Hitte in nieuwbouw appartement

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DukeBox schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Ik sluit gedeeltelijk aan bij @vassago, je krijgt je huis prima koeler met VV, een groot voordeel is dat (net als met verwarming) het comfort erg fijn is, een koelere vloer is heel fijn om op te lopen of (zoals ik zelf regelmatig doe) op te zitten. Geen last van stijve spieren door actieve ventilatie/tocht etc. en afhankelijk van je vloer (massa) heb je weinig last van temperatuur fluctuaties.

Het grote nadeel, vind ik, is dat het niet de lucht ontvochtigt. Dat is een van de dingen die het ook veel koeler laten aanvoelen dan dat het is. Hiervoor heb ik een losse ontvochtiger in mijn wtw bypass opgenomen voor dit warme weer, die haalt er zo 2,5 a 3 liter per uur uit terwijl de luchtvochtigheid nog steeds relatief hoog is.

Een voordeel van airco is dat je in korte duur een ruimte flink kan laten afkoelen, als je bijvoorbeeld je eigen zonnepanelen energie ervoor wilt inzetten kan dat (veel) effectiever.

Neemt niet weg dat veel persoonlijk is én afhankelijk van je huis (isolatie/grootte etc.).
Mee eens, maar mijn vrouw vind de koude vloer dan weer.. koud :+

Het nadeel van een ontvochtiger vind ik overigens dat het feitelijk een airco is maar waarbij beide elementen na elkaar geplaatst zijn. Dat is zonde, want je het ook gewoon voor exacte hetzelfde enerigeverbruik dus airco kunnen hebben. Zeker als dat element dan in je WTW zit :) Dan had de warme zijde dus aan de uitgang kant moeten zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
vassago schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:04:
[...]

Jij schrijft zelf: "r. Ook als je op de vloer nog iets hebt liggen als vloerbedekking of hout of laminaat, helpt niet mee. "

En dan moet ik leren lezen? |:( |:(

En eerst zeg je stop die stroom van de vloerkoeling in de airco en nu maakt het opeens niet meer uit wat het verbruikt. :o
*knip*
Mijn vloer is gevlinderd, dus daar ligt niets op. Bij mij werkt het niet optimaal, ook al is dit de ideale vloer. Stel je voor dat je er dan ook nog eens vloerbedekking oid op hebt liggen. *knip*

Andere punt, omdat vloerkoeling dus k.u.t. uitermate teleurstellend is, kun je die stroom beter in je airco stoppen. Lijkt me ook niet zo'n moeilijk concept. Zelfs als de stroom gratis is, de prijs zegt namelijk niet zo veel over de effectiviteit.

Blijkbaar werkt de koeling bij jou toch ook niet helemaal top, je hebt zo te zien erg last van de warmte.

Dat gesneer naar elkaar laten we dus.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 30-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Joris748 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:38:
[...]

De nachten dat het niet voldoende afkoeld zijn op 1 hand te tellen in Nederland, waardoor nachtventilatie effectief is. 's Nachts geforceerd ventileren met geopende bypass, zorgt ervoor dat warmte niet accumuleert. Ook in de zomer.
Denk dat jouw definitie van effectief anders is dan de mijne. Het is 6 uur per nacht koel genoeg om een enigszins relevante delta-t te krijgen en dan moet je warmte opgebouwd gedurende een veel langere dag proberen te verwijderen.

Het wordt in ieder geval niet heter, maar veel koeler wordt het zeker niet in de meeste delen van juni, juli en augustus. Nieuwbouw huizen met alleen zo’n installatie en geen verdere zonwering schommelen allemaal tussen de 27-29’c binnentemp is mijn ervaring. Betekent dat het nóg warmer was zonder bypass, maar om te zeggen ‘koel’ nou nee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In onze nieuwbouw is vloerkoeling actief met deze dagen. De WP maakt water van 18 graden en pompt dat de vloer door. Helpt bij ons de boel op 21 graden te houden, zo'n 5 graden verschil, als je op tijd begint met koelen lukt het wel.

Wel vorig jaar screens aangeschaft, want op zuid-westen volop in de zon met veel glas. Daar had de vloerkoeling het wel wat lastig mee.

Mijn schoonmoeder (sociale huur, appartement pal op zuid, veel glas), zit al jaren te twijfelen over screens. Mag van de stichting, maar ze vindt het zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@koelkast wij hebben ook rondom screens. En tis zeker duur. Het helpt instraling te voorkomen en maakt de inmiddels ook aanwezige airco zeer efficient, die hoeft niet enorm veel moeite te doen om de temp acceptabel te houden. Verschil met de buren is 5-7'c, maar dat is niet eens de grootste winst - die zit in luchtvochtheid.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-08 15:42

Edho

Heeft Canon A570IS

Zonwerende raamfolie is ook behoorlijk effectief om de warmte buiten te houden.
Niet duur en zelf aan te brengen (als je via balkon erbij kunt)
Ook weer te verwijderen als het niet mag van de VVE.
Succes met het vinden van een oplossing.

Edho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xbeater
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16
hoevenpe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Airco is ongeveer 1 kWh per dag, paar euro in de week.
Koopje voor woongenot.
In een woonhuis op de behane grond mischien. Wij wonen op de 6de in een vergelijkbaar appartement als TS, onze airco flikkert er vrolijk 15 kWh doorheen in een dag met deze hitte.

Neem ik voor lief. Nog steeds minder dan een biertje op terras, maar de hoeveelheid hitte die appartement, zeker hoog gelegen appartementen vast kunnen houden is echt absurd.

Installateur keek me ook gek aan dat ik een 5kw in de woonkamer wou. Nou ik kan zeggen, die was echt nodig rn werkt zich momenteel een ongeluk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 13:53
Ik ben van de 10e naar 24e gegaan, allebei bovenste verdieping. Van jaren 90 naar 2023. Van ‘normale’ ramen naar ‘vissenkom’. Van houten kozijnen met dubbelglas naar aluminium met drievoudig glas. Van blokverwarming naar vloerverwarming/koeling. Van laminaat naar PVC. Van kleine kamers naar grote ruimtes.

Conclusie: nieuw is niet altijd beter, comfortabeler of goedkoper. En zoals het NOS artikel aangeeft: het sluit totaal niet aan op klimaatverandering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Xbeater schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:48:
In een woonhuis op de behane grond mischien. Wij wonen op de 6de in een vergelijkbaar appartement als TS, onze airco flikkert er vrolijk 15 kWh doorheen in een dag met deze hitte.
Mijn 'uurtje aan' was inderdaad wat kort door de bocht, hier staat de teller op dit soort dagen ook op 8-10kWh.
Lever nog steeds 2000w aan het net terug, met PV is airco een no-brainer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Als je een nieuwbouw of verbouwing hebt, waarbij geen zonwering is voorzien; dan heb je je gewoon "laten oplichten" (want je huis is niet leefbaar in de zomer). Als je daardoor énorm veel hitte-instraling hebt, dan heb je geen airco of vloerkoeling nodig. Dan moet je zonwering voorzien. Ook al heb je zonnepanelen.
Pas als de zonwering voldoende is, kan je nog koeling toevoegen als je extra comfort wil.

Als het 's winters koud wordt in je huis, ga je toch eerst kijken om je ramen te sluiten, en de isolatie te verbeteren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-09 13:23
koelkast schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:53:
In onze nieuwbouw is vloerkoeling actief met deze dagen. De WP maakt water van 18 graden en pompt dat de vloer door. Helpt bij ons de boel op 21 graden te houden, zo'n 5 graden verschil, als je op tijd begint met koelen lukt het wel.

Wel vorig jaar screens aangeschaft, want op zuid-westen volop in de zon met veel glas. Daar had de vloerkoeling het wel wat lastig mee.

Mijn schoonmoeder (sociale huur, appartement pal op zuid, veel glas), zit al jaren te twijfelen over screens. Mag van de stichting, maar ze vindt het zo duur.
zo heel duur hoeven de screens niet te zijn hoor. Ik zit net als TS dus naar oplossingen te kijken, waarbij een heel budget oplossing toch misschien die zuignappen gaan worden. Op de volgende site kwam ik op 75 / 100 euro per raam uit ( ~250x160 cm )
https://www.kenkzonwering.nl/zonwering-met-zuignappen/

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:53:
Mijn woning heeft (net zoals alle buren) vloerkoeling. Dat werkt echt perfect om alles op temperatuur te houden. Tuin en woonkamer zijn op het zuiden. Warmtepomp is een grond versie.

Wel waren er fouten gemaakt in de aansluiting van de groepen op de eerste verdieping&zolder. O.a. te merken omdat de badkamer hoorde niet gekoeld te worden en werd gekoeld, plus dat het "vreemd" werkte op de 1e verdieping. Dit is opgelost.

Nadelen:
1) systeem is niet slim genoeg en koelt pas wanneer de temperatuur is opgelopen (met 0,5 gr C). Dit zelf opgelost dankzij HA en een addon voor de warmtepomp. Ik forceer de koeling nu eerder.
2) lucht wordt niet ontvochtigd
3) koude vloer kan irritant zijn 's avonds
4) warmtepomp doet ook het warm water, tijdens het verwarmen van de boiler (1x/dag) koelt het niet verder. Dit is niet zo'n probleem als het lijkt, het koelwater laat hij tijdens die periode wel gewoon door het huis stromen.

Zover ik weet werkt de vloerkoeling prima voor elke nieuwbouwwoning in deze wijk (met warmtepomp enzo dus). Ik had voor/tijdens de bouw van mijn huis nog met bewoners gesproken uit een andere fase juist over de vloerkoeling. Die vonden het allemaal heerlijk. Naar 21 graden koelen was geen probleem, en is dus ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:01
Hier hebben we 2 gevels van 12x3 meter triple glas, op het oosten en westen, daarnaast vloerkoeling aan staan. De temperatuur is hier binnen prima op 23 graden te houden mede door leibomen en een geheel open veranda. We zetten zelfs de koeling ‘s nachts uit omdat het anders te koud wordt….
Immers zijn er te veel variabelen om een mening tot feit te maken 8)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:56
NiGeLaToR schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:02:
@koelkast wij hebben ook rondom screens. En tis zeker duur. Het helpt instraling te voorkomen en maakt de inmiddels ook aanwezige airco zeer efficient, die hoeft niet enorm veel moeite te doen om de temp acceptabel te houden. Verschil met de buren is 5-7'c, maar dat is niet eens de grootste winst - die zit in luchtvochtheid.
Screens/zonwering werkt zeker maar helaas vooral de eerste warme dagen. Warmte komt binnen door de warme lucht van buiten en daar helpen screens niet tegen.

Hier tussenwoning met tuin op zuid. Vanmorgen 21 graden na flink ventileren. Heel de dag zonnescherm uit. Temperatuur is nu al 23 graden. Er is niemand beneden. Morgen zal het nog wel wat warmer worden. Nog wel een verschil van 5 tot 10 graden met buiten.

Ben blij met airco op alle verdiepingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:57
Leuk al die ervaringen met airco en vloerverkoeling, maar wat heeft de TS daar aan als hij beide niet heeft en dit appartement huurt? Het is niet alsof dat zomaar even door de huurder geregeld kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-09 13:23
GoEV6 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Screens/zonwering werkt zeker maar helaas vooral de eerste warme dagen. Warmte komt binnen door de warme lucht van buiten en daar helpen screens niet tegen.

Hier tussenwoning met tuin op zuid. Vanmorgen 21 graden na flink ventileren. Heel de dag zonnescherm uit. Temperatuur is nu al 23 graden. Er is niemand beneden. Morgen zal het nog wel wat warmer worden. Nog wel een verschil van 5 tot 10 graden met buiten.

Het gaat er vooral om dat zon buitengehouden wordt ( instraling ) en dat werkt het beste door dit buiten al af te schermen. Bij een huis kan je denken aan een zonnescherm beneden in de tuin en voor boven rolluiken. Maar rolluiken zijn redelijk duur en de screens zijn een goedkoper alternatief die op een appartement ook toegepast kan worden.

Op dit moment heb ik beneden gewoon nog alles open staan en vind ik het nog wel meevallen. Als het morgen inderdaad warmer ( en vooral klammer ) wordt dan houdt ik alles dicht maar de zonwering wel open/actief. Dan heeft de airco daarna minder moeite / minder energie nodig om te koelen :P is een stuk efficienter

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

AMDFreak schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:55:
Ik heb zelf geen WTW unit, maar mijn zwager wel, en die gaf aan dat je ook een zomer/winter stand hebt, waarbij ook de retour temperatuur ingeregeld kan worden? Dit stond bij hem op 22 graden nu verlaagd naar 20graden.
Dat is alleen een bypass waarbij versie lucht niet meer voorverwarmd wordt door de lucht die afgevoerd wordt, en met de temperatuurinstelling regel je alleen bij welke binnentemperatuur de bypass geactiveerd wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
HikariMisako schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:37:
Leuk al die ervaringen met airco en vloerverkoeling, maar wat heeft de TS daar aan als hij beide niet heeft en dit appartement huurt? Het is niet alsof dat zomaar even door de huurder geregeld kan worden.
Eens, TS moet gewoon een door de verhuurder geregelde koeling hebben met voldoende capaciteit (natuurlijk moet ook over zonwering worden nagedacht, maar dat is additioneel).

Ps. vloerkoeling is niet het onderwerp van dit topic, maar bij mij thuis werkt het perfect (bodemwamte pomp) en houdt alle verdiepingen op ~22 graden ondanks grote ramen op het zuiden. Enkel de zolder wordt ~23 graden op dagen als vandaag (morgen waarschijnlijk 24). Wel hebben we wat zonwering beneden en op de slaapkamer de gordijnen dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:21
hollandnick schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Het gaat er vooral om dat zon buitengehouden wordt ( instraling ) en dat werkt het beste door dit buiten al af te schermen. Bij een huis kan je denken aan een zonnescherm beneden in de tuin en voor boven rolluiken. Maar rolluiken zijn redelijk duur en de screens zijn een goedkoper alternatief die op een appartement ook toegepast kan worden.

Op dit moment heb ik beneden gewoon nog alles open staan en vind ik het nog wel meevallen. Als het morgen inderdaad warmer ( en vooral klammer ) wordt dan houdt ik alles dicht maar de zonwering wel open/actief. Dan heeft de airco daarna minder moeite / minder energie nodig om te koelen :P is een stuk efficienter
Dit dus, wij hebben op de begane grond een veranda voor een gevel met 6m (dubbel) glas pal op het zuiden laten plaatsen en (het zij inderdaad duurder dan screens) we hebben rolluiken op de eerste verdieping laten plaatsen, die zowel in de zomer (warmte buiten houden) als in de winter) warmte binnen houden) hun geld wel weer opleveren.
Tot nog toe is met rolluiken en de veranda de hoogstgemeten temperatuur binnen in de woonkamer (slaapkamers, boven wordt altijd al wat sneller warm, ook omdat warmte nu eenmaal opstijgt) 24 graden geweest en een airco hebben we (nog) niet.

Rolluiken doen qua warmte wering nog wel meer dan screens, aangezien de rolluiken op zichzelf ook 'holle' delen zijn, waarbij de lucht achter de screens (en dus ook voor je venlitatieroosters) dan niet zo snel opwarmt, maar ook minder circuleert dan bij screens in mijn ervaring (we hadden screens en hebben die vervangen voor rolluiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-08 19:51
HikariMisako schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:37:
Het klinkt dat het ontbreken van koeling in ieder geval een gebrek is.
Maar hoe zit het met de stadsverwarming? Dat is nu ook niet echt de goedkoopste manier van verwarmen, zeker niet in een nieuwe en dus goed geïsoleerd appartement.
Is het zo dat je in plaats van een systeem dat kan koelen en verwarmen een duurder systeem hebt gekregen dat alleen maar kan verwarmen?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 07:07
[b]Ibcmn in "Hitte in nieuwbouw appartement"Ibcmn schreef op d.

Ik denk dat zonwering al enorm zou helpen en zou ook zeggen dat de verhuurder dit verschuldigd is vanwege de ontbrekende vloerkoeling waar ik wel voor heb getekend, maar de beheerder heeft aangegeven dat ze niet van plan zijn om dit te overwegen en hebben me sinds dien genegeerd. Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering dus een rechtzaak zit ik niet op te wachten. Wat zijn mijn opties?
Als je een benedenverdieping hebt dat zou je van de suneclipse zonnewering zelf kunnen aanbrengen die je met zuignappen vastmaakt. De variant die je aan de.biitenkantonteeert werkt het bestem wel neemt dat aardig wat lucht weg, maar minder dan met de.gordijen dicht.. uit mijn ervaring werkt het ook beter, en je kan nog steeds wel wat.naar.nuiten kijken.

Suneclipse is niet echt goedkoop, maar je kan het altijd weer meenemen naar een ander huis, ook al zijn de afmetingen wellicht anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 07:07
Edho schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:26:
Zonwerende raamfolie is ook behoorlijk effectief om de warmte buiten te houden.
Niet duur en zelf aan te brengen (als je via balkon erbij kunt)
Ook weer te verwijderen als het niet mag van de VVE.
Succes met het vinden van een oplossing.
Ik heb al regelmatig gehoord dat dit tot barsten en de ramen kan leiden, maar dat is volgens mij als je dat aan de binnenkant plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ela937 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Wat ik kwalijk vind zijn alle versteende "tuinen". In mijn nieuwbouwwijk is het door weinig groen en gebrek aan schaduw van volgroeide bomen echt zoveel warmer dan in een oudere wijk.
Tja, boomschaduw helpt zeker bij hitte, maar op dagen dat het niet extreem warm is houdt het ook de instraling tegen die helpt bij het verwarmen van het huis. Bomen zijn in dat opzicht minder (energie)efficiënt als een zonnewering die je alleen gebruikt als het echt nodig is.
En ook qua insecten is het hartstikke slecht dat een tuin vaak alleen uit tegels bestaat.
Zou van mij verplicht mogen zijn om in elke tuin (tenzij je een goede reden hebt) een stuk groen te moeten hebben om zo ook de hitte tegen te gaan.
Wat mij betreft liever minder insecten, vooral mieren die al het zand onder mijn tegels vandaan halen. })
Wat betreft vergroening van tuinen helpt het niet dat de gemeenten bijkans ieder jaar met een nieuwe afvalcontainer aankomen wegens gescheiden inzamelen. Vervolgens moet die container verplicht op eigen terrein worden gestald. Per container kost dat 1m³ tuin die je niet aan groen kan besteden!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:07
Ik ben wel oprecht benieuwd wat anno 2025 een energielabel A++ nu eigenlijk echt waard is? Met dit gegeven is woon je met deze dagen en dus lang na ijlend in een saune.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
O085105116N schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:25:
Ik ben wel oprecht benieuwd wat anno 2025 een energielabel A++ nu eigenlijk echt waard is? Met dit gegeven is woon je met deze dagen en dus lang na ijlend in een saune.
Bij mijn huis is het als ik terugkom van mijn werk gewoon loeiheet binnen. Vandaar dat ik ook airco's heb en in mijn toekomstige appartement ook een.

Hoe belangrijk een A++ label is geldt vooral in de winter. We isoleren eigenlijk té goed. In de zomer (die steeds heter worden) gaat je dat knap dwars zitten want die A++ isolatie houd de warmte verrot goed vast. Daar komt de airco om de hoek kijken. Wat je in de winter aan gas bespaard ben je kwijt aan de airco in de zomer.

Eerst was elektra een 'nuts' voorziening
Nu is internet een 'nuts' voorziening en
Straks is de airco een 'nuts' voorziening

Waarom een 'nuts' voorziening? Het moet er altijd zijn en we kunnen gewoonweg niet meer zonder. Tijden veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:59

DukeBox

loves wheat smoothies

O085105116N schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:25:
Door de hoge isolatie waarde is koelen ook veel eenvoudiger (goedkoper), het werkt 2 kanten op. Je moet dan uiteraard wel de mogelijkheid hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:07
Ok. Maar het vasthouden van de warmte en die er uit werken met een airco, daar gaat dan toxh iets mis lijkt me? Jkje kan er niet alleen maar naar 1 seizoen kijken lijkt me. Vlak je niet alles uit met een woning die minder goed geïsoleerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:56
O085105116N schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:51:
Ok. Maar het vasthouden van de warmte en die er uit werken met een airco, daar gaat dan toxh iets mis lijkt me? Jkje kan er niet alleen maar naar 1 seizoen kijken lijkt me. Vlak je niet alles uit met een woning die minder goed geïsoleerd is?
Nee, want dan moet je er aanzienlijk meer energie in pompen om de toko warm te houden. En ook het verkoelen kost dan meer energie. Ook in slecht geïsoleerde woningen wordt het warm nu immers.

Er is helemaal niks mis met isolatie :)
Vergelijk eens wat energie verbruik van verschillende woningen. Bedenk daarbij dat 1 kuub gas zo'n 10 kilowattuur aan energie bevat. Reken maar ja ;)

Het gaat pas fout bij appartementen waarin je niets kan laten 'doorluchten' en waarin zeer veel glas gebruikt wordt. Dan wordt het immers overmatig warm en er is geen natuurlijke wijze om het te laten koelen.

Helaas ontkom je dan niet aan iets van airco om het serieus af te koelen. Gelukkig kan dat zeer energiezuinig; een single unit van mijn split airco verbruikt zo'n 300w per uur, bovendien alleen wanneer de zon schijnt (= gratis met zonnepanelen). Daarmee houd ik de boel hier heerlijk koel voor niks.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-08 00:00
Herkenbaar. In mijn buurt zie je de airco units als paddenstoelen uit de grond schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
GoEV6 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:36:
[...]

Eens hoor, maar merk dat met ons volautomatische systeem dat de screens de gehele dag in de weer zijn de zon buiten te houden, wat ook m'n meubels en andere objecten in de woning ten goede komt. We hebben 13 ramen op de begane grond waarvan de meeste en de grootste aan de zuidzijde, die de hele dag in de zon ligt. Zonder dit woon je in een kas. In de winter is het fantastisch, in de zomer is het niet zo fijn - zeker als je thuis werkt.

We hebben inmiddels de heteluchtverwarming op electrisch en die kan ook koelen, dus we houden het nu op een nette 23'c met prettige luchtvochtigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

hoevenpe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Airco is ongeveer 1 kWh per dag, paar euro in de week.
Koopje voor woongenot.
Koek du leuter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_ebQkiZgZQObZJ8RSG9OuwfrX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYvFbUyXMxfVcDMHqWyFKmTg.png?f=fotoalbum_large

Gisteren, afhankelijk van de grootte van de ruimte en de hoeveelheid warmte die binnen komt, tussen de 1,2 en 6,9 kWh. Een nieuwbouwappartement met grote ramen op het zuiden zonder zonwering, dat lijkt op onze benedenverdieping. Dat is de 6,9 kWh die je ziet. Dat is, zonder belastingen, een EUR 15 in de week. In ons geval gratis, want de zonnepanelen dekken dit verbruik af.

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 01-07-2025 09:19 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FirePuma142 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:17:
[...]

Koek du leuter:

[Afbeelding]

Gisteren, afhankelijk van de grootte van de ruimte en de hoeveelheid warmte die binnen komt, tussen de 1,2 en 6,9 kWh. Een nieuwbouwappartement met grote ramen op het zuiden zonder zonwering, dat lijkt op onze benedenverdieping. Dat is de 6,9 kWh die je ziet. Dat is, zonder belastingen, een EUR 15 in de week. In ons geval gratis, want de zonnepanelen dekken dit verbruik af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoBKR85fjUR46ub1pytefUt8VLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueLfpOjKYnjXUfh2zGXOJ7rf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZxqqGrtNWN8TTMyuKqAo-Ix9Hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/telve9Bnoomk9MGvivIYFvBN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is voor ~ 200m2 huis, meestal op 22 of 23’c. Screens rondom en dus hele dag gesloten.

Vergeleken met de auto opladen is dit een peuleschil. Uiteraard als salderen eraf gaat zullen we meer spelen met overdag harder koelen en ‘s nachts niet. We hebben zo’n 8500Wp aan panelen over drie dakdelen. Ik leverde gisteren nog 21kWh terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is voor ~ 200m2 huis, meestal op 22 of 23’c. Screens rondom en dus hele dag gesloten.

Vergeleken met de auto opladen is dit een peuleschil. Uiteraard als salderen eraf gaat zullen we meer spelen met overdag harder koelen en ‘s nachts niet. We hebben zo’n 8500Wp aan panelen over drie dakdelen. Ik leverde gisteren nog 21kWh terug.
Leuk inzicht! Zo zie je maar hoeveel verschil zonwering en wellicht wat andere factoren kunnen maken. Qua verbruik kunnen we nog een heel eind terug door de serre achter van serrezonwering te voorzien. Maar ja, dan ben je een 5K verder volgens 3 offertes. Dat gaan we never nooit terugverdienen zonder zonnepanelen, laat staan met. Wij hebben een 5500 Wp liggen en gisteren 15kWh nog teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
FirePuma142 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:55:
[...]

Leuk inzicht! Zo zie je maar hoeveel verschil zonwering en wellicht wat andere factoren kunnen maken. Qua verbruik kunnen we nog een heel eind terug door de serre achter van serrezonwering te voorzien. Maar ja, dan ben je een 5K verder volgens 3 offertes. Dat gaan we never nooit terugverdienen zonder zonnepanelen, laat staan met. Wij hebben een 5500 Wp liggen en gisteren 15kWh nog teruggeleverd.
Ik heb in de serre juist wel in de serre zonwering gemaakt en niet buiten, omdat ik daar uberhaupt vaker zonwering dicht heb in de zomer. Warmte gaat er uit door de schuifdeuren op een kier te zetten. Het is een niet geisoleerde tuinkamer, effectief dus 'buiten'.

Zijn effectief dus doeken op lijnen die je handmatig open en dicht kan schuiven per raam. Dat was zo'n 80,- per raam, kan helaas alleen de winkel niet vinden waar dat vandaan komt. De buren hebben ook zoiets, maar van een andere winkel, dus tis wel te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tweddy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:15:
Herkenbaar. In mijn buurt zie je de airco units als paddenstoelen uit de grond schieten.
Dat valt mij ook op, maar we krijgen steeds meer warmte en hittegolven in ons kikkerlandje. Zo'n 400 kilometer ten zuiden van ons is het nu over de 40 graden en dan is een airco soms levensbesparend. Nu gaat het hier 37 graden worden in het zuidoosten van ons land. Straks in mijn nieuwbouw appartement zal ik minder energie kwijt zijn en dus besparen omdat het appartement goed geïsoleerd is.

Vroeger een probleem in mediterrane landen, nu in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:34
Nederland is nog lang geen (sub)tropisch land. Vanmorgen las ik in de krant dat het record van de langste hittegolf al 50 jaar staat: zomer van 1975 van 29 juli t/m 15 augustus, 18 dagen.
Hier ook een airco maar een paar jaar geleden konden we goed zonder. Eerlijk is eerlijk het is een fijne luxe en met panelen bijna gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:07:
[...]

Ik heb in de serre juist wel in de serre zonwering gemaakt en niet buiten, omdat ik daar uberhaupt vaker zonwering dicht heb in de zomer. Warmte gaat er uit door de schuifdeuren op een kier te zetten. Het is een niet geisoleerde tuinkamer, effectief dus 'buiten'.

Zijn effectief dus doeken op lijnen die je handmatig open en dicht kan schuiven per raam. Dat was zo'n 80,- per raam, kan helaas alleen de winkel niet vinden waar dat vandaan komt. De buren hebben ook zoiets, maar van een andere winkel, dus tis wel te krijgen.
Het is bij ons de uitbouw aan de achterkant, die bestaat voor 80% uit glas. Wel echt effectief binnen dus. Wij hebben aan de binnenkant zonwering in de serre, dat houdt wel wat directe straling tegen maar uiteindelijk nauwelijks warmte. Het zijn simpele top/down plisses van Veneta, gekocht als tijdelijk iets toen we inhuisden een 7 jaar geleden en ze voldoen nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweddy
jimh307 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:54:
Zo'n 400 kilometer ten zuiden van ons is het nu over de 40 graden en dan is een airco soms levensbesparend.
Ik las ooit ergens dat elke hittegolf een flinke aantal ouderen de kop kost. Tussen 2010-2019 stierven gemiddeld 430 mensen per jaar door de warmte.

Dan vind ik dat ze standaard in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen en eigenlijk overal waar kwetsbare ouderen wonen airco zouden moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tweddy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:19:
[...]
Ik las ooit ergens dat elke hittegolf een flinke aantal ouderen de kop kost. Tussen 2010-2019 stierven gemiddeld 430 mensen per jaar door de warmte.

Dan vind ik dat ze standaard in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen en eigenlijk overal waar kwetsbare ouderen wonen airco zouden moeten hebben.
Die mensen lopen op hun laatste energie, pakt de zomer ze niet dan is het wel de winter die erop volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tweddy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:19:
Ik ken geen enkel ziekenhuis zonder klimaatbeheersing en een verzorgingstehuis zou volgens het Bouwbesluit 2012 aan 'veilig en gezond kunnen wonen' moeten voldoen.
edit: https://www.rijksoverheid...tioning-in-verpleeghuizen

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 01-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
vogelmans schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:15:
Nederland is nog lang geen (sub)tropisch land. Vanmorgen las ik in de krant dat het record van de langste hittegolf al 50 jaar staat: zomer van 1975 van 29 juli t/m 15 augustus, 18 dagen.
Maar de zomer is pas net begonnen hè. Vroeger was het eind juni / begin juli niet zo warm.
Lees dit artikel even door dan snap je wat er aan het veranderen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Yaksa op 01-07-2025 13:27 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaelos
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 16:54
vogelmans schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:15:
Hier ook een airco maar een paar jaar geleden konden we goed zonder. Eerlijk is eerlijk het is een fijne luxe en met panelen bijna gratis.
dat laatste kan ik bevestigen, als ik over afgelopen maandag mijn stroom(airco) kosten wegstreep tegen de geleverde stroom dan hou ik 0,59 euro aan kosten over.
dan hebben er twee 2.5kw split units gedraaid van 12:00 tot 21:00 uur dus 9 uur lang.
ik heb 9 zonnepanelen en lever daar ongeveer 19-20kw per dag mee op, op een volledig zonnige dag.

Z790, 4070Ti, 13600K, 32gb DDR5 6200mhz, Samsung 980pro 2TB, Scythe Mugen rev C , Corsair 4000D airflow | Seat Leon Cupra 300 ST 4DRIVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweddy
DukeBox schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Ik ken geen enkel ziekenhuis zonder klimaatbeheersing en een verzorgingstehuis zou volgens het Bouwbesluit 2012 aan 'veilig en gezond kunnen wonen' moeten voldoen.
edit: https://www.rijksoverheid...tioning-in-verpleeghuizen
Ben vorig jaar voor een paar weken dagelijks bij een zieke in het ziekenhuis geweest en daar werd het zeer warm op de kamer. Zéker geen airco of ook maar iets dat op koeling leek. Erg onaangenaam, laat staan voor de zieken.
We zijn met de bouw totaal niet bezig met warmte buiten houden volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweddy op 01-07-2025 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-08 20:09
plaats een paar van deze in je nieuwe woning in de tussentijd: https://guardblinds.com/p...ds?variant=49597376627029

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-09 13:19
NiGeLaToR schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:30:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat kun je best sowieso al gaan doen. De terugleverboetes worden volgens mij bepaald op basis van hetgeen je terugleverd vóór saldering. Zo staat het in ieder geval op de website van bijvoorbeeld Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:14
Krijnemans schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Dat kun je best sowieso al gaan doen. De terugleverboetes worden volgens mij bepaald op basis van hetgeen je terugleverd vóór saldering. Zo staat het in ieder geval op de website van bijvoorbeeld Vattenfall.
Precies wat ik ook dacht....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Doorluchten heeft weinig zin als het buiten 35 en windstil is en je van die mooie ramen hebt op het zuiden.

De milieu ridders vinden het niet leuk maar de enige oplossing is airconditioning. Volstrekt normaal in Tokio of Houston maar wij doen hier heel moeilijk over om de een of andere reden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:11
emeralda schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:17:
Doorluchten heeft weinig zin als het buiten 35 en windstil is en je van die mooie ramen hebt op het zuiden.

De milieu ridders vinden het niet leuk maar de enige oplossing is airconditioning. Volstrekt normaal in Tokio of Houston maar wij doen hier heel moeilijk over om de een of andere reden.
Gaat niet om moeilijk doen, ook in landen waar airco's normaal (of noodzakelijk) zijn, zie je dat ze de zon zo veel mogelijk buiten proberen te houden.

Er is niets milieuridderigs aan om eerst slim te kijken of je de instraling en opwarming kan verminderen, om het eventuele verbruik van je airco te beperken.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

emeralda schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:17:
De milieu ridders vinden het niet leuk maar de enige oplossing is airconditioning.
Sterker nog, een zodanig geïsoleerde woning bespaard op verwarming in de koude maanden zo veel dat de (noodzakelijke) koeling door diezelfde isolatie in de warme maanden daar niet tegenop kan. Helemaal gezien we dan vaak ook goed gebruik kunnen maken van schone bronnen.

Dus net als @GerbenBK ook al aangeeft, daar is niets milieuridderigs aan, netto het meest optimale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:35
Richh schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 01:12:
[...]

Nee, want dan moet je er aanzienlijk meer energie in pompen om de toko warm te houden. En ook het verkoelen kost dan meer energie. Ook in slecht geïsoleerde woningen wordt het warm nu immers.

Er is helemaal niks mis met isolatie :)
Vergelijk eens wat energie verbruik van verschillende woningen. Bedenk daarbij dat 1 kuub gas zo'n 10 kilowattuur aan energie bevat. Reken maar ja ;)

Het gaat pas fout bij appartementen waarin je niets kan laten 'doorluchten' en waarin zeer veel glas gebruikt wordt. Dan wordt het immers overmatig warm en er is geen natuurlijke wijze om het te laten koelen.

Helaas ontkom je dan niet aan iets van airco om het serieus af te koelen. Gelukkig kan dat zeer energiezuinig; een single unit van mijn split airco verbruikt zo'n 300w per uur, bovendien alleen wanneer de zon schijnt (= gratis met zonnepanelen). Daarmee houd ik de boel hier heerlijk koel voor niks.
Had jij de zonnepanelen gratis dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:56
Edje44magnum schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:31:
[...]

Had jij de zonnepanelen gratis dan?
Ha ha...

Maar eigenlijk, de eerste set had de vorige bewoner al op het dak gegooid :P dus je zou kunnen zeggen van wel?
De tweede set heb ik zelf geplaatst en heb ik gewoon voor betaald ja.

Maarehh... op dit moment kan je fatsoenlijke panelen kopen voor letterlijk zes tientjes per stuk. Een micro omvormer voor 2 tot 4 panelen kan ook voor minder dan 100 euro. Een set van 2-3 paneeltjes brengt (veel) meer energie op dan een split airco verbruikt en kost bij zelfmontage dus minder dan 250 euro.

Ook in een appartement zou je een "balkonset" kunnen plaatsen, zo nodig met accu, en daarmee prima profiteren van dynamische energieprijzen en gratis renewable energie, zonder dat je daarvoor aan duizenden euro's aanschaf moet denken.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:34
L/L warmtepompen gaan in de toekomst nuttiger zijn dan L/W pompen want koelen in de zomer gaat steeds belangrijker worden, zeker bij de extreem geïsoleerde huizen. Tevens kun je effectiever gebruikmaken van je zonnepanelen (mits je die hebt). In de zomer produceren de panelen maximaal, je wilt er dan ook optimaal gebruik van maken, zeker als de saldering er af gaat en je soms zelfs voor terugleveren moet betalen.
Pagina: 1 2 Laatste