Mee eens, maar mijn vrouw vind de koude vloer dan weer.. koudDukeBox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:04:
[...]
Ik sluit gedeeltelijk aan bij @vassago, je krijgt je huis prima koeler met VV, een groot voordeel is dat (net als met verwarming) het comfort erg fijn is, een koelere vloer is heel fijn om op te lopen of (zoals ik zelf regelmatig doe) op te zitten. Geen last van stijve spieren door actieve ventilatie/tocht etc. en afhankelijk van je vloer (massa) heb je weinig last van temperatuur fluctuaties.
Het grote nadeel, vind ik, is dat het niet de lucht ontvochtigt. Dat is een van de dingen die het ook veel koeler laten aanvoelen dan dat het is. Hiervoor heb ik een losse ontvochtiger in mijn wtw bypass opgenomen voor dit warme weer, die haalt er zo 2,5 a 3 liter per uur uit terwijl de luchtvochtigheid nog steeds relatief hoog is.
Een voordeel van airco is dat je in korte duur een ruimte flink kan laten afkoelen, als je bijvoorbeeld je eigen zonnepanelen energie ervoor wilt inzetten kan dat (veel) effectiever.
Neemt niet weg dat veel persoonlijk is én afhankelijk van je huis (isolatie/grootte etc.).
Het nadeel van een ontvochtiger vind ik overigens dat het feitelijk een airco is maar waarbij beide elementen na elkaar geplaatst zijn. Dat is zonde, want je het ook gewoon voor exacte hetzelfde enerigeverbruik dus airco kunnen hebben. Zeker als dat element dan in je WTW zit
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc