Goedenavond,
Daar mijn meterkast niet meer volgens de laatste eisen is overweeg ik deze te vervangen. Of iemand moet hier zeggen ‘plaats een hoofdschakelaar en doe ‘dit’ en je bent ook klaar’
De situatie is op dit moment als volgt (zie ook foto’s)
*Aardlekschakelaar bovenin beveiligt groep 8,2,3 en 6 (leeg)
*Aardlekschakelaar onderin beveiligt groep 7,1,4 en 5
*Groep 9 is een fornuisgroep (zit niet achter de aardlek)
*Groep 10 is een aardlekautomaat welke naar de schuur toe loopt waar een PV verdeler geplaatst is t.b.v een omvormer met 2 zonnepanelen (350 wp per paneel). Het stopcontact op de PV verdeler wordt gebruikt voor een koelkast
*Groep 4 loop naar de zolder toe waar een PV verdeler geplaatst is t.b.v. een omvormer met 8 zonnepanelen (350 wp per paneel). Het stopcontact op de PV verdeler wordt gebruikt voor een wasmachine
PV verdelers zijn identiek op beide plekken (zie foto).
Nu heb ik een paar offertes en los van het verschil in merk zijn er globaal 2 opstellingen geoffreerd.
Kijk uit naar jullie advies van beide elektriciens zijn overtuigd van de opstelling van hun advies:
Opstelling 1
Hoofdschakelaar
3x aardlek
7 groepen
1x fornuis groep
2x aardlek automaat (voor beide PV installaties)
1x beltrafo
Opstelling 2:
Hoofdschakelaar
3x aardlek
9 groepen (voor beide pv installaties 1 extra)
1x fornuisgroep
1x beltrafo
Verschil zit hem dus in het aansluiten van de PV verdelers. De 1 zet ze op een aparte groep (optie 2) waarbij mij nog niet duidelijk is of deze aparte groepen op een aardlek of op de hoofdschakelaar worden aangesloten en de andere op een apart aardlek automaat per PV verdeler. Deze uiteraard op de hoofdschakelaar.
Geoffreerde merken: HEP, ABB en Schneider
:strip_exif()/f/image/9iF1TtKHP19Z9irnwSz0IvrO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f7YDZHnd6Ly5nzvJBRfjOhRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w2gKbZbv1PWIbtADX5rZFLuN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZCoDvjMZc5NCQC2PRokizyS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/euCwLDbggr41TUQCPY9Xx4CQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar mijn meterkast niet meer volgens de laatste eisen is overweeg ik deze te vervangen. Of iemand moet hier zeggen ‘plaats een hoofdschakelaar en doe ‘dit’ en je bent ook klaar’
De situatie is op dit moment als volgt (zie ook foto’s)
*Aardlekschakelaar bovenin beveiligt groep 8,2,3 en 6 (leeg)
*Aardlekschakelaar onderin beveiligt groep 7,1,4 en 5
*Groep 9 is een fornuisgroep (zit niet achter de aardlek)
*Groep 10 is een aardlekautomaat welke naar de schuur toe loopt waar een PV verdeler geplaatst is t.b.v een omvormer met 2 zonnepanelen (350 wp per paneel). Het stopcontact op de PV verdeler wordt gebruikt voor een koelkast
*Groep 4 loop naar de zolder toe waar een PV verdeler geplaatst is t.b.v. een omvormer met 8 zonnepanelen (350 wp per paneel). Het stopcontact op de PV verdeler wordt gebruikt voor een wasmachine
PV verdelers zijn identiek op beide plekken (zie foto).
Nu heb ik een paar offertes en los van het verschil in merk zijn er globaal 2 opstellingen geoffreerd.
Kijk uit naar jullie advies van beide elektriciens zijn overtuigd van de opstelling van hun advies:
Opstelling 1
Hoofdschakelaar
3x aardlek
7 groepen
1x fornuis groep
2x aardlek automaat (voor beide PV installaties)
1x beltrafo
Opstelling 2:
Hoofdschakelaar
3x aardlek
9 groepen (voor beide pv installaties 1 extra)
1x fornuisgroep
1x beltrafo
Verschil zit hem dus in het aansluiten van de PV verdelers. De 1 zet ze op een aparte groep (optie 2) waarbij mij nog niet duidelijk is of deze aparte groepen op een aardlek of op de hoofdschakelaar worden aangesloten en de andere op een apart aardlek automaat per PV verdeler. Deze uiteraard op de hoofdschakelaar.
Geoffreerde merken: HEP, ABB en Schneider
:strip_exif()/f/image/9iF1TtKHP19Z9irnwSz0IvrO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f7YDZHnd6Ly5nzvJBRfjOhRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w2gKbZbv1PWIbtADX5rZFLuN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OZCoDvjMZc5NCQC2PRokizyS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/euCwLDbggr41TUQCPY9Xx4CQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/zqOlo2rU2J08PLrNFghs29Er.webp?f=user_large)
[ Voor 48% gewijzigd door DootjuhNL op 17-06-2025 00:53 ]