Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:10
Ik ben verhuisd en in mijn nieuwe woning heb ik de oude maar goed werkende Dune HD weer geïnstalleerd.
Ik zie die in het overzicht van mijn modem / router en ik kan hem pingen maar ik zie hem niet in mijn netwerk in Windows 10 en kan hem dus niet meer bereiken om bestanden over te zetten.
Wat doe ik fout en wat kan ik doen om hem weer te bereiken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2EijnZNhqn6YfjX6HsIWgQOIwY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cPUSiZxo1kzuLuWB8FGsPgqn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3WAp5QiUgkhFYPMCWLY6dwZeNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geUTI8Pqjk1QhAJLbJSiQ28k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Op wat voor manier benaderde je dit device eerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 17:04
SMB inschakelen in windows 10? (en de Dune)

[ Voor 17% gewijzigd door Peter_H op 20-06-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@bramassendorp met de zelfde pc via mijn computer of via total commander.
In beiden staat die niet meer in.

@Peter_H vreemd want ik heb dat nooit gedaan.
Net toch maar even op de SMB Client op de PC en in de Dune ingeschakeld maar helaas zie ik de Dune niet op de PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
Doe eens even naar \\192.168.26.106 navigeren in je verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Heb ik al gedaan maar krijg de 404 foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
En die box heeft geen logging oid waar wat instaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Wat bedoel je met logging ?
De box zit aangesloten met een UTP kabel op een switch die weer op het modem zit aangesloten.
Op de Dune box zit een HDD aangesloten met daarop diverse mappen en als ik met de TV naar de Dune gaat kan ik alle mappen zien en wat er in staat afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
Ja, nou het blijft een beetje gokken zo..

Smb 1.0 ingeschakeld?

Heb echt geen idee wat die box moet ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik snap het ook niet want het heeft altijd gewerkt en ik had hiervoor nooit iets over SMB gehoord laat staan ingeschakeld.
Ja ik heb SMB 1.0 client ingeschakeld.
Ik las in een ander topic ook iets over openwrt maar kan niets in de Dune vinden.
Toen heb ik dit topic maar geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Nu online
Die dune box al eens herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-06 17:04
In het verleden gaven de zappitis ook wel eens problemen met de aangesloten drives
hetgeen via openwrt opgelost kon worden:

My pc doesn’t see all my ZAPPITI drives.
Startscreen Zappiti
Settings
...more
openwrt settings
advance settings
login screen:
user: root
pw : root
Place arrow on “Nas services” (upper part of the screen)
Click Samba
Scoll down to shared directories
Under name you see your drives (internal and usb)
Probably your drives have the same name
For example
Disk_sda1/mnt/sda1
Disk_sda1/mnt/sda1
Use edit to change one of these drives
For example
Disk_sdb1/mnt/sdb1
Save and apply.
Restart zappiti and pc.
p.s. use (mini)keyboard instead of your remote control

P.S. wat gebeurt er als je de dune rechtstreeks in het modem plaatst?

[ Voor 12% gewijzigd door Peter_H op 20-06-2025 19:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@bramassendorp ja al een paar keer

@Peter_H rechtsstreeks in het modem helpt niet, nog steeds 404 foutcode terwijl die wel in het de LAN lijst van het modem staat en pingen naar dat adres geeft geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:42
bramassendorp schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:21:
Doe eens even naar \\192.168.26.106 navigeren in je verkenner.
gsm schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:49:
Heb ik al gedaan maar krijg de 404 foutmelding
Dat kan niet. De windows verkenner geeft nooit een 404 foutmelding.
Als verkenner iets niet kan vinden dan geeft ie een melding in de trant van: 'geen toegang tot \\192.168.26.106'

Weet je zeker dat het ipadres klopt ? Je kunt in je modem/router namelijk zelf een naam aan een willekeurig apparaat geven die dan getoond wordt. Kun je op de Dune zelf controleren welk IP adres deze heeft gekregen ?

Welke Dune HD heb je precies ?
In de handleiding van de Dune HD Media Center staat dat je wat extra instellingen moet doen om de SMB server op de Dune te bereiken
How to use built-in SMB file server

Dune HD Media Center includes a built-in SMB file server which provides access to connected storage devices (such as USB HDDs) and internal memory from local network.

SMB server supports SMB 2.x/3.x protocol versions and uses non-privileged port number (10445). This port number is not standard, so you need to connect to it in a special way: connect manually using IP address and port number. On Windows, port forwarding should be used. See here for more details.: https://dune-hd.com/support/app/smbserver/

SMB server settings (such as SMB server name and password protection) can be configured in "Setup / Applications / SMB server" menu.
Als dat bij jouw Dune ook van toepassing is, moet je dus de bestaande proxy aanpassen naar het nieuwe IP-adres van de Dune

[ Voor 40% gewijzigd door OverTheTop op 20-06-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@OverTheTop klopt, 404 kreeg ik via de browser en via verkenner geen toegang
Het adres klopt en dat geeft de Dune ook aan. Het is een DHCP adres dus geen vast adres.
Ik heb de Dune HD Lite 53D en daar zit SMB versie 1.0 in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@Harkelaar met ftp krijg ik de melding dat ik een gebruikersnaam moet ingeven wat ik nog nooit ingegeven en dus weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Dan is het raar dat het niet werkt.
Volgens de online handleiding: https://dune-hd.com/eng/s...ssing_player_from_network
Connecting to Player via SMB From Windows PC

For SMB access, the player offers a shared (with unrestricted access) folders corresponding to all storage devices attached to the player. User name and password is not required.

Perform the following steps:

Find out the IP address of the player (it may be done in the player Setup menu, System Information section).
Open the Windows Explorer (i.e. use any opened folder window or press the Start button) and enter the following: "\player_ip_address. (e.g. .\10.0.0.3.).
Dus \\192.168.26.106 in de verkenner zou gewoon moeten werken.
Welk IPadres heeft je eigen PC ?
Kun je het vanaf een andere PC/laptop proberen ?

Voor FTP kun je de naam en wachtwoord leeg laten; (de zg anonymous access)
maar waarschijnlijk heb je daar een ander programma voor nodig die ftp beter ondersteund dan je browser, bv Filezilla

Zo te zien heeft de Dune ook geen webinterface om hem vanaf een PC te besturen, en dan is het logisch dat je vanuit de browser een 404-error krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
PC heeft 192.168.26.218 en ik gebruik WS_FTP 12 voor mijn NAS en ook zonder gebruikersnaam en wachtwoord geen verbinding, geprobeerd met admin en user maar helaas.
Net met een andere PC geprobeerd waar W7 op staat en verkenner ziet de Dune wel, alleen zie ik hem nog steeds niet in netwerk en ook niet in TotalCommander.
Bedankt voor de tip.we zijn weer wat verder en conclusie is dat de Dune goed zit aangesloten in het netwerk
Hopelijk heb je meer tips om hem zichtbaar te krijgen op mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:33
Kijk eens of er een firmware update is voor de dune, SMB1.0 e.d. moet je echt niet meer willen hebben in je netwerk.

Dan kan je denk ik nog beter de Dune enkel als speler gaan gebruiken en bijv. je NAS als opslag als er geen update is voor meer moderne SMB versies. Dit had ikzelf vroeger ook, eerst een Dune HD met interne schijf, toen overgestapt op een NAS en de interne schijf van de Dune nooit meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Er is geen update meer beschikbaar voor mijn Dune
Ik gebruik de Dune om films en foto´s etc op te zetten en die dan af te spelen op de TV
De Dune staat in de huiskamer onder de TV en mijn PC staat in een werkkamer.
Dat was altijd al zo en werkte goed maar nu zit er dus iets fout waardoor ik geen films of wat dan ook via het netwerk kan overzetten naar de Dune behalve zo blijkt nu wel met de oude PC met W7 want die ziet hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Als je op de W7 een map deelt, kun je die dan zien op de W10 ?
Mogelijk staat de firewall op de W10 dan wat te krap ingesteld. In welke 'zone' staat de netwerkadapter ? Normaal gesproken moet dat dan een 'prive'netwerk zijn. Mogelijk staat hij bij jou op 'openbaar' en dan werken de schijfdelingen niet altijd lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
en andersom. de windows machine als netwerkshare instellen?
https://dune-hd.com/eng/s...etwork_drives_from_player

En als dat ook niet werkt; Dune resetten en van scratch beginnen.

do or do not, there is no try

Pagina: 1