zolderdak isoleren: to damp or not to damp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:21
Ik wil mijn zolderdak isoleren waarna ik het ga aftimmeren. Nu is mij echter onduidelijk of ik een damp(dichte?) folie moet aanbrengen tussen de isolatie en de aftimmering.

Ik heb fotos toegevoegd van de situatie en als ik het zo bekijk lijkt me folie overbodig omdat het opzich al is dicht zit. Op de tweede foto zie je ook dat er al een (dunne) laag isolatie zit voordat je bij de pannen komt, wat me doet vermoeden dat er verder niet veel speciaals moet gebeuren.

Maargoed, ik weet ook niet goed waar ik het over heb, dus vandaar de vraag.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4qCGTGgeaUmhoEgCg-ILYK8PM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tfv6VgYNnuooHhOQ3SHH7aO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYbEOC7CjEkgXgbeWbZ_uHga0wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqAdNUSWbNXIFobclfcIXUSo.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via S_Nouwens op 20-06-2025 20:17)

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:34

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Je zou ook even in dit topic kunnen kijken en wellicht je vraag stellen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:40
Dit ziet eruit als spaanplaat, meestal met dampdicht papier erover of een laagje PUR wat ook dampdicht is. Kan je aan de binnenkant isoleren met minerale wol of houtvezel en dan klimaatfolie erover.

Als je de folie achterwege laat krijg je condens in je isolatie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:34

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Je zou ook even in dit topic kunnen kijken en wellicht je vraag stellen: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Het topic wat @mydogisgone linkt bevat alles wat je wil weten. Wil je het hier weten, wat is het bouwjaar van je huis of de opbouw van materialen in je dakconstructie. Als er al een dampdicht laag inzit dan gebruik je klimaatfolie, zit er geen dampdicht laag dan kun je dampdicht folie gebruiken.
Als je huis is gebouwd na 1975 is er dakisolatie en dat is meestal een dampdicht laag.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
Ik ga eens in het verzameltopic krijgen, maar tegen direct antwoord zeg ik geen nee ;)

Het bouwjaar is 1980, maar ik weet dus niet wat de opbouw van het dak is.
Naar mijn idee kan het weinig kwaad als ik klimaatfolie toepas, want in het geval dat er geen dampdichte laag zit dan kan het vocht er nu ook al doorheen, en dat zou dan niet anders zin met klimaat folie. Of is dit te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-06 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
klimaatfolie is een soort zwitsers zakmes en kan in bijna alle situaties worden toegepast. bij verschillende al aanwezige lagen isolatie, heel erg dik (na-)isoleren of als de ruimte heel erg vochtig is (badkamer e.d.) kan het wel eens niet voldoende zijn. maar bij normale ventilatie en een normale dikte is er doorgaans weinig wat fout kan gaan. voor onderbouwdadvies (en zekerheid) heb je echt de opbouw van je dak nodig ;) dus een dakpan weghalen. naast de rookgasavoer o.i.d. kijken of eventueel destructief onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
S_Nouwens schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:57:
Ik ga eens in het verzameltopic krijgen, maar tegen direct antwoord zeg ik geen nee ;)

Het bouwjaar is 1980, maar ik weet dus niet wat de opbouw van het dak is.
Naar mijn idee kan het weinig kwaad als ik klimaatfolie toepas, want in het geval dat er geen dampdichte laag zit dan kan het vocht er nu ook al doorheen, en dat zou dan niet anders zin met klimaat folie. Of is dit te kort door de bocht.
Klimaatfolie kan inderdaad nagenoeg altijd en is nagenoeg altijd de beste oplossing maar kost wel het dubbele van dampremmende folie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:21
Volgens mij heb ik hetzelfde dak en net ook een topic over gemaakt.

Isolatie toepassen bij isolatie op het dakbeschot al bestaat

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Nouwens
Dat lijkt erg erg veel op ja. Binnenkort eens een gaatje boren wellicht.

Neig zel nu naar houtvezel van 160 dik (diepte van de balken) met klimaat folie
Pagina: 1