Waarom is mijn groepenkast zo aangesloten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11-08 15:53
De groepenkast van mijn nieuwe huis is voorbereid op 3-fase, ik heb momenteel nog maar een fase.

Waarom zouden bij een moderne groepenkast de 1-fasegroepen niet ook achter de aardlekschakelaar zijn geplaatst?

Kan ik dit corrigeren door de 1-fase groepen alsnog achter de aardlekschakelaar te plaatsen? Ik heb anders evt. een tweede 3-fase aardlekschakelaar die ik kan gebruiken.

Elke 1-fase groep zit op een andere fase van de hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-SaU6nhHgfpe49oYL_pXOEzC-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/curMJddXO021t4Wllr9jp0mh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door qtpie op 23-06-2025 17:48 ]

Beste antwoord (via qtpie op 23-06-2025 20:32)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Je lijkt aardlekautomaaten te hebben. Zie 30mA aanduiding wat wijst op aardlekfunctie.

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2025 17:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:51
Je lijkt aardlekautomaaten te hebben. Zie 30mA aanduiding wat wijst op aardlekfunctie.

[ Voor 39% gewijzigd door Rukapul op 23-06-2025 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
qtpie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:48:
De groepenkast van mijn nieuwe huis is voorbereid op 3-fase, ik heb momenteel nog maar een fase.

Waarom zouden bij een moderne groepenkast de 1-fasegroepen niet ook achter de aardlekschakelaar zijn geplaatst?
Het zijn aardlekautomaten, die werken zowel als aardlekschakelaar en als reguliere automaat (zekering).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Dat zijn inderdaad aardlekautomaten (alamats).
Overigens wel treurig om te zien dat nieuwbouw wordt afgeleverd met goedkope meuk.
Ook heel bijzonder wat er rechtsboven gebeurd, een blauwe draad met rode tape markeren en als fase gebruiken. Lijkt me niet oké....
De bedrading ziet er uit als 4mm2, was mooier geweest met 6mm2.

Kijk of plaats anders eens in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Daar staat veel info.

[ Voor 27% gewijzigd door dragonhaertt op 23-06-2025 17:56 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:37

Vliegvlug

Flight Simple

Zijn inderdaad aardlekautomaten Emat EA16-32.
Helaas wel spanningsafhankelijk. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

dragonhaertt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:54:
.
Ook heel bijzonder wat er rechtsboven gebeurd, een blauwe draad met rode tape markeren en als fase gebruiken. Lijkt me niet oké....
Nou inderdaad, nog afgezien van de omkleuring, want aangezien je nu nog maar op 1 fase zit wordt de nul overbelast als je je kookplaat (of ander apparaat wat 2 of 3 fasen nodig heeft) gebruikt.

En waarom een C20?
Komt daar een zware motor of ander apparaat op met grote aanloopstroom?

Opvallend dat dat dan een Schneider automaat is, later geplaatst? Wat gek is omdat de ALS die er voor zit wel van EMAT is.
Jammer dat daar niet de hele kast mee uitgerust is trouwens.

[ Voor 28% gewijzigd door Vliegvlug op 23-06-2025 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qtpie
Overigens wel treurig om te zien dat nieuwbouw wordt afgeleverd met goedkope meuk.
Het is een huis dat nieuw is voor mij, maar het is in 1984 al gebouwd :). Ik kan me voorstellen dat de monteur bij de renovatie met bestaande bedrading een oplossing heeft moeten bedenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:00

Grvy

Bot

qtpie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 20:34:
[...]

Het is een huis dat nieuw is voor mij, maar het is in 1984 al gebouwd :). Ik kan me voorstellen dat de monteur bij de renovatie met bestaande bedrading een oplossing heeft moeten bedenken.
Had die maar een oplossing bedacht, wat die nu gedaan heeft is dat alles behalve...

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:07
Dat zijn inderdaad aardlekautomaten (alamats).

Kijk of plaats anders eens in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Daar staat veel info.
6 mm2 voor maximaal 20a?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Makrolon schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:12:
[...]

6 mm2 voor maximaal 20a?
Nu misschien 20A, voor hetzelfde geld gooit iemand straks een tweede 20A automaat ernaast. Dan is het ineens 40A.

Ja, dan is 4mm2 echt te weinig.
In een groepenkast wordt meestal 6mm2 gebruikt. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, daar zit nog geen 5m lengte aan koper in. Dat scheelt misschien een paar euro aan materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Illusion

(the art of)

Vliegvlug schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Nou inderdaad, nog afgezien van de omkleuring, want aangezien je nu nog maar op 1 fase zit wordt de nul overbelast als je je kookplaat (of ander apparaat wat 2 of 3 fasen nodig heeft) gebruikt.

En waarom een C20?

Opvallend dat dat dan een Schneider automaat is, later geplaatst? Wat gek is omdat de ALS die er voor zit wel van EMAT is.
Bijzondere constructie. Maar de 4P automaat is een echte 4P en geen 3P+N, dus de nuldraad is wel beveiligd. Het zal wel ooit een kookgroep geweest zijn (2 blauw+bruin) die is omgezet naar 3fase groep.
Wel zonde dat je door de ombouw het bruikbaar vermogen van 2x16=32A eigenlijk juist omlaag is gegaan naar 1x20A (nuldraad maatgevend).

Maar het hád slechter/gevaarlijker gekund.

Ik verbaas me wel een beetje over de invoering van de aarde. Lijkt wat aan de dunne kant, en gezien hij van boven in flexpijp komt is het dus mogelijk de aarde van het CAP in de badkamer. Dan zou de hele meterkast/woning ongeaard zijn. @qtpie heb je foto van de hele meterkast? En is dit een huis, of een appartement in een flat?

[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 23-06-2025 21:44 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
Vliegvlug schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:58:
[...]

Goed punt! Er is echter niets van te merken en het is al vier jaar zo geïnstalleerd.
En waarom een C20?

Waarom Schneider: geen idee.

Waarom C20: achter deze groep zit een aparte groepenkast voor de keuken, geplaatst in een keukenkastje. Daar zitten B groepen in. Zie plaatje.

De quooker en de afwasmachine zitten op een automatisch schakelende stekkerdoos waardoor die niet tegelijk aan kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfejAMcR2DkFunUSmKBs0mRisYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z8gWf3wYN6NzMz1CgPsjNo20.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp niet zo goed waarom de vorige bewoner voor deze kunstgreep met een extra groepenkast heeft gekozen. De extra bekabeling om alles in de hoofdgroepenkast te hebben zou je met een dag werk kunnen plaatsen en wegwerken. Maar goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:43
Wat een armoe ook die ingezaagde kast om alles kwijt te kunnen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
ThinkPad schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:14:
Wat een armoe ook die ingezaagde kast om alles kwijt te kunnen :')
Ook nog eens compleet onnodig, 4 groepen achter 2 aardlekschakelaars... Had gewoon alles op één ALS gezet dan had het gewoon gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
Illusion schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:39:
[...]

Bijzondere constructie. Maar de 4P automaat is een echte 4P en geen 3P+N, dus de nuldraad is wel beveiligd. Het zal wel ooit een kookgroep geweest zijn (2 blauw+bruin) die is omgezet naar 3fase groep.
Wel zonde dat je door de ombouw het bruikbaar vermogen van 2x16=32A eigenlijk juist omlaag is gegaan naar 1x20A (nuldraad maatgevend).

Maar het hád slechter/gevaarlijker gekund.
Er gaan 2 blauwe 2 bruine en 1 aardedraad de flexbuis in, waarvan dus een blauwe is omgelabeld. Wel prettig dat de automaat goed is.
Ik verbaas me wel een beetje over de invoering van de aarde. Lijkt wat aan de dunne kant, en gezien hij van boven in flexpijp komt is het dus mogelijk de aarde van het CAP in de badkamer. Dan zou de hele meterkast/woning ongeaard zijn. @qtpie heb je foto van de hele meterkast? En is dit een huis, of een appartement in een flat?
Het is een appartement, maar geen zorgen. De flexbuis gaat met een lusje naar de gedeelde aardpen waar de blanke draad netjes op is aangesloten.

Al met al denk ik dat dit is aangelegd bij de renovatie van de keuken door een onderaannemer van het keukenbedrijf. Dat verklaart ook waarom ze zoveel kunstgrepen toepassen en niet gewoon extra leidingen hebben gemaakt naar de groepenkast. Duurder en de klant snapt het toch niet.

En voor de monteur moet het natuurlijk snel en goedkoop en je hebt als monteur ook geen reputatie te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qtpie
Nog een laatste vraag: waarom is in dat groepenkastje in de keuken ook weer een rode hoofdzekering
toegepast? Want je kan dit kastje toch gewoon afschakelen in de hoofdgroepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

qtpie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:09:
Nog een laatste vraag: waarom is in dat groepenkastje in de keuken ook weer een rode hoofdzekering
toegepast? Want je kan dit kastje toch gewoon afschakelen in de hoofdgroepenkast?
In een onderverdeler, wat dit is, is het ook verplicht om deze ter plaatse in één handeling spanningsloos te maken net als in de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

qtpie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:12:
[...]

Goed punt! Er is echter niets van te merken en het is al vier jaar zo geïnstalleerd.

[...]

Waarom Schneider: geen idee.

Waarom C20: achter deze groep zit een aparte groepenkast voor de keuken, geplaatst in een keukenkastje. Daar zitten B groepen in. Zie plaatje.

De quooker en de afwasmachine zitten op een automatisch schakelende stekkerdoos waardoor die niet tegelijk aan kunnen.

[Afbeelding]

Ik begrijp niet zo goed waarom de vorige bewoner voor deze kunstgreep met een extra groepenkast heeft gekozen. De extra bekabeling om alles in de hoofdgroepenkast te hebben zou je met een dag werk kunnen plaatsen en wegwerken. Maar goed.
Als het zo makkelijk is om alles op de hoofdkast aan te sluiten zou ik dat alsnog (laten) doen en deze onderverdeler weghalen.

En mocht je dit zo willen behouden moet je ook kijken hoe dit allemaal is aangesloten in dat kastje wanneer je naar 3 fasen gaat en aanpassen.
Dan kan je met de juiste verdeling die schakeldoos tussen Quooker en vaatwasser weghalen en zorg er ook voor dat je kookplaat op 2 verschillende fasen wordt aangesloten, hiervoor zal je de aansluiting in de perilex en op de kookplaat zelf ook moeten nalopen en aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mcDavid schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:40:
[...]

Ook nog eens compleet onnodig, 4 groepen achter 2 aardlekschakelaars... Had gewoon alles op één ALS gezet dan had het gewoon gepast.
Zou ook zo maar eens kunnen zijn dat die kookgroep niet op een van de aardlekschakelaars in de onderverdeler is aangesloten maar enkel achter de ALS in de groepenkast zit.

En mocht dit nu niet zo zijn en @qtpie wil de onderverdeler behouden dan is dat de makkelijkste manier om deze kookplaat over 2 fasen te verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@qtpie ga naar Het grote kookplaat aansluiten topic voor alle info en als je vragen hebt over het aansluiten van je kookplaat nu je van een 1 naar 3 fasen aansluiting gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qtpie
Vliegvlug schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Zou ook zo maar eens kunnen zijn dat die kookgroep niet op een van de aardlekschakelaars in de onderverdeler is aangesloten maar enkel achter de ALS in de groepenkast zit.
Zo is het.
En mocht dit nu niet zo zijn en @qtpie wil de onderverdeler behouden dan is dat de makkelijkste manier om deze kookplaat over 2 fasen te verdelen.
Al met al is er bij de aanleg van de kast dus wel goed nagedacht lijkt het, binnen de grenzen van wat er waarschijnlijk mogelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In je hele keuken heb je nu maar 20A beschikbaar. Want gelukkig een 4P automaat.

Dat je een kookplaat alleen niet altijd vol vermogen vraagt, okay. Maar met een kookplaat, oven, vaarwasser en wasmachine je hem nooit eruit hebt getrokken vind ik dan wel weer knap...

En om dezelfde reden als bij 3x25A is de kookgroep hier ook fout. Niet gevaarlijk, wel fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Septillion schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 21:44:
In je hele keuken heb je nu maar 20A beschikbaar. Want gelukkig een 4P automaat.

Dat je een kookplaat alleen niet altijd vol vermogen vraagt, okay. Maar met een kookplaat, oven, vaarwasser en wasmachine je hem nooit eruit hebt getrokken vind ik dan wel weer knap...

En om dezelfde reden als bij 3x25A is de kookgroep hier ook fout. Niet gevaarlijk, wel fout.
Is maar wat je onder een kookgroep verstaat, deze twee gekoppelde automaten kan je prina over twee verschillende fasen verdelen aangezien er een 3 fasen aardlekschakelaar voor zit, namelijk degene in de groepenkast.

De middelste situatie van die bekende plaatje uit het kookplaat aansluit topic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpmw_g9aAPn_1ueyeyky0aT7UHk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0OiYdrTejxO94vxRBQ8EGkrh.png?f=user_large

Waarbij ik “Voldoende!” altijd een beetje verkeerd gelabeld vind omdat het de indruk werkt dat het toch minder is dan de linker optie terwijl het in functie en veiligheid gelijkwaardig kan zijn en in specifieke gevallen zelfs beter als je het kostenaspect meeweegt.
Aardlekautomaten zijn niet goedkoop namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 24-09 19:51
Sinds ik wat dieper in de materie van nen clubs en regels zit, wantrouw ik alles. :)
Een hele hoop regels in Nl worden bedacht met een hele hoge commerciële en lage praktisch nut.
Zo ook de NEN1010 en NEN3140.
We bedenken er wat op los, wat dat weer in nieuwe normen moet, die moet je wel hebben hè, a €500 te downloaden.

Dat moet weer gekeurd worden en die keurder moet gecertificeerd worden.
Maar die moeten weer naar een nieuwe opleiding want de regels zijn aangepast. Oh dan moet de certificering ook weer opnieuw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
dragonhaertt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:27:
[...]

Nu misschien 20A, voor hetzelfde geld gooit iemand straks een tweede 20A automaat ernaast. Dan is het ineens 40A.

Ja, dan is 4mm2 echt te weinig.
In een groepenkast wordt meestal 6mm2 gebruikt. Voor het prijsverschil hoef je het niet te laten, daar zit nog geen 5m lengte aan koper in. Dat scheelt misschien een paar euro aan materiaal.
De voorzekering (hoofdzekering) bepaald de diameter en kortsluitstroom voor de interne bekabeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Vliegvlug Klopt! En de alamat kookgroep mist ook als optie.

Maarrrrr, het betreft hier nu nog 1-fase. Vandaar dat ik schrijf "om dezelfde reden als" ipv "bij " :+ En het is dus nu allemaal achter 1x20A afgezekerd. Er is dus niet voldaan aan het feit dat een enkel apparaat nooit de keten mag kunnen overbelasten.

Als de kookgroep wel over 2-fases zit, dan is de situatie bij 3-fase netaansluiting dan wel weer prima :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:43
[...]

6 mm2 voor maximaal 20a?
6 mm2 > 20A, de interne bedrading is niet beschermd door de groepzekeringen, alleen door de hoofdzekeringen.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Technician- schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:43:
[...]

De voorzekering (hoofdzekering) bepaald de diameter en kortsluitstroom voor de interne bekabeling.
Ah, die hoofdzekering van 35A die makkelijk 2* overbelast kan worden voordat hij er uit klapt?

70A door 4mm2 jagen lijkt me niet heel verstandig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Technician- schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 07:41:
Sinds ik wat dieper in de materie van nen clubs en regels zit, wantrouw ik alles. :)
Een hele hoop regels in Nl worden bedacht met een hele hoge commerciële en lage praktisch nut.
Zo ook de NEN1010 en NEN3140.
We bedenken er wat op los, wat dat weer in nieuwe normen moet, die moet je wel hebben hè, a €500 te downloaden.

Dat moet weer gekeurd worden en die keurder moet gecertificeerd worden.
Maar die moeten weer naar een nieuwe opleiding want de regels zijn aangepast. Oh dan moet de certificering ook weer opnieuw!
Gezien de hoeveelheid beunhazen in de electro wereld zijn er blijkbaar nog steeds niet genoeg regels. Iedereen doet maar wat (keukengroep *kuch*) en het wordt maar geaccepteerd dat het allemaal kut is...

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:30

sapphire

Die-hard pruts0r

Bezulba schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Gezien de hoeveelheid beunhazen in de electro wereld zijn er blijkbaar nog steeds niet genoeg regels. Iedereen doet maar wat (keukengroep *kuch*) en het wordt maar geaccepteerd dat het allemaal kut is...
Maar regels gelden niet voor beunhazen dus je kan wel meer regels maken maar daar heb je nou juist de groep mee die het wél netjes wil doen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
sapphire schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:37:
[...]

Maar regels gelden niet voor beunhazen dus je kan wel meer regels maken maar daar heb je nou juist de groep mee die het wél netjes wil doen ;)
Precies dit ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

[...]

6 mm2 voor maximaal 20a?
Binnen een meterkast dimensioneer je op de hoogste stroom, voor 1 fase kan dat bijv 45A zijn en bij 3 fase 35A

6 mm2 is best practice :)

Met PV installaties kan het zelfs nog hoger zijn (maximaal 70A) als je maximaal uit het net haalt en 35A opbrengst zou hebben.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:07
mjl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 18:19:
[...]

Binnen een meterkast dimensioneer je op de hoogste stroom, voor 1 fase kan dat bijv 45A zijn en bij 3 fase 35A

6 mm2 is best practice :)

Met PV installaties kan het zelfs nog hoger zijn (maximaal 70A) als je maximaal uit het net haalt en 35A opbrengst zou hebben.
De hoogste stroom is 20a want er kan nergens meer lopen dan 20a, als er na die kracht automaat meer gaat lopen dan 20a klapt die automaat er uit en loopt er dus niet meer dan 20a.

Er voor kan nooit meer dan 20a gaan lopen want daar zit niks aangesloten verder.

En een pv installatie is niet aanwezig in die kast.

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is 4mm2 met de juiste isolatie ook voldoende voor 40a in een groepenkast.

Tuurlijk zou ik de kast ook met 6mm2 bedraden, maar je kan niet zeggen dat iets fout is terwijl het niet fout is.

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 25-06-2025 19:24 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 12:30

mjl

Ugh

Makrolon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:23:
[...]

De hoogste stroom is 20a want er kan nergens meer lopen dan 20a, als er na die kracht automaat meer gaat lopen dan 20a klapt die automaat er uit en loopt er dus niet meer dan 20a.

Er voor kan nooit meer dan 20a gaan lopen want daar zit niks aangesloten verder.

Pin me er niet op vast, maar volgens mij is 4mm2 met de juiste isolatie ook voldoende voor 40a in een groepenkast.

Tuurlijk zou ik de kast ook met 6mm2 bedraden, maar je kan niet zeggen dat iets fout is terwijl het niet fout is.
Ik heb ook niet gezegd dat dit fout is… als je echter naar 3 fase gaat en de boel anders gaat aansluiten (nieuwe kookplaat met 2 of 3 fase) dan kan er zomaar meer gaan lopen. Voor nu is het prima ingericht, gezien de mogelijkheden allemaal veilig genoeg, als je dit wil gaan upgraden dan is het te overwegen 6 mm2 te gebruiken.

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Makrolon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:23:
[...]

Niemand zei dat het fout was, dat maak jij er van.
Ik zei dat het niet netjes is, en maar een paar euro scheelt. Daarmee vind ik het beunhazenwerk.
Nu kan je geen tweede automaat doorlussen, zonder die 4mm draden te vervangen.

Pagina: 1