Isolatie toepassen bij isolatie op het dakbeschot al bestaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:02
Wij zitten met de volgende situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UxaWGEAg5-HhoIzKLA9oHO9Prs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFRp49b51CSYzziMvFShsOe6.jpg?f=fotoalbum_large

We willen dit beter isoleren maar ik kom met ubakus de volgende situatie tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xp50PoKRjW-VcsdjGn_ZftCHPTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/23JdirVnqqeTLGByZXtnYN24.png?f=fotoalbum_large

Sommige zeggen dat dit geen probleem is andere zeggen dat je dit nooit moet doen en/of andere zeggen weer dat je ventilatielatten moet aanbrengen. We zien door de isolatie het dakbeschot niet meer :P

Vraag is eigenlijk; hoe isoleer je dit nog zonder het hele dakbeschot te hoeven vervangen? De gipsplaten die op het dakbeschot zitten moeten er sowieso af.

edit: Titel klopt niet, had ik moeten aanpassen.

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 16-06-2025 22:42 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:23
Ik zit met een soortgelijke casus en lees even mee.
Er zijn verschillende isolatie bedrijven langs geweest begin dit jaar voor offertes.
1 daarvan zei resoluut nee tegen extra dak isolatie vanwege potentieel vocht problemen en dat het nauwelijks zin had tenzij je enorm dik zou isoleren aan de binnenkant.

inmiddels is hier de kruipruimte en spauw gedaan en worden op dit moment triple glas kozijnen gelepeld, maar ben nog altijd benieuwd naar eventuele slimme oplossingen voor een soorgelijk dak als hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
kleefei schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:16:
Ik zit met een soortgelijke casus en lees even mee.
Er zijn verschillende isolatie bedrijven langs geweest begin dit jaar voor offertes.
1 daarvan zei resoluut nee tegen extra dak isolatie vanwege potentieel vocht problemen en dat het nauwelijks zin had tenzij je enorm dik zou isoleren aan de binnenkant.

inmiddels is hier de kruipruimte en spauw gedaan en worden op dit moment triple glas kozijnen gelepeld, maar ben nog altijd benieuwd naar eventuele slimme oplossingen voor een soorgelijk dak als hier.
je kan beter je eigen casus uitschrijven de devil is in the details. kleine verchillen in de opbouw of voorkeuren van de bewoners en je krijgt een totaal andere oplossing. die het beste bij je past.
ik zou hier starten ;)
Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-06-2025 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt (zover ik weet) tegen elk dak altijd steen- of glaswol oid met klimaat folie plaatsen.

Zeker bij extreme diktes is klimaat folie sowieso geen slecht idee om vocht ook aan de binnenkant kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dit lijkt redelijk op wat ik heb. Bij mij zijn 10cm PIR platen hier tegenaan geplaatst. Het verschil in temperatuur op zolder is goed merkbaar.

[ Voor 24% gewijzigd door Gisae op 17-06-2025 09:31 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:03
In het topic wat @twain4me linkt is het antwoord zeker te vinden. Wat @TheGhostInc zegt is juist, je kunt dit isoleren met een dampopen isolatiemateriaal, houtvezel, steenwol of glaswol en afwerken met klimaatfolie. Dan kan het eigenlijk niet fout gaan.
Werk je met pir zoals @Gisae heeft gedaan dan is er altij dkans dat er vocht in je constructie opgesloten raakt en je vroeg of laat schimmel en of houtrot krijgt en je dakbeschot inzakt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:50
Dit is exact het vraagstuk waar ik mee zit. Pannen met daaronder 7 cm EPS en vervolgens het dakbeschot. Sommige bedrijven gaven inderdaad aan vanwege risico op vocht dit niet te willen isoleren. Een dakdekker raadde aan om van buiten te isoleren en dakpannen mee te vervangen. Van buiten isoleren is uiteraard beter, maar substantieel duurder.

In het topic Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! werd mij ook aangeraden om te isoleren met houtvezel, steenwol of glaswol en dit af te werken met klimaatfolie. Dit ben ik nu ook van plan. Een van de bedrijven heeft al eens geoffreerd om steenwol tegen het dakbeschot aan te plaatsen, dus ik zie de mogelijkheid om het deze zomer nog te realiseren.

Zou vlaswol trouwens ook een optie kunnen zijn? Deze suggestie heb ik ook eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn die in deze situatie zitten. Ik heb de rest van de buren hier ook gevraagd en niemand durft het te isoleren ook vanwege de verschillende antwoorden.

@No Hands
Als er klimaatfolie op moet mag er dan nog wel OSB tussen de folie en de gipsplaten?

edit: ik heb nog Dampremmende PE folie maar dat is niet 't zelfde als klimaatfolie?

[ Voor 12% gewijzigd door xzaz op 17-06-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
GvNL schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:41:
Dit is exact het vraagstuk waar ik mee zit. Pannen met daaronder 7 cm EPS en vervolgens het dakbeschot. Sommige bedrijven gaven inderdaad aan vanwege risico op vocht dit niet te willen isoleren. Een dakdekker raadde aan om van buiten te isoleren en dakpannen mee te vervangen. Van buiten isoleren is uiteraard beter, maar substantieel duurder.

In het topic Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom! werd mij ook aangeraden om te isoleren met houtvezel, steenwol of glaswol en dit af te werken met klimaatfolie. Dit ben ik nu ook van plan. Een van de bedrijven heeft al eens geoffreerd om steenwol tegen het dakbeschot aan te plaatsen, dus ik zie de mogelijkheid om het deze zomer nog te realiseren.

Zou vlaswol trouwens ook een optie kunnen zijn? Deze suggestie heb ik ook eens gehad.
Vlaswol kan maar de isolatiewaarde daarvan is volgens mij nog lager dan houtvezel. Voordeel van houtvezel is dat het ook heel lang zomerwarmte van buiten houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
xzaz schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:29:
Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn die in deze situatie zitten. Ik heb de rest van de buren hier ook gevraagd en niemand durft het te isoleren ook vanwege de verschillende antwoorden.

@No Hands
Als er klimaatfolie op moet mag er dan nog wel OSB tussen de folie en de gipsplaten?

edit: ik heb nog Dampremmende PE folie maar dat is niet 't zelfde als klimaatfolie?
OSB wordt gezien als zeer dampdicht, dus liever niet nee. Dampremmend is niet hetzelfde als klimaatfolie nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:50
Inmiddels heb ik het bedrijf gesproken dat eerder een offerte heeft uitgebracht voor dakisolatie. Nu heb ik dus precies dit gevraagd: minerale wol en klimaatfolie aanbrengen. Ik heb ze ook gevraagd of zij alle afwerking kunnen doen. Dat is dus in ieder geval het rachelwerk en na plaatsing isolatie gipsplaten. Ik schrik wel van het bedrag en vraag me af of dit in verhouding staat.

Eventueel kan ik wel vragen om alles te plaatsen tot het folie, en dan doe ik zelf met een paar mensen de giplsplaten. Ik weet niet of dat veel scheelt. Ik ben zelf echter niet zo handig, dus ik ben wat huiverig om mij te wagen aan het rachelwerk.

Is deze offerte in jullie ogen een beetje redelijk of is dit echt te duur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owKtef1oH_aT2MP3A0SYMm9jnGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UoXXjDVFzA5gDp24EluqUA9h.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:16
Die prijs en dan ook nog de oude gele glaswol van Ursa, lekker stoffen en kriebelen zeggen we dan. Eén offerte is geen offerte en al helemaal niet deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
Dikte moet ongeveer 165mm zijn voor mij dus neem ik voor de zekerheid 170mm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYYNV7GiZomUDFLYhEzqKH66spM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ODSinat3iybVsEc5KJjydG2U.png?f=fotoalbum_large

Kom ik hierop uit?

[ Voor 22% gewijzigd door xzaz op 17-06-2025 21:16 . Reden: was de folie vergeten ]

Pagina: 1