Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:43
Ik ben verhuisd en in mijn nieuwe woning heb ik de oude maar goed werkende Dune HD weer geïnstalleerd.
Ik zie die in het overzicht van mijn modem / router en ik kan hem pingen maar ik zie hem niet in mijn netwerk in Windows 10 en kan hem dus niet meer bereiken om bestanden over te zetten.
Wat doe ik fout en wat kan ik doen om hem weer te bereiken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2EijnZNhqn6YfjX6HsIWgQOIwY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cPUSiZxo1kzuLuWB8FGsPgqn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3WAp5QiUgkhFYPMCWLY6dwZeNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geUTI8Pqjk1QhAJLbJSiQ28k.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:01
Op wat voor manier benaderde je dit device eerder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:35
SMB inschakelen in windows 10? (en de Dune)

[ Voor 17% gewijzigd door Peter_H op 20-06-2025 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@bramassendorp met de zelfde pc via mijn computer of via total commander.
In beiden staat die niet meer in.

@Peter_H vreemd want ik heb dat nooit gedaan.
Net toch maar even op de SMB Client op de PC en in de Dune ingeschakeld maar helaas zie ik de Dune niet op de PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Doe eens even naar \\192.168.26.106 navigeren in je verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Heb ik al gedaan maar krijg de 404 foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
En die box heeft geen logging oid waar wat instaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Wat bedoel je met logging ?
De box zit aangesloten met een UTP kabel op een switch die weer op het modem zit aangesloten.
Op de Dune box zit een HDD aangesloten met daarop diverse mappen en als ik met de TV naar de Dune gaat kan ik alle mappen zien en wat er in staat afspelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bramassendorp
Ja, nou het blijft een beetje gokken zo..

Smb 1.0 ingeschakeld?

Heb echt geen idee wat die box moet ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Ik snap het ook niet want het heeft altijd gewerkt en ik had hiervoor nooit iets over SMB gehoord laat staan ingeschakeld.
Ja ik heb SMB 1.0 client ingeschakeld.
Ik las in een ander topic ook iets over openwrt maar kan niets in de Dune vinden.
Toen heb ik dit topic maar geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramassendorp
Die dune box al eens herstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_H
In het verleden gaven de zappitis ook wel eens problemen met de aangesloten drives
hetgeen via openwrt opgelost kon worden:

My pc doesn’t see all my ZAPPITI drives.
Startscreen Zappiti
Settings
...more
openwrt settings
advance settings
login screen:
user: root
pw : root
Place arrow on “Nas services” (upper part of the screen)
Click Samba
Scoll down to shared directories
Under name you see your drives (internal and usb)
Probably your drives have the same name
For example
Disk_sda1/mnt/sda1
Disk_sda1/mnt/sda1
Use edit to change one of these drives
For example
Disk_sdb1/mnt/sdb1
Save and apply.
Restart zappiti and pc.
p.s. use (mini)keyboard instead of your remote control

P.S. wat gebeurt er als je de dune rechtstreeks in het modem plaatst?

[ Voor 12% gewijzigd door Peter_H op 20-06-2025 19:43 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@bramassendorp ja al een paar keer

@Peter_H rechtsstreeks in het modem helpt niet, nog steeds 404 foutcode terwijl die wel in het de LAN lijst van het modem staat en pingen naar dat adres geeft geen problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:23
bramassendorp schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:21:
Doe eens even naar \\192.168.26.106 navigeren in je verkenner.
gsm schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:49:
Heb ik al gedaan maar krijg de 404 foutmelding
Dat kan niet. De windows verkenner geeft nooit een 404 foutmelding.
Als verkenner iets niet kan vinden dan geeft ie een melding in de trant van: 'geen toegang tot \\192.168.26.106'

Weet je zeker dat het ipadres klopt ? Je kunt in je modem/router namelijk zelf een naam aan een willekeurig apparaat geven die dan getoond wordt. Kun je op de Dune zelf controleren welk IP adres deze heeft gekregen ?

Welke Dune HD heb je precies ?
In de handleiding van de Dune HD Media Center staat dat je wat extra instellingen moet doen om de SMB server op de Dune te bereiken
How to use built-in SMB file server

Dune HD Media Center includes a built-in SMB file server which provides access to connected storage devices (such as USB HDDs) and internal memory from local network.

SMB server supports SMB 2.x/3.x protocol versions and uses non-privileged port number (10445). This port number is not standard, so you need to connect to it in a special way: connect manually using IP address and port number. On Windows, port forwarding should be used. See here for more details.: https://dune-hd.com/support/app/smbserver/

SMB server settings (such as SMB server name and password protection) can be configured in "Setup / Applications / SMB server" menu.
Als dat bij jouw Dune ook van toepassing is, moet je dus de bestaande proxy aanpassen naar het nieuwe IP-adres van de Dune

[ Voor 40% gewijzigd door OverTheTop op 20-06-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@OverTheTop klopt, 404 kreeg ik via de browser en via verkenner geen toegang
Het adres klopt en dat geeft de Dune ook aan. Het is een DHCP adres dus geen vast adres.
Ik heb de Dune HD Lite 53D en daar zit SMB versie 1.0 in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@Harkelaar met ftp krijg ik de melding dat ik een gebruikersnaam moet ingeven wat ik nog nooit ingegeven en dus weet ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Dan is het raar dat het niet werkt.
Volgens de online handleiding: https://dune-hd.com/eng/s...ssing_player_from_network
Connecting to Player via SMB From Windows PC

For SMB access, the player offers a shared (with unrestricted access) folders corresponding to all storage devices attached to the player. User name and password is not required.

Perform the following steps:

Find out the IP address of the player (it may be done in the player Setup menu, System Information section).
Open the Windows Explorer (i.e. use any opened folder window or press the Start button) and enter the following: "\player_ip_address. (e.g. .\10.0.0.3.).
Dus \\192.168.26.106 in de verkenner zou gewoon moeten werken.
Welk IPadres heeft je eigen PC ?
Kun je het vanaf een andere PC/laptop proberen ?

Voor FTP kun je de naam en wachtwoord leeg laten; (de zg anonymous access)
maar waarschijnlijk heb je daar een ander programma voor nodig die ftp beter ondersteund dan je browser, bv Filezilla

Zo te zien heeft de Dune ook geen webinterface om hem vanaf een PC te besturen, en dan is het logisch dat je vanuit de browser een 404-error krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
PC heeft 192.168.26.218 en ik gebruik WS_FTP 12 voor mijn NAS en ook zonder gebruikersnaam en wachtwoord geen verbinding, geprobeerd met admin en user maar helaas.
Net met een andere PC geprobeerd waar W7 op staat en verkenner ziet de Dune wel, alleen zie ik hem nog steeds niet in netwerk en ook niet in TotalCommander.
Bedankt voor de tip.we zijn weer wat verder en conclusie is dat de Dune goed zit aangesloten in het netwerk
Hopelijk heb je meer tips om hem zichtbaar te krijgen op mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
Kijk eens of er een firmware update is voor de dune, SMB1.0 e.d. moet je echt niet meer willen hebben in je netwerk.

Dan kan je denk ik nog beter de Dune enkel als speler gaan gebruiken en bijv. je NAS als opslag als er geen update is voor meer moderne SMB versies. Dit had ikzelf vroeger ook, eerst een Dune HD met interne schijf, toen overgestapt op een NAS en de interne schijf van de Dune nooit meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Er is geen update meer beschikbaar voor mijn Dune
Ik gebruik de Dune om films en foto´s etc op te zetten en die dan af te spelen op de TV
De Dune staat in de huiskamer onder de TV en mijn PC staat in een werkkamer.
Dat was altijd al zo en werkte goed maar nu zit er dus iets fout waardoor ik geen films of wat dan ook via het netwerk kan overzetten naar de Dune behalve zo blijkt nu wel met de oude PC met W7 want die ziet hem wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
Als je op de W7 een map deelt, kun je die dan zien op de W10 ?
Mogelijk staat de firewall op de W10 dan wat te krap ingesteld. In welke 'zone' staat de netwerkadapter ? Normaal gesproken moet dat dan een 'prive'netwerk zijn. Mogelijk staat hij bij jou op 'openbaar' en dan werken de schijfdelingen niet altijd lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
en andersom. de windows machine als netwerkshare instellen?
https://dune-hd.com/eng/s...etwork_drives_from_player

En als dat ook niet werkt; Dune resetten en van scratch beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
gsm schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:35:
Er is geen update meer beschikbaar voor mijn Dune
Dat was altijd al zo en werkte goed maar nu zit er dus iets fout waardoor ik geen films of wat dan ook via het netwerk kan overzetten naar de Dune behalve zo blijkt nu wel met de oude PC met W7 want die ziet hem wel.
Wat werkt er nu precies wel op de Windows 7 PC?
Toegang via Windows netwerk/mappen met verkenner of Total Commander?
Je kan bij Total Commander ook het netwerk/ip adres direct in geven.

Toegang via FTP en met welk programma?
gsm schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:19:
Voor FTP kun je de naam en wachtwoord leeg laten; (de zg anonymous access)
maar waarschijnlijk heb je daar een ander programma voor nodig die ftp beter ondersteund dan je browser, bv Filezilla
Total Commander heeft een prima FTP client, die gebruik ik ook altijd.
Wel passive FTP mode gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@OverTheTop ja die kan ik zien en netwerk staat op prive

@Harkelaar pc staat ook als prive en is gedeeld

@The_Doman Op de w7 pc zie ik via verkenner de Dune maar niet in netwerk en ook niet in TC
Ik heb het met WS_FTP 12 geprobeerd
FTP in TC ken ik niet dus ook niet geprobeerd

Ga ik op de W10 pc via verkenner naar het ip adres van de Dune dan schakelt die gelijk naar de webbrowser en zie dan foutcode 404

[ Voor 18% gewijzigd door gsm op 23-06-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
gsm schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:55:
Ga ik op de W10 pc via verkenner naar het ip adres van de Dune dan schakelt die gelijk naar de webbrowser en zie dan foutcode 404
Gebruik je dan wel de dubbele backslash voor het ip-adres ?
dus: \\192.168.26.106
Want verkenner hoort niet door te schakelen naar de browser. Als je het ipadres intikt zonder de backslash ervoor dan springt ie inderdaad naar de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
@gsm heb het idee dat je verwacht dat je hier een pasklare oplossing gaat krijgen, maar je zult zelf moeten gaan troubleshooten. Je komt nu niet verder dan dat het werkte voor de verhuizing en nu niet meer. En je hebt 2 pc's en een Dune, maar het werkt niet als voorheen.

Nieuw huis dus er is vast iets veranderd in de setup. Er zit naast de Dune ook nog een 2e apparaat op lan1. En ze zijn beide geel. Is dit nog een aanknopingspunt? Zit er een switch tussen oid? 2e apparaat afkoppelen?
IP conflict? Heeft de dune een statisch ip? Verander die eens. Zo kunnen we met z'n allen nog wel even doorgaan. Ga elimineren, resetten, opnieuw instellen etc.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@Harkelaar bedankt maar ik verwacht geen pasklare oplossing maar een advies of handleiding om tot een oplossing te komen.
Alles werkte goed ook de NAS maar alleen de Dune niet zoals ik gewent ben.
Dune speelt gewoon alles af en ik zie hem in verkenner in de andere PC met W7 die ook in het andere huis had.
Maar ik begrijp dat je geen adviezen meer heb dus ga ik verder met andere zolang die er wel nog een oplossing is zien.

@OverTheTop ja die gebruik ik.
Net weer gedaan en nu krijg ik geen toegang te zien dus niet door naar de webbrowser
Laat ik probleemoplosser zoeken dan kan het probleem met probleemoplossing niet worden vastgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
gsm schreef op maandag 23 juni 2025 @ 14:55:
@The_Doman Op de w7 pc zie ik via verkenner de Dune maar niet in netwerk en ook niet in TC
Ik heb het met WS_FTP 12 geprobeerd
FTP in TC ken ik niet dus ook niet geprobeerd
Proberen kan geen kwaad natuurlijk?
Als je al werkt met WS_FTP kan je dat ook met Total Commander neem ik aan.
gsm schreef op maandag 23 juni 2025 @ 17:48:
Net weer gedaan en nu krijg ik geen toegang te zien dus niet door naar de webbrowser
Staat er nog iets bij de details naast de "geen toegang" foutmelding?
Staat SMB 1.0 ondersteuning ook aan op je Windows 10 PC?

Ik heb hier ook nog een Linksys E8350 als DLNA Media server in gebruik.
Zonder SMB 1.0 zie ik deze ook niet in mijn netwerk omgeving en krijg ik de foutmelding "geen toegang / Error Code 0x80004005 als ik deze wil benaderen via verkenner.

Normaal doe vrijwel alles netwerk/shares/FTP via Total Commander uiteraard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
WS_FTP ziet de Dune niet maar pingen werkt wel dus is die in het netwerk
FTP van TC vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord en dat weet ik niet want ik heb dat naar mijn weten nog nooit in hoeven te vullen en er staat ook niets in de handleiding vermeld

Foutmelding is 0x80004005 wat volgens mij een algemene foutcode is.
SMB staat in de Dune en in de W10 PC aan.
Maar nu die in de Dune aanstaat ziet de PC met W7 de Dune niet meer, ook niet in verkenner.
Ik kan SMB niet aanzetten in die PC want dat staat niet in de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:48
Connecting to Player via FTP From Windows PC
For FTP access, it is enough to establish an FTP connection to the player. No user name and password is required (e.g. a so-called anonymous FTP access is used). If a particular FTP client requires specifying a user name and a password, enter the user name "ftp" and leave the password field blank.

Perform the following steps:

Find out the IP address of the player (it may be done in the player Setup menu, System Information section).
Open the Windows Explorer (i.e. use any opened folder window) and enter the following into the address bar: " ftp://player_ip_address " (e.g. " ftp://10.0.0.3 ").

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

Als ik het goed heb wordt de samba versie die de Dune (als "server") draait al een hele tijd niet meer default ondersteund door Windows.
Sowieso is andersom veel verstandiger: gebruik de Dune als client.
Ik heb mijn Dune HD Smart D1 al een hele tijd geleden de deur uitgedaan maar bij mij stond alle media op een server en die map werd geshared met de Dune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 23:14
En SMB V1 inschakelen op je W10-pc?

https://www.asus.com/support/faq/1037477/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
gsm schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:56:
WS_FTP ziet de Dune niet maar pingen werkt wel dus is die in het netwerk
FTP van TC vraagt om een gebruikersnaam en wachtwoord en dat weet ik niet want ik heb dat naar mijn weten nog nooit in hoeven te vullen en er staat ook niets in de handleiding vermeld
En wat hier staat?
DUNE-HD: Accessing Player from Network
Connecting to Player via FTP From Windows PC

For FTP access, it is enough to establish an FTP connection to the player. No user name and password is required (e.g. a so-called anonymous FTP access is used).
If a particular FTP client requires specifying a user name and a password, enter the user name "ftp" and leave the password field blank.
Je kan dan waarschijnlijk ook nog naam/wachtwoord voor FTP toegang instellen op de DUNE?
Je moet in ieder geval een FTP verbinding/login kunnen krijgen vanaf beide PC's
Probeer dus eerst dat voor elkaar te krijgen.
Eventueel firewall (tijdelijk) uitzetten.
gsm schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 15:56:
Foutmelding is 0x80004005 wat volgens mij een algemene foutcode is.
SMB staat in de Dune en in de W10 PC aan.
Maar nu die in de Dune aanstaat ziet de PC met W7 de Dune niet meer, ook niet in verkenner.
Ik kan SMB niet aanzetten in die PC want dat staat niet in de lijst.
Bij Windows 7 kan je SMB 1/2 niet (zomaar) uitzetten.
Je kan nog controleren welke SMB versies daarop draaien via register/command prompt:
SpiceWorks: Is SMB v1 installed on Windows 7
code:
1
sc.exe qc lanmanworkstation

Als je de naam/ip adres van je DUNE opgeeft via Windows 10 zoeken of op de commandline van Total Commander, wat krijg je dan te zien voor foutmelding?

Dit krijg ik op een Windows 10 met SMB 1.0 uitgeschakeld als ik toegang wil op Linksys E8350 met alleen SMB 1.0 ondersteuning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJ1w_Hq63MoJaXwI1kWtIeV-OQ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uN6TCbjOlEBhhU8uhiuiHGH7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@MacIsCool dat werkt niet, ik heb met WS.FTP geprobeerd met ftp als gebruikersnaam zonder wachtwoord maar geen toegang.
ftp//192.168.26.106 werkt ook niet.
Ergens ook wel logisch als die niet gezien wordt door mijn PC met W10
Met de PC met W7 zie ik hem wel in netwerk en kan ik alles op de Dune bereiken.
Er moet volgens mij iets niet goed staan in mijn PC met W10 want beiden PC´s staan naast elkaar in mijn werkkamer en de Dune staat in de huiskamer.
Anderzijds vind ik het vreemd dat er iets gewijzigd is in die PC want ik heb er niets aan gedaan alleen de W10 updates gedaan.

@servies in mijn vorige huis werkte alles goed en kon ik net zoals nu met de W7 de Dune bereiken.
Ik gebruik de Dune alleen maar om films en foto´s op te zetten om die op de TV af te kunnen spelen.

@mark_vs staat ingesteld maar als ik SMB op de Dune instelt dan zie ik hem niet meer op de PC met W7
Dus heb ik alles weer terug gezet en draait zowel de PC als de Dune zonder SMB

@The_Doman wat ik al schreef bij MacisCool ftp werkt niet
Ik zie de Dune ook helemaal niet in de PC met W10 dus denk ik dat die nooit bereikt kan worden door welk programma ook. Ik heb een NAS draaien en die zie ik en kan ik met WS-FTP gewoon bereiken maar die staat ook in de lijst onder mijn computer / netwerk.

Met andere woorden op de W7 computer werkt het goed maar op de W10 computer niet.
De W7 computer heb ik voor oudere programma´s en gebruik ik eigenlijk nooit meer en op de W10 computer werk ik dagelijks en daar kon ik de Dune altijd goed bereiken.

Ik heb de Dune gisteren even naast de PC´s aangesloten zonder positief resultaat en omdat ik met de W7 computer de Dune niet meer kon bereiken heb ik zowel op de Dune als op de W10 computer de SMB wer uitgeschakeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oz1bwZWw8tTsKgvvWvKoLsp6f7Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PaoNKJkdO3KviRUWyIbLxick.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lyYaphgXejgW5ECCOKjh8knCiI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v8UwK3gRltkCCfGHSdO7zYeD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:08

servies

Veni Vidi Servici

gsm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:53:
@MacIsCool dat werkt niet, ik heb met WS.FTP geprobeerd met ftp als gebruikersnaam zonder wachtwoord maar geen toegang.
ftp//192.168.26.106 werkt ook niet.
Ergens ook wel logisch als die niet gezien wordt door mijn PC met W10
Met de PC met W7 zie ik hem wel in netwerk en kan ik alles op de Dune bereiken.
Er moet volgens mij iets niet goed staan in mijn PC met W10 want beiden PC´s staan naast elkaar in mijn werkkamer en de Dune staat in de huiskamer.
Anderzijds vind ik het vreemd dat er iets gewijzigd is in die PC want ik heb er niets aan gedaan alleen de W10 updates gedaan.
Oftewel: Je hebt een tijdlang geen updates gedraaid op de windows 10 PC of door een nieuwe update is het oude samba protocol nu uitgeschakeld op windows 10
Die update is er niet voor Windows 7 (want dat wordt al meer dan 5 jaar niet meer gesupport) en dus blijft de Windows 7 PC nog wel connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@servies we zijn maart 24 verhuisd en 2 maanden later is mijn PC geïnstalleerd in de nieuwe woning maar de Dune is pas geleden geïnstalleerd en nu wilde ik er foto´s en films opzetten en kwam ik dit probleem tegen.
Op de PC worden de updates automatisch gedownload en ik geef akkoord om het te installeren.
Terug kijkend zie ik dat er elke maand wel een W10 update is geïnstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 05-09 13:48
Heb je al geprobeerd wat Mark_vs zegt ? Zet SMB v1 aan op de WIndows 10 PC.grote kans dat je er weer bij komt.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Peter_h gaf dat advies al op 20 juni in de 2e reactie en dat heb ik geprobeerd maar helaas werkte dat niet.

Ik zet de films en foto´s nu eerst op de NAS die gewoon bereikbaar is met beiden computers en zet die weer met de W7 computer over naar de Dune.
Erg omslachtig en langzaam want één film overzetten duurt 13 uur maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:09

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het kan ook iets te maken met wachtwoordprotocollen. Het oude SMB-protocol is al lange tijd uitgefaseerd, maar ook binnen het nieuwere CIFS zijn er meerdere authenticatieprotocollen, waar Microsoft er inmiddels een aantal heeft uitgezet. Als je Dune de nieuwe protocollen niet ondersteunt, leidt dat tot problemen.

Ik zou informatie gaan zoeken over NTLM en NTLMv2 en wellicht vind je daar een oplossing in. De beschikbare foutinformatie hier is te weinig om een pasklaar antwoord te kunnen geven, dus iedereen is een beetje aan het gissen; alhoewel je hier misschien tips kunt krijgen zul je zelf moeten troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
gsm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:33:
@servies we zijn maart 24 verhuisd en 2 maanden later is mijn PC geïnstalleerd in de nieuwe woning maar de
Het probleem is dus opgetreden sinds de nieuwe Windows 10 installatie
Maar wat werkt er nu wel op de Windows 7 PC?
Toegang via FTP?
Toegang tot de DUNE shares, wat dus met SMB 2.0 werkt(te) via Windows 7.
Windows 7 ondersteunt SMB 1.0/2.0
Dune gebruikt standaard SMB 2.0/3.0
SMB 1.0 zou dus helemaal niet nodig zijn.

Als je SMB op de DUNE weer activeert, kijk dan wat voor foutmelding je precies krijgt als je deze probeert te benaderen via Windows zoeken zoals hierboven eerder aangegeven.

Je kan ook eens het Slitheris Network Discovery tool gebruiken.
Deze geeft een gedetailleerd overzicht van al je aangesloten netwerk apparaten met de daarop aanwezige SMB versies en ook of deze toegankelijk zijn vanaf je PC.
Dat kan dan ook wat meer duidelijkheid geven.
Komodo Labs: Slitheris Network Discovery

Ik vond hier ook nog een recent discussie/topic:
PCTuts.be: Hoe juiste verbinding maken met SMB server (DUNE)

Ook nog wat oude topics, maar dat gaat ook weer over SMB1?
Krijg geen SMB-verbinding met Dune naar Windows 10 home X64
Microsoft Community: Dune Media Player Shared Mappen Windows 10 SMB
Dune Line Mediaplayer - Windows 10 SMB problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door The_Doman op 26-06-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
dmantione schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:14:
Het kan ook iets te maken met wachtwoordprotocollen. Het oude SMB-protocol is al lange tijd uitgefaseerd, maar ook binnen het nieuwere CIFS zijn er meerdere authenticatieprotocollen, waar Microsoft er inmiddels een aantal heeft uitgezet. Als je Dune de nieuwe protocollen niet ondersteunt, leidt dat tot problemen.

Ik zou informatie gaan zoeken over NTLM en NTLMv2 en wellicht vind je daar een oplossing in.
Dat is inderdaad een "probleem" bij de laatste Windows 11(10?) updates.
Maar dan zou je wel een andere foutmelding krijgen/verwachten.

Zie topics daarover:
Geen toegang mediaspeler via Samba
Microsoft Community: Network sharing issue (Enable Insecure Logins)
YourWindowsGuide: Ultimate Fix - Mapped drives not working in Windows 11, version 24H2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Even een correctie, ik heb geen nieuwe W10 geïnstalleerd maar na de verhuizing heb ik de beide PC´s geplaatst en kon ik er op werken, dat bedoelde ik met geïnstalleerd.

@dmantione ik heb nog nooit iets gedaan met SMB en is mij onbekend. Nu lees ik veel daarover maar waarom werkte het toen zonder iets aan de SMB te hebben gedaan wel goed met de W10 computer en nu dus niet meer ?
En wachtwoorden heb ik nooit opgegeven
Ik begrijp dat ik geen kant en klare oplossing kan verwachten en ik ben zelf buiten dit forum ook nog bezig om iets te vinden wat hopelijk tot een oplossing kan bijdrage.

@The_Doman wat ik al schreef het is dus geen nieuwe W10 installatie maar ik heb de PC met W10 na de verhuizing geplaatst (geïnstalleerd)
Sorrie voor het misverstand.

Ik kan nu even niets doen met de W7 computer want die is films en foto´s aan het overzetten van de NAS naar de Dune. Het is de Dune HD Lite 53D en dat is een oudje maar werkt voor mij goed.
De W7 computer ziet hem en daar kan ik mee werken naar de Dune maar als ik SMB in de Dune an zet dan ziet de W7 computer de Dune niet meer dus heb ik SMB in de Dune uit gezet.
Ik heb gekeken in de W7 computer maar kan niets vinden om SMB aan of uit te zetten dus weet ik niet of die in de PC aan staat of uit maar aangezien ik de Dune niet kan zien of bereiken met de W7 computer als ik in de Dune SMB aan zet denk ik dat SMB in de W7 uit staat.

Zodra de films en foto´s over gezet zijn, wat pas morgen klaar is want één film over zetten duurt ongeveer 13 uur, dan ga ik met je linken aan de slag

Ik blijf het vreemd vinden dat de W10 in ons vorige huis wel goed verbinding kon maken met de Dune en nu ineens niet meer terwijl ik totaal niets gewijzigd heb. En de NAS is wel bereikbaar.
In de PC met W7 zie ik onder mijn computer wel alles staan maar in de W10 staat alleen de Dune niet de rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
gsm schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:03:
@dmantione ik heb nog nooit iets gedaan met SMB en is mij onbekend. Nu lees ik veel daarover maar waarom werkte het toen zonder iets aan de SMB te hebben gedaan wel goed met de W10 computer en nu dus niet meer ?
Gebruiksvriendelijkheid volgens Microsoft. Via Windows Update worden in naam der veiligheid oude protocollen uitgeschakeld. Je merkt er niets van, maar mag in één of andere knowledgebase lezen wat er gebeurd is en kan dan vaak via registersleutels de boel weer aanzetten.

Let wel: Geen bewijs dat dit hier gebeurd is, maar veel apparaten kunnen vanwege deze reden nu niet meer met een moderne Windows communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@dmantione dat is dan kl*te voor een redelijke leek zoals ik.
Bedankt voor je uitleg en opmerking, opent mijn ogen en dan beloop ik de kans dat ik het moet blijven doen met de W7 computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
dmantione schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:07:
[...]

Gebruiksvriendelijkheid volgens Microsoft. Via Windows Update worden in naam der veiligheid oude protocollen uitgeschakeld. Je merkt er niets van, maar mag in één of andere knowledgebase lezen wat er gebeurd is en kan dan vaak via registersleutels de boel weer aanzetten.

Let wel: Geen bewijs dat dit hier gebeurd is, maar veel apparaten kunnen vanwege deze reden nu niet meer met een moderne Windows communiceren.
Het uit faseren van oude protocollen, waaronder SMBv1, heeft over het algemeen niet (direct) iets te maken met gebruiksvriendelijkheid maar met beveiliging (sterker, nieuwere protocollen zijn juist soms minder 'gebruiksvriendelijk' omdat ze meer eisen stellen aan beveiliging, wat soms tot meer (authenticatie) handelingen leidt).

SMBv1 is simpelweg heden ten dage niet meer veilig, en moet je dus eigenlijk ook niet meer willen gebruiken. Kijk bijv. naar zaken als Eternal Blue, NoPetya en meer van dat soort wereldwijde exploits mogelijk gemaakt via SMBv1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het gaat erom dat de gebruiker niet gewaarschuwd wordt en in het register moet duiken om de boel weer mogelijk te maken. Dat is zeer ongebruiksvriendelijk: De gebruiker weet van tevoren niet of zijn apparaat de nieuwste protocollen ondersteunt en het is ook verwijtbaar dat het uitgeschakeld wordt zonder eerst te kijken of het betreffende systeem er gebruik van maakt (of heeft gemaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
Waarom laat je de media niet op de nas staan en waarom voeg je deze niet toe als netwerkschijf aan de Dune? Dat deed ik ook toen ik mijn Dune HD nog in gebruik had. Zo kun je met de Dune alles afspelen zonder alles in het rond te hoeven kopieren. En hoe zit de HDD aan de Dune gekoppeld? Kun je die niet aan de NAS of PC's hangen en de boel kopieren? Er zijn volgens mij zoveel mogelijkheden, maar de casus blijft vragen oproepen zonder concrete informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Harkelaar schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:14:
Waarom laat je de media niet op de nas staan en waarom voeg je deze niet toe als netwerkschijf aan de Dune? Dat deed ik ook toen ik mijn Dune HD nog in gebruik had. Zo kun je met de Dune alles afspelen zonder alles in het rond te hoeven kopiëren.
Wel logischer natuurlijk want die Dune HD Lite 53D heeft maar een 100Mbps netwerk adapter.
Daar wordt je al snel vervelend van bij het overzetten.

Als je NAS een DLNA server functie heeft zou je dat ook nog kunnen gebruiken om direct via je TV af te spelen.
Of via Dune zelf?
Google: DUNE DLNA support

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 26-06-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
The_Doman schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:44:
[...]

Wel logischer natuurlijk want die Dune HD Lite 53D heeft maar een 100Mbps netwerk adapter.
Daar wordt je al snel vervelend van bij het overzetten.

Als je NAS een DLNA server functie heeft zou je dat ook nog kunnen gebruiken om direct via je TV af te spelen.
Of via Dune zelf?
Google: DUNE DLNA support
DLNA wordt het wellicht ook weer ingewikkelder van. Zou gewoon proberen om de nas als netwerk share toe te passen. In dit topic staan al meerdere linkjes naar de site van Dune hd om daar mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprayshop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-06 17:09
Hopelijk niet overbodig:
Nieuw huis, dus nieuwe internet aansluiting.
Heeft windows gevraagd, bij de eerste opstart in je nieuwe huis, of je een particulier netwerk hebt of een openbaar?
Zover ik weet gooit defender alles dicht als je openbaar gekozen hebt zodat er geen inbreuk via ip adres gedaan kan worden.
Ik ben alleen vergeten hoe je dit kunt resetten/oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 17:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hmmm.. vervelend dit! Maar ook herkenbaar.. ainds de laatste updates in windows 10 hoor ik meer mensen die problemen ervaren met smb-shares. Ik heb ze zelf ook ‘spontaan’ gehad.

Even een check: staat de Win10 installatie nog op dezelfde werkgroep ingesteld als de Dune?

Als dat het geval is: even smb 1.0 etc weer activeren. Reboot. Maak daarna een folder aan op je Win10 installatie (ergens op je c-schijf ofzo) en probeer deze map te delen op je netwerk. Je gaat er verder niks meer mee doen, maar hiermee forceer je Win10 om de smb-services opnieuw te starten voor die share.. afgelopen jaar een halve dag beziggeweest om zo weer op mijn NAS te komen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gsm
Ik ben nog steeds aan het meelezen en waardeer echt jullie hulp maar op dit moment ben ik nog steeds bezig met het overzetten van films en dat gaat tergend langzaam, nog nooit meegemaakt.
Snelheid is rond de 250 - 300kb/sec nou dan weet je het wel.
Ik maak dit even af en ga dan verder met een oplossing zoeken.
Misschien dat de snelheid van overzetten jullie op een gedachte brengen want 250kb is niet normaal en dan denk ik zou het aan het netwerk hier liggen.
Ik zal een tekening maken hoe het zit aangesloten en die ook even plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_H
gsm schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:58:
Ik ben nog steeds aan het meelezen en waardeer echt jullie hulp maar op dit moment ben ik nog steeds bezig met het overzetten van films en dat gaat tergend langzaam, nog nooit meegemaakt.
Snelheid is rond de 250 - 300kb/sec nou dan weet je het wel.
Ik maak dit even af en ga dan verder met een oplossing zoeken.
Misschien dat de snelheid van overzetten jullie op een gedachte brengen want 250kb is niet normaal en dan denk ik zou het aan het netwerk hier liggen.
Ik zal een tekening maken hoe het zit aangesloten en die ook even plaatsen
Misschien een betere oplossing om films over te zetten:
schijf uit Dune
schijf in Docker
Docker aan PC
Films overzetten naar Schijf
Schijf terug in Dune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@Peter_H daar heb je 100% gelijk in maar ik wist niet dat het zo langzaam zou gaan, voorheen duurde het ook wel even maar niet zolang.
Als het niet gaat lukken om het probleem op te lossen dan haal ik in het vervolg de externe schijf van de Dune en plug hem in de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Overzetten is klaar dus kan ik weer verder zoeken en om te beginnen heb ik een schema gemaakt hoe het aangesloten zit en zo zat het ook in ons oude huis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuaYdEJqB264InzcT2ai5EoA85s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cCUIRlSTGXG2gDGX0k1ErVc4.jpg?f=user_large

Ik ga de reacties nog goed lezen en eventueel uitvoeren maar misschien help dit schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
@Sprayshop ja de PC stat als privé ingesteld

@Michael Knight ja de W10 computer staat in het zelfde netwerk zoals je op de foto kan zien.
Ik ga snel SMB op de W10 computer weer activeren en je advies uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

gsm schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 23:04:
Overzetten is klaar dus kan ik weer verder zoeken en om te beginnen heb ik een schema gemaakt hoe het aangesloten zit en zo zat het ook in ons oude huis.
[Afbeelding]

Ik ga de reacties nog goed lezen en eventueel uitvoeren maar misschien help dit schema.
Ik zie dat ze in hetzelfde netwerk zitten, maar heb je ook dezelfde werkgroep ingesteld? Dat is vaak een vereiste voor smb-shares namelijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Hoe kan ik zien in welk netwerkgroep die zit ?
De W10 zit in workgroup.
Blijft het vreemd vinden want zoals ik al eerder schreef ik heb nog nooit iets met smb gedaan en al het andere zie ik wel. maar ik ben een leek op dat gebied dus alles is mogelijk en ga dat ook checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

gsm schreef op zondag 29 juni 2025 @ 23:56:
Hoe kan ik zien in welk netwerkgroep die zit ?
De W10 zit in workgroup.
Blijft het vreemd vinden want zoals ik al eerder schreef ik heb nog nooit iets met smb gedaan en al het andere zie ik wel. maar ik ben een leek op dat gebied dus alles is mogelijk en ga dat ook checken
Werkgroep, dat zal ergens in je Dune-instellingen staan. Maarrr, aangezien je Win7 hem al kan benaderen, zou ik eens kijken wat Win 7 als werkgroep heeft en exact die naam op je Win 10 invoeren icm een reboot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Helaas ben ik net terug uit het ziekenhuis vandaar dat ik even niet gereageerd heb maar binnenkort ga ik verder met het zoeken van een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gsm
Excuses voor mijn late reactie maar ik heb besloten om de HDD los te koppelen en om er wat op te zetten koppel ik hem aan de PC, niet ideaal maar ik kan dan ondertussen naar iets beters kijken.
Pagina: 1