Nieuwe meterkast. Is er een goed of fout?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-07 17:42
Goedenavond,

Daar mijn meterkast niet meer volgens de laatste eisen is overweeg ik deze te vervangen. Of iemand moet hier zeggen ‘plaats een hoofdschakelaar en doe ‘dit’ en je bent ook klaar’

De situatie is op dit moment als volgt (zie ook foto’s)

*Aardlekschakelaar bovenin beveiligt groep 8,2,3 en 6 (leeg)
*Aardlekschakelaar onderin beveiligt groep 7,1,4 en 5
*Groep 9 is een fornuisgroep (zit niet achter de aardlek)
*Groep 10 is een aardlekautomaat welke naar de schuur toe loopt waar een PV verdeler geplaatst is t.b.v een omvormer met 2 zonnepanelen (350 wp per paneel). Het stopcontact op de PV verdeler wordt gebruikt voor een koelkast
*Groep 4 loop naar de zolder toe waar een PV verdeler geplaatst is t.b.v. een omvormer met 8 zonnepanelen (350 wp per paneel). Het stopcontact op de PV verdeler wordt gebruikt voor een wasmachine

PV verdelers zijn identiek op beide plekken (zie foto).

Nu heb ik een paar offertes en los van het verschil in merk zijn er globaal 2 opstellingen geoffreerd.
Kijk uit naar jullie advies van beide elektriciens zijn overtuigd van de opstelling van hun advies:

Opstelling 1

Hoofdschakelaar
3x aardlek
7 groepen
1x fornuis groep
2x aardlek automaat (voor beide PV installaties)
1x beltrafo

Opstelling 2:

Hoofdschakelaar
3x aardlek
9 groepen (voor beide pv installaties 1 extra)
1x fornuisgroep
1x beltrafo

Verschil zit hem dus in het aansluiten van de PV verdelers. De 1 zet ze op een aparte groep (optie 2) waarbij mij nog niet duidelijk is of deze aparte groepen op een aardlek of op de hoofdschakelaar worden aangesloten en de andere op een apart aardlek automaat per PV verdeler. Deze uiteraard op de hoofdschakelaar.

Geoffreerde merken: HEP, ABB en Schneider

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmio31HnJ0-mp8UhgASMrHVkGY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iF1TtKHP19Z9irnwSz0IvrO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgSdi8KqS0Dl_eSIZ6FU2Wi0lcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7YDZHnd6Ly5nzvJBRfjOhRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juYl_GRvTxtYPThxO1jSaXVMY98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2gKbZbv1PWIbtADX5rZFLuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d9Qi2x-UQgJ_RyWgbGQNXUZJdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZCoDvjMZc5NCQC2PRokizyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjeRnX4D_Lgzg3bO3in5_AGsIfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euCwLDbggr41TUQCPY9Xx4CQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sesl32smnqynNhqh81Op76Tt4m8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/zqOlo2rU2J08PLrNFghs29Er.webp?f=user_large

[ Voor 48% gewijzigd door DootjuhNL op 17-06-2025 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Verwijder even de gevoelige info uit je foto’s!
Meter Ean, wifi wachtwoord…

Opstelling 1 is de juiste keuze. Je zet omvormers niet op de aardlek van andere eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
jeroen3 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:58:
Verwijder even de gevoelige info uit je foto’s!
Meter Ean, wifi wachtwoord…

Opstelling 1 is de juiste keuze. Je zet omvormers niet op de aardlek van andere eindgroepen.
Super thx voor je snelle reactie.
De (deels oude) info heb ik verwijderd.
Ik heb ook even een foto van de PV verdeler toegevoegd.

Bij opstelling 2 werd juist aangegeven dat icm de PV verdeler er geen aardlek automaat moest komen volgens de NEN norm. Kan het zijn dat de extra groepen voor de PV installaties rechtstreeks op de hoofdschakelaar komen of is dat een totale no go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
PV altijd achter eigen aardlekautomaat, zodat de huisgroepen er geen last van hebben bij uitval.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Geen opstelling 2 dus...
ga voor
Opstelling 1

Hoofdschakelaar
3x aardlek
7 groepen
1x fornuis groep
1x beltrafo

Waarbij de 7+fornuisgroep ook best op 2x aardlek mogen (er mogen meer dan 4 groepen per aardlek

Je huidige lijkt me nogal fout aangesloten.
- zit de PV aardlekautomaat nou ACHTER de aardlekschakelaar ipv ERVOOR?
Weer zo een PV boer die iets zoekt wat makkelijk uitgeschakeld kan worden en het fout doet (in principe)

Ga je ooit naar 3-fase dan zou ik het anders aanpakken

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
Een pv verdeler moet gewoon achter de juiste aparte beveiliging, de kabel is beveiligd.
Voor huizen is dat meestal een aardlekautomaat, maar mag ook een automaat zijn.

De pv verdeler zou ook al aardlekbeveiliging moeten bezitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
jeroen3 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:18:
Een pv verdeler moet gewoon achter de juiste aparte beveiliging, de kabel is beveiligd.
Voor huizen is dat meestal een aardlekautomaat, maar mag ook een automaat zijn.

De pv verdeler zou ook al aardlekbeveiliging moeten bezitten.
Duidelijk! Alleen als het een automaat is. Zoals nu bij groep 4 dan moet deze aangesloten worden op de hoofdschakelaar of toch via een aardlekschakelaar?
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:14:
PV altijd achter eigen aardlekautomaat, zodat de huisgroepen er geen last van hebben bij uitval.
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch

Geen opstelling 2 dus...
ga voor
Opstelling 1

Hoofdschakelaar
3x aardlek
7 groepen
1x fornuis groep
1x beltrafo

Waarbij de 7+fornuisgroep ook best op 2x aardlek mogen (er mogen meer dan 4 groepen per aardlek

Je huidige lijkt me nogal fout aangesloten.
- zit de PV aardlekautomaat nou ACHTER de aardlekschakelaar ipv ERVOOR?
Weer zo een PV boer die iets zoekt wat makkelijk uitgeschakeld kan worden en het fout doet (in principe)

Ga je ooit naar 3-fase dan zou ik het anders aanpakken
toon volledige bericht
Dank voor het artikel! Dat ga ik eens rustig lezen.
Wat betreft het aardlekautomaat van de PV installatie van de schuur, deze zit niet achter de aardlekschakelaar zo te zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5mFkZVIo_7mDjZ6RCcpMBZnFHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WEscoWUR5EFABDkYrOXdbI7S.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door DootjuhNL op 16-06-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DootjuhNL
Lopen dezelfde aders niet naar de 4 linker groepen naast de rechter aardlekschakelaar?

(soms lastig te zien op fotos)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2025 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:21:
@DootjuhNL
Lopen dezelfde aders niet naar de 4 linker groepen naast de rechter aardlekschakelaar?

(soms lastig te zien op fotos)
Heb het eventjes makkelijk getest.
Als ik de rechter aardlek (onderste rij) uit zet heb ik gewoon nog stroom op de schuur en zijn PV installatie. Dus zit voor de aardlek;).

Daarentegen de PV installatie van zolder die op groep 4 zit gaat wel uit via deze aardlekschakelaar.
Had dit ook een een aardlek automaat moeten zijn of had groep 4 rechtstreeks op de hoofdschakelaar moeten zitten?

[ Voor 20% gewijzigd door DootjuhNL op 16-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DootjuhNL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:54:
Daar mijn meterkast niet meer volgens de laatste eisen is overweeg ik deze te vervangen. Of iemand moet hier zeggen ‘plaats een hoofdschakelaar en doe ‘dit’ en je bent ook klaar’
Als je het mij zou vragen, zou ik waarschijnlijk zeggen:"Laat hangen tot de volgende aanpassing".

Je hebt 1 fase, dus misschien naar 3 fases?
Misschien een keer een WP of EV?
Dan hang je een kast met de nieuwe situatie er meteen bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
DootjuhNL schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:29:
[...]
Daarentegen de PV installatie van zolder die op groep 4 zit gaat wel uit via deze aardlekschakelaar.
Had dit ook een een aardlek automaat moeten zijn of had groep 4 rechtstreeks op de hoofdschakelaar moeten zitten?
Zoals gezegd laat het tot de volgende.

Beter splitsen, zal je net zien dat je PV omvormer uitbrand en de brandmelder doet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
TheGhostInc schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:39:
[...]

Als je het mij zou vragen, zou ik waarschijnlijk zeggen:"Laat hangen tot de volgende aanpassing".

Je hebt 1 fase, dus misschien naar 3 fases?
Misschien een keer een WP of EV?
Dan hang je een kast met de nieuwe situatie er meteen bij.
Is uiteraard een optie. Alleen ik mis nu een hoofdschakelaar die moet er überhaupt in. Maar als de rest in orde is overweeg ik dat uiteraard wel. Maar daar ontbreekt het mij aan kennis en de elektriciens zeggen in koor ‘alles nieuw’

Wat betreft veranderingen in de toekomst is alleen ooit een thuisbatterij (hangt natuurlijk van de regels en de terugverdientijd af) en eventueel airco een optie (als ik hier de eerste zomer weg smelt). EV rij ik wel maar laden aan huis geen optie om een paal te plaatsen. Een warmtepomp voorlopig niet (de ketel is 2 weken oud).

Bij een nieuwe kast ga ik uiteraard voor een 3-fasen kast die op 1 fase wordt aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dus toch 3-fase alvast?

Dan geen kookgroep/fornuisgroep. (2x16A op 1x 25 A hoofdzekering is niet verstandig, zie: Ik heb een 3-fase aansluiting)

Makkelijkste is 3 losse automaten (die verbonden zijn met een brug, onderste foto) verdeeld over 3-fasen en een 3-fase aardlekschakelaar

Als je maar 2-fase daarvan gebruikt voor de kookplaat, kun je de 3e fase gebruiken voor je quooker en plaats je zo eentje waar je kookplaat en quooker op aan sluit.
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Dit is wat ik bij mijn nichtje heb geinstalleerd.
Lekker veel ruimte over.
De 1-fase enphase zit ook op een ABB aardlekautomaat (nieuwe serie van 1 positie breed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmdDBYIXM0riWomH7N1j6YYomJg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RbTAlI8tkjjHvfZbwrIAqzvz.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmdXKCEp0Pv00BzDhc69HvPsMS0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/u5lmzsJtpuAOWRPx39IMdBTl.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2025 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:56:
Dus toch 3-fase alvast?

Dan geen kookgroep/fornuisgroep. (2x16A op 1x 25 A hoofdzekering is niet verstandig, zie: Ik heb een 3-fase aansluiting)

Makkelijkste is 3 losse automaten (die verbonden zijn met een brug, onderste foto) verdeeld over 3-fasen en een 3-fase aardlekschakelaar

Als je maar 2-fase daarvan gebruikt voor de kookplaat, kun je de 3e fase gebruiken voor je quooker en plaats je zo eentje waar je kookplaat en quooker op aan sluit.
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

Dit is wat ik bij mijn nichtje heb geinstalleerd.
Lekker veel ruimte over

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Alleen de kast wordt eentje die geschikt is voor 3 fasen. Mocht ik ooit op 3 fasen overgaan (kan nu niet bedenken waarom) dan hoeft niet alles nieuw. Ik heb nu 1x35
Ziet er netjes uit. Ben je toevallig electricien :9 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DootjuhNL
Anders geaard inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
Zou jij in mijn geval de kast vervangen of aanpassen aan de huidige norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik kan niet in je portomonnee kijken.
Ik was ~500 euro kwijt dacht ik aan materiaal bij sander vunderink voor de dubbele kast

Maar een mengelmoes van 4 verschillende merken verdient ook niet de schoonheidsprijs

Ik heb zelf een Marstek plugin batterij die ook al liefst op een eigen groep komt (2500 W laden en ontladen ipv 800 watt ontladen)

Maar heb dan ook 3-fase verdeelkast in mijn schuurtje hangen (ik wil de batterij niet in huis)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-06-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:27:
Ik kan niet in je portomonnee kijken.
Ik was ~500 euro kwijt dacht ik aan materiaal bij sander vunderink voor de dubbele kast

Maar een mengelmoes van 4 verschillende merken verdient ook niet de schoonheidsprijs

Ik heb zelf een Marstek plugin batterij die ook al liefst op een eigen groep komt (2500 W laden en ontladen ipv 800 watt ontladen)

Maar heb dan ook 3-fase verdeelkast in mijn schuurtje hangen (ik wil de batterij niet in huis)
Ik heb ervoor gebudgetteerd dus het geld is er maar als het niet nodig is of het aanpassen van de meterkast naar de huidige regels is voldoende dan is het mooi meegenomen. Ik meen dat er dan een hoofschakelaar geplaatst moet worden en dat de fornuisgroep achter een aardlek moet komen. Is er daarnaast meer nodig?

Voor de volledige vervanging heb ik 2 offertes ontvangen (opstelling 1 en 2) van het merk Schneider:

Opstelling 1 > €850
Opstelling 2 > €900

Allebei van dezelfe partij. Toen hij hoorde van de aanwezig PV verdelers gaf hij aan dat de aardlek automaten niet nodig waren en een extra groep, waarvan mij onbekend is of deze op een aardlek of op de hoofschakelaar wordt aangesloten, per pv verdeler beter was / moest volgens norm.

[ Voor 30% gewijzigd door DootjuhNL op 17-06-2025 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aardlekbeveiliging bij PV is inderdaad niet altijd nodig mits de omvormer daarvoor zelf een aardlekbeveiliging heeft.
Maar aardlekbeveiliging is wel de bescherming van jezelf dmv een automaat.
Ik zou daar nooit op bezuinigen ook al is het niet nodig. Dat gaat om mensenlevens.

Ik had eens een hosola die zonder aarde aansluiting vrolijk doorging en na vervanging met SMA wilde de vervangende omvormer niet meer aangaan vanwege missende aarde.
En zo hoort het.

Een kortsluitbeveiling (automaat) blijft noodzakelijk en die liefst meteen achter de hoofdschakelaar.

Uit je eerdere (bewerkte) berichten begreep ik dat het om een 3-fase kast gaat.
Ook al heb je nog geen 3-fase, daar hoort geen kook/fornuis groep in.
Laat ze maar een oplossing zoeken voor het 2x16 op een 25a hoofdzekering. Zie de link die ik je eerder had gestuurd naar desbetreffende forum topic.

Het gaat niet om de situatie nu (1-fase met 35A) maar de situatie die ooit wellicht komt (3-fase aansluiting met 3x25A)

Ik weet zelf ook wel dat het ook praktisch niet voorkomt dat je 4 pitten volluit hebt staan.
Maar er zijn wel juiste oplossingen voor dus pas die dan ook toe nu het kan.

Of je huidige kast voldoet na plaatsing hoofdschakelaar is op afstand eigenlijk niet te beoordelen.
Er bestaan installatitesters die dat kunnen bepalen of de automaten nog voldoen op aardlekbeveiliging en kortsluitstromen.

Maar na 10 jaar is het sowieso verstandig alles te vernieuwen.
Een aardlekbeveiliging testen twee keer per jaar, doen weinig mensen, maar heeft als doel om te voorkomen dat het inwendig niet aangetast kan worden.
Naast het bewijzen dat hij werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2025 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 04:30:
Aardlekbeveiliging bij PV is inderdaad niet altijd nodig mits de omvormer daarvoor zelf een aardlekbeveiliging heeft.
Maar aardlekbeveiliging is wel de bescherming van jezelf dmv een automaat.
Ik zou daar nooit op bezuinigen ook al is het niet nodig. Dat gaat om mensenlevens.

Ik had eens een hosola die zonder aarde aansluiting vrolijk doorging en na vervanging met SMA wilde de vervangende omvormer niet meer aangaan vanwege missende aarde.
En zo hoort het.

Een kortsluitbeveiling (automaat) blijft noodzakelijk en die liefst meteen achter de hoofdschakelaar.

Uit je eerdere (bewerkte) berichten begreep ik dat het om een 3-fase kast gaat.
Ook al heb je nog geen 3-fase, daar hoort geen kook/fornuis groep in.
Laat ze maar een oplossing zoeken voor het 2x16 op een 25a hoofdzekering. Zie de link die ik je eerder had gestuurd naar desbetreffende forum topic.

Het gaat niet om de situatie nu (1-fase met 35A) maar de situatie die ooit wellicht komt (3-fase aansluiting met 3x25A)

Ik weet zelf ook wel dat het ook praktisch niet voorkomt dat je 4 pitten volluit hebt staan.
Maar er zijn wel juiste oplossingen voor dus pas die dan ook toe nu het kan.

Of je huidige kast voldoet na plaatsing hoofdschakelaar is op afstand eigenlijk niet te beoordelen.
Er bestaan installatitesters die dat kunnen bepalen of de automaten nog voldoen op aardlekbeveiliging en kortsluitstromen.

Maar na 10 jaar is het sowieso verstandig alles te vernieuwen.
Een aardlekbeveiliging testen twee keer per jaar, doen weinig mensen, maar heeft als doel om te voorkomen dat het inwendig niet aangetast kan worden.
Naast het bewijzen dat hij werkt.
toon volledige bericht
Goedemiddag,

Super bedankt voor alle genomen moeite en info die je met mij deelt. Ik ga even rustig een avondje lezen haha. De elektricien geef overigens aan dat de PV verdelers niet meer op een aardlek (automaat) mogen worden aangesloten… en direct op de hoofdschakelaar moeten. Maar goed dat is 1 offerte. We gaan er nog een paar opvragen;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4Z_V0NfrWQZLmS3Puh6MJbpd4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrD19QpQOXMxmjsij8yPBHVh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SkoqGXcoXAVcbgH8Yucm69iiSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RuOfEHS3QsnYZPcSs5OEFmLq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Interessant stukje uit dit document
Onder PV-installaties en aardlekbeveiliging
Ingebouwde aardlekbeveiliging in de
PV-converter
Veel fabrikanten geven aan een ingebouwde
aardlekbeveiliging in de converter te hebben.
Deze beveiligt echter niet de totale stroomketen.
Daarom dient deze, indien een aardlekbeveiliging
voor foutbescherming moet worden toegepast,
aan het begin van de stroomketen te worden
geplaatst.
Enkel vertrouwen op de aardlekbeveiling IN de omvormer voor de hele keten staat dus hier ter discussie.
De aardlekautomaat komt dus in de hoofdverdeler en niet in de PV verdeler.
En inderdaad direct na de hoofdschakelaar. (niet via de huisgroepen)

Maar ik heb hier geen recente nen1010

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-06-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:43:
Interessant stukje uit dit document
Onder PV-installaties en aardlekbeveiliging

[...]

Enkel vertrouwen op de aardlekbeveiling IN de omvormer voor de hele keten staat dus hier ter discussie.
De aardlekautomaat komt dus in de hoofdverdeler en niet in de PV verdeler.
En inderdaad direct na de hoofdschakelaar. (niet via de huisgroepen)

Maar ik heb hier geen recente nen1010
Als ik het goed begrijpt wordt dan de volgorde als volgt:

Hoofschakelaar >> installatieautomaat 16A > Hoofschakelaar PV verdeler >> installatieautomaat in de PV verdeler > omvormer > zonnepanelen. Ook zit er een tweede installatieautomaat in de verdeler deze t.b.v. van mijn wasmachine.

In de omvormer zit dus een aardlekbeveiliging ingebouwd? Maar hoe is de wasmachine dan beveiligt? Zoals ik het nu lees worden de zonnepanelen (in de voorgestelde opstelling) beveiligt door de aardlek in de omvormer.

Ik mag er toch vanuit dat een gecertificeerd bedrijf/elektricien verplicht is zich aan de nieuwste NEN1010 te houden en dit ook doet?

[ Voor 19% gewijzigd door DootjuhNL op 18-06-2025 15:48 . Reden: per ongeluk op enter gedrukt (dikke vingers) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
@AUijtdehaag zou ik jou voor een laatste keer om advies mogen vragen?

Allereerst wil ik melden dat de elektricien welke geen aardlek(automaat) zou plaatsen eindelijk naar de foto’s van de PV verdeler heeft gekeken. Dit had hij eerder niet en ging er blind van uit dat deze voorzien was van een aardlekschakelaar of automaat…. Het had wat geweest als zijn collega (kantoor maakt offerte en een elektricien monteert het).

Lang verhaal kort ik heb een nu paar voorstellen en onder aan de streep komt het op 2 opties uit. Kort samengevat zijn deze als volgt:

Optie 1:

Hoofdschakelaar > aardlekautomaat > hoofdschakelaar in PV verdeler > installatie automaat in PV verdeler > omvormer.
Daarnaast een tweede installatie automaat voor de wasmachine.

Optie 2:

Hoofdschakelaar > installatie automaat > (wel of geen hoofdschakelaar in PV verdeler) > aardlekautomaat in PV verdeler > omvormer.
Daarnaast een tweede aardlekautomaat voor de wasmachine.

Uiteraard zit er een prijsverschil in maar als we dat even buiten beschouwing laten wat zou dan verstandig zijn?

Alvast super dank voor je advies.

P.s installeer jij ook meter kasten in omgeving Amsterdam :p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou optie 1 kiezen, dan is het hele circuit beveiligd met aardlek

Ik heet wel uijtdehaag, maar woon in Roosendaal (N-Br)

Amsterdam is me te ver weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:37:

Thx! Bij optie 2 toch ook :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ja bij optie 2 is het ook te ver weg.

Ow wacht, ja daar ook, maar vanaf de pv verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:54:
Ja bij optie 2 is het ook te ver weg.

Ow wacht, ja daar ook, maar vanaf de pv verdeler.
Haha. Dank wederom!

Fijn weekend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DootjuhNL
AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 20:37:

Inmiddels zit hij er volgens optie 1 in.
Ik als niet electricien zijnde vindt het er netjes uit ziens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8i_-flr5hGDxeKYK1PM_H6rY8mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNldcp6ib8RsL85lGpAnXm5D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63Uoa3oFgLUjCK7GLRQcLZdeAKw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDdkZGG0TeWa7wX8si1NXAP3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LAG_kxt76f3dU1ej2TfOw2c2nOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SC85q6xdQfdOwxKVtb5xRq7l.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1