Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:15
Hi,

Heb hier een msi laptop staan met koel problemen. Heb deze laptop voor niets gekregen van een familie lid en wil hem eigenlijk weer goed krijgen en terug geven. Om te beginnen heb ik een nieuwe fan besteld omdat de cpu fan lawaai maakte, vervolgens nieuwe thermal pads geplaatst van gelid extreme 1,5mm en Grizzly beer kyronaut pasta aangevraagd op de cpu en gpu. Laptop is nu iets koeler maar als ik iets op steam download en aan het browsen ben zie ik spikes naar 95 graden en alle p cores throttlen dan. Heb vervolgens met gedachten dat de heatsink er niet goed op zit de koeler er weer af gehaald en pasta opnieuw aangebracht. Thermal pads lijken mij oke aangezien je kunt zien dat ze in aanraking komen met de chip. Na dit alles blijft het zo en heb ik verder geen idee wat ik kan proberen. Undervolten is gelockt dus dat gaat helaas niet. Idle temperatuur is tussen 50-70 graden en bij taken zoals steam downloads met browser spikes naar 95. Moet ik dit accepteren? Is dit normaal voor een instap model van msi? Tops?https://tweakers.net/pricewatch/1802826/msi-katana-gf76-12ue-013nl/specificaties/

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:30
Laptops en thermals is altijd best ingewikkeld.
Je processor is een 12700H die tot maximaal 115W kan verbruiken, afhankelijk van MSI instellingen kan die lager zijn.
Als je alleen je processor test met bijvoorbeeld CineBench en hij kan de 4.7Ghz max core snelheid vasthouden (ongeacht de temperatuur), dan heb je geen thermal throtlling hier.

Je videokaart is een RTX 3060 met een max TGP van 105W.
Je kan ff kijken of je wat benchmarks kan vinden van andere 3060 laptops om te zien of je laptop deze score ook kan halen.

Gezamenlijk zouden ze 220W kunnen produceren, wat met je 240W voeding echt het maximum is.
Maar.... je behuizing van je laptop is zo klein, dat je dit eigenlijk nooit goed gekoeld kan krijgen.
De behuizing is te klein voor voldoende airflow om 220W aan warmte te kunnen afvoeren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-07 15:15
Ik ga ervan uit dat je de standaard thermal pads hebt geswapt voor de gelid extremes? Waren de originele ook 1,5mm? Als hier verschil in zit kan dat mogelijk voor problemen zorgen. De heatsink moet namelijk wel contact maken met de CPU die en niet alleen met de thermal pads.

Daarnaast zou je met de fan curves kunnen spelen van de laptop. Deze wat opkrikken om zo wat meer koeling te krijgen, nadeel is dat hij dan wat luider wordt.

Ten slotte kun je eens opzoeken hoe je ThrottleStop kunt gebruiken i.c.m. een MSI laptop, hiermee kan je temperatuur ook verminderen.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
KilleBladhark schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:50:
Ik ga ervan uit dat je de standaard thermal pads hebt geswapt voor de gelid extremes? Waren de originele ook 1,5mm? Als hier verschil in zit kan dat mogelijk voor problemen zorgen. De heatsink moet namelijk wel contact maken met de CPU die en niet alleen met de thermal pads.

Daarnaast zou je met de fan curves kunnen spelen van de laptop. Deze wat opkrikken om zo wat meer koeling te krijgen, nadeel is dat hij dan wat luider wordt.

Ten slotte kun je eens opzoeken hoe je ThrottleStop kunt gebruiken i.c.m. een MSI laptop, hiermee kan je temperatuur ook verminderen.
Hi, ja originele waren ook 1,5mm. Throttlestop werkt helaas niet bij mij door samenwerking van msi en een windows update is dit gedicht. Kan cpu overclocking wel unlocken in de bios maar doet niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sokucho schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:53:
Na dit alles blijft het zo en heb ik verder geen idee wat ik kan proberen. Undervolten is gelockt dus dat gaat helaas niet. Idle temperatuur is tussen 50-70 graden en bij taken zoals steam downloads met browser spikes naar 95. Moet ik dit accepteren? Is dit normaal voor een instap model van msi?
Je kan de CPU boost instellingen aanpassen naar minder agressief of eventueel uitschakelen:

Tegenvallende accu nieuwe laptop
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Allen bedankt voor de tips het is opgelost door ptm 7950 te gebruiken voor de cpu. Heb mx6 pasta geprobeerd omdat ik die thuis heb liggen geen succes, grizzly beer kyronaut was net zo erg. Liquid metal gebruik ik niet ivm kans op sluiting. Origineel zag er uit als gewoon pasta dus wel vreemd dat het met bijv. een mx6 al niet beter is. Cpu word nu max 80 graden onder stress wat voor deze laptop erg goed is.

[ Voor 9% gewijzigd door Sokucho op 22-06-2025 21:47 ]

Pagina: 1