Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-06 09:15
Ik zit te kijken of het handig en slim is om op mijn dak extra zonnepanelen te plaatsen.

Op de Oost-Zuid/Oost kant liggen al 10 panalen het zou gaan om het dak aan de andere kant (303 graden West - Noord/West).

Huidige systeem:

10x DMEGC 405WP mono black half
GoodWE 3600D-NS
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_t5XQ6xnKdlzueo0bsnI1Asrd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qd287elYYTUcnk9pvufScZLv.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
-1700 kWh over de laatste 12 maanden. (negatief dus)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Budget ligt nog niet vast, doel is om ook in de latere uren van de dag stroom om te kunnen wekken voor zelf gebruik. Met de huidige installatie houdt het na 16:00 snel op
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Heb voor de huidige installatie een 1-fase kWh meter in gebruik van homewizard welke tevens ook opgenomen is in HomeAssistant
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ofDcP3JZj6LxqFgQMieBxpVUA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rp1LEkQoLARdq9TSfnAqKvP8.png?f=user_large

2.2kW Zonne­systeem
5 × 440W DAS Solar Bifacial Double Glass Module (Black Thru) (25 jaar garantie)
3 × APsystems DS3 (AS4777-2 2020) · 880W (10 jaar garantie)

3100 Euro

Offerte 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q487DLNxZZep7mrnZwhA5NVrRU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aslFi8jdmex5cJEVdU270tuP.png?f=user_large

1.8 kW Zonne­systeem
4x DMEGC 450 Watt FULL-Black
1x Sunny Boy Smart Energy 4.0

3820 euro
Regio
Lisse/Hillegom/Bennebroek

Ik snap niet waarom offerte 2 zo achterlijk veel duurder is als 1, minder panelen maar zo te zien wel een dure hybride omvormer waar ik mij van afvraag waar die in hemelsnaam voor nodig zou kunnen zijn.

Ik vermoed om te koppelen met SMA batterij oplossingen omdat ze die ook flink probeerde te pushen.
En ja ik kijk ook naar batterijen maar of dat een koppeling wordt met een omvormer voor de zonnepanelen of meer zoiets als een zendure oplossing valt nog te bezien.

Verder sta ik open voor suggesties voor installateurs in de regio waar ik woon om nog wat additionele offertes op te kunnen vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 20-06-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:49

Illusion

(the art of)

Als je totaalverbruik al negatief is, zou ik denk ik een kleine accu plaatsen ipv extra panelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Illusion op 20-06-2025 11:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Illusion schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
Als je totaalverbruik al negatief is, zou ik denk ik een kleine accu plaatsen ipv extra panelen.
Ja daar ben ik ook naar aan het kijken maar ik ben dus ook aan het kijken om eventueel de opwek en verbruik over de dag beter te verdelen en dan zouden eventueel wat extra panelen aan de andere kant mooi zorgen voor in late voorjaar tot ergens begin najaar voor dekking tussen 16:00 en 20:00 ongeveer als er electra gebruikt wordt voor koken en alle andere zaken die dan plaats vinden binnen een gezin,

Maar als de kosten tegen vallen is een accu zeker het overweg waard alleen weet. niet hoe fijn ik die dingen in huis vind, liever in een schuur ofzo alleen die is in de zomer zo warm. (maar das een ander topic om te openen eventueel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Derde installateur is zelf nog veel duurder dan optie 2. Die gaat sowieso van de lijst.

Erg ingewikkeld allemaal, juiste installateur vinden, juiste beslissing nemen, etc.