Voor de duidelijkheid, ik reageer wat overdreven omdat ik de reaktie waarop ik reageerde veel te kort door de bocht vind. Ik vind het nl. prima hoe dingen in Nederland geregeld zijn en ik vind het ook geen probleem dat mij dit een stuk meer geld kost dan dat ik ooit van de staat terug zal krijgen.Lothlórien schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:16:
[...]
ik vind het dan weer vrij kort door de bocht dat je ervan uitgaat dat mensen zonder zonnepanelen (bijvoorbeeld omdat ze op een flatje wonen), geld vanuit de maatschappij ontvangen. En laten we elkaar alsjeblieft niet asociaal gaan noemen. Volgens mij wordt er ook niet zozeer geageerd tegen subsidie voor PV, er wordt wel geklaagd dat dat bedrag ieder jaar weer terugkomt als kostenpost en dat het oneindig door kan groeien, dat noem ik geen subsidie.
En over die PV-subsidie, volgens mij is het al duidelijk dat die moet verdwijnen. Alleen zou je wel een vervanger verwachten omdat je wel wil dat de groei doorzet (ivm energietransitie)
Dat vind ik dus niet. Er zijn wettelijke afspraken gemaakt, maar vooral uitspraken gedaan die haaks staan op wat er nu gebeurd. Zeker omdat er geen enkele onderbouwing vanuit de leveranciers is waarom de terugleverboetes nodig zijn. Ik vind het dus niet opmerkelijk dat mensen verwachten dat een regering betrouwbaar is en zich houd aan zijn afspraken. Als je naar de relevante topics kijkt, zie je ook dat de voornaamste reden van de onvrede is dat we onbetrouwbaar beleid hebben. En niet omdat PV-eigenaren veel winst willen maken.Dat er PV eigenaren zijn die zich verzetten tegen de vergoeding voor het terugleveren van stroom terwijl zij 20 jaar vrij zijn gehouden van energiebelasting en de inkoopprijs is ook vrij opmerkelijk. Dat er rechtzaken worden voorbereid omdat deze eigenaren straks niet meer worden vrijgehouden is nog opmerkelijker.
Ten eerste is het aandeel niet zo groot. Het gaat om 35% van de huishoudens waarbij de meeste maar een klein deel van het verbruik afdekken (3.5 panelen/inwoner). Je ziet aan de winsten die de leveranciers maken dat ze voorlopig geen problemen hebben. Zou er echt zo'n probleem zijn, waren er wel wat cijfers opgedoken om dit aan te tonen en hadden we heel deze discussie niet gehad.[...]
je zegt het zelf al: als...
Waar denk je dat deze financiën allemaal vandaan komen? wie denk je dat er de dupe van zijn als de helft van de klanten effectief de energierekening niet betaald? De aanname is hier vaak dat de inkoopprijs door dat overschot aan stroom zover is gedaald dat de energiemaatschappijen daar hun omzet vandaan halen, maar ik geloof daar helemaal niet zoveel van.
Wat trouwens niet wil zeggen dat ik verwacht dat er geen impact is, maar wel dat de impact vele malen kleiner is dan de leveranciers ons doen voorkomen.
Gezien hoe TS van de hak op de tak springt vraag ik me heel erg af wat er nu wel/niet in dit topic thuis hoortmaar verder... deze discussie over wie nu eigenlijk voor de kosten opdraait pas inderdaad beter in het saldeertopic of in het zonnepanelenboetetopic.
[removed]