WiFi in tuin: werkt TP Link Deco i.c.m. Powerline in Mesh?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:00
Beste mede-Tweakers,

Ik heb thuis een TP link mesh netwerk (Deco M4) en op elke verdieping een unit aangesloten via bedrade backhaul. Dit werkt perfect in huis. Maar nu het probleem: ik heb geen wifi in de tuin. De muren en HR+++ glas zorgen er voor dat er geen enkel wifi signaal in de tuin is. Ik wil een wifi access point in de schuur creëren, helaas kan ik daar geen netwerk kabel naartoe trekken.

Mijn idee nu is om een Power line adapter achter de hoofd Deco aan te sluiten in de meterkast en dan in de schuur het andere Powerline punt inc. Wifi. Bijvoorbeeld met deze versie: https://www.tp-link.com/n...owerline/tl-wpa8631p-kit/

Ik kan geen documentatie vinden of deze combinatie gaat werken en of de Powerline dan goed in het Mesh netwerk wordt opgenomen. Iemand die hier ervaring mee heeft? Beter alternatieven zijn natuurlijk ook welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38
Powerline zet ik ook regelmatig in om internet/WiFi naar de schuur/tuin te brengen bij kennissen en mijzelf.
Ook gebruik ik ze vaak tijdelijk als ik ergens even een LAN/WiFi punt nodig heb.
Ik zelf heb een uitgebreide verzameling Powerline's via kringloop/MP/V/A waaronder ook enkele TL-WPA8630P's.
Deze hebben geen mesh functionaliteit.
Bij de TL-WPA8631 wordt wel geadverteerd met OneMesh functionaliteit.
OneMeshTM - werkt in combinatie met je OneMeshTM -router om een uniform mesh-netwerk op te zetten zodat je naadloos kunt streamen binnen je woning
Of dat ook samenwerkt met de Deco's kan ik er zo niet uit opmaken?
Maar heb je dat ook nodig in deze situatie?
Ingesteld als AP moet dat gewoon werken in combinatie met je Deco WiFi netwerk zolang je de SSID/beveiliging gelijk zet.

Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.
Nog wat recente topics over Powerline:
Wifi versterken achter in tuin
Powerline nog gebruiken met AP of toch vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
The_Doman schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:17:

Of dat ook samenwerkt met de Deco's kan ik er zo niet uit opmaken?
Maar heb je dat ook nodig in deze situatie?
Ingesteld als AP moet dat gewoon werken in combinatie met je Deco WiFi netwerk zolang je de SSID/beveiliging gelijk zet.
Dank voor je reactie. Precies dit is mij dus ook niet duidelijk. Ik zal TP link deze vraag stellen.

De andere topics had ik ook gevonden en doorgelezen, maar geven niet exact antwoord op mijn vraag. To be continued :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
De chatbot van TP link geeft een best duidelijk antwoord:

"Thanks for reaching out! I understand that you want to expand your Deco M4 mesh network to your garden using the TL-WPA8631P KIT, which is a Powerline device. Unfortunately, this is not possible. Deco models with built-in powerline functionality, such as the Deco P7, P9, or PX50, use a unique powerline network key, which means they cannot connect to other TP-Link Powerline devices like the TL-WPA8631P KIT via powerline. Additionally, the Deco M4 does not have built-in powerline capabilities, so it cannot utilize powerline networking at all.

If you wish to extend your Deco M4 network to your garden, you will need to use another Deco unit and connect it wirelessly to your existing Deco network. Alternatively, if you have access to a power source in your garden, you can consider using a Deco unit with a strong wireless backhaul to maintain connectivity. Let me know if you need further assistance!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 10:43
weet niet of die deco machines ook een utp plug leveren maar dan kan je toch twee van dezelfde powerline adapters gebruiken en die aan een deco hangen met een utp kabeltje. En voor powerline om te werken moeten ze op het zelfde netwerk zitten dus er zal toch een power cable naar de schuur moeten lopen vanuit het huis.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:25

franssie

Save the albatross

De optie van @The_Doman zou moeten werken, zelfde ssid en paswoord gebruiken. Als er nu al nul wifi is buiten heb je sowieso geen last van clients die blijven hangen op een ap binnen. Dan voegt mesh niets toe.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je moet het anders zien. Je kunt niet een powerline adapter gebruiken met dezelfde mesh als je Deco setje, maar je kunt prima een Deco unit op een powerline adapter zetten. Als de ene kant van die powerline op een andere Deco unit zit (of in hetzelfde netwerk als de andere Deco units) kun je gewoon wired backhaul gebruiken.
Je Deco's zullen zeggen dat ze elkaar niet kunnen vinden, maar als je ze eerst instelt en wired backhaul aanzet moet dat zonder problemen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Mesh is niets anders dan wireless backhaul.
Aangezien je alles wired hebt aangesloten kun je die set net zo goed (of eigenlijk beter) in AP mode zetten.

Die powerline set die je uitgekozen hebt werkt dan ook gewoon als een extra AP.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Norbertus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:13:
Mijn idee nu is om een Power line adapter achter de hoofd Deco aan te sluiten in de meterkast en dan in de schuur het andere Powerline punt inc.
De Deco's (M4) hebben maar 2 LAN poorten, dus als je een Powerline adapter met maar één LAN poort daarachter wilt aansluiten gaat dat niet direct.
Met de Decos' In AP heb je dat probleem niet, dan kan je Powerline aansluiten op je router.
In router mode zal het ook wel werken maar dat wil je normaal gesproken toch niet want dan zit je met verschillende ip ranges:

Goede wifi op zolder
Ik heb een Experiabox en twee Asus RT-AX53Us. Alle drie met WiFi hetzelfde ingesteld. In de normale situatie staan de twee RT-AX53Us in AP mode.

Ik heb nu bij wijze van test een RT-AX53U als router ingesteld achter de hoofdrouter (Experiabox) met DHCP aan.
Resultaat?
Ik hou nog steeds altijd (het maximum - 1) streepjes WiFi en video loopt ononderbroken door. Dit heb ik getest met NPO live TV. Mijn mobiel en laptop moeten dus tijdens roamen ook een ander IP adres krijgen. Inderdaad zie ik dat ik beneden in de 192.168.2.X range zit en boven 192.168.50.X.
Een Powerline adapter aangesloten op de laatste bedrade Deco kan dan ook nog.
Afhankelijk van je elektra bekabeling kan dat een betere of slechtere verbinding geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norbertus
Dank voor alle input!

De oplossing die @lordgandalf en @Oon voorstellen zou moeten werken en had ik nog niet aan gedacht. Ik heb achter de 'hoofd' Deco een hub met genoeg poorten waar de andere Deco units opzitten. Dus daar kan ik Powerline op aansluiten en dan in de schuur een extra Deco unit. Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Norbertus schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:45:
heb achter de 'hoofd' Deco een hub met genoeg poorten waar de andere Deco units opzitten. Dus daar kan ik Powerline op aansluiten en dan in de schuur een extra Deco unit. Ga ik proberen.
Dus een Powerline verbinding en extra Deco unit in plaats van een Powerline WiFi AP.
Je gebruikt de Deco's nu dus in router mode neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
Norbertus schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:45:
Dank voor alle input!

De oplossing die @lordgandalf en @Oon voorstellen zou moeten werken en had ik nog niet aan gedacht. Ik heb achter de 'hoofd' Deco een hub met genoeg poorten waar de andere Deco units opzitten. Dus daar kan ik Powerline op aansluiten en dan in de schuur een extra Deco unit. Ga ik proberen.
Dit zou moeten werken, ik heb ook zoiets werkend gehad met KPN-superWIFI
Maar ik raad het wel af ivm latency en slechte/haperende verbindingen.

Ik zou gewoon een kabel trekken, je zegt dat dat niet kan maar ik weet zeker dat dat wel kan. :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 10:43
Powerline is niet ideaal maar goed das wireless ook niet :D dus of het de beste oplossing is in de verste verste niet :D maar zonder een kabel te trekken is daar wat weinig aan te doen dus dan is dit de oplossing die internet bied aan OP. Dan moet ie het voor lief nemen dat het max 100Mb is als het kan.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Zon TL-WPA8631P KIT gaat inderdaad prima werken, gewoon security settings gelijk trekken.
Nadeel is wel dat je dan 2 eco systemen krijgt waar je wifi in moet managen.

Ik zie dat die kit 101 euro kost.

Voor 114 euro koop je een Deco p9 2-pack. Dan zet je 1 node binnen en 2 node buiten (wel bedekt, geen outdoor model). Dan wordt het onderdeel van je deco setup en krijg je buiten wifi via de powerline.

Weet niet 100% zeker of dit gaat samenwerken mara ik verwacht van wel. Denk wel dat je P9 binnen dan je hoofd deco moet worden waar intern de rest via ehternet verbonden mee is.

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2025 14:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
The_Doman schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:00:
[...]

Dus een Powerline verbinding en extra Deco unit in plaats van een Powerline WiFi AP.
Je gebruikt de Deco's nu dus in router mode neem ik aan?
Dat bedoel ik inderdaad. Deco’s zijn nu in router mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
Ora et Labora schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:08:
[...]

Dit zou moeten werken, ik heb ook zoiets werkend gehad met KPN-superWIFI
Maar ik raad het wel af ivm latency en slechte/haperende verbindingen.

Ik zou gewoon een kabel trekken, je zegt dat dat niet kan maar ik weet zeker dat dat wel kan. :)
Thanks. Kabel trekken kan natuurlijk in theorie. In praktijk gedoe omdat er geen kabelgoot oid ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norbertus
laurens0619 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:13:
Zon TL-WPA8631P KIT gaat inderdaad prima werken, gewoon security settings gelijk trekken.

Ik zie dat die kit 101 euro kost.

Voor 114 euro koop je een Deco p9 2-pack. Dan zet je 1 node binnen en 2 node buiten (wel bedekt, geen outdoor model). Dan wordt het onderdeel van je deco setup en krijg je buiten wifi via de powerline.

Weet niet 100% zeker of dit gaat samenwerken mara ik verwacht van wel. Denk wel dat je P9 binnen dan je hoofd deco moet worden waar intern de rest via ehternet verbonden mee is.
Dan is jouw aanname dat de p9 beter door muren/hr+++ glas gaat? Op zich vind ik het niet zo’n ramp om naar een andere deco setup te gaan, maar vraag me af of dat wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
laurens0619 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:13:
De Deco's in AP mode zou het allemaal eenvoudiger maken natuurlijk, dan valt er ook niet veel meer te managen dan het juiste SSID/beveiliging instellen. :)
Maar als je specifiek gebruik wil maken van de Deco router functies zoals een gast netwerk dan moet je inderdaad router mode blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Norbertus schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:31:
[...]

Dan is jouw aanname dat de p9 beter door muren/hr+++ glas gaat? Op zich vind ik het niet zo’n ramp om naar een andere deco setup te gaan, maar vraag me af of dat wel gaat werken.
Nee :)
1 p9 zet je binnen, met ethernet verbonden en het stroomnet
1 p9 zet je buiten verbonden met stroomnet.

De p9's gaat dan via powerline naar buiten ipv door het glas heen.

Je huidige deco setup laat je gewoon hetzelfde, je zet er simpelweg powerline nodes bij

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 17-06-2025 15:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:59:
De Deco's in AP mode zou het allemaal eenvoudiger maken natuurlijk, dan valt er ook niet veel meer te managen dan het juiste SSID/beveiliging instellen. :)
En dan kan je ook nog je modem/router eventueel inzetten als extra AP natuurlijk. :)
Pagina: 1