ErA schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:16:
Je probleem is eenvoudig op te lossen. Er loopt een UTP kabel naar je appartement.
Daar zou ik dan een switch + Acces point, of een router neerzetten. Dan heb je enerzijds wifi en anderszijds de mogelijkheid om bepaalde apparatuur bedraad aan te sluiten. Bijvoorbeeld een (game)PC / TV / Ps5.
Maar je geeft aan dat je een complete leek bent. Dus is de kans dat je dat zelf gaat kunnen configureren een stuk kleiner.
Als je het toch wilt proberen zou ik ChatGPT vragen om een echte "leek" instructie.
Maar eerlijk gezegd zou ik een monteur van Delta laten komen om het voor je te doen. Als je hen die vraag stelt hebben ze dit vast in de dienstverlening...
Omdat je wellicht ook niet weet wat ChatGPT is, heb ik de vraag uitgezet voor je. Komt ie:
ChatGPT: Stel die echte leek instructie op
Zeker! Hier is een echte **"leek-instructie"** voor het instellen van je eigen netwerk met een switch en access point of router, op basis van jouw situatie:
---
## 🔧 **Stap-voor-stap handleiding: Zelf internet en wifi regelen in je appartement**
### 🧠 Wat is de situatie?
* Je hebt **één UTP-kabel (netwerkkabel)** die binnenkomt in je appartement (van Delta).
* Die kabel levert internet.
* Jij wilt **wifi én ook apparaten kunnen aansluiten met een kabel** (zoals je pc of tv).
---
## 🛒 Wat heb je nodig?
1. **Klein netwerkapparaat met wifi**. Je hebt twee opties:
* Optie A: Een **router** (bijv. TP-Link Archer of Netgear).
* Optie B: Een combinatie van een **switch** én een **access point** (iets technischer).
👉 Als leek: kies **optie A – gewoon een router**.
2. **UTP-kabels** om apparaten te verbinden (meestal bijgeleverd, anders los kopen).
---
## 🪛 Hoe sluit je het aan?
### 🟢 **Stap 1: Zet alles klaar**
* Zet je router in de buurt van waar de UTP-kabel binnenkomt.
* Steek de stekker van de router in het stopcontact.
### 🔌 **Stap 2: Verbind de kabels**
* Steek de **UTP-kabel van Delta** in de **WAN-poort** van je router (die poort is vaak blauw en heet “Internet”).
* Wacht even: de router start nu op. Lampjes gaan knipperen.
### 📶 **Stap 3: Verbind met de wifi**
* Kijk op de onderkant of achterkant van de router.
* Daar staat een **wifi-naam (SSID)** en een **wachtwoord**.
* Pak je telefoon of laptop en verbind met die wifi.
### 🖥️ **Stap 4: Instellen (meestal automatisch, en ook niet per see noodzakelijk)**
* Open je browser (Chrome, Safari, etc.) en typ: `192.168.0.1` of `192.168.1.1`
* Je krijgt een inlogpagina van de router. De gebruikersnaam en het wachtwoord staan ook vaak op de router (bijv. admin / admin).
* Volg de stappen (meestal een wizard): router vraagt om een naam en nieuw wachtwoord voor wifi. Kies iets makkelijks voor jezelf.
**Let op:** bij sommige providers moet je in de router nog iets instellen (bijv. PPPoE). Als het niet vanzelf werkt, kun je:
* De klantenservice van Delta bellen.
* Of vragen hier op het forum / aan ChatGPT.
### 📺 **Stap 5: Bedrade apparaten aansluiten**
* Je router heeft 3 of 4 LAN-poorten.
* Verbind bijvoorbeeld je pc of tv met een UTP-kabel in zo’n poort → klaar.
---
## ✅ Klaar!
* Je hebt nu **wifi** in huis.
* En je kunt apparaten **met een kabel aansluiten**.
* Heb je meerdere kamers of slechte wifi? Dan kun je later een **extra access point** toevoegen via een kabel of wifi-versterker.
---
## 🤷♂️ Toch te lastig?
Laat een **monteur van Delta** langskomen. Zeg gewoon:
> “Ik heb internet via een UTP-kabel in mijn appartement, maar ik wil graag wifi en bekabelde aansluitingen. Kunt u dat voor mij installeren?”
---
Laat maar weten als je hulp nodig hebt bij een bepaald type router of access point – ik help je graag verder!