meter vervangt heb je ook meteen een moderne versie, er waren nogal wat problemen met de eerdere versies en die zijn nu alweer aan het einde van hun levensduur. Die moeten ook weer vervangen worden. Beetje zonde. :| Vanuit dat oogpunt is het maar goed dat niet iedereen direct is overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-06 16:33
franssie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:52:
Ik heb destijds betaald om mijn Ferraris meter vroegtijdig te laten vervangen. Met een P1 monitor had ik die kosten in twee maanden terugverdient omdat ik beter op zoek kon naar verbruikers ( koelkast, droger en halogeen spotjes).
Dat dat de verbruikers waren, had ik je ook zo kunnen vertellen. Daar heb je geen digitale/slimme meter plus P1 monitor voor nodig. Had je dat geld ook aan mij kunnen geven. ;)

@Tanuki Ik zou gewoon eens contact opnemen met Enexis.

[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 27-06-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Novax schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Ik lees toch meer dat @redwing het zonde vindt dat goedwerkende meters vervangen worden. Bij mij moest destijds de digitale meter vervangen worden omdat deze geen terugleverteller zou hebben. Aangetoond dat dat wel zo was en is ook nog jaren goed blijven werken. Als je nu later de slimme meter vervangt heb je ook meteen een moderne versie, er waren nogal wat problemen met de eerdere versies en die zijn nu alweer aan het einde van hun levensduur. Die moeten ook weer vervangen worden. Beetje zonde. :| Vanuit dat oogpunt is het maar goed dat niet iedereen direct is overgestapt.
Precies dat dus. Als ik wel was overgestapt had ik nu een meter gehad die de komende jaren weer vervangen had moeten worden. Oftewel doordat ik nu nog mijn oude meter heb sla ik een vervanging over. Dat dat voor mij ook handig is neem ik graag voor lief, maar de voornaamste reden dat ik niet ingegaan ben op vervanging is omdat ik uit principe pas dingen will vervangen als ze kapot zijn/niet goed meer werken. Daarbij worden de kosten van die 2.5 miljoen meters die vervroegd vervangen gaan worden (vanwege GPRS) dus ook door ons allemaal betaald, wat helemaal zonde is.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 27-06-2025 16:49 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Er zijn blijkbaar nog enkele honderduizend analoge meters in het land die terug kunnen draaien.
Vanaf 1 januari 2026 is het wettelijk verplicht minimaal een digitale meter met lever- en teruglevertelwerk te hebben.
De netbeheerders hebben dus niet veel tijd om deze terugdraaiende ferraris meters bij pv-installaties te vervangen, immers per 1 januari 2027 stopt hoogstwaarschijnlijk de salderingsregeling.

Los daarvan:
Verder is nog een groot aantal slimme meters met GPRS modules die over 2? jaar ook niet meer kunnen communiceren, wat ook hierboven bevestigd wordt.

En de eerste generatie slimme meters wordt ondertussen bij populatieonderzoeken ook afgekeurd als ik me niet vergis.

Samengevat: Een hele hoop werk in relatief korte tijd,

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nou ja. Destijds was nog niet bekend dat een dynamisch contract hand in hand zou gaan met de slimme meter. "Met de digitale meter is het ook prima, je kan hem alleen niet makkelijk uitlezen". Of het was mij in ieder geval niet bekend.

Ik heb dus nu een digitale meter inderdaad, geen analoge meer.

Ook zonnepanelen en die zijn al aangemeld. Ik kan daar wel eens een update van doen, misschien triggert dat een administratief iets. Bedankt voor die tip!

Ik heb op dit moment 3x25A en ben niet van plan om daar iets aan te wijzigen. Bij 1 fase naar 3 fase had ik inderdaad een nieuwe meter gekregen, dus dat was mooi geweest. :D

En nee, het was niet "energie leveranciers zijn evil", het was meer "ik wil graag zoveel mogelijk beperken", als ik destijds had geweten dat ik hierdoor geen dynamisch contract zou kunnen afsluiten had ik hem wèl laten plaatsen en administratief laten uitzetten..
Niemand wist destijds hoe dat allemaal zou uitpakken. Blijkbaar tot nu toe best prima. Maar het had ook helemaal anders kunnen zijn.

Er zijn tal van mensen die koste wat het kost vasthouden aan hun Ferraris meter, en dan weet de energieleverancier daadwerkelijk niets van actueel verbruik en/of verbruik / teruglevering verspreid over langere periodes en hoe dat zich heeft verhouden tot elkaar.
Dat is ook nooit mijn doel geweest.

Ik heb inderdaad een bericht naar Enexis gestuurd. Wie weet krijg ik een antwoord dat me aan staat. :)
Ik heb nog tot augustus 2027 een vast contract, dus eigenlijk speelt het dynamisch contract pas vanaf 2027 vermoedelijk, maar het zou natuurlijk fijn zijn om voor die tijd de meter al vervangen te hebben.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:40
dunklefaser schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:57:
Er zijn blijkbaar nog enkele honderduizend analoge meters in het land die terug kunnen draaien.
Vanaf 1 januari 2026 is het wettelijk verplicht minimaal een digitale meter met lever- en teruglevertelwerk te hebben.
De netbeheerders hebben dus niet veel tijd om deze terugdraaiende ferraris meters bij pv-installaties te vervangen, immers per 1 januari 2027 stopt hoogstwaarschijnlijk de salderingsregeling.
Niet verplicht op 1 januari 2026. Gezien het aantal meterverwisselaars gaat het nog geruime tijd duren voordat alle meters vervangen worden.
Dan zal ik helaas ook afscheid moeten nemen van mijn ferraris-meter die al jaren vrolijk zijn rondjes achteruit draait. Elk jaar wordt de meterstand lager 8)
Uw netbeheerder gaat uw analoge meter vervangen. Vanaf januari 2026 ontvangen de mensen met een analoge meter een brief van de netbeheerder uit de eigen regio. U krijgt vanzelf een brief van uw netbeheerder met een uitnodiging om de afspraak te maken. U kunt nu wel alvast bekijken welke meter het beste bij uw situatie past.
GPRS-meters hebben nog even de tijd:
Alle slimme GPRS-meters die bij onze klanten in de meterkast hangen, werken op het 2G-signaal. Dit 2G signaal stopt uiterlijk 1 januari 2029. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om met deze meters de meterstanden automatisch door te sturen naar de energieleverancier. Ook kunnen we vanaf dat moment niet meer garanderen dat de verbruiksregistratie op hoog- en laagtarief nog goed werkt. Dit kan leiden tot fouten in de registratie van uw energieverbruik en daarmee op uw energierekening.
https://www.liander.nl/me...eter-niet-wordt-vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Niet online
Wat gebeurt er als de analoge meter de 0 voorbij gaat?
Pagina: 1