Hitte in nieuwbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibcmn
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:00
Hallo iedereen,

Afgelopen december ben ik ingetrokken in een nieuwbouw appartement. Het is een huurwoning (vrije sector), eigendom van een groot vastgoedfonds en professioneel beheerd. Het probleem is dat de woning erg warm wordt en niet goed te koelen is. Sinds april stijgt de temperatuur dagelijks tot ca. 25 graden, ookal is het buiten bijvoorbeeld maar 20 graden, en als het buiten 30+ graden is stijgt de temperatuur binnen mee. Dit is ondanks dat ik al de hele dag mijn gordijnen dicht heb en zo veel mogelijk ventileer wanneer het buiten koeler is dan binnen, en de boel juist dicht houd als het buiten warm is. Soms kan ik de temperatuur even omlaag krijgen door wat ramen en deuren tegen elkaar open te zetten als het buiten koel is, maar zodra ik de ramen weer sluit komt alle warmte uit de muren vrij en is het vrijwel direct weer 25+ graden. Dweilen met de kraan open dus.

Waar ik erg van baal is dat in mijn huurovereenkomst staat dat de woning is aangesloten op een WKO systeem, waarmee ik dus in de zomer zou moeten kunnen koelen, maar in de praktijk blijkt de woning alleen te beschikken over stadsverwarming, geen koeling. De beheerder heeft bevestigd dat dit een fout was in de huurovereenkomst en dat de woning inderdaad niet beschikt over actieve koeling en dat er ook geen plannen zijn om dit aan te leggen (ondanks dat er dus wel expliciet in de ondertekende huurovereenkomst staat dat er een koudebron aanwezig is). Mea culpa, maar we zijn niet van plan om er iets aan te doen.

Ik heb al meerdere keren contact gezocht met de beheerder om te kijken of er een oplossing te vinden is (bijvoorbeeld zonwering), maar dit gaat nergens heen; telefoon wordt niet opgenomen, emails worden genegeerd. Buren hebben hetzelfde probleem.

Wat relevante details over de woning:
- nieuwbouw appartement, opgeleverd eind 2024
- vrije sector huur, professioneel beheerdgenegeerd
- energielabel A++
- stadsverwarming (vloerverwarming, GEEN koeling, ondanks dat in de huurovereenkomst staat dat het een WKO systeem met koeling is)
- grote ramen op het zuiden, geen zonwering of zonwerend glas
- mechanische ventilatie

Al met al dus niet helemaal waar ik op gehoopt had toen ik tekende voor een nieuwbouwwoning met vloerkoeling. Het is wel een serieus probleem voor me aan het worden; merk dat ik door de temperatuur slecht slaap en gewoon erg chargijnig begin te worden omdat ik thuis nergens verkoeling kan vinden. Ik snap dat het soms gewoon even niet anders is tijdens tropische dagen in de zomer, maar een woning die vanaf april (tot waarschijnlijk september/oktober) dagelijks de 25 graden aantikt en op tropische dagen binnen ook tropisch warm wordt is wat mij betreft niet acceptabel.

Ik denk dat zonwering al enorm zou helpen en zou ook zeggen dat de verhuurder dit verschuldigd is vanwege de ontbrekende vloerkoeling waar ik wel voor heb getekend, maar de beheerder heeft aangegeven dat ze niet van plan zijn om dit te overwegen en hebben me sinds dien genegeerd. Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering dus een rechtzaak zit ik niet op te wachten. Wat zijn mijn opties?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vragen of de beheerder een airco installeert ter compensatie van het gemis van de toegezegde koeling? Want ook met zonwering zal het uiteindelijk toch warm(er) worden binnen. En aangezien dat invloed heeft op je slaap en algemeen woongenot zou de beheerder imho best met een alternatieve oplossing mogen komen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:31
Microkid schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:22:
Vragen of de beheerder een airco installeert ter compensatie van het gemis van de toegezegde koeling? Want ook met zonwering zal het uiteindelijk toch warm(er) worden binnen. En aangezien dat invloed heeft op je slaap en algemeen woongenot zou de beheerder imho best met een alternatieve oplossing mogen komen.
Zonwering zijn redelijk passieve kosten, wellicht gaat je huur iets omhoog maar dat is te overzien. Vanaf April een airco laten draaien gaat flink in de energiekosten lopen ook. Dat lijkt me niet geheel wenselijk voor @Ibcmn.

*sowieso

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23
Werk samen met je medebewoners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Hier ervaring met een zelfde nieuwbouw-appartement. Al die nieuwerwetse isolatie is top in de winter, maar werkt tegen in de zomer. En beton houdt zoals je zelf al hebt vastgesteld de temperatuur lekker vast en het duurt heel lang voordat dat er uit is. Ook weer een voordeel in het najaar, de verwarming hoeft pas laat in het jaar aan, maar in de zomer is het waardeloos. Het enige wat in de praltijk zal gaan helpen is een airco, en dan een echte en geen mobiele.

Zonwering is aardig voor de piekmomenten maar legt geen zoden aan de dijk aangezien nog steeds de luchttemperatuur van buiten naar binnen stroomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:46
Hoeveel graden is het buiten. En hoeveel is het dan binnen?

Dan weet je of het systeem werkt of niet.

Ah ik zie het. 20 buiten en binnen 25+

Bij welk WKO zit je aangesloten? Of is het geen WKO?

[ Voor 32% gewijzigd door corporalnl op 19-06-2025 07:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Samen met medebewoners de beheerder in gebreke stellen. Je hebt een overeenkomst getekend waarin staat dat er actief gekoeld kan worden, zij hebben zich niet aan die overeenkomst gehouden. Daar moet je ze niet met een 'oeps klopt idd niet' vanaf laten komen.
Je zou contact kunnen leggen met de huurcommissie, zeker gezien het gebrekkige contact met de beheerder, misschien dat die iets voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29
https://www.huurcommissie.nl/

Misschien kun je daar nuttige info vinden of eventueel hulp inroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:35
Wellicht kan je een mobiele split airco overwegen. Pas je niets aan de woning aan en heb je toch het voordeel van een split airco.

Zon buitenhouden is beter, maar neem ik aan niet mogelijk?

Aan balkon kant en op ramen die open kunnen zou je wellicht screens met zuignappen kunnen plaatsen aan buitenkant.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verhuurder in gebreke stellen (liefst collectief met je buren). Het is immers een gebrek. Laat hen eerst maar met een oplossing komen. Dat is een contractueel issue en die zou ik loskoppelen van of het nu wel of niet te warm wordt in de woning.

V.w.b. de warmte:

De woonbond heeft e.e.a. samengesteld op dit thema: hier.

Er achter komen of het echt "te" warm is in huis kon nog wel eens een touwgetrek worden.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:57
Nou daar gaan we: dit is niet een 'oepsie bedankt' maar zeer waarschijnlijk een gebouw dat niet voldoet aan de wet. Alle nieuwbouw heeft problemen met warmte. Daarom.is er wetgeving doe voorschrijft dat je voor het gebouwd wordt een berekening moet laten maken met de zogeheten TOjuli-score. Bij appartementen wordt er vrijwel altijd gerekend met actieve koeling en dan voldoet het wel. Maar als die koeling er niet is dan moet je echt dingen doen zoals zonwering buiten, kleinere ramen op t zuiden etc anders val je gewoon door de mand en haal je de wettelijke eis niet.

TL/DR: 95% kans dat je gebouw niet aan de eisen voor opwarming (TOjuli) voldoet omdat ze dachten koeling toe te passen en dat toch niet zo is.

Actie is idd in gebreke stellen en je kunt ook de documenten rondom.energieprestatie en TOjuli score opvragen. Zijn onderdeel van de Omgevingsvergunning. Met de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:11
Is dat een type -C (enkel afzuigen) of een type -D (WTW met afzuiging en inblaas). Bij een type -D is het nog wel is zo dat je de "comfort temperatuur" lager kan instellen waardoor hij sneller koelere buitenlucht gaat bijmengen.

Grote ramen op het zuiden is vragen om problemen, zeker als er geen zonwering of actieve koeling is. Zoals aangegeven door bovenstaande poster, verdiep je is in TOjuli...Maar met wat pech is de vergunning al verleend voordat deze eis is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

futurecrawler

Break the cycle.

Plaats planten met grote bladeren.

This is not a signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11
Ibcmn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:15:
- grote ramen op het zuiden, geen zonwering of zonwerend glas
Bij mijn vorige appartement exact hetzelfde gedoe gehad, niet te houden in de zomer. Het heeft ons toen heel veel gezeur gekost, maar uiteindelijk de verhuurder zo ver gekregen zonwering te installeren tegen een huurverhoging (iets van 15eu in de maand, maar goed).
Je zou kunnen zoeken of je zonneschermen met noppen aan de buitenkant kan plaatsen, alles wat er niet in komt qua warmte hoeft er ook niet uit.

En, hoe staat de vloerkoeling in het huurcontract? Dat exacte probleem hadden wij ook (copy-paste foutje) maar volgens de huurcommissie hield dat geen stand toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25
Inderdaad als je weet hoeveel energie het kost om je woning te verwarmen dan kun je ook een snelle inschatting maken hoeveel de woning opwarmt met die ramen op het zuiden.
Even ter indicatie. Iedere m2 is al snel een actieve kachel van 600-800Watt. Ik verwacht eigenlijk dat je appartement op een koude dag met zo’n 2kW te verwarmen is. Ga maar na dus dat die zoninstraling enorm veel warmte toevoegt aan je woning. Screens is dan een heel goed begin. En het lijkt me dat je dit collectief moet oppakken. Want iedereen heeft ditzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 16:59
DonJunior schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:34:
[...]

Zonwering zijn redelijk passieve kosten, wellicht gaat je huur iets omhoog maar dat is te overzien. Vanaf April een airco laten draaien gaat flink in de energiekosten lopen ook. Dat lijkt me niet geheel wenselijk voor @Ibcmn.
Ik vond dat eerlijk gezegd een behoorlijk schandalig bedrag. Ik heb een soortgelijke overlast, penthouse van twee verdiepingen met één en al glas op het zuiden. Bouwjaar 2012 en in de maanden maart-november zelden onder de 25 graden binnentemperatuur, gisteren was het 32 graden binnen en vanmorgen om 7 uur begon de dag al met 28,5 graden.
Screens wil de woningbouw op de benedenverdieping best plaatsen, tegen 40 euro/maand huurverhoging. Wetende dat je dat ook in de wintermaanden betaalt en het zorgt voor enkele graden verschil vond ik schandalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Screens met zuignappen lijken mij een goede manier om dit aan te pakken. Externe zonnewering werkt véél beter dan oplossingen aan de binnenkant.

We moeten inderdaad op een andere manier gaan bouwen. Vol inzetten op externe zonnewering en eventueel kleinere raampartijen. Elke nieuwbouw die ik zie met grote ramen en geen zonnewering doet mij met mijn ogen rollen. Daar staat over een jaar of twee airco om het leefbaar te maken. Niet dat ik iets tegen airco heb maar warmte die niet binnenkomt moet je ook niet actief weghalen.

En met zonnewering en nadenken over ramen kan nieuwbouw best zuinig zijn in de winter én niet oververhitten in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08:10
De meeste warmte komt van de zon (straling) via de (grote?) ramen binnen. Probeer HR++ ramen (met reflectiecoating) te krijgen, ook fijn voor de winter, en screens aan de buitenkant doen wonderen.
Als er een balkon voor de ramen zit dan kun je ook zelf een reflectielaag aanbrengen door het monteren van speciale folie. Niet heel goedkoop maar wel effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Als de ramen van buitenaf te bereiken zijn heb je ook zonwering op basis van zuignoppen. Die heb ik enkele jaren naar alle tevredenheid gebruikt bij mij thuis totdat er vaste rolscreens geplaatst werden. De zonwering merk je binnen eigenlijk nauwelijks iets van omdat je er gewoon doorheen kan kijken. Na de warme dagen haal je ze eenvoudig weer los, rol je ze op en stop je ze weg in de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-06 16:32
De officiële weg is zoals je zelf ook al aangeeft. Contact opnemen met de verhuurder, eventueel naar de huurcommissie. Maar praktisch gezien zit je in de tussentijd wel in de warmte, dus zelf zonwering bevestigen is de meest praktische stap.

Voor uiteenlopende budgetten kun je al heel goede zonwering krijgen. De beste zonwering zit een de buitenkant. Screens met zuignappen. Screens die je met haken in de hoeken hangt. Of een stapje verder, screens die je later kunt (laten) verwijderen. Nadeel is dat je waarschijnlijk niet in de buitenmuren mag boren.

Afhankelijk van de mogelijkheden in je appartement kun je ook airco's plaatsen die je weer kunt verwijderen. Niet van die mobiele. En ook niet van die permanente waar je een STEK installateur voor nodig bent. Maar een fancoil met een monoblock buitendeel. Of een monoblock airco waarbij je alleen luchtslangen naar buiten hebt. Innova heeft zulke systemen, dan bevatten de koelleidingen alleen water. Die leidingen kun je gewoon in de bouwmarkt halen, en met een paar knelkoppelingen plaatsen. Maar dan moet je wel een geschikte plek hebben voor het buitendeel, zoals een vrij ruim balkon, of een eenvoudige manier om op het dak te komen. Met een monoblock airco hoef je alleen 2 slangen naar buiten te leggen, en die zijn nog vrij efficient ook, maar maken wel behoorlijk geluid binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-06 20:36
De poor man solution van zonwering, is een doek spannen buiten, zodat er geen zonlicht door je ramen valt.
Dat kan al met een oud laken oid.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:33
Vanaf April een airco laten draaien gaat flink in de energiekosten lopen ook. Dat lijkt me niet geheel wenselijk voor @Ibcmn.
Airco is ongeveer 1 kWh per dag, paar euro in de week.
Koopje voor woongenot.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-06 15:08
Je huur is nu vastgelegd mét koeling, terwijl die niet voorzien is. Samen met de buren in gebreke stellen, en eisen dat je meteen een huurverlaging instelt van xx€/maand, tot afdoende koeling voorzien is. Een van de buren heeft vast wel rechtsbijstandsverzekering, die kan helpen om juiste brieven op te stellen die jullie allemaal kunnen gebruiken.

En daarnaast: enkel zonwering buiten helpt, zonwering binnen is zinloos.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ibcmn
Bedankt voor de reacties iedereen!
Microkid schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:22:
Volledig mee eens maar om dit in de praktijk af te dwingen is niet zo makkelijk; er valt niet goed te communiceren met de eigenaar en beheerder, en aangezien het een vrijesector huurwoning is kan ik niet naar de huurcommissie om mijn gelijk te halen. Dan komt het waarschijnlijk tot een rechtzaak, maar daar zit ik ook niet echt op te wachten
[...]

Zonwering heeft inderdaad mijn voorkeur, veel goedkoper op de lange termijn en ik vermoed dat het een groot verschil zou maken aangezien ik grote ramen op het zuiden heb
Dennisdn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:46:
Hier ervaring met een zelfde nieuwbouw-appartement. Al die nieuwerwetse isolatie is top in de winter, maar werkt tegen in de zomer. En beton houdt zoals je zelf al hebt vastgesteld de temperatuur lekker vast en het duurt heel lang voordat dat er uit is. Ook weer een voordeel in het najaar, de verwarming hoeft pas laat in het jaar aan, maar in de zomer is het waardeloos. Het enige wat in de praltijk zal gaan helpen is een airco, en dan een echte en geen mobiele.

Zonwering is aardig voor de piekmomenten maar legt geen zoden aan de dijk aangezien nog steeds de luchttemperatuur van buiten naar binnen stroomt.
In de winter was het inderdaad prima toeven met al die isolatie, amper hoeven te verwarmen. Een airco zal inderdaad meer verschil maken dan zonwering maar ik merk dat er een groot verschil is in de binnentemperatuur op zonnige dagen vergeleken met bewolkte dagen (ookal is de buitentemperatuur hetzelfde), wat ook niet gek is aangezien ik een paar grote ramen op het zuiden heb, dus verwacht dat zonwering alleen al een merkbaar verschil zou maken.
corporalnl schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:46:
Hoeveel graden is het buiten. En hoeveel is het dan binnen?

Dan weet je of het systeem werkt of niet.

Ah ik zie het. 20 buiten en binnen 25+

Bij welk WKO zit je aangesloten? Of is het geen WKO?
Staat WKO met warmte en koudevoorziening in de huurovereenkomst maar het blijkt geen WKO te zijn maar gewoon ouderwetse stadsverwarming. Geleverd door Vattenfall, Vattenfall heeft ook bevestigd dat ze alleen warmte kunnen leveren, geen koude.
Oon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:49:
Samen met medebewoners de beheerder in gebreke stellen. Je hebt een overeenkomst getekend waarin staat dat er actief gekoeld kan worden, zij hebben zich niet aan die overeenkomst gehouden. Daar moet je ze niet met een 'oeps klopt idd niet' vanaf laten komen.
Je zou contact kunnen leggen met de huurcommissie, zeker gezien het gebrekkige contact met de beheerder, misschien dat die iets voor je kunnen betekenen.
anboni schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:49:
https://www.huurcommissie.nl/

Misschien kun je daar nuttige info vinden of eventueel hulp inroepen.
Ik zal eens kijken maar ik ben bang dat de huurcommissie niet veel voor me kan betekenen aangezien het een vrje sector huurwoning betreft. Voor zover ik weet heeft de huurcommissie alleen zeggenschap over sociale- en middenhuur, maar voor de vrije sector kunnen ze hooguit een niet-bindend advies geven.
Cyriel85 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 07:55:
Wellicht kan je een mobiele split airco overwegen. Pas je niets aan de woning aan en heb je toch het voordeel van een split airco.

Zon buitenhouden is beter, maar neem ik aan niet mogelijk?

Aan balkon kant en op ramen die open kunnen zou je wellicht screens met zuignappen kunnen plaatsen aan buitenkant.
Screens met zuignappen worden idd vaker genoemd, zal er eens naar kijken
Fr33z schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:39:
Nou daar gaan we: dit is niet een 'oepsie bedankt' maar zeer waarschijnlijk een gebouw dat niet voldoet aan de wet. Alle nieuwbouw heeft problemen met warmte. Daarom.is er wetgeving doe voorschrijft dat je voor het gebouwd wordt een berekening moet laten maken met de zogeheten TOjuli-score. Bij appartementen wordt er vrijwel altijd gerekend met actieve koeling en dan voldoet het wel. Maar als die koeling er niet is dan moet je echt dingen doen zoals zonwering buiten, kleinere ramen op t zuiden etc anders val je gewoon door de mand en haal je de wettelijke eis niet.

TL/DR: 95% kans dat je gebouw niet aan de eisen voor opwarming (TOjuli) voldoet omdat ze dachten koeling toe te passen en dat toch niet zo is.

Actie is idd in gebreke stellen en je kunt ook de documenten rondom.energieprestatie en TOjuli score opvragen. Zijn onderdeel van de Omgevingsvergunning. Met de
nooberke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Is dat een type -C (enkel afzuigen) of een type -D (WTW met afzuiging en inblaas). Bij een type -D is het nog wel is zo dat je de "comfort temperatuur" lager kan instellen waardoor hij sneller koelere buitenlucht gaat bijmengen.

Grote ramen op het zuiden is vragen om problemen, zeker als er geen zonwering of actieve koeling is. Zoals aangegeven door bovenstaande poster, verdiep je is in TOjuli...Maar met wat pech is de vergunning al verleend voordat deze eis is gekomen.
Het is type C, enkel afzuigen.

Heb zojuist bij de gemeente inzage gevraagd in de omgevingsvergunning en TOjuli berekening. Aangezien de appartementen eind 2024 zijn opgeleverd ben ik bang dat de vergunning mogelijk al voor 1 juli 2021 was verstrekt en dus niet hoeft te voldoen aan TOjuli. Anders vermoed ik inderdaad sterk dat het niet voldoet aan de TOjuli eis; ik kan de berekening zelf niet maken, maar als een zeer goed geisoleerde woning met grote ramen op het zuiden zonder zonwering of actieve koeling aan zo'n eis voldoet, wat voor woning moet je dan hebben om niet aan de eis te voldoen? Een broeikas?
Appartement op 3 hoog dus dat is helaas geen optie :) Er zijn wel wat bomen geplant voor de deur, maar het zal nog wel een decennium of 2 duren voor die groot genoeg zijn om schaduw te werpen op mijn ramen.
HikariMisako schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:48:
[...]

Bij mijn vorige appartement exact hetzelfde gedoe gehad, niet te houden in de zomer. Het heeft ons toen heel veel gezeur gekost, maar uiteindelijk de verhuurder zo ver gekregen zonwering te installeren tegen een huurverhoging (iets van 15eu in de maand, maar goed).
Je zou kunnen zoeken of je zonneschermen met noppen aan de buitenkant kan plaatsen, alles wat er niet in komt qua warmte hoeft er ook niet uit.

En, hoe staat de vloerkoeling in het huurcontract? Dat exacte probleem hadden wij ook (copy-paste foutje) maar volgens de huurcommissie hield dat geen stand toen.
Het wordt op meerdere plekken genoemd in het contract maar ik denk dat dit de meest duidelijke is:

Het gehuurde is voor de levering van warmte en koude (en /of warm tapwater) aangesloten op stadsverwarming in combinatie met koeling via een koudebron

De aanwezigheid van een koudebron wordt nog meerdere keren genoemd in het contract en er wordt gesproken van het 'WKO systeem'. Lijkt me dus vrij expliciet, niet een onschuldig copy-paste foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Het gaat niet eens een huurverlaging maar een nieuebouwwoning die (waarschijnlijk) niet aan de wet voldoet. Dat los.je niet op met 50 eur minder huur.

@hierboven: je schrijft 'wat voor woning voldoet?'. Nou 1 met actieve koeling dus. Zodra je dat toepast is je TOJuli score 0 en voldoe je dus aan de max eis van 1.2. Andersom , als je t dus niet hebt is het lastig te voldoen.

[ Voor 43% gewijzigd door Fr33z op 19-06-2025 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Nu online

futurecrawler

Break the cycle.

Ibcmn schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:12:
Appartement op 3 hoog dus dat is helaas geen optie :) Er zijn wel wat bomen geplant voor de deur, maar het zal nog wel een decennium of 2 duren voor die groot genoeg zijn om schaduw te werpen op mijn ramen.
Binnenshuis die planten plaatsen. Planten kunnen voor afkoeling zorgen door natuurlijke processen.

This is not a signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 19:16
futurecrawler schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:18:
[...]

Binnenshuis die planten plaatsen. Planten kunnen voor afkoeling zorgen door natuurlijke processen.
oh, hoe werkt dit precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
hoevenpe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:09:
[...]

Koopje voor woongenot.
Nou nee. Om het hier ad hoc van 25c naar 22c te krijgen, wat een klein uurtje duurt, heeft ie al 1 kWh verstookt. Om het de overige 8 uur op temperatuur te houden, ben je ook wel 5 of 6 kWh verder. Dus een eurootje of 3 per dag moet je wel rekenen met deze temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DutchOwnage schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:27:
Nou nee. Om het hier ad hoc van 25c naar 22c te krijgen, wat een klein uurtje duurt, heeft ie al 1 kWh verstookt. Om het de overige 8 uur op temperatuur te houden, ben je ook wel 5 of 6 kWh verder. Dus een eurootje of 3 per dag moet je wel rekenen met deze temperaturen.
Geef toe dat met mijn overschot aan PV ik niet kijk op een kWh meer of minder, inderdaad ongeveer 1kWh of meer maar blijkbaar is mijn rijtjeshuis sneller koel (20 graden) dan een appartement in de volle zon.

Dan nog: als mijn huis zo heet zou zijn als dat van TS is die paar euro per dag een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
hoevenpe schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:30:
[...]

Dan nog: als mijn huis zo heet zou zijn als dat van TS is die paar euro per dag een no-brainer.
Absoluut hoor. Dat is mij het woongenot dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 11:31
[...]

Koopje voor woongenot.
wat is dit voor een onzin? 8)7 1 kWh per dag? Een airco om de benedenverdieping te koelen schiet al, met grote ramen op het zuiden, makkelijk naar 1 kWh ( per uur ). Gisteren met de hitte trek ik makkelijk zo 13 kWh met de airco beneden en boven. Nadeel van grote ramen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:46
[...]

Airco is ongeveer 1 kWh per dag uur, paar euro in de week per dag.
Koopje voor woongenot.
Fixed that for you.

Airco verbruikt echt meer dan dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
hollandnick schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:35:
wat is dit voor een onzin? 8)7 1 kWh per dag? Een airco om de benedenverdieping te koelen schiet al, met grote ramen op het zuiden, makkelijk naar 1 kWh ( per uur ).
Zoals ik al zei: krijg mijn bovenverdieping in 1 uur koel genoeg om comfortabel te kunnen slapen, het hele huis naar 20 graden zal vast langer duren maar dan nog hebben we het over een paar uur in het geval van een goed geisoleerde rijtjeswoning met gordijnen overdag dicht.

N=1 inderdaad, maar met een paar euro per dag had ik het ook gedaan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 19-06-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:46
hpmkruit schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:25:
[...]

oh, hoe werkt dit precies?
Fotosynthese is een endothermische reactie. Dit betekent dat het energie uit de omgeving opneemt, en daardoor wordt de omgeving dus ietsje koeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gordijnen aan de binnenkant helpen praktisch niet. Daar waar het zonlicht op valt wordt het omgezet in warmte. Als dat op je gordijnen is dan heb je de warmte dus al binnen. Je wilt het liefst de warmte buiten houden, dus moet je zorgen dat daar het zonlicht ergens op valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:20
Ik zit nu ook ca. 5 jaar in een nieuwbouw appartement met grote raampartijen waar de zon volledig op schijnt in de middag en avond, ventilatiesysteem type C. Het ergste zijn de periodes van lang warm weer. Het is best afzien in de zomer. Een aantal ouderen hier hebben een split-unit airco geïnstalleerd, maar ik vond dat zonde van mijn geld bij een sociale huurwoning.
Maar zoals nu dat het een paar dagen warm is en dan een paar dagen wat minder, dan is het prima te doen en koelt het ook af.

We hebben nu een nieuwbouw hoekwoning gekocht. Ben heel benieuwd wat daar de ervaring gaat zijn. De buitenkozijnen zijn voorzien van triple isolatieglas met ventilatiesysteem D. Ik heb zojuist de TOjuli-score opgevraagd bij de aannemer, dus erg goede tip, dank @Fr33z.

De ligging van onze nieuwe hoekwoning is gelukkig ook beter, en om aan de BENG eisen te voldoen begreep ik dat screens bij de achtergevel bij ons zijn inbegrepen vanuit het nieuwbouwproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:41:
Screens met zuignappen lijken mij een goede manier om dit aan te pakken. Externe zonnewering werkt véél beter dan oplossingen aan de binnenkant.

We moeten inderdaad op een andere manier gaan bouwen. Vol inzetten op externe zonnewering en eventueel kleinere raampartijen. Elke nieuwbouw die ik zie met grote ramen en geen zonnewering doet mij met mijn ogen rollen. Daar staat over een jaar of twee airco om het leefbaar te maken. Niet dat ik iets tegen airco heb maar warmte die niet binnenkomt moet je ook niet actief weghalen.

En met zonnewering en nadenken over ramen kan nieuwbouw best zuinig zijn in de winter én niet oververhitten in de zomer.
Eens. In ons vorige huis, op het zuiden, enorme ramen met op de tweede verdieping zelfs een hoogte van 5 meter. Het was een sauna daar boven.

Nu een huis op het westen, maar veel kleinere raampartijen. Scheelt enorm in de warmte van het huis.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-06 18:52

watercoolertje

Untertitel

Chorro schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:23:
[...]

Ik vond dat eerlijk gezegd een behoorlijk schandalig bedrag. Ik heb een soortgelijke overlast, penthouse van twee verdiepingen met één en al glas op het zuiden. Bouwjaar 2012 en in de maanden maart-november zelden onder de 25 graden binnentemperatuur, gisteren was het 32 graden binnen en vanmorgen om 7 uur begon de dag al met 28,5 graden.
Screens wil de woningbouw op de benedenverdieping best plaatsen, tegen 40 euro/maand huurverhoging. Wetende dat je dat ook in de wintermaanden betaalt en het zorgt voor enkele graden verschil vond ik schandalig.
Even los van het bedrag (vind ik vrij hoog, 12x40=480 p/j) maar had je het eerlijker gevonden als je 6 maanden het dubbele betaald zodat je in de winter niet betaald?

Ik snap het 'in de winter is het niet nodig dus wil ik er dan niet voor betalen'-argument niet zo. Dat heeft werkelijk geen enkele invloed op je jaarlijkse kosten aan die zonnewering, dat is 480 euro p/j of je dat nou verdeeld over 1, 6 of 12 maanden maakt echt niet uit (sterker nog bij 12 maanden kan je langer rente vangen over je euro's want die houdt je langer op je rekening)...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:36
hollandnick schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:35:
[...]

wat is dit voor een onzin? 8)7 1 kWh per dag? Een airco om de benedenverdieping te koelen schiet al, met grote ramen op het zuiden, makkelijk naar 1 kWh ( per uur ). Gisteren met de hitte trek ik makkelijk zo 13 kWh met de airco beneden en boven. Nadeel van grote ramen
Reken minimaal op 300W instraling per m2 raam. Dus het allereerste wat er zal moeten komen is buiten zonwering. Een appartementencomplex zonder zonwering is eigenlijk misdadig. In een grondgebonden woning kun je dat tenminste nog zelf regelen.
https://www.de-huisdokter...r-verhitting-in-je-woning

Je vecht niet alleen tegen binnenkomende zon maar ook de temperatuur van de muren, koelteverlies door de ramen en ventilatie. Naast de zoninstraling op het hele gebouw heb je natuurlijk nog de gewone hitte van buiten. Komend weekend ligt de gemiddelde etmaaltemperatuur al boven de 20 graden. https://weerstatistieken.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
nooberke schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Precies dit. Door de temperatuur waarbij de bypass open gaat te verlagen kun je (deels) voorkomen dat warmte accumuleert. Zet dan ook de ventilatie op een hogere stand als de buitentemperatuur gedaald is.

Maar het is natuurlijk beter om ervoor te zorgen dat de warmte niet binnenkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 19-06-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 11:31
Sendak239 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Reken minimaal op 300W instraling per m2 raam. Dus het allereerste wat er zal moeten komen is buiten zonwering. Een appartementencomplex zonder zonwering is eigenlijk misdadig. In een grondgebonden woning kun je dat tenminste nog zelf regelen.
https://www.de-huisdokter...r-verhitting-in-je-woning

Je vecht niet alleen tegen binnenkomende zon maar ook de temperatuur van de muren, koelteverlies door de ramen en ventilatie. Naast de zoninstraling op het hele gebouw heb je natuurlijk nog de gewone hitte van buiten. Komend weekend ligt de gemiddelde etmaaltemperatuur al boven de 20 graden. https://weerstatistieken.nl/
Zeker ik kan het hier in huis ook goed merken. Beneden heb ik een zonnescherm ( oud ding ) van 4 meter. Dekt niet de hele breedte maar houdt zoveel zon tegen dat de airco vaak pas later op de dag wordt aangezet. Boven op mijn slaap/werkkamer voel je de hitte al in de ochtend binnenkomen :-( Ik zit net als TS dus naar oplossingen te kijken, waarbij een heel budget oplossing to misschien die zuignappen gaan worden. Op de volgende site kwam ik op 75 / 100 euro per raam uit ( ~250x160 cm )
https://www.kenkzonwering.nl/zonwering-met-zuignappen/

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:27
[...]

Koopje voor woongenot.
Dit moet zijn 1kWh per uur en niet per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:25
Mr. Blonde schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:04:
Hangt natuurlijk helemaal af van wat de koeltevraag is. Zelf draait hier 1 airco voor de totale bovenverdieping met 20m2 glas op het noord-oosten en 20m2 glas op het zuid-westen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYMa7aFSKDs1Sz7o9GbAjw7JyXc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CUPY1U8MeijAiOhPVAXc1GMz.png?f=user_large

Je ziet in deze grafiek ook duidelijk wanneer de zon stopt met direct naar binnen schijnen om het dan vervolgens weer op te pakken als de zon doorgedraaid is.

Aan de noord-oost kant enkel zonwerend glas (60%, reflectie) en aan de zuid-west kant zonwerend glas + een grote overstek. We hebben voorbereidingen getroffen voor screens maar voorlopig nog geen budget voor, moet in een driehoek en dat maakt het snel duur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Mr. Blonde schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:04:
[...]

Lol, das dan wel weer heel veel. Meeste aircos hebben een efficiency van 6-8 bij koelen. Dan zou je dus op 6000-8000W aan koelvermogen zitten. Dat kun jr nooit de hele dag laten draaien tenzij je in een tuinkas woont. Laten we het er op houden dat veel aircos vooral zachtjes pruttelen op 200-300W OF een paar uur per dag staan te blazen op maybe 700-900W. Dus ja, dan is 2-4kWh aan elektisch verbruik aannemelijk. Maar het verschilt gewoon sterk per woning EN gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 19-06 15:08
Ik bedenk me net dat je ook eens met witkalk aan de slag kan, dat gebruiken ze in serres om minder zoninstraling te krijgen, en regent uiteindelijk af. Het ziet er wel niet uit van buitenaf, aan jou om te beoordelen of dat een voordeel kan zijn ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 00:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

We dwalen af van de vraag, ik lees alleen nog maar reacties over hoeveel watt en hoeveel euro het kost ;)
Graag ontopic :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Warmte werende folie kun je gewoon zelf aanbrengen op je ramen en scheelt een flinke slok op een borrel.
Voor de prijs hoef je het niet te laten:
https://www.raamfolieonli...ie/raamfolie-tegen-warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezania
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 19:13
vogelmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 12:58:
Warmte werende folie kun je gewoon zelf aanbrengen op je ramen en scheelt een flinke slok op een borrel.
Voor de prijs hoef je het niet te laten:
https://www.raamfolieonli...ie/raamfolie-tegen-warmte
Kan dat niet resulteren in ramen die barsten? Onze verhuurder vertelde dat we daarom absoluut niks op de ramen van ons nieuwbouwhuis mogen plakken.

AMD Ryzen 7 5800X3D • Gigabyte X570 Aorus Elite • Corsair Vengeance LPX 2x16 GB 3600 Mhz • ASRock Radeon RX 6800 • Samsung 980 1TB • Samsung 980 Pro 2TB • WD Blue 1TB • Corsair RM850 Gold • Fractal Define R6 Closed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Rezania schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Kan dat niet resulteren in ramen die barsten? Onze verhuurder vertelde dat we daarom absoluut niks op de ramen van ons nieuwbouwhuis mogen plakken.
Zeker kan dat, dus blijft oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-06 16:59
watercoolertje schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:12:
[...]

Even los van het bedrag (vind ik vrij hoog, 12x40=480 p/j) maar had je het eerlijker gevonden als je 6 maanden het dubbele betaald zodat je in de winter niet betaald?

Ik snap het 'in de winter is het niet nodig dus wil ik er dan niet voor betalen'-argument niet zo. Dat heeft werkelijk geen enkele invloed op je jaarlijkse kosten aan die zonnewering, dat is 480 euro p/j of je dat nou verdeeld over 1, 6 of 12 maanden maakt echt niet uit (sterker nog bij 12 maanden kan je langer rente vangen over je euro's want die houdt je langer op je rekening)...
Nee, die 40 euro die ik al vrij fors vind is echter nog slechter te verantwoorden met de wetenschap dat je dat 3-6 maanden per jaar voor saus betaalt. De screens blijven jarenlang hangen maar zijn binnen no-time terugbetaald op deze manier. Je wordt ook verplicht indien je een dergelijke oplossing wenst op deze manier te doen, zelfs schaduwdoeken monteren is verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat is als je het aan de binnenkant plakt of niet de gehele ruit plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
[...]

Warmtewerende folie moet op de buitenkant aangebracht worden. Aan de binnenkant riskeer je thermische breuk.

Ik wens je veel succes om dat aan te brengen als je geen balkon bij die ramen hebt en niet op de begane grond woont.

Ik heb zelf deze op de ramen van de dakkapel aan laten brengen:
https://www.johnsonwindow...mercial/daylight-natural/

DN35, houdt 45% van de warmte buiten, scheelt aanzienlijk in die slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 14:53
OP, je kunt het eerst 1 of enkele zomers aanzien. Het menselijk lichaam kan zich deels ook aanpassen aan een nieuwe situatie, heb ik zelf gemerkt. Ik ben bijvoorbeeld een grotere koukleum geworden door lang in een warm studentenhok te wonen.

Al kent bovenstaande uiteraard grenzen. Ikzelf begin pas bij een graad of 28 ongemak te ervaren in mijn huurwoning met bouwjaar 2016 met enkel ramen op het zuiden en geen zonnewering, maar niet iedereen heeft dat geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
[...]

Bij isolerende folie aan de binnenkant wel, warmtewerende/reflecterende folie aan de buitenkant niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:15
EJlol schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:51:
[...]

Fotosynthese is een endothermische reactie. Dit betekent dat het energie uit de omgeving opneemt, en daardoor wordt de omgeving dus ietsje koeler :)
Haha als dat al meetbaar is dan mag je wel heel goede meetapparatuur hebben. Maar dat planten zorgen voor verkoeling dat klopt wel, maar vooral omdat ze vocht verliezen en het verdampen van water veel energie kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:35
Ipv van zuignappen zou ik proberen een stevige lijn te spannen voor de ruiten en dan bij de action van die goedkope ring gordijnen. Touwtje eraan een je kunt ze ook weer wegrollen.

Overigens werken goede houten lamellen (aam de binnenkant) hier op de slaapkamers ook wel. Je moet echter wel het raam dan op een kier kunnen zetten zodat de warmte tussen het raam en lamellen kan ontsnappen.

Zet zodra het afkoelt buiten, zet een raam op de noordkant open en een raam op het zuiden. Het liefst niet recht tegen over elkaar maar diagonaal. Zet voor het zuid raam een ventilator aan die naar buiten blaast. Er onstaat dan snel trek met koelere lucht. Dit werkt bij ons erg goed, zelfs met verschillende verdiepingen. Dit werkt zo goed dat wij op de zolder slaapkamer geen airco nodig hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 19-06-2025 15:49 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:50
In de jaren '90 bewoonde ik een bovenste verdieping van een Amsterdam nieuwbouwblok. Om te voorkomen dat de hitte in het betonnen dak trok, heb ik een tuinslang naar het dak geleid en drie maal daags een half uur de kraan aangezet. Dat scheelde binnen vijf graden, bij mijn directe buren drie graden.

Wat ook scheelde, was dat je in Amsterdam in die tijd nog geen watermeters had. Je betaalde een vast bedrag dat werd vastgesteld aan de hand van het aantal tappunten en de grootte van het huishouden.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:21

martijn v o

Certified by Enphase.

Cheezborger schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:02:
Ik zit nu ook ca. 5 jaar in een nieuwbouw appartement met grote raampartijen waar de zon volledig op schijnt in de middag en avond, ventilatiesysteem type C. Het ergste zijn de periodes van lang warm weer. Het is best afzien in de zomer. Een aantal ouderen hier hebben een split-unit airco geïnstalleerd, maar ik vond dat zonde van mijn geld bij een sociale huurwoning.
Maar zoals nu dat het een paar dagen warm is en dan een paar dagen wat minder, dan is het prima te doen en koelt het ook af.

We hebben nu een nieuwbouw hoekwoning gekocht. Ben heel benieuwd wat daar de ervaring gaat zijn. De buitenkozijnen zijn voorzien van triple isolatieglas met ventilatiesysteem D. Ik heb zojuist de TOjuli-score opgevraagd bij de aannemer, dus erg goede tip, dank @Fr33z.

De ligging van onze nieuwe hoekwoning is gelukkig ook beter, en om aan de BENG eisen te voldoen begreep ik dat screens bij de achtergevel bij ons zijn inbegrepen vanuit het nieuwbouwproject.
Als de woning een actieve koeling heeft, wordt er geen TO juli berekening gevraagd in de vergunning. Die wordt wel gevraagd als er GEEN actieve koeling is, dan moet je aantonen dat er dus zonder koeling aan de TO juli eis wordt voldaan.
Dat zegt overig nog niets, ik heb nu een project met actieve koeling waarvan we voor de grap even een TO juli berekening hebben gemaakt en die voldoet met koeling ook niet. Dus de woning met actieve koeling voldoet niet maar volgens de vergunning is alles in orde. Ik ben bang dat dit wel een beetje de toekomst gaat worden dat er dus toch een oververhitting is, maar er kan niet gehandhaafd worden omdat er aan alle geldende regels en voorwaarden is voldaan.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
vogelmans schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 15:17:
[...]

Bij isolerende folie aan de binnenkant wel, warmtewerende/reflecterende folie aan de buitenkant niet.
ja, en waar denk.je dat t probleem.zit bij een appartement? Als je er een de buitenkant makkelijk bij zou kunnen voor een ingreep dan is t makkelijk. Maar dat is dus erg moeilijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Fr33z schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 19:57:
[...]
ja, en waar denk.je dat t probleem.zit bij een appartement? Als je er een de buitenkant makkelijk bij zou kunnen voor een ingreep dan is t makkelijk. Maar dat is dus erg moeilijk helaas.
Ramen wassen is dan ook moeilijk maar dat zal toch ook een paar keer per jaar moeten gebeuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:35

Metro2002

Memento mori

Dat was voor ons een van de redenen om ons vorige appartement weg te doen. We zaten op de bovenste verdieping en het was in de zomer echt niet te harden.

Temperaturen liepen rustig op naar 30 graden of meer. We hadden in de woonkamer een split airco unit maar die trok het ook amper, later hebben we er nog 2 (!) mobiele airco's bijgeplaatst in beide slaapkamers en zelfs met 3 airco's kregen we het eigenlijk niet kouder dan 24 graden, voor ons nog véél te heet. Actieve koeling helpt dus wel maar vreet stroom. De zon buiten houden is de beste optie en daarvoor gebruik je het beste externe zonwering. Warmtewerende folie hebben we ook geprobeerd maar dat hielp echt heel weinig (misschien een graad).

Ik woon liever in een koud huis dan in een veel te warm huis en ik vind het ook echt onbegrijpelijk hoe sommige nieuwbouwwoningen (en kantoren zoals waar ik werk) enorme raampartijen hebben, zwarte bakstenen gebruiken en alles potdicht geisoleerd heben en dan 24/7 de airco aan moeten hebben om het nog enigszins koel te houden. Al die maatregelen zijn vast heel fijn voor die 3 dagen in het jaar dat we vrieskou hebben maar intussen worden onze zomers en lentes steeds warmer en zit je maandenlang in een bloedheet zweethok. We kunnen beter huizen ontwerpen die de warmte juist buiten houden. Kleine ramen, dikke muren en zonwering. De middeleeuwse huizen in de zuidelijke landen laten zien dat je uitstekend huizen kunt bouwen die ook zonder enorme bakken energie te verbruiken koel kunt houden.

Wat dat betreft ben ik blij met ons energielabel C rijtjeshuis waar het momenteel nog altijd 'slechts' 23 graden is zonder airco (lang leve zonwering).

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 19-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ibcmn
Ik heb ondertussen vanuit de gemeente bevestiging gekregen dat de omgevingsvergunning is goedgekeurd op 1 december 2021. Ik begrijp dat een omgevingsvergunning een doorlooptijd heeft van maximaal 14 weken, dus dat zou betekenen dat de aanvraag is ingediend na 1 juli 2021 en dus moet voldoen aan de TOjuli eis. De daadwerkelijke berekeningen heb ik nog niet kunnen krijgen maar gezien de grote ramen op het zuiden zonder zonwering en zonder actieve koeling kan ik me moeilijk voorstellen dat dit appartement aan TOjuli voldoet. Ik vraag me af of ze onder TOjuli uit zijn gekomen door te zeggen dat er actieve koeling is, net zoals in de huurovereenkomst staat, terwijl dit er niet is.

Wordt vervolgd..
Metro2002 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:22:
Dat was voor ons een van de redenen om ons vorige appartement weg te doen. We zaten op de bovenste verdieping en het was in de zomer echt niet te harden.

Temperaturen liepen rustig op naar 30 graden of meer. We hadden in de woonkamer een split airco unit maar die trok het ook amper, later hebben we er nog 2 (!) mobiele airco's bijgeplaatst in beide slaapkamers en zelfs met 3 airco's kregen we het eigenlijk niet kouder dan 24 graden, voor ons nog véél te heet. Actieve koeling helpt dus wel maar vreet stroom. De zon buiten houden is de beste optie en daarvoor gebruik je het beste externe zonwering. Warmtewerende folie hebben we ook geprobeerd maar dat hielp echt heel weinig (misschien een graad).

Ik woon liever in een koud huis dan in een veel te warm huis en ik vind het ook echt onbegrijpelijk hoe sommige nieuwbouwwoningen (en kantoren zoals waar ik werk) enorme raampartijen hebben, zwarte bakstenen gebruiken en alles potdicht geisoleerd heben en dan 24/7 de airco aan moeten hebben om het nog enigszins koel te houden. Al die maatregelen zijn vast heel fijn voor die 3 dagen in het jaar dat we vrieskou hebben maar intussen worden onze zomers en lentes steeds warmer en zit je maandenlang in een bloedheet zweethok. We kunnen beter huizen ontwerpen die de warmte juist buiten houden. Kleine ramen, dikke muren en zonwering. De middeleeuwse huizen in de zuidelijke landen laten zien dat je uitstekend huizen kunt bouwen die ook zonder enorme bakken energie te verbruiken koel kunt houden.

Wat dat betreft ben ik blij met ons energielabel C rijtjeshuis waar het momenteel nog altijd 'slechts' 23 graden is zonder airco (lang leve zonwering).
Helemaal mee eens, we moeten ons beter inrichten op warmere zomers en minder koude winters. Er is hier nu in de afgelopen paar jaar een nieuwbouwwijk verrezen met duizenden appartementen. Allemaal tot in de puntjes geisoleerd. Grote raampartijen zonder zonwering. Stadsverwarming, maar geen actieve koeling. Ondergrondse parkeergarages met geen enkel oplaadpunt voor elektrische auto's. Vind het moeilijk te bevatten hoe kortzichtig het allemaal is
Pagina: 1