Hoe draadloos internet krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienvanoort
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-06 21:58
Ik ga in een appartementencomplex wonen. De meterkast waar glasvezel binnenkomt, staat op de begane grond (best ver van mijn appartement af). Er ligt een UTP kabel van mijn meterkast naar mijn appartement op de 3e etage.
Hoe krijg ik nu draadloos internet in mijn appartement? De glasvezelrouter zit dus in de meterkast beneden. Heb ik dan iets van een router of anderszins nodig? Wat is de beste oplossing hiervoor?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 07:07
Een accesspoint is alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Als het een glasvezel router is kun je gewoon een Access Point plaatsen of als je ook iets bedraad wilt aansluiten een switch en een access point.

Heb je alleen een ONT dan moet je een router kopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
Heb je al een provider?
Want van hun krijg je (meestal) een kastje wat je aan die UTP kabel kunt connecten.
Als het goed is heb je dan Internet (ook draadloos).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienvanoort
Hartelijk dank voor jullie reacties
Ik ben een totale leek.
@Jimster: Wat is een accesspoint?
@Ben(V): wat is een ONT?
@Yaksa: Mijn provider is Delta. Ik heb een router van Delta gekregen en een kastje voor de TV. Is dat voldoende?

Als ik een accesspoint moet kopen, hebben jullie dan tips voor merk en/of type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienvanoort
Bij de consumentenbond zag ik TP-Link Deco X50 (1-pack) is dat iets? Of bedoelen jullie iets anders?
Ik heb een appartement met een huiskamer en 1 slaapkamer. Ik neem aan dat ik dan geen 2 apparaten nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:37

ErA

Je probleem is eenvoudig op te lossen. Er loopt een UTP kabel naar je appartement.

Daar zou ik dan een switch + Acces point, of een router neerzetten. Dan heb je enerzijds wifi en anderszijds de mogelijkheid om bepaalde apparatuur bedraad aan te sluiten. Bijvoorbeeld een (game)PC / TV / Ps5.

Maar je geeft aan dat je een complete leek bent. Dus is de kans dat je dat zelf gaat kunnen configureren een stuk kleiner.

[ Voor 80% gewijzigd door ErA op 17-06-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rienvanoort
Chat GPT weet ik nog net, haha. Maar slechts 1x gebruikt. Dank je voor de input. Hier kom ik wel verder mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

rienvanoort schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:09:
Hartelijk dank voor jullie reacties
Ik ben een totale leek.
@Jimster: Wat is een accesspoint?
@Ben(V): wat is een ONT?
@Yaksa: Mijn provider is Delta. Ik heb een router van Delta gekregen en een kastje voor de TV. Is dat voldoende?

Als ik een accesspoint moet kopen, hebben jullie dan tips voor merk en/of type?
Een accesspoint biedt uitsluitend wifi-toegang tot een bestaand netwerk. De reden om dat te gebruiken en niet nog een router, is omdat een router meer doet en een router achter een router geen goed idee is (of ja, niet in de consumentenwereld).

Een ONT is het kastje dat de signaalafhandeling doet op de glasvezellijn, of kort door de bocht: Glasvezel in, internet (en eventuele andere diensten) uit.

Als je alleen een ONT hebt, dan kun je die aansluiten op een router en die router kan best boven staan. Dan heb je dus geen probleem. Als je een gecombineerde ONT/router hebt, dan kun je beter een accesspoint kopen die je boven aansluit (eventueel nog met een switch, maar als je alleen van plan bent wifi te gebruiken dan is dat niet nodig).

Om te weten wat je hebt kun je foto's maken van wat je ziet in de meterkast, of even met je provider bellen. Die weten als het goed is ook wat je hebt. Je kunt ook überhaupt je provider vragen of ze een dienst aanbieden om je hiermee te helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Patriot op 17-06-2025 20:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:08

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ErA schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:16:
Je probleem is eenvoudig op te lossen. Er loopt een UTP kabel naar je appartement.

Daar zou ik dan een switch + Acces point, of een router neerzetten. Dan heb je enerzijds wifi en anderszijds de mogelijkheid om bepaalde apparatuur bedraad aan te sluiten. Bijvoorbeeld een (game)PC / TV / Ps5.

Maar je geeft aan dat je een complete leek bent. Dus is de kans dat je dat zelf gaat kunnen configureren een stuk kleiner.

Als je het toch wilt proberen zou ik ChatGPT vragen om een echte "leek" instructie.
Maar eerlijk gezegd zou ik een monteur van Delta laten komen om het voor je te doen. Als je hen die vraag stelt hebben ze dit vast in de dienstverlening...

Omdat je wellicht ook niet weet wat ChatGPT is, heb ik de vraag uitgezet voor je. Komt ie:

ChatGPT: Stel die echte leek instructie op

Zeker! Hier is een echte **"leek-instructie"** voor het instellen van je eigen netwerk met een switch en access point of router, op basis van jouw situatie:

---

## 🔧 **Stap-voor-stap handleiding: Zelf internet en wifi regelen in je appartement**

### 🧠 Wat is de situatie?

* Je hebt **één UTP-kabel (netwerkkabel)** die binnenkomt in je appartement (van Delta).
* Die kabel levert internet.
* Jij wilt **wifi én ook apparaten kunnen aansluiten met een kabel** (zoals je pc of tv).

---

## 🛒 Wat heb je nodig?

1. **Klein netwerkapparaat met wifi**. Je hebt twee opties:

* Optie A: Een **router** (bijv. TP-Link Archer of Netgear).
* Optie B: Een combinatie van een **switch** én een **access point** (iets technischer).

👉 Als leek: kies **optie A – gewoon een router**.

2. **UTP-kabels** om apparaten te verbinden (meestal bijgeleverd, anders los kopen).

---

## 🪛 Hoe sluit je het aan?

### 🟢 **Stap 1: Zet alles klaar**

* Zet je router in de buurt van waar de UTP-kabel binnenkomt.
* Steek de stekker van de router in het stopcontact.

### 🔌 **Stap 2: Verbind de kabels**

* Steek de **UTP-kabel van Delta** in de **WAN-poort** van je router (die poort is vaak blauw en heet “Internet”).
* Wacht even: de router start nu op. Lampjes gaan knipperen.

### 📶 **Stap 3: Verbind met de wifi**

* Kijk op de onderkant of achterkant van de router.
* Daar staat een **wifi-naam (SSID)** en een **wachtwoord**.
* Pak je telefoon of laptop en verbind met die wifi.

### 🖥️ **Stap 4: Instellen (meestal automatisch, en ook niet per see noodzakelijk)**

* Open je browser (Chrome, Safari, etc.) en typ: `192.168.0.1` of `192.168.1.1`
* Je krijgt een inlogpagina van de router. De gebruikersnaam en het wachtwoord staan ook vaak op de router (bijv. admin / admin).
* Volg de stappen (meestal een wizard): router vraagt om een naam en nieuw wachtwoord voor wifi. Kies iets makkelijks voor jezelf.

**Let op:** bij sommige providers moet je in de router nog iets instellen (bijv. PPPoE). Als het niet vanzelf werkt, kun je:

* De klantenservice van Delta bellen.
* Of vragen hier op het forum / aan ChatGPT.

### 📺 **Stap 5: Bedrade apparaten aansluiten**

* Je router heeft 3 of 4 LAN-poorten.
* Verbind bijvoorbeeld je pc of tv met een UTP-kabel in zo’n poort → klaar.

---

## ✅ Klaar!

* Je hebt nu **wifi** in huis.
* En je kunt apparaten **met een kabel aansluiten**.
* Heb je meerdere kamers of slechte wifi? Dan kun je later een **extra access point** toevoegen via een kabel of wifi-versterker.

---

## 🤷‍♂️ Toch te lastig?

Laat een **monteur van Delta** langskomen. Zeg gewoon:

> “Ik heb internet via een UTP-kabel in mijn appartement, maar ik wil graag wifi en bekabelde aansluitingen. Kunt u dat voor mij installeren?”

---

Laat maar weten als je hulp nodig hebt bij een bepaald type router of access point – ik help je graag verder!
Kunnen we AUB deze chatgpt onzin achterwege laten, dit vervuild het hele topic

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:25
rienvanoort schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:14:
Bij de consumentenbond zag ik TP-Link Deco X50 (1-pack) is dat iets? Of bedoelen jullie iets anders?
Ik heb een appartement met een huiskamer en 1 slaapkamer. Ik neem aan dat ik dan geen 2 apparaten nodig heb?
Jup X50 is prima optie. Eventueel als je er meer nodig hebt, weet niet hoe groot het appartement is, kun je er ook makkelijk extra decos bijplaatsen.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:30
Ben(V) schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:56:
Als het een glasvezel router is kun je gewoon een Access Point plaatsen of als je ook iets bedraad wilt aansluiten een switch en een access point.

Heb je alleen een ONT dan moet je een router kopen.
Misschien/waarschijnlijk staat er al een router van de provider?
Dan zou deze ook via de bestaande UTP kabel in het appartementen geplaatst kunnen worden. :)
Maar dat gaat natuurlijk niet op als de glasvezelverbinding gedeeld wordt met andere bewoners/appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:37

ErA

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:26:
[...]

prima

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Hoewel chatgpt en vergelijkbare AI chatbots nuttig kunnen zijn stoor ik mij er vooral aan dat er zoveel mensen zijn die wat AI zegt aannemen voor de waarheid en vergeten om de validiteit en betrouwbaarheid van de achterliggende bronnen te controleren, als die überhaupt al gegeven worden.

Zelf blijven nadenken…. :O

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-apparatuur/

Dit is een kant en klare oplossing.
Voordeel: je krijgt ondersteuning van Delta. Ze komen het zelfs installeren als je wilt.

Nadeel: het kost je €5 extra per maand.

Aangezien je zegt dat je een totale leek bent op dit vlak is dit simpelweg de gemakkelijkste oplossing.

Tweede optie: ken je iemand in je vriendenkring die wat kennis heeft van dit soort zaken?
Dan kan je het zelf aanschaffen en zelf instellen met hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
The_Doman schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:43:
Misschien/waarschijnlijk staat er al een router van de provider?
Dan zou deze ook via de bestaande UTP kabel in het appartementen geplaatst kunnen worden. :)
Delta gebruikt een alles-in-een oplossing, ts zou een andere provider kunnen overwegen die wel de ont en de router gescheiden heeft, zoals bijvoorbeeld Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:20
ErA schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:16:
De TP deco die gelinkt is, of elk andere hedemdaagse access point/wifi mesh set van elke grote fabrikant is zo makkelijk mogelijk gemaakt, tot in de zin dat zelfs mijn grootouders in de 80 jaar oud dit nog aan de praat krijgen zonder enige hulp.
Stroom erin, wifi-kabel erin, app downloaden en daarin wifi naam en wachtwoord instellen in de wizard en klaar.
Worst case is er geen app en is er een net zo'n eenvoudige setup vanuit de webbrowser zodra je voor het eerst verbind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 19-09 16:47
Als je er geen verstand van hebt gewoon een abonnement nemen met aansluitservice. Klaar.
Edit: je hebt dus al een provider en een router. Kabel erin en gaan? Je krijgt daar een installatie handleiding bij toch?
Mijn gok:
-in de meterkast hangt je media converter/ont
-dan prik je in je in je appartement je router eraan, en tadaa! Internet en wifi!

[ Voor 66% gewijzigd door sig69 op 18-06-2025 03:00 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39

FreakNL

Well do ya punk?

sig69 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 02:53:
Als je er geen verstand van hebt gewoon een abonnement nemen met aansluitservice. Klaar.
Edit: je hebt dus al een provider en een router. Kabel erin en gaan? Je krijgt daar een installatie handleiding bij toch?
Mijn gok:
-in de meterkast hangt je media converter/ont
-dan prik je in je in je appartement je router eraan, en tadaa! Internet en wifi!
Volgens @hcQd kan dat dus niet bij delta.

Dus die bestaande utp kabel in de router van delta beneden en boven in een switch van de action.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Dan nog aan accesspoint erbij en je hebt wifi.

En anders de service van Delta…

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 18-06-2025 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 19-09 16:47
Best kans dat wat TS de glasvezelrouter noemt niet de router is. Zou ook raar zijn als er in een appartementencomplex weet ik veel hoeveel routers naast elkaar staan. Maar goed, foto's zouden duidelijkheid geven.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fubbeldris
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-09 15:09
sig69 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:50:
Best kans dat wat TS de glasvezelrouter noemt niet de router is. Zou ook raar zijn als er in een appartementencomplex weet ik veel hoeveel routers naast elkaar staan. Maar goed, foto's zouden duidelijkheid geven.
Beetje laat misschien, maar Delta levert standaard een router met glasvezelaansluiting. Alles in 1 dus.
TS hoeft alleen een switch op de binnenkomende utp kabel aan te sluiten en daarop een acces point. Daarna wifi uit op de router omdat je daar dan toch niets aan hebt.
Pagina: 1