koelkast schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:53:
In onze nieuwbouw is vloerkoeling actief met deze dagen. De WP maakt water van 18 graden en pompt dat de vloer door. Helpt bij ons de boel op 21 graden te houden, zo'n 5 graden verschil, als je op tijd begint met koelen lukt het wel.
Mijn woning heeft (net zoals alle buren) vloerkoeling. Dat werkt echt perfect om alles op temperatuur te houden. Tuin en woonkamer zijn op het zuiden. Warmtepomp is een grond versie.
Wel waren er fouten gemaakt in de aansluiting van de groepen op de eerste verdieping&zolder. O.a. te merken omdat de badkamer hoorde niet gekoeld te worden en werd gekoeld, plus dat het "vreemd" werkte op de 1e verdieping. Dit is opgelost.
Nadelen:
1) systeem is niet slim genoeg en koelt pas wanneer de temperatuur is opgelopen (met 0,5 gr C). Dit zelf opgelost dankzij HA en een addon voor de warmtepomp. Ik forceer de koeling nu eerder.
2) lucht wordt niet ontvochtigd
3) koude vloer kan irritant zijn 's avonds
4) warmtepomp doet ook het warm water, tijdens het verwarmen van de boiler (1x/dag) koelt het niet verder. Dit is niet zo'n probleem als het lijkt, het koelwater laat hij tijdens die periode wel gewoon door het huis stromen.
Zover ik weet werkt de vloerkoeling prima voor elke nieuwbouwwoning in deze wijk (met warmtepomp enzo dus). Ik had voor/tijdens de bouw van mijn huis nog met bewoners gesproken uit een andere fase juist over de vloerkoeling. Die vonden het allemaal heerlijk. Naar 21 graden koelen was geen probleem, en is dus ook geen probleem.