Wifi versterken achter in tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-05 14:28
Eigenlijk nooit echt een gemis geweest tot nu toe maar wil toch kijken of ik de wifi achter bij de garage kan versterken.

Mijn kennis van netwerken is echt 0 vandaar dat het het hier ga proberen.
Er hangt nu een 10 jaar oud ding wat via stroom een eigen wifi signaal maakt, dit is helaas niet heel best. Waarschijnlijk ook omdat het echt al een 10-15 jaar oud kastje is.

Ik heb in excel even een plattegrondje gemaakt om het duidelijk te maken, een kabel trekken wordt een lastig verhaal dus ben eigenlijk opzoek naar iets anders wat het hoofd wifipunt oppakt en verderop in de tuin extra bereik geeft. Er zit in het midden van de tuin nog een klein schuurtje wat evt ook gebruikt kan worden als "tussenpunt"

Het modem/ router wat ik nu als hoofdwifi gebruik is de standaard van KPN.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koJywvlkVHd5yv6kPsswW8cfVGo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gCXbvXu40fthokW5BlmKSDj5.png?f=user_large

voorkeur:
Overal 1 en dezelfde wifi hebben met hetzelfde wachtwoord.

Wat kan ik hiervoor het beste gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk0s op 22-04-2025 08:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12

lier

MikroTik nerd

Voor minder bedreven gebruikers is een mesh setje een prima oplossing. Mits er voldoende bereik is.
Het mooiste is om met accespoints te werken die allemaal met netwerkkabel verbonden zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:09
Kun je vanaf je router tot aan je schuurtje komen met een kabel? Dan zou je daar een outdoor accespoint op kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
ThinkPad schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:08:
Kun je vanaf je router tot aan je schuurtje komen met een kabel? Dan zou je daar een outdoor accespoint op kunnen hangen.
Ik heb tijdens een kleine verbouwing al ooit eens geprobeerd met een trekveer vanuit de meterkast te kijken of ik ergens achter in het huis uitkom.

Helaas had dit toen geen positief resultaat. Dus ben bang dat ik daar niet weer een poging voor hoef te doen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:49

BCC

Gat in de muur vanuit huis naar de schuur?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-05 10:27
Als je er weinig tot geen moeite in wilt steken:
KPN superWIFI.
1x bij de gele streep waar je nu WIFI hebt staan.
1x aan de andere kant van het huis.
1x aan de achterkant van het schuurtje of zelfs bij de overkapping, moet je testen hoe ver het bereik gaat.

WIFI op de KPN uitzetten maar dat gaat vaak automatisch.

Wil je er wel moeite in steken:
Kabels trekken voor accespoints.

[ Voor 9% gewijzigd door Ora et Labora op 22-04-2025 09:18 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:38

timovd

Voorsprong door techniek

Dirk0s schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:54:
...
Mijn kennis van netwerken is echt 0 vandaar dat het het hier ga proberen.
Er hangt nu een 10 jaar oud ding wat via stroom een eigen wifi signaal maakt, dit is helaas niet heel best. Waarschijnlijk ook omdat het echt al een 10-15 jaar oud kastje is.
...
Is dat powerline? Heb je daar meer gegevens over?
Een nieuwer setje gaat wellicht beter werken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Om die wifi door het hele huis en een schuur naar buiten te krijgen lijkt mij een kansloze optie.
Je opties zijn kabel trekken of een nieuwe powerline adapter met wifi te proberen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 12:01
Ik heb zelf een powerline setje van TPlink gekocht. Zolang je zorgt dat zender en ontvanger op dezelfde fase aangesloten zijn gaat dat prima. Ik haal ruim 500Mbit dus dat is ruim voldoende voor een beetje internet en muziek streamen.
Ik heb deze: https://www.tp-link.com/n...owerline/tl-wpa8631p-kit/

[ Voor 15% gewijzigd door remmuz op 22-04-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
timovd schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:21:
[...]

Is dat powerline? Heb je daar meer gegevens over?
Een nieuwer setje gaat wellicht beter werken.
Ik durf even niet met zekerheid het type te zeggen maar het is een set zoals deze, maar dan een ouder model wss.
https://www.bol.com/be/nl...3X3QUcEAQYAiABEgJj7_D_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:18
Dirk0s schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:54:
Dirk0s schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:26:
Ik durf even niet met zekerheid het type te zeggen maar het is een set zoals deze, maar dan een ouder model wss.
https://www.bol.com/be/nl...0-1-stuk/9200000018268307
Kijk dus eens na welk model dat "ding" precies is en controleer op mogelijke firmware updates.
Je kan ook verschillende merken/modellen eventueel met elkaar gebruiken.
Gebruik een tool zoals Tp-Link tpPLC Utility om de verbinding te controleren/beheren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGP-rT_dK7b7UdR88a998zProw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CJ9uCOVgied4OvI5oCsAcLB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39
Powerline icm Mesh werkt denk ik het makkelijkste. Deco's erin steken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
blatenja schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:47:
Powerline icm Mesh werkt denk ik het makkelijkste. Deco's erin steken en klaar.
https://www.amazon.nl/TP-...1248454&gad_source=1&th=1

Zoiets zou dus een goede keuze zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39
X50 en X20 zijn meer dan prima accesspoints. Beter dan de troep die Ziggo meelevert. Deco M4 zou ik bv niet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb je al eens gekeken of je in je tuin iets van wifi vanuit het huis kunt ontvangen?
De afstand en de muren bepalen of dat lukt en als dat niet het geval is zal het volkomen zinloos zijn het met enkel wifi te proberen zoals deze dingen.

Koop in dat geval een goede powerline adapter die ook wifi kan uitzenden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 01-05-2025 09:43 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Ben(V) schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Heb je al eens gekeken of je in je tuin iets van wifi vanuit het huis kunt ontvangen?
De afstand en de muren bepalen of dat lukt en als dat niet het geval is zal het volkomen zinloos zijn het met enkel wifi te proberen zoals deze dingen.

Koop in dat geval een goede powerline adapter die ook wifi kan uitzenden.
Als ik buiten aan het huis op het terras zit dan heb ik gewoon wifi van het hoofdpunt, zit ik achter in de tuin onder de overkapping dan heb ik dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dan kun je het beste buiten op het terras een outdoor Accesspoint plaatsen om als wifi versterker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dirk0s schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:43:
Als ik buiten aan het huis op het terras zit dan heb ik gewoon wifi van het hoofdpunt, zit ik achter in de tuin onder de overkapping dan heb ik dat niet meer.
The_Doman schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:45:
Kijk dus eens na welk model dat "ding" precies is en controleer op mogelijke firmware updates.
Je kan ook verschillende merken/modellen eventueel met elkaar gebruiken.
Gebruik een tool zoals Tp-Link tpPLC Utility om de verbinding te controleren/beheren.
En heb je je bestaande Powerline/AP nu al eens geanalyseerd/geoptimaliseerd om te zien wat/of voor verbinding daarmee wordt gemaakt?
Dat kan al een indicatie geven om eventueel een betere Powerline in te zetten.
Dat oude "ding" zal dan geen 5GHz hebben dus zorg dat je SSID's gelijk zijn en de clients terug kunnen vallen op 2,4GHz
Voor tuin is 2,4GHz meestal al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
The_Doman schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:31:
[...]

[...]

En heb je je bestaande Powerline/AP nu al eens geanalyseerd/geoptimaliseerd om te zien wat/of voor verbinding daarmee wordt gemaakt?
Dat kan al een indicatie geven om eventueel een betere Powerline in te zetten.
Dat oude "ding" zal dan geen 5GHz hebben dus zorg dat je SSID's gelijk zijn en de clients terug kunnen vallen op 2,4GHz
Voor tuin is 2,4GHz meestal al voldoende.
Nee, kreeg ineens geen verbinding meer gemaakt met de wifi. Ga het weekend even opnieuw proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:52
Ben(V) schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:49:
Dan kun je het beste buiten op het terras een outdoor Accesspoint plaatsen om als wifi versterker te gebruiken.
Dit, ja.
Vanaf je huis, kabel naar buiten via houten kozijn (ff gaatje boren) en dan een outdoor AP aan je huis plaatsen aan de kant van je tuin.
Gaat prima werken!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e45OJqZQBvBMFcd7MlKAOblKgfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyhP3IkCdkUYlRRrrZ7eNUzf.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is niet best ;)
Gister wel gewoon met laptop achter tv kunnen kijken zonder haperen of slecht beeld kwaliteit.

Enige wat nu nog fijn zou zijn is 1 wifi punt, door die powerline heb ik achter een andere wifi naam. Als ik deze instructie volg zou het opgelost moeten zijn maar helaas werkt dat niet. Moet ik ook nog inloggen op dat apparaat en ergens iets aanzetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whiv77F_-_6lDYzf4hnQq445M4A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pzIWszS1jIq8x0vIyVOAmm00.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dirk0s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:51:
Dit is niet best ;)
Gister wel gewoon met laptop achter tv kunnen kijken zonder haperen of slecht beeld kwaliteit.
Focus je niet teveel op de aangegeven snelheid.
Belangrijk is dat de verbinding stabiel is.
En welke adapters heb je nu precies?
In ieder geval is de WiFi Powerline een AV500 adapter.
Wel opvallend dat de bovenste module 0 aangeeft bij de PLC verbindingsindicator, misschien is dat wel een oudere/langzamere (AV200?) module waardoor de lage snelheid kan worden verklaard.
Veel van die TP-Link AV500 adapters, afhankelijk van model/hardware versie, kunnen trouwens worden geüpgradede naar AV600 met latere firmware updates.
Ik heb een hele verzameling daarvan uit de lokale kringloop hier. :)
Dirk0s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:51:
Enige wat nu nog fijn zou zijn is 1 wifi punt, door die powerline heb ik achter een andere wifi naam. Als ik deze instructie volg zou het opgelost moeten zijn maar helaas werkt dat niet. Moet ik ook nog inloggen op dat apparaat en ergens iets aanzetten?
Die instructies zijn waarschijnlijk voor andere/nieuwere modellen, dit is een 2,4Ghz Powerline AP.
Gewoon zelf instellen zonder WPS, dan zie je ook wat je doet.
Je moet daarvoor inloggen op het IP/Web interface van de Powerline WiFi/AP (admin/admin) en daar de juiste instellingen maken.
Dus SSID en beveiliging zoveel mogelijk gelijk aan de rest van je netwerk.
Je kan daar komen vanuit het Powerline tool via het extra popup menu (rechts) van de aangegeven adapter.
Of zelf even kijken welk IP deze heeft gekregen in je modem of via een netwerk scan tooltje:

Windows:
Nirsoft: WakeMeOnLan

Android:
Android: NetX Network Tools

TP-Link AV500/600: TL-PA411, TL-WPA2220, TL-PA4010P (ingeplugd bij de buurman :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_lUWa4zyN2bKLrnaw5bD1daqIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05ZG9fzmXrLcXtaqN89jQspC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 03-05-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
The_Doman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:22:
[...]

Focus je niet teveel op de aangegeven snelheid.
Belangrijk is dat de verbinding stabiel is.
En welke adapters heb je nu precies?
Wel opvallend dat de bovenste module 0 aangeeft bij de PLC verbindingsindicator, misschien is dat wel een oudere/langzamere (AV200?) module waardoor de lage snelheid kan worden verklaard.
Veel van die TP-Link AV500 adapters, afhankelijk van model/hardware versie, kunnen trouwens worden geüpgradede naar AV600 met latere firmware updates.
Ik heb een hele verzameling daarvan uit de lokale kringloop hier. :)

[...]

Die instructies zijn waarschijnlijk voor andere/nieuwere modellen, dit is een 2,4Ghz Powerline AP.
Gewoon zelf instellen zonder WPS, dan zie je ook wat je doet.
Je moet daarvoor inloggen op het IP/Web interface van de Powerline WiFi/AP (admin/admin) en daar de juiste instellingen maken.
Dus SSID en beveiliging zoveel mogelijk gelijk aan de rest van je netwerk.
Je kan daar komen vanuit het Powerline tool via het extra popup menu (rechts) van de aangegeven adapter.
Of zelf even kijken welk IP deze heeft gekregen in je modem of via een netwerk scan tooltje:

Windows:
Nirsoft: WakeMeOnLan

Android:
Android: NetX Network Tools

TP-Link AV500/600: TL-PA411, TL-WPA2220, TL-PA4010P (ingeplugd bij de buurman :P )
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Thanks!
Het is een AV500, updaten heb ik aantal keer geprobeerd met verschillende software versies maar telkens krijg ik update failed :(

De netwerk naam heb ik gevonden en kan ik aanpassen, maar krijg ik dan 2x die netwerk naam in mijn wifi overzicht op b.v. telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dirk0s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:47:
Het is een AV500, updaten heb ik aantal keer geprobeerd met verschillende software versies maar telkens krijg ik update failed.
Tja, "een AV500" zegt niet zoveel natuurlijk.
Zoals al opgemerkt, type en hardware versie is belangrijk om (eventueel) te kunnen upgraden.
Bij de oudere Powerline/WiFi adapters heb je soms ook verschillende firmware updates voor het Powerline deel en het WiFi deel.
Kijk dus eerst zorgvuldig na welk model je precies hebt en laat maar weten.
Dirk0s schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 17:47:
De netwerk naam heb ik gevonden en kan ik aanpassen, maar krijg ik dan 2x die netwerk naam in mijn wifi overzicht op b.v. telefoon?
Dan moet je toch een typefout (extra verborgen spatie?) gemaakt hebben waardoor de SSID's verschillend zijn.
Normaal gesproken laten telefoons/tablets/laptops enz maar één (gemeenschappelijk) SSID zien als deze exact dezelfde naam hebben.
Ook als deze op verschillende frequenties zitten.
Als je een WiFi analyzer tool gebruikt worden deze uiteraard wel allemaal weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 11:07
Wellicht kan je een netwerkkabel naar je schuur leiden, en daar binnen of buiten een Ubiquiti U7 Outdoor access point ophangen. Er zit een directionele antenne is met ver bereik die je overkapping wel moet halen mits juist gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aulus96
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21:17
remmuz schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:26:
Ik heb zelf een powerline setje van TPlink gekocht. Zolang je zorgt dat zender en ontvanger op dezelfde fase aangesloten zijn gaat dat prima. Ik haal ruim 500Mbit dus dat is ruim voldoende voor een beetje internet en muziek streamen.
Ik heb deze: https://www.tp-link.com/n...owerline/tl-wpa8631p-kit/
Dit is zeker aan te raden. Ik maak hier ook gebruik van voor mijn gaming desktop en heb geregeld ping onder de 50ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
The_Doman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Zoals al opgemerkt, type en hardware versie is belangrijk om (eventueel) te kunnen upgraden.
Bij de oudere Powerline/WiFi adapters heb je soms ook verschillende firmware updates voor het Powerline deel en het WiFi deel.
Kijk dus eerst zorgvuldig na welk model je precies hebt en laat maar weten.

[...]

Dan moet je toch een typefout (extra verborgen spatie?) gemaakt hebben waardoor de SSID's verschillend zijn.
Normaal gesproken laten telefoons/tablets/laptops enz maar één (gemeenschappelijk) SSID zien als deze exact dezelfde naam hebben.
Ook als deze op verschillende frequenties zitten.
Als je een WiFi analyzer tool gebruikt worden deze uiteraard wel allemaal weergegeven.
Heb nu dezelfde wifi naam en password. Als ik achter in de tuin verbonden ben dan geeft hij op de iphone wel aan dat het zwakke beveiliging wifi is. Heeft dat met de oudheid van de adapter te maken en de beveiligingsmogelijkheden die daarbij komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:27
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:12:
[...]

Heb nu dezelfde wifi naam en password. Als ik achter in de tuin verbonden ben dan geeft hij op de iphone wel aan dat het zwakke beveiliging wifi is. Heeft dat met de oudheid van de adapter te maken en de beveiligingsmogelijkheden die daarbij komen?
Heb je WPA2/WPA3 ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Loolladin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:14:
[...]

Heb je wpa2/wpa3 ingesteld?
Die optie stond er niet tussen als ik ging kijken bij de settings, wel WPA-PSK/WPA2-PSK of WPA2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:16:
[...]

Die optie stond er niet tussen als ik ging kijken bij de settings, wel WPA-PSK/WPA2-PSK of WPA2.
En je hebt toch voor WPA2 gekozen en niet voor WPA-PSK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Nee die PSK heb ik gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:12:
Ja dat kan wel kloppen, dat is een Apple dingetje weer.
Omdat er nu nieuwere WPA3 beveiliging is beschouwen ze WPA2 only al als onveilig/risico.
WPA3 is echter nog helemaal de standaard en kan soms zelfs ook bij oudere apparatuur compatibiliteitsproblemen geven.
Zolang je WPA2 PSK/Personal AES gebruikt, met natuurlijk een goed wachtwoord, is er niets aan de hand.

Google: Apple WiFi onveilig.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 06-05-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
Daarom krijg je die melding.
In onderstaande link van het Apple forum staat er wat meer uitleg.
https://discussions.apple.com/thread/255149279?sortBy=rank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
The_Doman schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:35:
[...]

Ja dat kan wel kloppen, dat is een Apple dingetje weer.
Omdat er nu nieuwere WPA3 beveiliging is beschouwen ze WPA2 only al als onveilig/risico.
WPA3 is echter nog helemaal de standaard en kan soms zelfs ook bij oudere apparatuur compatibiliteitsproblemen geven.
Zolang ja WPA2 PSK/Personal gebruikt, met natuurlijk een goed wachtwoord, is er niets aan de hand.

Google: Apple WiFi onveilig.
Als je enkel de WPA2 kiest gaat die melding toch ook niet tevoorschijn komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Zet de beveiliging op WPA2-PSK en AES (dus niet automatisch) encryption.
Dat is het hoogste mogelijke en wordt ook ondersteund door je Powerline WiFi AP als het goed is.
Mocht het roamen niet soepel gaan dan kan je ook je router op WPA2-PSK/AES zetten.
Loolladin schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 11:37:
Als je enkel de WPA2 kiest gaat die melding toch ook niet tevoorschijn komen?
Misschien als je specifiek AES encryption aanzet in plaats van automatisch?
Ik zal het weer eens testen als Ik weer bij mijn kennissen met Apple apparatuur ben.
Daar kregen zij ook die melding namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Maar zou een nieuwer model powerline mij ook meer snelheid geven achter in de tuin? of gaat dat niet veel vershil opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loolladin
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:42:
Maar zou een nieuwer model powerline mij ook meer snelheid geven achter in de tuin? of gaat dat niet veel vershil opleveren?
Welke powerlines gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
TP-Link AV500 - Model: TL-PA4010.
Ding is al 10-15jaar oud denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:24
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:42:
Dat is lastig te voorspellen. De kwaliteit van zo'n powerline verbinding wordt door veel factoren beïnvloed (zie bijv. hier: https://www2.telenet.be/r...powerline-verbinding.html). Als de snelheid nu wordt beperkt door de kwaliteit van de elektriciteitskabels en verbindingen in huis, is de kans aanwezig dat een nieuwer model geen verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dirk0s schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:57:
TP-Link AV500 - Model: TL-PA4010.
Ding is al 10-15jaar oud denk ik
Nogmaals:
The_Doman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:22:
Je kan dat eens testen door de Powerlines vlak bij elkaar/ in dezelfde ruimte te verbinden en te kijken wat deze dan aangeven bij de verbinding.
Als een van die Powerline modules een verouderde AV200 is of een ander probleem (oude firmware?) heeft is is dat zeker nu je bottleneck.
The_Doman schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 18:08:
Exact type en HW/versies dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
HenkDePoema schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:10:
Als de snelheid nu wordt beperkt door de kwaliteit van de elektriciteitskabels en verbindingen in huis, is de kans aanwezig dat een nieuwer model geen verschil maakt.
Als je Powerline elektriciteitskabel/verbinding volledige randaarde heeft kunnen modernere Powerlines adapters daar gebruik van maken met mogelijk wel betere resultaten.
Zelf zit ik in een heel oud huis/omgeving met minimaal beschikbare randaarde, daar geven vreemd genoeg eenvoudigere/oudere Powerlines eigenlijk een stuk betere resultaten dan als ik mijn uitgebreidere Powerlines daar gebruik zoals TL-WPA8630P, TL-WPA8030P, TL-PA8010P, Devolo Dlan 1200+ WiFi AC enz.
De WiFi is dan natuurlijk wel heel veel beter bij die nieuwere Powerlines.
Pagina: 1