Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Uiteindelijk zou ieder dubbel boekhoud programma min of meer hetzelfde moeten werken, en kan je er overal een rommeltje van maken als je niet weet wat je doet.
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Punt 1 is hoe kan ik snel de boekingen tussen de verschillende rekeningen regelen?
- is dat iets wat met het onderdeel terugkerende transacties kan? En hoe kan ik dat dan toepassen op alle soortgelijke transacties? Of moet dat regel per regel met evt. een sneltoets of zo?
Ik moet dus de boekingen tussen bank 1 en bank2 (en andersom) boeken. Maar ook de boekingen tussen Bank 1 en Spaarbank 1 en Bank2 en spaarbank2.
Dit gaat dan via rekening 1200 (kruispost)? Maar hoe ga je dan verder?
Een voorbeeld zegt vaak meer dan woorden
![]() | ![]() |
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Je werkte met een prima pakket (niet mijn voorkeur, maar prima), dat gericht is op ondernemers die zelf boeken. Daarin boek je dingen verkeerd en wordt het een zootje. Om dat zootje nu op te lossen, ga je weg bij je administrateur/accountant en ga je met een moeilijker systeem weer zelf boeken waarbij je bij de eerste boeking als hulp moet vragen op een tech forum.
Als voordeel noem je flexibeler. Boekhouden is niet flexibel, dus als een pakket dat is, is de kans op fouten groter...
Is boekhouden moeilijk? Nee, maar als het je ding niet is, gaat het het ook niet worden. Zoek een administratiekantoor dat ook voor je wil boeken, je zou nog wel eens minder kwijt kunnen zijn als wanneer ze jouw boekingen moeten corrigeren...
Daarnaast, weeg altijd het 'gedoe' van een switch van een boekhoudpakket (naar een goedkoper alternatief) af tegen je eigen uur-tarief. Ik bedoel, als je een paar honderd euro per jaar bespaart, maar het kost je velen uren extra werk die je anders declarabel had kunnen zijn dan is het economisch geen goede keuze. Zo zijn er boekhoudpakketten die je vrij ver kunt inrichten zodat veel dingen automatisch gaan (facturatie, aanmaningen, bankkoppeling zodat bankmutaties automatisch in het boekhoudpakket komen etc. etc.).
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Mocht er nog iemand wat input hebben dan blijft dat welkom natuurlijk
The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.
Je importeert rekening 1 daar gaan een bedrag uit naar rekening 2. dit gaat dus van rek 1 (nr rekening) naar kruisposten.pc_slopert schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:04:
inmiddels snap ik al iets meer van de opzet en hoe een en ander werkt in Banana Accounting. Nu ben ik zo ver dat ik van mijn vier bankrekeningen-transacties ga importeren in het transactie overzicht. De eerste staan er in. Nu moeten die transacties natuurlijk afgestemd worden met de juiste rekening(en).
Punt 1 is hoe kan ik snel de boekingen tussen de verschillende rekeningen regelen?
- is dat iets wat met het onderdeel terugkerende transacties kan? En hoe kan ik dat dan toepassen op alle soortgelijke transacties? Of moet dat regel per regel met evt. een sneltoets of zo?
Ik moet dus de boekingen tussen bank 1 en bank2 (en andersom) boeken. Maar ook de boekingen tussen Bank 1 en Spaarbank 1 en Bank2 en spaarbank2.
Dit gaat dan via rekening 1200 (kruispost)? Maar hoe ga je dan verder?
Een voorbeeld zegt vaak meer dan woorden![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je daarna rekening 2 importeert komt er daar een bedrag binnen deze gaan van kruisposten naar rek2 nr.
Misschien een beetje bot, maar als je met dit soort simpele transacties al moeite hebt is het misschien verstandig om de boekhoudtaken uit te besteden.
Maar het tweede element is dat je wel moet weten wat je doet. Dat is bij elk pakket hetzelfde aangezien de administratie erachter ook grofweg hetzelfde is. En dat kan nog vrij lastig zijn. Zelf heb ik vroeger op school vrij veel boekhouden gehad en ook vanuit mijn werk kom ik er zijdelings mee in aanraking. En toch vond ik toen ik het zelf ging doen dingen als periodetoewijzingen, afschrijvingen of voorschotten soms best lastig goed te boeken.
Ik heb daarmee het idee dat mensen die het echt makkelijk vinden gewoon onbewust onbekwaam zijn. Zelf heb ik bij het dhz'en veel gehad aan hulp van Ilse Vinck.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Als je een eenvoudige financiële kant hebt van jouw kleine onderneming dan kan het stuk boekhouden gewoon heel rechttoe-rechtaan makkelijk zijn. Zeker wanneer je dit jaar op jaar doet en er eigenlijk weinig veranderd. Verder is een deel ook logisch nadenken en bekend zijn met de materie.Yucon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:18:
Ik heb daarmee het idee dat mensen die het echt makkelijk vinden gewoon onbewust onbekwaam zijn.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Hoeveel mensen denk je dat een huur/verzekerings/subscriptionfactuur over januari die ze in december ontvangen juist boeken, om maar wat te noemen? Of een bedrijfsauto juist boeken en afschrijven waarbij je ook nog met de BPM rekening moet houden? Hotelfactuur met daarop zowel overnachting als ontbijt?Qwerty-273 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:11:
[...]
Als je een eenvoudige financiële kant hebt van jouw kleine onderneming dan kan het stuk boekhouden gewoon heel rechttoe-rechtaan makkelijk zijn. Zeker wanneer je dit jaar op jaar doet en er eigenlijk weinig veranderd. Verder is een deel ook logisch nadenken en bekend zijn met de materie.
Als het copy/paste is van het vorige jaar gaat het vast prima. Maar eens is de eerste keer, en als het daar fout gaat dan gaat het een volgend jaar ook fout.
[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 30-06-2025 10:34 ]
Ik ben het eigenlijk wel met @Yucon eens. Ik zou aanraden dat als je je eigen administratie wilt voeren, dat het van belang is om in ieder geval een cursus basiskennis boekhouden te nemen. Als je helemaal geen besef van activa en passiva hebt, is de kans op fouten erg groot. Ook als je een eenvoudige administratie hebt. Zelfs in een kleine boekhouding kan er veel mis gaan
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
/f/image/eMnZj9uTDNBnn8bAMZwKvjdq.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/nY7VHGajjzGs2YVHmSkBMxmX.png?f=fotoalbum_tile)