Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15
Ik zit te kijken of het handig en slim is om op mijn dak extra zonnepanelen te plaatsen.

Op de Oost-Zuid/Oost kant liggen al 10 panalen het zou gaan om het dak aan de andere kant (303 graden West - Noord/West).

Huidige systeem:

10x DMEGC 405WP mono black half
GoodWE 3600D-NS
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_t5XQ6xnKdlzueo0bsnI1Asrd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Qd287elYYTUcnk9pvufScZLv.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
-1700 kWh over de laatste 12 maanden. (negatief dus)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Budget ligt nog niet vast, doel is om ook in de latere uren van de dag stroom om te kunnen wekken voor zelf gebruik. Met de huidige installatie houdt het na 16:00 snel op
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Heb voor de huidige installatie een 1-fase kWh meter in gebruik van homewizard welke tevens ook opgenomen is in HomeAssistant
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ofDcP3JZj6LxqFgQMieBxpVUA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rp1LEkQoLARdq9TSfnAqKvP8.png?f=user_large

2.2kW Zonne­systeem
5 × 440W DAS Solar Bifacial Double Glass Module (Black Thru) (25 jaar garantie)
3 × APsystems DS3 (AS4777-2 2020) · 880W (10 jaar garantie)

3100 Euro

Offerte 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q487DLNxZZep7mrnZwhA5NVrRU0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aslFi8jdmex5cJEVdU270tuP.png?f=user_large

1.8 kW Zonne­systeem
4x DMEGC 450 Watt FULL-Black
1x Sunny Boy Smart Energy 4.0

3820 euro

Offerte 3:

Uitbreiding bestaande setup:

5x Aiko 460Wp All black

1035,89 Euro

of

Vervangen huidige omvormer + uitbreiding:

5x Aiko 460Wp All black
1x Solis 6k-S5-3P

2117,45 Euro
Regio
Lisse/Hillegom/Bennebroek

Ik snap niet waarom offerte 2 zo achterlijk veel duurder is als 1, minder panelen maar zo te zien wel een dure hybride omvormer waar ik mij van afvraag waar die in hemelsnaam voor nodig zou kunnen zijn.

Ik vermoed om te koppelen met SMA batterij oplossingen omdat ze die ook flink probeerde te pushen.
En ja ik kijk ook naar batterijen maar of dat een koppeling wordt met een omvormer voor de zonnepanelen of meer zoiets als een zendure oplossing valt nog te bezien.

Verder sta ik open voor suggesties voor installateurs in de regio waar ik woon om nog wat additionele offertes op te kunnen vragen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dracula op 14-07-2025 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 23:19

Illusion

(the art of)

Als je totaalverbruik al negatief is, zou ik denk ik een kleine accu plaatsen ipv extra panelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Illusion op 20-06-2025 11:08 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Illusion schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
Als je totaalverbruik al negatief is, zou ik denk ik een kleine accu plaatsen ipv extra panelen.
Ja daar ben ik ook naar aan het kijken maar ik ben dus ook aan het kijken om eventueel de opwek en verbruik over de dag beter te verdelen en dan zouden eventueel wat extra panelen aan de andere kant mooi zorgen voor in late voorjaar tot ergens begin najaar voor dekking tussen 16:00 en 20:00 ongeveer als er electra gebruikt wordt voor koken en alle andere zaken die dan plaats vinden binnen een gezin,

Maar als de kosten tegen vallen is een accu zeker het overweg waard alleen weet. niet hoe fijn ik die dingen in huis vind, liever in een schuur ofzo alleen die is in de zomer zo warm. (maar das een ander topic om te openen eventueel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Derde installateur is zelf nog veel duurder dan optie 2. Die gaat sowieso van de lijst.

Erg ingewikkeld allemaal, juiste installateur vinden, juiste beslissing nemen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Helaas geen reacties meer gehad van 2 andere installateurs dus als iemand nog tips heeft.

Of opmerkingen over het plan in het algemeen hou ik mij aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58
Heb je het met installateurs op gehad over je nieuwe panelen op string zetten op de bestaande omvormer? Dat zou qua montage en electra werk flink kunnen schelen. (Heb je midden in de dag wat aftoppen , maar de oost en west dakvlakken hebben meestal toch niet tegelijk opbrengsten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
brokenp schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:20:
Heb je het met installateurs op gehad over je nieuwe panelen op string zetten op de bestaande omvormer? Dat zou qua montage en electra werk flink kunnen schelen. (Heb je midden in de dag wat aftoppen , maar de oost en west dakvlakken hebben meestal toch niet tegelijk opbrengsten)
Ze gaven aan dat dat geen optie was omdat het dak zuid-oost / noord-west is en er een deel van de dag dan wel erg veel overlap zou zijn en de omvormer dat niet aan zou kunnen…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je perse een instalalteur nodig? Ben je zelf niet handig genoeg met een paar vrienden?

Makkelijkste is inderdaad de NW aan de bestaande omvormer toevoegen.
Neem minimaal een paneel of 6 op NW. Dat zijn de kosten niet.

Ik heb zelf ook zuid en nw op 2 1-fase omvormers zitten (In dit geval SMA die ook nog eens te regelen zijn)
En een marstek batterij.

Bevalt erg goed en NOM.
En staat ook gewoon in een schuurtje.
Komende dagen eens kijken wat de temperatuur doet
https://snapshots.raintan...7uC7fNHdzkxd9nqRf5S3hEmXI

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-06-2025 21:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbat
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-07 17:37
Moet de omvormer wel 2 strings aankunnen.

Als je al teveel opwek hebt kun je dan niet een aantal panelen op het andere dakvlak leggen.

Er zijn inderdaad veel cowboys in de markt die exorbitante prijzen vragen. Best is een aannemer/ installateur via via te vinden.

Wij hebben ook op zuidoost en noordwest en ben erg bij met de plaatsing door de opwek in de namiddag.

Er is inderdaad wél veel overlap in opwek met het andere dakvlak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHsVepqmUorg1pUes3vEP8tHE84=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M9fPcnKRHajDblljTgVo3YdN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbat
2 MPPT kan dus 2 aparte strings aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:38
In de huidige markt denk ik dat dit geen zinnige investering is.

Steek het geld in oprechte verduurzaming van de woning.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kan het daar niet zo goed mee eens zijn.

De situatie leent zich prima voor uitbreiding tegen minimale kosten en om een nul-op-de-meter plugin batterij te plaatsen.

Maar dan dien je zelf je dak op te klimmen met een steigertje
De ligging is ook prima voor spreiding over de hele dag en maximaal gebruik te maken van de opwek/verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifNBYvOmWXOvSapllZZOvYS6wCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMMJekDBqT2f9ZwOEgGCujaJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbat
En zoals Ronald zegt ook zorgen voor zoveel mogelijk energiebesparing: isolatie en technisch.

De zonnepanelen zorgen dat je straks ook voldoende opwekt voor je (zonne) elektrische boilertje en ook je (hybride) warmtepomp. Ook kun je er goed je (hybride) EV mee laden in de zonnige maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbat
Als je in de nabije toekomst geen elektrische verwarming en voertuig(en) neemt dan zou ik gewoon de onderste rij van ZO naar NW verplaatsen. Dan heb je al al het materiaal en ga je niet nog meer overproductie leveren, zelfs iets minder. Echt een veel betere spreiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:21
Dracula schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:54:
[...]

Ze gaven aan dat dat geen optie was omdat het dak zuid-oost / noord-west is en er een deel van de dag dan wel erg veel overlap zou zijn en de omvormer dat niet aan zou kunnen…?
"geen optie" is een groot woord.

Op de uren waarbij er tegelijk opbrengst op beide dakvlakken is, is je opwek nu al groter dan je eigenverbruik, waarschijnlijk. Alle extra kWh'en die je in die uren opwekt, gaan het net in, en zijn daarmee relatief waardeloos.

Het gebeurt ook alleen in de zomermaanden, dus zelfs als je straks een eventuele accu hebt, kan je toch niets met die extra kWh'en omdat de accu toch wel vol gaat zijn.

Waar het je om gaat, zijn de extra kWh'en aan de dagranden (en buiten de zomermaanden / bewolkte dagen). En het is voor de huidige omvormer geen enkel probleem om daarin te voldoen.

De arbeid van het trekken van een extra kabel naar de meterkast, extra groep en degelijke, is relatief duur. De panelen zelf kosten echt de wereld niet: je hebt 430W panelen voor €55 per stuk (!).

Er is zo'n calculator waarin je makkelijk de opbrengst van verschillende PV-dakvlakken op 1 beperkende omvormer kan berekenen. Helaas ben ik het linkje even kwijt, misschien dat iemand hier die weet. Maar ik zou serieus overwegen om een offerte aan te vragen voor alleen panelen + aansluiten op bestaande omvormer.

Oh, en naast dat het goedkoper is, is het ook vriendelijker voor het net ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
marcop23 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:02:
[...]

Er is zo'n calculator waarin je makkelijk de opbrengst van verschillende PV-dakvlakken op 1 beperkende omvormer kan berekenen. Helaas ben ik het linkje even kwijt, misschien dat iemand hier die weet. Maar ik zou serieus overwegen om een offerte aan te vragen voor alleen panelen + aansluiten op bestaande omvormer.

Oh, en naast dat het goedkoper is, is het ook vriendelijker voor het net ;)
Ik heb de calculator gevonden :)
Met jouw gegevens (dakhoek even gegokt):
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 28-06-2025 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

de Peer

under peer review

Illusion schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:07:
Dus je adviseert om te dimensioneren op de huidige salderingsregeling? Vind ik geen goed advies aangezien dat nog maar 1,5 jaar relevant is.

beter is om een andere definitie te hanteren dan 'totaalverbruik' op jaarbasis. Je zou het op bijvoorbeeld minutenbasis moeten bekijken, dan kom je tot andere conclusies. Extra PV loont meer dan een accu, als je veel stroom verbruikt. Heb je nog een huis op gas en weinig stroomverbruikers, dan zou ik geen extra panelen leggen (maar ook geen accu kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Knappe PV software kan simulaties voor eigen verbruik en invloed accu doen .
Dat dan in voor en na scenario’s.

Thomas Berger is erg goed en toegankelijk, maar niet de juiste hier

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 28-06-2025 22:32 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:03:
Heb je perse een instalalteur nodig? Ben je zelf niet handig genoeg met een paar vrienden?

Makkelijkste is inderdaad de NW aan de bestaande omvormer toevoegen.
Neem minimaal een paneel of 6 op NW. Dat zijn de kosten niet.

Ik heb zelf ook zuid en nw op 2 1-fase omvormers zitten (In dit geval SMA die ook nog eens te regelen zijn)
En een marstek batterij.

Bevalt erg goed en NOM.
En staat ook gewoon in een schuurtje.
Komende dagen eens kijken wat de temperatuur doet
https://snapshots.raintan...7uC7fNHdzkxd9nqRf5S3hEmXI
Huidige omvormer zit zo te zien al aangesloten op 2 strings? (lag er al op voor ik hier kwam wonen, installatie is uit 2023)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeVevXmjllif1-J1ZEJHK3Zj_QE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk4ojnlcj5KPlMuoVTnQ2d1G.jpg?f=fotoalbum_large

Extra toevoegen, gaat hij dan niet veel lopen aftoppen?

Dit was op 21 Juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ATBw5sOtGchzZdbsVY2IKMg8NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NScL0tcIoNPXJy7uKpFpAjeP.jpg?f=fotoalbum_large

En voor het aantal panelen zouden 4 of 6 idd denk ik de mooiste oplossing zijn m.b.t. een leg plan.

4 op de bovenste rij of 3+3 of 4+2

Zelf plaatsen gaat hem niet worden, is mij iets te uitdagend op een schuindak zonder enige ervaring. Blijf liever gewoon gezond en heel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:04:
In de huidige markt denk ik dat dit geen zinnige investering is.

Steek het geld in oprechte verduurzaming van de woning.
Huis is uit 2017, verduurzaming zou dan iets kunnen zijn in de gedachten gang van warmptepomp. Hier ben ik ook voor in de markt idd.

Eventueel een thuisaccu alleen waar laat je zo een ding veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Gerbat schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:46:
Als je in de nabije toekomst geen elektrische verwarming en voertuig(en) neemt dan zou ik gewoon de onderste rij van ZO naar NW verplaatsen. Dan heb je al al het materiaal en ga je niet nog meer overproductie leveren, zelfs iets minder. Echt een veel betere spreiding.
Verplaatsen? 5 van 4 naar achter dan. Kom ik overdag wel wat te kort denk ik bij wassen, drogen, vaatwasser noem maar op.
Gerbat schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 11:43:
En zoals Ronald zegt ook zorgen voor zoveel mogelijk energiebesparing: isolatie en technisch.

De zonnepanelen zorgen dat je straks ook voldoende opwekt voor je (zonne) elektrische boilertje en ook je (hybride) warmtepomp. Ook kun je er goed je (hybride) EV mee laden in de zonnige maanden.
EV wordt lastig aangezien ik aan einde van de rij zit en er een meter of 15 is naar de het eerste parkeervak dus hoe je daar fatsoenlijk komt met een chatger….

Gas heb ik idd nog voor sanitair en verwarmen, koken is al elektrisch.

[ Voor 30% gewijzigd door Dracula op 29-06-2025 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
de Peer schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:28:
[...]

Dus je adviseert om te dimensioneren op de huidige salderingsregeling? Vind ik geen goed advies aangezien dat nog maar 1,5 jaar relevant is.

beter is om een andere definitie te hanteren dan 'totaalverbruik' op jaarbasis. Je zou het op bijvoorbeeld minutenbasis moeten bekijken, dan kom je tot andere conclusies. Extra PV loont meer dan een accu, als je veel stroom verbruikt. Heb je nog een huis op gas en weinig stroomverbruikers, dan zou ik geen extra panelen leggen (maar ook geen accu kopen).
Nee ik heb geen extreem veel stroomverbruikers op het moment. Eventueel in de toekomst een WP maar ja die gebruik je vooral in de winter.

Misschien nog airco gezien het toch soms best warm wordt in huis (woon er nog niet zo lang dus nog geen echte lange warme zomerse hittegolf gehad (we gaan het de komende paar dagen mee maken)

Maar geen panelen en geen accu? Gewoon niks doen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Gerbat schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:11:

Er zijn inderdaad veel cowboys in de markt die exorbitante prijzen vragen. Best is een aannemer/ installateur via via te vinden.
Tsja dan moet je wel iemand vinden via via. De rest van de buurt heeft allemaal de panelen van de bouw erop liggen en op mijn vorige huis is het door de woningbouw erop geknalt.

Van de mensen die ik ken met panelen wonen ze bijna allemaal in Oosten van het land met lokale mensen die dat daar gedaan hebben.

Dus als iemand nog tips heeft voor een goeie partij in de bollenstreek dan wel Zuid of Noord Holland hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dracula schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:21:
[...]

Huidige omvormer zit zo te zien al aangesloten op 2 strings? (lag er al op voor ik hier kwam wonen, installatie is uit 2023)

[Afbeelding]

Extra toevoegen, gaat hij dan niet veel lopen aftoppen?

Dit was op 21 Juni:

[Afbeelding]

En voor het aantal panelen zouden 4 of 6 idd denk ik de mooiste oplossing zijn m.b.t. een leg plan.

4 op de bovenste rij of 3+3 of 4+2

Zelf plaatsen gaat hem niet worden, is mij iets te uitdagend op een schuindak zonder enige ervaring. Blijf liever gewoon gezond en heel :)
Je kan er gewoon 1 string van maken

Even de stekkers losmaken met een mc4 tool
Via de clipjes losmaken niet via de wartel.
En aan elkaar knopen. Plus en min aan elkaar en op 1 ingang aansluiten.
Doe dit als de omvormer uit is. (uitschakelen of wachten tot het donker is)

Waarschijnlijk presteert je installatie dan ook nog enkele procenten beter ivm betere Vmpp
Kun je stringspanningen aflezen uit de omvormer?

De 3600 DNS wil graag 360 Vmpp

Maar je haalt hooguit 150 Vmpp per string nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTeFpAeAAD179NDmuGcQhMlP2Ms=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ds2zD6H29Sa797eo5xoSyG7o.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2025 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Waarschijnlijk presteert je installatie dan ook nog enkele procenten beter ivm betere Vmpp
Ah ok dus 1 string er van maken is een optie. Oke dat is dan in ieder geval een manier om op dezelfde omvormer meerdere strings / panelen aan te sluiten.

Geen idee of dat lastig te doen is dat “omklikken” en of je daar naast het gereedschap wat jij noemde nog iets anders nodig is.

Dan is dus de vraag of er te veel gaat worden afgetopt met deze omvormer of dat het minder relevant is want in de latere middag / begin avond profiteer ik dan meer van de opbrengst.

offtopic:
Batterij optie is zeker iets om mee te nemen zoals jij al opperde eerder, misschien in schuurtje plaatsen. Moet alleen wel dan zorgen voor extra electra die kant op met eigen groep.

[ Voor 6% gewijzigd door Dracula op 29-06-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:47

de Peer

under peer review

Dracula schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:26:
[...]

Nee ik heb geen extreem veel stroomverbruikers op het moment. Eventueel in de toekomst een WP maar ja die gebruik je vooral in de winter.

Misschien nog airco gezien het toch soms best warm wordt in huis (woon er nog niet zo lang dus nog geen echte lange warme zomerse hittegolf gehad (we gaan het de komende paar dagen mee maken)

Maar geen panelen en geen accu? Gewoon niks doen dus?
Tsja dat is aan jou.
Accu is niet duurzaam en niet rendabel.
PV kan rendabel zijn maar zou ik dan alleen doen als je meer stroomverbruik verwacht zoals met een EV bijvoorbeeld.
Of je meer PV zou moeten leggen vanwege een warmtepomp is twijfelachtig. Maar juist in de herfst en winter kan het gunstig zijn om zoveel mogelijk PV te hebben zodat je minder stroom hoeft in te kopen.
Maar het bepalen van het optimale aantal panelen is nu erg lastig en bijna niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aftoppen is niet erg en zelfs wenselijk in de zomer ivm net congestie.

Je hebt thomas berger website waarmee je het kan bekijken:
Langste dag (met 8 extra 455 panelen op noord west):

Kortste dag:

Marstek in je schuurtje plaatsen op eigen groep. (als je een schuurtje hebt)
Deze week 1.7 kWh verbruikt. Niet slecht toch? (geen gas meer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-mu8Nr11DhK_ty2cmc-7zxizInU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exBQcI46g2niiApEOnxHHQI8.jpg?f=fotoalbum_large

Als je dan toch een nieuwe kabel legt, leg er dan 2 (de batterij heeft een extra backup uitgang aansluiting voor als de stroom uitvalt. Zo zou je een aparte circuit kunnen maken die weer in je meterkast komt)
Of voor eventueel een toekomstige 2e batterij.
In Q4 komt er een nieuwere versie van de marstek (is de verwachting) met ook een netwerk aansluiting.
In een schuurtje kan dat soms lastig zijn om goed wifi bereik te hebben.
Maar ik stuur hem aan via modbus en een Atom s3 lite esp via nodered dus dan speelt dat mindere bereik al veel minder.

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:51:
Aftoppen is niet erg en zelfs wenselijk in de zomer ivm net congestie.

Je hebt thomas berger website waarmee je het kan bekijken:
Langste dag (met 8 extra 455 panelen op noord west):

Kortste dag:

Marstek in je schuurtje plaatsen op eigen groep. (als je een schuurtje hebt)
Deze week 1.7 kWh verbruikt. Niet slecht toch? (geen gas meer)

[Afbeelding]

Als je dan toch een nieuwe kabel legt, leg er dan 2 (de batterij heeft een extra backup uitgang aansluiting voor als de stroom uitvalt. Zo zou je een aparte circuit kunnen maken die weer in je meterkast komt)
Of voor eventueel een toekomstige 2e batterij.
In Q4 komt er een nieuwere versie van de marstek (is de verwachting) met ook een netwerk aansluiting.
In een schuurtje kan dat soms lastig zijn om goed wifi bereik te hebben.
Maar ik stuur hem aan via modbus en een Atom s3 lite esp via nodered dus dan speelt dat mindere bereik al veel minder.
8 panelen geeft mooie getallen, echter is de uitdaging dat er eventueel nog een dakraam komt op het andere dak dus of de panelen moeten net als op het dak waar ze al liggen een hoge rij en een lage rij worden of ik moet minder panelen leggen om ruimte over te laten voor het raam.

Ga weer verder zoeken naar een installateur die betrouwbaar is (makkelijker gezegd dan gedaan)

En 1.7kWh is zeker niet slecht met een enkel batterij. En ja die kan in de schuur alhoewel die wel lekker warm kan worden…. In de meterkast is nog een lege groep, moet er alleen een kabel naar de schuur (denk een mantelbuis zodat er meer in kan indien nodig moet ik alleen ff flink aan de graaf en door de kruipruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door Dracula op 29-06-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
de Peer schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:48:
[...]

Tsja dat is aan jou.
Accu is niet duurzaam en niet rendabel.
PV kan rendabel zijn maar zou ik dan alleen doen als je meer stroomverbruik verwacht zoals met een EV bijvoorbeeld.
Of je meer PV zou moeten leggen vanwege een warmtepomp is twijfelachtig. Maar juist in de herfst en winter kan het gunstig zijn om zoveel mogelijk PV te hebben zodat je minder stroom hoeft in te kopen.
Maar het bepalen van het optimale aantal panelen is nu erg lastig en bijna niet te doen.
Tja over de duurzaamheid van een accu kan je idd discussiëren, kosten is ook een aspect maar meer zelf voorzienen in elektra is ook van belang vind ik.

Wel een flinke bubs aan investeringen. En panelen en warmtepomp en accu dus ik probeer nu de juiste keuzes te maken waarmee te starten.

Salderen kan nog ongeveer 1.5 jaar dus indien panelen eerst kan je daar tenminste nu nog wat van mee pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De keuzes die ik afgelopen 7 jaar heb gemaakt:
- douche wtw (staand model)
- brink flair 325 wtw
- zonnepanelen zuid + noord (zuid al eens vervangen)
- mitsubishi l/w warmtepomp (koelen en verwarmen) Voor koelen een fancoil op zolder, de rest via vloervvw
- 450 ltr RVS DJG buffervat op zolder met een Aton power to heat element voor de overtollige zonne energie op te slaan in warm water.
- marstek batterij
- quooker (grohe red)
- waterontharder
- gas eruit en af laten sluiten.

Todo:
- mitsubishi heavy airco split unit (3 binnen units) nog een keer aan te sluiten.
- alle ramen en deuren vervangen voor HR++ en geisoleerd

Voor tapwater is het zuinigste een warmtepomp boiler (atlantic explorer bijv).
Maar dan zit je met wat ventilatie geluiid en een aan / afvoer door je dak)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:26:
- brink flair 325 wtw
- mitsubishi l/w warmtepomp (koelen en verwarmen) Voor koelen een fancoil op zolder, de rest via vloervvw
- 450 ltr RVS DJG buffervat op zolder met een Aton power to heat element voor de overtollige zonne energie op te slaan in warm water.
- marstek batterij
- quooker (grohe red)
- waterontharder

Todo:
- mitsubishi heavy airco split unit (3 binnen units) nog een keer aan te sluiten.

Focus momenteel is gas eruit en stroom opwek en verbruik beter te spreiden.

- WP zit ik in verkennende fase, wel wat offertes gehad maar nog niet echt op de juiste oplossing uitgekomen.
- SWW voorziening. WP boiler maakt idd mogelijk teveel geluid op zolder waar ook slaapkamer zit dus vat aan de WP is denk ik beste oplossing
- Waterontharder is ook in overweging maar vind het water stuk minder te zuipen na ontharden. (Tenminste bij mijn ouders)
- Panelen, ja daar hebben we het hier nu dus over in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:26:
- brink flair 325 wtw
- marstek batterij
- quooker (grohe red)
- waterontharder

Todo:

Alles zelf gedaan of laten doen? En indien laten nog ervaringen met toko’s die eventueel ook in mijn regio zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Alles zelf wel gedaan inderdaad.
Elektro en mechanische achtergrond, dus dan is het wel te doen.

Dus heb zo geen referenties voor je helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:16:
Alles zelf wel gedaan inderdaad.
Elektro en mechanische achtergrond, dus dan is het wel te doen.

Dus heb zo geen referenties voor je helaas
Dat helpt zeker mee idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Kun je stringspanningen aflezen uit de omvormer?

De 3600 DNS wil graag 360 Vmpp

Maar je haalt hooguit 150 Vmpp per string nu.

[Afbeelding]
Ik dacht nou dan vraag ik nieuwe offertes op en dan krijg ik dit antwoord:

Ik begrijp je punt maar de Goodwe 3.6 kan 10 panelen op 1 ingang simpelweg niet aan, de ingangsspanning is dan echt te hoog.

Kletsen die nou onzin of snap ik er geen hol van of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Er bestaan panelen dat dat klopt…

Maar de meeste panelen is het kolder

Heb je exacte model paneel en goodwe bij de hand?

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald op 30-06-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:37:
Er bestaan panelen dat dat klopt…

Maar de meeste panelen is het kolder

Heb je exacte model paneel en goodwe bij de hand?
Helaas heb ik niet de type nr’s oid van de panelen anders dan onderstaande.

- 10x DMEGC 405WP mono black half cell
- GoodWe 3600D-NS

Dit was alle info op de factuur uit April 2023 die ik van de vorige bewoners heb gekregen. (tent waar het vandaan komt is failliet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Even gekeken net of er een label oid op de panelen zit maar kan niks zien helaas (kan bovenste deel zien vanuit dakraam maar helaas)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dracula schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Helaas heb ik niet de type nr’s oid van de panelen anders dan onderstaande.

- 10x DMEGC 405WP mono black half cell
- GoodWe 3600D-NS

Dit was alle info op de factuur uit April 2023 die ik van de vorige bewoners heb gekregen. (tent waar het vandaan komt is failliet)
Hier en PDF van de omvormer.
Max 600V per string.
De eerste de beste DMEG 405WP die ik kon vinden doet onbelast 37V, met misschien 10% extra als het echt koud is. Dat is dus 41V in de winter als de zon net op komt. Zodra de omvormer het paneel gaat belasten zakt de spanning. Je moet echter wel rekening houden met het onbelaste voltage.
Dus 41V it is, je kan zelf wel uitrekenen hoeveel er dan op passen als de max 600V is. In ieder geval meer dan 10. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dracula schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:20:
[...]

Ik dacht nou dan vraag ik nieuwe offertes op en dan krijg ik dit antwoord:

Ik begrijp je punt maar de Goodwe 3.6 kan 10 panelen op 1 ingang simpelweg niet aan, de ingangsspanning is dan echt te hoog.

Kletsen die nou onzin of snap ik er geen hol van of?
Die zou ik niet meer uitnodigen, want die snapt het niet.
Omvormer wil graag 360 Vmpp en dat haal je niet eens met 10 panelen in 1 string (294 Vmpp)
Panelen https://shop.libra.energy/en_GB/product/dm405m10-54hbb-bk
Omvormer https://nl.goodwe.com/Ftp...L/GW_DNS_Datasheet-NL.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfa53y2QS5aGw_T9G77S-lU_aHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNRFzymlsr9YeAbgipeSKtLp.jpg?f=fotoalbum_large

en met 6 trinas 455 450 Wp black erbij op NW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCc9mmK8Ip1nswyOKuCUh8u6Hjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ST69Fqx28LFUl8J33ZERPocF.jpg?f=fotoalbum_large

Enig nadeel wat ik kan bedenken is de max 11 A per mppt van die Goodwe, betekend dat in ideaale omstandigheden de omvormer de beperkende factor is (begrensd op 11 A op ZO mppt)
Maar dat heeft niks met het voltage te maken. En dat nadeel heb je nu ook al (gewoon fout gedesigned door die failliete club)

Gratis tool

Edit:
Ook grappig
Je wekt 30 kWh minder op met 2x 5 (oude situatie) in plaats van 1x 10 (nieuwe situatie)
Omdat de ingangspanning verre van ideaal is (147 V) En dat kost rendement tov 360 V (ideale Vmpp)
95,2 vs 95,8 % omvormer rendement

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJSQpcrecg_rcvgTPufuUxrIXOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0C1GIsDSHgvJlu61cHM9MWAO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Die zou ik niet meer uitnodigen, want die snapt het niet.
Omvormer wil graag 360 Vmpp en dat haal je niet eens met 10 panelen in 1 string (294 Vmpp)
Panelen https://shop.libra.energy/en_GB/product/dm405m10-54hbb-bk
Omvormer https://nl.goodwe.com/Ftp...L/GW_DNS_Datasheet-NL.pdf

[Afbeelding]

en met 6 trinas 455 450 Wp black erbij op NW
[Afbeelding]

Enig nadeel wat ik kan bedenken is de max 11 A per mppt van die Goodwe, betekend dat in ideaale omstandigheden de omvormer de beperkende factor is (begrensd op 11 A op ZO mppt)
Maar dat heeft niks met het voltage te maken. En dat nadeel heb je nu ook al (gewoon fout gedesigned door die failliete club)

Gratis tool

Edit:
Ook grappig
Je wekt 30 kWh minder op met 2x 5 (oude situatie) in plaats van 1x 10 (nieuwe situatie)
Omdat de ingangspanning verre van ideaal is (147 V) En dat kost rendement tov 360 V (ideale Vmpp)
95,2 vs 95,8 % omvormer rendement

[Afbeelding]
Hopeloos toch, hoe moet je als consument nou de juiste keuze maken?

Maar met de gegevens die je hierboven post zou het dus prima moeten kunnen met de omvormer die ik heb.

Kijken of ik een installateur kan vinden die er we wat van snapt en de boel wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan de plaatjes doorsturen. Ben ook wel benieuwd naar hun reactie >:)

Het is echt triest tegenwoordig (string omvormer in de meterkast onder het wifi modem zonder ventilatie gaten in de deur, op een houten brandbare plaat, met een leeg kartonnen doosje erop en te heet om vast te pakken)

Het kan dus gewoon op de omvormer (zie 2e plaatje)
Wil je in de toekomst kunnen regelen op 0 opwek - je eigen verbruik, dan zou je een SMA kunnen overwegen icm home assistant. Die zijn prima te regelen op P1 data via modbus tcp/ip

Maar voor nu kapitaalvernietiging

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-06-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:21:

Het is echt triest tegenwoordig (string omvormer in de meterkast onder het wifi modem zonder ventilatie gaten in de deur, op een houten brandbare plaat, met een leeg kartonnen doosje erop en te heet om vast te pakken)

Het kan dus gewoon op de omvormer (zie 2e plaatje)
Wil je in de toekomst kunnen regelen op 0 opwek - je eigen verbruik, dan zou je een SMA kunnen overwegen icm home assistant. Die zijn prima te regelen op P1 data via modbus tcp/ip

Maar voor nu kapitaalvernietiging
Had ze al afgeschoten omdat ze bleven komen met een hybrid sma en 4 panelen voor 3700 euro maar kan ze idd nog wel even de plaatjes sturen en ze “opvoeden”

Heb leverancier 1 ook gevraagd naar het uitbreiden op bestaande omvormer maar daar heb ik nog niks van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
AUijtdehaag schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:33:
Gelukkig is het aftopverlies bij onderbelasting (te lage stroom om op het MPP te draaien) niet lineair met het verschil tot Impp: De spanning bij die onderbelastte 11A gaat wat omhoog. (Zie je ook als een bypass diode niet inschakelt: De string spanning stijgt dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:39:
[...]

Gelukkig is het aftopverlies bij onderbelasting (te lage stroom om op het MPP te draaien) niet lineair met het verschil tot Impp: De spanning bij die onderbelastte 11A gaat wat omhoog. (Zie je ook als een bypass diode niet inschakelt: De string spanning stijgt dan)
Ehm en nu in Jip en Janneke taal want ik snap er wel wat van maar dit gaat zo woosh over mijn hoofd…. 😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dracula schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:58:
[...]

Ehm en nu in Jip en Janneke taal want ik snap er wel wat van maar dit gaat zo woosh over mijn hoofd…. 😳
Jip & Janneke is best lastig in deze...

Het zit samen met de grafiekjes in de datasheet: https://www.dmegcsolar.co...2023-12/658d17d3516ed.pdf (Power-Voltage en Current-Voltage)

Om bij STC omstandigheden (1000W/m2, 25 graden paneeltemperatuur) het "maximale" (405W) uit de panelen te halen moet er net boven de 13A lopen bij net geen 32V. Dat kan de GoodWe niet, die gaat tot 11A.

~13A x ~32V geeft 405W

Bij 11A gaat de spanning omhoog, het is heel lastig aflezen (ook omdat de grafiek voor de 415W is), maar iets van 34V.
~11A x ~34V geeft ~375W

Je mist bij STC dus iets van 8% en niet 18%.

STC komt in NL bijna niet voor (alleen bij volle zon met sluierbewolking)

NMOT/NOCT is wat realistischer is (https://thegreenwatt.com/nmot-in-solar-nmot-vs-stc/)

En bij die omstandigheden hoeft er slechts 11A te lopen om de vermogenafname te maximaliseren en dat kan de GoodWe gewoon.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 30-06-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Dracula schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Had ze al afgeschoten omdat ze bleven komen met een hybrid sma en 4 panelen voor 3700 euro maar kan ze idd nog wel even de plaatjes sturen en ze “opvoeden”

Heb leverancier 1 ook gevraagd naar het uitbreiden op bestaande omvormer maar daar heb ik nog niks van gehoord.
Wat bedoel je met "gevraagd"? Heb je informatie gevraagd, of meteen een offerte aangevraagd voor jouw wensen (nieuwe panelen op bestaande omvormer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
marcop23 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:28:
[...]

Wat bedoel je met "gevraagd"? Heb je informatie gevraagd, of meteen een offerte aangevraagd voor jouw wensen (nieuwe panelen op bestaande omvormer)?
Ik heb aangegeven wat mijn huidige situatie was en wat er mogelijk was om het bestaande systeem uit te breiden met panelen op het andere dakvlak.

Hierbij kwamen ze meteen met een hybride omvormer oplossing zoals beschreven in optie 2 in de topic start.

Na input hier ben ik teruggegaan en heb ik gezegd ik wil uitbreiden op bestaande omvormer en toen was het antwoord nee kan niet zoals iets hierboven benoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:15:
[...]

Jip & Janneke is best lastig in deze...

Het zit samen met de grafiekjes in de datasheet: https://www.dmegcsolar.co...2023-12/658d17d3516ed.pdf (Power-Voltage en Current-Voltage)

Om bij STC omstandigheden (1000W/m2, 25 graden paneeltemperatuur) het "maximale" (405W) uit de panelen te halen moet er net boven de 13A lopen bij net geen 32V. Dat kan de GoodWe niet, die gaat tot 11A.

~13A x ~32V geeft 405W

Bij 11A gaat de spanning omhoog, het is heel lastig aflezen (ook omdat de grafiek voor de 415W is), maar iets van 34V.
~11A x ~34V geeft ~375W

Je mist bij STC dus iets van 8% en niet 18%.

STC komt in NL bijna niet voor (alleen bij volle zon met sluierbewolking)

NMOT/NOCT is wat realistischer is (https://thegreenwatt.com/nmot-in-solar-nmot-vs-stc/)

En bij die omstandigheden hoeft er slechts 11A te lopen om de vermogenafname te maximaliseren en dat kan de GoodWe gewoon.
Thanks, ik denk het een beetje te snappen.

Bottom line is dus ja 10 panelen op 1 string kan en nog een 6 tal op de andere string op andere dak moet ook gewoon kunnen (rond de 440wp ongeveer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:21:
Helaas geen reactie van hun kant meer na sturen info.

Sowieso een drama om van partijen een reactie te krijgen anders dan de standaard hier is een voorstel met een omvormer en panelen.

Wordt er behoorlijk moedeloos van dat er niet een partij te vinden is die wel gewoon mee wil denken en werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zelf maar een steigertje huren dan en geld in je zakken houden als ze dat niet willen aanpakken ;-)

Je hebt nu teveel (goede) kennis en het kost hun teveel tijd (en te weinig marge) :+

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:24:
Zelf maar een steigertje huren dan en geld in je zakken houden als ze dat niet willen aanpakken ;-)

Je hebt nu teveel (goede) kennis en het kost hun teveel tijd (en te weinig marge) :+
Inmiddels een extra quote gekregen van een partij die wel de huidige opzet wil uitbreiden maar toch ook aangeeft dat je beter voor een andere omvormer kan gaan.

Aanbod:

5x Aiko 460Wp All black

1035,89 Euro

of

5x Aiko 460Wp All black
1x Solis 6k-S5-3P

2117,45 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dan passen ze ook de meterkast en voeding naar de omvormer toe aan?
Want je hebt nu 1 fase liggen naar de omvormer toe waarschijnlijk.
En deze is 3-fase.

Die 6K omvormer is eigenlijk gewoon ook te groot
Een 5K zal al voldoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikz_hQbWqGVvo-ShT4RJF0Etrz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEjDjBhVf5sJqemyH4RsEiY9.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft @timpel_800 geen mooie SMA over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:33
Ik heb een Tripower 4 (bouwjaar 2021) en een 6 (2019) over (over een paar dagen) omdat ik alles naar mijn Sigenery thuisbatterij systeem heb overgezet. Eventueel ook een 6000TL maar das wel een bakbeest hoor! Ik hoor het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 14-07-2025 20:03 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:12:
Dan passen ze ook de meterkast en voeding naar de omvormer toe aan?
Want je hebt nu 1 fase liggen naar de omvormer toe waarschijnlijk.
En deze is 3-fase.

Die 6K omvormer is eigenlijk gewoon ook te groot
Een 5K zal al voldoen.

[Afbeelding]

Heeft @timpel_800 geen mooie SMA over?
Ja meterkast passen ze idd ook aan en als 6 te groot is eigenlijk dan is dat voor onderstaande van @timpel_800 een 6 dus wat te groot? Is dat een nadeel?
timpel_800 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:01:
Ik heb een Tripower 4 (bouwjaar 2021) en een 6 (2019) over (over een paar dagen) omdat ik alles naar mijn Sigenery thuisbatterij systeem heb overgezet. Eventueel ook een 6000TL maar das wel een bakbeest hoor! Ik hoor het wel.
Even afhankelijk van of een 6 een optie is en de installateur accepteert dat ik er zelf een regel. Zal je een DM sturen voor een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Als ik deze twee vergelijk krijg ik nou niet echt het idee dat een omvormer zwaarder dan wat ik nu heb zoveel verschil in opbrengst heeft of mis ik nog iets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J13UI2XguVzwYCn5Ar1Wms3D5c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3CtGmp7DjqLwRqe4mLag63UK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APv-PkZFsyZ0zjyuD_qFSsRZ-Lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4kXt2ALKz0wkQZh5PEBwMSUf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dracula schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:46:
Als ik deze twee vergelijk krijg ik nou niet echt het idee dat een omvormer zwaarder dan wat ik nu heb zoveel verschil in opbrengst heeft of mis ik nog iets?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Correct. Het aftoppen is misschien meer dan je zou doen bij een nieuw systeem, maar absoluut niet waard om een werkende omvormer voor te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Correct. Het aftoppen is misschien meer dan je zou doen bij een nieuw systeem, maar absoluut niet waard om een werkende omvormer voor te vervangen.
Weet niet zeker of ik Sunnydesign al helemaal snap maar ook daar kom ik idd tot zelfde conclusie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhgY4-o0BFoxAJ1dX5oJjDWmfE4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q1k7m5nOghaZbYEnVSp6grm9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je hebt de 5 pal op het noorden geconfigureerd staan :-)

Sunny heeft een afwijkend idee van 0 graden (= zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:23:

huh hij is idd op 180 had dacht ik heel wat anders ingevoerd.

Gaan we ff opnieuw doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dracula op 15-07-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:23:

Zo dan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcfE7MUQCIbguesHyhVl-Jj3JaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XDpCeu6xIbczk8ikx0nZNPsF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdauNxmTaZNX7Vn8auZ1UvCT51M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtTLNXBP13GGVTHJUyYoi7DV.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels weer een partij die zegt nee kan niet 2 strings op de 3.6 GoodWe….

Is er nog een ander iets waar ik mij niet van bewust ben op aftoppen na? Is het “gevaarlijker”, ontstaat er een situatie die je niet moet willen, etc…

Ik probeer gewoon te snappen waarom deze partijen allemaal zeggen nee kan niet, anders dan meer willen verkopen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dracula op 15-07-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik zie geen technische reden waarom dit niet op een 3,6 GoodWe zou kunnen. Geen gevaar, geen probleem… niets.

Ik adviseer alleen niet om 5 op de SMA te doen, dit vanwege de hoge minimum Vmpp van de SMA… daardoor kan shadefix niet veel.

Met de goodwe speelt dat niet, die heeft een veel lager minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:58:
Ik zie geen technische reden waarom dit niet op een 3,6 GoodWe zou kunnen. Geen gevaar, geen probleem… niets.

Ik adviseer alleen niet om 5 op de SMA te doen, dit vanwege de hoge minimum Vmpp van de SMA… daardoor kan shadefix niet veel.

Met de goodwe speelt dat niet, die heeft een veel lager minimum.
Voor 1000 euro is het dan denk ik best een aardige oplossing met 5 extra panelen.

Ik overweeg nog om er 1 minder te doen zodat er een mooi leg patroon is maar weet niet of dit nog een negatieve impact kan hebben anders dan de voor de hand liggende mindere opbrengst.

Met mooi bedoel ik gewoon 4 op ene rij boven aan het dak. Anders wordt het zo een rare 3/2 opstelling maar goed is ook mee te leven.

Of eventueel 3/3 dus 1 paneel extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Hoe minder panelen, hoe minder schaduwbeheerruimte.
De goodwe moet minimaal 3, 2 voor recentere modellen volledig in de zon hebben. Minder kan hij de boel niet redden (minimum Vmpp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Nou zijn er bijna, krijg nu alleen nog dit als antwoord op de 6 panelen ipv 5:

huidige omvormer maximaal 600 v aansluiten en het open circuit van de panelen zitten gemiddeld tussen de 35/40 v per paneel dus dat betekent dat u maximaal 5 panelen kunt bij plaatsen.

15x40 is idd 600 dus kan ik aannemen dat dit dan klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De maximale spanning geld per string...

Weet je zeker dat je met iemand in zee wil die de basis van PV niet snapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:41:
De maximale spanning geld per string...

Weet je zeker dat je met iemand in zee wil die de basis van PV niet snapt?
Wel apart, beste man heeft zijn leverancier gebeld omdat hij twijfelde aan hoe het in de documentatie staat en die zeggen ook vrolijk max 600 in totaal dus niet per string.

Hoe moet je nou als consument hier mee om gaan, zo ontiegelijk vermoeiend allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Stemmen met de voeten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Heb Goodwe zelf maar gemaild dan hebben we 100% zekerheid en kan deze beste man, die de enige is die mee denkt en mij geen poot probeert uit te draaien, de boel installeren.

Kreeg net nog een offerte voor 4 panelen 450 Wp voor 2200 euro!!! Zeg dan gewoon nee ik heb geen zin in de klus.

[ Voor 14% gewijzigd door Dracula op 16-07-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Goodwe zegt het volgdende:

de 600V is per mppt, maar de open klemspannig per mppt ligt tussen dee 50-550V
het max vermogen is voor totale omvormer dus beide mppt bijelkaar.

dit is allemaal afhankelijk van d epanelen, want je moet ook rekening houden met de nomalie storom en kortsluitstorom..

Zal wel beetje vertaald zijn maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb dezelfde DNS3600 omvormer in de garage hangen, met aan beide kanten van het dak panelen: 10*360Wp op ZZW en 9*405Wp op NNO. Elk op een eigen MPPT/ingang. Dat werkt helemaal prima, zowel qua spanning als opwek. Uiteraard stevig aftoppen in de middag, (maar er ligt helaas maar 2,5mm2 in de grond, dus zal het er mee moeten doen).

Ik zou in jouw geval tenminste 4, liefst meer, panelen bij laten leggen, huidige dak samenvoegen op MPPT1 en de nieuwe set op MPPT2.

Bizar hoeveel onbegrip er is bij die installateurs...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
Cr3ator schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:
Ik heb dezelfde DNS3600 omvormer in de garage hangen, met aan beide kanten van het dak panelen: 10*360Wp op ZZW en 9*405Wp op NNO. Elk op een eigen MPPT/ingang. Dat werkt helemaal prima, zowel qua spanning als opwek. Uiteraard stevig aftoppen in de middag, (maar er ligt helaas maar 2,5mm2 in de grond, dus zal het er mee moeten doen).

Ik zou in jouw geval tenminste 4, liefst meer, panelen bij laten leggen, huidige dak samenvoegen op MPPT1 en de nieuwe set op MPPT2.

Ik ga idd voor 6 extra panelen. En het is hopeloos hoe slecht de kennis is van installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Cr3ator schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:27:

En ja aftoppen accepteer ik, het valt mee en een nieuwe omvormer erbij is zonde van de investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zich is het allemaal basis elektronica. Twee parallelle bronnen naast elkaar betekend spanning blijft hetzelfde maar ampère telt op. Twee seriële bronnen betekend spanning telt op en ampère blijft hetzelfde. Grappig dat een installateur wel snapt dat tien stuks 35V panelen die je in string aansluit samen 350V worden maar niet snapt dat twee losse strings van 350V gewoon 350V blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Maakt de ligging op het dak nog veel uit?

In topic start kan je zien dat op het andere dak de panelen hoog en laag liggen omdat er een dakraam tussen zit.

Dit wil ik eventueel ook aan de andere kant nog plaatsen.

Dus een zelfde idee mbt plaatsing. 3 hoog en 3 laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
Dracula schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:02:
Maakt de ligging op het dak nog veel uit?

In topic start kan je zien dat op het andere dak de panelen hoog en laag liggen omdat er een dakraam tussen zit.

Dit wil ik eventueel ook aan de andere kant nog plaatsen.

Dus een zelfde idee mbt plaatsing. 3 hoog en 3 laag.
ja en nee.

ja: panelen hoger op dak vangen beter de zon, gewoon net iets langer, net iets beter met bewolking etc etc...
nee: het is allemaal in de marge en boeit niet, panelen hangen is belangrijker, meer Wp = meer opbrengst.

jep, soms denk je wel eens "wat? met die kennis noem jij je installateur?"
maar ja soms heb je ook gewoon te maken met de verkoper, en die snap alleen verkopen.
jep vaak genoeg de discussie gehad dat een 1000W omvormer geen 1001Wp aan panelen aan kon.
lol, ontploffende omvormers en en brand onzin en zo.
leuke verhalen en vaak meer ego als echte kennis.

maar uiteindelijk is het simpel:
je omvormer kan per mppt 600V aan.
dan haal je daar 10% van af voor de temperatuur verschillen van de cellen op dak.
zit je grofweg op 540V.
dit is dan de Voc(niet Vmpp) van alle panelen in alleen die string die daar onder moet blijven. ;)
(kun je gewoon met de hand berekenen, het je eigenlijk geen sunnydesign voor nodig.)
jadjong schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:57:
Op zich is het allemaal basis elektronica. Twee parallelle bronnen naast elkaar betekend spanning blijft hetzelfde maar ampère telt op. Twee seriële bronnen betekend spanning telt op en ampère blijft hetzelfde. Grappig dat een installateur wel snapt dat tien stuks 35V panelen die je in string aansluit samen 350V worden maar niet snapt dat twee losse strings van 350V gewoon 350V blijft.
jep eigenlijk is het simpel.
maar dit verhaal klopt niet helemaal in dit geval.
gewoon omdat er nog een mppt tussen zit en niet de stringen parallel maar mpp's parallel.
dus een kleine correctie. ;)

wat gebeurd er dan.
per mpp word de 100Vmpp tot 450Vmpp x??Ampp van de zonnepanelen geconverteerd naar 350Vdc x ??Adc.
dan pas de 2 mpp's parallel samen gevoegd.
en dan komt er een 350Vdc x ??Adc bij de DC/AC convertor.
(of te wel standaard TL omvormer opbouw.)
.
maar goed de mppt kan gewoon de panelen iets uit het optimum zetten en zo minder W naar de DC/AC convertor sturen als beveiliging b.v..
dus binnen de gewone grenzen kun je gewoon veel Wp op een omvormer hangen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
migjes schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:04:
[...]

ja en nee.

ja: panelen hoger op dak vangen beter de zon, gewoon net iets langer, net iets beter met bewolking etc etc...
nee: het is allemaal in de marge en boeit niet, panelen hangen is belangrijker, meer Wp = meer opbrengst.
Ging ik ook vanuit, is wat lastig omdat we nog geen beslissing over een dakraam hebben genomen maar wel asap panelen willen laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ik kan voor 250 euro een SMA 5 (1 phase) kopen uit 2022.

Is een omvormer makkelijk zelf te vervangen aangezien toch alles al aanwezig is van de vorige omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SMA zijn zeer degelijke omvormers... ze gebruiken Sunclix connectoren in plaats van MC4 (meeste andere omvormers)

Ik roep Mr SMA er even bij @AUijtdehaag

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 01-08-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:52:
SMA zijn zeer degelijke omvormers... ze gebruiken Sunclix connectoren in plaats van MC4 (meeste andere omvormers)

Ik roep Mr SMA er even bij @AUijtdehaag
Ah ok moeten dus andere connectoren op, maakt het alweer iets uitdagender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Valt mee hoor
https://webshop.cedel.nl/...nector-voor-SMA-omvormers

Enkel aanstrippen en erin klikken

Zorg wel voor een SMA 5.0 1AV41 ipv 40
Die zijn te updaten

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:22:
Valt mee hoor
https://webshop.cedel.nl/...nector-voor-SMA-omvormers

Enkel aanstrippen en erin klikken

Zorg wel voor een SMA 5.0 1AV41 ipv 40
Die zijn te updaten
Zo dus goed moeten zijn: Model: SB5.0-1 AV-41

En als ik kijk naar de MC4 kabel zit daar kennelijk een ader huls oid op gemonteerd dus zal de kabel moeten strippen lijkt mij.

Mag de omvormer halen voor 200 euro, dan is het denk ik wel een ok investering die zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dracula
Controleer wel of de voedingstekker erbij zit
Die is onvindbaar elders

Zowiezo raar dat ze geen sunclix erbij doen?
Edit: en ophangplaat en wifi antenne

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:32:
@Dracula
Die is onvindbaar elders

Komt van een particulier. Zal vragen naar de voeding stekker en sunclix,

Ophangplaat zit erbij, er zit geen wlan module in helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:32:
@Dracula
Die is onvindbaar elders

Stekkers zitten er bij. Nu bedenken of ik mijzelf geschikt genoeg acht dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dracula als @AUijtdehaag zegt dat het makkelijk is… dan mag je dat aannemen… hij heeft genoeg van die SMA omvormers;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:15:
@Dracula als @AUijtdehaag zegt dat het makkelijk is… dan mag je dat aannemen… hij heeft genoeg van die SMA omvormers;-)
Hehe, heb wel wat stopcontacten bekabeld en buiten verlichting bekabeld en aangelegd maar een omvormer even vervangen is toch net even wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nou….

Eigenlijk dus helemaal niet anders ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Ronald schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 22:36:
Nou….

Eigenlijk dus helemaal niet anders ;-)
Omvormer halen, MC4 sleutels regelen om huidige omvormer af te koppelen.

Sunclix aansluiten, voeding aansluiten en klaar.

Enige nadeel is dat er geen wlan module in zit en ik ook geen netwerk aansluiting in de buurt heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mc4 sleutels heb je niks aan.
Die krijg je niet meer uit elkaar.
Kan hooguit handig zijn om ze los te krijgen vanaf de omvormer. Maar dat lukt met een punt tang ook eventueel.

Gewoon afknippen en opnieuw aanstrippen
Zoek even een sma handleiding op wat betreft sunclix.
Die zorgvuldig in elkaar schuiven.

En stekker voor stekker doen.
NOOIT plus en min tegelijk vast pakken of alvast beide strippen. Anders wordt je zelf de omvormer en dat is niet fijn

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2025 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 01:59:
Mc4 sleutels heb je niks aan.
Die krijg je niet meer uit elkaar.
Kan hooguit handig zijn om ze los te krijgen vanaf de omvormer. Maar dat lukt met een punt tang ook eventueel.

Gewoon afknippen en opnieuw aanstrippen
Zoek even een sma handleiding op wat betreft sunclix.
Die zorgvuldig in elkaar schuiven.

En stekker voor stekker doen.
NOOIT plus en min tegelijk vast pakken of alvast beide strippen. Anders wordt je zelf de omvormer en dat is niet fijn
Ah oké ik dacht dat je de MC4 sleutel ook nodig had om de boel van de omvormer los te krijgen.

Goed punt m.b.t. 1 voor 1 doen. Was sowieso van plan dat te doen als het avond was gewoon uit veiligheid ‘s overwegingen.

Kan ik de boel dan denk ik ook meteen doorlussen om er 1 string van te maken, moet ik alleen even uitzoeken hoe dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De doorlussing kan je met mc4 doen bij de omvormer, dus plus van de ene string met min van de ander string verbinden (mannetje vrouwtje).
Daar hoef je dus geen sunclix stekkers op te zetten

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 09:26:
De doorlussing kan je met mc4 doen bij de omvormer, dus plus van de ene string met min van de ander string verbinden (mannetje vrouwtje).
Daar hoef je dus geen sunclix stekkers op te zetten
Plus en min lopen nu door gescheiden buizen naar buiten, maar als ik ze doorlus is dit niet meer het geval. Is dat nog van belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je gaat ze binnen toch aan elkaar maken mag ik aannemen?

Ze liggen gescheiden vanwege vlamboog gevaar als de kabel zou beschadigen (wind, storm, schuren)
Daar is binnen geen gevaar voor toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
AUijtdehaag schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 12:52:
Je gaat ze binnen toch aan elkaar maken mag ik aannemen?

Ze liggen gescheiden vanwege vlamboog gevaar als de kabel zou beschadigen (wind, storm, schuren)
Daar is binnen geen gevaar voor toch?
Correct dit gebeurt binnen. Had er wel e.e.a. over gelezen maar niet helemaal alles goed begrepen dus denk check het even van te voren.
Pagina: 1