Ik ga op vakantie …. En ik zet mijn zonnepanelen uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:22
Ik voel mij schuldig. Er wordt mij nadrukkelijk verteld dat ik net congestie veroorzaak. Dat ik verdien ten koste van niet PV houders, en de winst van de vele energiecowboys verminder. Kapitalisten met gigantische accu’s moeten bijspringen om het overschot op te ruimen, en daarmee veel winst maken.

Kortom ik ben a-sociaal.

Ik ga er wat aan doen :
Ik ga 3 weken op vakantie en dan heb ik een verbruik van ongeveer 100-150 watt per uur, al met al 5 kwh op een dag.
In het hoogseizoen als ik met vakantie ben leveren mijn zonnepanelen gewoon 30 -35 kwh per dag op.

Ergo ik lever dus 25 a 30 kwh bijdrage aan het probleem bij.

Dat kan dus simpelweg opgelost worden : uit met de pret…eh pv.

Dat is een win - win situatie :
Door mij geen netcongestie en onbalans meer, en geen terugleverboete.
Voor de netbeheerders, die er zo op hameren, geen problemen meer.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:36

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat jij vandaag teveel buiten hebt gezeten 🤣

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Geen last van dat gevoel.
De boel blijft hier aan staan tot het financieel voordeliger is om uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lU6ZGXb71pVYsQq9Bn31RjTmP3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XD5gTYLQPlxyD45Y7kwdVK1K.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Nee, binnen bij de airco.., maar serieus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou in 2027 sowieso je panelen uitschakelen als je het niet zelf verbruikt.

1kWh levert €0,0025 op, die je vervolgens voor €0,30 moet terugkopen. Zet dan die vervuilende centrales maar aan :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Wat ik denk is nog lekker 1.5 jaar maximaal salderen, daarna zien we wel weer verder

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:59
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:47:
Nee, binnen bij de airco.., maar serieus.
Je moet je niet zoveel laten aanpraten. Je bent niet asso. De enige rede dat er net congestie bestaat is omdat de netbeheerder/politiek besloten heeft om hier niet op tijd in te investeren ondanks dat het duidelijk was dat er een probleem zou gaan ontstaan. Niet PV-bezitter profiteren zomers net zo goed van de lage prijzen, dus dat is ook een broodje aap verhaal. Dat jij nog meer profiteert klopt, maar daar staat dan ook een investering tegenover die jij gedaan hebt en de ander niet om wat voor een rede dan ook.

De PV-cellen lekker hun werk laten doen en een ander zijn probleem niet het probleem van jou laten maken. Totdat je financieel gestraft gaat worden hiervoor niets veranderen en lekker van je vakantie gaan genieten. Die extra kilowatts kan je dan in de winter gebruiken zoals je voorgespiegeld is toen je ging investeren.

m2c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:44
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:44:
Ik voel mij schuldig. Er wordt mij nadrukkelijk verteld dat ik net congestie veroorzaak. Dat ik verdien ten koste van niet PV houders, en de winst van de vele energiecowboys verminder. Kapitalisten met gigantische accu’s moeten bijspringen om het overschot op te ruimen, en daarmee veel winst maken.

Kortom ik ben a-sociaal.

Ik ga er wat aan doen :
Ik ga 3 weken op vakantie en dan heb ik een verbruik van ongeveer 100-150 watt per uur, al met al 5 kwh op een dag.
In het hoogseizoen als ik met vakantie ben leveren mijn zonnepanelen gewoon 30 -35 kwh per dag op.

Wat denken jullie ?
Niet slim. Dat verbruik dat je elke dag hebt blijft dus voor die 3 weken moet je dan 100kwh gaan kopen.
Als je totale opwekking op jaarbasis lager is dan de PV opbrengst is het nadeel nog veel groter omdat je ook alle stroom die je had kunnen salderen niet opwekt.

De leverancier en het netwerk worden mogelijk beter van je actie maar jij bent een grote verliezer, van win -win is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Nou ik lever op normaal tarief per sado meer terug dan ik verbruik. Daarvoor krijg ik nog maar € 0,05 en moet 0,13 terugleverboete betalen. Alleen de energiebelasting wordt verrekend.

Het kost dus nu al bijna geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:36

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat lijkt zo, als je nu die kWh niet terug levert dan moet je ze op een ander moment wel tegen het volle pond kopen.

Wat je kan doen is kijken of je een systeem kan maken waarbij de oplevering het gebruik volgt. Of je kijkt naar opslag. Dat is beter voor de netcongestie maar niet voor je beurs. Dus het is maar waar je voorkeur ligt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Je zit mis. Zonnepanelen bij particulieren doen niks ergs qua netcongestie. Het lokale stroomnet in je straat is prima in staat de balans te bewaren. Als jouw zonnepanelen echt heel veel stroom maken die op dat moment niet weg kan via het net dan loopt de spanning gewoon op naar boven de 253V en gaat je omvormer gewoon vanzelf uit. Mocht het net weer wat meer vraag hebben dan zakt de spanning, gaat je omvormer weer aan. Klaar.

Opslag is.ook.onzin voor netcongestie (in de meeste gevallen) en is daarom niet per se een fantastisch idee op woningniveau.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 21-06-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Ik heb opslag en dat doet 24 uur lang prima zijn best maar in de vakantie is die in 2 uur ook klaar en wordt de rest terug geleverd aan het net.

Ik krijg toch steeds de indruk dat die brave particulier de roetveeg piet krijgt toegespeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:41:
Ik heb opslag en dat doet 24 uur lang prima zijn best maar in de vakantie is die in 2 uur ook klaar en wordt de rest terug geleverd aan het net.

Ik krijg toch steeds de indruk dat die brave particulier de roetveeg piet krijgt toegespeeld.
Tsja, calimero is een bitch. Het is stom hoe het nu loopt maar je wint echt niks door je druk te maken over zoiets en het is nou ook weer niet t eind van de wereld. Over 1 of 2 jaar is er weer van alles anders en hebben we misschien wat meer duidelijkheid.

Geniet gewoon in de tussentijd van t feit dat je veel stroom.hebt met 0 CO2 en ga lekker op vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt ook altijd nog je omvormer beperken qua vermogen.
Ik val dit jaar met 100KWh teveel in een volgende staffel voor terugleverboete, mag voor die 100KWh dan even 150 euro aftikken.

Vandaag ook weer: wassen als een dolle, 18.6KWh opwek, 15KWh terug het net op en overdag vrijwel niks uit het net getrokken. Kan de omvormer ook op 75% zetten de komende maanden, dan gaat er een stuk minder stroom terug het net op. Zit nu op 1243KWh teruglevering, moet tot 3 november.
Om nou met 32 graden de warmtepompdroger aan te zetten omdat het op moet... nee, daarvoor heb ik geen zonwering opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:43
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:41:
Tip voor de volgende verkiezingen, gek genoeg het gaat het volgende op: de politieke partijen die pro roetveegpiet zijn, zijn in de regel ook ook pro particulier met zonnepanelen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Als de particulier niet de schuldige is waarom test Enexis dan het dimmen van woningen?

Ik geloof overigens niet dat ik zelf mijn goodwe omvormer kan dimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
_JGC_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:00:
Ik val dit jaar met 100KWh teveel in een volgende staffel voor terugleverboete, mag voor die 100KWh dan even 150 euro aftikken.
Snel overstappen naar een contract zonder staffels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie
Wat de staffels betreft, dat is bedoeld om de prijsopbouw ondoorzichtig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:06:
Als de particulier niet de schuldige is waarom test Enexis dan het dimmen van woningen?
Ze niet per se de schuldige in het ontstaan van de situatie, maar er moet wel íéts gebeuren. En één van de opties is het terugschroeven van de hoeveelheid stroom die particulieren terugleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:08:
Wat de staffels betreft, dat is bedoeld om de prijsopbouw ondoorzichtig te maken.
Joh, als je basishoudong wantrouwen is dan zul.je altijd wel iets vinden waardoor je jezelf een slachtoffer van bedrijven, de overheid, de netbeheerders, de politiek etc vindt.

Je noemt een aantal.dingen die niet met elkaar te maken hebben en maakt daardoor de indruk dat dit een klassiek geval klok-klepel is.

Zijn er nou specifiek dingen waar je iets over wilt weten? Want je begon met 'ik zet ze uit want netcongestie'. Daar heb je nu meer info over. En nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metsubsidie
Wat ik ook niet begrijp is dat zonnefarms nog een aanzienlijke subsidie krijgen de komende jaren. Totaal krijgen die al vlug circa € 0,10 per kwh. En ik brave particulier krijg 0,0025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
FredvZ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Snel overstappen naar een contract zonder staffels.
Deze loopt nog tot 3 november.

Wist ik veel dat 2610Wp meer dan 3000KWh per jaar op zou leveren... vorig jaar 1808KWh van de 2970KWh teruggeleverd, ging in maart t/m mei ineens hard met opwek tov vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Fr33z schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:16:
[...]

Joh, als je basishoudong wantrouwen is dan zul.je altijd wel iets vinden waardoor je jezelf een slachtoffer van bedrijven, de overheid, de netbeheerders, de politiek etc vindt.

Je noemt een aantal.dingen die niet met elkaar te maken hebben en maakt daardoor de indruk dat dit een klassiek geval klok-klepel is.

Zijn er nou specifiek dingen waar je iets over wilt weten? Want je begon met 'ik zet ze uit want netcongestie'. Daar heb je nu meer info over. En nu?
Het gaat op jaarbasis niet om een vermogen voor mij , maar vroeger was het simpel. Je kon snel uitrekenen dat je een paar euro kon verdienen door s nachts te wassen en te drogen. Nu moet je eerst kijken hoe het staat met je teruglvering en in welke schaal je terecht komt.

De ene maatschappij heeft hele korte schalen de ander hele langen, waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:14

Kortom ik ben a-sociaal.

Ik ga er wat aan doen :

Wat denken jullie ?
dat je zsm moet overstappen naar een dynamische energieleverancier..

en die dingen gewoon aan kunt laten en nooit boetes krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 22:13
Zolang er belangenverstrengeling is tussen leveranciers en opwekkers, weet je nooit waar je aan toe bent. Maar je weet dat ze niet het beste met je voorhebben.
Vattenfall met windparken, zonneweides en energieleverancier.
Op sommige subsidie per kWh.
Hun winstmaximalisatie tegen de jouwe.
Zij hebben mij niet nodig, maar ik een van die partijen wel.
Blijven rekenen en daarnaar handelen zij die ouwe van mij 50 jaar geleden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
dat je zsm moet overstappen naar een dynamische energieleverancier..

en die dingen gewoon aan kunt laten en nooit boetes krijgt
Dynamisch is toch in de zomer weinig terug krijgen en swinters veel betalen?

Ik zie niet hoe dat voordelig zou zijn met pv panelen en een accu (5,12 kwh)

Ik zit nog steeds met mijn 3 weken netcongestie veroorzakende overproductie.

Wat mij betreft gaan de pv panelen dit jaar al uit in de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-06 22:13
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:18:
[...]

Ik zou zelf voor NOM gaan. Maar kan niet weten of je dat al voor elkaar hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Ik zou zelf voor NOM gaan. Maar kan niet weten of je dat al voor elkaar hebt.
NOM werkt bij mij prima. Zolang ik maar niet op vakantie ben.

Inmiddels gisteren de Marstek op een aparte groep aangesloten.
Nu is de onderlinge verbindings afstand circa 50 a 60 cm en de eerdere verbindingsproblematiek (op circa 1 meter?) is ook zeer sterk verminderd.

Dat gaat nu dus allemaal goed.

Blijf wel met 3 weken overproductie zitten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Metsubsidie schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:23:
Het gaat op jaarbasis niet om een vermogen voor mij , maar vroeger was het simpel. Je kon snel uitrekenen dat je een paar euro kon verdienen door s nachts te wassen en te drogen. Nu moet je eerst kijken hoe het staat met je teruglvering en in welke schaal je terecht komt.
Er zijn nog steeds maatschappijen die abonnementen met een vast dag en nacht tarief en een vast tarief per teruggeleverde kWh aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Er zijn nog steeds maatschappijen die abonnementen met een vast dag en nacht tarief en een vast tarief per teruggeleverde kWh aanbieden.
Ik sluit altijd een nieuw contract via gasligt.kom , lijkt mij dan de voordeligste?

Zelf kan ik het al niet meer eenvoudig uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
[...]

Je hebt PV *EN* een accu?

Dan zou ik heeeel snel naar een dynamisch contract gaan, want dat is (nu nog) met die combinatie echt heel erg prima geld verdienen net ontlasten!

Met je accu kun je zelf bepalen wanneer je stroom inkoopt (als je dat uberhaubt nodig hebt in de periode mrt-okt), en wanneer je wat meer exporteert (tussen 20-22 uur met hoge dynamische prijzen).

Ik heb sinds april dit jaar een Sessy thuisaccu, en ik heb daarmee dik € 0,10/kWh van mijn gemiddelde inkooptarief kunnen afsnoepen, en een paar cent bij mijn gemiddelde exporttarief kunnen "opsnoepen" ;)

Voorheen kreeg ik gemiddeld tot wel 6-7 ct/kWh minder voor mijn export dan dat ik betaalde voor import. Nu is de balans eerder dat ik 10 ct/kWh meer krijg voor mijn export dan dat ik betaal voor import.

Kortom: door de accu slim in te zetten heb ik een verschil van ca. 16-17 ct/kWh kunnen realiseren ten opzichte van de situatie met PV zonder accu. Dat is meer dan dat de accu mij kost per kWh die er doorheen gaat.

Goed, ik heb de accu nog geen 3 maanden, maar dit geeft voorlopig aan dat het echt gaat helpen, en dat je zeker een verschil kunt maken, zowel voor jezelf (financieel) en voor het net. Bij lage prijzen minder exporteren (of zelfs meer importeren bij negatieve prijzen), en bij hoge prijzen meer exporteren is precies de prijsprikkel die een dynamisch contract aanwakkert, en die goed is voor de netbelasting.

Zo zie ik het in ieder geval ;)

P.S.: Dit is wel de situatie met saldering, waarbij ik in mijn situatie geen rekening hoef te houden met de Energiebelasting (EB). Ik heb een ruim export-overschot, dus ik betaal 0 aan EB.

Wanneer de salderingsregeling stopt, is het minder (vaak) interessant om extra te exporteren uit de accu. Dan zal het veel meer een situatie worden van de accu laden op PV overschot, en dat zelf in de avond en nacht gebruiken. Dan hoef je die stroom niet in te kopen en gebruik je dat goedkoop. De prijs voor die stroom is dan de gemiste export-prijs die tijdens het laden gold, en die is heel veel lager dan de import, waar je dan nog de EB extra voor zou moeten betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Gameboy op 22-06-2025 10:54 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Blijf wel met 3 weken overproductie zitten. :(
Ik heb moeite met te geloven dat dit topic serieus is, en meer is dan om jezelf als slachtoffer neer te willen zetten is. Maar als je hier je zo druk over maakt, dan trek je toch de stekker eruit (of netter, via software als het mogelijk is schakel je de handel uit), en ga je door met je leven?

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 22-06-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-06 22:52

Audione0

Strijdt der titanen

Kortom ik ben a-sociaal.

Ik ga er wat aan doen :

Wat denken jullie ?
Laat je niet te veel beïnvloeden door de meningen van anderen. Wanneer je probeert rekening te houden met alles en iedereen, van puristen en professionals tot consumenten, en elk ethisch vraagstuk zorgvuldig overweegt, en daarbij ook nog de politieke verwachtingen tracht te volgen, dan wordt het vrijwel onmogelijk om nog zelfstandig te handelen. Het is onbegonnen werk. Alleen al het feit dat je hierover nadenkt, toont aan dat je goed bezig bent.

Lekker doen wat je wilt doen.. En zie hoe de wereld er in 2027 uitziet.. Ohja..en ga voor een dynamisch energie contract.. :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Als je overschot hebt schaf een airco aan of een opblaasbare jacuzzi etc etc om de opwek te drukken :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
CryptoNL schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:08:
Als je overschot hebt schaf een airco aan of een opblaasbare jacuzzi etc etc om de opwek te drukken :)
Een opblaasbare yacuzzi heb ik al , met electrische verwarming.
Maar ja ook daar voel ik mij schuldig over.
Dat mag ook weer niet van de Waterleiding maatschappij.

Wat die airco betreft ; die heb ik ook , maar daar voel ik me ook schuldig over want drijfgassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Sissors schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Ik heb moeite met te geloven dat dit topic serieus is, en meer om jezelf als slachtoffer neer te willen zetten is. Maar als je hier je zo druk over maakt, dan trek je toch de stekker eruit (of netter, via software als het mogelijk is schakel je de handel uit), en ga je door met je leven?
Het is toch wel serieus bedoeld hoor.

De salderingsclaimstichting wil 1 dag de PV's uitzetten, mij lijkt dat het probleem niet op te lossen.

Gewoon 3 - 4 weken , dat zet pas zoden aan de dijk.

Heb je die dure advocaten echt niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metsubsidie
Gameboy schreef op zondag 22 juni 2025 @ 10:27:
[...]

Je hebt PV *EN* een accu?

Dan zou ik heeeel snel naar een dynamisch contract gaan, want dat is (nu nog) met die combinatie echt heel erg prima geld verdienen net ontlasten!

Met je accu kun je zelf bepalen wanneer je stroom inkoopt (als je dat uberhaubt nodig hebt in de periode mrt-okt), en wanneer je wat meer exporteert (tussen 20-22 uur met hoge dynamische prijzen).

Ik heb sinds april dit jaar een Sessy thuisaccu, en ik heb daarmee dik € 0,10/kWh van mijn gemiddelde inkooptarief kunnen afsnoepen, en een paar cent bij mijn gemiddelde exporttarief kunnen "opsnoepen" ;)

Voorheen kreeg ik gemiddeld tot wel 6-7 ct/kWh minder voor mijn export dan dat ik betaalde voor import. Nu is de balans eerder dat ik 10 ct/kWh meer krijg voor mijn export dan dat ik betaal voor import.

Kortom: door de accu slim in te zetten heb ik een verschil van ca. 16-17 ct/kWh kunnen realiseren ten opzichte van de situatie met PV zonder accu. Dat is meer dan dat de accu mij kost per kWh die er doorheen gaat.

Goed, ik heb de accu nog geen 3 maanden, maar dit geeft voorlopig aan dat het echt gaat helpen, en dat je zeker een verschil kunt maken, zowel voor jezelf (financieel) en voor het net. Bij lage prijzen minder exporteren (of zelfs meer importeren bij negatieve prijzen), en bij hoge prijzen meer exporteren is precies de prijsprikkel die een dynamisch contract aanwakkert, en die goed is voor de netbelasting.

Zo zie ik het in ieder geval ;)

P.S.: Dit is wel de situatie met saldering, waarbij ik in mijn situatie geen rekening hoef te houden met de Energiebelasting (EB). Ik heb een ruim export-overschot, dus ik betaal 0 aan EB.

Wanneer de salderingsregeling stopt, is het minder (vaak) interessant om extra te exporteren uit de accu. Dan zal het veel meer een situatie worden van de accu laden op PV overschot, en dat zelf in de avond en nacht gebruiken. Dan hoef je die stroom niet in te kopen en gebruik je dat goedkoop. De prijs voor die stroom is dan de gemiste export-prijs die tijdens het laden gold, en die is heel veel lager dan de import, waar je dan nog de EB extra voor zou moeten betalen.
Afschrijving Sessy € 0.15 per kwh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:19
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:21:
[...]

De salderingsclaimstichting wil 1 dag de PV's uitzetten, mij lijkt dat het probleem niet op te lossen.

Heb je die dure advocaten echt niet meer nodig.
Kun je ze niet alleen in de middag uitzetten (op afstand), in de ochtend en avond is dat beetje zonne-energie echt wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Afschrijving Sessy € 0.15 per kwh...
Nee, dat zit eerder rond de € 0,12/kWh. Dat is waar ze zelf ook mee rekenen in de beslissing om extra terug te leveren vanuit de accu in "Dynamic" mode.

Ze garanderen 6000 cycles met uiteindelijk een capaciteit van nog minimaal 80% na die 6000 cycles. Aanvangscapaciteit is ergens tussen de 5,2 en 5,5 kWh daadwerkelijk (iets meer dan de geadverteerde 5 kWh). Met zo'n klein verlies aan capaciteit kun je dat aardig goed benaderen met een lineaire afname tot 80%, wat neerkomt op ca. 90% gemiddeld over de hele levensduur.

Als je dat uitrekent kom je op:
3550 / (6000 * 5,2 * 0,9) = € 0,126/kWh als je de huidige volledige aanschafprijs rekent, en aanneemt dat de accu dan ook stopt met werken.

Als je de BTW op de accu-aanschaf terugvraagt, kom je op een iets gunstigere afschrijving van ca. € 0,106/kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 13:29
De politiek, en onze fijne private energiepartijen leggen graag de schuld bij jou als consument.
De consument die keihard is gepushed om goed voor het milieu te zijn en zonnepanelen te nemen, met btw voordeel als stimulans.
En nu is het opeens onze schuld? Dat is net als de oliegiganten die zeggen dat wij vervuilen, terwijl dat een druppel is in de emmer van de grote vervuilende partijen.

Lekker aan laten, zeker zolang je kan salderen. Doe daarna wat goed is voor jezelf. Laat ze lekker hun eigen veroorzaakte probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Gameboy schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:36:
[...]

Nee, dat zit eerder rond de € 0,12/kWh. Dat is waar ze zelf ook mee rekenen in de beslissing om extra terug te leveren vanuit de accu in "Dynamic" mode.

Ze garanderen 6000 cycles met uiteindelijk een capaciteit van nog minimaal 80% na die 6000 cycles. Aanvangscapaciteit is ergens tussen de 5,2 en 5,5 kWh daadwerkelijk (iets meer dan de geadverteerde 5 kWh). Met zo'n klein verlies aan capaciteit kun je dat aardig goed benaderen met een lineaire afname tot 80%, wat neerkomt op ca. 90% gemiddeld over de hele levensduur.

Als je dat uitrekent kom je op:
3550 / (6000 * 5,2 * 0,9) = € 0,126/kWh als je de huidige volledige aanschafprijs rekent, en aanneemt dat de accu dan ook stopt met werken.

Als je de BTW op de accu-aanschaf terugvraagt, kom je op een iets gunstigere afschrijving van ca. € 0,106/kWh
Ik heb de Sessy ook bekeken en was er eerlijk gezegd wel verliefd op. Was bijna iets geworden.
Maar voor mij telden ook de installatiekosten etc mee en dan kwam ik op een investeringsbedrag van pakweg € 4.500.

De Marstek komt echter op circa € 0,06 per kwh, dus de liefde met Sessy was over. Nu woont Venus bij mij in O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
Zebby schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:11:
De politiek, en onze fijne private energiepartijen leggen graag de schuld bij jou als consument.
De consument die keihard is gepushed om goed voor het milieu te zijn en zonnepanelen te nemen, met btw voordeel als stimulans.
En nu is het opeens onze schuld? Dat is net als de oliegiganten die zeggen dat wij vervuilen, terwijl dat een druppel is in de emmer van de grote vervuilende partijen.

Lekker aan laten, zeker zolang je kan salderen. Doe daarna wat goed is voor jezelf. Laat ze lekker hun eigen veroorzaakte probleem oplossen.
vandaar dit topic , beste Zebby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
mitsumark schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:31:
[...]

Kun je ze niet alleen in de middag uitzetten (op afstand), in de ochtend en avond is dat beetje zonne-energie echt wel nodig.
Dat kan niet iedereen, er is wel een AAN/UIT knop op elke omvormer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Ik heb de Sessy ook bekeken en was er eerlijk gezegd wel verliefd op. Was bijna iets geworden.
Maar voor mij telden ook de installatiekosten etc mee en dan kwam ik op een investeringsbedrag van pakweg € 4.500.

De Marstek komt echter op circa € 0,06 per kwh, dus de liefde met Sessy was over. Nu woont Venus bij mij in O+
Ah ja, prima keuze dan lijkt me. Je wilt er toch ook blij van worden ;)

Ik heb mijn Sessy zelf geïnstalleerd, en de leverancier had toch een ritje naar mijn woonplaats staan. Dus ik heb de Sessy voor alleen de aanschafprijs (geen bezorg- en installatiekosten).

Tevens kon ik de BTW terugvragen, dus mij heeft het ca. 3k gekost voor 1 Sessy. Dat scheelt dan toch weer! En daar word ik dan weer blij van ;)

Maar goed, dit dwaalt wel een beetje af van het topic, ff een bochtje terug.

"We" worden inderdaad een beetje benaderd alsof we de oorzaak zijn van de problemen die "ze" zelf niet tijdig hebben kunnen of willen aanpakken. De waarheid is natuurlijk complexer dan dit, maar het sentiment leeft zeker.

Ik ben van mening dat je bij een dynamische leverancier wel gewaardeerd wordt om wat je doet voor de energietransitie. Bij mijn huidige toko krijg je zelfs 10% extra voor je export, alsmede netjes de inkoopvergoeding en de BTW over dat alles. Hoe dat na afloop van de salderingsregeling gaat, zien we dan wel weer.

Maar met dynamisch word je dus financieel geprikkeld om de "juiste" acties te doen om netbelasting te helpen verminderen. De term "win-win" lijkt me dan wel van toepassing...

[ Voor 31% gewijzigd door Gameboy op 22-06-2025 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Een opblaasbare yacuzzi heb ik al , met electrische verwarming.
Dat mag ook weer niet van de Waterleiding maatschappij.

Wat die airco betreft ; die heb ik ook , maar daar voel ik me ook schuldig over want drijfgassen.
Heftig leven als je je overal schuldig over voelt.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Zeg je direct volgende op de post waarbij je een elektrisch verwarmde jacuzzi hebt, waar je claimt je schuldig over te voelen. En een airco, waarvan je claimt je schuldig over te voelen. Misschien moet je dan meer voor je iets koopt bedenken of je het wel of niet wil, als dat je achteraf claimt je schuldig erover te voelen.

Ah en wat zien we, het gaat toch niet over dat schuldig voelen, maar je het oneerlijk vind dat zaken veranderen. Ben ik voorstander hoe de energieboeren nu omgaan met terugleverkosten? Nee. Was het overduidelijk dat de salderingsregeling al lang had moeten worden afgebouwd? Natuurlijk. Je levert massaal energie terug (onder andere) wanneer de prijs negatief is, om dan energie gratis te kunnen krijgen als die het duurst is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Serieus? Dit topic... :?

De TS schaamt zich voor z'n verwarmde bubbelbad, voor z'n terugleverende PV-installatie, over de airco. En wil vervolgens wel op vakantie?!?
Ik bespeur hier de nodige hypocrisie c.q. tegenstrijdigheden. :|

What's next? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
TS ?
ahhh OP

als ik er echt zulke problemen mee had dan had ik dat natuurlijk niet, ik heb die pv panelen voor mijn auto, mijn zwembad en mijn airco.

Ik rijdt , zwem, ijsbeer (bijna) gratis rond

Toch is dit topic wel serieus bedoeld want er waard nogal wat indoctrinatie rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:04

backupdevice

Boeh!

_JGC_ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 23:20:
[...]

Deze loopt nog tot 3 november.

Wist ik veel dat 2610Wp meer dan 3000KWh per jaar op zou leveren... vorig jaar 1808KWh van de 2970KWh teruggeleverd, ging in maart t/m mei ineens hard met opwek tov vorig jaar.
Dan nog meteen overstappen . Die paar tientjes die als opstap boete betaald moet worden …

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-06 14:01
@Metsubsidie neem aan dat je wel gaat vliegen!

Maar wat de TS indirect en met wat spot volgens mij bloot legt, is toch gek. We zijn door de overheid eerste gestimuleerd tot het produceren van groene stroom. Nu krijgen we transportproblemen op 't netwerk. En in plaats van dat probleem op te lossen, leggen we de prijs daarvan bij de groene stroom producenten.

Dus je creërt jaren een groeiend aanbod van groene stroom en vervolgens zorg je er niet voor dat dit voorrang krijgt op grijze stroom en voldoende netwerk om 't ook te transporteren.

@Metsubsidie geen buren zonder eigen laadfaciliteiten die bij jouw op de oprit willen laden?
Zo doe ik het. Woon zelf op vier hoog en mag mijn PHEV elke dag dat nodig is twe uurtjes bij de buurman laden. Geen dubbele energiebelasting, geen bodemprijzen voor terugleveren, geen bizare laadtarieven. Win-win!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
PROnline schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:48:

Maar wat de TS indirect en met wat spot volgens mij bloot legt, is toch gek.
Nee dat is niet gek. Het was de inkopper van de eeuw, en altijd al aangekondigd, dat salderen niet kon blijven bestaan.
En in plaats van dat probleem op te lossen, leggen we de prijs daarvan bij de groene stroom producenten.
Huh? Hoe doen ze dat dan? En natuurlijk het is niet allemaal perfect geregeld. Maar dat prijzen negatief gaan heeft weinig te maken met capaciteitstekorten. Dat is wel de reden dat op sommige locaties de spanning te hoog wordt, wat heel vervelend is voor degene die ermee te maken hebben, maar tegelijkertijd lijkt mij dat nou niet de hoogste prio voor ons netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Maar wat de TS indirect en met wat spot volgens mij bloot legt, is toch gek. We zijn door de overheid eerste gestimuleerd tot het produceren van groene stroom. Nu krijgen we transportproblemen op 't netwerk. En in plaats van dat probleem op te lossen, leggen we de prijs daarvan bij de groene stroom producenten.

Dus je creërt jaren een groeiend aanbod van groene stroom en vervolgens zorg je er niet voor dat dit voorrang krijgt op grijze stroom en voldoende netwerk om 't ook te transporteren.

@Metsubsidie geen buren zonder eigen laadfaciliteiten die bij jouw op de oprit willen laden?
Zo doe ik het. Woon zelf op vier hoog en mag mijn PHEV elke dag dat nodig is twe uurtjes bij de buurman laden. Geen dubbele energiebelasting, geen bodemprijzen voor terugleveren, geen bizare laadtarieven. Win-win!
Metsubsidie vliegt niet die rijd vorstelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie

Waar ik aan zat te denken :

Ik ga een oplaadservice voor plugin batterijen beginnen.

Mensen zonder eigen PV kunnen bij mij het overschot komen opladen voor de helft van de prijs !

Ik zie ze 's morgens al komen met kun verrijdbare Marstek batterij ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
backupdevice schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Dan nog meteen overstappen . Die paar tientjes die als opstap boete betaald moet worden …
En 400 euro "loyaliteitsbonus"...

Ik schroef het vermogen wel een stukje terug, en desnoods zet ik ze uit als ik op 1990KWh teruglevering zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
De term teruglever vergoeding resp -boete is natuurlijk ook vanuit marketing oogpunt erg slecht gekozen.

Ze hadden het beter " vergoeding voor opslag van uw stroom voor de winter" kunnen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:42
Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 14:59:
De term teruglever vergoeding resp -boete is natuurlijk ook vanuit marketing oogpunt erg slecht gekozen.

Ze hadden het beter " vergoeding voor opslag van uw stroom voor de winter" kunnen noemen.
Dat is al helemaal incorrect. De stroom die jij in de zomer teruglevert wordt voor van alles gebruikt, maar niet opgeslagen voor de winter.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metsubsidie
hesselbeertje schreef op zondag 22 juni 2025 @ 15:03:
[...]

Dat is al helemaal incorrect. De stroom die jij in de zomer teruglevert wordt voor van alles gebruikt, maar niet opgeslagen voor de winter.
Hoezo incorrect ?

Zo werkt een bank ook .

Als ik daar in de zomer geld stal dan lenen ze het ook aan jan en alleman uit, als ik het in de winter terug wil krijg ik ander geld terug dan dat ik er ingestopt heb.

In het stroom voorbeeld is dat wel negatieve rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Metsubsidie op 22-06-2025 15:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
@hesselbeertje TS weet niet waar het over gaat dus dan krijg je dit.

Dit hele topic is een soort live inkijk in iemands gedachtenstroom zonder enige structuur of achterliggend doel. Het lijkt vooral een grote rant op dingen die met zonnestroom en de situatie in NL met terugleveren etc te maken hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door Fr33z op 22-06-2025 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TLer schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:53:
De enige rede dat er net congestie bestaat is omdat de netbeheerder/politiek besloten heeft om hier niet op tijd in te investeren ondanks dat het duidelijk was dat er een probleem zou gaan ontstaan.
Dit ligt echter veel gecompliceerder. Netbeheerders schreeuwden al voordat de congestie er zou zijn, om investeringen te mogen doen (en vergunningen etc) om de infrastructuur aan te passen om het probleem te voorkomen. Van de politiek kwam/mocht dat echter niet. Dat deze netcongestie problemen er dus zijn, komt dus niet primair door de netbeheerders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Omdat je stroom niet zo lang bewaren kunt. De stroom die jij teveel opwekt (en dus teruglevert) wordt meteen verbruikt door een ander. Voor dat terugleveren krijg je dan ook direct een bepaalde vergoeding, waarmee jij langzaam maar zeker jouw zonnepanelen terugverdiend. Het is absoluut geen bank of batterij waarin je jouw opgewekte stroom (verdiende geld) kan opslaan om later op te vragen, er is geen "jouw stroom" of "mijn stroom".

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 22-06-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ach, niet gehinderd door kennis van zaken, zullen we dan maar denken... :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-06 18:38
Ik pleur mijn accu’s tijdens vakantie gewoon vol volgens een vast patroon. Hierbij laad ik 10KVA ongeacht opbrengst PV op tussen 12:00 en 16:00. Dat is wanneer de prijs 0 of negatief is. Daarna blaas ik tussen 18:00 en 23:00 6KVA gespreid over die tijd het net op. Daarna 200W tot ze leeg zijn (11%) om het interne verbruik kosten te dekken.
Tijdens kijn vakantie 2 weken geleden zat ik dus op MIN €2,23 voor 6 dagen. Niet veel maar het is dus altijd nog winst. En rest van over productie wordt (nu nog) gesaldeerd over winter gebruik.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E, Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-06 19:50
CryptoNL schreef op zondag 22 juni 2025 @ 13:26:
[...]

Heftig leven als je je overal schuldig over voelt.
Ach, hij moest gewoon zijn hart even luchten, niets aan de hand. Wil hij zijn systeem uitzetten met de vakantie moet ie dat gewoon doen, snap niet goed waaron je dat wil delen, maar dat is mijn idee. Naar mijn idee win je daar helemaal niets mee, maar de logica is in dit soort berichten vaak moeilijk te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-06 23:06
Ik zou je wel aanraden ze te bedekken, een paneel zal altijd stroom leveren, of ze (waarmee je de inverter bedoelt) nu ‘aan’ staan of niet.

Probleem is dat die energie ‘ergens’ naar toe moet, zoals de meeste processen te maken met energie, betekent dit dus hitte, een verschil van soms 10C of meer die je panelen ‘bakken’. Is dat slecht voor 1 dag, misschien niet merkbaar op lange termijn, een week lang temperatuur buiten de grenzen van het paneel is al een groter probleem. Daarnaast krijgt de inverter nog steeds de stroom, of je ze nu afneemt of niet, hetzelfde probleem, hitte, daarmee dat de garantie zegt dat panelen moeten afgekoppeld worden indien niet in gebruik, als je mini-inverters gebruikt, klim maar op je dak.

In grote centrales is dit een enorm probleem, daarmee dat ze oa nucleaire stroom omlaag moeten brengen als er veel groene energie verwacht wordt, ondanks dat dit de kerncentrale veel minder efficiënt maakt (energie wordt daar ook geproduceerd of je het gebruikt of niet) omdat je anders na een maandje in de zomer je nog weinig ‘groene’ energie over hebt. Ook windmolens hebben daar moeite mee als het hard waait, de energie moet ergens naar toe.

Dat zijn allemaal aspecten dat de verkopers je waarschijnlijk niet uitgelegd hebben, als de regering zegt dat ze de energie van jouw installatie niet nodig hebben, betekent dit effectief een inkorting van de levensduur. En vind maar iemand die de installatie van je dak wilt nemen eenmaal ie geen geld meer opbrengt, het is effectief zwaar vervuilend materiaal dat je zomaar niet overal kan afleveren (China wilt het ook niet meer)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 09:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Metsubsidie schreef op zondag 22 juni 2025 @ 12:18:
Je moet je niet schuldig voelen, je moet bewust zijn en zover ik merk aan je reacties ben je dat al.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:06
[...]

Dat is heel simpel: je koopt in de winter goedkoop in en gaat de dure uren overbruggen, in de zomer pomp je zodra de zon wegvalt je accu leeg en overbrug je de nacht.

Dan help je netcongestie oplossen, elke dag weer (niet mee onbalanshandel).

Salderen eraf, vandaag nog, dat lost meer op dan je panelen uit zetten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Guru Evi schreef op zondag 22 juni 2025 @ 23:05:
Ik zou je wel aanraden ze te bedekken, een paneel zal altijd stroom leveren, of ze (waarmee je de inverter bedoelt) nu ‘aan’ staan of niet.

Probleem is dat die energie ‘ergens’ naar toe moet, zoals de meeste processen te maken met energie, betekent dit dus hitte, een verschil van soms 10C of meer die je panelen ‘bakken’. Is dat slecht voor 1 dag, misschien niet merkbaar op lange termijn, een week lang temperatuur buiten de grenzen van het paneel is al een groter probleem. Daarnaast krijgt de inverter nog steeds de stroom, of je ze nu afneemt of niet, hetzelfde probleem, hitte, daarmee dat de garantie zegt dat panelen moeten afgekoppeld worden indien niet in gebruik, als je mini-inverters gebruikt, klim maar op je dak.

In grote centrales is dit een enorm probleem, daarmee dat ze oa nucleaire stroom omlaag moeten brengen als er veel groene energie verwacht wordt, ondanks dat dit de kerncentrale veel minder efficiënt maakt (energie wordt daar ook geproduceerd of je het gebruikt of niet) omdat je anders na een maandje in de zomer je nog weinig ‘groene’ energie over hebt. Ook windmolens hebben daar moeite mee als het hard waait, de energie moet ergens naar toe.

Dat zijn allemaal aspecten dat de verkopers je waarschijnlijk niet uitgelegd hebben, als de regering zegt dat ze de energie van jouw installatie niet nodig hebben, betekent dit effectief een inkorting van de levensduur. En vind maar iemand die de installatie van je dak wilt nemen eenmaal ie geen geld meer opbrengt, het is effectief zwaar vervuilend materiaal dat je zomaar niet overal kan afleveren (China wilt het ook niet meer)
Je kan je zonnepanelen zonder problemen uitzetten hoor, wel op de nette manier doen en niet in één keer je AC of DC werkschakelaar uitschakelen als die panelen volle bak staan te leveren. :X

Is verder geen probleem voor de panelen of je omvormer.
Batterijen leveren ook stroom en die warmen echt niet op als je er niets op aangesloten hebt want dan is er geen gesloten stroomkring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

Kortom ik ben a-sociaal.

[...]

Wat denken jullie ?
Je zegt het zelf al, dat dus...

Maar verder lekker doen wat je niet laten kan, ik zie alleen het nut van dit topic niet helemaal, maar dat laatste ligt vast aan mij... O-)

En nog een fijne vakantie en zo... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Vliegvlug schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:26:
[...]

Je kan je zonnepanelen zonder problemen uitzetten hoor, wel op de nette manier doen en niet in één keer je AC of DC werkschakelaar uitschakelen als die panelen volle bak staan te leveren. :X

Is verder geen probleem voor de panelen of je omvormer.
Batterijen leveren ook stroom en die warmen echt niet op als je er niets op aangesloten hebt want dan is er geen gesloten stroomkring.
waarom zou het plotsklaps omzetten van de werkschakelaar (of elektraautomaat in de groepenkast?) dan wel slecht zijn?

Batterijen worden niet warm omdat het circuit gebroken is. Doordat er geen redox reactie verloopt wordt er ook geen stroom geproduceerd (en zelfs dan is er altijd tóch nog een beetje chemisch verval). Ik denk dat hier een valide punt wordt gemaakt: de fotovoltaische reactie blijft ook met uitgeschakelde omvormer verlopen en de energie moet ergens heen.

of het fysiek afkoppelen van de omvormer bij de panelen dan wel voldoende zou moeten zijn durf ik niet goed te zeggen, maar aangezien ze op deze manier ook opgeslagen worden denk ik van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lothlórien schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:06:
[...]

of het fysiek afkoppelen van de omvormer bij de panelen dan wel voldoende zou moeten zijn durf ik niet goed te zeggen, maar aangezien ze op deze manier ook opgeslagen worden denk ik van wel.
Maar als ze opgeslagen liggen, die PV-panelen, liggen ze niet in de zon te bakken...

Ik heb wel eens de open spanning gemeten die er op een paneel staat, terwijl 'ie alleen nog maar los op het dak ligt. Nou... die is fors... zeker als het behoorlijk licht is.

[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 23-06-2025 09:11 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:19
Spanning is nog geen stroom, dus geen warmte.
Die dingen zijn ontworpen om in de zon te liggen zonder afname/gebruiker of zelfs omvormer, kan probleemloos, ook meerdere weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:11
RaZ schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:47:
Ik zou in 2027 sowieso je panelen uitschakelen als je het niet zelf verbruikt.

1kWh levert €0,0025 op, die je vervolgens voor €0,30 moet terugkopen. Zet dan die vervuilende centrales maar aan :P
Levert niks op omdat er op dat moment een overschot is en het moment dat je moet kopen is dat omdat de zon onder is.
Dat dit vervelend is na jaren lang profiteren wil niet zeggen dat het oneerlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Lothlórien schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:06:
[...]

l). Ik denk dat hier een valide punt wordt gemaakt: de fotovoltaische reactie blijft ook met uitgeschakelde omvormer verlopen en de energie moet ergens heen.

Zo werkt het dus niet. De photovoltaische reactie betekent dat er een foton op het zonnepaneel valt, deze schopt een elektron naar een ander baantje. Als er een gesloten stroomkring is dan loopt dit elektron door de draadjes naar de omvormer en verder: tadaaaa, stroom opgewekt. Als er GEEN gesloten stroomkring is dan kan dat elektron nergens heen en valt die vanzelf weer terug en produceert het wat warmte. Die energie is dus puur een paneel dat een heel.klein beetje warmer wordt. Panelen boeit het echt niks.of ze wel.of niet een gesloten stroomkring hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Miezie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 00:15:
[...]

Dan help je netcongestie oplossen, elke dag weer (niet mee onbalanshandel).
Dit.is dus TE simpel en niet correct. De prijs van stroom zegt weinig tot niks over netcongestie, zeker niet op lokaal niveau in je wijk. Het is daarom helemaal.niet gezegd dat je lokaal netcongestie hebt en zeker niet dat je die beter maakt met een accu. Alles hangt af van de lokalr situatie EN hoe je je accus aanstuurt. Het kan zomaar dat een accu juist het net meer belast dan geen accu.
Pagina: 1