Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 13:23
Zijn er hier (zakelijke) gebruikers van het boekhoudprogramma Banana Accounting?

Ik wil hiermee aan de slag gaan maar heb nog wel wat vragen. Afgelopen jaren een ander programma gebruikt (visma) maar wil overstappen als ik het voor elkaar krijg. In visma zijn er veel fouten in geslopen door verkeerd inboeken, etc. Meestal liet in dan van mijn boekhouding, extern door een boekhouder de IB en Jaarekening maken. Dat wil ik toch zelf doen en Banana is dan wat flexibeler lijkt het dan visma e-accounting. Visma heeft ook wel weer voordelen maar is erg duur geworden. En ingewikkeld voor een niet echte boekhouder als je achteraf nog iets moet aanpassen.

Banana is trouwens ook als gratis versie voor andere gebruikers te gebruiken. Ik gebruik het voor dubbel boekhouden met BTW voor een kleine onderneming. Maar je kunt het ook als vereniging, zzp of prive financiën gebruiken. Misschien aardig om een topic te maken met (beginners vragen en antwoorden) waar iedereen iets aan heeft.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:37

Boss

+1 Overgewaardeerd

Misschien handig om dan even een link op te nemen: https://www.banana.ch/nl/nl
Uiteindelijk zou ieder dubbel boekhoud programma min of meer hetzelfde moeten werken, en kan je er overal een rommeltje van maken als je niet weet wat je doet.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
inmiddels snap ik al iets meer van de opzet en hoe een en ander werkt in Banana Accounting. Nu ben ik zo ver dat ik van mijn vier bankrekeningen-transacties ga importeren in het transactie overzicht. De eerste staan er in. Nu moeten die transacties natuurlijk afgestemd worden met de juiste rekening(en).
Punt 1 is hoe kan ik snel de boekingen tussen de verschillende rekeningen regelen?

- is dat iets wat met het onderdeel terugkerende transacties kan? En hoe kan ik dat dan toepassen op alle soortgelijke transacties? Of moet dat regel per regel met evt. een sneltoets of zo?

Ik moet dus de boekingen tussen bank 1 en bank2 (en andersom) boeken. Maar ook de boekingen tussen Bank 1 en Spaarbank 1 en Bank2 en spaarbank2.
Dit gaat dan via rekening 1200 (kruispost)? Maar hoe ga je dan verder?

Een voorbeeld zegt vaak meer dan woorden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z0GtnQZTW5qrNp1eMn6AQKH39FU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eMnZj9uTDNBnn8bAMZwKvjdq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBh_vn2dDs93x_JKlDgUfrwYX0M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nY7VHGajjzGs2YVHmSkBMxmX.png?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:48
Ik ga iets zeggen wat niet aardig klinkt, maar goed bedoeld is:

Je werkte met een prima pakket (niet mijn voorkeur, maar prima), dat gericht is op ondernemers die zelf boeken. Daarin boek je dingen verkeerd en wordt het een zootje. Om dat zootje nu op te lossen, ga je weg bij je administrateur/accountant en ga je met een moeilijker systeem weer zelf boeken waarbij je bij de eerste boeking als hulp moet vragen op een tech forum.

Als voordeel noem je flexibeler. Boekhouden is niet flexibel, dus als een pakket dat is, is de kans op fouten groter...

Is boekhouden moeilijk? Nee, maar als het je ding niet is, gaat het het ook niet worden. Zoek een administratiekantoor dat ook voor je wil boeken, je zou nog wel eens minder kwijt kunnen zijn als wanneer ze jouw boekingen moeten corrigeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33

Herman

FP ProMod
@pc_slopert Wat mag een boekhoudpakket jou kosten? Er zijn best wat alternatieven die iets minder kosten dan Visma. Al is Visma m.i. ook niet een bijzonder duur pakket.

Daarnaast, weeg altijd het 'gedoe' van een switch van een boekhoudpakket (naar een goedkoper alternatief) af tegen je eigen uur-tarief. Ik bedoel, als je een paar honderd euro per jaar bespaart, maar het kost je velen uren extra werk die je anders declarabel had kunnen zijn dan is het economisch geen goede keuze. Zo zijn er boekhoudpakketten die je vrij ver kunt inrichten zodat veel dingen automatisch gaan (facturatie, aanmaningen, bankkoppeling zodat bankmutaties automatisch in het boekhoudpakket komen etc. etc.).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Beide dank voor de input. Ga het nog eens goed bekijken. Misschien inderdaad toch maar met een boekhouder samenwerken. Voor nu is het niet anders en moet ik het toch zelf doen ivm met een IB die al op korte termijn moet worden ingediend.
Mocht er nog iemand wat input hebben dan blijft dat welkom natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:37

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik ben er geen grote fan van (gebruik zelf Exact) maar ik heb een tijdje voor iemand met https://www.e-boekhouden.nl/ gewerkt en dat werkt best goed en niet al te duur.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:57

odan

The dark side is within all!

pc_slopert schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:04:
inmiddels snap ik al iets meer van de opzet en hoe een en ander werkt in Banana Accounting. Nu ben ik zo ver dat ik van mijn vier bankrekeningen-transacties ga importeren in het transactie overzicht. De eerste staan er in. Nu moeten die transacties natuurlijk afgestemd worden met de juiste rekening(en).
Punt 1 is hoe kan ik snel de boekingen tussen de verschillende rekeningen regelen?

- is dat iets wat met het onderdeel terugkerende transacties kan? En hoe kan ik dat dan toepassen op alle soortgelijke transacties? Of moet dat regel per regel met evt. een sneltoets of zo?

Ik moet dus de boekingen tussen bank 1 en bank2 (en andersom) boeken. Maar ook de boekingen tussen Bank 1 en Spaarbank 1 en Bank2 en spaarbank2.
Dit gaat dan via rekening 1200 (kruispost)? Maar hoe ga je dan verder?

Een voorbeeld zegt vaak meer dan woorden :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Je importeert rekening 1 daar gaan een bedrag uit naar rekening 2. dit gaat dus van rek 1 (nr rekening) naar kruisposten.
Als je daarna rekening 2 importeert komt er daar een bedrag binnen deze gaan van kruisposten naar rek2 nr.

Misschien een beetje bot, maar als je met dit soort simpele transacties al moeite hebt is het misschien verstandig om de boekhoudtaken uit te besteden.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:07
Eens met @odan . mocht je toch perse het zelf willen doen: Ik zou een NL programma proberen zoals moneymonk of moneybird. Met NL support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Yucon

*broem*

Ik denk dat je bij je ervaringen met Visma 2 dingen uit elkaar moet halen. Het ene is dat Visma niet bijster gebruiksvriendelijk cq intuitief in gebruik is. Selecties maken enzo werkt gewoon net niet lekker. De user interface is gewoon wat gedateerd. Moneymonk zoals hierboven genoemd (en waarschijnlijk ook nog wat andere programma's) doen dat net wat soepeler.

Maar het tweede element is dat je wel moet weten wat je doet. Dat is bij elk pakket hetzelfde aangezien de administratie erachter ook grofweg hetzelfde is. En dat kan nog vrij lastig zijn. Zelf heb ik vroeger op school vrij veel boekhouden gehad en ook vanuit mijn werk kom ik er zijdelings mee in aanraking. En toch vond ik toen ik het zelf ging doen dingen als periodetoewijzingen, afschrijvingen of voorschotten soms best lastig goed te boeken.

Ik heb daarmee het idee dat mensen die het echt makkelijk vinden gewoon onbewust onbekwaam zijn. Zelf heb ik bij het dhz'en veel gehad aan hulp van Ilse Vinck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als kosten een overweging en dubbel boekhouden een overweging zijn, dan kan ik GnuCash aanbevelen. De interface is spartaans, maar het werkt verder goed. Prima bruikbaar voor een eenmanszaak of vereniging.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:00

Qwerty-273

Meukposter

Yucon schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:18:
Ik heb daarmee het idee dat mensen die het echt makkelijk vinden gewoon onbewust onbekwaam zijn.
Als je een eenvoudige financiële kant hebt van jouw kleine onderneming dan kan het stuk boekhouden gewoon heel rechttoe-rechtaan makkelijk zijn. Zeker wanneer je dit jaar op jaar doet en er eigenlijk weinig veranderd. Verder is een deel ook logisch nadenken en bekend zijn met de materie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Yucon

*broem*

Qwerty-273 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:11:
[...]

Als je een eenvoudige financiële kant hebt van jouw kleine onderneming dan kan het stuk boekhouden gewoon heel rechttoe-rechtaan makkelijk zijn. Zeker wanneer je dit jaar op jaar doet en er eigenlijk weinig veranderd. Verder is een deel ook logisch nadenken en bekend zijn met de materie.
Hoeveel mensen denk je dat een huur/verzekerings/subscriptionfactuur over januari die ze in december ontvangen juist boeken, om maar wat te noemen? Of een bedrijfsauto juist boeken en afschrijven waarbij je ook nog met de BPM rekening moet houden? Hotelfactuur met daarop zowel overnachting als ontbijt?

Als het copy/paste is van het vorige jaar gaat het vast prima. Maar eens is de eerste keer, en als het daar fout gaat dan gaat het een volgend jaar ook fout.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 30-06-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33

Herman

FP ProMod
@Qwerty-273

Ik ben het eigenlijk wel met @Yucon eens. Ik zou aanraden dat als je je eigen administratie wilt voeren, dat het van belang is om in ieder geval een cursus basiskennis boekhouden te nemen. Als je helemaal geen besef van activa en passiva hebt, is de kans op fouten erg groot. Ook als je een eenvoudige administratie hebt. Zelfs in een kleine boekhouding kan er veel mis gaan :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Bedankt voor de fijne bijdragen :) Blijf voor nu nog maar even in Visma e-accounting werken. Ga mezelf nog wat verder verdiepen in het boekhouden. Ook ga ik op zoek naar een goede boekhouder die met Visma werkt en ziet zitten om mij te helpen.

Pagina: 1